Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1115
Hei jeg lurte på om noen av dere vet hvilke krav generelt banker stiller når man ikke har egenkapital og ikke har 100% stilling på papirene men jobber 5 ganger i uka og har deltidskontrakt. Tror dere man kan få boliglån da på si ca 3 millioner. Dette er det 2 som ønsker å ta låne sammen på og begge har ikke noe egenkapital og begge har samme jobbsituasjon. Så å betale ca 13-15 tusen i mnd til banken vil ikke være et problem =)


takk for alle gode svar på forhånd!
Bankene har vanligvis en regel om at de ikke vil låne deg mer enn 3 ganger årsinntekten din.
Høres ikke ut som en helt ideell situasjon, men løsningen blir uansett å ta en prat med banken.
Som sagt over, ta en prat med banken. Ofte er det mulighet for å forhandle frem avtaler som er meget gunstige for begge parter. Eller hvis dere kjenner en økonom så ta en prat med han/hun.
Jeg forstår. Men jeg gikk in på gjensidige, og testet hvor mange år det ville ta å betale det ned, og det to 30 år.. fordi det er jo et boliglån, og da har man betalt alt tilbake inkl renter. men hvis 2 personer tjener rundt 35000 tilsammen, så klarer vi veldig fint å bruke 15 av dem til ''husleie'' så det håper jeg banken samtykker på.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Bankene har vanligvis en regel om at de ikke vil låne deg mer enn 3 ganger årsinntekten din.
Vis hele sitatet...
Så du mener man må ha en årsinntekt på 1mill hvis man alene ønsker å åne 3??? tviler sterkt bare...
Sist endret av hermanoo90; 6. september 2009 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta med dere papirer som lønnslipper, arbeidskontrakter og ta en prat med banken Dette er eneste måte å finne ut hva dere faktisk kan få til.
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
Så du mener man må ha en årsinntekt på 1mill hvis man alene ønsker å åne 3??? tviler sterkt bare...
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Eller, deter vanlig policy hos bankene, uten egenkapital, vell og merke med 100% jobb. Har dere ingen av delene, tror jeg dere kan se langt etter et lån på 3.
Har tatt opp lån til kjøp av leilighet et par ganger. Uten sikkerhet og stabil, sikker jobb skal det mye til for å få lån som overstiger tre ganger inntekt. Jeg fikk litt mer, men jeg har et godt forhold til banken min, lånte ikke 100% og har verdens tryggeste jobb... Husk at det å eie et hus/leilighet er dyrt. Flott at dere tror dere kan betjene et lån med 15k i måneden, men det er ikke sikkert det er så lett når alle andre utgifter skal tas med i regnestykket...
Du må også ha i tankene at rentenivået nå er relativt lavt, og at det fort kan bli opp mot 7-8% igjen, og det utgjør noen tusenlapper i måneden med et lån på 3 mill.. Kalkulatoren hos gjensidige er sikkert satt opp til dagens rente. For et år siden betalte jeg 4k mer i måneden enn nå, pga at det var høyere rente.
Jeg snakket med DnB Nor sist uke.
Jeg har 340.000,- i året, 100% stilling. I tillegg har jeg et billån på 70.000,-
Madammen har 50-70.000,- iåret, men i tillegg har hun et stipend/studielån som hun snart skal begynne å betale tilbake på.

UTEN egenkapital kunne jeg få rundt 1.200.000,- MAKS
Med 10% engenkapital kunne jeg få rundt 1.500.000,- MAKS
Sist endret av ZyPreXa; 6. september 2009 kl. 19:17.
zyprexa, det hørtes hardt ut ass! bankene er gjerrige, men forstår dem også..... faen:P

takk for all hjelp, denne tråden kan slettes nå =)
Hohoi, det varierer vist veldig. Jeg og samboer var begge 18 år gamle og ingen av oss hadde fast jobb. Vi endte opp med et 100% boliglån på 1,9 millioner. Hvordan? Det aner vi ikke.

Banksjefen (!) som var mannen vi snakket med sjekket ingen form for dokumentasjon på jobb, inntekt etc. Han antok bare at vi tjente så og så mye og skribla ned noe på papirene og endte opp med at han ville fraråde oss noe over 2,2 millioner.

Så som andre sier, ta med det du har av papirer (eller la være? ) og snakk med banken er vel det aller enkleste.
Selv lånte jeg nettopp 2.1 mill i 100% finansiert lån fra postbanken.

Siden det bare var 2.5x min årsinntekt var det greit, heldigvis lånte jeg når jeg gjorde dog siden et par uker etterpå sluttet de å gi 100% finansiering.
Normalt sett gir de bare boliglån opptil 2x din årsinntekt ble jeg fortalt dog.

Og heldigvis med dagens rente er det ikke så ille, 11.500,- i måneden.
Sitat av thomasw Vis innlegg
Hohoi, det varierer vist veldig. Jeg og samboer var begge 18 år gamle og ingen av oss hadde fast jobb. Vi endte opp med et 100% boliglån på 1,9 millioner. Hvordan? Det aner vi ikke.

Banksjefen (!) som var mannen vi snakket med sjekket ingen form for dokumentasjon på jobb, inntekt etc. Han antok bare at vi tjente så og så mye og skribla ned noe på papirene og endte opp med at han ville fraråde oss noe over 2,2 millioner.

Så som andre sier, ta med det du har av papirer (eller la være? ) og snakk med banken er vel det aller enkleste.
Vis hele sitatet...

Du var dum og heldig, ikke et spesielt godt utgangspunkt for å gi andre råd. Du lånte også penger på den tiden alle trodde at den økonomiske veksten skulle vare inn i himmelen, og skal prise deg lykkelig for at du ikke endte opp som gjeldsslave.

Uansett er ditt eksempel helt ubrukelig da det ikke vil være tilfelle i noen banker i Norge i dag, kanskje med unntak av lokalbanken med ca 10 kunder hvor pappaen din tilfeldigvis har innskudd på X-antall millioner og er godt kjent.

------------------------------------

Trådstarter: Du må nok belage deg på å kunne dokumentere fast, og ikke minst sikker inntekt for å i det hele tatt få lån (eventuelt må du få noen som har det til å stille som garantist for ditt lån). Du må nok også belage deg på at ved mindre du har svært gode kontakter i banken (noe du åpenbart ikke har siden du må spørre her) ikke får låne mer enn 3X inntekt. Du må også huske på at banken tar høyde for en normalrente rundt 7%-8% når de regner på hva du kan betjene.

Be om et møte med banken og ta med all (!) dokumentasjon du har på inntekt / jobb. Det er også viktig at begge som skal stå ansvarlig møter opp!
Førstehjemslån? Har noen av dere betalingsanmerkninger? Deltid er ikke så bra i bankens øyne.