Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5772
Heisann.

Da har jeg kommet i trøbbel med husleier for tredje gang. Dette starter virkelig å bli underholdende nå. Noen av dere husker sikkert min forgje tråd da huseier skulle starte med ukentlige inspeksjoner for å sjekke støvtørken osv.

Denne tråden kan du finne igjen her.

Situasjonen denne gangen
Jeg har hatt litt lite penger denne månden, så jeg betalte husleien 2 uker over forfallsdato.

Hendelsesutløpet er omtrent slik:

  • 26. Februar: Jeg sender en SMS hvor jeg sier ifra at husleien kommer 15. mars, istedefor 1 mars. Jeg får aldri svar på denne meldingen.
  • 2. Mars: Jeg får en e-mail fra huseier hvor hun lurer på hvorfor husleien ikke har kommet. Jeg svarer å skriver at den kommer 15. Mars, og at jeg hadde sendt SMS om dette. Jeg beklager for at hun ikke hadde mottat SMS'en, av uviste årsaker.
  • 15. Mars: Jeg setter over husleien, som jeg sa. Jeg hadde desverre ikke nok penger, så mamma skulle sette over resten samme kveld. Dette klarte hun selvfølgelig å glemme.
  • 16 Mars: Jeg får en ny e-mail av huseier hvor det står at det forsatt manglet noe penger. Jeg forklarte at mamma skulle sette over, men at hun hadde glemt det. Mamma setter over pengene samme kvelden.
Nå kommer det utrolige.
  • 21 Mars: Denne dagen får jeg enda en ny mail. Hvor det står at det fortsatt mangler penger. Både fra februar og mars. Pengene som manglet var 25,-. Dette manglet fordi fibernettet hadde gått opp 12.5,- etter Januar. Noe jeg fikk beskjed om i November en eller annen gang. Som om jeg går rundt å husker på sånt.

Nå skal huseier gå til forliksrådet pga disse 25,- kronene. Pga jeg ikke har gitt lyd fra meg siden 21 Mars. Idag er det 25. Mars. (Jeg sjekker ikke mailen min hver dag.)

Orginale mailen jeg fikk 21 Mars:
"Hva er grunnen til at det mangler 25,- kr.(fibernett a kr 12,50 for februar
og mars ) på restbeløpet som er betalt inn 16. Mars? Fibernett koster nå kr 190,-
pr mnd fra 1.februar 2011.
Hvis dette fortsetter tar vi saken til forliksrådet. Jeg syntes dette går
forlangt når det går 21 dager over betalingsfrist og allikevel mangler det
penger."
SMS jeg fikk idag:
"De 25,- gjenstående kronene har fortsatt ikke kommet inn. Nå går vi til forliksrådet med dette. 25 dager siden forfall nå. Det er å gå alt for langt."
Så ja, nå blir det forliksråd på meg folken, hvis de faktisk gjør alvor av dette. De har jo absolutt ingen gode grunner til å gå dit. Jeg tipper de har sittet å ventet på første lille grunn for å "ta meg". Nå tror de vel at de har en grunn. Uheldigvis kommer forliksrådet til å le av hele saken; og dem! Kan også nevne at huseier må sende husleien til inkasso først, og gi meg skriftlig advarsel på utkastelse før de i det hele tatt kan tenke på å kaste meg ut.

Kan jo også nevne hva husleieloven sier om dette:
"§ 9-9. Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:
a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen."
Vil også nevne det at jeg har betalt husleien til avtalt tid hele dette skoleåret, bortsett fra denne månden.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette. Jeg måtte bare få det ut til noen. Noen av dere tror sikkert at jeg troller nå, men det gjør jeg ikke. Jeg tar meg ikke nær av dette lenger, bare så det er sagt. Selvom dette er på grensen til trakassering.

Hva tror dere skjer i forliksrådet? Hva syns dere om saken?
Det høres virkelig ut som en gretten utleier du har. Men han har vel fortsatt sitt på det rene, jeg skjønner ikke at han går til konfliktsrådet, men når pengene hans ikke har kommet inn på kontoen når de skal, ja.. da hadde jeg også blitt sur. Særlig med så mye surr.

Tviler dog på at han kommer så jævla langt med de -25 kronene sine. Lykke til.
Dette er jo helt absurd. Hva husverten din tenker her, kan jeg ikke forstå. Jeg forstår jo at dette blir en prinsipiell sak ettersom du "vant" deres forrige tvist, men å gå til forliksråd for 25 kroner er det ingen normale mennesker som gjør.

Sitat av http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2001/hva-er-forliksradet.html?id=87684
Den som ønsker å få en sak behandlet for forliksrådet, må betale et rettsgebyr. I 2008 utgjør gebyret 860 kroner.
Vis hele sitatet...
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Dette er jo helt absurd. Hva husverten din tenker her, kan jeg ikke forstå. Jeg forstår jo at dette blir en prinsipiell sak ettersom du "vant" deres forrige tvist, men å gå til forliksråd for 25 kroner er det ingen normale mennesker som gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg vet nøyaktig hva huseier tenker her. Hun har garantert "sittet" å venta på første gyldige grunn for å ta meg. Det her handler ikke om pengene, det handler om å gjøre det surt for meg. Disse folka er tjukke av penger forresten.

Dessverre så er ikke dette en god nok grunn for å ta meg. Men hun kan jo såklart få prøve.
Første jeg tenkte når jeg så overskriften og at du hadde skrevet den tenkte jeg, herregud hva er det den gale kjerringa prøver seg på nå? :P

at de gidder å bruke så mye tid på det er utrolig, men jeg hadde seriøst vurdert å flyttet til et annet sted. kanskje det vil ta litt tid men er nok bedre huseier en det som er ATM

huseier burde få seg en psykologisk vurdering, kontrollfreak og mye rart? huseier virker veldig gal! ihvertfall fra den forrige tråden som var om det med ryddinga osv :P

EDIT: ho prøver å få kontroll over det og virke autoritær, ville flyttet for ho kommer sikkert til å vente på alt av små ting og komme fram med det, psykopatiske huseier
Sist endret av WhiteHat; 25. mars 2011 kl. 20:34.
Min far har noen ganger vært meddommer i forliksrådet, og han sier at for at dette skulle bli tatt oppi forliksrådet må hun betale 2 rettsgerbyrer på tilsammen ca 2000 kr, men viss du taper denne saken må du betale disse.

Men hu må jo være dom som et stykke brød sa min far, når hu kværulerer om 25 kr.

Det jeg hadde gjort er å tatt ut 25 kr i 50 øringer å gitt henne det personelig.
Sist endret av kaliber12; 25. mars 2011 kl. 20:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html#3-1

At prisen på nettilknytning går opp er ein risiko huseigar må ta på si kappe, og det kan generelt ikkje viareførast direkte til deg. Har du betalt det som står i kontrakta, eventuelt det som er avtalt ved siste husleigeregulering (som ikkje kan gjerast så ofte som ein vil), så har huseigar ingenting ho skulle ha sagt, og vil tape i forliksrådet.
Hvis hun prøver å plage retten (les:forliksrådet med dette) så vil hun i beste fall få et blankt avslag og i verste fall bli ledd av. Herregud for et menneske, hun trenger en ny hobby!
Sist endret av pidget; 25. mars 2011 kl. 20:49.
fibernettet? alt ekstra skal være inkludert i husleien, huseier kan ikke ta ekstra betalt for internett, tv eller whatever!

selv om det står i kontrakten, husleieloven er ufravikelig på det punktet
Bare la henne gå til forliksrådet. Som slashdot skrev kommer hun ingen vei. 2000kr fattigere og en lærepenge for henne.
Har du en 100-lapp? Bank på døra deres, gi den til dem og si hversågod mens du går vekk igjen.
jeg er enig med huseier, man skal betale leia til tida.. om du ikke husker på eventuelle forandringer så er det ditt problem, desverre..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av horrouddibuddi Vis innlegg
jeg er enig med huseier, man skal betale leia til tida.. om du ikke husker på eventuelle forandringer så er det ditt problem, desverre..
Vis hele sitatet...
Som eg (og andre) påpeikte ovanfor står ikkje huseigar fritt til å komme med husleigeendringer slik vedkommande måtte ønske. Leiga kan regulerast etter nærare bestemmelser i husleigelova. Og om ting som internett er inkludert, så kan ikkje husleiga regulerast om den kostnaden går opp - det er utleigar sin risiko å inkludere slikt.
Sist endret av vidarlo; 26. mars 2011 kl. 13:23.
Tror hun vil tape glatt i forliksrådet om hun i det hele tatt får tatt det så langt. Noe jeg tviler på. Forliksrådet sliter allerede med kapasitetsproblemer og må tilogmed avslå saker om vold.
Og som slashdot påpeker kan hun ikke bare sette opp og ned leia ettersom internett kostnaden går opp og ned.
Jeg vil råde deg til å la henne prøve og få det til forliksrådet, jeg tror ikke hun kan vinne juridisk sett og da har du enda en seier over denne damen.
Dette er selfølgelig om du orker og bli boende en sånn plass og kanskje finner det underholdende. Personlig hadde jeg ikke taklet det.
Kan du ikke gjøre livet dere surt tilbake? Mest mulig faen utenom at de kan kaste deg ut med loven i hånd.

Etter en stund så kan du ta en prat med dem og spørre hvordan de har det og hva de føler. Kanskje da kan de forstå deg.
Du husker jo hvordan det gikk sist. Du begynte å ta igjen med dem, så gav de seg..

Du kan forresten få adressa til husgården her, er sjeleglad for at jeg har ikke har sånne huseiere! Her kan det gå noen dager over uten at man hører noe som helst. Tror det er vanlig at huseiere er litt greie sånn sett! Det er ikke naziregime lenger.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Noen update trådstarter kan komme med?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Noen update trådstarter kan komme med?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hørt noe mer fra huseier. Jeg betalte selvfølgelig de 25,- kronene når de gjorde meg oppmerksomme på det. Jeg tviler på at de kommer til å gå til retten med dette. De vet innerst inne at de kommer til å tape.

Hele situasjonen er patetisk. Man truer ikke med forliksråd pga ett engangstilfelle. Hvertfall ikke når det er snakk om skarve 25,- kroner, og spesielt ikke da disse 25,- faktisk var en økning i fibernettregning. Den gikk opp 12.5,- fra februar. Sånt går an å glemme.

Det blir også feil å si at jeg betalte 21 dager over avtalt tid, som hun påsto. Jeg hadde sendt SMS og e-mail om at husleien kom 2 uker senere denne måneden. Greit at hun ikke svarte på dette, men det kan hun takke seg selv for. Jeg betalte de 25,- kronene 6 dager over avtalt tid. Og hvis jeg skal være like formell og jævlig som huseier, var det faktisk ikke 6 dager engang, men 4 virkedager!

Patetisk menneske. Enkelt og greit.

Noen her som kan tenke ut noen flotte sluttord jeg kan si til huseier dagen jeg flytter ut? Selvom jeg tviler at hun kommer til å møte opp. Tror mannen hennes tar seg av den dagen. :P
Sist endret av jegermeg; 30. mars 2011 kl. 20:40. Grunn: Skriveleif..
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg har ikke hørt noe mer fra huseier. Jeg betalte selvfølgelig de 25,- kronene når de gjorde meg oppmerksomme på det. Jeg tviler på at de kommer til å gå til retten med dette. De vet innerst inne at de kommer til å tape.

Hele situasjonen er patetisk. Man truer ikke med forliksråd pga ett engangstilfelle. Hvertfall ikke når det er snakk om skarve 25,- kroner, og spesielt ikke da disse 25,- faktisk var en økning i fibernettregning. Den gikk opp 12.5,- fra februar. Sånt går an å glemme.

Det blir også feil å si at jeg betalte 21 dager over avtalt tid, som hun påsto. Jeg hadde sendt SMS og e-mail om at husleien kom 2 uker senere denne måneden. Greit at hun ikke svarte på dette, men det kan hun takke seg selv for. Jeg betalte de 25,- kronene 6 dager over avtalt tid. Og hvis jeg skal være like formell og jævlig som huseier, var det faktisk ikke 6 dager engang, men 4 virkedager!

Patetisk menneske. Enkelt og greit.

Noen her som kan tenke ut noen flotte sluttord jeg kan si til huseier dagen jeg flytter ut? Selvom jeg tviler at hun kommer til å møte opp. Tror mannen hennes tar seg av den dagen. :P
Vis hele sitatet...

Ikke særlig modent, men virker som disse hushaiene fortjener litt stress Stink Bombs 12 Boxes

Også hyggelig å bestille ett lass grus eller masse postordresaker. Har de mobiler er også diverse Jambatjenester morsomme.
Sist endret av Omaha; 30. mars 2011 kl. 20:50.
jeg må bare si at dette er utrolig underholdene ^^
utrolig hvordan folk faktisk klarer å oppføre seg! en ekte klovn
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Noen her som kan tenke ut noen flotte sluttord jeg kan si til huseier dagen jeg flytter ut? Selvom jeg tviler at hun kommer til å møte opp. Tror mannen hennes tar seg av den dagen. :P
Vis hele sitatet...
Oppfører hun som en drittunge, så oppfør deg som en drittunge tilbake?

Egg ned huset dem bor i noen dager etter dere har flyttet ut eller noe lignende.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Ikke særlig modent, men virker som disse hushaiene fortjener litt stress Stink Bombs 12 Boxes

Også hyggelig å bestille ett lass grus eller masse postordresaker. Har de mobiler er også diverse Jambatjenester morsomme.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lyst å gjøre noe av sånt kaliber. Da synker jeg like lavt som hun. Det er jeg for god til og det skaper ikke noe mer enn mer hat.

Jeg vil bare si noen få ord til henne, akkurat i det jeg setter meg i bilen å forlater stedet for godt. Det trenger ikke være mer enn en setning. Denne setningen må være som ett lite frø som setter seg i hodet hennes for godt. En frø som vokser og vokser! Sånn at hun virkelig tenker over hvordan hun behandler mennesker. Jeg er temmelig sikker på at hun er like hårsår og jævlig mot andre mennesker som ikke gjør som hun sier eller mener.

For min del gjør det ingenting at hun oppfører seg sånn, jeg tar meg ikke nær av det. Men det kan hende at framtidlige mennesker gjør det. Eller syns det er vanskelig.

Noen som har forslag på en slik setning?

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Oppfører hun som en drittunge, så oppfør deg som en drittunge tilbake?

Egg ned huset dem bor i noen dager etter dere har flyttet ut eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
Det gidder jeg ikke. Reise 15 mil for å egge ned huset til noen blir for mye tiltak, det er uansett patetisk å gjøre noe sånt. :P
"Håper den neste leieboeren vil sitte igjen med et bedre inntrykk av deg/dere enn jeg gjør."
Sitat av Sjanten Vis innlegg
"Håper den neste leieboeren vil sitte igjen med et bedre inntrykk av deg/dere enn jeg gjør."
Vis hele sitatet...
Takker! Har tenkt på det selv. Men flere forslag er velkomne!

Dette med å bestille ett lass grus (haha). Husk at dette ikke bare går utover huseier, men bedriften som skal levere det også.
Jeg hadde sagt: Du er ett av de verste menneskene jeg har møtt!
Hva med litt hverdags-surrealisme? Si noe som "Du er en magisk ost, la meg klappe deg på hodet." eller lignende
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Noen her som kan tenke ut noen flotte sluttord jeg kan si til huseier dagen jeg flytter ut?
Vis hele sitatet...
"Jøss, er det slik det føltes for Egon Olsen?"
Når du flytter ut, si til henne "Å, ja forresten, håper dere blir kvitt veggdyrproblemet". Hun er nok av typen som freaker ut lett.

Edit: Eller si "forresten jeg mista hamsteret mitt der inne en eller annen plass i går, håper dere finner det".
Sist endret av IpN; 30. mars 2011 kl. 22:07.
Ja for all del, la dem gå til forliksrådet. Etter husleieloven er det ikke tillatt til å kreve andre utgifter enn strøm og husleien husleieloven § 3-7.

Om du hadde bodd i Trondheim hadde jeg glatt gått i forliksrådet for deg og skrevet tilsvar og prosesskrift for deg. Som jeg tror jeg fortalte i din andre post studerer jeg juss. Tilsvar og prosesskrift kunne jeg ha skrevet uansett, men slike saker elsker jeg bare.

Kom deg på IRC eller send PM
Sist endret av CorLeX; 30. mars 2011 kl. 22:14.
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Krig løser ingenting, noe som irriterer derimot er hvis du er overdrevet snill og hyggelig tilbake når ho prøver å terge. Omvendt psykologi
kan du gi meg navnee og tlf nr hennes..? føler en stor trang til prank calls pliiiz pliiz
gjerne på pm og skal seff ikke ref til deg og dine saker med henne....
"Glad i deg mamma", så gir du henne en klem...

Eller rop "Hail!" og gi henne en nazi-hilsen.
Sist endret av Katalysator; 30. mars 2011 kl. 23:07.
Hehe ja ^^ Si "god bedring" før du går
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Altså i prinsippet er det jo din feil. Du betaler jo ikke til tiden, og som nevnt over her så er det ditt ansvar å få med deg endringer i priser ol. Men altså, 25 kr, hva er det for noe da? Du har også betalt til tiden de andre månedene. Hun må jo har litt forståelse for at du går på skole og ikke har så god råd av og til. Men jeg ville nok skjerpet meg til neste gang. Tror heller ikke forliksrådet kommer til å lage noen stor sak ut av det
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av orbeck Vis innlegg
Altså i prinsippet er det jo din feil. Du betaler jo ikke til tiden, og som nevnt over her så er det ditt ansvar å få med deg endringer i priser ol. Men altså, 25 kr, hva er det for noe da? Du har også betalt til tiden de andre månedene. Hun må jo har litt forståelse for at du går på skole og ikke har så god råd av og til. Men jeg ville nok skjerpet meg til neste gang. Tror heller ikke forliksrådet kommer til å lage noen stor sak ut av det
Vis hele sitatet...
En av de jeg bor sammen med glemte å betale husleia den ene måneden. Huseieren sendte melding to uker etterpå og lurte på om noen hadde glemt betalingen. Svarte at dette var tilfellet og beklaget.

''Ikke noe problem, Skal foresten ha noen folk her neste lørdag, har dere tid så er det bare å komme''

Snill huseier.


Nå skal det nevnes at vi også er snille leietagere. Vi bråker ikke og betaler husleien og andre ting på tiden, (om du ser bort ifra engangstilfellet over)
Sist endret av Bombasa; 30. mars 2011 kl. 23:45.
Johnny Cash mofos
Jeg synes nå at du sutret overdrevet mye her...Har lest den andre tråden og jeg ser jo selvfølgelig at det er problemer, men du bidrar jo ikke over hodet. Det er klart at det blir meningsløst og true med konfliktråd over 25 kroner, men når du betaler leien 2 uker for sent og unnskylder deg med du hadde sendt en sms og sagt i fra (! ikke spurt om det var greit) at leien kommer sent, og så surrer du det til ved å blande moren din og bare betale et delbeløp.. skjønner godt at hun blir frustrert.

Laget du denne tråden her bare for å få sympati for hvor patetisk og smålig utleieren visstnok er?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Jeg synes nå at du sutret overdrevet mye her...Har lest den andre tråden og jeg ser jo selvfølgelig at det er problemer, men du bidrar jo ikke over hodet. Det er klart at det blir meningsløst og true med konfliktråd over 25 kroner, men når du betaler leien 2 uker for sent og unnskylder deg med du hadde sendt en sms og sagt i fra (! ikke spurt om det var greit) at leien kommer sent, og så surrer du det til ved å blande moren din og bare betale et delbeløp.. skjønner godt at hun blir frustrert.

Laget du denne tråden her bare for å få sympati for hvor patetisk og smålig utleieren visstnok er?
Vis hele sitatet...

Alle som leier ut til studenter har garantert opplevd forsinkede betalinger engang i blant.
Nå virker denne huseieren _ekstremt_ streng og usakelig.

Har selv hatt tre forskjellige husverter i alderen 24 - 60 år. Hos alle tre har det blitt forsinkelser angående betaling en eller annen gang i det tidsrommet vi har leid hos dem. Ingen har forsåvidt brydd seg mer enn å skrive ''det går greit, eller ikke noe problem''
Sist endret av Bombasa; 31. mars 2011 kl. 04:42.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
fibernettet? alt ekstra skal være inkludert i husleien, huseier kan ikke ta ekstra betalt for internett, tv eller whatever!
selv om det står i kontrakten, husleieloven er ufravikelig på det punktet
Vis hele sitatet...

Har sett at dette står i loven, men hvorfor klarer f.eks. Aftenposten å si det motsatte.
http://www.aftenposten.no/bolig/article3987170.ece
Der står følgende:
---
Sjekk hva som inkluderes

Husleien skal dekke alle utgifter, men husk at strøm som regel er unntatt. Kommunale avgifter skal være inkludert.

Man kan heller ikke forvente at varmtvann, telefon, kabel-TV og internett er inkludert i prisen. Dette avtales særskilt.
---



Så lurer jeg på....
Utleier er vel ikke pålagt å levere kabeltv, internett osv.
Hva da når leietaker ønsker dette i etterkant?
"nei, det kan du ikke få internett og kabeltv, nå er det for seint, det står i loven....."

Må man skrive ny kontrakt hvor husleia er høyere og internett og kabeltv etc står oppført som inkludert?
Må si det er litt merkelig regelverk.
I motsetning til de fleste her i tråden så mener jeg at 2 uker for sen betaling av husleie er kritikkverdig. Og at du glemmer å betale 25 kroner (uavhengig om huseier kan legge til denne avgiften) er bare sløvt fra din side. akkurat i denne saken syns jeg ikke du har noe å stille med. Men så har jeg heller ikke lest de to andre trådene dine annet enn å skumme gjennom de.

Bodde i en periode i et bofelleskap med 7 andre, og fikk god innsikt i frustrasjonen til huseier når halvparten av folkene konsekvent var sen/uteble med betaling. huseier har som oftest også regninger som skal betales.
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Jeg synes nå at du sutret overdrevet mye her...Har lest den andre tråden og jeg ser jo selvfølgelig at det er problemer, men du bidrar jo ikke over hodet. Det er klart at det blir meningsløst og true med konfliktråd over 25 kroner, men når du betaler leien 2 uker for sent og unnskylder deg med du hadde sendt en sms og sagt i fra (! ikke spurt om det var greit) at leien kommer sent, og så surrer du det til ved å blande moren din og bare betale et delbeløp.. skjønner godt at hun blir frustrert.

Laget du denne tråden her bare for å få sympati for hvor patetisk og smålig utleieren visstnok er?
Vis hele sitatet...
Jeg føler jeg har rett til å sutre når huseier starter mer regelmessige inspeksjoner en gang i uken, hvor hun sjekker støvet bak sofaen. Ærlig talt.

Jeg føles også jeg har rett til å føle meg urettferdig behandlet når huseier truer med utkastelse rett og slett fordi jeg sender en melding om hva jeg syns om saken. Hun ville ikke hørt på meg uansett hva jeg hadde sagt. Det går rett inn det ene øret, og rett ut det andre.

Bidrar jeg ikke? Jeg har prøvd opp til flere ganger å snakke til den dama på en høflig måte. Men det hjelper ikke. Derfor måtte jeg være litt brutal. Jeg sa tilogmed at det var greit at hun tok inspeksjoner her, bare hun ikke inspiserte idiotiske ting som støv og en flekk her og der...

Over til denne saken. Jeg føler også at jeg har rett til å sutre når huseier truer med konfliktråd pga 25.- kroner. Hvertfall med tanke på at jeg har betalt alle husleier hittil før forfallsdato. Da burde det være rom for å se mellom fingra, eller hva? Og som jeg sa tidligere her. Jeg betalte ikke 21 dager over avtalt tid, men 4 dager over avtalt tid. Jeg har Iphone, og jeg kan se tilbake på meldingene. Meldingen jeg sendte om at husleien ble forsinket ble sent. Det samme gjorde E-mailen. Jeg prøvde også å ringe! Hva mer kunne jeg gjort egentlig?

Jeg skjønner jo hvorfor hun gjør dette. Hun har sittet å ventet på første grunn til å ta meg. Uansett hvor liten den er.

Sitat av Kanoner Vis innlegg
I motsetning til de fleste her i tråden så mener jeg at 2 uker for sen betaling av husleie er kritikkverdig. Og at du glemmer å betale 25 kroner (uavhengig om huseier kan legge til denne avgiften) er bare sløvt fra din side. akkurat i denne saken syns jeg ikke du har noe å stille med. Men så har jeg heller ikke lest de to andre trådene dine annet enn å skumme gjennom de.

Bodde i en periode i et bofelleskap med 7 andre, og fikk god innsikt i frustrasjonen til huseier når halvparten av folkene konsekvent var sen/uteble med betaling. huseier har som oftest også regninger som skal betales.
Vis hele sitatet...
Får prøve å forklare dette til deg også. Ser ut som du også hoppet over det jeg skrev tidligere. Husleien ble betalt 2 uker over tid. Men, jeg sendte SMS om dette, jeg sendte også en E-mail og jeg prøvde å ringe dem. De svarte ikke.

Hvis det hadde vært et problem for de at jeg hadde betalt 2 uker over tid denne ene gangen. Burde de sendt meg en melding om det, så kunne jeg sikkert klart å ordne det på en eller annen måte. Men det gjorde de ikke. Er det ikke noe som heter: "Den som tier samtykker?". :P

Å glemme at fibernettet har gått opp 12.5 syns jeg ikke er sløvt. Det er lommerusk, og sånt burde det være rom for. Å true med forliksråd er bare patetisk.
Stilltiende samtykke som for eksempel når du løser billett på bussen er ikke det samme her. Du har underskrevet en kontrakt der betalingsfrister er gitt. Du kan mene så mye du vil at du har handlet korrekt, men min mening er at du her har brutt vilkårene i kontrakten. Regner med dere ikke har et punkt om at du kan velge når du vil betale så lenge du varsler huseier.

Det var sikkert ikke et problem for huseier, men det er heller ikke poenget.
Nå er det jo slik at en haug regninger hver dag ikke betales på betalingsfrist, så det er ikke noe å hoppe i taket for.
Hadde det gått to uker hvor jeg ikke hadde hørt noe om pengene ifra leietaker hadde det vært noe annet, men han sa jo ifra. For da være måte på å blåøyde folk skal være.
Var det så jæskla galt får de sende det til inkasso
Sitat av espen1812 Vis innlegg

Laget du denne tråden her bare for å få sympati for hvor patetisk og smålig utleieren visstnok er?
Vis hele sitatet...
På ingen måter. Jeg laget denne tråden fordi jeg blir frustrert over hele greia. Å håper på at noen kan komme med tips eller at de har vært i samme situasjon.

Sitat av Kanoner Vis innlegg
Regner med dere ikke har et punkt om at du kan velge når du vil betale så lenge du varsler huseier.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke det. Men det er normalt å få det hvis man spør, og det er vanlig folkeskikk å svare på spørsmål.

Vi kan ta et eksempel her: "Grete hadde pratet litt mye i telefonen denne månden. Så telefonregningen ble litt høy. Grete ringer Netcom og spørr om det er greit at hun betaler 2 uker over fristen. Netcom sier ja."

Så enkelt er det faktisk. Men kanskje du er den gretne gubben hos Netcom som sier "nei" til alle utsettelser? Fordi, tross alt, en avtale er en avtale...
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg betalte ikke 21 dager over avtalt tid, men 4 dager over avtalt tid. Jeg har Iphone, og jeg kan se tilbake på meldingene. Meldingen jeg sendte om at husleien ble forsinket ble sent. Det samme gjorde E-mailen. Jeg prøvde også å ringe!
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at denne huseieren går solid over streken på mange områder, men dette du sier her er jeg helt uenig i. Du betalte 2 uker og 4 dager over avtalt tid. Det holder ikke å bare si "pengene kommer senere" og tro at det er en ny avtale. Du har en fastsatt dato å forholde deg til, og pengene må da inn innen den tiden. Hvis jeg hadde vært utleier så ville jeg neppe hatt et problem hvis leietager hadde spurt om å få betale 2 uker senere, men jeg ville nok ikke sett særlig positivt på en slik melding du sendte. Du kan heller ikke flytte ansvaret over på de når du ikke får svar, selv om de selvsagt moralsk sett burde svart på melding og epost, og det er nok heller ingen lovfestet selvfølge at du får innvilget tillatelse til å betale senere uten konsekvenser. Husk at utleier også har faste utgifter som husleien er med på å dekke – en utsettelse fra deg innebærer gjerne at huseier må utsette sine utbetalinger også.
Sist endret av Provo; 31. mars 2011 kl. 12:11.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er helt enig i at denne huseieren går solid over streken på mange områder, men dette du sier her er jeg helt uenig i. Du betalte 2 uker og 4 dager over avtalt tid. Det holder ikke å bare si "pengene kommer senere" og tro at det er en ny avtale. Du har en fastsatt dato å forholde deg til, og pengene må da inn innen den tiden. Hvis jeg hadde vært utleier så ville jeg neppe hatt et problem hvis leietager hadde spurt om å få betale 2 uker senere, men jeg ville nok ikke sett særlig positivt på en slik melding du sendte. Du kan heller ikke flytte ansvaret over på de når du ikke får svar, selv om de selvsagt moralsk sett burde svart på melding og epost, og det er nok heller ingen lovfestet selvfølge at du får innvilget tillatelse til å betale senere uten konsekvenser. Husk at utleier også har faste utgifter som husleien er med på å dekke – en utsettelse fra deg innebærer gjerne at huseier må utsette sine utbetalinger også.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke bare: "pengene kommer senere".

Her er min SMS ordrett: "Heisann (navn). Jeg har hatt såppas mye skolearbeid denne måneden, så jeg har ikke fått jobbet så mye at jeg har nok til husleien innen fristen. Går det bra om jeg betaler 15 mars?"

Her er min E-mail 1 dag senere ordrett: "Heisann. Jeg sendte en SMS igår om at husleien blir forsinket denne måneden. Har dere fått med dere det?"

Dagen etter prøvde jeg å ringe, uten at de tok telefonen.
Ok, jeg tolket det du skrev tidligere ("Jeg sender en SMS hvor jeg sier ifra at husleien kommer 15. mars, istedefor 1 mars.") som at du ikke spurte, men opplyste. Husk uansett på at dette ikke er noe du uten videre kan forvente eller forlange at er i orden, selv om de fleste huseiere forstår at slike situasjoner kan oppstå. Og uansett betalte du strengt tatt 2 uker og 4 dager for sent, så huseier har nok rett på akkurat det punktet, selv om de beleilig overser det faktum at du i det minste opplyste om det på forhånd. Utover det er selvsagt oppførselen fra huseieren din mildt sagt absurd.
Sist endret av Provo; 31. mars 2011 kl. 12:26.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ok, jeg tolket det du skrev tidligere ("Jeg sender en SMS hvor jeg sier ifra at husleien kommer 15. mars, istedefor 1 mars.") som at du ikke spurte, men opplyste. Husk uansett på at dette ikke er noe du uten videre kan forvente eller forlange at er i orden, selv om de fleste huseiere forstår at slike situasjoner kan oppstå. Og uansett betalte du strengt tatt 2 uker og 4 dager for sent, så huseier har nok rett på akkurat det punktet, selv om de beleilig overser det faktum at du i det minste opplyste om det på forhånd. Utover det er selvsagt oppførselen fra huseieren din mildt sagt absurd.
Vis hele sitatet...
Ok, ser at jeg har formulert meg litt feil. Men jeg spurte, jeg tok det ikke som en selvfølge. Er forresten enig i det du skriver, men hvis huseier tar innbetalingsfristen så alvorlig. (Selvfølgelig skal man ta den alvorlig) Men ett engangstilfelle over fristen? Vel, da burde hun ikke leie ut til studenter. Alle vet at studenter har ett stramt budsjett.

Jeg vet at hun utelukket gjør dette for å lage kvalme. Hadde jeg hold munn den gangen hun ville ta disse støvtørkinspeksjonen, og latt henne gjøre det fortsatt. Er jeg temmelig sikker på at å betale husleia 2 uker senere ikke hadde vært noe problem.

Litt offtopic:
Hvis jeg må velge igjen senere dette året, mellom å jobbe eller gjøre viktige lekser. Kommer jeg til å velge lekser igjen. Jeg kan uansett ikke bruke denne dama som husleiereferanse. Haha, det tørr jeg ikke. Hun hadde sikkert ikke anbefalt meg, uansett om jeg hadde gjort noe "galt" eller ikke. Jeg har uansett gode referanser fra tidligere forhold.

Hun la jo vekt på det selv på visningen. At hun ville kun ha seriøse studenter her. Vel, det fikk hun!

Det eneste problemet denne dama her har med meg. Er at jeg nektet henne å la henne ha inspeksjoner her, i starten hadde jeg egentlig ikke noe særlig imot det heller. Men det var når hun startet å henge opp lapper på soveromsdøren min at begeret rant over for min del. Hvertfall når hun truet med å kaste meg ut simpelheten fordi jeg ikke var enig i det.

Denne situasjonen her blir egentlig bare prikken over i'en, for hvor patetisk hun er.
Si noe som at du er glad du ikke er en del av hennes liv og at du faktisk ikke er sint, men er lei deg på hennes vegne og alle hun bor/lever med! Stakkars mennesker som må holde ut med et slikt menneske som deg. Du burde endre opførselen din, om ikke kommer du til å ende opp alene og ensom, resten av ditt liv!

De fleste mennesker vil ta en melding som dette ganske seriøst. (nå er jo ikke denne dama som fleste mennesker, men allikevel.)