Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 3038
http://tv2veret.no/klima/article2033183.ece
kom over denne artikkelen på tv2 sin hjemmeside.

Nordpolen kan smelte innen høsten, og mange mener det er possitivt i og med at skip kan få raskere reiseruter ved å slippe å kjøre gjennom panamakanalen eller gå rundt Kapp Horn. Det skrives også at det kan være rike olje og gassfelt under all isen.

Personlig syntes jeg det blir svært trist den dagen all isen forsvinner. Jeg tror det kommer til å få mye flere negative konsekvenser enn possitive. Havet blir varmere, noe som sansynligvis vil få grønnlandsisen til å smelte, da vil havet stige. Dyrelivet på nordpolen blir jo også truet, hvor skal alle isbjørnene og selene leve nå? flytter de seg til grønnlandsiden eller svalbard, eller kommer de til å dø?

Hva tror dere her på nnf om dette?
Sist endret av thh; 27. juni 2008 kl. 14:51.
Heilt canooon
Jaok, det smelter der oppe, men at hele Nordpolen blir borte til høsten har jeg virkelig ikke noe tro på.
Det er ikke snakk om "hele Nordpolen" heller. Hvis du leser artikkelen er det snakk om det selve geografiske punktet, nordpolen.

Jeg regner med du forstår at det ikke er snakk om at all isen som er "der oppe" vil være vekke?


Det er jo bare en symbolsk barriere, men vil nok få stor medieoppmerkshomhet hvis det skjer allerede i September (eller uansett for den del). Indirekte kan det jo dermed ha en viss positiv effekt.
Sist endret av Jarne; 27. juni 2008 kl. 15:12.
thh
Trådstarter
er klar over at det er snakk om det geografiske punktet nordpolen, men MYE is kommer til å smelte. Når det først blir mye åpent vann vil jo det spise opp mer og mer is med årene!!?
Sist endret av thh; 27. juni 2008 kl. 15:22.
Personlig må bare nordpolen smelte for meg
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Sitat av olebull
Personlig må bare nordpolen smelte for meg
Vis hele sitatet...
Personlig håper jeg du bor nede ved vannet..

Fra boller til brus, jeg tviler sterkt på at Nordpolen vil smelte vekk så raskt..
Global oppvarming er ganske opphøya av meda osv.
Klart at det er noe som skjer, men at hele verden går under snart visst vi ikke sorterer søppelet fort som faen, har jeg liten tro på..
Sitat av olebull
Personlig må bare nordpolen smelte for meg
Vis hele sitatet...
Konsekvenser:
Sjøisen smelter. Havet stiger. Isbreer krymper over hele verden, og permafrosten tiner. Arter dør ut. Mange får da ikke lenger tilgang til rent drikkevann.

Og det er ikke alt..
Blir spennende å se hvilke mennesker som har genene som trengs for å gro gjeller
Jeg så en ganske interessant dokumentar på NRK2 her en dag. En gruppe forskere som mente at grunnen til den stigende temperaturen på jorden, var påvirket av stjerneeksplosjoner, som sendte stråling til jorda, som igjen skapte skyene. Skyene er med på å holde jorden beskyttet mot solen og varmen. Vi var nå inne i en periode der vi hadde få slike eksplosjoner som skapte få skyer på himmelen. Dette medførte seg oppvarmingen.

De siste 250 millioner år, har vi hatt mindre og mindre slike eksplosjoner, men vi er på vei inn mot en ny periode av slike eksplosjoner, som igjen kan skape en ny istid.

Jeg stiller meg egentlig litt midt imellom disse forklaringene. Jeg tror at klimaet til en viss grad, kanskje en stor grad, er menneskeskapt. Men jeg tror ikke ene alene mennesker kan fucke jorden såpass mye til, at jorden går under.

In that case, vil jorden gå under og det ganske snart. Vi kan prøve så mye vi vil og stoppe Co2 utslipp, men vi kommer aldri til å klare det før det blir for sent.

Om nordpolen smelter, og ikke har planer om å slutte å smelte i det tempoet den har smeltet de siste årene, vil dette få store konsekvenser for jorda. En temperaturendring på bare noen få grader, vil utrydde ganske mange mennesker. Om havnivået stiger bare noen meter, kommer også det til å utrydde ganske mange arter, deribland også mennesker.

Mens vi venter på at jorden går til helvete, kan vi jo alltids begynne å ta bussen til jobb. Men jeg har liten tro på at det hjelper. Om alle i hele verden tar bussen til jobb, sparer vi oss kanskje for mye utslipp, men det er industrien som er værst. Norge pumper opp olje til ganske mange biler og busser, og strømkraft er nesten likestilt i Co2 utslipp som oljeproduksjon.

Vi har egentlig bare ett valg: Tro på teorien om at det er verdensrommet som påvirker klimaet, og se at jorden blir fucket til!
Om hele nordpolen smelter vil det ikke ha store konsekvenser av samme grunn som at isbiter i et glass med cola ikke får colaen til å fosse over når det smelter.

Problemet er om isen på Grønland og Antarktis smelter, da det er is som er på land. En isfri nordpol er et symptom på problemene vi står ovenfor, ikke et problem i seg selv.

Sitat av hyys
Men jeg tror ikke ene alene mennesker kan fucke jorden såpass mye til, at jorden går under.

In that case, vil jorden gå under og det ganske snart. Vi kan prøve så mye vi vil og stoppe Co2 utslipp, men vi kommer aldri til å klare det før det blir for sent.

Om nordpolen smelter, og ikke har planer om å slutte å smelte i det tempoet den har smeltet de siste årene, vil dette få store konsekvenser for jorda. En temperaturendring på bare noen få grader, vil utrydde ganske mange mennesker. Om havnivået stiger bare noen meter, kommer også det til å utrydde ganske mange arter, deribland også mennesker.

Mens vi venter på at jorden går til helvete,
Vis hele sitatet...
Mye tullprat her. Klimaendringene fører ikke til jordens, ei heller menneskartens, undergang. Selv mangfoldige graders temperaturøkning og total smelting av all isen på jorden vil ikke føre til armaggeddon i seg selv. Det vil føre til enorme problemer for mange mange mennesker, men planeten i seg selv er fullt ut levbar for mange mennesker også i det scenarioet.
Sist endret av Kinseek; 27. juni 2008 kl. 16:38.
Sitat av Kinseek
Om hele nordpolen smelter vil det ikke ha store konsekvenser av samme grunn som at isbiter i et glass med cola ikke får colaen til å fosse over når det smelter.

Problemet er om isen på Grønland og Antarktis smelter, da det er is som er på land. En isfri nordpol er et symptom på problemene vi står ovenfor, ikke et problem i seg selv.
Vis hele sitatet...
Ikke store konsekvenser? Dyrearter vil dø ut, vannet vil stige..
Jeg ser på det som store konsekvenser
Faktisk enig med deg der hyys. Jeg er relativt sikker på at det er for sent. Slutter en å kjøre bil, betyr ikke det at han har kjøpt oss et par år til med liv. Så ser på det sånn at biler og transport generelt er såpass viktig for folk, men industrien må få fiksa en løsning vis vi i det minste skal ha en sjanse.

Å slutte med bil, er ingenting oppimot industrien og fabrikker som forurenser værre en lungene til morra mi etter 40 år med røyking...

Jeg har ikke planer om å skaffe el-bil med det første.
Sitat av Logic
Ikke store konsekvenser? Dyrearter vil dø ut, vannet vil stige..
Jeg ser på det som store konsekvenser
Vis hele sitatet...
Her må du øve deg på tekstforståelse.

Jeg skrev at det er relativt uproblematisk om isen på nordpolen smelter (det går selvsagt utover de få dyreartene som lever der), men at det er høyst problematisk at isen på Grønland og Antarktis smelter.

Vannet vil ikke stige merkbart om bare flytisen rundt nordpolen forsvinner.

Kugie; Privatbilismen er en betydelig del av problemet som det ikke går ann å komme seg unna. Selvsagt bør industrien ta sitt ansvar, men det er ikke ubetydelige mengder med utslipp som kommer av personbiler her i verden.
Sist endret av Kinseek; 27. juni 2008 kl. 16:42.
Sitat av Kinseek
Her må du øve deg på tekstforståelse.

Jeg skrev at det er relativt uproblematisk om isen på nordpolen smelter (det går selvsagt utover de få dyreartene som lever der), men at det er høyst problematisk at isen på Grønland og Antarktis smelter.

Vannet vil ikke stige merkbart om bare flytisen rundt nordpolen forsvinner.

Kugie; Privatbilismen er en betydelig del av problemet som det ikke går ann å komme seg unna. Selvsagt bør industrien ta sitt ansvar, men det er ikke ubetydelige mengder med utslipp som kommer av personbiler her i verden.
Vis hele sitatet...
Okei, eg misforsto deg nok.

Egentlig tror jeg "Klima endringene" er normale endringer i verden. Men men
Sitat av Kinseek
Her må du øve deg på tekstforståelse.

Jeg skrev at det er relativt uproblematisk om isen på nordpolen smelter (det går selvsagt utover de få dyreartene som lever der), men at det er høyst problematisk at isen på Grønland og Antarktis smelter.

Vannet vil ikke stige merkbart om bare flytisen rundt nordpolen forsvinner.
Vis hele sitatet...
Du har et for meg snevert syn på dette. Du klarer ikke se sammenhengen. Om vannet stiger bare 5 meter, og temperaturen stiger med 5 grader, vil dette medføre seg deilige temperaturer i Norge, og for all del, hva skal vi med bryggen i Bergen anyways?

Men om havet stiger 5 meter de nærmeste hundre årene, vil dette føre med seg at veldig mange plasser i verden blir oversvømt, spesielt i områder rundt India, der populasjonen er størst. Temperaturøkningen vil medføre seg vanskeligheter for de som bor i varme land. Ikke vil bare flere dø av selve varmen, men det blir umulig for dem å dyrke noe- alt vil tørke! Ja, dyrene som lever på nordpolen vil stryke med, men også kyrene på beite i Afrika. Økosystemet vil bli totalforandret ved bare små temperaturforandringer og havnivåøkning.

Og si at issmeltingen på nordpolen har lite å si, er jo i seg selv et tåpelig utsagn. Alle vet at vann i fast form tar mindre plass enn i flytende, og smeltingen vil medføre seg et høyere havnivå. Dessuten er det ikke bare isen på nordpolen som smelter, dersom du ikke har fått det med deg.
Du også må øve deg på tekstforståelse Hyys.

Sitat av hyys
Du har et for meg snevert syn på dette. Du klarer ikke se sammenhengen. Om vannet stiger bare 5 meter, og temperaturen stiger med 5 grader, vil dette medføre seg deilige temperaturer i Norge, og for all del, hva skal vi med bryggen i Bergen anyways?

Men om havet stiger 5 meter de nærmeste hundre årene, vil dette føre med seg at veldig mange plasser i verden blir oversvømt, spesielt i områder rundt India, der populasjonen er størst. Temperaturøkningen vil medføre seg vanskeligheter for de som bor i varme land. Ikke vil bare flere dø av selve varmen, men det blir umulig for dem å dyrke noe- alt vil tørke! Ja, dyrene som lever på nordpolen vil stryke med, men også kyrene på beite i Afrika. Økosystemet vil bli totalforandret ved bare små temperaturforandringer og havnivåøkning.
Vis hele sitatet...
Har jeg bestridet dette i noe av det jeg skrev?

Det vil også bli lettere å drive jordbruk i de kaldere deler av verden, som f.eks her i norge og de enorme områdene i sibir/canada. Mye sult kan unngås med en mer globalisert og dynamisk verdensøkonomi.

Selvfølgelig vil det ha enorme negative konsekvenser for mange millioner, om ikke milliarder, av mennesker. Jeg ønsker å unngå klimaendringene, gjerne gjennom aktive tiltak.

Sitat av hyys
Og si at issmeltingen på nordpolen har lite å si, er jo i seg selv et tåpelig utsagn. Alle vet at vann i fast form tar mindre plass enn i flytende, og smeltingen vil medføre seg et høyere havnivå.
Vis hele sitatet...
Dette er totalt feil fra din side. Vann som er frosset tar større volum enn flytende vann, det er nettopp det som er elementær kunnskap.

Sitat av hyys
Dessuten er det ikke bare isen på nordpolen som smelter, dersom du ikke har fått det med deg.
Vis hele sitatet...
Dette var nettopp det jeg poengterte i det jeg skrev.
Sist endret av Kinseek; 27. juni 2008 kl. 17:10.
Sitat av Kinseek
Du også må øve deg på tekstforståelse Hyys.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er du som må øve deg i riktig argumentasjon og bedre formuleringsevnene dine, istedet for at alle rundt deg må øve på tekstforståelse?

Sitat av Kinseek
Klimaendringene fører ikke til jordens, ei heller menneskartens, undergang.
Vis hele sitatet...
Dersom klimaendringene medfører seg smelting av is i Antarktis, Grønland og breene i Asia-fjellene, vil havnivået øke med 80 meter. Dersom havet stiger med 80 meter, over relativ kort tid, ser jeg store problemer for menneskeheten å overleve. Dette fordi det vil ødelegge økosystemet mennesket er en del av, samt utrydde en ganske stor del av verdens befolkning.
Sitat av hyys
Kanskje det er du som må øve deg i riktig argumentasjon og bedre formuleringsevnene dine, istedet for at alle rundt deg må øve på tekstforståelse?
Vis hele sitatet...
Du må gjerne komme med konkrete eksempler, istedet for å argumentere både på feil basis av hva jeg ganske så edruelig skriver, og ved hjelp av total feil forståelse av helt elementær kunnskap.

Hvis jeg skriver at 2+2=4 og andre mener jeg argumenterer for at 2+2=5 så er det etter min mening ikke jeg som har det overordenede problemet.

Sitat av hyys
Dersom klimaendringene medfører seg smelting av is i Antarktis, Grønland og breene i Asia-fjellene, vil havnivået øke med 80 meter. Dersom havet stiger med 80 meter, over relativ kort tid, ser jeg store problemer for menneskeheten å overleve. Dette fordi det vil ødelegge økosystemet mennesket er en del av, samt utrydde en ganske stor del av verdens befolkning.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du tallet 80 meter på? Og hvilket tidsperspektiv også?

At det vil stige ubehagelig høyt for mange mange mennesker er jeg enig i. Jordens økosystem har vært i konstant endring helt siden den ble skapt og "ødelagt" er et begrep du helst bør bruke edruelig når det passer seg.

Menneskeheten vil overleve pent på de enorme områdene av verden som ikke går under vann og som fortsatt vil kunne dyrkes mat på (og så kommer i tillegg nye områder med muligheter for matdyrkning). Mennesker som bor i de områdene hvor det ikke kan dyrkes mat og som har dårlig mathandel med de områdene hvor det kan dyrkes mat vil ha dårligere sjangser for å overleve. Mange mennesker =/= hele menneskeheten.
Sist endret av Kinseek; 27. juni 2008 kl. 17:36.
Sitat av Kinseek
Klimaendringene fører ikke til jordens, ei heller menneskartens, undergang.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det? Klima endringene har gjort store naturkatastrofer allerede.
Tror du burde lese litt før du sitter og argumenterer for framtiden.
De greide det i filmen waterworld, så hvorfor ikke. Evolusjonen vil redde oss nok en gang!

Jeg skjønner ikke helt denne dommedagsprofesien rundt klimaendringene... Denne debatten er så til de grader gjort mer ekstrem enn den er av medier rundt om i verden. Det er ikke slik at det er uproblematisk, men jeg har liten tro på at dette vil forårsake menneskenes undergang.

Ser på det hele som en normal syklus vi menneskene har forsterket.

Hvis vi teoretisk sett kan leve på mars, kan vi sikkert leve på en varmere, våtere klode, som sikkert vil bli etterfulgt av en ny istid.

Hvordan vet du det? Klima endringene har gjort store naturkatastrofer allerede.
Tror du burde lese litt før du sitter og argumenterer for framtiden.
Vis hele sitatet...
Ikke for å høres kynisk ut, men det er en vesentlig stor forskjell på at rundt 1 000 000 mennesker dør, enn at alle verdens 6,7 millarder mennesker dør. La oss ikke slenge rundt "menneskenes undergang" i hytt og pine bare for å skape et dramatisk argument.
Sist endret av Mowie; 27. juni 2008 kl. 17:41.
Sitat av Logic
Hvordan vet du det? Klima endringene har gjort store naturkatastrofer allerede.
Tror du burde lese litt før du sitter og argumenterer for framtiden.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jeg som har et mer realistisk syn på hva klimaendringene fører til. Jeg misliker at folk mener klimaendringer betyr at jorden innen få århundrer går over til å få et klima som skulle minne om planeten Mars eller Waterworld og være helt ubeboelig for mennesker.

Menneskeheten i seg selv vil helt fint klare å overleve. Ingen grunn til å tro noe annet. Vi har ikke bare overlevd enorme klimaendringer før, men også tatt oss nytte av dem (som f.eks når den forrige istiden tok slutt). Klimaendringene vil føre til nye muligheter som f.eks isfrie veier rundt nordpassasjen, og nye områder som en kan drive jordbruk og annen ressursutakning på (olje under nordpolen?).

Problemet er ikke menneskehetens overlevelse, men de mange millioner individene som ikke overlever de negative effektene av klimaendringene.
Sist endret av Kinseek; 27. juni 2008 kl. 17:46.
Vel vist du har sett dokumentarer som Doomsday
http://youtube.com/watch?v=ecTE6lXI-...eature=related

så forteller de om at det skal skje naturkatastrofer, som vulkanutbrudd, tsunamier osv.
Realiteten er at alt det som vi får vite om dommedag har allerede skjedd, og vi er her enda.
(Eller vannet har ikke blitt til blod enda, men men skjer nok snart det og!)
Du nå mistet jeg litt tråden på hva du mener. Hva mener du å si?
Sist endret av Kinseek; 27. juni 2008 kl. 17:48.
Jeg snakket til Kinseek .

Sitat av Mowie
De greide det i filmen waterworld, så hvorfor ikke. Evolusjonen vil redde oss nok en gang!

Jeg skjønner ikke helt denne dommedagsprofesien rundt klimaendringene... Denne debatten er så til de grader gjort mer ekstrem enn den er av medier rundt om i verden. Det er ikke slik at det er uproblematisk, men jeg har liten tro på at dette vil forårsake menneskenes undergang.

Ser på det hele som en normal syklus vi menneskene har forsterket.

Hvis vi teoretisk sett kan leve på mars, kan vi sikkert leve på en varmere, våtere klode, som sikkert vil bli etterfulgt av en ny istid.



Ikke for å høres kynisk ut, men det er en vesentlig stor forskjell på at rundt 1 000 000 mennesker dør, enn at alle verdens 6,7 millarder mennesker dør. La oss ikke slenge rundt "menneskenes undergang" i hytt og pine bare for å skape et dramatisk argument.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kinseek
Problemet er ikke menneskehetens overlevelse, men de mange millioner individene som ikke overlever.
Vis hele sitatet...
Å sitte her å spekulere i om menneskeheten overlever eller ikke, blir vanskelig å forutsi. Jeg tror at dersom vi får en rask (la oss si 100 år) temperaturøkning på 5 grader, vil dette kunne ha store påvirkninger på hvordan mennesket skal klare seg. Jeg snakker ikke bare om at det vil bli umulig å dyrke noe rundt ekvator nei.
Sitat av Kinseek
Problemet er ikke menneskehetens overlevelse, men de mange millioner individene som ikke overlever.
Vis hele sitatet...
Her har vi igjen den litt manglende forståelsen for helheten ved en enorm issmelting og temperaturøkning.

Det påvirker (og jeg sier det nok en gang) økosystemet, dyr som er avhengig av dyr som dør, og til slutt, faktisk ja, tror jeg mennesket vil ha problemer med å overleve.

La oss derfor si at fluer ikke tåler mer varme. Fluer begynner å dø ut. Edderkopper får ikke mat og begynner å dør. Fuglene får ikke spist edderkoppene sine, og begynner å dør.

Satt på spissen, klarer du virkelig ikke forestille deg at menneskeheten kommer til å bli såpass rammet av dette, at dem kommer til å dø dem også, mangler du virkelig forståelse for konsekvensene ved klimaendringer.

edit: Altså, jeg tror ikke mennesket har problemer med å overleve med de ressurser vi har for hånd pr idag, men vi kommer til å miste mye av det ved et enormt klimaskifte og først da vil vi ligge tynt an.
Sist endret av hyys; 27. juni 2008 kl. 17:55.
Jeg tok den heller ikke, men jeg mener absolutt ikke at det vil føre til verdens undergang. Noe jeg også poengterte i posten min, eller i hvertfall prøvde å poengtere.
Sitat av hyys
Å sitte her å spekulere i om menneskeheten overlever eller ikke, blir vanskelig å forutsi. Jeg tror at dersom vi får en rask (la oss si 100 år) temperaturøkning på 5 grader, vil dette kunne ha store påvirkninger på hvordan mennesket skal klare seg. Jeg snakker ikke bare om at det vil bli umulig å dyrke noe rundt ekvator nei.

Her har vi igjen den litt manglende forståelsen for helheten ved en enorm issmelting og temperaturøkning.

Det påvirker (og jeg sier det nok en gang) økosystemet, dyr som er avhengig av dyr som dør, og til slutt, faktisk ja, tror jeg mennesket vil ha problemer med å overleve.

La oss derfor si at fluer ikke tåler mer varme. Fluer begynner å dø ut. Edderkopper får ikke mat og begynner å dør. Fuglene får ikke spist edderkoppene sine, og begynner å dør. .
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare "si at fluer ikke tåler mer varme" for å komme noen vei med en nyttig diskusjon. Hvis du skal beskrive konsekvensene av klimaendringene må du komme med noe som skjer eller er sannsynlig til å skje. Fluer tåler både kalde nord og varme sør. Mer varme vil sannsynligvis bare gjøre det enda lettere for fluene siden de liker varme mer enn kulde her i verden.

Økosystemer er ikke statiske systemer som magisk oppstod ved guds skapelse for 6000 eller 4 milliarder år siden. Du kan ikke bare rett ut hevde at fordi edderkopper i noen deler av verden vil få problemer så vil fuglene i hele verden også få problemer. Arter vil dø ut ja, men der en art dør ut finner en ny art muligheter, og nå tenker jeg ikke bare i et langsiktig evolusjonsperspektiv. Klimaendringene vil føre til at kalde områder oppstår som nye aktuelle områder for arter å utvide seg til.

Bare for å komme med et spesifikt eksempel rundt økosystemer. Rundt år 1200 var storparten av Europa dekket av skog. Nødvendigheten av tømmer og jordbruksareal og den mer og mer effektive hugsten førte til at på 1500-tallet så fikk man problemer med å oppdrive brensel for mat og husvær og mye av de tradisjonelle jaktmulighetene forsvant. Økosystemer ble ødelagt.

Døde menneskeheten i Europa ut da? Forsvant alle artene?

Sitat av hyys
Satt på spissen, klarer du virkelig ikke forestille deg at menneskeheten kommer til å bli såpass rammet av dette, at dem kommer til å dø dem også, mangler du virkelig forståelse for konsekvensene ved klimaendringer.
Vis hele sitatet...
Nei, det er du som driver feilaktig skremselspropaganda.

Det er enorme problemer rundt klimaendringene og de fortjener en edruelig og sannferdig fremstilling som presist forklarer utfordringene istedet for å tåke dem inn i feilaktigheter.

Sitat av hyys
Altså, jeg tror ikke mennesket har problemer med å overleve med de ressurser vi har for hånd pr idag, men vi kommer til å miste mye av det ved et enormt klimaskifte og først da vil vi ligge tynt an.
Vis hele sitatet...
For at menneskeheten skal dø ut så må alle ressurser nødvendig for å overleve i hele verden forsvinne. Klimaendringene fører enkelt og greit ikke til akkurat det, kanskje tvert om. (men det vil selvfølgelig føre til at ressursgrunnlaget for millioner, endog milliarder, av mennesker forsvinner)
Sist endret av Kinseek; 27. juni 2008 kl. 18:14.
slik jeg ser det er naturforandinger til en viss del en naturlig del av verdensgang.
Det som derimot er spørsmålet er om vi er med på å endre denne gangen drastisk.

Media er flink til å hype ting opp. å en verdens undergang er nok enda laaaangt unna. MEN
levestandarden idag øker over hele verden.
Dette krever ressurser.
Å vi bli fler å fler folk på denne planeten.

Er planetens ressurser idag bærekraftig nok til at vi kan ha så høy levestandard for alle ? Naturen begrenser somregel seg selv når en art blir for stor.
Det tar tid men den gjør det sakte men sikkert. en viss balanse er nødt til å finne sted, uten den vil ting til slutt kollapse.

Så for å dra dette videre og kansje litt på spissen;
Endel av den "for store" befolkningen i verden ,sett med levestandarden vi har som det alle vil ha, vil det da ikke være naturlig at siden naturen ikke er bærekraftig nok så vil vi selv eller naturen utrydde endel av oss ?

slik media har framstilt klimaforandringene de siste årene så er det blitt til et gennerelt grunnlag for alle diskusjon at store deler av oss mener at ting IKKE skal forandre seg. Vi ser da helt bortifra at jorden har hatt sin del av istider og tørker, vi ser bortifra at det er naturlig at arter blir utryddet og nye oppstår.
Se bare på videre menneskelig utvikling. Vist en dag vi ble gjort oppmerksom på at noen har egenskaper som andre ikke har, så blir de med en gang sett på som freaks og utskudd. kansje tilogmed "et onde i *random religions* øyne.
Vi har kommet til et punkt der forandring er det store farlige. Enda det alltid har og sannsynligvis i uoverskuelig frammtid vil være naturen som styrer dette , ikke vi....

Polene smelter vannet stiger, kansje ikke like fort som media mener å klipper sammen, men de gjør vist det. Ting forandrer seg. muligheten for at golfstrømmen forsvinner er der, muligheten for at norge blir til en fjellørken er der. Hvor mye skal vi godta og hvor mye kan vi egentlig gjøre noe med ?

At ola nordmann slutter å bruke bil er nå sikkert vell å godt. MEn det er ikke til å stikke under en stol at vi er en liten del av verdens befolkning. Men alle monner drar. Hvordan skal vi da klare å få med oss kina og indias (for å nevne noen store) til å hoppe over "trenden" med å forrurense like mye som vi gjør til de evt kommer på det nivået som kreves for at de kan begynne å bruke "grønn" teknologi? kan vi her bidra med noe ? kan vi kansje begynne med oss selv og innføre denne teknologien der? slik at Ola Kina og Kari India kan fortsette å utvikle seg når det gjelder levestandard. MEn at de gjør dette uten å forrurense så mye som vi gjorde for å komme dit vi er idag?
Sist endret av Psych|Com; 27. juni 2008 kl. 18:25.
Sitat av Kinseek
(men det vil selvfølgelig føre til at ressursgrunnlaget for millioner, endog milliarder, av mennesker forsvinner)
Vis hele sitatet...
Du mener det er noen supermennesker som kan leve uten mat og drikke? Eller spesifikt, det er levbart bare i enkelte geografiske områder, at den enorme folkeflyktningen ikke medfører seg noe annet enn død og for få ressurser til alle?


Sitat av Kinseek
Fluer tåler både kalde nord og varme sør. Mer varme vil sannsynligvis bare gjøre det enda lettere for fluene siden de liker varme mer enn kulde her i verden.
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke klarer å se for deg konsekvensene ved at mange arter i et økosystem dør, men henger deg opp i et elendig eksempel jeg satt på spissen, skjønner jeg kanskje litt mer hvem jeg diskuterer med her.
Sist endret av hyys; 27. juni 2008 kl. 18:27.
Sitat av hyys
Du mener det er noen supermennesker som kan leve uten mat og drikke?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke.

Sitat av hyys
Eller spesifikt, det er levbart bare i enkelte geografiske områder, at den enorme folkeflyktningen ikke medfører seg noe annet enn død og for få ressurser til alle?
Storparten av verdens befolkning har ikke muligheter for folkeforflytninger. Det er også muligheter i deler av verden for å ta imot folk også.
Vis hele sitatet...
Hvis menneskeheten har vokst seg utover ressursgrunnlaget for sin egen overlevelse så vil menneskeheten naturlig reduseres av død inntil den når en balanse med det ressursgrunnlaget. Dette er en begrensing, ikke en grenseoverskridelse som fører til menneskehetens utryddelse når den nås.

Sitat av hyys
Dersom du ikke klarer å se for deg konsekvensene ved at mange arter i et økosystem dør, men henger deg opp i et elendig eksempel jeg satt på spissen, skjønner jeg kanskje litt mer hvem jeg diskuterer med her.
Vis hele sitatet...
Det var nøyaktig ikke det jeg gjorde. Jeg får følelsen av at du ikke leser det jeg skriver, for ellers måtte du nødvendigvis ha sett at jeg argumenterte vidt utover det ene eksempelet ditt. Jeg foreslår at du går tilbake og leser alle replikkene mine og tenker over svarene dine på ny, for så langt så har du ignorert masse av det jeg skriver.

Arter og økosystemer har dødd ut siden tidenes morgen. Det er en del av hvordan planeten fungerer. Menneskene selv har utryddet tusenvis av arter og endret/ødelagt enorme økosystemer, men har i det utvidet sitt ressursgrunnlag, ikke ensidig innskrenket det slik du tror.
Hehe.. Morsomt å lese når folk er ivrige..

Etter som jeg ser er Kinseek i stor grad enig med hyys, med unntak av dommedag for mennesket og andre overdramatiseringer..

Er det virkelig så vanskelig å forestille seg at mennesket overlever en ny lang istid (som vel er "Worst case scenario" ?)
Nå var det mye greier her...

Først vil jeg avklare at hvis Nordpolen smelter, så vil det ikke ha noen påvirkning på vannstanden. Trenger vel ikke ta hele teorien, men det har med at isen allerede har fortrengt massen tilsvarende massen til isen, dermed vil ikke vannstanden stige eller synke når nordpolen smelter.

Men om derimot Sydpolen skulle smelte, da har vi problemer. (inkl Grønland og eventuelt andre stedet is ligger på fastlandet). Når den isen/vannet havner i havet, da vil vannstanden stige, antagelig ganske mye også, om hele sydpolen og grønland tiner.


Når det gjelder utfordringene vi står ovenfor, så vet jeg ikke så veldig mye, blir bare antagelser. Først og fremst får det katastrofe følger i byer som Bejing, som ligger omtrent i vannhøyde, og tilsvarende byer rundt om i verden. Nederland? Andre problemer vi kan få er tørke osv.

Men jeg tror egentlig at vi mennesker kommer til å klare å tilpasse oss, det har vi alltid gjort, og jeg tror vi klarer å dra nytte av det, som KinSeek var inne på.

Men på en annen side, det sies jo at "menneskene står for minimalt, kanskje 1 grad"... (ozonlaget osv..) Men nå skal man huske på at hvis man har en skålvekt, og setter 10gram på hver side. Og tilfører bare 0,1gram (ellerno), så velter du faktisk hele balansen. Liten påkjenning kan gjøre føre til store forandringer, men ikke nødvendigvis bare negative.

Her i Norge kommer vil jo (antageligvis) til å få et utmerket klima. (Det sa i hvert fall Geografilæreren min for noen år siden)..

Fredrik
Sist endret av fredrikweb; 27. juni 2008 kl. 19:18.
Kan jo også nevnes at om vi setter klimaendringen litt i perspektiv så er det en "treg" endring som pågår i forhold til hva kloden har opplevd før. Variabler som vi ikke har evne til å påvirke er den avgjørende faktoren.

UANSETT hva vi foretar oss, om så hele menneskeheten stoppet opp, så ville endringene fortsatt. Vi tviholder ved tanken om å kunne utrette noe, det er en like tapt kamp som de som kjemper mot homofilt ekteskap. Alle så det komme uansett, men noen idioter (les: nordmenn i denne sammenhengen) skulle på død å liv klamre seg fast til håpet på et mirakel.

Grønnlandsisen smelter eksponensielt. Dvs, den smelter fortere og fortere. Antarktis vil ta litt mer tid. Men igjen, uansett, det vil skje. Face it, og håp kineserne får bygget noen diker så ikke vi får hele beijing på døren.

Og ang dere som driver å stresser med å "snu utviklingen". Norge og et par andre land, f.eks japan er de eneste som bryr seg. I norge fremstilles det som om hele verden er enig i at noe må gjøres. Ta en prat med Ola Amerikaner eller Ola russland, evnt Ola kineser, og se hvor langt opp i ræven klimaet bryr dem. Litt OT men følte det passet.
jaja den dagen all isen smelter har jeg ikke lenger garasje men naust, passer meg helt fint
Den dagen all isen smelter er det nok nødløsninger for oss. Men som jeg sa så tror jeg egentlig at alt som skjer er normale endringer. At vi har vært i en istid (LENGE SIDEN) Og er på vei ut igjen. Det har jo vært flere istider igjennom tiden, bare logisk at det skal komme flere.
Al gore og alle de folkene vil bare skremme oss.
Det har vært fenomener som kan ligne på global oppvarming før, det var på 1600 tallet mener jeg å huske. Der et sted i verden enten BARE hadde regn i 3 år, eller så hadde de ikke noe, jeg husker helt ærlig ikke 100%.

Men ihvertfall, om 20 år, når vi har pøst mange hundre milliarder inn i å redde kloden og det ikke skjer en dritt vil Al Gore stå der og si "Hva var det jeg sa?"
Liten saksopplysning:
Det var varmere under vikingetida, noe som bl.a. gjorde det mulig å kolonisere Grønland. Deretter hadde vi den såkalte "Lille istid" (ca. 1400-1700??), med et klart kjøligere klima enn nå. (Spesielt interesserte bes sjekke Wikipedia el.l for nøyaktige tidspunkter).
Hardangervidda har vært skogdekt, det har lusket rundt villsvin i skogene våre, varmekjære løvtrær som eik har vært store eksportprodukter (det sies at store deler av Amsterdam er tuftet på Sørlands eik) osv osv. Klimaet har alltid variert og vil alltid variere. Gjør vi mennesker noe fra eller til? Det er jo dets store spørsmålet. Og media, og med dem politikerne, gjør jo ikke noe særlig til å klargjøre spørsmålet.
Det gjelder å holde hodet kaldt (heheh..)
Sitat av Logic
Og det er ikke alt..
Vis hele sitatet...
Langt ifra alt. Havene holder den største konsentrasjonen av Co2 i verden,
og den Co2'en slippes ut ved økt tempratur i vannet. Så jo mer tempraturen stiger, jo mer Co2 slippes ut, som igjen fører til.... Ja, dere skjønner tegninga? We are dead.

klimaet blir ikke bare varmere, det blir mer ekstremt. større kontraster mellom kulde og varme, mellom tørke og regn, noe som fører til tørke og jorderosjoner. jorda er på god vei til å bli ubeboelig for majoriteten av menneskene på jorda.
Beina ned på jordet...
Ingen grunn til bekymering, dette har pågått i hundre tusenvis av år.
Dette er en naturlig prosess som vi kan påvirke i veldig liten grad.
Fårhåpentligvis klarer vi og kvitte oss med den dritten vi produserer. Den er med og akselerer prossesen.Tror ikke at denne generasjonen kommer til og få noen store "klima"skader av den grunn
Stoppe klimaprosseser klarer vi aldri i "livet".
Tidligere tider har hatt de samme problemer: Middelalder ,Vikingene,X antall istider,Krittt jura osv.

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2007_2/Artikler/gaia
Sitat av lygra
Beina ned på jordet...
Ingen grunn til bekymering, dette har pågått i hundre tusenvis av år.
Dette er en naturlig prosess som vi kan påvirke i veldig liten grad.
Fårhåpentligvis klarer vi og kvitte oss med den dritten vi produserer. Den er med og akselerer prossesen.Tror ikke at denne generasjonen kommer til og få noen store "klima"skader av den grunn
Stoppe klimaprosseser klarer vi aldri i "livet".
Tidligere tider har hatt de samme problemer: Middelalder ,Vikingene,X antall istider,Krittt jura osv.

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2007_2/Artikler/gaia
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke vårt liv de er redde for, nei, ungdommen idag er altfor utakknemlig vet du! Det er de vise barna som kommer etter oss som vi skal redde. Nymoten's hippier ville jeg kalle de aktivist folkene
det er jo så klart klimaendringer og alt det der, og arter dør, men for å se på det på denne måten, for eksempel dinosaurene døde ut, "menneske artene" før oss døde ut. De "svake" vil dø ut, men nye sterke arter vil vokse fram uansett. Klimaendringer har foregått i millioner av år, men poenget er at nå har vi mennesker bidratt i endringene. likevel vil noen arter dø ut, andre vil leve, sånn er det bare.

vi må jo se det større bildet her, i millioner av år har arter død ut. de "sterkeste" overlever, sånn er det. det som er nå er at vi er så jævlig fokusert på det, vi tenker over det på en måte, det skjedde ikke før millioner av år siden når andre arter ble borte.
Hvorfor skal vi se på det i det store bildet? I det storebildet betyr jorden ingen ting. Det er en liten (Faktisk kjempe liten) sten som går i bane rundt en forholdsvis middels til liten stjerne. Om vi skal se på det store bildet, så kan vi likegodt ha barts inner child som rollemodell (For dere som ikke følger med på simpsons: "I do what I feel like"). Det vil uansett ikke få konsekvenser i det store bildet. Blir ikke det litt feil? Det som er trist er at det kommer til å dø millioner av mennesker, før eller senere. Kanskje noen du kjenner!
Sitat av Dinithion
Hvorfor skal vi se på det i det store bildet? I det storebildet betyr jorden ingen ting. Det er en liten (Faktisk kjempe liten) sten som går i bane rundt en forholdsvis middels til liten stjerne. Om vi skal se på det store bildet, så kan vi likegodt ha barts inner child som rollemodell (For dere som ikke følger med på simpsons: "I do what I feel like"). Det vil uansett ikke få konsekvenser i det store bildet. Blir ikke det litt feil? Det som er trist er at det kommer til å dø millioner av mennesker, før eller senere. Kanskje noen du kjenner!
Vis hele sitatet...
Vel, om menneskene dør ut, så skal vi dø ut. Og dør vi ut, så kan vi takke oss selv. As simple as that. Og som lille meg sa, vi VIL dø ut en gang. Det er jeg bombesikker på. Men senere vil det komme en sterkere menneskerase som vil se på oss, som vi ser på de første neandertalerne. Og dermed vil denne generasjonen være advart mot våre feil.

Vi skal alle dø, vi bor ikke i noe paradis.
Jeg ser uansett ingen negative konsekvenser av det å være miljøbeviste. At bilene krever mindre ressurser er da bare bra, og at utslippene minker gir oss bla. bedre luftkvalitet, særlig i byene. Ikke noe negativt i det heller.

Uansett om global oppvarming er menneskapt og kan reverseres eller ei, bedre føre var sier nå jeg.
Nå har jeg bare skumlest igjennom tråden, men er det ingen som har tenkt på at trolig golfstrømmen vil snu hvis isen forsvinner? Det er vel like mye krise som om havet skal stige?
Sitat av Gassy
Nå har jeg bare skumlest igjennom tråden, men er det ingen som har tenkt på at trolig golfstrømmen vil snu hvis isen forsvinner? Det er vel like mye krise som om havet skal stige?
Vis hele sitatet...
Dette er jo eldgammelt nytt. Golfstrømmen styres av den fine balansen mellom salt og ferskvann i havet.(blandingen da såklart.) Det er slik noen forskere mener at en eller annen istid har startet før. Men om jeg kan velge mellom å bo her, og det blir 10-30 grader kaldere, så heller det enn ved middelhavet og mexicogolfen.. Der vil det komme orkaner/andre stormer hele tiden, siden da vil varmen bevares der, og stormene vil det bli flere av, og mye sterkere. Simple as that.

Men hvem har sagt at vi faktisk kan gjøre noe imot? Tidligere istider har ikke kommet uten grunn, og jeg mistenker dette for å være en til som kommer, akkurat som de andre. Og om vi gjør denne prosessen raskere, så er da ikke det så farlig? Den kommer jo uansett.
Sitat av emphi
Jeg ser uansett ingen negative konsekvenser av det å være miljøbeviste. At bilene krever mindre ressurser er da bare bra, og at utslippene minker gir oss bla. bedre luftkvalitet, særlig i byene. Ikke noe negativt i det heller.

Uansett om global oppvarming er menneskapt og kan reverseres eller ei, bedre føre var sier nå jeg.
Vis hele sitatet...
At utslippene minker og bilene krever mindre ressurser kan vel alle være enige i er en bra ting. Luftkvaliteten i byene er ofte dårlig. Bare i Bergen får vi problemer med svevestøvet fra trafikken, for ikke å snakke om storbyer som Bejing, der folk går med masker til jobben.

Men på den andre side, den politiske side, har jo dette en drøss med negative konsekvenser. Jeg må si jeg er ganske "fed up" på den norske regjering, som setter igang slike straks-tiltak og være så forbanna best i klassen, samtidig som vi pumper opp en drøssevis av Co2-rik brensle.

Jeg mener, hva faen er vitsen å ta bussen på jobb, være kolektiv og tenke miljø slik dem vil jeg skal gjøre, når jeg vet at på den lille bussturen min, har Norge pumpet opp olje til å drifte 5000 biler på jobb i Europa. Det blir for meg en selvmotsigende trend, jeg ikke sier meg villig til å bidra noe i.

Jeg vil tørre påstå at det foreligger et høyere C02 utslipp ved å dra opp en liter bensin, kontra å brenne den. Det satses også sterkt på strøm, som om det var forbanna miljøbevist. Jævla moro og se Kronprins Håkon "gå foran som et godt eksempel" ved å kjøre el-bil. Det er sinnsyke utslipp i strømproduksjonen, som nesten kan sidestilles med oljeproduksjonen, så man sparer vel egentlig bare selve bensin-brenningen, som er så forbanna liten-spesielt i Norge- "so why bother?"

Hadde det ikke vært for oljeproduksjonen til Norge, hadde vi faen ikke brukt mye Co2 pr snute, kontra Co2 værstingene i Asia og Amerika.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Rennende vann har HELT SINNSYKE utslipp.
Strøm er det ihvertfall mulig å produsere relativt utslippsfritt, mens brennende olje alltid slipper ut co2.
Jepp! Litt manglende kilder kanskje.

Norge slipper ut meget lite Co2 i forhold til resten av verden. Selv om utslippet pr.innbygger kanskje er høyt, vil jeg ikke tro at å satse så sterkt på klimaforebygging i Norge har mye å si, annet enn å spre holdninger:
http://www.forskning.no/Artikler/200.../1195199750.39

Sitat av Graapho
Rennende vann har HELT SINNSYKE utslipp.
Vis hele sitatet...
Jeg tolket dette som en smule sarkastisk og uviten, men jeg tar meg tid til å svare. Nei, rennende vann har ikke syke utslipp. BKK\Fjordkraft f.eks produserer strøm med svært lave utslipp. Likevel er det ikke utslippsfritt. Men hvor mange land i verden har muligheten til å drive vannkraftverk? Nettopp! Prøv å se helheten.

Sitat av Grønt i Prakis nettsider
Strømproduksjon er en av hovedårsakene til global oppvarming. Det meste av strømmen i verden blir produsert av kull, olje og gass, som avgir enorme mengder CO2 når det forbrennes.
Vis hele sitatet...
(http://www.grip.no/Default.htm)

Edit:
Med tanke på at mesteparten av strømmen i verden produseres med olje og gass, bør kanskje vi se litt på oss selv utenfra. Spørre, hvem er det egentlig som produserer olje og gass? Vi er faktisk verdens 3 største olje eksportør, og verdens største gass eksportør.
Sist endret av hyys; 28. juni 2008 kl. 12:15.
Nå har ikke jeg lest hele tråden så kan være det er nevnt før.

Etter hva jeg har forstått så kan/vil issmeltingen føre til at temperaturen i vannet blir forandret, og som alle vet er vann ved ca 4*C tyngst. Dermed vil den naturlige sirkulasjonen i vannet forandre seg og golfstrømmen kan forsvinne. Dermed vil klimaet i Europa, hvertfall de nordlige delene, bli mye kaldere.

Nå har ikke jeg noen kilder på dette og skal ikke påstå at jeg kan en hel masse om dette problemet, men det er hvertfall det jeg har hørt i forskjellige dokumentarer.

Edit: Det kan jo også brukes som et argument for de som mener at istider kommer i sykluser.

Varme - isen smelter - golfstrømmen forsvinner - kulde - isen kommer tilbake - golfstrømmen kommer tilbake - varme tilbake - osv osv....
Sist endret av TroNnY; 28. juni 2008 kl. 12:42.