Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 9092
Vel, natt til 17.mai var jeg å dama og noen kompiser ute å tulla litt, da ble vi stoppet av en egentlig ganske fortvilen småstressa politimann som spurte om vi hadde noe med en brann i en barnehage å gjøre. ( http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article85415.ece )

vel, siden politimannen hadde sett jeg løpe litt før antok han at det var meg å jeg ble derfor annholdt å måtte forklare meg, da fikk han se at jeg var sort på hendene, å ansiktet, uheldig for meg var dette da sykkelolje som kom fra en sykkel jeg hadde fikla med litt tidligere på dagen. Politimannen valgte nå å tilkalle en patrulje, å det tok vel rundt 5 min før det sto 8-10 tjenestemenn på stedet.
de dro nå frem et ganske nytt speilreflekskamera fra canon men fikk aldri noe bra bilder å siden jeg driver som hobbyfotograf å har broren til dems kamera valgte jeg da å prøve å hjelpe dem å forklarte at de måtte bruke den og den blenneropningen å bla bla, da tok en av betjentene tak i meg å sa, nå får du slappe av litt her, vi gjør vår jobb, å du adlyder oss. (jeg følte meg som en hund der jeg sto)
siden ingen av oss hadde noe med brannen å gjøre syntes jeg det var mest fornuftig å spøke litt å komme med noen fine komentarer så de sure grisene kanskje kunne trekke litt på smilebåndet, men det førte bare til misforståelser å man kan trygt si at jeg dreit på draget der.

Dama mi er så uheldig å ha Panikangst som bl.a innebærer å få angstatak uten at man egentlig vet hva det kommer av, dette slo da inn å da var helvete i gang.

En av politimennene tok tak i henne å ristet å slet i henne som en liten barbiedokke med en sadistisk eier, han dro henne i armen opp fra asfalten å ristet henne mens han skrek, "hold deg i ro å hold kjeft for faen!" virkelig profft gjort må jeg si.

vel, jeg sto der, sammen med en politimann, antagelig den ekleste politimannen jeg har sett, ca like lang som meg, (1.70), øyelokkene så ut som 4 par med røde omega-3 kapsler å innerst inne i sprekkene kunne man skinte noen svarte prikker å muligens blåfarge, mitt førsteintrykk var, jæss, sovet litt dårlig?
og som den åpne mann/gutt jeg er spurte jeg, "sovet dårlig?" da svarte han med en stemme som skremte selv meg, "NEI! HAR DU!?"
vel, fin natt til 17. må jeg si.
jeg ble stående der å følte meg litt viggo venneløs å ville egentlig prate men fant aldri på no, å mens jeg sto der fikk jeg da også et blikk fra kjæresten min som var fyllt med tårer å frykt.
dette gikk som en pil inn i hjertet å jeg kjennte at både sinne å redsel strømmet inn i kroppen min, jeg snur meg brått å ser politimannen inn i øynene å sier med en streng stemme "la meg gå bort til henne!" å jævelig som han var sa han stramt nei. vel, jeg fortsatte å diskutere men han sto på sitt, å da gjorde jeg noe jeg antagelig aldri skulle gjort men slik jævelig økonomi som jeg har;
jeg sa, "hva gjør du om jeg går bort til henne?" -"da legger jeg deg ned i bakken..!"
tankene stømmet igjennom den trange nøtta mi både fordeler å ulemper men ingen ting av det jeg tengte var fakta denne gang...

"gjør du så," sa jeg å gikk.
i det jeg snur meg rundt ser jeg bare pupillene hans krymper til det minimale å en stikkende kjensel strømmer igjennom fingertuppene, vel, jeg kom vel 2 meter før han røsker tak i armen min, drar meg rundt å tar masse politiknep på meg å jeg svinger runt der rundt han å føler at jeg danser polka;
vel, det var ikke slutt enda, for nå tar en tjenestemann å slenger fra seg kameraet, mens en annen kaster fra seg notatblokka å så kjenner jeg en fryktelig intens smerte bak øre, å bang sa det, jeg har aldri vært så nære asfalten i hele mitt liv som den dagen..

vel, så ligger jeg der, på megen, å fant ut at det ikke var vits med motstand så armene mine ligger rett ut, da skjer det jæveligste av det jævelige, 1 politimann kjører kneet inn i ryggen min, 1 tar tak i venstre armen min å surrer fast den med ledningen fra walkie talkie'n, drar den bak ryggen min med riktig jævelig kraft så det kjentes ut som om hele skulderegionen skulle gå av, da tar den 3 politimannen å forgreper seg på min høyrearm, han står oppreist å vrir å vender på den som en hageslange å etter godt å vel 20 sekunder gikk han vel lei å brakk den bak på ryggen, så var det på med håndjærna å blokk å penn kom seilende inn opp i annsiktet mitt der jeg lå, da skrek han, "hva er navnet ditt, hva er navnet ditt sier jeg!!" etter å ha hosta ut støv å stein fikk jeg da omsider pressa ut det han spurte etter å jeg ble vel liggende der rundt 2 minutter før 1 av de sa, "ja nå skal vi hjelpe deg opp så da er det best for deg at du sammarbeider" gi meg en hjelpende hånd skrek jeg å politimannen tok nå tak i håndjærna å dro meg opp. jeg skal ikke gå mere inn på hvordan jeg kjennte meg men jævelig var det.

vel, så var det inn i bilen å på vei inn på kammeret. jeg fikk ikke en gang sitte i rommet sammen med dama mi, som fortsatt hadde utrolig angst. hun, sammen med mine 3 andre venner satt bak i en liten boks, på størrelse med et medium fuglebur mens jeg, fikk sitte i baksetet å holde armene på stol"skuldrene" til setet forran der en av politimennene satt, jeg fjernet nå dem å fikk da se at det var både liv å røre bak i fugleburet, dama fløy livredd frem og tilbake som en pingpong ball med 3 andre berusede venner som var helt fra seg. "HENDA PÅ SETET!" skriker politimannen å snur seg nå med ryggen til igjen, under hele reisen var det kun 1 ting som surret inni hodet mitt, å klemme ut øya hans med langefingrene til det bare er yoghurt igjen av dem.

bla bla å litt til, vel, så satt vi der, på det lokale politikammeret, med 3 drita venner å en kjæreste med panikangst som besvimte hvert 3minutt pga syremangel. å der sitter jeg, adskilt fra de andre å bare må sitte som en tilskuer til foreldrene annkom.

2 uker etterpå ringer det da en politimann som sier, ja du skal i avhør den 12. juni kl12 for bruk av vold mot politi.

*sukk*
vel, etter avhøret, tuslet jeg stille ut å var egentlig fornøyd med avhøret da alt jeg sa ble ordrett fremstillt på endelig papir som sendes til retten, jeg godtok også ikke evnt. forelegg, men kunne ta i mot konfliktråd.

ja, for rundt en uke siden kom det et midre koselig brev fra politiet;

Forelegg med stor ekkel overskrift.
enda et sukk*
jeg leser vidre;
Politimesteren i Asker og Bærum sikter herved "rotskrot" m evnt adr.
For overtredelse av,
Politiloven §30 nr 1, jfr §5
For å ha unnlatt straks å rette seg etter pålegg gitt av politiet.

Grunnlag:
Natt til Onsdag 17. mai 2006 kl 02.15 i Borkenveien 1 i Bærum unlot han å etterkomme pålegg fra politibetjent "Feig Drittsekk" om å holde seg i ro på stedet. I det "etternavnet til rotskrot" begynnte å gå tok politibetjent "Drittsekk" tak i armen hans hvorpå "etternavnet til rotskrot" rev seg løs fra grepet.

For overtredelsen ilegges De en bot til statskassen på KR.1000 wllwe hvis boten ikke betales/inndrives, en straff av fengsel i 2 dager.


jeg er 16, ingen av vergene mine har absolutt ingen sjangs til å betale, selv har jeg - på Visa Electronen min, samt gjels slave x 1000 til venner å bekjennte.
desuten fikk aldri politibetjent "drittsekk" tak i meg slik som det sto beskrevet over, å hva er vel mere deprimerende en å måtte betale 1000spenn for å få bank av 3-4 politimenn?
det finnes andre måter som absolutt er billigere om man ønsker bank? er det ikke??

har noen noen idè'er til hva jeg gjør nå? legg gjerne til deres meninger


Mvh rotskrot
Snakk med advokat, gå til media og gå til motanmeldele mot politibetjentene.

Nå skriver du ikke om du fikk navnet til purken, men du har rett til å få vite tjenestenummer og navn(eller var det bare tjenestenummer?). Uansett, få fjernet han
Betal forelegget, klag etterpå vist du gidder, men bare betal før fristen
1. Betal forelegget.
2. Send inn en skriftlig klage hvis du virkelig føler at du er urettferdig behandlet.

Neste gang snakker du fint og hyggelig til politiet og gjør som de sier. Lær å være ydmyk og forstå at politimenn blir jævli lei av fulle fjortiser som ikke oppfører seg.
Sitat av Laurentius
1. Betal forelegget.
2. Send inn en skriftlig klage hvis du virkelig føler at du er urettferdig behandlet.

Neste gang snakker du fint og hyggelig til politiet og gjør som de sier. Lær å være ydmyk og forstå at politimenn blir jævli lei av fulle fjortiser som ikke oppfører seg.
Vis hele sitatet...


Full eller ikke, de kan ikke oppføre seg slik som de gjorde, å desuten ble dem jo "følesesfulle" innblandet, de ble agresive, usikre å tullerusker hele bunten, noe en politimann faktisk ikke skal gjøre.
Boten må du vell egentlig betale, ettersom du faktisk brøt politiloven som ble nevt i brevet.
Og jeg kan skjønne at politimannen med kamera ble en del irritert når du som "mistenkt" kommer å forteller han hvordan han skal gjøre jobben sin.
jeg prøvde jo bare å hjelpe, idioten kunne faktisk ingen ting om kameraer! han brukte lang tid på å finne standby knappen jo!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Oppfør deg som noe annet enn en frekk fjortiss når du snakker med onkel så går det som oftest bra. Er du derimot frekk i trynet så får du samma mynt tilbake.
Samtlige kan forstå at du var stor i kjeften, ellers hadde det ikke utviklet seg slik du så fargerikt beskriver.

Det er forøvrig ikke en kjeft av de som leser denne tråden som tror at du ikke hadde starta den brannen. Gå rundt hele dagen med olje i fjeset -- det var kanskje det beste du kunne finne på når snuten spurte deg, men det holder ikke mål i lengden.
Når det gjelder politet så er det ikke mye som skal til før man får en bot på x antall tusen. Selv har jeg betalt i overkant av 20 lapper i bøter, og de fleste bøtene kunne vel vært ungått om jeg hadde vært litt mer hyggelig (og mindre full). Så den konklusjon jeg har kommet til er; at de fleste politifolk er hestkuker, med et par unntak Og at de aldrig er noe vits å krangle med de. Men som det er foreslått fra andre betal boten og klag. Er du heldig å ikke bor i Bodø der Bjarte Valla er politi advokat kan du håpe at du får gjenom slag på klagen. Bor du i Bodø er det bare glemme å klage.
nå må du forstå at ikke alle har holdt i et slikt kamera før, og politiet kan jobben sin, de har gjort det før, og erfaringen deres sier nok at de ikke vet hvem de har med å gjøre. Du virker veldig mistenksom da du traver bort for å forklare hvordan han skal bruke kameraet, og det er ikke lurt å prøve å være wise guy, da nært samtlige personer de snakker med, er slik. Jeg er så lei av alt "politiet er slemme"-bråket. Oppfør deg pent, og du blir pent behandlet. Det er (som regel) alltid en grunn til at de er litt brutale, og de driter nok oppi om det var moren din som ble goatset, en ordre er en ordre, og da går ikke du fra den.

Sitat av iiconanii
Når det gjelder politet så er det ikke mye som skal til før man får en bot på x antall tusen. Selv har jeg betalt i overkant av 20 lapper i bøter, og de fleste bøtene kunne vel vært ungått om jeg hadde vært litt mer hyggelig (og mindre full). Så den konklusjon jeg har kommet til er; at de fleste politifolk er hestkuker, med et par unntak Og at de aldrig er noe vits å krangle med de. Men som det er foreslått fra andre betal boten og klag. Er du heldig å ikke bor i Bodø der Bjarte Valla er politi advokat kan du håpe at du får gjenom slag på klagen. Bor du i Bodø er det bare glemme å klage.
Vis hele sitatet...
Er de hestekuker? Jeg har betalt den nette sum av 0,- til politiet, mens du har betalt 20 000,-? Er det politiet, eller du som er problemet da?
På en måte synes jeg det er bra snuten i Norge er så "voldelige" de gatekriminelle, dvs gjengene i byen har like liten respekt for politiet, som de har for en fyr med litt for fin mobil.
men er på den andresiden enig at noen snut er altfor hissige for de omstendighetene de er i.
jeg ble stoppet av dem for et par år siden da jeg gikk tur med bikkja mi (amstaff) han ene av dem var hyggelig, og spurte spørsmål med god tone, og han fikk stamtavle, og papirer på bikkja uten at jeg blunket.
han andre derimot, var ute etter å ta meg, han var hissig og sggressiv, og kjeftet nesten på meg, og hadde jeg svart spydig der, hadde han tatt meg inn. (tror de fleste faktisk leker good cop/bad cop)
Bikkja mi var absolutt ingen kamphund, og stamtavla var en av de beste på staff i hele nord europa.

Over til og svare på inlegget ditt, jeg hadde betalt boten, og klaget som de andre sier, du har rett på å vite hvem som har anmeldt deg, og da kan du klage på han.
greit nok at snuten er dritt lei drita fjortisser, men de bør ta litt hensyn til at folk er beruset, og såpas unge, nå vet ikke jeg hvordan dere så ut, men om dere ikke så ut som dere kom rett fra "Bloods" (gjeng i usa) så kunne han tatt litt lettere på det.
Sitat av rotskrot
Full eller ikke, de kan ikke oppføre seg slik som de gjorde, å desuten ble dem jo "følesesfulle" innblandet, de ble agresive, usikre å tullerusker hele bunten, noe en politimann faktisk ikke skal gjøre.
Vis hele sitatet...
"og som den åpne mann/gutt jeg er spurte jeg, "sovet dårlig?" "

Sett deg i politimannens posisjon: Hver helg er du ute og må håndere fulle ungdommer, uten så mye som en takk fra noen. Ungdommene er frekke, viser null respekt og adlyder ikke enkle ordre som at de bare må stå rolig litt til.

Du kunne fortalt at dama di var syk, og at de bare måtte snakke litt rolig til henne og fortelle at alt vil gå bra osv. Politimannen fortalte at han ville legge deg i bakken hvis du prøvde å gå vekk, men du snur deg likevel. Trodde du at angsten til dama di skulle bli bedre ved at du ble lagt i bakken?

Problemet ditt, i mine øyne (jeg understreker i mine øyne siden jeg ikke kjenner deg mer enn denne tråden), er at du må begynne å vise voksne respekt! Voks opp og vis respekt for dem som er eldre/har mer makt enn deg.
Mushy: Sier ikke at jeg er feil fri. Men selv om man er politi så må man nu kunne bruke vanlig folkeskikk og ikke behandle alle man møter som harbarka kriminelle.
Sitat av iiconanii
Når det gjelder politet så er det ikke mye som skal til før man får en bot på x antall tusen. Selv har jeg betalt i overkant av 20 lapper i bøter, og de fleste bøtene kunne vel vært ungått om jeg hadde vært litt mer hyggelig (og mindre full). Så den konklusjon jeg har kommet til er; at de fleste politifolk er hestkuker, med et par unntak Og at de aldrig er noe vits å krangle med de. Men som det er foreslått fra andre betal boten og klag. Er du heldig å ikke bor i Bodø der Bjarte Valla er politi advokat kan du håpe at du får gjenom slag på klagen. Bor du i Bodø er det bare glemme å klage.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke en politiadvokat som skal avgjøre en tvist mellom en politimyndighet og sivilist. Det er det Rettsvesnet som skal. Så hvem som er politiadvokat spiller vel ingen rolle. Om jeg forstod deg rett.
Sist endret av stiansj; 7. juli 2006 kl. 03:48.
Hmm politi advokat er vel ikke rett titel, uansett er han jeg har blitt henvist til når jeg har hatt klager og han som har avist de.
Og jeg ringte en gang etter at jeg mistet lappen for å kjørt litt fort. Og spurte om ikke det ble dobbel straff og både miste lappen og få bot, for samme lovbrudd. (var mye snakk om dette i media i den tiden.) Da fikk jeg som svar: "Jeg er ikke interssert i å diskutere høyere juss med DEG" i en tone som mildt sagt ikke var hyggelig.
Så det jeg mener er at det er en viss mangel av normal folkeskikk blandt politiet
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Laurentius
"og som den åpne mann/gutt jeg er spurte jeg, "sovet dårlig?" "

Sett deg i politimannens posisjon: Hver helg er du ute og må håndere fulle ungdommer, uten så mye som en takk fra noen. Ungdommene er frekke, viser null respekt og adlyder ikke enkle ordre som at de bare må stå rolig litt til.
Vis hele sitatet...
Det skal nevnes at det også er dette de får betalt for. Ungdom er tøff og veslevoksen av natur. En politibetjent skal ikke under noen omstendigheter la slikt gå inn på en.


Politiinstruksen
§ 5-2. Opptreden i tjenesten.

I tjenesten skal en politimann opptre med den ro og beherskelse som situasjonen krever.

En politimann må ikke la seg provosere ved motstand eller fornærmelser. Uten en rolig opptreden kan han ikke opprettholde sin autoritet og vente nødvendig bistand og støtte fra den besindige del av publikum.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Kakcoo; 7. juli 2006 kl. 03:59.
btw IICONANII. Er det Politijurist du tenker på kanskje ?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av stiansj
btw IICONANII. Er det Politijurist du tenker på kanskje ?
Vis hele sitatet...
Barte Walla (ikke Valla) er politiadvokat i følge google.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Artig lesning, Sånn etter hva jeg kan bedømme så gikk det vel akkurat som forventet. Du kan selvsagt nekte og veta forelegget å håpe på at de henlegger saken. Du og vennene dine har selvsagt ikke noen troverdighet mot 8 samstemte polititjenestemenn. Det koster deg ikke noe og sitte i fengsel i 2 dager. Gratis alternativ med andre ord. Så har du noe og skryte av når du selv får kids

Jeg kan jo suplere med at disse "politiknepene" du reffererer til for det meste er Jiu Jitsu kontrollgrep. Ganske artig faktisk, poenget er og ikke holde samme kontrollgrep over lengere tid og veksle mellom dem. Da opprettholder du smerten som får motstanderen til å tenke på alt annet en å gjøre motstand.

Jeg fåreslår at du lærer deg det istedet for å drive gatelangs og tenne på barnehager. Som en tileggsbonus så øker du sansynligvis smertetreskelen din slik at neste gang politiet slenger deg i bakken siden du oppfører deg ubehøvlet så kjenner ikke smertene så ille ut som denne første gangen

OT:
iiconanii en indragelse av en lisens kan neppe ses på som straff da du brøt "lisenskravene" ved å kjøre for fort. Selvsagt må det også reageres ovenfor en som setter alle andre trafikanters liv i fare.
Sist endret av sptz; 7. juli 2006 kl. 04:27.
Sitat av spetznaz
Jeg kan jo suplere med at disse "politiknepene" du reffererer til for det meste er Jiu Jitsu kontrollgrep.
Vis hele sitatet...
Tror ikke alle politifolk har kontroll på grepene sine. En politimann brakk armen min engang jeg ble beskyllt får påføring av brann
Herregud, gutten er 16 og ikke annerkjent voksen annet enn eventuelt fysisk.
Det skal i bunn og grunn ikke forventes fullendt voksen atferd selv om
noen er modnere eller hva enn du vil ha det til.

Dette var ett veldig uheldig tilfelle vil jeg trø til og mene. Selvfølgelig på
17.mai, tipper dere var en av gud vet hvor mange underaldrede fulle jævler
som danka rundt på gata i politiets øyne, og selvfølgelig deg med noe som
minte om sot eller liknende på deg.

Du var vel selv beruset også, derfor hadde politiet nok en bedre grunn til
å reagere aggressivt. Fulle fremmede mennesker er vel politiets eller hvem
som helst største skrekk. Det de automatisk tenker er vel at du faktisk
kan finne på å gjøre ganske mye hva som helst? Selv om du selv ikke var
like fjern som venna dine, så har de det med å ta det som en selvfølge at
alle i gjengen var berusede.

At kjæresten din hadde det jævlig der og da forstår jeg, men at du gikk
mot politiets ordre er din egen jævla feil. Du provoserte to ganger, og slang
fra deg i tilegg en spydig kommentar før du faktisk gikk hardt imot ordrene.

Jeg skjønner deg godt at dette suger hardt, men det er vel dette eller
enda verre dersom du ikke er skikkelig skarp innen lov-verk etc.

Btw, mange "vitner" var det tilstedet? Og jeg teller ingen av de berusede
vennene dine som vitner i dette tilfellet, det ville vel også kommet ut som
"under tvil" av hvem som helst som skulle vurdere dine vitner om det
skulle bli en sak ut av dette.

Betal dritten, glem det hele og forbehold deg til lukkede privat fester eller
drikkelag.
Sist endret av frevev; 7. juli 2006 kl. 11:56.
Råd til fremtiden:
"du trykker på den og den knappen, så fønker azz!" - feil.
"Jeg driver mye med fotografi på fritiden og kjenner godt til speilreflekskamera. Dersom dere ønsker, kan jeg se om jeg kan hjelpe til." - 50% feil.
"*holde kjeft*" - korrekt.

Stå og bli forbanna av at politimannen rister dama di. - 50% rett.
Allerede ha blitt advart mot å gå mot politimannen og dama di, men allikevel gjøre det. - megafeil.
Forklare for politiet lidelsen til jenta og forklare hva de bør gjøre. 150% rett.

Slik du forklarer det er det klart at det var litt vel overreagert av tjenestemennene. Men du (ifølge beskrivelsen din) gjorde ikke akkuratt særlig mye for å forklare situasjonen og roe den ned.
Men jeg kan egentlig ikke se for meg at det var slik dette foreløp. Jeg kan tenke meg at de 3 fulle vennene dine også hadde sine innspill. Mange av dem.
Du nevner heller ingenting om du hadde drukket eller ei selv, men siden dette var natt til 17. mai og vennene dine var fulle, kan jeg nesten tenke meg til at du ikke var helt edru selv heller.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Mushy
Jeg er så lei av alt "politiet er slemme"-bråket. Oppfør deg pent, og du blir pent behandlet. Det er (som regel) alltid en grunn til at de er litt brutale, og de driter nok oppi om det var moren din som ble goatset, en ordre er en ordre, og da går ikke du fra den.?
Vis hele sitatet...
Lei av at politiet er slemme? Hva legger du i det?
Jeg vet ikke hva folk her på forumet har fått med seg, men jeg har i hvertfall hatt en _god del_ trøbbel med politet. Selv om jeg har en Onkel som tidligere jobbet for catch og Nye Kripos, som nå jobber som representant for Norge mot OK(org.krim) i ett annet land.
Min mor har også en onkel som bor i samme by som meg som er politi og som nå også jobber i rettsvesenet.
Jeg har en ste-onkel som er politi og nærmeste nabo fra mitt barndom sted (der jeg har hatt utallige ?"narko-fester"?) er politi.

Politiet gjør en jobb.. Mange politi er greie mennesker mens andre politi er "slemme" mennesker.. Slik er det bare, og slik vil det alltid være.
Noen _vil for alt i verden_ bli politi pga. maktens skyld, mens andre vil virkelig gi en hjelpendes hånd for Norge.

Jeg respekterer de som -_BARE_- gjør jobben sin, og vi trenger de sårt. Tenk deg Norge uten politi? Greit nok i noen dager, helt til ALT hadde gått til helvete..
Vi trenger politi, uansett hvor kriminell man er eller ikke.
Om man er narkodealer og "torpedo" er det greit å ha politiet i nakken om noen pluttselig f.eks setter fyr på huset til morra di og eller puler søsteren din på 15 år..
JA nå setter jeg det litt på spissen men alikevel..

Jeg forstår ikke hva du mener med at du er "lei politi er slem trøbbel" greiene.. Dvs. det jeg tenker er at da har du heldigvis for deg ikke har hatt mye kontakt med politiet..

Som Nso sier, er man greie med dem, er dem greie tilbake..
Joa, til en viss grad. Alder og trynefaktor er noe av det som spiller noe rolle her..
Jeg opplevde som 15-18 åring å bli trakkasert av politiet der jeg 9 av 10 ganger FAKTISK var uskyldig. De trengte en syndebukk, og da var det lettest å legge skylden over på meg eller mine kamerater..
Bare for å nevne det.: var jeg langt i fra noe frekk dritt unge, men vennekretsen min tilsa kanskje noe annet, noe som med ettertanke har fått meg til å innse det.. Det er ikke alltid bare DEG men vennekretsen også..

Mine foreldre støttet meg mye denne tiden, der jeg bla. opplevde polit-vold, maktmisbruk, brudd på taushetsplikt osv.
Jeg har hatt noen drastiske episoder med politiet som f.eks en gang jeg skulle på skolen en mandags morgen, der politiet hadde satt opp vei-sperring da jeg kom kjørende mot en bro. De løp mot meg, knuste ruten på passasjer siden og dro meg ut fra fører siden. Jeg hadde ikke gjort en -JACKSHIT- i tillegg til at det var min mor sin firma bil...
De beskyldte meg da for å ha kjørt i beruset tilstand .... 2 dager tidligere??? eh?

Altså den historien er et musepiss i forhold til historier jeg kan fortelle men som jeg bare ikke orker å skrive ned..

For meg virker det som politiet er mye hardere mot 15-18-19 åringer kanskje fordi det skal virke forebyggende. Men jeg synest det blir feil å forebygge med frykt..
Nå som jeg er eldre har jeg hatt lite kontakt med politet og da jeg har hatt kontakt har det alltid vært "chill", nettopp fordi jeg ikke gidder å si dem i mot.
Jeg nikker og smiler og gir en F i hva drit de sier til meg.. Jo mer velvillig du er, jo fortere slipper du purken..

Det dummeste man kan gjøre er å begynne å slenge dritt til dem, fordi om de i utgangspunktet ikke skal gjøre deg noe, så er de mennesker de også - fordi om det er en jobb-. Mennesker blir sint, om man er politi eller sykepleier..

Mitt råd til alle dere som er 15-19 år.. Ikke snakk i mot purken om dere blir stoppet. Dere er ikke "voksen" enda, i hvertfall ikke i dems sine øyne. Om man bare "jatter" med de, og svarer noe som God dag mann økseskaft så er det fort gjort .. Gi dem legitimasjon når de spør, ikke nekt for noe så dumt..
Ikke nekt for at de skal helle ut ølen din. Du har allerede fått en sjanse om de ber deg tømme den. Drikking på offentlig gate er ikke lov, så får du beskjed om å tømme den har du allerede fått en sjanse..
Prøv å sette dere inn i deres jobb. Ha litt forståelse.
Forklar situasjonen rolig og avbalansert, da de da gidder å høre på deg. Står du å brøler og skriker driter de en lang i hva du sier, og kjører deg på cella!

Som sagt har jeg onkel blå innad i familien, der det ikke går ann å merke at de er purk..
De er helt normale greie mennesker, så sant man ikke tirrer dem seff..

Men jeg har stor forståelse for alle dere som har opplevd maktmisbruk o.l. Jeg føler samme greien for purken jeg også, men det hele kommer bare ann på hva du selv velger å finne deg i.!



Offtopic: Jeg leste ett leser innlegg i avisen BA i går der han hadde hørt på nyhetene at: Nattero ikke var politiets sak. Altså, Min eller din nattero er ikke politiets sak å oppheve, så om noen har en høylydt fest oppi gata og du ikke får sove, hjelper det visst ikke lengre å ringe purken, for det er ikke dems arbeid? Hehe, noen som har hørt noe ytterligere?
Sist endret av spQ; 7. juli 2006 kl. 12:51.
drQ
Egendefinert
Synes forelegget skal betales med hjertelig glede. Klaging vil neppe føre frem.
Og uansett - du får et forelegg for ikke å etterkomme pålegg på småpenger. Hadde du vært eldre/mer kjent av politiet kunne du fort blitt anmeldt for vold mot politiet eller å hindre offentlig tjenestemann - og da snakker vi fort om ubetinget fengsel. Hadde de ønsket kunne de ha tiltalt deg for det, og jeg kaller det gullhår i ræven når du slipper det...
Tja... det eneste jeg egentlig kan tenke meg at dere kan ta dem på, er behandlingen av dama di, og selv det er jeg langt fra sikker på.

I alle fall har du, som x andre her har påpekt - driti skikkelig på draget ved å ikke gjøre som de sier.

Har snakka med onkel blå diverse ganger i forbindelse med diverse semi-lovlige fester jeg har arrangert, og du kan faktisk slippe unna med ganske mye hvis du vet hvordan du skal snakke til dem. F.ex. søk opp den av dem med mest juggel på skulderen, hvis noen andre av dem kommer og begynner å mase, sier du noe sånt som "unnskyld, jeg snakker med sjefen din nå, kan du vente litt?" (funka jo spesielt bra en gang når det var en knøttliten politidame jeg sto og snakka med, og en diger brande som kom og brølte "ER DET DU SOM ARRANGERER DETTE HER?"... hehe... hun gliste bra når jeg ga han den linja over... gjett om vi fikk fortsette )
Sitat av speq
Lei av at politiet er slemme? Hva legger du i det?
Vis hele sitatet...
Nei, motsatt, som i at jeg er lei av at folk whiner om at politiet er slemme. Når man først får politiet på seg, da er det ikke tvil om at man har gjort ettellerannet, og da blir det dumt å skrike ut "politivold!"
Sitat av Mushy
Nei, motsatt, som i at jeg er lei av at folk whiner om at politiet er slemme. Når man først får politiet på seg, da er det ikke tvil om at man har gjort ettellerannet, og da blir det dumt å skrike ut "politivold!"
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker på kriteriene på politivold, men å slenge noen i bakken bare fordi de går mot politiets vilje er vel ikke nødvendig ?

Sitat av duxo

Men jeg kan egentlig ikke se for meg at det var slik dette foreløp. Jeg kan tenke meg at de 3 fulle vennene dine også hadde sine innspill. Mange av dem.
Vis hele sitatet...
Nei det gjorde vi nok ikke. Vi sto på samme plass hele tiden, og snakket med en politi-konstabel.

Sitat av nso

Det er forøvrig ikke en kjeft av de som leser denne tråden som tror at du ikke hadde starta den brannen. Gå rundt hele dagen med olje i fjeset -- det var kanskje det beste du kunne finne på når snuten spurte deg, men det holder ikke mål i lengden.
Vis hele sitatet...
Men det er vel forsåvidt ikke relevant er det vel ,nso? Brannen og den her hendelsen er to forskjellige saker som er forbundet. Han spør jo ikke om brannen... Når det kommer til oljen er det faktisk realiteten, at han hadde drevet på med en sykkel.
Sist endret av St.Vitus; 7. juli 2006 kl. 13:47.
Til dere som tror at vi faktisk tente på det lekeskuret: Nei vi gjorde ikke det, jeg er drittlei av å høre det, har sittet i avhør i 2 timer og repert samme jævla historien, det er heller ikke relevant i tråden. Og ja jeg vet at ALLE punktene peker mot oss, men nok en gang det var ikke oss.

Rotskrot var helt edru, han spurte om han kunne få gå bort å roe ned kjæresten sin, men nei det fikk han ikke, det skulle en annen gjøre *røske skrike "RODEG NED DRITTUNGE!!!"* Det forsøket gikk heller dårlig.
Sett dere i samme situasjon, du står å snakker med politiet, som "vet" du er skyldig, kjæresten din sitter sammenkrøpet på fortauet og gråter og har det mildt sagt jævlig, og en stor sado-gorilla kommer bort og forverrer sitasjonen. Hva ville du gjort? Vanskelig å følge reglene da tenker jeg? Om dere ikke forstår det har dere aldri vært forelska rett å slett.
Ja jeg forstår at politiet "visste" det var oss, man ingen av oss nektet å bli tatt inn til nærmere granskning slik at vi kunne fått saken ut av verden.
Ja det rotskrot gjorde var "feil", men det finnes faktisk grenser for hva man skal finne seg i å stå å se på.
Heh, jeg fikk 10 dager fengsel eller 5.000 i bot jeg, sa til min mor at jeg ville sone, da ble bota raskt betalt av hun
Sitat av duxo
Råd til fremtiden:
Forklare for politiet lidelsen til jenta og forklare hva de bør gjøre. 150% rett.

Slik du forklarer det er det klart at det var litt vel overreagert av tjenestemennene. Men du (ifølge beskrivelsen din) gjorde ikke akkuratt særlig mye for å forklare situasjonen og roe den ned.
Men jeg kan egentlig ikke se for meg at det var slik dette foreløp. Jeg kan tenke meg at de 3 fulle vennene dine også hadde sine innspill. Mange av dem.
Vis hele sitatet...
Festlig at han gjorde akkurat det da, men det forandret ikke situasjonen.

Nei, vi hadde ingen innspill og gjorde det de sa.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Jeg hiver meg på det de andre her sier... JEEEEZES, slutt å kødd med purken. Det siste de trenger når de skal oppklare noe sånt, er en 16åring som skal være wize guy. Virker som du er vrang av natur, og jeg tar det du forteller med en stor sekk salt. De har jo tross alt lagt deg i bakken og fått roa deg ned, virker ikke som de har brukt unødig vold (ihvertfall ikke til den grad at jeg tror du kommer igjennom med å anmelde de ihvertfall), hadde de slått deg eller noe så hadde det fort vært noe annet..
-totto
Sitat av totto
Jeg hiver meg på det de andre her sier... JEEEEZES, slutt å kødd med purken. Det siste de trenger når de skal oppklare noe sånt, er en 16åring som skal være wize guy. Virker som du er vrang av natur, og jeg tar det du forteller med en stor sekk salt. De har jo tross alt lagt deg i bakken og fått roa deg ned, virker ikke som de har brukt unødig vold (ihvertfall ikke til den grad at jeg tror du kommer igjennom med å anmelde de ihvertfall), hadde de slått deg eller noe så hadde det fort vært noe annet..
-totto
Vis hele sitatet...
Får jeg spørre, oppklare hva da ? Han hjalp jo bare til når det kom til kameraet. Han gjorde jo ikke den store motstanden.

Sitat av simdal
Da spør jeg: Var det du som starta brannen?
Vis hele sitatet...
Nei, hvorfor skulle vi lyve? Har vel egentlig ingenting å si enten du tror oss eller ikke.

Sitat av frevev

Btw, mange "vitner" var det tilstedet? Og jeg teller ingen av de berusede
vennene dine som vitner i dette tilfellet, det ville vel også kommet ut som
"under tvil" av hvem som helst som skulle vurdere dine vitner om det
skulle bli en sak ut av dette.
Vis hele sitatet...
Hvis vi ikke blir regnet som vitner, så var rotskrot alene isåfall. Ingen vitner desverre.
Jeg var har også blitt siktet for den paragrafen, samme historie med idioter av noen politimenn og endte opp med å betale 4000kroner i bot. Tror det er på tide med en artikkel i vg ellerno om politiets bruk av denne paragrafen.
Vel også noe erfaring fra Politiet.

Jeg svarer som regel med tre ord: Ja,Nei,Vet ikke.

Evt, gir jeg dem navn og id.

Som mange andre her sier. Ikke vær frekk mot dem, ikke bli gira, ikke lek deg gangster.


Husk 3 ord reglen: Ja,Nei,Vet ikke.

Hør på erfaringene fra en Pakistaner.
Blir litt dumt om politimannen sier, "hvorfor gjorde du det?" - "vet ikke"
"hva gjør du her?" - "vet ikke"
Det at man kan anmelde politiet er det ikke alle som tenker på, og det fungerer ofte.
Eksempel
Har ikke lest alle postene over, men hvis du skulle ha anmeldt politiet for politivold tror jeg at du rett etter "overgrepet" burde gått til lege, og fått skriftlig bevis på fysiske skader. Det du i etterkant kan gjøre er å gå til psykolog, og si at den hendelsen har gjort deg arbeidsufør ++ så får du trygd og slikt, men tror ikke denne hendelsen er stor nok til det.

sorri borri...
Sitat av Mushy
Nei, motsatt, som i at jeg er lei av at folk whiner om at politiet er slemme. Når man først får politiet på seg, da er det ikke tvil om at man har gjort ettellerannet, og da blir det dumt å skrike ut "politivold!"
Vis hele sitatet...
Hæ? Jeg har blitt stoppet av politiet 4 ganger, 2 ganger på under en uke, jeg hadde ikke gjort noenting som helst annet enn å "parkere på en rar plass" (det var den ene gangen) og å "du har langt hår" <- de følgte etter meg fra rema pga dette, wtf?

Politiet kan være jævla greie, men det fins jævla mange maktsyke grisefaener som bare skal ha fram hvor tøffe de er med makta si
Sitat av cryo
Hæ? Jeg har blitt stoppet av politiet 4 ganger, 2 ganger på under en uke, jeg hadde ikke gjort noenting som helst annet enn å "parkere på en rar plass" (det var den ene gangen) og å "du har langt hår" <- de følgte etter meg fra rema pga dette, wtf?

Politiet kan være jævla greie, men det fins jævla mange maktsyke grisefaener som bare skal ha fram hvor tøffe de er med makta si
Vis hele sitatet...
Haha, de syntes sikkert du var så vakker med langt hår siden de får bare se ut som lær-sadoer. Hadde ikke blitt overrasket hvis de bestemte seg for å sodomisere deg med en batong.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg funnet ut hvor de bor og sprengt husene til faens om noen hadde gjort sånn mot meg!
Sitat av Up North Bboy
Jeg funnet ut hvor de bor og sprengt husene til faens om noen hadde gjort sånn mot meg!
Vis hele sitatet...
Du hadde vel sprengt hele nabolaget du
Sist endret av Rejolo; 7. juli 2006 kl. 23:45. Grunn: 'leif
Sitat av Leroy
Har ikke lest alle postene over, men hvis du skulle ha anmeldt politiet for politivold tror jeg at du rett etter "overgrepet" burde gått til lege, og fått skriftlig bevis på fysiske skader. Det du i etterkant kan gjøre er å gå til psykolog, og si at den hendelsen har gjort deg arbeidsufør ++ så får du trygd og slikt, men tror ikke denne hendelsen er stor nok til det.

sorri borri...
Vis hele sitatet...
ble glad av å lese dette, etter å bli flame'a av flere her som var "lei av drita fulle fjortiser"

heldig for meg var jeg hos legen kun 2 dager etter der legen min skrev ned alle smerter jeg hadde, jeg har nå vært hos psykolog 3 ganger, å prater fortsatt om hendelsen, da jeg faktisk ble psykisk skadet, jeg kan ikke se en politibil uten at jeg tenner på alle pluggene, å hadde jeg ikke hatt bra selvkontroll kunne jeg fort sitte inne for grov misshandling.
desuten har jeg nå urolige drømmer å vansklig for innsovning etter dette.

Jeg har altid sett på politiet som egentlig ganske snille personer som egentlig bare er til for å hjelpe, jeg har til hendelsen kun vært i kontakt med snille, omsorgsfulle personer, men etter dette har mitt syn på politi desverre forandret seg å når jeg ser politi nå øker pulsen raskt, å jeg blir nervøs, iritert å usikker, dette er feil, det er ikke slik at man skal gå rundt å ha noia for dem å enda vite at man ikke har gjort noe kriminelt.
ble stoppa to dager på rad, mistanke om bruk nark.
første gang var det rett i bakken med handjern, andre gangen var jeg mere samarbeidsvillig, gikk litt bedre.
Vel, du motsa jo politiet sine ordrer ETTER han hadde advart deg, men det var utrolig unødvendig å behandle dere på den måten!
Har selv blitt anholdt av politiet og møter du de riktige folkene så er det ikke noe problem

Sorry for OT: Men angående signaturen din, rotskrot... Pacman kan ikke være cannabis! Han er jo den eneste som løper rundt i mørket å knasker piller mens han hører på trance! :P

Regards Eight-Ball
Sitat av Eight-Ball
Sorry for OT: Men angående signaturen din, rotskrot... Pacman kan ikke være cannabis! Han er jo den eneste som løper rundt i mørket å knasker piller mens han hører på trance! :P

Regards Eight-Ball
Vis hele sitatet...
grunnen til at jeg sier at pacman er som cannabis, er fordi man blir avslappet av det, men småpsykotisk i det lengre løp..
:P

Jeg vil også tilføye at jeg har ADHD som ikke er medisinert, slik at jeg har kort lunte, å er da ukonsentrert å å tenker ikke helt som et normalt menneske, jeg har også tankeganger som går som en strek, uten sideskudd..
men kjære FF medlemmer, jeg har nå inntrykk av at flere av medlemmene her sitter med, "alt du sier kan å vil bli brukt mot deg." prøv å se det fra min side, som Sot- jo sa.
Sitat av rotskrot
men kjære FF medlemmer, jeg har nå inntrykk av at flere av medlemmene her sitter med, "alt du sier kan å vil bli brukt mot deg." prøv å se det fra min side, som Sot- jo sa.
Vis hele sitatet...
Tror nok de fleste her kan klare og se det fra din side, men den som avgjør om klagen går gjennom eller ikke kommer nok ikke til å se det fra din side, og det er nok det mange her prøver å fortelle.
Sitat av Up North Bboy
Jeg funnet ut hvor de bor og sprengt husene til faens om noen hadde gjort sånn mot meg!
Vis hele sitatet...
Det er veldig dumt, men ellers kan jeg tilføye OT at du helst bør si så lite til politiet som mulig. Svar når dem spør. Gjør alt som dem kommanderer deg til med rolige bevegelser.
Bare for morro skyld tenkte jeg at jeg skulle fortelle om da en kamerat var på vei ut til meg til fots. Han går på fotgjengerfeltet som ligger rett vedsiden av E18. Klokken er ca. 18.00, og pluselig kommer det en politibil kjørende bakfra mot han, også denne på fotgjengerfeltet. Den stopper, og ut kommer det to politibetjenter hvor han ene presterer å lire fra seg denne passende strofe; "Hva gjør du her på denne tiden av døgnet?", og så ville de svært gjerne se hva ryggsekken hans innehold. Sindre som da var rundt 21 år, hadde ingenting å skjule og lot de se i sekken sin. Da de ikke fant noe, satt de seg i bilen og kjørte videre. Jeg har vanskelig for å tro at de har lov til slik, men det beste er vel bare å jatte med...

Det var jo også en ulovlig husransakelse hos meg hvor de fant noe hasj og noen valium. Jeg nektet enhver befatning med dette, mens han andre leietakeren innrømte deler av det.

Til tross for dette fikk jeg ett forelegg som jeg umiddelbart gikk ned og påklagde. Jeg ble så innkalt til avhør, og dette gikk veldig fint. Trikset er å holde deg rolig og kun svare på det du blir spurt om. Hold det så enkelt som mulig. Var ute igjen etter 1 time. I tillegg kontaktet jeg advokat som sendte ett brev til tingretten, hvorav resultatet ble en "høring utsatt på ubestemt tid", som igjen mest sannsynlig betyr "henlagt".

Lykke til i avhøret! Ta det kort, presist og ikke minst rolig! Ikke hiss deg opp, bruk gjerne humor og ha en spøkefull tone (ikke overdriv) med politibetjenten. Denne politibetjenten sa også, etter avhøret, at det var lite sannsynlig at saken gikk videre, men at dette var opp til politiadvokaten. Så ønsket han meg lykke til videre. Nå gikk jo saken videre, men den ble da stoppet av tingretten. Uansett så er poenget mitt at hvis du er snill og greie med Politiet, så er de snille og greie med deg, og lar gjerne bad-cop masken ligge igjen i kontorskuffen.

Ikke minst så kan Politiet være veldig provoserende. En gang kom de hjem til meg i forbindelse med noe som ikke hadde noe med meg å gjøre, og da vi sto og snakket med dem begynte plutselig han ene å peke og stirre på meg. Han holdt pekefingeren mot meg i sikkert 5-10 sekunder før jeg åpnet kjeften og skulle til å spørre om hva faen han holdt på med. Jeg ble avbrutt av en annen Politimann som egentlig var ganske hyggelig, og "pekeren" senket hånda og gikk ut...
Sist endret av Thysanoptera; 9. juli 2006 kl. 13:32.
Sitat av DarkStaar
og da vi sto og snakket med dem begynte plutselig han ene å peke og stirre på meg. Han holdt pekefingeren mot meg i sikkert 5-10 sekunder før jeg åpnet kjeften og skulle til å spørre om hva faen han holdt på med. Jeg ble avbrutt av en annen Politimann som egentlig var ganske hyggelig, og "pekeren" senket hånda og gikk ut...
Vis hele sitatet...
Hva skal det være godt for?
Sitat av Rakettsau
Hva skal det være godt for?
Vis hele sitatet...
Har du hørt om "good cop, bad cop"? Det praktiseres i Norge også, og det funker som faen.