Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3656
Etter at vi gladpacket en russebil en vindfull dag så krever nå bileier 15-30k for nye sideruter og bakrute, ettersom han mener at gladpack + skitten bil + vind = ruter fulle av riper. Vi har sett på ripene og de er så små at du må virkelig se etter for å se de, pluss at han kommer 3 uker etterpå og krever penger.

Det jeg synes er veldig rart er at rutene har riper mens lakken er like fin. Det er en Ford Mondeo fra 2001 og vi synes det er for drøyt å måtte betale i det hele tatt. Det virker mer som om fyren vil ha penger fra oss, og nå har han en grunn. Hver gang vi kommer med et forslag eller ber han komme med papirer på at han har byttet bakruta(noe som han sier han gjorde i januar) så kom han med en unnskyldning om at det skjedde i Sverige, så han hadde ikke papirer.

Han tenkte først å bytte inn bilen, og ville derfor kreve 25k av oss for å bytte ruter på en bil verdt 50k. Jeg kom da med forslaget om at vi kunne betale han det bilen sank i verdi når rutene ble litt ripete, men da skulle han plutselig ikke selge bilen mer, ettersom en venn av han hadde sagt at bilen var så veldig bra. Jeg synes det er så mye rart i denne historien, at jeg nekter å betale en krone. Han truer også med å anmelde, men det er vel ingenting å bekymre seg for ettersom han har ingen konkrete beviser på at dette skjedde etter at vi gladpacket bilen, og at gladpacken var grunnen til at dette skjedde.

Hva mener dere?
hvis bilen var møkkete når dere surret den inn med gladpack , da er det også fort gjort at dere lagde riper, småe eller store dere skal selfølgelig betale for nye ruter..
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hvis bilen var møkkete når dere surret den inn med gladpack , da er det også fort gjort at dere lagde riper, småe eller store dere skal selfølgelig betale for nye ruter..
Vis hele sitatet...
Tror du støv kan lage riper? Er det ikke litt rart at rutene har riper når lakken ikke har det? Rutene tåler vel mer enn lakken?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Selv om ripene kanskje virker små, kan de bli ganske ille i sollys.
15-30000 tusen er dyrt. Kosta 2000 å skifte frontruta mi.

Tilby å vaske og polere bilen, rutene var garantert ripete fra før av.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
15-30000 tusen er dyrt. Kosta 2000 å skifte frontruta mi.

Tilby å vaske og polere bilen, rutene var garantert ripete fra før av.
Vis hele sitatet...
Ja, vi er jo studenter så driter jo ikke penger i motsetning til han vi skal betale til. Han har jo løyet til oss flere ganger, så lysten til å betale er veldig liten. Han sa visst opp hel-kasko forsikringen i januar, og har nå ansvarsforsikring. Alt det han sier høres helt idiotisk ut, og det er faktisk slik at hver gang vi kommer med en løsning som blir billigere og gir like godt resultat, så kommer han med argumenter imot dette som er helt ute på jordet. Men vil politiet bry seg om denne saken? Jeg kan garantere at gladpacken ikke har skyld i dette.
Tror Glassmesteren fyller riper i ruter.

En russebil har nok mange og store ruter, jeg jobber på en bilforreting, og jeg kan fortelle at dette blir fort dyrt.
Ruter, priming, aktivator, demontering av dørdeksel for å få av dørruter og kutte rutelimet av den gamle frontruta og til slutt MYE arbeid!
Sist endret av TylerDurden; 1. april 2011 kl. 15:47.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Tror Glassmesteren fyller riper i ruter.

En russebil har nok mange og store ruter, jeg jobber på en bilforreting, og jeg kan fortelle at dette blir fort dyrt.
Ruter, priming, aktivator, demontering av dørdeksel for å få av dørruter og kutte rutelime av den gamle frontruta og til slutt MYE arbeid!
Vis hele sitatet...
Oi, ble en liten feil der. Er bilen til en russ Var en liten spøk fra oss i 1. klassen på flere biler, det var bare han som reagerte slik.
Ford mondeo er vel en vanlig personbil så vidt jeg vet og ikke verdt all verdens... Du kan sikkert finne noen ruter av god kvalitet på høggern men er bare aberet med å få de satt inn i bilen da.
Lol da blir det enda verre, det er enda mer arbeid å skifte på en personbil i hvertfall hvis bakruta også er ødelagt.
Be om kvittering, får dere ikke det kan dere be han ryke og reise.

Har han faktisk kvittering på byttet av ruter og dere skadet rutene har han forsåvidt retten på sin side.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av Forconin Vis innlegg
Be om kvittering, får dere ikke det kan dere be han ryke og reise.

Har han faktisk kvittering på byttet av ruter og dere skadet rutene har han forsåvidt retten på sin side.
Vis hele sitatet...
Han må vel også bevise at det faktisk var gladpacken som gjorde skaden.
Jeg hadde heller ikke betalt en krone før han beviste dette og kom med kvitteringer for repreasjonen.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Forconin Vis innlegg
Be om kvittering, får dere ikke det kan dere be han ryke og reise.

Har han faktisk kvittering på byttet av ruter og dere skadet rutene har han forsåvidt retten på sin side.
Vis hele sitatet...
Var visst vanskelig å få tak i kvittering på bakruten. Han har jo ikke konkrete bevis på at vi skadet rutene, og jeg tviler sterkt på at det er gladpacken sin skyld, da ripene er 4-5cm lange. Når vinden blåser så blåser den jo ikke gladpacken bortover rutene, men løfter den opp og bort fra rutene.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Var visst vanskelig å få tak i kvittering på bakruten. Han har jo ikke konkrete bevis på at vi skadet rutene, og jeg tviler sterkt på at det er gladpacken sin skyld, da ripene er 4-5cm lange. Når vinden blåser så blåser den jo ikke gladpacken bortover rutene, men løfter den opp og bort fra rutene.
Vis hele sitatet...
Det at han ikke får tak i kvittering er hans problem, ikke deres. Hvis dere faktisk velger å være greie å betale for rutene så er det minste dere kan forvente å faktisk få kvittering på byttet av rutene da dere selvsagt ikke skal betale mer enn han har betalt for å få fikset dette.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Forconin Vis innlegg
Det at han ikke får tak i kvittering er hans problem, ikke deres. Hvis dere faktisk velger å være greie å betale for rutene så er det minste dere kan forvente å faktisk få kvittering på byttet av rutene da dere selvsagt ikke skal betale mer enn han har betalt for å få fikset dette.
Vis hele sitatet...
Har ikke så veldig lyst til å betale mellom 3000,- og 6000,- for noe som kanskje ikke er vår feil... Han er en hestkuk for å si det på godt norsk Han sa selv at han kjørte rolig og fint, men de som har sittet på til han sier at han kjører som en idiot.
Som mekaniker så kan jeg si at bileiere ikke har noe hold i sin sak. Han er sint fordi dere har herjet med bilen hans, noe som er typisk for eiere som er glad i bilen sin. Dog er dette ikke en handling som skader bilen. En ti år gammel bil har naturlige slitte ruter. Tilby å skvære opp med å vaske og evt. polere bilen for han som en gest for å rydde opp for seg.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vangen Vis innlegg
Som mekaniker så kan jeg si at bileiere ikke har noe hold i sin sak. Han er sint fordi dere har herjet med bilen hans, noe som er typisk for eiere som er glad i bilen sin. Dog er dette ikke en handling som skader bilen. En ti år gammel bil har naturlige slitte ruter. Tilby å skvære opp med å vaske og evt. polere bilen for han som en gest for å rydde opp for seg.
Vis hele sitatet...
Samme mener jeg, men han mener at det har bare blitt striper vertikalt pga at han skrapt is på rutene vertikalt og at han har kjørt ned rutene. Rutene var visst også bare noen år gamle i følge han. Alt dette er jo for tynt å komme med synes jeg, så er vel bare å ta livet med ro og glemme denne saken? Jeg ser på dette som noe usaklig og at fyren mangler et par skruer, men de andre er litt redde for å bli anmeldt. Vi gjorde det på to biler til, og de er like fine. Han ene har en like gammel VW Passat, og han bare lo
Sist endret av SemiColon; 1. april 2011 kl. 16:48.
Sitat av Taurean Vis innlegg
15-30000 tusen er dyrt. Kosta 2000 å skifte frontruta mi.

Tilby å vaske og polere bilen, rutene var garantert ripete fra før av.
Vis hele sitatet...
2000 er egenandel, ei frontrute koster som regel 6000-12000
Skiftet frontrute på bilen vår for to uker siden, 17000 kom det på.......
Peugeot 607 m/HUD( Head Up Display )?
Sist endret av fxxked; 1. april 2011 kl. 17:20.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Skiftet frontrute på bilen vår for to uker siden, 17000 kom det på.......
Vis hele sitatet...
Haha.. front rute til en døll masta 6 koster 21000 + montering.

Sinn sykt
Skjønner ikke at dere gidder å diskutere med han soppen der engang. Gi han beskjed om at han ikke får en krone. I verste fall tar han det til konfliktrådet, og der får han heller ikke en krone. Makan til tulling.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Haha.. front rute til en døll masta 6 koster 21000 + montering.

Sinn sykt
Vis hele sitatet...
Ja det er helt utrolig dyrt!

Greit med forsikring da
Hvor mye det koster og ikke koster å skifte bilruter er nå ikke særlig relevant, uten kvittering betaler man ikke. Det kan ikke være sånn at noen bare kan si et beløp og så må man betale.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av randoom Vis innlegg
Hvor mye det koster og ikke koster å skifte bilruter er nå ikke særlig relevant, uten kvittering betaler man ikke. Det kan ikke være sånn at noen bare kan si et beløp og så må man betale.
Vis hele sitatet...
Kvitteringen gjelder bakruta som han skifta i januar, han har ikke skiftet enda. Han skifter ikke før vi betaler, så jeg er så lite gira på å betale som det går an
Dere køddet med bilen hans, og nå får dere tilbake, så enkelt kan man si det. Hadde jeg funnet bilen min pakket inn i samme hva det måtte være, og jeg hadde funnet hvem det var, hadde jeg også selvfølgelig gjort mitt for hevn.

Sånn som jeg tyder saken, er jo at det blir ord mot ord, og at det er eier av bilen som står som "offer" , så vil jeg tro at han kan vinne frem hvis det kommer opp i en evt sak.
gladpak har laget riper i ruta er det lattligste jeg har hørt på lange tider. dette er bare noe fjas han sier får å melke dere for penger. be han kysse seg der sola aldri skinner
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Etter at vi gladpacket en russebil en vindfull dag så krever nå bileier 15-30k for nye sideruter og bakrute, ettersom han mener at gladpack + skitten bil + vind = ruter fulle av riper. Vi har sett på ripene og de er så små at du må virkelig se etter for å se de, pluss at han kommer 3 uker etterpå og krever penger.

Det jeg synes er veldig rart er at rutene har riper mens lakken er like fin. Det er en Ford Mondeo fra 2001 og vi synes det er for drøyt å måtte betale i det hele tatt. Det virker mer som om fyren vil ha penger fra oss, og nå har han en grunn. Hver gang vi kommer med et forslag eller ber han komme med papirer på at han har byttet bakruta(noe som han sier han gjorde i januar) så kom han med en unnskyldning om at det skjedde i Sverige, så han hadde ikke papirer.

Han tenkte først å bytte inn bilen, og ville derfor kreve 25k av oss for å bytte ruter på en bil verdt 50k. Jeg kom da med forslaget om at vi kunne betale han det bilen sank i verdi når rutene ble litt ripete, men da skulle han plutselig ikke selge bilen mer, ettersom en venn av han hadde sagt at bilen var så veldig bra. Jeg synes det er så mye rart i denne historien, at jeg nekter å betale en krone. Han truer også med å anmelde, men det er vel ingenting å bekymre seg for ettersom han har ingen konkrete beviser på at dette skjedde etter at vi gladpacket bilen, og at gladpacken var grunnen til at dette skjedde.

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Ikke betal en dritt! Hvis han skal anmelde dere må han jo først bevise at han faktisk skiftet rutene evt. ha bilde av skaden som er skjedd o.s.v. bare drit i han du... ut ifra det du sa der kan jeg garantere deg med livet mitt på spill at politie ville ha driti i saken... dere kan bare nekte for at dere overhode så noen riper... han kan hverken bevise at han har skiftet ruter... eller at rutene faktisk var skadet før skift... siden de ble skiftet i Sverige, og jeg neppe tror han tok med seg de ødelagte tilbake :P Så han har ikke bevis, og sist jeg sjekket loven så skal han kunne bevise skaden + at det er dere, ikke omvendt :P
Nå skal jeg ikke legge meg opp i saken, jeg aner virkelig ikke om det er en sannsynlig skade utfra det dere har gjort, men jeg vil anmode om litt ydmykhet. Jeg ser ikke for meg at politiet gjør noe særlig mer enn å informere om hvilke muligheter man har, dette er en sak mellom dere og bileier. Dermed er beviskravet ikke mer enn sannsynlighetsovervekt, altså må det være mer enn 50% sjanse for at saken står som bileier påstår. Alle som snakker om konkrete beviser og denslags bør dermed roe seg kraftig ned, det er ikke utenkelig at bileier klarer å sannsynliggjøre en sammenheng selv om han ikke klarer å bevise det helt og holdent.
Sist endret av Blåskimmelost; 2. april 2011 kl. 02:52.
Jeg hadde og blitt forbanna hvis noen jævelunger hadde kødda med bilen min. Jeg mener det er dere som har bevisbyrden når dere har bedrevet hærverk på bilen hans.

Vent til han klarer å skaffe kvittering/kontoutskrift e.l., og ta straffen som menn.
Sist endret av steili; 2. april 2011 kl. 02:53. Grunn: typo
Dersom eieren av bilen kan sannsynliggjøre at det dere gjorde med bilen hans, er årsaken til ripene i vinduene, har han retten på sin side.
Da har han rett til å få betalt det det koster å reparere skaden.

At han har skiftet ruter i sverige, trenger han selvsagt ikke å bevise.

Spørsmålet du bør konsentrere deg om er: Var det dere som uten forsett, men med uaktsomhet voldet skaden?
Isåfall ender det nok i at dere må betale (med mindre ripene var der fra før, og dere kan sansynliggjøre dette).

Et bilverksted som kan reparere skaden vil nok finne ut av hvor mye dere må ut med. Loven er at hele det økonomiske tapet skal dekkes.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Nå skal jeg ikke legge meg opp i saken, jeg aner virkelig ikke om det er en sannsynlig skade utfra det dere har gjort, men jeg vil anmode om litt ydmykhet. Jeg ser ikke for meg at politiet gjør noe særlig mer enn å informere om hvilke muligheter man har, dette er en sak mellom dere og bileier. Dermed er beviskravet ikke mer enn sannsynlighetsovervekt, altså må det være mer enn 50% sjanse for at saken står som bileier påstår. Alle som snakker om konkrete beviser og denslags bør dermed roe seg kraftig ned, det er ikke utenkelig at bileier klarer å sannsynliggjøre en sammenheng selv om han ikke klarer å bevise det helt og holdent.
Vis hele sitatet...
Joa men hvis de ikke forteller den fulle sannhet til politiet... (Noe som forsåvidt aldri lønner seg) Å sier de aldri har gjort noe slikt så er det lite som kan skje :P er fyren en drittsekk å ville loppe dem for penger. (virker for meg ihvertfall, siden han ikke har kvitter)...

Be han ta bankutskrift eller no slikt! Tror sånn seriøst ikke på at det koster 25k-30k å skifte ruter på en 2001 modell + han gjorde det i Sverige :P

Ikke bry dere sier jeg :P Irriter han litt for morroskyld! ^^
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Nok en gang, han har enda ikke skiftet rutene. Rutene er såpass små at jeg ser på dette som en slitasjeskade, fyren er ikke helt god i hodet sitt og det er flere som sier det. Hadde det faktisk vært gladpacken som hadde ripet opp rutene så skulle jeg med glede betalt, men etter å ha snakket med han flere ganger så virker det som han vil ha pengene og nye ruter på bilen sin. Jeg har ikke lyst til å betale for noe som jeg egentlig ikke skulle betalt for. Gladpacken blåste også av bilen, så var null stress for han å ta den av.

Edit: noen kompiser av meg som har snakket med han nå. Nå skal han plutselig ha erstatning for lyktene også, ettersom de er nylig skiftet, men han har ikke papirer på dette heller. Han sier også at han har skiftet motoren i 09, men hadde heller ikke papirer på dette. Høres ikke dette litt for rart til å være sant? Han skal vel ha papirer fra verksted når slikte ting blir byttet?

Grunnen til at han ikke hadde kontaktet oss før 3-4 uker etter at "skaden" var "gjort" var fordi han aldri var på Facebook og at han ikke hadde telefonnumrene våre. Vi er like ofte på skolen som han, telefonnumrene våres finnes på telefonkatalogen og det går an å sende melding på Facebook uten at vi trenger å være pålogget.

Alt dette høres så dumt ut fra hans side at jeg er lite villig i å betale, men selvfølgelig. Jeg har gjort opp for meg før når vi har gått over streken, men synes fortsatt ikke at vi gikk over streken med å gladpacke bilen. Det er noe uskyldig som har blitt gjort i flere år uten at bileier har krevd erstatning.
Sist endret av SemiColon; 2. april 2011 kl. 09:45.
du får spørre om ikke han skal ha erstatning for skinnintriøret også, det ble sikkert også "høvlet" opp av denne plastfolien
Gladpacken ødelegger da ikke både vinduer og lykter. Og dette med at han skiftet motor... hevder han at gladpacken rundt bilen ødela motoren også?!
Det var garantert fullt av småriper på vinduene hans fra før så kravet hans kan du bare drite i.MEN, hvis det hadde vært min bil dere surret inn med plastfolie så hadde jeg nok ville tynt dere jeg også.
Hadde jeg fersket dere så hadde det nok blitt siste gangen dere surret inn noen bil!!!
IKKE BETAL!!!!



Kjerringen dultet borti bilen foran seg i kø en gang.

Ingen synlige skader.

Fikk melding på telefonen dagen etter, om at hun måtte sende de 500kr for lakk og arbeid.
Jeg ba henne be om kvittering.

Hørte aldri mer fra de
Sist endret av 2011; 2. april 2011 kl. 17:35.
Er det virkelig så vanskelig å forstå at bileieren ikke har skiftet ut noe av det som han påstår at trådstarter har ødelagt ENNÅ?

Slik jeg forstår det er eneste grunnen til at han sier at han skiftet ut vinduene, lyktene osv, for å gjøre det mer sannsynlig at ripene skyldes innpakkingen.

Hvis jeg nettopp hadde bytta ruter på min bil, og en eller annen tosk hadde gjort at dem ble ripete og jævlige igjen, hadde jeg kjørt saken til jeg hadde fått skaden dekket.

Høres ut som det er mye tull i denne saken, så jeg tviler egentlig litt på at den fører frem til at trådstarter må cashe ut. Hvertfall siden bilen er 10 år gammel, med alt slitasjen dette fører med seg.
Er det derimot betydelig skade, som sannsynlig vis skyldes "pranken", må dere punge ut.
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av 44virtous Vis innlegg
Er det virkelig så vanskelig å forstå at bileieren ikke har skiftet ut noe av det som han påstår at trådstarter har ødelagt ENNÅ?

Slik jeg forstår det er eneste grunnen til at han sier at han skiftet ut vinduene, lyktene osv, for å gjøre det mer sannsynlig at ripene skyldes innpakkingen.

Hvis jeg nettopp hadde bytta ruter på min bil, og en eller annen tosk hadde gjort at dem ble ripete og jævlige igjen, hadde jeg kjørt saken til jeg hadde fått skaden dekket.

Høres ut som det er mye tull i denne saken, så jeg tviler egentlig litt på at den fører frem til at trådstarter må cashe ut. Hvertfall siden bilen er 10 år gammel, med alt slitasjen dette fører med seg.
Er det derimot betydelig skade, som sannsynlig vis skyldes "pranken", må dere punge ut.
Vis hele sitatet...

Er små riper som du må virkelig se etter for å se.
Hadde noen pakket inn bilen min (2010 modell) i gladpac hadde jeg sytnes det var en ypperlig spøk
Hvis bilen din er så skjør at den ikke tåler litt gladpac så er det nok best å la den stå i garasjen.. tenk på alt annet den blir utsatt for utendørs.. hagl, vindusviskere, salt, vind, regn, snø, isskraper..
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Haha.. front rute til en døll masta 6 koster 21000 + montering.

Sinn sykt
Vis hele sitatet...
Skifta akkurat frontrute på vår ford mondeo 2007 modell, kosta 15k. men thx forsikring! ikke engang egenandel <3