Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1360
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Hei!

Har no gått 1 år på Studiespesialiserande og tenker meg inn på IKT-servicefag til neste år. Lurte på om noen hadde noen erfaringer med denna linja, og eventuelt noen tips?

Mvh

Shaolin
Jeg gikk IKT-Servicefag i fjord.

Det som vi drev med iallefall var:

Word
Access
html, css og litt php
Photoshop
Flash
Nettverk (server behandling osv.)

også hadde vi noe programmering i valgfag, men tror det var for det meste at ene læreren vi hadde kunne det..

En veldig grei linje å gå vis du er interessert i data, og kunne tenke deg og jobbe med det videre.
Det er også noen ukers praksis i en data bedrift, som du evt. kan bli lærling i senere om de er fornøyd med deg, og eller trenger lærlinger.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for det Høres ut som noe passer for meg : )
Jeg vil bare legge inn at mine venner synes linjen er ganske ok, men vis du bestemmer deg for å fortsette med almenn, så har man også muligheter for etterutdanning som også omhandler IT
Sist endret av Damonchi; 26. mai 2009 kl. 20:51.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Damonchi Vis innlegg
Jeg vil bare legge inn at mine venner synes linjen er ganske ok, men vis du bestemmer deg for å fortsette med almenn, så har man også muligheter for etterutdanning som også omhandler IT
Vis hele sitatet...
Har vurdert dette og drøftet en del, men har kommet fram til at eg heller vil ta IKT-servicefag + 2 år lære for å deretter ta påbygg. Da har eg vell mulighet for etterutdanning innad IT?
ja det har du nok Jeg har da for det meste satt meg inn i hvordan mulighetene er vis man fullfører almenn, da jeg begynner på tredje året neste år, og skal utdanne meg innenfor it og informasjonssystemer.

Men vis du skal ta påbygg på IKT servicefag så er det supert jeg skulle ønske jeg var der i år, men siden jeg var usikker så fortsatte jeg på almenn.
Ett tips, se litt rundt på universiteter sine hjemmesider ol, og se hva kravene er for ulike påbyggninger.
Sist endret av Damonchi; 26. mai 2009 kl. 21:19.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Damonchi Vis innlegg
ja det har du nok Jeg har da for det meste satt meg inn i hvordan mulighetene er vis man fullfører almenn, da jeg begynner på tredje året neste år, og skal utdanne meg innenfor it og informasjonssystemer.

Men vis du skal ta påbygg på IKT servicefag så er det supert jeg skulle ønske jeg var der i år, men siden jeg var usikker så fortsatte jeg på almenn.
Ett tips, se litt rundt på universiteter sine hjemmesider ol, og se hva kravene er for ulike påbyggninger.
Vis hele sitatet...
Ok, takker for tips. Blir bare mer og mer giret på ny linje o.0

Heidu!

Hva vil du bli når du blir stor? ^^

Hvis du vil jobbe med data relaterte ting, nettverk, programmer o.l bør du gå ferdig allmenn!

Hvis du vil bytte papir på printere og høre på misfornøyde kunder hele dagen bør du gå IKT-Drift/Servicefag! =)
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Heidu!

Hva vil du bli når du blir stor? ^^

Hvis du vil jobbe med data relaterte ting, nettverk, programmer o.l bør du gå ferdig allmenn!

Hvis du vil bytte papir på printere og høre på misfornøyde kunder hele dagen bør du gå IKT-Drift/Servicefag! =)
Vis hele sitatet...

Snakker du av egen erfaring? eller er det bare noe du har hørt?

Edit:
Hvis det er lærling du snakker om, som jeg tenkte over etter jeg skrev, så kommer det helt an på hvor du er lærlig, har ikke vært lærling selv (siden jeg tok påbygging til studiekomp.) Men flere fra klassen min fikk seg jobb i spennende bedrifter, med masse varierte oppgaver.
Sist endret av lolb0b; 26. mai 2009 kl. 21:55.
Sitat av ShaolinMonk Vis innlegg
Tusen takk for det Høres ut som noe passer for meg : )
Vis hele sitatet...
Bra å høre=)
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Trådstarter
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Heidu!

Hva vil du bli når du blir stor? ^^

Hvis du vil jobbe med data relaterte ting, nettverk, programmer o.l bør du gå ferdig allmenn!

Hvis du vil bytte papir på printere og høre på misfornøyde kunder hele dagen bør du gå IKT-Drift/Servicefag! =)
Vis hele sitatet...
Om du hadde giddet å lest ferdig, hadde du sett at eg skreiv at eg skulle ta påbygg etter 2års lærling
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Heidu!

Hva vil du bli når du blir stor? ^^

Hvis du vil jobbe med data relaterte ting, nettverk, programmer o.l bør du gå ferdig allmenn!

Hvis du vil bytte papir på printere og høre på misfornøyde kunder hele dagen bør du gå IKT-Drift/Servicefag! =)
Vis hele sitatet...

Uansett, det du lærer på IKT er grei erfaring å ha med seg videre.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Trådstarter
Sitat av lolb0b Vis innlegg
Uansett, det du lærer på IKT er grei erfaring å ha med seg videre.
Vis hele sitatet...
Blir litt det samme prinsippet som med TAF-skolene, bare at her er det IKT, så eg er fullstendig enig med deg. Mener selv at eg presterer bedre om eg kan det i praksis og ikke bare i teorien.
Sitat av ShaolinMonk Vis innlegg
Om du hadde giddet å lest ferdig, hadde du sett at eg skreiv at eg skulle ta påbygg etter 2års lærling
Vis hele sitatet...
Det er nøyaktig det jeg gjør nå, og jeg angrer på det valget! =)

Og til deg lolb0b, hvis du LÆRER noe av å gå IKT-Drift som du ikke kan fra før av bør du kanskje revurdere valget ditt hvis man skal jobbe innen IT!
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Trådstarter
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Det er nøyaktig det jeg gjør nå, og jeg angrer på det valget! =)

Og til deg lolb0b, hvis du LÆRER noe av å gå IKT-Drift som du ikke kan fra før av bør du kanskje revurdere valget ditt hvis man skal jobbe innen IT!
Vis hele sitatet...
Kan eg spørre deg, har du gått på IKT-drift?
Ja det har jeg =)

Vennligst ta noe av det jeg skriver med en klype salt, prøver bare å få fram poenget mitt! =)

Hvis du vil ha noen mulighet til å forhandle deg fram til en jobb du liker med god lønn er du "nødt" til å ta høyskole/universitet. Jeg har forstått det sånn at du har tenkt å gå allmenn påbygning etter lærlingetiden, og da lurer jeg på hvorfor du vil være lærling?

I det store og hele ser jeg da på lærlingtiden som bortkastet, hvis man likevel skal studere videre. Tiden man bruker på å være lærling (2 år) gir lite bang-for-the-buck for å si det sånn! :P
Sist endret av Torepia; 26. mai 2009 kl. 22:07.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Så vidt jeg har skjønt har ikt etter kunnskapsløftet blitt mye mer fokusert på det mer servicerettede. Mye fokus på kundesupport og kontorprogrammer.

Hvis man er virkelig interessert i og ønsker å lære det tekniske, bør man begynne med VG1 elektro og fortsette med VG2 Data og Elektronikk før man avslutter med VG3 Dataelektroniker og læretid til fagbrev.
Det er mye tung teori og til tider kjedelig elektronikk, men hvis du først greier det har du en god forståelse av hvordan datamaskinen virker og hvordan den brukes. Man lærer også mye generell elektronikk som også kan være interessant å kunne.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Trådstarter
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Ja det har jeg =)

Vennligst ta noe av det jeg skriver med en klype salt, prøver bare å få fram poenget mitt! =)

Hvis du vil ha noen mulighet til å forhandle deg fram til en jobb du liker med god lønn er du "nødt" til å ta høyskole/universitet. Jeg har forstått det sånn at du har tenkt å gå allmenn påbygning etter lærlingetiden, og da lurer jeg på hvorfor du vil være lærling?

I det store og hele ser jeg da på lærlingtiden som bortkastet, hvis man likevel skal studere videre. Tiden man bruker på å være lærling (2 år) gir lite bang-for-the-buck for å si det sånn! :P
Vis hele sitatet...
Ok, greit

Eg vil bli lærling for å jobbe opp motivasjonen til skole som for øyeblikket er på bånn. Kan være en spennende opplevelse også og komme ut i "arbeidslivet" for en kort stund. Vet at de fleste som sier det som eg sier bare fortsetter i samme arbeid og glemmer påbygg, men eg har mer viljestyrke enn som så

Og hvis eg ikke er lærling får eg vell heller ikke fagbrev?
Sist endret av ShaolinMonk; 26. mai 2009 kl. 22:17.
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Og til deg lolb0b, hvis du LÆRER noe av å gå IKT-Drift som du ikke kan fra før av bør du kanskje revurdere valget ditt hvis man skal jobbe innen IT!
Vis hele sitatet...
Vel, jeg lærte meg html, css og litt PHP, for det kunne jeg ikke noe av fra før. Kan innrømme at det var mye jeg kunne fra før av. Så for de som ikke kan så alt for mye så lærer man noe.

Hvis du har orka å selv lære deg nettverkstrafikk, hvordan IP-adresser, MAC-adresser osv osv fungerer. og alt det der. så ja. Da har du vel det.

Dessuten, så var det IKT-Service fag jeg gikk (så og si sammen men)


Du skjønner poenget mitt?
Det nivået man lærer av ip-adresser mac etc på IKT holder for å sitte på support, og til nød jobbe deg oppover selv.

Jeg syns det er et bedre valg å hoppe over evt. lærlingetid og gå rett på høyskole hvis vil man vil jobbe med mer avanserte ting enn support stuff! Men dette er min mening, og selvfølgelig respekterer deg andres meninger ! =)

Det at motivasjonen er på bånn for skole har jeg full forståelse for, og da kan det være lurt av deg å være lærling og finne ut "the hard way" at du er nødt til å ha skole for å oppnå det du vil, slik at motivasjonen for skole øker! =D
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Trådstarter
Sitat av CrazyTore Vis innlegg

Det at motivasjonen er på bånn for skole har jeg full forståelse for, og da kan det være lurt av deg å være lærling og finne ut "the hard way" at du er nødt til å ha skole for å oppnå det du vil, slik at motivasjonen for skole øker! =D
Vis hele sitatet...
Er akkurat det eg mener Vil fort se da at eg trenger høyere utdanning for å nå mine mål : )
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Det nivået man lærer av ip-adresser mac etc på IKT holder for å sitte på support, og til nød jobbe deg oppover selv.

Jeg syns det er et bedre valg å hoppe over evt. lærlingetid og gå rett på høyskole hvis vil man vil jobbe med mer avanserte ting enn support stuff! Men dette er min mening, og selvfølgelig respekterer deg andres meninger ! =)

Det at motivasjonen er på bånn for skole har jeg full forståelse for, og da kan det være lurt av deg å være lærling og finne ut "the hard way" at du er nødt til å ha skole for å oppnå det du vil, slik at motivasjonen for skole øker! =D
Vis hele sitatet...

Vel, når du sier det sånn kan jeg være ganske enig Trodde du mete at IKT var bortkasta. Men når du nå snakker om lærlingplass kan jeg si meg ganske enig der:P

Jeg selv droppa lærlingtia, og gikk rett på påbygg, hadde tenkt batchelor i et eller annet IT relatert etter, men har mista interessen. Så hva det blir nå får tiden vise:P
vel nå ser jeg at endel sier at lærlingtiden er bortkastet tid. Det vil jeg da ikke på stå. Du får vertfall et fagbrev og falle tilbake på vis videre studier ryker rett vest.
Jeg er selv lærling nå(sisteårs) og jeg har hatt en helt fantastisk periode i bedriften jeg er i.

når jeg gjikk på skolen så hadde vi høyskole pensum på enkelte fag, pågrunn av at lærern mente at vanlig pensum ble for dårlig. Det er vel opp til vær skole og besteme det?

Men det vi lærte om var:
Kommunikasjon
nettverk
systemer (win2k3,novell,linux,xp+)
programering (forskjellige språk)
hardware
og mye software
Servicefag og lærlingtid ER bortkastet.
Sitat av CrazyTore Vis innlegg
Heidu!

Hva vil du bli når du blir stor? ^^

Hvis du vil jobbe med data relaterte ting, nettverk, programmer o.l bør du gå ferdig allmenn!

Hvis du vil bytte papir på printere og høre på misfornøyde kunder hele dagen bør du gå IKT-Drift/Servicefag! =)
Vis hele sitatet...


Hvor har du vært? Og hva har du selv gjort for å komme deg frem?
Har delansvaret for en del av lærlingene på jobb, og de skifter ikke en skit på printerne. De driver med nettverk, programmer o.l.
Tror du enten har vært på en drittplass som lærling eller missforstått litt.
Uansett hvilken utdannelse du har så må du dytte deg frem. Har folk med mindre enn fagbrev som tjener bedre og er flinkere enn folk med bachelor og master i IT her, fordi de dytter seg frem(og er sykt flinke og har interesse)
Btw. jeg har ikke utdannelse eller noe annet enn sertifiseringer.
Starten av 20-årene og tjener godt over 500k i året.
Jeg må nok si at jeg ikke helt kjenner igjen mye av det dere sier om lærlinger. Det kommer helt ann på SKOLE og LÆREPLASS og hva DU gjør det til.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Hvor har du vært? Og hva har du selv gjort for å komme deg frem?
Har delansvaret for en del av lærlingene på jobb, og de skifter ikke en skit på printerne. De driver med nettverk, programmer o.l.
Tror du enten har vært på en drittplass som lærling eller missforstått litt.
Uansett hvilken utdannelse du har så må du dytte deg frem. Har folk med mindre enn fagbrev som tjener bedre og er flinkere enn folk med bachelor og master i IT her, fordi de dytter seg frem(og er sykt flinke og har interesse)
Vis hele sitatet...
Sier meg ganske enig i denne, selv har jeg vært IKT-lærling, og jeg har hatt IKT-lærlinger, personlig lærte jeg mye selv på eget initiativ, og tok ansvar for mye, og det er litt av vitsen.

Ellers ender dere opp som de lærlingene jeg hadde som går som arbeidsledige selv idag fordi de satt på wow-forum i tre år..