Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 681
Hei,

Jeg begynner medisin til høsten og lurte på et par ting. For det første, er det mulig å bli ferdig litt raskere? Har lest pensum og det ser ut som peace of cake.

Neste spørsmål, gitt at ovennevnte spørsmål har nei som svar i Norge. I hvilket land er muligheten åpen for å "ta eksamen" for et/to år frem i tid?

Har noen av dere erfaring?

Mange takk.

--

Jeg vil tilføye enda et spørsmål.
Er det mulig å bytte skole mens man studerer medisin? Kan jeg f.eks bytte fra UIO til England/USA etter et år?
Jeg tror du blir og holde på med mer enn bare teoretiske ting, du lærer nok ganske mye praktisk
Antar du snakker om profesjonsstudiet her, og da er det ganske opplagte årsaker til at man ikke kan komprimere studiet ned veldig dramatisk.

Hva utenlandsopphold angår så er det mulig ved de fleste universitetene i Norge. De fleste har samarbeidende universiteter i andre land som de samarbeider med og hvor man kan søke om å få ta et eller to semester. For å bytte helt, så blir det nok noe mer komplisert da struktureringen av undervisningen er veldig forskjellig på forskjellige universiteter og enormt forskjellig fra land til land.
Sist endret av MrBlaine; 11. august 2011 kl. 01:05.
Sånn på et generelt basis er nok svaret "nei" og "nei" på de 2 første spørsmålene dine. Du kan sikkert klare å få til dine egne avtaler med skolen hvis du heter Kim Peek, men da er det en fare for at du kommer til å bli luket ut iløpet av studiet på grunn av mangel på andre vesentlige egenskaper du trenger for å bli lege.

Det er mulig å bytte skole midt i studiet hvis du finner en skole som har samme struktur. Hvis du finner en skole som er organisert annerledes, kan du fortsatt bytte hvis du finner en skole som er villig til å godkjenne de fagene du allerede har hatt. Ulempen da er at du plutselig kan risikere og måtte starte ett eller flere årstrinn "ned".