Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2739
Det slår meg at dagens demonstranter (da spessielt i europa) er for føyelige og lite oppfinnsomme i sine framgangsmåter og tillater politiet altfor stort spillerom i henhold til vold og frihetsberøvelse.
Ikke at jeg oppfordrer demonstranter til å ty til vold da dette bare berettiger politiet i sin oppførsel, men det er kanskje på tide å gjøre det litt vanskeligere for dem å herse med fredelige demonstranter som om vi som et folk allerede har akseptert å bo i en politistat uten rett til ytringsfrihet og fredelige demonstrasjoner.
I en verden hvor politiet slipper unna med å bruke batonger og tåregass (som forøvrig er regnet som kjemisk krigføring og er internasjonalt fyfy) på fredelige demonstranter er det på tide å være litt slu.

Jeg vil hovedsaklig ta for meg Europa da det er manglene i disse typene demonstrasjoner jeg har best kjennskap til men jeg tror disse taktikkene vil kunne fungere like bra internasjonalt, om mulig ikke like trygt i f.eks Asia.


Det første som slår meg er at med en gang tåregass blir tatt i bruk sprer demonstrantene seg som en fis i vinden da enkle billige tilltak kunne nektet politiet den effektiviteten de har idag.

Det første middelet mot dette vil være simple men effektive hjemmelagede gassmasker som kan settes sammen av:

Trekull
laget ved å "steke" treverk i en nesten lukket beholder med et lite hull så gass og røyk kommer ut men treverket ikke tillates å brenne, dette skal så tas av ilden når det ikke produserer røyk lenger

En 1,5 liters plast flaske
Denne kuttes hull i bunnen på og tas mål av så et mer robust stykke rør (f.eks jern) kan benyttes til å banke trekullet til en "brikett" i riktig størrelse.

En billig "dykkermaske"
av den typen som dekker øyne og nese med en plast forsegling, disse finnes ofte brukt og er veldig billig på lekebutikker og lignende.

Et fleksibelt luftrør
som kan festes til flaskehalsen, disse følger som oftest med maskene men kan også lett improviseres av annet materiale.


Forøvrig trenger man ikke kun å være på deffansiven hele tiden da tåregass som sagt er internasjonalt fyfy og noe som i min oppfatning burde kunne betraktes som gyldig provokasjon for å benytte hjemmelagede svar alternaltiver.

Det første som slår meg i denne sammenhengen er å ganske enkelt benytte seg av slike pump opp sprøyte apparater som selges overalt for å sprøyte hager med ugressmiddler eller vaske vegger og biler.
Disse kan ganske enkelt fylles med smørsyre (det nesten lovlige alternaltivet) eller klorin da dette ikke filtreres ut av gassmaskene politiet benytter, men å bruke klorin kan ganske lett betraktes som "vold mot offentlig tjenestemann" og burde kun benyttes i situasjoner hvor ekstrem politivold er bekrefter og helst tatt opp på video i sammenheng med bruken av dette middelet.
Det er forsåvidt også godt å vite at disse hjemmelagede gassmaskene heller ikke hjelper mot klorin gass så vær forsiktig med vinn forholdene.

Smørsyre kan forsåvidt også kastes i ballonger på politiet (merk ballong, ikke flasker, bokser osv, kun ballonger) da det vanskelig skal påstås at bruk av ballonger er voldelig.
Mot tåregass kan ballonger forsåvidt også fylles med maling eller motor olje og kastes på poltiets ansikter slik at visirene blir tilsølet og filtrene på maskene muligens blir tettet igjen, i alle fall tvinger dette politiet til å ta av maskene på basis av den en eller begge grunnene og hindrer deres bruk av tåregass granater da det vil affektere dem like mye som demonstrantene, mindre om demonstrantene har hjemmelagde gassmasker.


En annen bruk for sprøyteapparatene nevnt tidligere vil være å fylle disse med en smøreolje som er eksepsjonelt glatt på de fleste underlag (fins mange slike for bruk i motorer og lignende) og ganske enkelt sprøyte store områder mellom demonstrantene og politiet med dette slik at de ikke kan benytte seg av yndlingstaktikken sin som er å springe mot folkemengdene med batongene i luften og tåregassen fremme for å skremme og tvinge massene bakover.
Oljen kan forsåvidt også bare dumpes ut av beholderne men jeg mener det vil være mer effektivt med slike sprøyteapparater om man har riktige dyser slik at man kan frakte større mengder og få det fortere lagt ned der det trengs.
Og igjen kan man benytte ballonger for å legge ut dette underlaget da de tilbyr større rekkevidde og samtidig kan gjøre nytte mot politiets gassmasker.

Røykbomber kan lett lages av saltpeter og sukker og vil være uvurderlige i en godt planlagt demonstrasjon forutsatt at orden og struktur kan opprettholdes da de hindrer politets frammrykning og gir demonstrantene en mulighet til å forme en forsvarsrekke og legge ut den tidligere nevnte velkomsten for tjenestemennene.

Metallrør fylt med betong med akkurat nok plass til å få en arm inni fra hver side og 2 håndtak i midten slik green peace og andre organiserte grupper ofte benytter seg av gir demonstrantene en mulighet til å opprettholde en blokkade politiet ikke får oppløst uten flere timers intensivt kutte arbeid, noe de som regel aldri tør forsøke da dette kan føre til alvorlige skader på demonstrantene.
De vil da som regel ty til uprovosert vold, noe som leder meg til det nest siste og nest viktigste temaet jeg nevner ikveld:

Dokumentering

Det viktigste aspektet ved en demonstrasjon er å få dokumentert det så godt som mulig fra deltakernes side og få lagt dette ut i så mange åpne medier som overhode tilgjengelig da du kan være sikker på at det tv selskapene og avisene filmer ikke vil gjøre annet enn å fremstille dere som pøbler og hooligans med mindre det fins overveldende beviser av det motsatte.
Det faktum at det er kameraer tilstede til enhver tid vil også sørge for at politiet er mer forsiktig med hvilke skittene taktikker de benytter og vil dokumentere hendelsene om de likevel skulle benytte seg av vold og maktmissbruk.


Det siste poenget jeg vil skyte inn er at ingen av disse taktikkene burde benyttes ved mindre en større gruppe går inn for å gjøre dette på en taktisk planlagt måte under en felles leder som korrigerer manøvrer "i felten", uten struktur vil dette kun lede til å fyre opp under tidligere fredelige demonstranter og det hele vil ende som det alltid gjør med demonstrantene bak løs og slå med et gedigent PØBEL stempel i panna.
Ingen av disse taktikken bortsett fra lenkegjenger med betongrør for å opprette blokkader burde benyttes før politet tyr til med uprovosert aggresjon.

Det må forøvrig også settes av en intern gruppe demonstranter som patruljerer etter voldelige/destruktive individer og fjerner disse fra demonstrasjonene, stripser de med henderne bak ryggen om nødvendig.
Dette må selvfølgelig informeres om og forklares hensikten med for demonstrantene på forhånd like før gassmasker blir utdelt og de med ballonger, sprøyteapparater og betongrør trer frem på "scenen" slik at det hele får et veldig proffesjonelt preg og aggresiv og destruktiv oppførsel har gode sjangser for ikke å oppstå i det hele tatt.


Jeg har mer å legge til men det er midt på natten og jeg trenger søvn, om noen har noe å legge til så er det bare å fyre løs, flame forsåvidt også så mye dere bare vil, og jeg vet dere vil XD
Sjapt innspill på dette:

Forsvaret pleier å selge unna en del ting på lagersalg. Er du en hard-core demonstrant, så er det lurt å investere i et av forsvarets gassmasker m/filterpatron for ca 500kr på sånne lagersalg.

Blant mine beste investeringer!
Sist endret av BaJa; 14. desember 2009 kl. 04:11.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Sjapt innspill på dette:

Forsvaret pleier å selge unna en del ting på lagersalg. Er du en hard-core demonstrant, så er det lurt å investere i et av forsvarets gassmasker m/filterpatron for ca 500kr på sånne lagersalg.

Blant mine beste investeringer!
Vis hele sitatet...
Har ingenting imot profesjonelle gassmasker jeg, har brukt disse før og vet de fungerer bra men poenget her var en enkel løsning som gir hundrevis av demonstranter om ikke mer muligheten til å totalt ignorere politiets bruk av tåregass for godt under en 100 lapp per person.
Det du beskriver kalles meg bekjent ikke demonstrering men geriljakrigføring. I en demonstrasjon er fokuset på den aktuelle saken, mens du åpenbart fokuserer på noe helt annet.
Poenget her var å ha motmidler å ty til når politiet missbruker sin posisjon og makt under fredelige demonstrasjoner, midler som ikke gir dem en god unnskyldning til å ty til vold eller unnskylde sin fortsatte bruk av uegnet makt og vold.
Tro meg, om det hadde vært snakk om geriljakrigføring hadde disse metodene vært langt nede på lista over måter jeg ville taklet situasjonen på.
Hvilken situasjon? Tror du at om du stiller opp i en demonstrasjon organisert, med gassmasker, røykbomber og jernrær fylt med betong at det er snakk om en fredelig demonstrasjon? Det tror hverken jeg eller politiet heller. Hvordan skal du noengang klare å få mediene på din side når din dyrebare dokumentasjon er full av folk som står og psycher hverandre opp til å fyre løs anarchists-cookbook-arsenalet sitt på første og beste mål? Når de fyrer av tåregass inn i en folkemengde er det litt for sent å begynne å pakke ut gassmaskene, og om du gjør det tidligere vil du nok ha større bekymringer enn tåregass.
Sist endret av ulldott; 14. desember 2009 kl. 04:46.
Jeg ser for meg at dette kunne vært en bra tråd for mindre grupper med konkrete planer.
For eksempel komme seg inn et sted for å utrykke et politisk standpunkt eller lignende.

Det du snakker om, er ikke en fredelig demonstrasjon.
At det ikke er riktig av politiet å bruke unødvendig mye makt, er en selvfølge.
Så, jeg synes også det burde være en selvfølge for demonstranter å ikke bruke det.
Om vi skal fremstå som ordentlige folk, bør vi ihvertfall ikke gå i fotspora dems.
Sitat av wolty Vis innlegg
Poenget her var å ha motmidler å ty til når politiet missbruker sin posisjon og makt under fredelige demonstrasjoner, midler som ikke gir dem en god unnskyldning til å ty til vold eller unnskylde sin fortsatte bruk av uegnet makt og vold.
Tro meg, om det hadde vært snakk om geriljakrigføring hadde disse metodene vært langt nede på lista over måter jeg ville taklet situasjonen på.
Vis hele sitatet...
For en patetisk figur du er. Skjønner du ikke at det er en grunn til at politiet må ty til slike metoder? Netopp fordi det ikke er noen annen vei å kontrollere flere 100 000 mennesker på. Spesielt når en del av disse er slike som deg som er ute etter bråk. Om du er så innterert i fredeliger demoer som du sier, hvorfor ikke bruke din hjerne på metoder for å luke ut bråkmakerne?

Men neida..

Og fyi så selger de aktivert kull mange steder, noe som er langt mer effektivt en hjemmelagd trekull.. Men blitzere er jo ikke kjent for å være så smarte.
Begynner å lure på om den artikkelen jeg leste for ikke så lenge siden om hvor mye mennesker faktisk missforstår ved bruk av kun tekst format kanskje stemmer.
Uansett......

Punkt 1) Hverken gassmasker, røykbomber, olje, sprøyteapparater osv. benyttes før politiet uprovosert benytter seg av en eller flere uakseptable taktikker først.

2) Jernrørene benyttes som en måte å lenke demonstranter ilag for å blokkere et område eller en inngang og ingenting annet, dette har blitt benyttet med stor suksess i andre fredelige demonstrasjoner rundt omkring i verden flere ganger.

3) Alt utstyr bortsett fra gassmasker er kun ment for å bli utdelt til de som er rutinerte medlemmer av en organisasjon som kan operere som en enhet.

4) Det vil som sagt tidligere bli gjort klart for det store flertall av demonstrantene at pøbler og vandaler vil bli tatt hånd om og stoppet av demonstrantene selv om nødvendig, noe som taler positivt for deres sak og fremgangsmåte.
Dette er som oftest fullt mulig i Europa da vi har en tendens til å starte demonstrasjoner på en någenlunde fredelig måte på forhåndsbestestemt områder med megafoner og taler før ting etterhvert kommer ut av kontroll ettersom ting utvikler seg.

5) "Enheten" vil trå frem etter at dette er gjort klart og det har blitt annonsert at det vil bli delt ut gassmasker til de som er tilstede, om politiet rykker inn umiddelbart etter at det har blitt forklart at deres voldelige reaksjoner på en fredelig demonstrasjon vil bli møtt med relativt passive forsvars tiltak så er det de som trør i suppe og ikke demonstrantene, og jeg tror neppe at en større folkemengde ville akseptert dette uten videre heller.

6) I etterkant av en slik demonstrasjon vil det være godt dokumentert at politiet fremprovoserte en reaksjon fra demonstrantene og at denne reaksjonen ikke var aggresiv men kun passifiserende, dette er forklaringen som da vil bli fremstilt for media på en fornuftig og saklig måte.
Om nå de som ikker er en del av "enheten" er de som provoserer frem en reaksjon fra politiet likevel vil "enheten" trekke seg tilbake og rolig forklare dette for media og vente på en bedre situasjon å illustrere hvordan dette kan gjøres på en effektiv men ikke voldelig måte.
Og det er garantert at uansett hvilken av disse to tingene som skjer så vil man trekke medias oppmerksomhet og kunne få framlagt synspunkter og taktikker i offentlig media på en utspekulert, rolig og saklig måte som kan gagne andre og få igjennom poenger på en mye mer effektiv måte.
Sitat av wolty Vis innlegg
4) Det vil som sagt tidligere bli gjort klart for det store flertall av demonstrantene at pøbler og vandaler vil bli tatt hånd om og stoppet av demonstrantene selv om nødvendig, noe som taler positivt for deres sak og fremgangsmåte.
Dette er som oftest fullt mulig i Europa da vi har en tendens til å starte demonstrasjoner på en någenlunde fredelig måte på forhåndsbestestemt områder med megafoner og taler før ting etterhvert kommer ut av kontroll ettersom ting utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Er det ingen som lager bråk, vil heller ikke politiet bry seg.
Det å bruke våpen mot politiet er helt idiotisk, samme hvem som "begynte". Demonstrerer man for en sak verdt å kjempe for, holder man seg for god til det.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
For en patetisk figur du er. Skjønner du ikke at det er en grunn til at politiet må ty til slike metoder? Netopp fordi det ikke er noen annen vei å kontrollere flere 100 000 mennesker på. Spesielt når en del av disse er slike som deg som er ute etter bråk. Om du er så innterert i fredeliger demoer som du sier, hvorfor ikke bruke din hjerne på metoder for å luke ut bråkmakerne?

Men neida..

Og fyi så selger de aktivert kull mange steder, noe som er langt mer effektivt en hjemmelagd trekull.. Men blitzere er jo ikke kjent for å være så smarte.
Vis hele sitatet...
I motsetning til en viss kjepphøy påsan så aksepterer jeg ikke at slike taktikker benyttes av de offentlige tjenestemenn som skal være der som våre beskyttere når det ikke har blitt påvist et grunnlag for det, om demonstrantene begynner å kaste stein og moltoves på politiet er det en selvfølge at de vil bli banket både gul og blå men da dette ikke er tilfellet er det totalt uakseptabelt.
Er forsåvidt også en metode nevnt her for nettopp å luke ut disse bråkmakerne, en metode som vil motivere flere av demonstrantene utenfor "enheten" til å gjøre det samme og skape et mønster som har en mulighet for å kontrollere så store masser med mennesker.

Ei heller er jeg så korttenkt at jeg innbiller meg at flere hundre mennesker kan utrustes med hjemmelaged gassmasker med mindre man benytter seg av gratis alternaltiver hvor enn det er mulig.

Ei heller er jeg en Blitzer, og ikke har jeg noen respekt for deres ukorrigerte klønete opptreden men det skal sis at jeg har mer respekt for dem enn en pompøs og lite gjennomtekt kladd som deg som ikke setter seg inn i det han leser før han tar til motmæle med bunnløse argumenter og håpløs svada.
Wolty, man kan jo etterhvert begynne å trekke paralleller mellom hvordan du ser på demonstrasjonen, som hvorfor kommunister støtter en væpnet revolusjon.
Tanken om hvordan man trenger en større militærmakt en hva den motsatte har for å beholde fred.
For meg er dette ihvertfall ganske absurd.
Røykgranter etc. KNO3 + sukker !
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Sjapt innspill på dette:

Forsvaret pleier å selge unna en del ting på lagersalg. Er du en hard-core demonstrant, så er det lurt å investere i et av forsvarets gassmasker m/filterpatron for ca 500kr på sånne lagersalg.

Blant mine beste investeringer!
Vis hele sitatet...
Problemet med alle disse idèene er at politiet beslaglegger (i Norge) alt som kan brukes mot dem selv, samt ting som gassmasker som demonstrantene har med seg.

Det er også forskjell på lovlige, fredelige demonstranter og pøbelpakk som knuser ruter og benytter enhver anledning til å infiltrere lovlige demonstrasjoner for å bedrive fandenskap.

Holder man seg innenfor loven, kan man demonstrere som bare dèt, man trenger ikke disse tingene.

I en totalitær stat, får man bevæpne seg å skyte ned for fote om man vil velte diktaturet. :P
Sist endret av znapper; 16. desember 2009 kl. 13:50.
Sitat av znapper Vis innlegg
Problemet med alle disse idèene er at politiet beslaglegger (i Norge) alt som kan brukes mot dem selv, samt ting som gassmasker som demonstrantene har med seg.

Det er også forskjell på lovlige, fredelige demonstranter og pøbelpakk som knuser ruter og benytter enhver anledning til å infiltrere lovlige demonstrasjoner for å bedrive fandenskap.

Holder man seg innenfor loven, kan man demonstrere som bare dèt, man trenger ikke disse tingene.

I en totalitær stat, får man bevæpne seg å skyte ned for fote om man vil velte diktaturet. :P
Vis hele sitatet...
Man må regne med at politiet konfiskerer disse tingene om de får sjansen og det er derfor de må settes sammen av de billigste mulige materialene.

Forøvrig har jeg poengtert flere ganger at disse tingene kun utdeles i en kontrollert "enhet" slik at de ikke benyttes før uprovosert politivold har blitt påført fredelige demonstranter.
Om dette kritieriet ikke blir oppfylt og demonstrantene provoserer politiet vil denne enheten trekke seg ut av situasjonen og ikke involvere seg.

Det går ann å si at dette er unødvendige midler for fredelige demonstranter, men i det siste har det vist seg i større og større grad at politet uprovosert arresterer og utsetter fredelige demonstranter for unødvendig maktbruk uten noen form for restriksjon annet enn at det fins en mindre mulighet for at de kan bli dømt om de skader demonstranter.
Spessielt nå som gruppen av missfornøyde mennesker som ikke liker dagens styreset vokser og offentlige demonstrasjoner er hyppigere og større for hvert år vil dette være nødvendig for å bevare folkets rettigheter og gi demonstrantene en følese av enhet og orden i ellers kaotiske situasjoner uten ledelse hvor det er lett for enkeltindivider å egge massene til uproduktive handlinger da det ikke er noen dominerende gruppe tilstede for å dempe og kontrollere hissigheten.
Hvorfor bare ikke bli en god lobbyist?

1: Du slipper å være ute i kulda.
2: Du slipper å miste stemmen av å rope
3: Du slipper å bli "tatt hånd om" av politiet
4: Det ligger gode penger i det
5: Du slipper å bruke fritiden på å lage gassmasker
6: Moren din slipper å se ansiktet ditt på TV med headlineren "masse arrestasjoner"

Ja, dere ser poenget mitt!
Jeg skjønner ikke helt poenget med det her..? Det er så utrolig ille om politiet bruker makt, og det er såååå synd på mange kriminelle som har blitt lagt i bakken for et lovbrudd. Politiet i Norge bruker som regel ikke vold i demonstrasjoner uten grunn, og poengene "deres" om at politiet bruker for mye makt, blir raskt borte når "dere" selv bruker makt..? Politiet har i alle fall en jobb, der de må følge ordre. Det er deres jobb å følge ordre fra noen "høyere", som i utgangspunktet blir gitt for å ordne en konflikt. Hva er unnskyldningen "deres" til å gå rundt å knuse ruter, kaste stein på politiet, tenne på søppeldunker og generelt gjøre alt det en forvirra tenåring som liker herværk gjør?

Hvorfor skal man gjøre det vanskeligere for politiet å gjennomføre jobben sin, som uansett kommer til å vinne? Om dere klarer å slå ut en hel politistyrke, ender det jo ikke. Nye waves kommer jo

Synes du virker som en smart kar, men med veldig barnslige holdninger. Politiet er ikke årsaken til at livet ditt eventuelt suger. Du har som oftest gjort noe feil om politiet kommer på døra. Er man kriminell må man også tåle konsekvensene om de skulle oppstå.
Du skal virkelig ha lykke til med å få dette til å fungere. Tror du noen vil gidde/klare skille denne organiserte pøbelskapen og vanlig pøbelskap? Ser ikke helt for meg at noen vil oppfatte dette som profesjonelt.

Om jeg har forstått det rett skal demonstrasjonen være fredelig og ikke provoserende. Da blir det vel ganske knotete å bære med seg alt utstyret bare for å kansje bruke det om politiet plutselig blir voldelige?

Og hva ville egentlig dette oppnåd for demonstrantenes sak?
Stadig benytter dere argumenter ang. demonstranter som innledende starter opptøyer da dette fra starten av har blitt betgnet som en faktor som fører til at gruppen vil trekke seg fra situasjonen.

Forøvrig vil det ikke være vanskelig å gjennomføre dette om man benytter seg av en tidligere etablert gruppe som Green Peace eller lignende som har lang erfaring med offansive og fredelige måte å demonstrere på, om en smule tafatte når politiet benytter seg av vold og maktmissbruk fordi en lokal politiker er forsinket til et møte...

Det faktum at en slik gruppe er tilstede vil i seg selv virke positivt på en større gruppe demonstranter da de kan vite at noen er der for å ivareta deres rettigheter og sikkerhet i henhold til poltiet som altfor ofte kan opperere uten oversyn eller hemmninger i slike situasjoner.

Jeg mener forøvrig at jeg ser tendenser til restriksjoner, lover og politiske avgjørelser som i nær fremtid kommer til å føre til massive opptøyer og demonstrasjoner hvor polti og etterhvert også militære styrker kommer til å innvolveres i slike situasjoner, noe som enten kan besvares med molotov cocktails, rør bomber og hjemmelagde våpen eller nesten helt ufarlige men effektive midler som med riktig media dekning vil gi demonstrantene en bølge av sympati fra resten av samfunnet... noe som igjen vil føre til flere demonstranter og større sjangser for å presse myndighetene til å innvilge kravene deres.

Forøvrig er et mer systematisk oppsett i måten man demonstrerer på nødvendig da det eneste fredelige alternaltivet som kan tvinge myndighetene i kne er blokkader som "fryser" trafikk, handel, transport... generelt hele infrasystemet i større skala, kun da vil man kunne begynne å forlange ting på denne måten.

Ting kommer bare til å bli verre fremover og jeg er av den troen at de som allerede er villige til å innse dette og stille opp for å demonstrere for det de tror på burde være villige til å gjøre dette på en mest mulig effektiv måte, ellers vil de ikke kunne oppnå resultater i sin egen levetid.
Altså, hele tåregass-problematikken er jo ganske latterlig. Når jeg var i Palestina lærte jeg en rask og effektiv teknikk; hvitløk + palestinaskjerf. Når du er gasset legger løken i skjerfet, knus den mot bakken, og sniff den inn. Da begynner det å renne noe sykt fra øynene, og du får vasket ut dritten ganske kjapt uten å gni noe inn.

Når det gjelder vold osv, så er det en ting som gjelder: komme seg vekk. Er ikke noe fruktbart å demonstrere når batongslagene gies med kvantumsrabatt. Tragisk for saken, men det er en grei hovedregel folk etterhvert bør begynne å forholde seg til.
Sist endret av nikita; 20. desember 2009 kl. 01:27.
Sitat av nikita Vis innlegg
Altså, hele tåregass-problematikken er jo ganske latterlig. Når jeg var i Palestina lærte jeg en rask og effektiv teknikk; hvitløk + palestinaskjerf. Når du er gasset legger løken i skjerfet, knus den mot bakken, og sniff den inn. Da begynner det å renne noe sykt fra øynene, og du får vasket ut dritten ganske kjapt uten å gni noe inn.

Når det gjelder vold osv, så er det en ting som gjelder: komme seg vekk. Er ikke noe fruktbart å demonstrere når batongslagene gies med kvantumsrabatt. Tragisk for saken, men det er en grei hovedregel folk etterhvert bør begynne å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner å lure på hvor mye du faktisk har lært da du åpenbart aldri har stått midt inni en sky av tåregass, om du bare hadde fått dritten i øynene så hadde det ikke vært verre enn å hatt på seg et par dykkerbriller og smilt søtt til onkel mens de skyter ut patroner.
Problemet er derimot at gassen går i luftveiene dine og irriterer lunger og slimhinner slik at du ikke får puste orntlig og faktisk kan kveles, forøvrig er det en andel mennesker som får allergiske reaksjoner og kan dø av dette også.

Ei heller vil det ha noen hensikt å demonstrere om man skal trekke seg fra saken om poltiet tyr til uprovosert vold, dette er et klart brudd på ytringsfriheten og burde aldri aksepteres, det burde faktisk møtes med samme mynt men siden det er en umulig situasjon å vinne pga. en blanding av ressurser og media tolkning vil disse ikke voldelige alternaltivene jeg har gitt tidligere gi demonstrantene noe å slå tilbake med som ikke svekker deres sak.
Sitat av wolty Vis innlegg
Jeg mener forøvrig at jeg ser tendenser til restriksjoner, lover og politiske avgjørelser som i nær fremtid kommer til å føre til massive opptøyer og demonstrasjoner hvor polti og etterhvert også militære styrker kommer til å innvolveres i slike situasjoner, noe som enten kan besvares med molotov cocktails, rør bomber og hjemmelagde våpen eller nesten helt ufarlige men effektive midler som med riktig media dekning vil gi demonstrantene en bølge av sympati fra resten av samfunnet... noe som igjen vil føre til flere demonstranter og større sjangser for å presse myndighetene til å innvilge kravene deres.
Vis hele sitatet...
Du tror det kommer til å komme en bølge av sympati fra resten av samfunnet, om de ser på nyhetene at en gjeng demonstranter slåss med våpen mot politi og militære styrker..? For det første, hvem tror samfunnet på? En gjeng demonstranter som har med seg våpen i tilfelle politiet skal komme? Hvordan tror du media vil vinkle en slik situasjon? Selv om dere tar det opp på film, hvordan skal dere fortsatt klare å vinkle situasjonen som skjer der, til deres side? Politiet og militæret slåss mot bad guys, det er slik det skal være, og det er slik samfunnet tror/vet det er. Samme hvor mye makt politiet bruker, så har ikke DU lov til å gjør motstand eller bruke vold mot andre.

Det avanserte og fine språket ditt hjelper ikke veldig dårlig gjennomtenkte og barnslige holdninger! Det blir nesten som Blitz som prøver å stå fram som fredsforkjempere og likestilling til andre, mens de går og hater autoriteter og bruker vold i demonstrasjoner, fordi de tror på en styreform som bare kan ha suksess i drømmeland.

Sitat av wolty Vis innlegg
Ei heller vil det ha noen hensikt å demonstrere om man skal trekke seg fra saken om poltiet tyr til uprovosert vold, dette er et klart brudd på ytringsfriheten og burde aldri aksepteres, det burde faktisk møtes med samme mynt men siden det er en umulig situasjon å vinne pga. en blanding av ressurser og media tolkning vil disse ikke voldelige alternaltivene jeg har gitt tidligere gi demonstrantene noe å slå tilbake med som ikke svekker deres sak.
Vis hele sitatet...
NEI, det burde ikke møtes med samme mynt! Kan du gi meg et eksempel der politiet har brukt uprovosert vold i Norge? Det er det samme som å gi tilbake med samme mynt til en lærer som har vært kjip mot deg, det eneste som skjer er at du får dårlige atferdskarakterer - hva skjer med læreren? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til? Hvem er du til å bruke vold mot politiet eller hvilken som helst andre, når du skriver at det er så fælt at politiet bruker vold i noen sammenhenger?
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Du tror det kommer til å komme en bølge av sympati fra resten av samfunnet, om de ser på nyhetene at en gjeng demonstranter slåss med våpen mot politi og militære styrker..? For det første, hvem tror samfunnet på? En gjeng demonstranter som har med seg våpen i tilfelle politiet skal komme? Hvordan tror du media vil vinkle en slik situasjon? Selv om dere tar det opp på film, hvordan skal dere fortsatt klare å vinkle situasjonen som skjer der, til deres side? Politiet og militæret slåss mot bad guys, det er slik det skal være, og det er slik samfunnet tror/vet det er. Samme hvor mye makt politiet bruker, så har ikke DU lov til å gjør motstand eller bruke vold mot andre.

Det avanserte og fine språket ditt hjelper ikke veldig dårlig gjennomtenkte og barnslige holdninger! Det blir nesten som Blitz som prøver å stå fram som fredsforkjempere og likestilling til andre, mens de går og hater autoriteter og bruker vold i demonstrasjoner, fordi de tror på en styreform som bare kan ha suksess i drømmeland.



NEI, det burde ikke møtes med samme mynt! Kan du gi meg et eksempel der politiet har brukt uprovosert vold i Norge? Det er det samme som å gi tilbake med samme mynt til en lærer som har vært kjip mot deg, det eneste som skjer er at du får dårlige atferdskarakterer - hva skjer med læreren? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til? Hvem er du til å bruke vold mot politiet eller hvilken som helst andre, når du skriver at det er så fælt at politiet bruker vold i noen sammenhenger?
Vis hele sitatet...
Til å begynne med er det jo greit å ta en titt på de tingene jeg har skrevet, spessielt da det ikke er noe som kan betegnes som et våpen bortsett fra klorin.
Om det dokumenteres godt at poltiet i første omgang benyttet uprovosert vold og at demonstrantene så tar i bruk prevantive midler som hverken er voldelige eller fysiske skadelige overfor politiet så vil dette tale positivt i deres favør når ting begynner å tilspisse seg og poltiet trår over den allmene aksepterte linjen som media ikke lenger klarer å skjule.

Enn så lenge har det ikke vært tilfelle av alvorlige tilfeller av uprovosert vold, men en smule missbruk av makt har forekommet i Norge, men i nærliggende europeiske land og ellers i verden har dette vært tilfellet ganske lenge, ikke er det utenkelig at slikt vil oppstå her til lands når det blir stadig hyppigere og større demonstrasjoner i storby gatene og poltiet "ser seg nødt til" å fjerne disse individene da de som sagt blokkerer trafikk og flyt i byene.

Forøvrig er mine personlige meninger om hvordan man burde behandle overivrige poltibetjenter som liker å svinge batongen på alt av "peace" logoer han ser i nærmeste omkrets ikke spessielt viktig da det ikke er dette jeg poengterer her.
Med en gang du bevæpner deg legitimerer du faktisk politiets maktbruk. Når du tar på deg vernemaske for å forhindre at CS-gassen de benytter seg av ikke blir effektiv, så blir man nødt til å ty til batonger, K-9 og god gammeldags deng. Med andre ord, når du hever listen så hever Politiet listen tilsvarende, kanskje litt ekstra for å være på den sikre siden.

Du kommer også med påstanden om at bruken av CS-gass og batonger er "fyfy" internasjonalt sett. Jeg har ikke kommet over noen internasjonale avtaler som forbyr bruken av CS-gass og batonger på voldelige og/eller ulovlige demonstrasjoner. CS-gass er såvidt meg bekjent ikke regnet seg kjemisk krigføring da den har en relativt mild og kortvarende irriterende effekt. Du får nok plass i Darwin Awards hvis du klarer å dø av CS-gass på åpen gate.

Sitat av nikita Vis innlegg
Altså, hele tåregass-problematikken er jo ganske latterlig. Når jeg var i Palestina lærte jeg en rask og effektiv teknikk; hvitløk + palestinaskjerf. Når du er gasset legger løken i skjerfet, knus den mot bakken, og sniff den inn. Da begynner det å renne noe sykt fra øynene, og du får vasket ut dritten ganske kjapt uten å gni noe inn.

Når det gjelder vold osv, så er det en ting som gjelder: komme seg vekk. Er ikke noe fruktbart å demonstrere når batongslagene gies med kvantumsrabatt. Tragisk for saken, men det er en grei hovedregel folk etterhvert bør begynne å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Da var det nok heller pepperspray du ble utsatt for siden CS-gass er en gass som angriper sentralnervesystemet. Det tar faktisk lengre tid å få gassen ut av systemet om du "griner det ut av øynene" da den binder seg til vann.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Med en gang du bevæpner deg legitimerer du faktisk politiets maktbruk. Når du tar på deg vernemaske for å forhindre at CS-gassen de benytter seg av ikke blir effektiv, så blir man nødt til å ty til batonger, K-9 og god gammeldags deng. Med andre ord, når du hever listen så hever Politiet listen tilsvarende, kanskje litt ekstra for å være på den sikre siden.

Du kommer også med påstanden om at bruken av CS-gass og batonger er "fyfy" internasjonalt sett. Jeg har ikke kommet over noen internasjonale avtaler som forbyr bruken av CS-gass og batonger på voldelige og/eller ulovlige demonstrasjoner. CS-gass er såvidt meg bekjent ikke regnet seg kjemisk krigføring da den har en relativt mild og kortvarende irriterende effekt. Du får nok plass i Darwin Awards hvis du klarer å dø av CS-gass på åpen gate.
Vis hele sitatet...
Det jeg reffererer til til er forsåvidt ikke avtaler om tåregass brukt i sivile sammenhenger men det faktum at det blir sett på som "biologisk krigføring når det er brukt i krig, noe som forsåvidt slår meg som ganske latterlig da det brukes så hyppig sivilt sett.

Forøvrig vil det ikke være negativt om politiet tar i bruk et hakk verre midler uprovosert da dette kun vil trekke flere demonstranter til saken om ene og alene fordi at at politiet benytter nettopp disse midlene på fredelige demonstranter.
Å stille seg hjelpesløs og la politet feie demonstrantene vekk fra gatene når det passer dem kan ikke aksepteres, om du stiller men denne holdningen kunne du like gjerne ha blitt hjemme for all den nytten det gjør.

Har forsåvidt ikke påstått at batonger er sett på som fyfy, og det er godt mulig å kveles av tåregass i åpne gater om du skalerer det opp til den størrelsen du finner i andre storbyer i verden hvor du kan risikere å havne i en 2-300 meter lang korridor dekt av tåregass med lite luftgjennomstrømning og hvor du allerede har løpt flere 100 meter for å komme deg vekk fra framrykkende politi og stiller andpusten og sliten i en situasjon hvor du ikke får nok oksygen.... dette har skjedd før og vil skje igjen, muligens ikke i Norge men det fins andre land...
Nå vet ikke jeg hvor mye personlig erfaring du har med CS-gass, men jeg har plenty. Det er, så vidt jeg har fått med meg, ingen som har dødd som en direkte årsak av CS-gass, det er rett og slett nesten umulig. Det desidert værste som kan skje er at du besvimer av oksygenmangel - og da begynner du magisk og puste HELT normalt. Når kroppen blir bevisstløs overstyres sentralnervesystemet og du vil begynne å innta oksygen på helt normalt igjen. Jeg har sett dette skje, med langt høyere konsentrasjon av CS-gass enn det noen demonstranter noen gang kommer til å oppleve. I et åpent landskap vil jeg si det er umulig å dø av oksygenmangel som direkte årsak av CS-gass.
Jeg følger som regel ikke med på demonstrasjoner(annet en det jeg ser på nyhetene) Så ser gjerne til at du fisker fram noen eksempler. Med et tidsmønster som tilsier at det faktisk er økende forekomst av sole-klar politivold.

Jeg kan ikke huske noen tilfeller hvor politiet har brukt vold mot fredelige demonstranter, men så ser ikke jeg på demonstranter som fredelige om de ikke er relativt stille og ikke trosser politiets barrikader på noen måte.

Forresten ser jeg ikke hvordan det på noen måte vil hjelpe saken til demonstrantene og stå imot politiet. Om dere filmer folk som flykter fra politiet vil det ha en mye større effekt på de som ser filmen enn om demonstrantene går til motangrep. Du framstår ikke akkurat som noe mer enn en liten rebel som helst ser til at folk gjør opprør.
Sitat av Hangaround Vis innlegg
Forresten ser jeg ikke hvordan det på noen måte vil hjelpe saken til demonstrantene og stå imot politiet. Om dere filmer folk som flykter fra politiet vil det ha en mye større effekt på de som ser filmen enn om demonstrantene går til motangrep. Du framstår ikke akkurat som noe mer enn en liten rebel som helst ser til at folk gjør opprør.
Vis hele sitatet...
Er ganske patetisk å sanke sympati hos noen gjennom å denge løs på politiet når politiets eneste oppgave er å opprettholde ro, orden og sikkerhet for akkurat de samme personene demonstrantene ønsker å få sympati av.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå vet ikke jeg hvor mye personlig erfaring du har med CS-gass, men jeg har plenty. Det er, så vidt jeg har fått med meg, ingen som har dødd som en direkte årsak av CS-gass, det er rett og slett nesten umulig. Det desidert værste som kan skje er at du besvimer av oksygenmangel - og da begynner du magisk og puste HELT normalt. Når kroppen blir bevisstløs overstyres sentralnervesystemet og du vil begynne å innta oksygen på helt normalt igjen. Jeg har sett dette skje, med langt høyere konsentrasjon av CS-gass enn det noen demonstranter noen gang kommer til å oppleve. I et åpent landskap vil jeg si det er umulig å dø av oksygenmangel som direkte årsak av CS-gass.
Vis hele sitatet...
et lite søk på wikipedia er alt som trengs for å finne et dokumentert dødsfall...

...
16 March 1996, a Gambian asylum seeker, Ibrahima Sey was taken to Ilford Police Station in East London. Whilst incapacitating the man, police sprayed him with CS and held him on the ground for over 15 minutes, and he subsequently died
...

forøvrig:

The chemical reacts with moisture on the skin and in the eyes, causing a burning sensation and the immediate forceful and uncontrollable shutting of the eyes. Effects usually include tears streaming from the eyes, coughing, running nose full of mucus, burning in the nose and throat areas, disorientation, dizziness and restricted breathing. In highly concentrated doses it can also induce severe coughing and vomiting. Almost all of the immediate effects wear off in a matter of minutes.

Men som sagt i en slik situasjon som jeg nevnte tidligere vil disse effektene ikke forsvinne iløpet av et par minutter.
Forøvrig hjelper det ikke mye om nervesystemet ditt tar seg av automatiske forsøk på å puste om halsen din er hovnet opp og sammensnøret og du produserer 10 ganger mer slim enn vanelig som lett kan kvele en bevistløs person....

Although described as a non-lethal weapon for crowd control, many studies have raised doubts about this classification. As well as creating severe pulmonary damage, CS can also significantly damage the heart and liver.[9]

On September 28, 2000, Prof. Dr. Uwe Heinrich released a study commissioned by John C. Danforth, of the United States Office of Special Counsel, to investigate the use of CS by the FBI at the Branch Davidians' Mount Carmel compound. He concluded that the lethality of CS used would have been determined mainly by two factors: whether gas masks were used and whether the occupants were trapped in a room. He suggests that if no gas masks were used and the occupants were trapped, then, "...there is a distinct possibility that this kind of CS exposure can significantly contribute to or even cause lethal effects."[1]

Klarer vi å si "stillestående luft i en bykjerne med ovrdrevene mengder CS gass" uten å dra i enda et rama skrik?


Many reports have associated CS exposure with miscarriages.[9] This is consistent with its reported clastogenic effect (abnormal chromosome change) on mammalian cells.

When CS is metabolized, cyanide can be detected in human tissue.[9] According to the United States Army Center for Health Promotion and Preventive Medicine, CS emits "very toxic fumes" when heated to decomposition, and at specified concentrations CS gas is an immediate danger to life and health. They also state that those exposed to CS gas should seek medical attention immediately.[2]


"Examples of injury and death have been cited in criticisms of Tear Gas response."




Det var eksemplene for dødsfall og skader ved bruk av cs gass, så var det politivold...



"(New York, March 2, 2008) - Armenian police on March 1 used excessive force and violence to disperse demonstrators protesting peacefully against recent election results, Human Rights Watch said today."

"The Armenian government should refrain from using violence and make clear that it won’t tolerate excessive use of force by police," said Holly Cartner, Europe and Central Asia director at Human Rights Watch. "A political crisis doesn’t give the government carte blanche in how it responds to demonstrators.

Several witnesses told Human Rights Watch that at 6.30 a.m. on March 1, Armenian special police forces violently dispersed a rally protesting against alleged electoral fraud that had entered its 11th day on Yerevan’s Freedom Square, beating demonstrators with truncheons and iron bars. Some were fleeing when police attacked them. Dozens are reported to have sustained severe injuries and more than 100 protestors were arrested. Armenia’s first president Levon Ter-Petrosian, who was the main opposition challenger in last month’s presidential poll, remains under effective house arrest as police cordoned off his home. Also on March 1, at least six opposition leaders were detained for organizing illegal demonstrations. "

http://www.unhcr.org/refworld/publis...fbaa61a,0.html

-----------------------------------------------------

Moldovan police beat and otherwise ill-treated at least 300 peaceful protesters of the nearly 700 they detained following the parliamentary elections in April, says a report released today by the Soros Foundation – Moldova. In at least 100 cases, the ill-treatment took place inside police commissariats.

http://social.moldova.org/news/repor...04035-eng.html

----------------------------------------------------

Dutch Police beats down peaceful student protest Netherlands

http://www.youtube.com/watch?v=-96Y6...eature=related

------------------------------------------------------

Iranian police beats peaceful demonstrators

http://www.youtube.com/watch?v=Tduv5JOX7o0

-----------------------------------------------------

At Reclaim Power: Danish Police Use Batons On Peaceful Protestors Outside UN Climate Change Summit

http://www.youtube.com/watch?v=uJgPr...eature=related

---------------------------------------------------------

Canadian POLICE caught trying to start roit
-tvilsomt men slettes ikke utenkelig, strengt tatt ganske merkelig at de blir sluppet igjennom linjen i det hele tatt men vil ikke påstå at jeg er mer enn mistenksom.

http://www.youtube.com/watch?v=bJfIxKmuxbs

-----------------------------------------------------------

San Francisco police attack peaceful demonstration in support of Tristan Anderson _ March 16

http://www.youtube.com/watch?v=UFJVEBgvLTA

--------------------------------------------------------------

Irish Police Attack Peaceful Protest Against Shell part 1/2

http://www.youtube.com/watch?v=5GX3tZENnFM

--------------------------------------------------------------

Anti-Islamization demonstration in Brussels beatup by police

http://www.youtube.com/watch?v=zn6IYiKN7g0

-----------------------------------------------------------

Disgusting video footage of New York cops clubbing and arresting peaceful Tibetan protesters who were merely walking down the street has gone relatively ignored beyond Youtube.
- dette må være det beste eksemplet så langt....

http://www.infowars.com/cops-beat-th...rs-in-america/




Osv osv, fins nok av bevismateriale på nett som aldri når massemedia, er derfor det er viktig å dokomentere slikt godt nok så det kan spres rundt så mange sider som mulig slik at man tvinger media til å dekke det i sin helhet.

btw....

ICD report reveals increasing police brutality

http://www.politicsweb.co.za/politic...4765&sn=Detail

-------------------------------------------------------------------

Since 2001 Police Brutality cases have increase by 25%. Police Brutality occurs in many countries, arguably all
countries in one form or another, even when these countries openly act against it. Police Brutality is only
a type of Police Misconduct; other forms of Police Misconduct include false arrest, intimidation, sexual
abuse, police corruption, surveillance abuse, racial profiling, and political repression

http://townipproject09.wikispaces.co...lice+Brutality

------------------------------------------------------------------------------------------

POLICE ABUSE WORLDWIDE !!! INCREASING DAILY, WORSE THAN EVER !!! THERES NOTHING YOU CAN DO !!!
-en smule ivrig tittel men interessante klip....

http://www.youtube.com/watch?v=Lo8MIQYHHLs
Er det ikke litt feil å prioritere hvordan man skal slåss mot politiet i en demonstrasjon, istedenfor å prioritere hvordan man skal få fremmet sin sak på best måte.?
Klipp og lim youtubeklipp. "You had me at hello".

Er det jeg som er drittsekk hvis jeg mener politiet gjør en god jobb hvis de bruker tåregass og batonger for å hindre att pakk ramponerer bilen min som jeg er avhengig av for å komme meg de 50 km til jobb hver dag (og spesielt nå når jeg har en unge på vei)?

Jeg personlig mener at politisk engasjement er veien å gå hvis man vil ha forandringer. Er man en sterk personlighet med et sterkt budskap kan man komme så uendelig mye lengre enn ved å knuse vinduer i sentrum.
Igjen, jeg ser ingen dokumentasjon på at noen har dødd som direkte konsekvens av CS-gass. Og du siterer det jo selv, at du faktisk må være innesperret i et rom for at det skal kunne fortrenge nok oksygen til at det faktisk blir dødelig. I et åpent landskap vil det aldri kunne samle seg nok gass over langt nok tidsperspektiv at det er farlig, selv med flere granater.

CS-gass er en nervegass, i stort sett alle tilfeller jeg kan tenke på vil det være nok oksygen i lufta til at når du besvimer og det er en grunn til at du blir lagt i stabilt sideleie av politiet og helsearbeidere så fort de kommer bort til deg - og som du sier selv "Almost all of the immediate effects wear off in a matter of minutes.".

Har du faktisk blitt utsatt for CS-gass før? Eller er du bare en sint tenåring?

Og yeah, you had me to at hello. De filmene du kommer med beviser jo ingenting i forhold til norske forhold.
Sist endret av Deezire; 20. desember 2009 kl. 13:48.
Har sett igjennom videoene nå. Er kanskje vanskelig å se hele bildet når man ikke hører hva som blir sagt osv, men jeg tør påstå at en demonstrasjon ikke er spesielt fredelig om enkelte demonstranter holder stein(Canada) Det er heller ikke akkurat fredelig om de roper "Fuck the police"(noe det stod de gjorde i den Nederlandske videoen) At politiet i Iran er voldelig er vel heller en selvfølge(sier ikke at det er riktig) Der svarte demonstrantene med vold og da virka det mer som opprør enn en fredelig demonstrasjon. Så jeg står på mitt og sier at det neppe ville gjort mye for en sak. Om ikke saken var å styrte regjeringa, men da hadde jeg satsa på rifler foran hjemmelagde gassmasker og sprayflasker.

Vil også meddele at de Budhistene som fikk juling var temmelig ille, men så har alltid Amerikanerne vært noen brutale jævler og det skal som regel ikke mer enn to av dem for å fucke noe skikkelig til.

Jeg er på ingen måte glad i politiet og prøver ikke å rettferdiggjøre politivold(for det er mye av den) men under en demonstrasjon er det mye spenning og det skal mye mindre til for en misforståelse fra en av sidene.
Har allerede sagt at det ikke er snakk om norske forhold (enda), men det faktum at politivold sprer seg i Europa og verden generelt vil i en logisk tankerekke påvirke forholdene i Norge i nærmere fremtid.
Har selv vært i flere situasjoner hvor politiet har benyttet tåregass, første gangen uten noen form for maske for å smake på dritten og fant fort ut at jeg foretrekker en gassmaske i en sånn situasjon, er forsåvidt enig i at jeg ikke løper noen stor risiko for å kveles av cs gass i norske gateforhold men om du har fantasi nok til å se for deg en "orntlig" storbygate (Madrid, London, Hong Kong, New York osv) med liten naturlig luft gjennomstrømning og en dag uten vind så er det fullt mulig at de med en dårligere fysikk kan krepere i en tett sky av tåregass.

Vet ikke hvor mange ganger jeg må poengtere at jeg snakker om fredelige demonstrasjoner hvor blokkader er det eneste pressmiddelet demonstranter kan benytte at disse midlene vil være relevant.
Grunnen til at demonstranter tyr til stadig mer vold er ganske enkelt fordi at fredelige demonstrasjoner uten blokkader aldri fører til resultater og bare blir ignorert, mens de som benytter blokkader blir feid av veien ved hjelp av tåregass og høy batongføring.
Heretter kommer jag bare til å refferere slike kommentarer til tidligere poengterte argumenter.
Det er jo nettopp på grunn av uromomenter fredlige demonstranter ikke har virkning. De når ikke frem med budskapet, fordi det som oftest blir bråk ut av de. Latterlig spør du meg, for uromomentene gjør ikke annet enn å skade saken.

Politiet reagerer kun på utfordringen de står overfor. Demonstrantene kan takke tidligere voldelige demonstranter i tidligere demonstrasjoner for at de måtte site timesvis på kald asfalt, INGEN andre. Politiet bygger sin erfaring fra tidligere møter. Og når man da i tillegg vet at det kommer yrkesdemonstranter, så trenger man ikke ha hovedfag i matte for å regne ut matten.