Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3301
En dag jeg ikke hadde mobil tilgjengelig gikk jeg på leit etter et sted å sende et par sms fra. Lang historie kort så endte jeg opp på uweb.no. Der kunne jeg sende 10 sms for dagen, reklame riktignok, men gratis.
Trodde jeg.

Så den 5 mai fikk jeg en sms som begynte så hyggelig med "gratulerer med dagen". Nederst på sms sto det rolig : "nok 19". Smsèn fortalte at de hadde "gitt" meg 100 sms (vet ikke hvor eller hvordan) men greia er at det da kostet meg 19 kr. 19 kroner er et spytt i havet i disse dager, men her er det prinsippene som rår.

Her om dagen tok jeg meg sammen og sendte en klage til de via portalen. Korrespondanse følger:

NEGATIVT SALG !!

Her den 5. mai fikk jeg en melding av dere som begynte med "gratulerer med dagen" Hyggelig tenkte jeg da det faktisk er fødselsdatoen min. Det som ikke var så hyggelig var at dere med denne sms 'solgte' meg 100 sms for 19 kr.

Jeg har ikke sett makan til frekkhet og forlanger at dere svarer meg samt tilbakebetaler de lusne 19 kronene.

Dette handler om prinsipper, og jeg er nå redd for at dere i framtiden gjør det samme igjen. Hvis dere skal tjene penger så gjør det som normale folk, kjør på med mer reklame eller noe. Men ikke STJEL fra meg og andre.

Håper dette bare var en stor misforståelse/datafeil (haha) og ser fram til Deres ydmyke svar og unnskyldning.

Irritert hilsen xxxxxx xxxxxx

Fikk aldri noe svar og da jeg skulle logge meg på portalen kom dette opp :

» Utestengt

Brukeren du prøvde å logge inn som, har fått sitt medlemskap stengt. Grunner til det kan være:

* Du har ikke betalt en faktura fra oss.
* Mobilnummeret ditt er ikke lenger aktivt.
* Du har sendt UWEB STOPP til 2440.
* Mobilabonnementet ditt er sperret fra å motta sms fra oss.
* Upassende oppførsel.
* Du har selv bedt om å få medlemskapet stengt.
* Du har oppgitt falsk informasjon.
* Du har gjort noe som strider mot vår brukeravtale.

Hvis du har spørsmål, kontakt oss.

Kan ikke se at jeg har brutt noen av portalens regler/brukeravtale.

Da ble jeg lettere irritert og bestemte meg for å advare andre mot portalen.
Svarte han slik :


Registerer at dere istenfor å svare på min mail ang. negativt salg av sms har valgt å utestenge meg fra portalen. Som en påminnelse følger nå tekst fra forrige henvendelse. Vet ikke om det er unødvendig å nevne at dette er slett oppførsel fre Deres side, ikke veldig businessvennlig. Historien kommer til å bli å finne på de fleste norske nettfora for å advare andre potensielle brukere mot dere.

Det er altså det jeg bedriver nå.

Uweb.no er et NUF registrert på Kristoffer Frøberg Fossum.

Det sier seg selv at man ikke gidder å anmelde noen for tyveri av en skarve 20 kroning. Det er vel nettopp det mannen har kalkulert med. Allikevel er jeg villig til å bruke litt tid på dette..

Foretaket på brreg

Er det noen andre som har vært borti uweb og deres alternative måte å drive business på ?

Og hva synes dere om dette (for meg) forkastelige firmaet ?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hehe... Dette overrasker meg ikke. Det er flust av useriøse aktører på sms-markedet, og UWeb.no er bare en av de.

www.SMSking.no er en annen scam-tjeneste; de får tjenesten til å fremstå som gratis, men har allikevel en liten link på forsiden som heter "priser". Når du klikker der, så får du feilmelding - "Nettsiden du forsøker å nå finnes ikke".

Selv driver jeg jo Biip.no. Vi har alltid forsøkt å være ganske ærlige mot folk, og det eneste du "betaler" på Biip.no for å sende SMS er at vi har muligheten for å sende deg reklame på SMS. Dette skjer imidlertidig veldig sjelden - kanskje 4-5 ganger i året.

Det folk imidlertid forstå, er at det ikke finnes noe som heter "gratis". Ingenting er gratis. Alt har en pris - og spesielt SMS-meldinger. I Biip.no betaler vi f. eks. mellom 2-400.000 kr hver eneste måned for alle de SMSene som folk sender via vår tjeneste. Ikke akkurat gratis, hva?

Så når du signer opp for en tjeneste som annonserer noe "gratis", så skylder du deg selv å sjekke hvordan nettstedet kan tilby en betalt vare gratis. Og finner du ikke noe tilfredstillende svar, vel, så burde du strengt talt ikke signe opp.
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
Stormen : Joda lurte litt på hvordan det gikk rundt det firmaet. Var jo ikke mye reklame han hadde på siden. Men uansett så vil jeg opplyse om sånne drittfirma når jeg får mulighet. Ironisk nok så regget jeg meg der fordi det var omveltninger på ung1881 og jeg ikke ville laste opp profilbilde og bli med i et nettsamfunn for å sende sms. Uansett så sprer jeg nå dette sålangt jeg kan..

Kode

7.2 Uweb eller redaksjonen kan sende ut opptil to nyhetsbrev på sms hver måned. Maks. pris kan være 29 kr per melding, og maks totalpris er begrenset oppad til 38 kr per måned. For å stoppe tjenesten, samt melde deg ut, følg instruksjonene i pkt. 7.5.

7.3 Brukeren kan etter registrering motta smsvarslinger dersom noen skriver i brukerens gjestebok, dersom noen legger til brukeren i vennelisten eller dersom noen sender brukeren en internmelding. Prisen for varslinger er kr 3,-/stk. Varslingene aktiveres ikke automatisk, men kan bestilles på http://uweb.no/kontrollpanel/.

9. Pris for medlemskap
 Som beskrevet i pkt. 7.2 og 7.3 kan redaksonen sende ut opptil to sms hver måned, med en takst på maks 29kr/meld, eller maks 38kr/mnd. Mangler det dekning på kontantkort/abonnement, vil ikke brukeren faktureres den akutelle perioden.
http://www.uweb.no/brukere/ny/

Nederst på siden.
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
Jepp, nettopp fått den 'in my face' på et annet forum. Greia var at jeg sjelden gidder lese EULA o.l. Da hadde dagene gått med til å lese standardformer. Men ser nå at det var litt dumt av meg. Jeg googlet etter "gratis sms" og fikk da uweb opp. Tenkte at det var greit og registrert meg. I ettertid så vil jeg nok ta meg litt bedre tid og passe på.

"There's no such thing as a free lunch"
Tips til sider du kan sende GRATIS sms fra:

www.telenormobil.no (Hvis du har Telenor som telefonoperatør)
www.folk.no
www.ung1881.biip.no
www.dinsms.no
www.smsutopia.no

Disse sidene sender du fulstendig gratis SMS fra. Det hender dog at du kan få reklame fra de en gang i måneden.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du har selv godkjent brukeravtalen og krysset av for at du har lest den og godtatt betingelsene. Så nei, Uweb har ikke stjålet penger fra deg - du har kjøpt et produkt av dem.
Kan være greit å lese gjennom reglene på siden, før du prøver å drite Uweb ut på ett forum.
Du har GODtatt brukeravtalen, du kan ikke sende melding til dem å si at du ikke visste, fordi du ikke leste reglene. Latterlig.

Og hvis du ikke vet hvilke pungt du har brutt, er vel punktet : Upassende oppførsel.
Sist endret av Spelly; 27. mai 2009 kl. 19:05.
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Du har selv godkjent brukeravtalen og krysset av for at du har lest den og godtatt betingelsene. Så nei, Uweb har ikke stjålet penger fra deg - du har kjøpt et produkt av dem.
Vis hele sitatet...
Stemmer forsåvidt helt. Men - sakset fra googlesøk etter "gratis sms" :

Send sms fra Uweb . Nå får alle sende 10 sms hver eneste dag! ... e her for gratis sms Smiley (a). Se hele profilen! » © Uweb.no 2002-2009. ...
www.uweb.no/ - Lignende sider

Som sagt, jeg burde lest hele avtalen, men hvem gjør nå det i våres dager ?

I ettertid ser jeg jo at jeg burde gjort det. Men det er lett for at man tror gratis sms faktisk betyr Gratis Sms
Sitat av pidget Vis innlegg
Greia var at jeg sjelden gidder lese EULA o.l.
Vis hele sitatet...
Og det er nettopp dette mange nettjenester tjener gode penger på. At folk ikke leser det de skriver under på. Så burde du heller ikke advare mot at du egentlig er en lettlurt unge?

Som sagt, jeg burde lest hele avtalen, men hvem gjør nå det i våres dager ?
Vis hele sitatet...
De som ikke gidder å bli "lurt"?
Sist endret av meitemark; 27. mai 2009 kl. 19:05.
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Og det er nettopp dette mange nettjenester tjener gode penger på. At folk ikke leser det de skriver under på. Så burde du heller ikke advare mot at du egentlig er en lettlurt unge?


De som ikke gidder å bli "lurt"?
Vis hele sitatet...
Har inntrykk av at du driver endel med data/it og vet hva du preiker om. Er ikke du og vandt med å trykke "next" i menyen, eller leser du alle sluttbrukeravtaler på alle programmer, omså det er freeware/gnu du har lastet ned ? Hvis du gjør det når du først har "fått beskjed" at dette er gratis må mye av tiden din gå med til dette..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nå står det vel ingensteds på uweb at det er en gratis tjeneste.

Du har lurt deg selv ved å godta en kontrakt uten å lese den. Pleier du virkelig å ukritisk skrive under på alle verdens mulige dokumenter helt uten å lese dem? En brukeravtale på en nettside skiller seg ikke noe fra et annet dokument, annet enn at den er elektronisk og ikke i papirformat. Her er det du som har skylden, ikke uweb. Det er særdeles ufint å urettmessig henge dem ut i et offentlig forum på grunnlag av noe du selv er skyld i! Det blir litt som å brenne bilen sin og skylde på forhandleren..
tror nok det var noen som ble lettere fornærmet av klagebrevet ditt og bare gjorde deg en tjeneste. hvem vil være medlem i noe så sleip oplegg vel?

slutt å gjør klaging til en sport!
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Har inntrykk av at du driver endel med data/it og vet hva du preiker om. Er ikke du og vandt med å trykke "next" i menyen, eller leser du alle sluttbrukeravtaler på alle programmer, omså det er freeware/gnu du har lastet ned ? Hvis du gjør det når du først har "fått beskjed" at dette er gratis må mye av tiden din gå med til dette..
Vis hele sitatet...
Han mener vel at man ihvertfall skal lese gjennom reglene før man klager over tap på så mye som en stor tjuekroning på 9,9 gram.
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
I.o.m. at det på googlesøket står gratis sms så valgte jeg å tro at det var nettopp det.
Ja det var en tabbe av meg å ikke lese det med liten skrift nederst i "kontrakten" - men jeg drar en sammenligning :

Hvis jeg går ned på marken her og setter opp et skilt med "gratis å telte" ved siden av veien. Og folk telter der. Så kommer jeg til frokost og forteller at det står et skilt borte ved låven : "ps- det kan påløpe et sovegebyr på 20 kroner -ds"

Det er sånn jeg føler at det er når det ettertrykkelig står gratis sms i googlesøket. Da har hjernen min oppfattet at det er gratis sms, og jeg gidd ikke lete etter hull i avtalen. Og henge de ut ? Er ikke all pr god pr ? Vil tro det.
Sitat av pidget Vis innlegg
I.o.m. at det på googlesøket står gratis sms så valgte jeg å tro at det var nettopp det.
Ja det var en tabbe av meg å ikke lese det med liten skrift nederst i "kontrakten" - men jeg drar en sammenligning :

Hvis jeg går ned på marken her og setter opp et skilt med "gratis å telte" ved siden av veien. Og folk telter der. Så kommer jeg til frokost og forteller at det står et skilt borte ved låven : "ps- det kan påløpe et sovegebyr på 20 kroner -ds"

Det er sånn jeg føler at det er når det ettertrykkelig står gratis sms i googlesøket. Da har hjernen min oppfattet at det er gratis sms, og jeg gidd ikke lete etter hull i avtalen. Og henge de ut ? Er ikke all pr god pr ? Vil tro det.
Vis hele sitatet...
hadde du blitt uthengt i media som en voldtektsmann, ville dette vært god PR for deg?
Uansett det er jo ett triks for å dra brukere, nettop å ha tag på google at de har "gratis" sms. Jeg vil si at det virker som ett ganske godt tilbud om du betaler 20.- for 100 sms uansett...

Uansett en ting jeg kan råde deg til, er å klage til de, om du har blitt trukket for de 20.- men får ikke mulighet til å bruke de no...
Sitat av pidget Vis innlegg
Har inntrykk av at du driver endel med data/it og vet hva du preiker om. Er ikke du og vandt med å trykke "next" i menyen, eller leser du alle sluttbrukeravtaler på alle programmer, omså det er freeware/gnu du har lastet ned ? Hvis du gjør det når du først har "fått beskjed" at dette er gratis må mye av tiden din gå med til dette..
Vis hele sitatet...
2 ganger jeg har lest hele lisensen til tjenester eller programvare har jeg funnet måter å få gratis nøkkel på, ene var på et blidebehandlingsprogram og den andre en epostklient. Det ligger som regel nyttig informasjon der, men de som skriver eulaene vet at folk ikke leser de særlig mye, så man kan legge mye gøy i de. I tillegg har jeg ganske høy lesehastighet, så det tar ikke mye tid.

Jeg er selvfølgelig noe mer uvøren på slikt når det er på ting der jeg IKKE legger fra meg personlig informasjon. Skal jeg legge fra meg informasjon der, feks adresse eller mobilnummer, så leser jeg det side opp og side ned, samt søker etter enkelte søkeord og navnet på tjenesten for å se om det er noe med tjenesten som ikke er bra.
Sist endret av meitemark; 27. mai 2009 kl. 19:33.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
I.o.m. at det på googlesøket står gratis sms så valgte jeg å tro at det var nettopp det.
Ja det var en tabbe av meg å ikke lese det med liten skrift nederst i "kontrakten" - men jeg drar en sammenligning :

Hvis jeg går ned på marken her og setter opp et skilt med "gratis å telte" ved siden av veien. Og folk telter der. Så kommer jeg til frokost og forteller at det står et skilt borte ved låven : "ps- det kan påløpe et sovegebyr på 20 kroner -ds"

Det er sånn jeg føler at det er når det ettertrykkelig står gratis sms i googlesøket. Da har hjernen min oppfattet at det er gratis sms, og jeg gidd ikke lete etter hull i avtalen. Og henge de ut ? Er ikke all pr god pr ? Vil tro det.
Vis hele sitatet...
Kan være enig at det er litt dårlig informert, men når du ikke leser avtalen, de tar 19 kroner som de har lov til, du klager uten å lese avtalen og se om de gjorde noe ulovlig, så synes jeg du har en ganske kverulerende holdning og ikke vil innrømme at du har gjort en feil.
Kjære deg,

Det var jeg som hadde gleden av å svare på henvendelsen din på Uweb.no du sendte inn søndag 24. mai og fikk svar på mandag 25. mai. Har du ikke mottatt e-posten, bør du sjekke spam-folderen i hotmail. Grunnen til at du ble utestengt, var at jeg forstod din henvendelse slik at du ikke ønsket å være medlem lenger, da du virket en tanke arg over de uventede kostnadene.

For å få registrert seg på Uweb.no må man krysse av i feltet "Jeg har lest og akseptert vilkårene i sin helhet", og rett over denne knappen står det oppgitt pris for tjenesten. Når du krysser av her, er det det samme som å skrive under. Det blir i tillegg sendt ut en informasjonsmelding etter registrering som bekrefter pris og inneholder informasjon om hvordan man melder seg ut. Vi er opptatte av å ha fornøyde kunder, og tilbyr derfor refundering til alle som har misforstått eller oversett prisopplysningene. Informasjon om hvordan du gjør det, sendte jeg deg i e-posten på mandag.

Jeg ser at du siterer forsiden slik google lagret den da de var innom. På forsiden roteres det tilfeldige profiler som er registrert, og hvis du tar en titt på ordene i teksten du siterte - "... e her for gratis sms Smiley (a). Se hele profilen! »" skjønner du kanskje at dette er en profiltekst som er sitert, og altså ikke noe redaksjonelt innhold.

Og en til slutt vil jeg gjerne påpeke hvor sjarmerende det er å henge ut enkeltpersoner, denne gangen representert ved daglig leder, når du selv fjerner ditt eget navn fra henvendelsen din som du la ut en kopi av her. Jeg er på mange måter ikke helt enig i at det å henge ut enkeltpersoner her er "god pr", noe du selv også kanskje synes da du fjernet ditt eget navn fra posten din.


Og helt, helt til slutt vil jeg gjerne påpeke at tjenesten er en god og rimelig tjeneste hvis du bruker den slik det er ment. Sender du alle 300 sms du kan sende hver måned, gir dette en pris på rundt 13 øre per sms. I tillegg har vi ofte et par dager i måneden der man får sende 50-100 sms ekstra.

Takk for meg. Dette var mine personlige meninger.

Elisabeth
Sist endret av Elisabeth-E; 27. mai 2009 kl. 19:40.
Sendte akkurat stopp melding til uweb. Takk for informasjonen. :P
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Kan være enig at det er litt dårlig informert, men når du ikke leser avtalen, de tar 19 kroner som de har lov til, du klager uten å lese avtalen og se om de gjorde noe ulovlig, så synes jeg du har en ganske kverulerende holdning og ikke vil innrømme at du har gjort en feil.
Vis hele sitatet...
Jeg har da allerede innrømt at jeg har feilet. Hele denne tråden er tett opptil både "fail" og "lol"
Men allikevel vil jeg bli her og forsvare meg og drive 'skadebegrensing' Men : Ja - jeg er en kverulant, og Nei den tyvekroningen plager meg ikke.

Men kanskje det betyr noe for andre, litt yngre (faktiske ungdommer) som regger seg der etter å ha sett at det er gratis sms på gugle ?
Sitat av pidget Vis innlegg
gratis * på gugle ?
Vis hele sitatet...
Det er mye/alt som er gratis hvis du søker riktig på google/kvasir/yahoo/lycos/live/cuil/ask..., men en liten/ingen del av dem er virkelig gratis.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kjære trådstarter.

Du fant en side på internett hvor du trudde at du kunne få noe gratis. Du meldte deg opp, ''leste'' gjennom avtalen og godtok det hele. Nå i ettertid har du fått en regning på så-så mye og blir fly forbannet. Unnskyld meg, men hvor i denne verden får man noe helt gratis? Ikke minst på en halv-seriøs sms tjeneste på internett?

Neste gang LES avtalen! Eller slutt og meld deg opp på slike ting på internett. Og ikke minst, slutt å klag over en slik liten filleting.


Sorry for moral-prekenen, men duh!
Sist endret av Bombasa; 27. mai 2009 kl. 20:27.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Jeg har da allerede innrømt at jeg har feilet. Hele denne tråden er tett opptil både "fail" og "lol"
Men allikevel vil jeg bli her og forsvare meg og drive 'skadebegrensing' Men : Ja - jeg er en kverulant, og Nei den tyvekroningen plager meg ikke.

Men kanskje det betyr noe for andre, litt yngre (faktiske ungdommer) som regger seg der etter å ha sett at det er gratis sms på gugle ?
Vis hele sitatet...
Kjære pidget. Jeg foreslår at du stikker innom Kiwi etterpå og forlanger å få brødet ditt gratis. I tillegg vil du gjerne ha litt pålegg å ha på det. Dette skal selvsagt også være gratis. Hvorfor skal du betale for det? Du leste jo ikke prislappen!

Jeg vil med dette uttrykke min glede over å slippe å noensinne ha noe med deg å gjøre i en personlig sammenheng. Du har her laget en oppvisning i det komplette lavmål.

Takk for meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som er verdt å få med seg er at det der er brudd på telenor og netcom sine avtaler for SMS-trafikk. Dei reglane krever AFAIK at forbruker skal opplysast om pris NÆR form, og ikkje vekkgjømt i TOS eller liknande. Mao. kan du gå til teleoperatøren og klage på praksisen. http://cpa.telenor.no/cpa/contentpro...ingslinjer.pdf
Sitat av CPA vilkår
Alle vesentlige vilkår for tjenesten, herunder pris- og abonnementsbetin-
gelser skal alltid opplyses med lik eller tilnærmet lik meddelelseseffekt som
kortnummer. Samme krav til de vesentlige vilkårs meddelelseseffekt stilles
dersom forbrukeren må fylle inn mobilnummeret sitt i et felt eller lignende
for å bestille tjenesten.

På TV, Tekst-tv, Internett og andre liknende markedsføringskanaler skal
prisopplysning eksponeres under minst like lang tid som kortnummeret eller
feltet for utfylling av mobilnummer, og i direkte tilknytning til denne
informasjonen. Prisopplysninger skal gis på samme skjermbilde som
kortnummeret eller feltet for utfylling av mobilnummer. Slik informasjon
kan ikke gjemmes bort i vilkår eller lignende.
Vis hele sitatet...
Mi utheving.
Mao - å gjømme pris vekk i TOS er ikkje akseptabelt. Send en epost til Uweb og påpeik at dei bryt med retningslinene til Netcom og Telenor, og be dei til helvete skjerpe seg. Funker ikkje det kontakter du Telenor Mobil.

Alle dei som bitcher om at han burde lest avtalen burde kanskje lest CPA-guidelines til telenor? Greit å ha lest dei når en er mobilbruker...
Sist endret av vidarlo; 27. mai 2009 kl. 21:58.
SMS-ene du sender er jo gratis, er de ikke?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Heiheihei, mister. Jeg vil nå vanskelig påstå at prisene er særlig bortgjemt. Rett over boksen der du krysser av for å bekrefte at du har lest og akseptert vilkårene i sin helhet (deriblant prisene) står det følgende:

9. Pris for medlemskap
Som beskrevet i pkt. 7.2 og 7.3 kan redaksonen sende ut opptil to sms hver måned, med en takst på maks 29kr/meld, eller maks 38kr/mnd. Mangler det dekning på kontantkort/abonnement, vil ikke brukeren faktureres den akutelle perioden.

Påstanden om at dette er bortgjemt er i allefall for meg litt tungt fordøyelig. Når man i tillegg til dette får en sms rett etter registrering med prisinformasjon skal man vel jobbe litt for å unngå å få prisene med seg.
Sist endret av Nygaard; 27. mai 2009 kl. 22:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Heiheihei, mister. Jeg vil nå vanskelig påstå at prisene er særlig bortgjemt. Rett over boksen der du krysser av for å bekrefte at du har lest og akseptert vilkårene i sin helhet (deriblant prisene) står det følgende:

9. Pris for medlemskap
Som beskrevet i pkt. 7.2 og 7.3 kan redaksonen sende ut opptil to sms hver måned, med en takst på maks 29kr/meld, eller maks 38kr/mnd. Mangler det dekning på kontantkort/abonnement, vil ikke brukeren faktureres den akutelle perioden.

Påstanden om at dette er bortgjemt er i allefall for meg litt tungt fordøyelig. Når man i tillegg til dette får en sms rett etter registrering med prisinformasjon skal man vel jobbe litt for å unngå å få prisene med seg.
Vis hele sitatet...
Les ordlyden i CPA-avtalen til telenor. Vilkår eller lignende Det skal gjevast tilnærma like stor vekt som boksen for å fylle inn nummer. Det er *ÅPENBART* ikkje tilfellet her all den tid det er gjømt inne i omlag ei A4-side tekst.

I mine auge er det rimelig klart at Uweb ikkje oppfyller telenor sine krav.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Les ordlyden i CPA-avtalen til telenor. Vilkår eller lignende Det skal gjevast tilnærma like stor vekt som boksen for å fylle inn nummer. Det er *ÅPENBART* ikkje tilfellet her all den tid det er gjømt inne i omlag ei A4-side tekst.

I mine auge er det rimelig klart at Uweb ikkje oppfyller telenor sine krav.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest ordlyden, og kan dessverre ikke si meg enig i din påstand. Ordlyden sier:

"...skal
prisopplysning eksponeres under minst like lang tid som kortnummeret eller
feltet for utfylling av mobilnummer, og i direkte tilknytning til denne
informasjonen. Prisopplysninger skal gis på samme skjermbilde som
kortnummeret eller feltet for utfylling av mobilnummer"

Legg merke til den fete teksten. Uweb oppfyller disse kravene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Jeg har lest ordlyden, og kan dessverre ikke si meg enig i din påstand. Ordlyden sier:

"...skal
prisopplysning eksponeres under minst like lang tid som kortnummeret eller
feltet for utfylling av mobilnummer, og i direkte tilknytning til denne
informasjonen. Prisopplysninger skal gis på samme skjermbilde som
kortnummeret eller feltet for utfylling av mobilnummer"

Legg merke til den fete teksten. Uweb oppfyller disse kravene.
Vis hele sitatet...
Du overser ein vesentleg del her:
"Samme krav til de vesentlige vilkårs meddelelseseffekt stilles
dersom forbrukeren må fylle inn mobilnummeret sitt i et felt eller lignende for å bestille tjenesten."

Det, kombinert med at dei seier at det ikkje skal gøymast vekk i vilkår e.l. gjer at eg tolkar det til at reglane ikkje er følgde. I tillegg står jo i HØGSTE GRAD prisinformasjonen i vilkåra, sjølv om dei er på samme sida. Prisinformasjonen er ein del av ein lenger tekst! Så mi oppfatning er at det neppe oppfyller telenor sine krav, og eg ville retta kravet mot teleoperatøren om uweb ikkje ville ordne opp i det.
Sitat av sk1ppy Vis innlegg
Tips til sider du kan sende GRATIS sms fra:

www.telenormobil.no (Hvis du har Telenor som telefonoperatør)
www.folk.no
www.ung1881.biip.no
www.dinsms.no
www.smsutopia.no

Disse sidene sender du fulstendig gratis SMS fra. Det hender dog at du kan få reklame fra de en gang i måneden.
Vis hele sitatet...
Tenkte det kunne være greit å advare pidget og sk1ppy om brukervilkårne til SMSUtopia.no så vi ikke får en 'SMSUtopia.no Negativt Salg'-tråd i løpet av kvelden.

Sitat av SMSUtopia.no Betingelser
5. INFOMELDINGER:
--------------------------
Som medlem på SMSUtopia.com, godtar du å motta to infomeldinger på SMS hver måned. Maks pris pr SMS er kr 25,- Ditt medlemskap er en løpende, og fornyes automatisk for 15 dager inntil du selv sier opp.
Vis hele sitatet...
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
@ Slashdot: Du er som alltid et oppkomme av informasjon. Takk for glimrende innspill, lest den cpaèn nå og vurderer mest for morroskyld etterhvert å kontakte telenor. Ikke det at jeg tror de hører på meg. De driver jo business og tjener penger av uweb.

@ WKL : Lat som jeg er, bruker jeg sjelden nettet til å sende sms sålenge jeg har en fungerende telefon for hånden.

Kjære Nygaard
: Du skal slippe å ha noe med meg å gjøre hverken personlig, eller på andre måter. Forøvrig er den butikkanalogien din helt på trynet, derfor får du her en fra virkelighetens verden: Var på den lokale matbutikken tidligere iår, gikk inn og plukket med meg en kurv på veien.

I kurven lå et tilbudsblad, det var kjempetilbud på pizza som jeg ikke normalt spiser. Okei tenkte jeg og rasket med meg tre stykker, kjekt å ha liggende. Når jeg kom i kassen så jeg at de kostet meg 10.- mer pr stk enn det som sto i bladet. Bemerket dette til han i kassen og viste han tilbudsavisen, men den var forrige ukes.

Tenke seg til, jeg hadde IKKE sjekket datoen. Bestemmer meg da for at jeg ikke vil ha pizzaene og spør om jeg skal legge se tilbake, akkurat da kommer butikksjefen forbi og lurer på hva som skjer. Pågrunn av at DE har latt forriges tilbud ligge i butikken får jeg de pizzaene til tilbudspris, for som han sier: Det er VÅRT ansvar å oppgi riktige priser. Logisk mann.-

Takk til deg.

Kjære Bombasa: Jeg har aldri fått noe regning, da kunne jeg klagd på den. Akkurat som du sier jeg burde lest vilkårene kunne du lest tråden her før du preker for meg. Jeg følte meg urettferdig behandlet. Derfor tok jeg fyr og lagde denne tråden. Kommer til å klage på ALT jeg finner urimelig så lenge jeg lever. Det er ikke noen filleting da jeg regget meg for å bruke tjenesten et par ganger og risikerer å bli trukket flere hundre kroner i året. Da reageres det. Sånn er jeg. Utrykket er forresten D'oh !

@ Razor Sharp: Du har rett i at nesten ingenting er gratis på nettet. Denne tråden er nok en påminnelse om det. Synd vi ikke alle er like skarp til tider

@Kirie: Hyggelig at dette bråket hadde sin misjon ihvertfall for en bruker

Kjære Elisabeth E: Jeg tabbet meg ut ved å kjapt og galt registere meg på portalen uten å ha lest vilkårende. Allikevel finner jeg det sjarmerende at det på forsiden ikke er opplyst noe som helst om priser. De er faktisk de siste du finner nederst i vilkår. Når jeg har planer om å ta et honorar/betaling for en jobb e.l. sørger jeg ALLTID for at det kommer klart fram med en gang. Jeg vil jo ikke villede noen.

Det er også tett opptil magisk at mailen fra deg ble tatt av spamfilteret til hotmail. Det er like aggresivt som en tannløs setter på siste reis. Hadde jeg fått mailen i den vanlige innboksen så hadde jeg aldri laget denne tråden. Kanskje noe å tenke på, jeg vet ikke hvorfor mail fra dere automatisk blir flagget som spam ?
Å si at jeg har hengt ut daglig leder, vel det har jeg kanskje. Beklager hvis han på noen måte føler seg støtt, men jeg mener det faktisk er sånn han må regne med som internettentreprenør. All informasjonen jeg har lagt ved er offentlig tilgjengelig for alle. Det er ikke mitt navn som privatperson på et anonymt forum. Du har noen poeng uansett, og godt er det.

@meitemark: Har lært noe av dette og det er egentlig det du oppsummerer i siste posten din. Skal heretter passe godt på der jeg blir bedt om å legge fra meg privat info. Har dog ikke tall på hvor mange ganger jeg har latt være med å registere meg, eller svare på forskjellig på internett fordi de spør etter litt vel mye informasjon.-

@Spelley: Hvor i pokker tar du det fra ? Heng meg gjerne ut som voldtektsmann i media. Det går faktisk an å gå til søksmål her i landet og..

@Alfonzor: Det var da ikke tapet av 20 kroningen jeg reagerte mest på, men måten det skjedde på og at jeg muligens kunne bli trukket i hytt og pine. Alt munner ut i at jeg var uvøren som ikke leste avtalen ja.

@skeptfisk: Sant nok at jeg ikke vil være medlem noe så sleipt opplegg. Klaging er ikke en sport for meg, har du hørt meg whine herinne tidligere ? Trodde ikke det..

@sk1ppy: Takker for info. En medfreaker som prøver å løse 'problemet', istedenfor å flame meg

@Stormen: Jeg har lært, hva skal jeg si. Spørsmål: Om du har en betalingstjeneste på nett, ville du lagt opp informasjonen
slik som uweb har?


Til meg selv: Har jeg lært noe av dette, ja. Hvis jeg regger meg noe sted som krever mer enn en mailadresse (som ikke var til mye hjelp her btw) skal jeg vite hva "jeg skriver under på" Og neste gang jeg tenner fyr på luggen og lager en sånn tråd skal jeg telle til ti, sjekke junkmailmappen, telle til tyve, lese vilkår en gang til for så å slippe løs "klageren" i meg.

Takk til alle som gad å "høre på"
Sorry, jeg måtte bare:

Sitat av Pidget
Kommer til å klage på ALT jeg finner urimelig så lenge jeg lever.
Vis hele sitatet...
Sitat av Pidget
Klaging er ikke en sport for meg, har du hørt meg whine herinne tidligere ? Trodde ikke det..
Vis hele sitatet...
Sist endret av gulunderstrek; 28. mai 2009 kl. 20:38.
riksdollar
pidget's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Sorry, jeg måtte bare:
Vis hele sitatet...
Helt iorden Regnet med den der kom, heldigvis er det ikke all verden jeg finner urimelig da -.-