Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 8549
Satt i dag på en buss der det kom på tre folk som prøvde å overraske oss med kontroll.
Det jeg da lurer på er, om jeg da skulle sitte der uten gyldig billett, hva kan kontrollørene gjøre? Altså, de har jo ikke tillatelse til å holde meg igjen, så om jeg skulle trykke på stop knappen, late som jeg leter etter biletten og bare gå av med en gang bussen stopper er det vel ingenting de kan gjøre? Vet det iblant er med politi på større kontroller, men da er det bare å gi opp. Men når politiet ikke er der, så er det vel ikke noe kontrollørene kan gjøre for å holde meg igjen?

PS: Ble faktisk ikke tatt denne gangen, hadde gyldig billett

edit: Hvis du skal unngå spørsmålet, ikke svar i det hele tatt...
Sist endret av Zepplin; 19. oktober 2006 kl. 23:33.
Kjøp gyldig bilett, det er teit å snylte på kollektivtrafikken.
nja...har du ikke busskort kan prisene bli litt tunge og svelge, hvertfall i bergen, sniker aldri selv, men skjønner hvis noen gjør det.
Blir du tatt kan du bare sende inn klage og få pengene igjen, det gjorde en kompis av meg.
Hvordan skal det hjelpe? Det du gjør er jo faktisk ulovlig, hvorfor fikk han igjen pengene ved å sende inn en klage?
Her i Trondheim blir du kastet av bussen og får bot på noen hundre.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Jeg kan ikke helt se hva de skal gjøre for å holde en igjen om man sniker på bussen. Men man blir vel etter all sansynlighet anmeldt så om de finner deg igjen har man vel bare gjort vondt verre.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Zepplin
Altså, de har jo ikke tillatelse til å holde meg igjen
Vis hele sitatet...
Feil...de har faktisk lov til å holde deg igjen.
Hvor lenge de har lov til å holde deg igjen aner jeg ikke.
Tror det er til politiet kommer og gir deg bot for å prøve å unngå en bot
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Mesna
Feil...de har faktisk lov til å holde deg igjen.
Hvor lenge de har lov til å holde deg igjen aner jeg ikke.
Tror det er til politiet kommer og gir deg bot for å prøve å unngå en bot
Vis hele sitatet...

Sikker på dette? Lov til å holde igjen med fysisk makt? Uansett nekter jeg å tro at de har tilbringt mye tid på gymmen den gjengen. Problemet er vel at man er avhengi av bussjåføren for å åpne dørene, med mindre man vil starte en actionscene.
ja du kan nok bare gå av, men det er godt mulig at busssjåfører vil få beskjed om hvordan du ser ut o.l. og ikke slipper deg på bussen for eksempel. Hvis du ikke stikker ikke kan du vel få en bot på ca 100kr.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av tnt
Sikker på dette? Lov til å holde igjen med fysisk makt? Uansett nekter jeg å tro at de har tilbringt mye tid på gymmen den gjengen.
Vis hele sitatet...
Ja det er jeg rimelig sikker på iogmed at flere konduktører har bekreftet dette.
Men det er ikke veldig vanskelig å rive seg løs (egen erfaring).
Sitat av nan
ja du kan nok bare gå av, men det er godt mulig at busssjåfører vil få beskjed om hvordan du ser ut o.l. og ikke slipper deg på bussen for eksempel. Hvis du ikke stikker ikke kan du vel få en bot på ca 100kr.
Vis hele sitatet...
Tviler på bussjåførene får beskjed om hvordan du ser ut ^^ hvertfall ikke rundt her jeg bor.
Og tenker du på boten for å ikke ha billett? Den er hvertfall på 700 eller 750 om man betaler på stedet. Ellers blir det 900.
De kan ikke bruke fysisk vold for å holde deg igjen. Det eneste problemet blir som sagt hvis bussjåføren ikke åpner dørene. Men bussen skal gå videre som vanlig, sjåføren vet ikke alltid at det er kontroll engang. Men er vel uansett verdt et forsøk på å spare penger å stride imot, trykke stopp knappen og presse seg av på neste stopp
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Zepplin
De kan ikke bruke fysisk vold for å holde deg igjen.
Vis hele sitatet...
De kan ikke bruke vold nei, men de kan holde deg igjen...
Busskontrollør kan faktisk ikke holde deg igjen hvis du vil forlate bussen, men de kan kaste deg av bussen hvis du ikke går av frivillig.
Forresten så er det ikke straffbart å ikke betale en bot(aka kontrollgebyr) du får av busselskapene.
Min kamerat sa han ikke hadde noe legimitasjon, så oppgav han falsk personalia og securitas-vakten gav ham en bot i det navnet han oppgav.
De kan ta tak i deg ja, men om du da begynner å gå og presse deg fra, om han på noen måte drar deg hard tilbake e.l. kan du anmelde han. Skal nok ikke være noe problem å dra seg løs og stikke i så fall. Er mye man får i bot, hvertfall i Oslo, tror det er som Mesna sa, 750 på stedet, 900 ellers. Rare er jo at det faktisk lønner seg å snike med månedskort, ettersom de fleste i snitt blir tatt max 1-2 ganger per vinter, dette blir jo da mellom 900-1800 kr. Mens kortet koster deg 500+.

Er det noen her som personlig har opplevd at kontrollørene har holdt dem igjen, bussjåføren nektet å åpne døra, eller lignende?

edit: Tror uansett ikke at noen av kontrollørene vil prøve å holde deg igjen, de fleste av dem kjenner sin posisjon, og vet de ikke kan gjøre noe med det. Eneste trikset jeg har hørt noen brukte var å kjøre en buss helt intill den andre bussen, og la de med gyldig bilett gå over, og de andre måtte bli igjen til politiet kom

Var uansett fint å få oppklart litt rundt situasjonen, har aldri følt meg helt trygg når jeg sitter med ugyldig månedskort.
Sist endret av Zepplin; 20. oktober 2006 kl. 00:08.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av whiten
Busskontrollør kan faktisk ikke holde deg igjen hvis du vil forlate bussen.
Vis hele sitatet...
Hmm... regnet med det var det samme på buss som på tog, men key
I oslo sjekker man personalia opp i mot en eller annen persondatabase for å sjekke om personene snakker sant. Men når det er sagt så må man ikke legitimere seg for kontrollørene, kun til politi.

Mesna:
Man kan faktisk ikke holde personer igjen på tog heller. Dette er noe NSB finner på, står faktisk i loven at det ikke er lov til å holde igjen snikere hvis dem vil gå av toget.
Sist endret av whiten; 20. oktober 2006 kl. 00:09.
Mesna: Mener de ikke kan holde deg igjen uansett, har en far som jobber på NSB, tror alt de kan gjøre er å kaste deg av på neste stasjon. Det er som om du nekter å betale, du blri bare kastet av på neste stasjon. (Lurt triks å gjøre på et direktetog om du skal til neste stasjon og ikke er imot å bli snakka litt stygt til )
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Zepplin
Er det noen her som personlig har opplevd at kontrollørene har holdt dem igjen, bussjåføren nektet å åpne døra, eller lignende?
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk opplevd å bli holdt igjen. Det som skjedde var at jeg rev meg løs
Jeg bor i Oslo forresten.

Edit:
Mesna: Mener de ikke kan holde deg igjen uansett, har en far som jobber på NSB, tror alt de kan gjøre er å kaste deg av på neste stasjon. Det er som om du nekter å betale, du blri bare kastet av på neste stasjon. (Lurt triks å gjøre på et direktetog om du skal til neste stasjon og ikke er imot å bli snakka litt stygt til
Vis hele sitatet...
Hmm... jeg har nå fått høre av flere konduktører at de har lov til å holde deg igjen til evt. politi kommer. Mulig det er feil eller at loven er endret elns ^^

Edit2:
Mandag trykte Dagbladet bilder av fem t-banekontrollører som brukte makt for å holde tilbake en billettsniker. Fem ganger har Oslo byrett fastslått at kontrollører ikke har lov til å pågripe snikere, men vekterne fortsetter å bruke fysisk makt mot reisende uten billett.
Vis hele sitatet...
Jeg tok visst feil
Sist endret av kosepaa; 20. oktober 2006 kl. 00:15.
Blir vell omtalt noe lignende i denne saken
LoRd: mhm, takk

Har uansett hørt om flere saker, bl.a. en på tog der en kontrollør/konduktør brukte fysisk vold, dvs. ikke slag osv, men hold han i armen eller noe. Det ble da reist sak mot og oslo sporveier tapte. Prøver selvfølgelig alltid å unngå slike situasjoner, men er iblant kortet mitt er gått ut dagen før og jeg ikke har fått kjøpt nytt.

"Jeg tror at det er mye sniking på trikk fordi man blir sjelden eller nesten aldri tatt.Du sparer på å bli tatt en gang enn å betale hver gang. Ha hyppigere kontroll i utkanten av Oslo"
*Plystre plystre* føle seg skyldig ;p
Men er uansett sant det han sier der, er som regel lønnsomt å snike på buss/tog, det som gjør det så lett.

edit: Zepp signing out, nn.
Å ikke betale for kolektivtraffikk i oslo er veldig lett spess på trikk/tbane.

Blir man tatt i kontroll på tbanen eller trikk kan man si at man har glemt å kjøpe billett og derfor kan man ikke få bot.
Skyldkravet er forsett, jf §40. Det innebærer at den reisende må
være klar over at han ikke har betalt for reisen. Uaktsomhet rammes
ikke. Dermed kan den som har glemt å betale, eller som ikke er klar over
at han ikke har med månedskort e.l., ikke straffes.
Vis hele sitatet...
Eller si at man avstår fra den 'kriminelle handlingen' så kan man ikke bli holdt igjen. Altså tilby betaling eller frivillig forlater transportmiddelet.

Når passasjeren
tilbyr betaling, opphører hans straffbare virksomhet, og det er ikke
lenger hjemmel for å pågripe.
Vis hele sitatet...
Og hvis ikke kontrollørene hører på deg så godtar du å motta kontrollgebyret som ikke er påbudt å betale

Etter forslaget til vedtekter punkt 6 og punkt 4 annet avsnitt
er kontrollgebyret definert som en alternativ måte å betale for selve
reisen på. Realiteten er imidlertid at gebyret er en sanksjon mot den
manglende betalingen for reisen og et alternativ til strafferettslig
forfølgning av saken. Det dreier seg derfor ikke om betaling i
straffelovens forstand. Etter dette antar Lovavdelingen at det ikke kan
være straffbart etter §403 (eller §402) å unnlate å betale kontrollgebyret.
Vis hele sitatet...
Alle sitatene er fra Justisdepartementets lovavdeling ( JDLOV-1999-5182 )
Hvordan kommer en seg i det heletatt PÅ en buss uten å betale? Når du går på bussen så betaler du jo, og det er jo ikke bare gå forbi føreren??
Dette var mest ment for trikk/tbane, men å ha et utgått månedskort funker i de fleste tilfeller(buss sjåfører gidder nesten aldri å sjekke datoen), f eks jeg har brukt et månedskort i 2 måneder nå.
Kall meg gjerne umoralsk, men etter at jeg ble overfalt av en vekter på tbanen så hakke jeg giddet å betale for den, men det er en annen sak.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av rolvs
Hvordan kommer en seg i det heletatt PÅ en buss uten å betale? Når du går på bussen så betaler du jo, og det er jo ikke bare gå forbi føreren??
Vis hele sitatet...
Man går på bak
Eller man gjør som Whiten. Bruker et gammelt månedskort
Sitat av rolvs
Hvordan kommer en seg i det heletatt PÅ en buss uten å betale? Når du går på bussen så betaler du jo, og det er jo ikke bare gå forbi føreren??
Vis hele sitatet...
Litt forskjell på busser i store byer og mindre. I OSL/TRD/BGO etc. er det gjerne greit å gå på i flere innganger, mens mindre selskaper kun slipper deg inn foran.
jupp, her slipper de oss bare inn forran. eneste måten man kan være heldig og snike på er hvis det er mange på bussstoppet og at noen skal gå av bake. men det er ikke akkurat en failsafe måte

Men ja, i Oslo er det jo lett. Jeg tok trikken ned til havna og skulle rekke båt og var veldig stressa så jeg glømte av å betale og gikk på for månedskort. tenkte ikke over det før jeg gikk av Og hvis en kontrollør kommer så kan jeg jo bare si at jeg ikke tenkte over det, er ikke vant med å være i oslo (tull), eller bare bruke de flotte reglene whiten nevnte. Er jo selfølgelig irriterende hvis man skal en plass raskt og så blir stoppet men det er vel verdt det.
Går nok mer på det å ha et gammelt månedskort du bruker i opptil flere måneder.
Whiten: takk for infoen
drQ
Egendefinert
Glimrende hentet frem whiten.

Det bør kanskje understrekes at det ikke er noen 100% garanti for at infoen vil bli fulgt i en rettsak, men det ville vel egentlig være minimal sannsynlighet for at noen går imot den.

Skulle andre gidde å hente frem JDLOV-1999-5182 (og særlig kapittel 3) er det utrolig interessant for dette med sniking/kontroll. Sannsynligvis er det nesten det eneste (definitivt det beste) man kan finne. Nå er det ikke nytt, og det kan ha kommet endringer som endrer alt, men da tror jeg det hadde kommet frem.

Konklusjonen etter JDLOV, som man vanskelig kan si seg uenig i, er at kontrollører ikke kan holde en sniker tilbake etter straffeprosesslovens regler (som er de vektere vanligvis bruker (og kan bruke)), og heller ikke nødverge. Hovedpoenget ligger i at det å holde noen igjen er ganske grovt, mens det å snike (la være å betale under hundrelappen) ikke er så altfor gale.

Det sier seg vel egentlig selv at blir det kontroll, så går du av. Hvis ikke kan du bli kastet av. Men du kan ikke bli holdt igjen.

Ikke gå helt amokk, men slik jeg ser det; skulle en kontrollør holde deg igjen er han langt utenfor hva han har lov til, og vil sannsynligvis bryte straffelovens §223 (frihetsberøvelse) eller §228 (legemsfornærmelse). Strengt tatt skulle man da kunne (innenfor rimelighetens grenser) "slå tilbake" innenfor nødvergeretten.

Jeg kan heller ikke se at kontrollørene skulle ha noe grunnlag for å innhente personalia dersom du går av. Det er ingen plikt å oppgi personlig informasjon til hvemsomhelst, som en kotrollør/vekter egentlig er i slike tilfeller.
Det bør kanskje understrekes at det ikke er noen 100% garanti for at infoen vil bli fulgt i en rettsak, men det ville vel egentlig være minimal sannsynlighet for at noen går imot den.
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne dette i farten, men jeg har klart å snike meg unna en del ganger nå, ved å ha 'JDLOV-1999-5182' i sekken.
Har bare dratt fram den og lest opp for kontrollørene.
Da pleier dem bare å se dumt på meg og hverandre for å så la meg enten betale billett prisen, eller gå av(kommer ann på hva som passer meg best).

Vil våge å si at de fleste billett kontrollører ikke har peiling på hva loven sier.
Men om det har kommet nye regler vet jeg ikke, men har ikke funnet noe.
Jeg ble en gang fortalt dette: Det var en punker som hadde veldig kraftig farge i håret, og en annen som var med han. Han betalte biletten mens hun andre snek seg inn bak på bussen. Når de hadde satt seg ned så ga punkeren biletten til hun damen som ikke hadde betalt bilett. Så når det ble kontroll så viste hun bilett og han sa: Jeg har betalt, bare spør bussjåføren, så slapp han bot!

Så det jeg mener er: Gjør sånn at du blir husket av bussjåføren og gi din billet til en venn elns. Så når/hvis det blir kontroll så gjør du bare som han punkeren! Jeg syns det høres ut som en bra ide, selv om du ikke slipper å betale. Du betaler bare mindre!

EDIT: Boten på buss i bergen er 750kr
drQ
Egendefinert
Sitat av whiten
Glemte å nevne dette i farten, men jeg har klart å snike meg unna en del ganger nå, ved å ha 'JDLOV-1999-5182' i sekken.
Har bare dratt fram den og lest opp for kontrollørene.
Da pleier dem bare å se dumt på meg og hverandre for å så la meg enten betale billett prisen, eller gå av(kommer ann på hva som passer meg best).

Vil våge å si at de fleste billett kontrollører ikke har peiling på hva loven sier.
Men om det har kommet nye regler vet jeg ikke, men har ikke funnet noe.
Vis hele sitatet...
Jepp. Kontrollørene tar vel neppe sjangsen på å krangle hvis det virker som om du vet hva du snakker om. At en advokat ikke nødvendigvisville lagt seg flat for dette spiller jo egentlig ikke noen rolle hvis det bare er kontrollører som er involvert - og som oftest er det jo slik.
Tatt fra Dagbladet artikkelen:

unødvendig vold

Jeg har selv opplevd å se en 12-13 årgammel gutt bli holdt igjen med makt etter en kontroll ved jernbanetorget. Bilettkontrolløren presset gutten inn mot veggen ved å holde overarmen over halsen på gutten. Dette gjorde meg og andre passasjerer opprørt. Hvordan kan Oslo sporveier forsvare en slik praksis?
Øyvind Blindheim
Episoder som det du nevner her har vi heldgvis sjelden. Det som publikum ofte ikke ser er forhistorien, hva som ledet fram til episoden.

Jeg synes det er ett rimelig dårlig argument, da jeg ikke tror at forhistorien kan ha vært så alvorlig at det er nødvendig og holde fast en 12-13 åring.
Noen som vet når de tar kontroller? Spes i Skedsmo?
Har vi noen insidere her, som kan tipse oss litt i forveien?

Noen som har link til JDLOV-1999-5182 ?
I oslo får man 750 i bot.. dem holder deg igjen. Vi var en gang en del folk. Vurderte å jule dem opp... men det hadde vørt teit da :P
Vektere har ikke lov å holde deg igjen.
Hvordan vet jeg dette? Jo, jeg skater, og skatere blir hele tiden jaget bort fra street-skate spots. Skatere har jo rettigheter, og nå skal jeg lete igjennom bunken av playboardbladene mine for å finne rettighetene til vekterene.

Her har vi de:

Vektere har ikke lov til:
- Vektere har ikke flere rettigheter enn andre folk, da de ikke er delegert politimyndighet. De kan derfor ikke røre eller holde en skater dersom skateren ikke har gjort tydelig skadeverk. (Jfr. straffeprosessloven § 171 og Straffeloven §291)

- Vektere kan ikke beslaglegge et skateboard. Bare politiet og de med politimyndighet kan gjøre beslag etter strengt reglement. (Jfr. straffeprosessloven §203-§210)

- En vekter kan ikke knekke eller ødelegge et rullebrett. Dette er dent samme som skadeverk på en annen persons eiendom, og straffes etter den samme loven som skadevært fra skating. (Jfr. Straffeloven §291)

- En vekter kan ikke kreve legitimasjon, navn eller adresse av en skater. Bare politi eller de med politimyndighet kan gjøre dette. Gi derfor aldri fra deg dette til ande enn politi.

Dette kan vekterne gjøre:
- Dersom en vekter oppdager at du skater på privat eiendom (det vil si: ved en bedrift, et privathus eller et borettslag), kan vekteren be deg om å stoppe med skatingen. Dersom du ikke stopper å skate kan vekteren kontakte politiet for at de skal kunne stoppe deg.

- Har skatingen ført til tydelig skadeverk, kan vekteren holde deg til politiet kommer. Det betyr at vekteren har plikt til å ringe politiet. Vekteren må da ha en sikker skadeverk skar mot deg og han plikter da å tilkalle politiet. (Jfr. straffeloven §291).


Altså, de har ikke lov å røre deg, med mindre du knuser ruten og hopper ut, og de kan heller ikke be om legitimasjon.
Fra Transportvedtekt for AS Oslo Sporveier:

Vedtatt av AS Oslo Sporveiers styre 22.01.2003og godkjent av
Samferdselsdepartementet 08.09.2000 og 05.09.2003 i medhold av
yrkestransportlovens § 33, jfr. jernbanelovens §§ 7 og 7a

[...]

9. Tilbakehold av reisende uten gyldig billett/kort
Selskapets kontrollører kan holde tilbake reisende når vedkommende:


a) ikke fremviser gyldig billett/kort,
b) ikke betaler tilleggsavgiftsbillett på stedet, og
c) ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato.

Den reisende kan holdes tilbake så lenge vedkommende ikke oppgir korrekt
navn, adresse og fødselsdato. Tilbakehold kan utøves også mens de
opplysninger vedkommende gir, blir verifisert. Dersom den reisende likevel
betaler tilleggsavgiftsbilletten, skal tilbakeholdet avsluttes.

Tilbakehold kan ikke skje dersom dette etter omstendighetene vil være et
uforholdsmessig inngrep. Personer under 15 år vil normalt ikke bli
tilbakeholdt.

[...]

14. Ikrafttredelse
Denne transportvedtekt trer i kraft fra og med 01.01.2004.
Befordringsvedtekter av 10.09.1991 oppheves med virkning fra samme
tidspunkt.

Ser her at de kan ikke holde deg tilbake hvis du betaler tilleggsavgiftsbilletten, hvor stor er den? er den 750Kr? Vet noen det? Noen som har link til JDLOV-1999-5182 ? Kunne vært en fordel å ha lest eller ha i sekken.
Sitat av whiten
Når passasjeren
tilbyr betaling, opphører hans straffbare virksomhet, og det er ikke
lenger hjemmel for å pågripe.
Vis hele sitatet...
Hva slags betaling er det snakk om, betaling for billetten man "glemte" å kjøpe?
Sitat av Marcen
9. Tilbakehold av reisende uten gyldig billett/kort
Selskapets kontrollører kan holde tilbake reisende når vedkommende:

a) ikke fremviser gyldig billett/kort,
b) ikke betaler tilleggsavgiftsbillett på stedet, og
c) ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato.
Vis hele sitatet...
Tilleggsavgiftsbillett, hva menes med det?


Ønsker også link til JDLOV-1999-5182
finnes den her: http://www.lovdata.no/ ?

Fant hele JDLOV-1999-5182 på en annen nettside men ikke fra noen pålitelig kilde.
http://www.gatago.com/no/alt/frustra.../26319536.html (søk: JDLOV-1999-5182 )
drQ
Egendefinert
Nå husker ikke jeg akkurat hvor jeg fant JDLOV, men selv om siden til linken over er tvilsom er det ikke noen grunn til å tvile på akkurat det som står i "vedlegget".

Nå gidder ikke jeg lese gjennom på nytt, men jeg mener det stod noe man kan kalle en klargjøring av at busselskapenes vedtekter ikke har noen verdi når det gjelder å holde igjen noen. Det sier seg vel egentlig selv at straffeloven står ørlittegranne over et busselskaps vedtekter.
Vektere har hatt lov til å holde tilbake snikere siden 1. januar 2004..

"Reisende uten gyldig billett vil fra nyttår kunne bli holdt igjen av kontrollører på trikk, buss og bane.

Det har vært mye diskusjon tidligere om denne praksisen er lovlig, men de nye transportvedtektene godkjent av Samferdselsdepartementet, gir kontrollørene nå rett til å være fysiske.

Oslo Sporveier har nå fått det svart på hvitt at de kan holde igjen passasjerer som ikke har gyldig billett, oppgir falsk navn, adresse og fødselsdato eller nekter å betale snikegebyret på 750 kroner."

Aftenposten
De kan hindre din vei som alle mennesker kan, men de kan ikke hindre deg i å forlate bussen. De er sivile uten politimyndighet, og derfor sivile borgere. Forlat bussen og de kan ikke bevise noenting.

Og til dere oslo jævler som snakker om busspriser, veeeel gjett hva. Vi har ingen offentlige kompensasjons ordninger her i Bergen. Så Shut the fuck up.!
Sist endret av k-f-j; 27. oktober 2006 kl. 22:40.
OK. Så når to-tre vektere holder deg fast, hvordan skal du komme deg løs? Husk at de har lov til å bruke vold for å forsvare seg, så begynner du å slå dem slår de tilbake. Og hvis du rømmer og de følger etter skal jeg love deg at deres vitnemål vil fungere fint som bevis.
søkte på et par paragrafer når jeg fant denne siden; http://www.dep.no/jd/tolkningsuttale...ram002-bn.html. Søkte på JDLOV-1999-5182 fant ingen ting på den siden, hvis man har fått utdelt skolekort og har glemt det kan man sende en kopi av kortet og boten, blir boten på 750 kr borte, men får et på 50kr.
mente hvis man hadde glemt Skolekortet og får bot kan man sende en kopi av boten og skolekortet til NSB og heller få en bot på 50 kr.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av mxyzptlk
Vektere har hatt lov til å holde tilbake snikere siden 1. januar 2004..
Aftenposten
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg mente også, men fikk så mange utsagn og bevis som sa det motsatte.
Men dette gjelder enda eller?
Det fulgte med en lap når jeg fikk skolekortet, det står der svart på hvit.Siden jeg fikk det i høst så må det jo stemme. Tror det bare gjelder for skolekort og ikke måndeskort, men kan ikke si for sikkert. Det hvertfall ikke skade å prøve, hvis man har fått bot.
de har faktisk lov til å holde deg igjen til en viss grad, å det trenger ikke å være en bilett konduktør, det kan også være deg, det går under borger rett loven, men som sakt tiligere, gjør du mye motstand å "vrir" deg unna så må de slippe deg, om de faktisk er så "uheldig" at de skader deg på noe sett å vis så kan du anmelle de for legemsbeskadigelse eller noe sån.
Trodde at de hadde mulighet til at du skal fremvise gyldig billett, ellers så kan de skrive ut regning. der ex.gebyret er på et par hundre. slik at de skal lønne seg å gjennomføre kontroller.(alà inkasso)


Tviler på at de har Begrenset Politimyndighet på bussen ihvertfall:P
HAr ikke lest alle trådene svarene. Men jeg tror det er 750,- kroner i bot for å bli tatt uten gyldig reisebevis med kollektivtrafikken i Oslo.
Jeg siterer straffeloven, § 40 og § 403

Sitat av straffeloven § 40
Paa den, der ei har handlet med Forsæt, kommer ikke denne Lovs Straffebestemmelser til Anvendelse, medmindre det udtrykkelig er bestemt eller utvetydig forudsat, at ogsaa den uagtsomme Handling er strafbar. Har gjerningsmannen handlet i selvforskyldt rus framkalt ved alkohol eller andre midler, skal retten se bort fra beruselsen ved bedømmelsen av om handlingen var forsettlig.
Forseelse, der bestaar i Undladelse, straffes, ogsaa naar den er forøvet af Uagtsomhed, medmindre det modsatte er udtrykkelig bestemt eller utvetydig forudsat.
Vis hele sitatet...
Sitat av straffeloven § 403
§ 403. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som uden Erlæggelse af den fastsatte Betaling søger at tilsnige sig Adgang til Forestilling, Udstilling eller Forsamling i omsluttede Rum eller Reise med Skib, Jernbane eller lignende, eller som medvirker hertil.
Vis hele sitatet...
hentet fra lovdata.no


Derfor bør man ikke bli straffet hvis man har glemt bilett iom. at det burde falle inn under § 40.