Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1650
Litt inspirert av den superkreft tråden vil jeg bare fortelle om noe som skjedde meg her om dagen. Jeg lå og sov helt vanlig, jeg drømte noe om at jeg var i kjøleskapet og noe med skinke. Og når jeg våknet sto det foran meg på en tallerken, en toast (kald) og et stort fint glass med saft. Så i løpet av natten hadde jeg kokkelert på kjøkkenet og laget med en toast med ost skinke ketsjup og grillkrydder. Lagt den i jernet og greier. + fått med meg et glass med saft.

Tenk hvor herlig det hadde vært og trent opp knotten til å være litt mer effektiv om natten. Øve til prøver rydde rommet osv. Går det an? Starte med sånn bånd mens man sover "DU SKAL LAGE TOAST DU SKAL LAGE TOAST"

Deilig overraskelse da med frokost på sengen.
For å være helt ærlig så skjønner ikke jeg hva du snakker om. Har du laget toast i søvne?
Trådstarter
Laget toast og saft i søvne, synes det var kjekt. Filosoferte over om det gikk an å gjøre andre ting i søvne. SÅ man slapp og gjøre det når man var våken
slippe å gjøre kjipe ting når man var bevisst....en god plan spør du meg. men det kan skje mye rart i søvne, leste om en kar som hadde vekt naboene midt på natta for å diskutere sofaer.
Må si fra om du finner ut åssen man gjør det
skulle gjerne ha våknet med å være ferdig med all lekser og ferdigdusjet

OT: Nyret; han du snakker om hadde forøvrig inntatt en teit sovemedisin.
Sist endret av Macca; 26. mars 2007 kl. 01:16.
Nå skal jeg ikke ta noens ord og bruke de selv, for jeg vet ikke om jeg kunne forsvare det om det viser seg å være noe usant i det, men here it goes;

<PhoenixBourne> Ok, so a friend of mine had an AWESOME idea at school
<PhoenixBourne> You know rohyphonol? (whatever the spelling is)
<linforcer> Is he gontna make a trebuchet
<linforcer> no
<PhoenixBourne> You know date rape drugs?
<linforcer> Sure
<PhoenixBourne> Right, rhyphonol is one of these. It knocks you asleep after an hour or two.
<PhoenixBourne> I should also mention, a side affect of rhyphonol is amnesia of events whilst under influence of the drug.
<PhoenixBourne> Now, a friend of mine had this idea:
1) Prepare ingredients
2) Take rhyphonol
3) Bake cake
4) Fall asleep
5) ??????
6) Wake up
7) CAKE?! CAKE! Where did this come from?!
<linforcer> SURPRISE CAKE!!!!!!

http://www.bash.org/?738918
Cutoff: Det hadde nok bare ført til at du ryddet rommet, bakte kake osv. i drømmene dine. Blir litt kjipt å våkne og innse at du må rydde rommet igjen
Nå er jeg ingen ekspert på området, men prøver bare å ressonere litt. Tror faktisk det er utført vitenskapelige eksperimenter omkring dette med å tilegne seg informasjon mens man sover. Forsøket konkluderte med at man ikke er i stand til å motta informasjon når man er i sovende tilstand.

Men på den andre siden kan man jo spørre seg selv om hvorfor man husker drømmene sine. Og hvorfor husker vi ikke den eventuelle samtalen vi har hatt med naboen om sofaer (lol forresten ). Vil tro at drømmene er noe som kommer fra oss selv. Vi har ingen ytre påvirkninger som gir opphav til drømmene. Man bruker bare sin egen hjerne, av whatever kunnskap og informasjon som ligger lagret der.

Men så er det jo slik at drømmen kan bli manipulert til et visst nivå. Jeg har i alle fall opplevd slike opplevelser. Som fysikkstudent støter jeg ofte på mange problemer med en oppgave. Jeg kan sitte lenge og fundere på oppgaven uten å komme noen vei. Så, når jeg har gått til sengs og er langt på vei i drømmeland, kan en ide poppe fram og hvordan jeg kan løse oppgaven. Når jeg så våkner og ser på oppgaven, erindrer jeg ideen jeg fikk i søvne, og løser oppgaven.

I tillegg, hvis man ligger og tenker på en spesifikk ting før man sover, f.eks. noe som man er oppspilt over, kan dette påvirke drømmen. Si, du har nettopp fått deg en ny flatskjerm du er veldig glad i. Og det siste du tenker på før du sovner, er TV-en din. Sjansen for at du drømmer om TV-en er da tilstedeværende.

Vet ikke helt hva jeg skal konkludere med her, men vil tro at hvis dette er noe skal kunne bli gjennomført, er det noe du må "forberede" i våken tilstand. Du må gå inn i deg selv og overbevise deg om at dette er noe du skal gjøre.

Jeg er forsåvidt med på noen mer eller mindre vitenskapelige forsøk her, siden dette høres litt interessant ut. Vi må starte i det små, for å kartlegge hvorvidt vi er mottakelig for informasjon i sovende tilstand. Til å begynne med, kunne vi f.eks. fått en hjelper til å lese inn ei setning på en MP3-spiller eller lignende, som går i loop. Viktig at vi selv ikke er klar over hva som blir sagt. Kunne f.eks. vært noe alla "Til bursdagen min ønsker jeg meg en ny sykkel". Dette er da hva hjelperen vår ønsker seg til bursdagen sin. Hvis han så spør når man har våknet hva han ønsker seg til bursdagen sin, skulle jo svaret være enkelt. Det er viktig at vi IKKE får høre beskjeden i våken tilstand. Og hvis dette faktisk hadde fungert, er det noe man kan bygge videre på. Tror dog ikke man kan erindre en hel lydbok, men hvem vet? Kanskje det bare er en egenskap som må trenes opp?

Den andre måten er å forberede på forhånd (i våken tilstand) hva man skal gjøre i søvne. Om dette faktisk fungere, eller hvordan det skal bli gjort, er uvisst. Meditasjon høres vel ut som den rette veien å gå, men er åpen for forslag.

Hvem er med på årets undersøkelse?
Hmmm har ligget og tenk på en viss ting før jeg sovner før og ja jeg drømmer om den gjenstanden. Men er det en gjenstand jeg er glad i kan du banne på at den blir knust eller ødelagt!

De sier jo at drømming er kroppens tid til å bearbeide dagens inntrykk. Er den egentlig motakkelig for informasjon da? Tvilsomt den jobber jo alt med noe som krever tankene dine.

Jeg tviler sterkt på at vi kan lære så mye når vi drømmer. Hos de aller fleste er jo kroppen mer eller mindre av....

Men selfølgelig om noen vil pugge inn at jobben min er morsom eller noe så deltar jeg gjerne i experimentet, men må jeg legges inn på dikemark etterpå skal noen få betale! hehe
Dette må da være mulig. Bare pakk innpå det du kan finne av beroligende piller. Miks dette så med ønsket mengde alkoholholdig drikk. Vent på "ønsket" effekt, ta så å røyk deg en feit en! Det funker sikkert på samme måte.

Neida, dette var ikke et innlegg ment helt seriøst Men det sier allikevel sitt
Jeg pleier som oftest og ha den omvendte effekten.

Jeg sover og har en helt fantastisk drøm. f.eks om drømme dama, pizza, spill osv.
men når man til slutt våkner. Sitter du der uten en jævla dritt :/
Interessant problemstilling, hvorvidt man faktisk er i stand te å gjør diverse gjøremål i søvne e jo ett bra spørsmål..Tror det bli jævla farli å føre maskiner eller utfør farlig arbeid i den tilstanden ettersom man e borte..menmen, nattjobb ;D
Huske jeg saa noen paa tv som hadde noe med dette og gjore...
Ei jente la seg til og sove, naar hun sovnet var det noen som satt paa ein cd-spelar, med fakta om eit fotball lag hun ikke hadde noen kunnskap til. Neste morgen var det ein person som spurte om diverse sporsmaal om det som hadde blitt sakt i cd-spelaren... Men hun hadde ikkje laert/husket noe i lop av natta!
er gjerne motsatt med meg og :/ Drømmer om at bilen står ferdig med alt utstyr, penger er det masse av osv.

Når jeg våkner er alt jeg har en vekkerklokke som vil dra meg ut fra min virtuelle virkelighet :P
Sitat av ellricho
Huske jeg saa noen paa tv som hadde noe med dette og gjore...
Ei jente la seg til og sove, naar hun sovnet var det noen som satt paa ein cd-spelar, med fakta om eit fotball lag hun ikke hadde noen kunnskap til. Neste morgen var det ein person som spurte om diverse sporsmaal om det som hadde blitt sakt i cd-spelaren... Men hun hadde ikkje laert/husket noe i lop av natta!
Vis hele sitatet...
Så dette jeg også på Brainiac. Har dessverre ingen stor tiltro til hvordan de gjør forsøkene sine. Hvis du er totalimmun mot fotballinfo (sånn som hun som ikke kunne noe fra før om fotball) vil du selvsagt ikke tilegne deg noe særlig med informasjon.
Sitat av ellricho
Huske jeg saa noen paa tv som hadde noe med dette og gjore...
Ei jente la seg til og sove, naar hun sovnet var det noen som satt paa ein cd-spelar, med fakta om eit fotball lag hun ikke hadde noen kunnskap til. Neste morgen var det ein person som spurte om diverse sporsmaal om det som hadde blitt sakt i cd-spelaren... Men hun hadde ikkje laert/husket noe i lop av natta!
Vis hele sitatet...
Har faktisk testa dette selv når jeg gikk på VGS, hadde mediaprøve, tok opp på pcen, spilte av HELE nattan. Trur ikke jeg ble noe særlig smartere.
Vi maa ikke glemme at grunnen til at vi sover er at vi skal vere uthvilte dagen etterpaa.
Hvor lenge tror dere at dere maa sove for ogsaa vere uthvilte hvis vi skal ha storrengjoring hver natt:P
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Jeg gjør aldri ting i søvne, men er det en plass jeg _alltid_ får mine beste idèer til film el. er det i drømmene mine. Dagen etterpå husker jeg idèen klinkende klart. Men jeg liker tanken av å kunne gjøre ting mens man sover, man kaster jo bort ca. halvparten av livet i en slapp tilstand
Lazywriter
Gisse's Avatar
Hadde ikke trengt å gjøre noe veldig stort, men å gjøre lekser i søvne, det hadde jeg ikke hatt noe i mot! Men om vi hadde gjort lekser ubevisst, tror jeg det hadde gått til helvette på prøver etc. =/ Skulle kunne lært i søvne. Det hadde vært drømmen!