Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3138
God dag.

Satt å leste igjenom testen til vg av spotify og wimp.

Etterhvert som jeg leste ble jeg mer og mer frustrert. Jeg er ikke enig i avgjørelsen til vg.

Wimp har ikke mulighet for collabrative playlist, heller ikke offline spillelister på pc versjonen, bare til mobilverjsonen. Wimp streamer i mye dårligere lydkvalitet, spotify free har bedre kvalitet enn betalversjonen til wimp. Wimp finns forløbig ikke til iPhone, kun android.

Spotify er en vinner i mine øyne, noen fler som er enige?
Wimp vant fordi det var norske VG som testet det. Hadde garantert blitt noe annet om aftonbladet.se hadde gjort samme testen.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Jeg ble sjøl ganske overrasket da jeg leste anmeldelsen. Er nå temmelig sikker på at VG gir Wimp to terningkast ekstra bare fordi et norsk selskap står bak. Samme prinsipp som når norsk film blir anmeldt..
Dette er faktisk en av de dårligste anmeldelsene jeg har lest på lang tid. Den legger sterk vekt på områder som etter VGs mening er positive for Wimp, og mindre vekt på sider som er positive for Spotify.

På en eller annen merkelig måte klarer de å få det til å framstå som om at de mener at Wimp har et bedre brukergrensesnitt enn Spotify, enda Spotify's brukergrensesnitt er enklere og mer intuitivt. Wimp har til og med reklame innbakt i programmet selv om man betaler, noe man burde henges opp og skytes for.

Argumenteringen er heller ikke-eksisterende. Setninger av typen "De sistnevnte forslagene er ikke helt på jordet, men det er ikke spesielt gjennomført.", og "Nå virker den jevngod i høyeste kvalitet. Hifi-freaks vil muligens kunne høre forskjell, men disse streamer sikkert ikke musikken sin uansett." er gjengangere, og kan vel ikke sies å være annet enn subjektive meninger som forsøker å hysje ned de potisive sidene ved Spotify.

Å si at Wimp har klart å lære av Spotify's feil og mangler når de ikke engang har klart å streame musikk i ordentlig kvalitet, ikke har offline playlists, ikke støtter like mange mobile plattformer, og i tillegg har klart å velge en plattform som er så treg at man ender opp med sinnslidelser, er rett og slett noe av det dummeste jeg har hørt.
Det var noe i artikkelen som fikk meg til å gi fra meg et lite latterbjeff:

Da Wimp ble lansert i lukket beta synes vi at lydkvaliteten var merkbart dårligere enn i Spotify. Nå virker den jevngod i høyeste kvalitet. Hifi-freaks vil muligens kunne høre forskjell, men disse streamer sikkert ikke musikken sin uansett.
Vis hele sitatet...
En tåplig og fordomsfull uttalelse.

Det nevnes også at Wimp har band som Metallica, men at man må kjøpe musikken for å høre på det. Er man ikke like langt da?
Sist endret av Eplekjekk; 11. mars 2010 kl. 11:18.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Er vel også litt bak mål å ikke gi plusskarakter for gratisversjonen til spotify, bare fordi Wimp ikke har noen gratisversjon...
Selv om testen virker litt jalla, så utrykker de en mening på samme måte som du/dere gjør. Fordi dere er uenig, gjør ikke meningen til skribentene i VG noe mer eller mindre feil. Hadde du (trådstarter) gjort testen, hadde sikkert noen andre kommet og vært uenig.

Bruk det man liker og vær fornøyd. Man vil aldri komme til en fullstendig enighet uansett hva man gjør og mener.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det var noe i artikkelen som fikk meg til å gi fra meg et lite latterbjeff:

Hifi-freaks vil muligens kunne høre forskjell, men disse streamer sikkert ikke musikken sin uansett.
Vis hele sitatet...


En tåplig og fordomsfull uttalelse.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Passer bra med hva jeg tror.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Det virker som om Spotify har en tøffere og bedre holdning til plateselskapene. Det nevnes at Wimp krever at du betaler pga. plateselskapene, mens Spotify sannsynligvis heller dropper å distribuere fra de selskapene. Spotify har min støtte bare pga. det: plateselskapene må innse at de ikke har noe å tjene på å være kundefiendtlige. Spotify er den desidert beste løsningen (og kan bli ultimat med litt mer utvikling): Stream all musikk gratis med reklamer, betal for å droppe reklamer/lagre offline og mulighet til å kjøpe nesten all musikken. Ideelt sett burde all musikk være tilgjengelig til både streaming og kjøping.

Så er det det med lydkvalitet.. AAC er et bedre format enn Ogg Vorbis.. det kan godt hende at 256kbps AAC er tilsvarende 320kbps, uten at jeg er helt sikkert.. gidder ikke google etter tester akkurat nå. AAC+ er enda bedre igjen.. 64kbps er muligens tilsvarende omtrent 128kbps vanlig mp3.. men det er fortsatt for dårlig. På den annen side er det sikkert mange som er fornøyd med det.
Sist endret av Skyfex; 11. mars 2010 kl. 11:48.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av The Edge Vis innlegg
Wimp vant fordi det var norske VG som testet det. Hadde garantert blitt noe annet om aftonbladet.se hadde gjort samme testen.
Vis hele sitatet...
Jeg betaler for Wimp, men ikke Spotify. Dog er jeg enig i at nasjonal tilknytting kan ha påvirket resultatet. Men jeg som forbruker ser kun på funksjonalitet og innhold. Wimp har MYE bedre innhold, samme pris, støtter snart mobile plattformer og har en funksjon som sier hvilken sang du spiller. Om Wimp har bedre innhold enn Spotify går jo på ens subjektive musikksmak, men jeg syntes da det.

@ Skyfex: Spotify blir jo letteid av plateselskapene. Mange store artister nekter å være med på Spotify eventyret, og artistene får knapt betalt per avspilling. En slikt program uten Bob Dylan? I don't think so.
Sist endret av Sio; 11. mars 2010 kl. 12:12.
Sikkerhetsklarert
Skal si meg enig i at spotify er raskere og enklere. Jeg liker ikke helt måten søkeresultatene til wimp kommer opp.
Men innholdet er mye bedre hos wimp, som også er årsaken til at jeg endte opp med å bruke det i stedet for spotify.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
http://hifiipod.co.uk/wp-content/upl.../mp3aacogg.htm

MP3 vs AAC vs OGG
Sist endret av M72; 11. mars 2010 kl. 14:05.
Se på spotify sin "recommended for you" lister og så på wimp sine. Der ser du en helt vanvittig forskjell og for min del så klargjør det for meg at wimp er en sikker vinner. Men ikke enda. Spotify er såklart en vinner til nå og har vært det siden det kom ut. Men Wimp er på god vei til å ta spotify igjen.
Sist endret av Dusjkabinett; 11. mars 2010 kl. 15:10.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg betaler for Wimp, men ikke Spotify. Dog er jeg enig i at nasjonal tilknytting kan ha påvirket resultatet. Men jeg som forbruker ser kun på funksjonalitet og innhold. Wimp har MYE bedre innhold, samme pris, støtter snart mobile plattformer og har en funksjon som sier hvilken sang du spiller. Om Wimp har bedre innhold enn Spotify går jo på ens subjektive musikksmak, men jeg syntes da det.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre deg om man finner ting på wimp som man ikke gjør på spotify? Jeg er rimelig langt nede i electronicaverdenen og det er MYE jeg savner å finne på spotify som jeg nesten regner med at wimp iallefall ikke har. Slike band som younger brother, boards of canada, benga osv osv. Ser liksom ikke for meg at norske wimp har den typen musikk som omtrent må spesialbestilles fra platekompaniet pga de ikke har cd i butikk. Gidder ikke investere en hundrelapp for å sjekke det ut og mest sannsynlig bli skuffet.
Wimp er mye bedre en spotify.

jeg har kjøpt begge å fikk best lyd ut av wimp
Sitat av PotetKasse Vis innlegg
Wimp er mye bedre en spotify.

jeg har kjøpt begge å fikk best lyd ut av wimp
Vis hele sitatet...
Men Wimp kjører i Adobe Air...
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Spotify blir jo letteid av plateselskapene. Mange store artister nekter å være med på Spotify eventyret, og artistene får knapt betalt per avspilling. En slikt program uten Bob Dylan? I don't think so.
Vis hele sitatet...
Så du mener at Bob Dylan ikke er på Spotify? -> http://open.spotify.com/artist/74ASZWbe4lXaubB36ztrGX
Sitat av Waver Vis innlegg
Så du mener at Bob Dylan ikke er på Spotify? -> http://open.spotify.com/artist/74ASZWbe4lXaubB36ztrGX
Vis hele sitatet...
Dette er tatt opp før i en annen tråd:

Sitat av Sio Vis innlegg
Artisten, Bob Dylan, har ingen plater på Spotify.
Spotify, har ingen plater av Bob Dylan.
Bare noen samleplater.
Her er slik det skal se ut:

Legg merke til scrollbaren, du ser bare halvparten.

Så for siste gang, selv om du kan høre en versjon av Rolling Stones (sangen ikke albumet) på Spotify, så har ikke Spotify Bob Dylan inne. Ingen plater av Bob Dylan ligger inne på Spotify.
Vis hele sitatet...
Sitat av tafsern Vis innlegg
Selv om testen virker litt jalla, så utrykker de en mening på samme måte som du/dere gjør. Fordi dere er uenig, gjør ikke meningen til skribentene i VG noe mer eller mindre feil.
Vis hele sitatet...
det er en test som blit presentert i VG. Ikke en subjektiv mening. testen virker kjøpt og betalt av Wimp.

Flere i tråden her har opplagt funnet faktiske feil i testen. Her kommer noen av dem.

1. En test kan ikke si "Det ene produktet har en del fordeler som det andre ikke har, vi velger derfor å se bort i fram den i denne testen". da sier man egentlig at man har med et bestillingsverk å gjøre.

2. Å dise folk som er hifi freaks for å argumentere for at dårligere lyd er like bra som god lyd har heller ikke noe i en test å gjøre.

3. Testen innholder helt klart mye subjektivt og kan derfor ikke kvalifisere som test.

Testen i VG får derfor av meg terningkast 1.

OG bare for å ha sagt det, jeg har verken spotify eller wimp så jeg er helt objektiv i forhold til disse to produktene.

Sitat av PotetKasse Vis innlegg
Wimp er mye bedre en spotify.

jeg har kjøpt begge å fikk best lyd ut av wimp
Vis hele sitatet...
hvordan kan 64bit lyd bli bedre enn 156bit lyd? Sier ikke det litt om anlegget ditt?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Meh, har brukt Spotify "hele" livet og den har all den musikken jeg ønsker. Hvordan ting ser ut bryr meg rett bak.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Kan jeg spørre deg om man finner ting på wimp som man ikke gjør på spotify? Jeg er rimelig langt nede i electronicaverdenen og det er MYE jeg savner å finne på spotify som jeg nesten regner med at wimp iallefall ikke har. Slike band som younger brother, boards of canada, benga osv osv. Ser liksom ikke for meg at norske wimp har den typen musikk som omtrent må spesialbestilles fra platekompaniet pga de ikke har cd i butikk. Gidder ikke investere en hundrelapp for å sjekke det ut og mest sannsynlig bli skuffet.
Vis hele sitatet...
  • Younger Brother var ikke på Wimp.
  • Boards of Canada hadde ingen egne album på Wimp. Men to av deres sanger var på to forskjellige samle album.
  • Benga hadde et eget album, deltakere på 4 andre album og hadde inne to EP/Singles.
Bare spør om du vil jeg skal sjekke ut andre band, til en viss grad. Gidder ikke å bli Wimp hore for hele forumet

Sitat av Waver Vis innlegg
Så du mener at Bob Dylan ikke er på Spotify? -> http://open.spotify.com/artist/74ASZWbe4lXaubB36ztrGX
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke det, jeg er absolutt helt sikker. Sjekk for øvrig svaret til Danielsk og les mine innlegg i den tråden. Der forklarer jeg forskjellen på egne plater og å delta på andres album.
Sitat av Sio Vis innlegg
  • Younger Brother var ikke på Wimp.
  • Boards of Canada hadde ingen egne album på Wimp. Men to av deres sanger var på to forskjellige samle album.
  • Benga hadde et eget album, deltakere på 4 andre album og hadde inne to EP/Singles.
Bare spør om du vil jeg skal sjekke ut andre band, til en viss grad. Gidder ikke å bli Wimp hore for hele forumet
Vis hele sitatet...
Tusen takk for at du sjekket det ut for meg. Snille ukjente menneske
Ble litt lei meg, men var det jeg regnet med igrunn. Får fortsette å multi-taske spotify og youtube om hverandre når jeg vil høre på noe jeg ikke finner i spotify.
Vel... Wimp har det første albumet til Pendulum, det har ikke spotify. Nesten grunn nok til å velge Wimp.
Jeg har hatt Spotify en god stund nå og bruker det MYE. Den spiller ganske mange timer hver dag faktisk. Hoppa rett på premium, da jeg synes det man får igjen er verdt de 99kr, og at dette er et tiltak som må støttet.

I går installerte jeg WiMP, og etter det har jeg ikke brukt Spotiy i det hele. Grensesnittet en knotete i forhold, men jeg tipper dette er ting som tar seg opp etterhvert. Jeg har ingenting å utsette på lyden, men jeg mistenker at anlegget mitt er flaskehalsen der uansett.

Hovedgrunnen til at jeg bruker WiMP nå, er enkel og grei: Bob Dylan. Tror nok at wimp får pengene mine fremover, men jeg ser ikke bort fra at jeg hopper kjapt tilbake dersom spotify frå gamle robert tilbake. Dersom WiMP ikke utbedrer svakhetene sine, that is.

At Metallica kun er tilgjengelig for kjøp på WiMP merka jeg ikke før noen sa det. Jævlig surt, men det sier egentlig mer om Metallica enn om spotify/wimp.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Tusen takk for at du sjekket det ut for meg. Snille ukjente menneske
Ble litt lei meg, men var det jeg regnet med igrunn. Får fortsette å multi-taske spotify og youtube om hverandre når jeg vil høre på noe jeg ikke finner i spotify.
Vis hele sitatet...
Skulle bare mangle
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det løfter jo også litt opp for Spotify sin del at man nå kan spille av musikk man har lokalt på PC-en. Dette var godt for meg i hvert fall, Spotify hadde ikke alt jeg hørte på, men nå kan jeg enkelt legge det til i spillelistene mine. Går dette med wimp også?
Sist endret av Eplekjekk; 10. mai 2010 kl. 13:12.