Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1507
Jeg burde kanskje plassere denne i Spørsmål og Forslag til Freakforum, men jeg ønsker også en diskusjon (hvis det er ønskelig fra administrasjonen sin side) fra andre medlemer rundt emnet.

Det ble for en tid tilbake diskutert rundt rusmiddelforumets innflytelse. Jeg kom da med et forslag om en egen wiki her på nFF, og slik jeg skjønte det kunne det virke som om andre ikke var udelt negativ til det forslaget.

Diskusjon.no har en egen wiki, og det var noe slikt jeg hadde i tankene.

Så et par diskusjonstema:

1. Jeg mener mye av informasjonen i blant annet rusmiddelseksjonen og pyroteknikkseksjonen kunne vært plassert lett tilgjengelig i en wiki. Det samme gjelder forsåvidt hvilket som helst emne med mange lignende svar. Man bruker fortsatt forumet som hoveddel, men kan vise til utfyllende informasjon i wikien. Er det behov for en wiki?

2. En wiki vil være lettere å moderere og holde tilgangskontroll på, dermed presenteres stoffet slik flertallet er enig om. Dette ser jeg som nyttig når man diskuterer sprengstoff eller rusmidler.

3. Generisk informasjon som man lett finner med et søk kan presenteres her.

4. Man kan fylle wikien opp med reklame slik at administrasjonen blir millionærer (for de som ikke allerede er det).

Det var mine tanker rundt det hele. Er jeg på viddene, eller er noen enig?
Jeg er enig, men mener det bør omhandle alt som er på forumet her. Datamaskiner, windows, elektronikk, fotografering osv.
Hadde vært supert med en wiki her inne ja
Grett nok, google vil i de fleste tilfeller gjøre samme nytten, men det kan også være fint å ha alt av informasjon samlet på en plass der det som står faktisk stemmer
Et godt forslag, synes jeg!
Dersom det hadde kommet opp en wiki her, ville jeg veldig gjerne deltatt og delt mine kunnskaper innenfor de feltene jeg er kompetent i. Tror det hadde blitt populært!
Pyroteknikkdelen har hatt egen wiki.
Wiki-er blir gjerne sett på som en bedre kilde til informasjon enn et diskusjonforum. Problemet med en slik løsning er at kvalitetssikringen måtte vært skyhøy for å forhindre at enkle sjeler tar alt som står i wikien ukritisk for god fisk.
Det kan jo være noen som godkjenner alt som legges ut?
Eventuelt at kun VIP her på forumet hadde hatt tilgang til å redigere, elns. Ikke at det er til min fordel, og poenget med wikien hadde delvis forsvunnet, men det er et forslag som kan vurderes.
Da blir poenget helt borte.
Å ha en wiki for nFF - som dekker pyroteknikk, datamaskiner, rusmidler o.l. er på ingen måte en dårlig idé. Problemet kommer med kvalitetssikringen, som tidligere nevnt. Vi trenger noen ivrige - og aktive - sjeler for å holde dette på rett kjør, samt kvalitetssikre og gå igjennom det som blir publisert.

Slik jeg ser det - så er dette en wiki som ikke kommer til å bli veldig stor. Ikke for å gå løs på drømmene deres med øks, men jeg har vanskeligheter med å se at de fleste her inne kommer til å bidra i særlig grad - prallellt med det kommer innholdet, formuleringer, rettskriving ++.

Min idé er isåfall, om enn ikke for ulik boblesafts forslag: at vi nominerer moderatorer. For å gjøre dette rettferdig bør dette gjøres uavhengig av admin/mod/crew/vif/medlem-status. Ved et slikt system kan folk melde seg opp til moderator i et gitt emne, så kan folk stemme på de som har skrevet seg opp. Til å begynne med, anyways.

Videre skal selvsagt alle få lov til å skrive på wikien, men jeg tenker slik at sidene som ikke er kvalitetssjekket og godkjent av de utvalgte, blir merket som f.x.: "Denne siden er ikke blitt godkjent av modereringscrewet, informasjonen på denne siden kan være feilaktig.", eller noe lignende. Just an idea.
Dette høres ut som en god idé! Det ligger vel en link til et gratis Wiki script på Wikipedia?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis vi går ut ifra at denne faktisk blir brukt, slenger jeg meg på Restyles forslag her: når noen redigerer noe (og ikke er "trusted"/tillitsvalgt) blir artikkelen flagget (noe i samme dur som "informasjonen i denne artikkelen har ikke blitt bekreftet og kan være unøyaktig") deretter kan dette flagget fjernes enten av en tillitsvalgt, moderator eller ved avstemning?

VIF-/crew-status bør egentlig holdes utenfor, og tillitsvalgte og moderatorer bør plukkes ut uavhengig av status på forumet.
Sist endret av robhol; 25. oktober 2009 kl. 12:31.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Selv ser jeg ikke helt poenget. Om det heter wiki eller om det heter vbulletin burde være poteto-potato. Det eksagt samme innholdet er allerede tilgjengelig på forumet. Man kan fint søke seg fram til relevant og god informasjon her på bruket.

Å skulle opprette en wiki for å strukturere dette annerledes betyr bare mer-arbeid for dem som allerede legger ned mye tid og energi i å holde en høy kvalitet i våre fora. Ikke bare å få opp wikien i første omgang, men også å skulle opprettholde valid og oppdatert informasjon om ting til enhver tid.

I tillegg mener jeg det å opprette en wiki i mye større grad vil stille krav til ansvaret det ligger i å forfatte informasjon, da folk blir mer ukritiske og kobler ut tankehatten når de ikke lengre får informasjonen presentert av en forumbruker, men som det var en faktatekst fra et leksikon.

Bare mine 0.02$ …
Jeg er med på Cadex' forklaring. For min del så er det veldig god moderering som det er her, og folk får som regel høre det om de poster feilkilder eller ting som ikke stemmer.
Det folk må gjøre er å lese hele tråder, istedenfor å ta hver post for god fisk.

Men om det skulle bli slik at crew faktisk ønsker en wiki på nFF, så går jeg for Restyles forklaring: At modererings-/kvalitetssikringspersonell velges på tvers av tidligere status på forumet.
Pft, jeg ser at alle som kommer med forslag om hvordan skal det organiseres helst vil at andre skal gjøre det. Er særlig nyskjerrig på hvordan dere vil at avstemningene om innholdet skal foregå. Burde da finnes grenser for hvor mye byråkrati man ønsker. Uansett, en stor del av poenget med en wiki, kontra en nettside, er at det skal være lett for hvem som helst å editere. En liten smal wiki, med påkrevd innlogging, har ikke spesielt store problemer med vandalisme, iallefall etter min erfaring.

Uansett, hvis noen ønsker en wiki.. det er faktisk bare å sette den opp og starte å fylle den med innhold. Dere trenger ikke noens tillatelse.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uansett, hvis noen ønsker en wiki.. det er faktisk bare å sette den opp og starte å fylle den med innhold. Dere trenger ikke noens tillatelse.
Vis hele sitatet...
Hvis det ønskes at wikien skal være del av Norsk Freakforum så trengs det tillatelse - uavhengig av hva du måtte mene. Og det handler så absolutt ikke om vandalisme, det handler om feilaktig informasjon, som kan tolkes fakta. Cadex er inne på en veldig viktig problemstilling:
Sitat av Cadex
I tillegg mener jeg det å opprette en wiki i mye større grad vil stille krav til ansvaret det ligger i å forfatte informasjon, da folk blir mer ukritiske og kobler ut tankehatten når de ikke lengre får informasjonen presentert av en forumbruker, men som det var en faktatekst fra et leksikon.
Vis hele sitatet...
Feilaktig informasjon om - i særlig grad - sprengstoff og rusmidler, kan gi fatale utslag dersom det blir presentert som fakta. Hvilket jeg tror du enig i. Du sier at det ser ut til at folk ønsker at andre enn en selv skal gjøre jobben, og du har selvsagt helt rett. Å opprette en wiki, med god informasjon om et såpass omfattende antall emner som nFF dekker, så kreves det jævlig mye arbeid. Jeg klarer meg helt fint med forumet, og søkeknappen fungerer utmerket for min del. Men om noen ønsker å starte en wiki - og får godkjennelse - så må de gjerne gjøre det for min del, jeg kan presentere forslag: men jeg har ikke tenkt å ta på meg den omfattende jobben det faktisk er. Derfor tror jeg dette prosjektet er rimelig dødfødt, om enn en god tanke.
Knall idé spør du meg. Strukturert info, kvalitetsikret av et eget crew, som har gjennomgått en type intervju, med nff's egen administrasjon.
Jeg ser ikke helt behovet for en wiki her på nff, ettersom man finner det meste ved å søke.