Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1939
Hei!
Jeg bare lurte på dette med Trafikkalt Grunnkurs og øvelseskjøring med bil.
Må man ha dette dersom man har tatt mopedlappen i mai 2004?

Hvis det viser seg at jeg må ta dette kurset blir jeg gal. Det koster ca. 2500 kr og
det har ikke jeg råd til med det første. Reglene og alt dette dreper gleden av å kjøre bil.

Noen som vet noe om dette?
Nei, du trenger ikke.
Man må ha et traffikalt grunnkurs, men øvelsekjøring med bil trenger man ikke!
Dersom du ikkje skal ta mopedlappen, så er du naudsynt til å ta trafikkalt grunnkurs for å køyre bil. Dersom du tar mopedlappen så slepp du trafikkalt grunnkurs for å kjøre bil. Traffikalt grunnkurs er berre førebuande for bilkjøring
Sitat av crypt!c
Man må ha et traffikalt grunnkurs, men øvelsekjøring med bil trenger man ikke!
Vis hele sitatet...

Man trenger ikke traffikalt grunnkurs om man har tatt mopedlappen.
Men til neste år må alle ta det uansett om dei tar mopedlappen eller ikkje.(Trur eg)
Meiner at me er bare ein test-generasjon.
hawkai: tror jeg har hørt noe sånt jeg også.. Vi 86'modeller slapp iallefall billig unna ;D
Men om du ikke har tatt mopeden så må du gjennom trafikkalt grunnkurs. Det måtte vi her som jeg bor. Men jeg er også 88 modell og da
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Alle 89 modeller, eller nyere, må ha trafikalt grunnkurs uannsett om de har mopedlappen eller ikke. De som tok mopedlappen i 2004 eller før slipper.

Dette er hvertfall det jeg har hørt.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Noen som faktisk vet?
Sende mail til veivesenet?

Det jeg har hørt er at ALLE, uansett om de har mopedlappen eller ikke, må ta trafikkalt grunnkurs. Eneste unntaket er dersom de har begynt opplæring med kjøreskole. Nesten alle på skolen min tok en time før nyttår for å omgå dette, så med mindre noen kan bevise at jeg kan øvelseskjøre på veien uten trafikalt grunnkurs, men med moppedlappen (som jeg tok i 2003), synes jeg folk skal la vær å tippe...
Vet ingenting
Sitat av Denethor
Dersom du ikkje skal ta mopedlappen, så er du naudsynt til å ta trafikkalt grunnkurs for å køyre bil. Dersom du tar mopedlappen så slepp du trafikkalt grunnkurs for å kjøre bil. Traffikalt grunnkurs er berre førebuande for bilkjøring
Vis hele sitatet...
Det er det vel ikke? Alle må ha tatt trafikalt grunnkurs før de kan kjøre opp til moped/bil/traktor.

http://motlappen.no/filer/faktaark_t..._grunnkurs.pdf
Står litt om grunnkurset her vil jeg tro.

Hvor vidt du slipper grunnkurset hvis du har tatt mopedlappen, vet jeg ikke. Ring biltilsynet.
Jeg har øvelseskjørt en god del, jeg har bare mopedlappen. Fattern er medeier av et bilfirma og har en god del kontakt med de veifolka som vet det der. Er 88- modell og jeg må ivertfall ikke ha traffikalt grunnkurs...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av hagebakken
Hei!

Hvis det viser seg at jeg må ta dette kurset blir jeg gal. Det koster ca. 2500 kr og
det har ikke jeg råd til med det første. Reglene og alt dette dreper gleden av å kjøre bil.
Vis hele sitatet...
Reglene dreper gleden av å kjøre bil? En slik uttalelse burde jo føre til at du aldri fikk lov å ta lappen i det hele tatt.
Bare det at folk ikke klarer å holde de aller mest logiske reglene fører jo til flere hundretalls ulykker og ikke minst flere millioner av banneord bak rattet.
Det innføres nye regler for alle klasser fra 1. januar 2005 med overgangsregler for de som har startet opplæring.

Vær oppmerksom på at fra 2005 må alle som starter på en opplæring ha Trafikalt grunnkurs før de kan begynne å øvelseskjøre. Unntak er gjort for de som har førerkort (eventuelt mopedførerbevis) fra før eller dekkes av overgangsreglene.
Vis hele sitatet...
Vegvesen.no

Då skjønar du vel?

Edit:
Noko av det same;

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ight=Trafikalt
Sist endret av hawkai; 30. mars 2005 kl. 14:33.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
http://www.vegvesen.no/1098082045836...082048957.html

Må dokumentere at praktisk opplæring er påbegynt i 2004.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke øvelseskjøre uten TG hvis man ikke har tatt minst en kjøretime i 2004...
Men ble ikke disse reglene endret igjenn? sånn at alle uansett alder som ikke har tatt kjøretime før 2005 må ha trafikalt grunnkurs? Og jo det kurset må du ha selv om du tar moped lappen.

Søstra mi har nettopp tatt dette kurest, og på det kurset sa de noe om at de hadde gjort om på reglene sånn at alle må ha dette kurest.
2500 kr fo trafikalt grunnkurs? det var da utrolig mye. Her(i skien) har jeg akkurat meldt meg på, for kr 1450. Kan jo selvfølgelig variere litt men det var da ganske mye.
her er det 2500...melde meg på i går!
▼ ... flere år senere ... ▼
gammel tråd, men men...
trenger man teoribok for å delta på trafikkalt grunnkurs?
har ei frøken som vurderer å melde seg på et kurs som starter i morgen, men hu har ikke bok.
Sitat av Bessiekgb Vis innlegg
gammel tråd, men men...
trenger man teoribok for å delta på trafikkalt grunnkurs?
har ei frøken som vurderer å melde seg på et kurs som starter i morgen, men hu har ikke bok.
Vis hele sitatet...
Trenger ingenting annet enn vilje til å holde ut tomprat om trafikk i en haug timer.
smooth. det blir sikkert artig at'n dæ!
Sitat av Bessiekgb Vis innlegg
gammel tråd, men men...
trenger man teoribok for å delta på trafikkalt grunnkurs?
har ei frøken som vurderer å melde seg på et kurs som starter i morgen, men hu har ikke bok.
Vis hele sitatet...
trenger ikke ha med bok, får alt som trengs på det trafikale grunnkurset.