Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5842
Hmm.. Det blir litt naivt å si at det er latterlig dyrt å bo i Norge, med tanke på at vi i gjennomsnitt har mye høyere kjøpekraft her enn i de aller fleste alle land. Strengt talt er det latterlig billig. Men det betyr ikke at det kan være vanskelig å klare seg. Man har jo gjerne litt høye standarder til materielle goder i industrielle land. For veldig mange er det umulig å klare seg uten bil f.eks. Det forventes også at man ikke bor sammen med familien sin etter en viss alder. Man skal ha oppvaskmaskin, vaskemaskin (strengt talt ikke viktige behov, men det sparer nå tid, tid vi må ha til å arbeide for å skaffe oss fler goder ), osv. ad infinitum.
Denne tråden utvikler seg jo veldig bra.
Mange gode argumenter og løsninger for å ordne økonomien her!

Jeg har litt ala det samme problemet som trådstarter (ja jeg vet )
Jeg unner meg alt for mange goder her i livet. Jeg har ca 17000 utbetalt i mnd. Har lite utgifter iom at jeg bor hjemme ennå. Så de fleste utgiftene mine går til:

Små regninger: ~1000kr/mnd
Betale bilen: ~3000kr/mnd

Utenom det kommer jo alt tullet jeg kjøper. Alt fra fastfood, kino, røyk+snus(!), alkohol i helgene og annet luksus. Har blitt litt flinkere, men må si at jeg er fortsatt dårlig til å planlegge økonomien min. Denne tråden har faktisk opplyst meg litt
Sitat av jensemann23 Vis innlegg
mobil: 7000
Bredbånd:5000, Viasat: 4200, studielån: 12.000, lån: 115.000, strøm: 19.000,
Vis hele sitatet...
Mobil: TalkMore
Bredbånd: Nedgrader
Viasat: RiksTV
Strøm: Spar.
Sitat av Max-Mekka Vis innlegg
Ey, beklager utsagnet mitt. Det var idiotisk sagt, det var ikke det jeg ville frem til, beklager.

Det jeg mener er at det hender, og ikke skal være slik at det er mange kvinner som faktisk jobber hjemme med husarbeid og barn. Det er jo faktum, og er det da riktig at kvinnene ikke skal få noe ut av det? De betaler jo tross alt i form av arbeid, og ikke i form av penger.

Som sagt, beklager utsagnet mitt, det var dårlig skrevet. Det er noen som er hjemmeværende for å jobbe mente jeg. Det kan jo også snues, men beklageligvis er det skjeldent slikt.

Edit: Jeg tror de som er aktive på forumet her kanskje har fått med seg at jeg ikke har et slikt syn på mennesker.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg begynte å lure Men da er jo det i orden, og jeg forstår nå hva du mener Men i dagens samfunn skal man også tjene ganske GREIT med penger om dama flyr hjemme og lager mat og passer under, og alle skal leve på mannens lønning. Håper IKKE jeg ender opp slik :P (utenom visst jeg har penger til det)
Sist endret av tafsern; 10. november 2008 kl. 16:16.
jeg har utgifter for to...
Mat, Telefon, Bil, Husleie, Kabeltvavgift, div. komunale avgifter, strøm... Pluss div, som klær, hygiene og personlige ting.. vanlig husholdningsting...

Jobber som vekter, hun studerer...
Tjener rundt 300.000 før skatt.. Holder hardt men det går!!
Null respekt for folk som tjener masse som syter over at de klarer å bruke opp alle penga sine..
Vel som mange har sagt, du har mere luksus enn du tenker over.. det du tar for gitt er luksus for andre..
Sist endret av tutte87; 10. november 2008 kl. 18:29.
Så har vi fattige 18 åringer som står på bensinstasjon.. jeg har ca. 120k i året (roughly før skatt), og jeg klarer fint og leve.. det dekker bensin og andre utgifter.. sant skal sies, så bor jeg hjemme, men jeg betaler for meg, og gjør opp mitt for at jeg skal få fortsette og bo her, til jeg har råd til noe for meg selv..
Jeg synes det var en bra deal.. :P så jeg betaler halve strømen, og 1/4 leie på huset.
etter det er betalt, så har jeg og god råd til egentlig det meste. Og når jeg klarer dette som 18 åring, så burde du klare det som allerede er etablert, og har fet lønn!
Det er ikke så mange studenter her? Jeg og kjæresten lever på studentlån, 6300,- hver i måneden, dvs 12600,- tilsammen. Husleie er 8500,- mnd. Hver måned har vi 4100,- igjen til internett, strøm, mat, tv, nødvendigheter til hus og hjem. Synes dette går rasende bra jeg! Vi er begge opptatt av sparing, luke bort unødvendige kostnader, alltid lage mat hjemme, ta med rester/brødskiver på skolen (spiser svært sjeldent ferdigmat fra 7-eleven, deli deluca osv, ca en gang i uka a' 25,- kroner). Ingen ønsker å bo som studenter, men med 35k utbetalt i måneden, huslån som nesten tilsvarer husleia vår, og mange av samme utgifter så burde du egentig greie deg rimelig greit, jensemann :P
@ wanna-b:
Jeg jobber og som sagt på bensinstasjon, og det luker og vek noen kostnader i seg selv.
Vi steker ferskt brød på stasjonen hver dag, og det kastes jo på kveld, så det kan man ta med seg hjem..
Og så har vi en del varer som kunder ikke vil ha. Div. potetgull og noen sjokolader som ligger litt for lenge, og sjokolade og potetgull går jo omtrent aldri ut på dato..

Så en sann jobb er ideelt for studenter.. Det er lov å søke en plass..