Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 6673
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sio Vis innlegg
Men Vågehvalen er alikevel kategorisert under "Appendix 1" i Washingtonkonvensjonen. "Least consern" er vel ikke akkurat det rette ordvalget for å si det mildt.
Vis hele sitatet...
Ikkje mitt ordvalg. Least concern vil sei at ein har ein stabil populasjon, som ikkje står for umiddelbare utfordringer mtp. stabilitet. Det er IUCN som vurderer dette. Så vidt eg kan sjå er dei relativt anerkjente, og langt fra en lettvekter på feltet.
Sitat av Sio Vis innlegg

Jeg vil gjerne legge til en litt bedre kilde enn selve wikien, da wikipedia ofte har vært oppe til diskusjon angående kvalitet som kilde.
CITES Appendix 1
Vis hele sitatet...
Når det gjelder enkle faktaopplysninger er wikipedia ekstremt pålitelig. Wikipedia er ikkje ei god kilde i seg sjølv, men på faktaopplysninger er det såpass lett å sjekke, og det er såpass sjelden fakta endrer seg, at en nokså automatisk kan gå ut fra at wikipedia har rett. Det hadde dei jo også i dette tilfellet.
Sånn bare for å gi mitt syn på saken:

Jeg kjører daglig båter i størrelsen 5-50 fot i hjeltefjorden utenfor Bergen. Ut fra det jeg så av bølger så vil jeg påstå det var et par meter høye bølger. Dette gjør det ekstra vanskelig å manøvrere større båter.

En så stor båt er vanskelig å stoppe på flekken og/eller manøvrere hurtig til siden, selv med "hendler" og ikke roret i slikt vær. Ut fra videoene vil jeg si den store båten ikke svinger mot motorbåten. Med mindre de brukte baugpropellene så er det faktisk "Ady Gil" som er skyld i sammenstøtet. Det ser man også på bildene fra hvalfangstskuten. Det er tydelig at Ady Gil går fremover med propellene.

Jeg syns dette er uansvarlig av sea sheperd. Hadde det skjedd en dødsulykke her vil jeg påstå at det er fullt og helt sea sheperd sin egen feil, da dette aldri ville skjedd om de brukte andre kanaler for sin protest.
Man ser i kjølevannet av ady gil at båten gasser på rett før kollisjonen
Sitat av fomox Vis innlegg
Man ser i kjølevannet av ady gil at båten gasser på rett før kollisjonen
Vis hele sitatet...
Riktig, en helt i mangel av et bedre ord "unødvendig" handling.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ikkje mitt ordvalg. Least concern vil sei at ein har ein stabil populasjon, som ikkje står for umiddelbare utfordringer mtp. stabilitet. Det er IUCN som vurderer dette. Så vidt eg kan sjå er dei relativt anerkjente, og langt fra en lettvekter på feltet.
Vis hele sitatet...
Vågevalen var å finne på "Near Threatened" listen til IUCN for kun 12 år siden. Men hvalfangsten har ikke vært like heftig de siste årene som tidligere, og bestanden har dermed økt til at man kan plassere valen på en sikrere kategori.

Det er allikevel kort vei tilbake til utrydningstruet-kategorien om vi tar opp igjen valfangsten på en stor skala. Derfor forstår jeg veldig godt disse miljøvernerne som kjemper imot Japanerne som utnytter hvalfangst på grunnlag av forskning. Vi vil ikke tilbake der vi var.
Jeg er enig i at forskernes (og hvalfangst metoder generelt) kanskje burde omvurderes, men på hvilken annen måte skal du fange/drepe en hval på en human måte?

På den annen side syntes jeg Sea Sheperds metoder er helt latterlige og kan igrunn nesten regnes på samme linje som piratene i Adenbukta.

Piratene border riktignok skipene men Sea Sheperd er jo ikke akkurat langt unna når de skyter ting på båten og peker med laser i tillegg til alt det andre de gjør.

Hadde det vært meg og jeg hadde følt at mitt liv var truet på grunn av de hadde jeg hatt null problem med å kjøre på båten eller skyte for å forsvare meg selv. Ville da selvfølgelig ikke skutt på folk, så fremt de ikke skjøt på meg, men heller prøvd å sette båten deres ut av spill.

Er det bare jeg som tenker det?
flexd, ville selv kjørt skipet deres i senk.
Sea shepard har bordet et av hvalfangerenes båt hvertfall en gang, da ble de nesten kastet over bord.
De fikk tilbake mannskapet etter mye forhandlinger. Men ja, jeg ville også ha skutt mot sea shepard på flekken når de kommer så nær som de er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sio Vis innlegg
Vågevalen var å finne på "Near Threatened" listen til IUCN for kun 12 år siden. Men hvalfangsten har ikke vært like heftig de siste årene som tidligere, og bestanden har dermed økt til at man kan plassere valen på en sikrere kategori.
Vis hele sitatet...
Det har òg ein del med at ein har fått betre oversikt over bestanden, slik at ein har eit betre datagrunnlag, samt at kategoriane vart reviderte midt på nittitallet.
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er allikevel kort vei tilbake til utrydningstruet-kategorien om vi tar opp igjen valfangsten på en stor skala. Derfor forstår jeg veldig godt disse miljøvernerne som kjemper imot Japanerne som utnytter hvalfangst på grunnlag av forskning. Vi vil ikke tilbake der vi var.
Vis hele sitatet...
Nei, for all del, men i og med at fangsten er såpass avgrensa som den er, og at vågekvalen trassalt har endra status på tross av kvalfangsten, så er i mine auge det at kval er eit utrydningstrua dyr eit ekstremt hult argument mot kvalfangst. Det var også poenget mitt, ettersom AndaRockaz hevda at kval var utrydningstrua - som jo er så nær direkte feil som det er råd å komme.

Skadeskytinger og lidinger for dyret er mykje sterkare argument i mine auge, og dei bør ein ta på alvor. At bestanden er trua er med dagens fangstnivå ikkje eit argument mot kvalfangst - da er ordinært fiske langt større trussel mot både økosystemer og enkeltarter.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
south park episoden, whale wars oppsummerer det meste av mine meninger på området.

det er en genial episode, og selvfølgelig bør den sees slik at vi alle kan le av idioter. fordi en god latter forlenger livet, kanskje ikke hvalenes. men livet er hard, spis eller sult i hjel det. thats life..
Vis hele sitatet...
http://www.xepisodes.com/southpark/e...le-Whores.html

Nuff said.
Paul Watson er like dyktig i å fronte dyrevernssaker som Even Ganja Helland er til å fronte cannabislegalisering
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, for all del, men i og med at fangsten er såpass avgrensa som den er, og at vågekvalen trassalt har endra status på tross av kvalfangsten, så er i mine auge det at kval er eit utrydningstrua dyr eit ekstremt hult argument mot kvalfangst. Det var også poenget mitt, ettersom AndaRockaz hevda at kval var utrydningstrua - som jo er så nær direkte feil som det er råd å komme.
Vis hele sitatet...
Vi er alle samde om at det er denne avgrensete hvalfangsten vi kan takke for att det Skrue ikke fikk det som han opprinnelig ville. Denne begrensete hvalfangsten bør fortsette, trass at dyret er "Least Concern", fordi vi kan falle tilbake der vi var. Denne reddselen for at hvalen igjen skal bli utrydningstruet finner jeg reel da vi vet hva vi er i stand til. I et dystert fremtidsscenario blir fort verden hvalfri.

At det er et vagt argument i forhold til alle andre argument som taler mot hvalfangst kan så gjerne være, men det blir det viktigste argumentet om vi lar alt slippe gjennom hendene (noe vi ikke gjør).

Sitat av slashdot Vis innlegg
At bestanden er trua er med dagens fangstnivå ikkje eit argument mot kvalfangst
Vis hele sitatet...
Det er mulig den blir truet om vi oppnår ett høyere fangstnivå. Det er et bokstavelig-talt livsviktig argument.

Om man legger fra seg alle tanker om fremtiden og holder oss til den reele nåtiden og prognoser basert på at politikken rundt hvalfangst ikke vil forandre seg nevneverdig er jeg enig i at det blir ett noe vagt argument å komme rekende med.

Men en slik holdning akter jeg ikke å være del av.
Synes dette er idiotisk av aktivistene uansett for god saken deres er, synes det blir litt som å parkere bilen på toglinja fordi du mener togselskapet dreper unødvendig mange kaniner når de kjører gjennom hakkebakkeskogen.
Det heter seg også at fritidsfartøy (dyrevernsaktivistene) har vikeplikt for nyttefartøy(hvalfangerne)
Sitat av stranger Vis innlegg
Det heter seg også at fritidsfartøy (dyrevernsaktivistene) har vikeplikt for nyttefartøy(hvalfangerne)
Vis hele sitatet...
No kommer det da an på hvordan du definerer fartøyene, aktivistene sitt fartøy er like mye nytte i, som hvalfangerene sitt.
Definer fartøyer som dere vil, men kommer jeg i en liten fisekatamaran så viker jeg for suplybåter på vei inn og ut av Bergen, uansett hvilken side de kommer på.
Uansett hvor pr-kåt Sea Shepard båten var, det var en livsfarlig episode.
Denne episoden digget meg egentlig noe veldig, fordi er det en person jeg hater mer enn Bear grills på Discovery channel så er det han hvalkuken.
Som det er sagt tidligere så eier ikke mannskapet på anti-hvalfanger båten sjøvett!

Vet ikke hvor mange her som har hørt om Hans bauge, han har nemmelig fått det tydelig fram at hvalkjøtt, det er mat! http://www.youtube.com/watch?v=1VLsRbDU37w
Sist endret av -=Insane=-; 6. januar 2010 kl. 21:36.
Sitat av spelley Vis innlegg
No kommer det da an på hvordan du definerer fartøyene, aktivistene sitt fartøy er like mye nytte i, som hvalfangerene sitt.
Vis hele sitatet...
Det kommer ikke an på hvordan du, jeg eller naboen definerer nyttefartøy, men hvordan sjøfartsdirektoratet, IMO, og/eller en eventuell sjørett definerer det.
Og etter hva jeg har lært gjennom min maritime utdanning, så er fartøy(skip) som driver næringsvirksomhet å betrakte som nyttefartøy.
"Shonan Maru 2" vil definitivt falle inn under denne betegnelsen, mens "Ady Gil" definitivt vil falle utenom.
etter å ha lest de par første sidene av denne debatten..kan noen av de som mener dagens metoder for hvalfangst er barbariske komme opp med en bedre måte å avlive hval på?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er mulig den blir truet om vi oppnår ett høyere fangstnivå. Det er et bokstavelig-talt livsviktig argument.
Vis hele sitatet...
Kyr blir trua dyreart om vi slakter marginalt meir enn vi gjer i dag.

På kva måte er det at ein dyreart kan bli trua om vi jaktar for mange mange av rasen nyttast som argument spesifikt mot jakt på kval? Det gjeld jo generelt, over alt i verden. Logikken din heng ikkje nett på greip på det punktet.

Poenget mitt er at det er betre å angripe det som er virkelig problematisk med kvalfangst:fangsmetoder og lidelser for dyret. Det er det som er problemet i mine auge.

Sitat av booboo Vis innlegg
etter å ha lest de par første sidene av denne debatten..kan noen av de som mener dagens metoder for hvalfangst er barbariske komme opp med en bedre måte å avlive hval på?
Vis hele sitatet...
Om vi ikkje er i stand til å komme opp med det bør vi kanskje ikkje avlive dei?
Her går det over stokk og stein

Har bare først og fremst lyst til og informere dere som syns det er litt rart at sea shepard tjener penger på discovery programmet. Grunnen til dette er jo åpenbart de har jo ingen genrele intekterannet en sponsorer og diverse andre folk. Pengene de tjener vil jo først og fremst sikkert bli brukt på utstyr og ikke minst drivstoff! De at man da sier at de kun gjør det for profit føler jeg er ganske rart.

Og til booboo
det fins mer humane måter først og fremst kan de trene litt mer på og sikte og kanskje la vær og skyte i situasjoner hvor det er for mye sjø. Har sett noen klipp hvor de treffer i magregionen hvor organer flyr ut mens hvalen spreller. Dersom de deriomot hadde truffet hvalen i naken/hodet ville den død momentant, men når de da isteden for skyter uansett vær og vind og tenker kun profitt blir jo dette selvfølgelig vanskelig. Kanskeje vi også kunne utstyrt disse hvalfangerene med en sniper også. For en hurtigere død dersom de først skulle treffe feil.

og bare for og nevne dere som sier den ikke er utryddningstruet vil jeg bare få minne om at hvalen står på toppen av næringskjeden i havet og om den dør kan de føre til kolosale endringer i verdenshavene. Dette kan jo utvikle seg i begge retninger, men når vi snakker om hval så burde vi i første omgang beskytte og værne et dyr som i al tid har vært en viktig resurs for Norge og bør tenke på at bestanden må overleve slik at også komende genrasjoner kan nyte sku over en hval i ferd med og dykke.

Mvh
Wilsnow

Sea sheepards forever
Man skal være rimlig for hval, miljø, klima og feminisme, samt anti co2, bil og frp'er, for å ikke se at denne krasjen er Ady Gils skyld.

For det første, så er det jo bare ikke mulig å bli påkjørt av en stor treg fiskebåt, midt ute på havet, når man selv kjører en rask båt (uten å ville bli påkjørt selv da).

For det andre, så ser man jo tydlig på kjølevannet til Ady Gil, at de akselererer for å komme foran fiskebåten.

Nå håper jeg bare de japanske hvalfangerene får skutt de siste hvalene, så det igjen blir trygt å bade.
For de som så episoden hvor kapteinen til terroristene ble skutt:

1. Legg merke til at det er hull i genseren BAK kjeldressen, og ikke igjennom kjeldressen. Rofl?
2. Kulen er rund. Skyter japanerne med gamle musketrifler fra 1700-tallet?
3. Han ble bare helt tilfeldig truffet i _hjertet_
4. Blåmerket skulle være 10 ganger større.



For å si min mening av saken, så synes jeg det er synd ikke hele jævla Ady Gil sank, MED mannskapet.
De fortjente fint å bli påkjørt og håper samtlige i båten fikk seg en lærepenge.
Foruten om det, så mener jeg japsene bare får holde på slik de gjør. Tror ikke hvalene dør noe mer smertefullt enn andre dyr her i norge. Griser, sauer, hønser osv. slaktes de også, på de mest uhumanitære måter man kan forestille seg. (Tro meg, har bodd i 4 uker på en gård før) Tingen er at dette foregår bak kulissene og ingen bryr seg da. Hvalfangsten har i motsetning fått mer oppmerksomhet og blir derfor mer "prioritert". Tror ikke det finnes så mange måter å avlive en svær hval på.
Så lenge hvalene, ikke blir(er?) utryddningstruet, så synes jeg folk burde få ha et levebrød. Hval anbefales forresten på det sterkeste å spise, nydelig!
Sist endret av Kenshi; 7. januar 2010 kl. 02:40.
Støtter opp den, hval er nam nam.
Sitat av cazber Vis innlegg
Man skal være rimlig for hval, miljø, klima og feminisme, samt anti co2, bil og frp'er, for å ikke se at denne krasjen er Ady Gils skyld.
Vis hele sitatet...
Uten å blande meg inn i skyldspørsmålet for øvrig, hva i alle dager har miljø, klima, feminisme, CO2, bil og Frp med observasjonsevner rundt skipsulykker å gjøre? Det er vanskelig å ta et slikt utsagn seriøst, og det smitter over til resten av posten din.

Sitat av cazber Vis innlegg
Nå håper jeg bare de japanske hvalfangerene får skutt de siste hvalene, så det igjen blir trygt å bade.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at du ikke faktisk tror det er farlig å bade fordi hvalen kan komme og spise deg opp, men jeg skjønner ikke helt hva du prøver å bidra med her.

Sitat av Kenshi
Tror ikke hvalene dør noe mer smertefullt enn andre dyr her i norge.
Vis hele sitatet...
Hvor mange andre dyr vet du om som blir avlivet med tilsvarende underdimensjonerte harpuner og granater? Hvor mange andre dyr vet du om hvor 20 prosent, eller 60 blandt japanerene, av de ikke dør umiddelbart av skadene, men må forsøkes avlives på nytt? Ikke spesielt mange, tror jeg.

Sitat av Kenshi
Griser, sauer, hønser osv. slaktes de også, på de mest uhumanitære måter man kan forestille seg. (Tro meg, har bodd i 4 uker på en gård før)
Vis hele sitatet...
Som sagt tidligere er det fortsatt mer å hente på dyrevelferd i slakteprosessen, men det fysiske dødsforløpet går i det minste raskt. Det skjer ulykker her også, noe som burde utbedres umiddelbart (sammen med en del andre deler av prosessen), men sammenlikningen med avliving av hvaler holder ikke i det hele tatt. Dessuten, med mindre du har bodd 4 uker på et slakteri, og ikke en gård, så har du vel ikke så mye å basere utsagnene dine på.


Sitat av Kenshi
Tingen er at dette foregår bak kulissene og ingen bryr seg da. Hvalfangsten har i motsetning fått mer oppmerksomhet og blir derfor mer "prioritert".
Vis hele sitatet...
Det er absolutt mange som bryr seg om å forbedre rutinene i slakteprosessen av husdyr, meg inkludert, men det er ikke dette tråden handler om. Dessuten kan ikke én forferdelighet unnskyldes av at en annen forferdelighet eksisterer.

Sitat av Kenshi
Tror ikke det finnes så mange måter å avlive en svær hval på.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller. Ikke praktisk gjennomførbare humane måter, i hvert fall. Derfor synes jeg vi skal la være.
"Øko-Terrorist"
Sitat av cazber Vis innlegg
Man skal være rimlig for hval, miljø, klima og feminisme, samt anti co2, bil og frp'er, for å ikke se at denne krasjen er Ady Gils skyld.

For det første, så er det jo bare ikke mulig å bli påkjørt av en stor treg fiskebåt, midt ute på havet, når man selv kjører en rask båt (uten å ville bli påkjørt selv da).

For det andre, så ser man jo tydlig på kjølevannet til Ady Gil, at de akselererer for å komme foran fiskebåten.

Nå håper jeg bare de japanske hvalfangerene får skutt de siste hvalene, så det igjen blir trygt å bade.
Vis hele sitatet...
til din første kommentar: Dette er ikke en "stor treg fiskebåt" dette er et harpunskip med en fart på rundt 22 knop som er MEGET manøvrerbart.(Du kan se de stoppe på en 5 øring for å unngå tauverk i en av whale wars episodene)

Din andre kommentar:

Grunnen til at de beveger seg fremover, en slik båt bakker ikke noe særlig fort, og de hadde større sjangse for å komme seg bort ved å kjøre fremover for deretter å ta en skarp sving.(Noe de ikke hadde tid til)

Når de ble truffet var de i ferd med å vinke farvel til besetningen på "Bob Barker" da de skulle vende tilbake til Hobart for å fylle drivstoff, og hadde avsluttet alle operasjoner når det skjedde.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vågekval er kategorisert som 'Least concern', som vil sei at den ikkje er vurdert som utrydningstruga. Det vil sei at den har blitt vurdert, men det er ikkje konstantert at det er en trussel mot bestanden. Den kategoriseringa tar høgde for den (relativt ubetydlige) kvalfangsten som er.

Eg trudde det var rimelig stor semje om at det berre bør nyttast i ekstreme tilfeller der det er veldig stor fare for at arten dør ut, slik at det å avle fram eit fåtal eksemplar kan berge arten?

Det kan diskuterast. Eg skulle ønske eg kunne vere einig med deg, men samtidig ser eg ei rekke innvendinger mot måten dyr blir transportert på. At sjølve avlivinga er kjapp er forsåvidt irrelevant, all den tid prosessen opp mot slakting inkluderer en del stress for dyret.

I tilfellet med kyllinger har en jo òg registrert tilfeller der kyllinger ikkje har blitt avliva på en god nok måte...



UANSETT! Så ser man at hvalfangerene IKKE hjelper Ady Gil mannskapet! Noe du burde bli straffet for, når de ikke blir straffet for å drepe hval.

Norsk kjøttbransje er nok ikkje av dei verste, men om en ser på vestlig landbruk så er det ein forkasteleg industri, der hensynet til profitt er det einaste som tel. Ein avler fram dyr for mest mogeleg kjøt, og tar få hensyn til andre aspekter ved dyret. Belgisk blå er jo eit prima eksempel på det. Antibiotikabruken i landbruket er ein annan indikasjon.
Vis hele sitatet...
Enig, og KP til deg. Men vis ikke arten hadde vært truet på en eller annen måte, tror jeg heller ikke at Sea Shepard folka hadde ofra liva sine flere ganger.

Ja, utrydningstrua dyr i fangeskap er ikke vanlig, men bra er det.

Selvom dyra blir påført stress under frakting, vil jeg ikke si at de lider av smerte når de blir slakta.
Sist endret av AndaRockaz; 7. januar 2010 kl. 18:05.
"Øko-Terrorist"
http://www.youtube.com/watch?v=V9zuJ...layer_embedded

Kommentarer på slutten av video fra en ekspert.


Og, det er ikke bare vågehval Japanerene går etter, de har også Knølhval og Finnhval på sin kvote.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Selvom dyra blir påført stress under frakting, vil jeg ikke si at de lider av smerte når de blir slakta.
Vis hele sitatet...
Å lide er ikke bare snakk om fysisk smerte. Stress under transport er en ting, men det er ikke det eneste. Hvis man tar med det psykologiske aspektet ved hele prosessen er det mye å sette fingeren på (f.eks. bevitner mange av dyrene sine artsfrender og flokkmedlemmer bli avlivet, via syn, hørsel og/eller lukt, noe forskningen viser at er store emosjonelle og psykiske belastninger som ofte sender dyrene i dyp frykt og panikk), men det er off topic i denne sammenhengen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kyr blir trua dyreart om vi slakter marginalt meir enn vi gjer i dag.
Vis hele sitatet...
Hadde folk begynt å jakte på kuene slik at vi hadde sett ett behov for vern om kuene (der er vern om hvaler) da hadde ikke bare argumentet med at kuene er en utrydningstruet dyreart vært gjeldene, men faktisk den eneste løsningen for at kuene skulle overleve som rase.

Sitat av slashdot Vis innlegg
På kva måte er det at ein dyreart kan bli trua om vi jaktar for mange mange av rasen nyttast som argument spesifikt mot jakt på kval? Det gjeld jo generelt, over alt i verden. Logikken din heng ikkje nett på greip på det punktet.
Vis hele sitatet...
I motsetting til kuer jakter vi hval, vi har hatt problemer med utrydding av hval tidligere. Problemet ble belyst, hvalen er utrydningstruet!
Idag er bestanden på vei opp. Argumentet gjelder kuer, det gjelder hvaler, det gjelder trøndere. Men argumentet er ikke sterkt med mindre rasen faktisk er truet. Hvalen har vært truet men bestanden er på vei opp.

Logikken henger, som du endelig ser, på greip.
"Øko-Terrorist"
Ny video fra Ady Gil's synspunkt, forandrer hele bildet egentlig...

http://www.youtube.com/watch?v=CofJkRr2IZM
Tja, innen min mening er vell det viktigste forskningsresultatene.
Om et par hvaler må lide i 10-30 minutter er dette ikke ønskelig men sannsynligvis et nødvendig onde.

Og det er da vell utvilsomt at den lille båten prøver og bli påkjørt av japanerne ?
Sitat av jarl Vis innlegg
Tja, innen min mening er vell det viktigste forskningsresultatene.
Om et par hvaler må lide i 10-30 minutter er dette ikke ønskelig men sannsynligvis et nødvendig onde.
Vis hele sitatet...
Pussig! Akkurat det var argumentet til de som forsvarte Josef Mengeles handlinger også!

Du kan jo kanskje forklare litt i dybden hvorfor akkurat dette spesielle forskningsprosjektet kan veie opp for hvalenes lidelse? For ettersom du mener at målet helliger middelet i denne saken regner jeg med at du har full oversikt over hva, hvorfor og hvordan?
Sitat av Provo Vis innlegg
Pussig! Akkurat det var argumentet til de som forsvarte Josef Mengeles handlinger også!

Du kan jo kanskje forklare litt i dybden hvorfor akkurat dette spesielle forskningsprosjektet kan veie opp for hvalenes lidelse? For ettersom du mener at målet helliger middelet i denne saken regner jeg med at du har full oversikt over hva, hvorfor og hvordan?
Vis hele sitatet...
Wait a second, du samenligner ikke Holocaust med Hvalfangst? Kanskje ikke hvalfangst er veldig etisk korrekt, men det å sammenligne Holocaust med hvalfangst er heller ikke spesielt korrekt da den openbare forskjellen er jødene er/var mennesker og ble drept for å utryddes, mens hvalene drepes for sin nytteverdi/forskning, og de er ja...Hvaler. Jeg sier ikke at dyr ikke er verdt noe, men du sammenligner ikke hyvalfangst med folkemord. Er forrøverig ganske enig med Slahdot, det eneste problemet er at hvalene lider, de er ikke spesielt utryddningstruet.
Sitat av holy_toy Vis innlegg
Wait a second, du samenligner ikke Holocaust med Hvalfangst?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sammenlikner to tilfeller hvor ekstrem lidelse påføres uskyldige i forskningens navn. At han ene tok del i holocaust er fullstendig irrelevant.
Skrev ikke du for et par sider siden at andre dyrs (i dette tilfelle dog mennesker) lidelse ikke hadde noe med saken å gjøre, men kunne tas opp i en annen tråd?

quote: "Og jeg kan godt presisere igjen at det finnes mye inhumanitet blandt slakting av husdyr, småfulle jegere som skyter fra usikkert og langt hold, dyreforsøk i vitenskapens navn, hunde- og hanekamper, påførte beinbrudd på veddeløpshunder og vold mot sirkusdyr, for å nevne noe, men det har absolutt ingenting med hvalfangst å gjøre, og det er hvalfangst som diskuteres i denne tråden. Hva sier du, skal vi åpne en tråd om inhuman slakting av husdyr, hvor du kan argumentere for at vi må akseptere det ettersom hvalfangst også er inhumant? Ser du ikke at dette blir tåpelig argumentasjon?"
Sist endret av holy_toy; 8. januar 2010 kl. 20:07.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Ny video fra Ady Gil's synspunkt, forandrer hele bildet egentlig...

http://www.youtube.com/watch?v=CofJkRr2IZM
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Om du ser på hvalbåten er den på vei i deres retning. Så kan du jo spørre deg hvorfor en så avansert liten båt ikke klarer å komme seg unna i tide, og hvorfor i huleste de fortsatt kjører med snuta mot deres snute. Om jeg hadde styrt hvalfangerbåten hadde jo jeg tatt det som en selvfølge at en liten fillebåt legger om kursen noen grader isteden for å fortsatt holde 45* på skrå foran hvalbåten. Vil man ikke bli truffet, så legg om kursen!!

Uansett, hele Sea Shepherd er noe fjås.
http://www.youtube.com/watch?v=QJ0HdUUKKCk
Sitat av holy_toy Vis innlegg
Skrev ikke du for et par sider siden at andre dyrs (i dette tilfelle dog mennesker) lidelse ikke hadde noe med saken å gjøre, men kunne tas opp i en annen tråd?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skrev at hvalenes lidelser ikke kunne forsvares med argumenter om at andre dyr også lider. Teksten i sitatet ditt kommer med eksempler på andre dyrs lidelser, for deretter å forklare at grunnen til at dette ikke har blitt diskutert i denne tråden er fordi det er en tråd om hvalfangst. Det ugyldiggjør ikke en fullstendig relevant sammenlikning om lidelse forsvart som nødvendige onder i forskningen. Dette bør du se selv.
Det er ikke kun lidelser det går på, men også dette;

"The Southern Ocean Whale Sanctuary is an area of 50 million square kilometres surrounding the continent of Antarctica where the International Whaling Commission (IWC) has banned all types of commercial whaling."
"Og til booboo
det fins mer humane måter først og fremst kan de trene litt mer på og sikte og kanskje la vær og skyte i situasjoner hvor det er for mye sjø. Har sett noen klipp hvor de treffer i magregionen hvor organer flyr ut mens hvalen spreller. Dersom de deriomot hadde truffet hvalen i naken/hodet ville den død momentant, men når de da isteden for skyter uansett vær og vind og tenker kun profitt blir jo dette selvfølgelig vanskelig. Kanskeje vi også kunne utstyrt disse hvalfangerene med en sniper også. For en hurtigere død dersom de først skulle treffe feil."

Sprekt gjort å skrive så mye når du egentlig kunne kortet ned alt dette til "nei, vi må fremdeles harpunere hvalene ved avlivning"
▼ ... noen uker senere ... ▼
Here we go again!

"At 1209 PM Fremantle, Australia time, the Yushin Maru 3 intentionally rammed the Sea Shepherd ship Bob Barker, penetrating it's hull and endangering the lives of it¹s crew. The collision occurred at 65 degrees 21 South, 67 degrees 58 East, about 180 miles off Cape Darnley in the Australian Antarctic Territory."

http://www.seashepherd.org/news-and-...-100206-1.html
"The Japanese whalers are far more aggressive this year than in past campaigns."

Vell, når du konstant stikker noen med en pinne vill personen slå etterhvert!
Dere kan si hva dere vil, men underholdning er det!
http://www.demokratene.us/bilder07/hans_bauge.jpg

Dette bildet bør vel sette en stopper for debatten.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
http://www.demokratene.us/bilder07/hans_bauge.jpg

Dette bildet bør vel sette en stopper for debatten.
Vis hele sitatet...
Det burde det, bortsett fra at det ikke er det debatten handler om.
▼ ... over et år senere ... ▼
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/as...pt=P1&iref=NS1

I situasjoner som dette pleier det å være helt andre, gjerne hemmelige årsaker, men gode nyheter er det uansett!