Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2789
Jeg har alltid hatt lyst å bestige Mount Everst. Jeg mener selv at jeg er god nok form til å kunne gjennomføre det.

Men, åssen går man fram for å fullføre noe sånt? Jeg mener. Man kan liksom ikke bare sette seg på ett charterfly ned til Nepal å gå opp og ned. Åssen har "normale" mennesker klart det før?

Må man bare spare? Og er sponsorer mulig? Noen som har litt peiling på hvordan man går fram for å fullføre noe sånt?
Du må i alle fall få kjøpt deg noen gode fjellsko, for å si det sånn.
Har du noe erfaring med klatring og alt utstyr som følger med?

Det er turer som blir arrangerte, tror de koster en fin slump med penger.
Vet at Jarle Traa driver med diverse fjellturer. Hvorvidt han skal prøve på Everest igjen vet jeg ikke. Fleste vet jo hvordan det gikk forrige gang.
Han har folk som driver med turer, så kan jo sjekke http://www.jarletraa.no/
Sitat av Andcat Vis innlegg
Har du noe erfaring med klatring og alt utstyr som følger med?

Det er turer som blir arrangerte, tror de koster en fin slump med penger.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å få seg sponsorer? Kanskje tilogmed prøve å få filmet mest mulig av det og prøve å selge til en TV kanal. Går det ann?
Du skal ha et vanvittig pågangsmot for å klare å bestige Mount Everest. Kan være lurt å ha i bakhodet at det ikke er sikkert at du kommer deg opp eller ned.
Sitat av kengro Vis innlegg
Du skal ha et vanvittig pågangsmot for å klare å bestige Mount Everest. Kan være lurt å ha i bakhodet at det ikke er sikkert at du kommer deg opp eller ned.
Vis hele sitatet...
Jo takk for infoen. Det er jeg klar over. Det er ikke det jeg lurer på. Jeg lurer på om det er noen her som har peiling på hvordan man kan gå fram for å finansiere det.
http://mountaintrip.com De drver med turer til blant annet Everest. Koster 65000 dollar per snute.. God tur.
Sitat av Leiha Vis innlegg
http://mountaintrip.com De drver med turer til blant annet Everest. Koster 65000 dollar per snute.. God tur.
Vis hele sitatet...

Okei. Det er over 300000kr. Burde være overkommelig om noen år når jeg er ferdig utdannet. Hehe. Åssen er det med sponsorer da? Og kanskje få med seg en tv kanal? Eller er ikke Mount Everest ekstremt nok lenger for TV?

Kan si at jeg før har gått over Hardangervidda. (Gikk ca 15 mil) og jeg har syklet Nordkapp-Lindesnes. Og nå driver jeg å leker med tanken å bestige Mount Everest når jeg er ferdig utdannet.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Okei. Det er over 300000kr. Burde være overkommelig om noen år når jeg er ferdig utdannet. Hehe. Åssen er det med sponsorer da? Og kanskje få med seg en tv kanal? Eller er ikke Mount Everest ekstremt nok lenger for TV?

Kan si at jeg før har gått over Hardangervidda. (Gikk ca 15 mil) og jeg har syklet Nordkapp-Lindesnes. Og nå driver jeg å leker med tanken å bestige Mount Everest når jeg er ferdig utdannet.
Vis hele sitatet...
om du virkelig tror det kan sammenlignes så kommer du deg ikke til BC på Everest engang.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Okei. Det er over 300000kr. Burde være overkommelig om noen år når jeg er ferdig utdannet. Hehe. Åssen er det med sponsorer da? Og kanskje få med seg en tv kanal? Eller er ikke Mount Everest ekstremt nok lenger for TV?

Kan si at jeg før har gått over Hardangervidda. (Gikk ca 15 mil) og jeg har syklet Nordkapp-Lindesnes. Og nå driver jeg å leker med tanken å bestige Mount Everest når jeg er ferdig utdannet.
Vis hele sitatet...
Du bør begynne og planlegge andre litt mindre fjell bestigninger imens du sparer, erfaring er alfaomega.

Ingen tv kanal som vil filme en amatør forsøke seg på everest, men du kan jo altids ta med deg ditt eget kamera, og ha dagbok vær dag, filme mens dere klatrer osv.
Kanskje noen vil kjøpe dette opp etter du har besteget everest?

Men dette er da en ekstra utfordring som en uerfaren klatrer ikke trenger når han prøver og bestige everest.
Kan være veldig lurt å lese seg opp på beslutningsteori også. Mange som gjør feil som koster dem livet fordi de gjør en eller annen tankefeil, som typisk sett gir et feil resultat som gjør at de ikke vil snu. Når du er i en høyrisiko-aktivitet så er beslutningstakning noe av det viktigste en kan gjøre. Pågangsmot og selvtillit på at en kan klare 30 minus er langt ifra de eneste ingrediensene en god fjellklatrer bør ha.
Everest er besteget rundt 5000 ganger. Det går en tv serie på Discovery om det. Så at interessen er så veldig stor tviler jeg på. Ihvertfall hvis du ikke skal bestige sittende i rullestol eller lignende:-)
Få tak i dokumentarene fra discovery. Si hva du vil, men å komme halvdød ned fra et fjell selv hvor god form du er i frister sikkert litt mindre etter denne dokumentaren. Høydesyke rammer vilkårlig.

Hvis du virkelig har lyst så ønsker jeg deg lykke til.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
bare jeg som reagerer at "erfaringen" trådstarter nevner, ikke har noe som helst med klatring å gjøre?
Har du noe erfaring i lange turer eller høye fjell? Det må være første skritt på vei mot Everst. Når du har bilder av deg selv på mange utfordrende turer, så kan du begynne å søke etter sponsorer til å dekke klatrer avgiften i Himalaya som er på 25000. Jeg husker ikke hvor jeg har tallet fra, men jeg er sikker på at det er en avgift for å få bestige topper i området.
Du kan sikkert plukke opp mer relevant info fra fjellforum.net enn freak forum, da jeg har en viss følelse av at det ikke er så mange av oss freakere som har gått på topper over 3000 meter.
Sitat av exuz Vis innlegg
da jeg har en viss følelse av at det ikke er så mange av oss freakere som har gått på topper over 3000 meter.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde, men jeg kom ikke så langt :P
Gikk på mount kenya i fjord sommer, kom så vidt over 4 000 så ble det stopp. Skulle egentlig på kilimanjaro, men fikk bagasjeproblemer så vi fikk ikke tid : (
Jeg tror sherpaene og reisebyråene krever at du har besteget en del fjell før du begir deg ut på Mt. Everest.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Jeg tror sherpaene og reisebyråene krever at du har besteget en del fjell før du begir deg ut på Mt. Everest.
Vis hele sitatet...
Helt klart! Kan alldri tenke meg at disse sherpaene liker og fly rundt i fjellet og bære folk ned igjenn :P
Hva med å støtte karen litt? Kult å ha slike store ambisjoner i livet.

Jeg tror dog ikke veldig mange her på Freakforum vet noe særlig om Mount Everest eller fjellklatring, så det blir jo litt feil forum å spørre.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Få tak i dokumentarene fra discovery. Si hva du vil, men å komme halvdød ned fra et fjell selv hvor god form du er i frister sikkert litt mindre etter denne dokumentaren. Høydesyke rammer vilkårlig.

Hvis du virkelig har lyst så ønsker jeg deg lykke til.
Vis hele sitatet...

Det frister like mye selvom man kommer halvdød ned fra fjellet. Grunnen til at jeg har lyst er fordi den følelsen man får inni seg når man har klart noe mange mennesker aldri kunne tenke seg å gjøre. Er helt fantastisk. Tenk å bestige verdens høyeste fjell? Må være en mestringsfølelse av dimensjoner!

Følelsen jeg hadde etter å ha syklet Nordkapp-Lindesnes var også helt helt fantastisk. Det kan ikke beskrives. Selvom jeg hadde rimelig vondt i knær/lår. Jeg tok den turen på 25 dager btw.
Men som de fleste har sagt før, drit i sykling og turer på vidda. Du har ingen sjanse til å bestige Mount Everest uten massevis av erfaring, så du må regne med å bruke det du har av penger og fritid i flere år framover på toppturer rundt om i verden. En guidet tur for "amatører" (i denne sammenhengen er amatører godt trente og erfarne fjellklatrere som ikke har erfaring/knowhow til å starte sin egen ekspedisjon) ligger på 700 000 - 1mill NOK og selv med all den hjelpen du kan kjøpe så er det bare 1 av 4 som faktisk kommer til toppen.
Å forsøke noe slik med erfaring fra sykkelturer i Norge er i bestefall å kaste bort masse penger, i verste fall selvmord.
Sitat av Fleinaren Vis innlegg
Helt klart! Kan alldri tenke meg at disse sherpaene liker og fly rundt i fjellet og bære folk ned igjenn :P
Vis hele sitatet...
De gjør ikke det om du får problemer høyt nok oppe.
Selskapet som faren min eier gjorde det som en teambuilding greie, sjefene fra hver avdeling ble med. jeg fikk være med.. ingen klarte å nå toppen. Jeg spurte han og han sa det kostet sånn 70000 per person. Det var uansett en god tur!
Kan det være et tips å begynne med å "samle på" 2000-topper i Norge og siden høyere fjell i Europa? Slik får du erfaring, og det er nok av fjell i Norge å trene seg på!