Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 787
Jeg vet dette er tatt opp før, men jeg har ikke fått skikkelig svar på det jeg lurer på.

Jeg har tenkt til å kjøpe en iphone på ebay, men foreldrene mine er veldig skeptiske til betalingsmetode og levering av varen. Jeg prøver å overtale de om at det er trygt å bruke paypal og at de fleste bruker dette.

Hvordan fungerer det og er det noen garanti (stor sannsynlighet) for at jeg får det jeg betaler for? Sender jeg penger til selgeren via paypal vil jeg ha noen garanti for at jeg ikke bør beskymre meg for å få en annen vare enn den iphonen jeg vil ha/som står i info'en på e'bay?

Noen som har noe jeg kan overbevise foreldrene mine med? (De er veldig skeptiske til om jeg får varen jeg betaler for) hehe
Paypal er en veldig sikker tjeneste.
Du betaler en sum til Paypal som de videreformidler til selger.
Du kan bruke visa kort for transaksjonen til Paypal så tar de seg av resten.
Jeg har handlet en del ganger via Paypal og aldri blitt skuffet, det er et seriøst firma
Ved å sjekke feedback'en selgeren har fått, kan du anslå ca hvor pålitelig selgeren som selger produktet er. Men ikke stol alt for mye på det da jeg har brent meg på å kjøpe produkter som blir omtalt som originale, men som ikke er det. (dette gjaldt en CD) Vil tro det er ganske greit å skille en iphone fra evt andre falske kopier med bildene som selger legger ut.

Paypal anser hvertfall jeg som en trygg betalingsmåte. Han/hun som mottar pengene mottar dem fra din paypal konto, og vil aldri kunne se hvor pengene kom fra. (f.eks VISA kortnr, bankkontonr osv..) Dette er det bare paypal som gjør, og de er såpass store og profesjonelle at jeg tror ikke du skal bekymre deg for dem...
Sist endret av isolid; 19. november 2007 kl. 00:06.
Ebay og paypal er det ikke noe å utsette på. Useriøsitet hos selger og postgangen er det eneste usikkerhetsmomentet. Sjekk ratingen på selgeren før du kjøper noe så pleier det å gå greit. Har opplevd 2 ganger at varen ikke har kommet frem, og det er på noen hundre handler. Mistenker posten for å være synderen i de tilfellene.
Paypal har vel også en veldig bra (sett fra kjøpers side) chargeback-policy, du kan få tilbake pengene opptil 6mnd etter hvis du ikke får varen hvis jeg ikke har misforstått helt. I tillegg kan det være kjekt å bruke f.ex. VISA for å betale inn til paypal (altså ikke penger du har fått inn på paypalkontoen selv, fra andre), får du ikke varen eller det er fake er da faktisk kredittkortselskapet ansvarlig for å gi deg pengene tilbake (i hht norsk lov), og da kan jeg love deg at DE går på paypal (er de vanskelige får de trøbbel med visa, og det vil de ikke), som igjen går etter selger, men du trenger kun å forholde deg til VISA.
Sist endret av atomet; 19. november 2007 kl. 11:38.
Sitat av atomet
Paypal har vel også en veldig bra (sett fra kjøpers side) chargeback-policy, du kan få tilbake pengene opptil 6mnd etter hvis du ikke får varen hvis jeg ikke har misforstått helt. I tillegg kan det være kjekt å bruke f.ex. VISA for å betale inn til paypal (altså ikke penger du har fått inn på paypalkontoen selv, fra andre), får du ikke varen eller det er fake er da faktisk kredittkortselskapet ansvarlig for å gi deg pengene tilbake (i hht norsk lov), og da kan jeg love deg at DE går på paypal (er de vanskelige får de trøbbel med visa, og det vil de ikke), som igjen går etter selger, men du trenger kun å forholde deg til VISA.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette bare for kredittkort, eller for debitkort også?
Jeg har det sånn at når jeg handler tar paypal bare penger fra kontoen min, det funker utmerket. Også om man ikke får varen man har kjøpt, noe som skjedde meg her for 3 uker siden. Tar man bare kontakt med paypal så krever de pengene tilbake. hadde de inne på konto etter 5 dager. Knall system.
Sitat av atomet
Paypal har vel også en veldig bra (sett fra kjøpers side) chargeback-policy, du kan få tilbake pengene opptil 6mnd etter hvis du ikke får varen hvis jeg ikke har misforstått helt. I tillegg kan det være kjekt å bruke f.ex. VISA for å betale inn til paypal (altså ikke penger du har fått inn på paypalkontoen selv, fra andre), får du ikke varen eller det er fake er da faktisk kredittkortselskapet ansvarlig for å gi deg pengene tilbake (i hht norsk lov), og da kan jeg love deg at DE går på paypal (er de vanskelige får de trøbbel med visa, og det vil de ikke), som igjen går etter selger, men du trenger kun å forholde deg til VISA.
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg faktisk en del klokere. Kvalitetspoeng til atomet for den der Det er jo ganske bra at man får pengene tilbake hvis varen er fake. Ellers ville det vel vært store sjanser for at folk lurer andre mer enn de gjør idag? Så da kan altså foreldrene mine føle seg helt trygge på at alt pleier å gå veldig bra da? (Vet jo at ingenting er helt garantert selvfølgelig)
Jeg har gjort over 100 kjøp på ebay av forskjellige selgere.
Har alltid fått det jeg har blitt lovet om det har kostet 20kr eller 50.000
Et produkt jeg fikk sluttet å virke etter en stund, fikk nytt tilsendt med en gang.

Det spørs jo selvfølgelig på selgeren, men kikker du litt på karakterene så ser du om personen er seriøs.

Et tips er å sjekke ebay i flere land.

USA - www.ebay.com - stort utvalg og lave priser, litt høyere pris på frakt.
Storbritania - www.ebay.co.uk - litt mindre utvalg men billigere frakt.
Tyskland - www.ebay.de - mindre utvalg men veldig billig frakt.