Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2930
Jeg har frekventert litt her inne siste 5 - 6 ukene og er overrasket over mange av innlegga.

Kan forsøke å gi ei kort framstilling av hva jeg mener og så begrunne litt etterpå.

Mange av dere som skriver her inne har en så ukritisk ruskultur og/eller en så rølpete/totalis bruksmåte at dere over tid vil sitte med et eller anna skjegg i feil postkasse.


Ruskultur.

Jeg har sjøl brukt illegale rusmidler siden 1969 og noe av det eneste jeg ikke har prøvd er ghb (har ingen planer i den retningen heller.)

Vi begynte med hasj (nesten bare godsaker på den tida) og tidvis lsd, sistnevnte droge alltid i spesielle settinger og gjerne i naturen og på hyttetur, gode venner ilag. Alkohol var for borgerskapet og da heavydopen kom i 71 -72,(indre østlandet) tok vi avstand - vi var hippier/freakere og dreiv ikke med dop. vi utforska verden liksom på litt anna vis enn resten av folket.

Utover 70 åra blei det daglig hasjrøyking eller når det måtte passe: Studerte litt deala litt,reiste mye, men jobben var på et vis å være hasj røyker.

Erfaring nr. 1.
Hasj er det eneste rusmidlet noen (ikke alle) kan omgåes daglig over lang tid( i annet enn i helt moderate mengder)- jeg snakker her om mer enn 5 år og gjerne tenk livsløp altså 50 - 60 år.
Alt anna vil fucke deg opp før eller siden. Da mener jeg skikkelig du vil komme til å føle deg mer dritt enn du noengang har følt før. Alkohol her innbefatta, dersom det blir mer enn 2 - 3 bokser daglig med øl eller vin til maten + ei og anna fylle: sterk dop den statsdopen

Er ikke snerpete, men har sett og lært.

Ulempen og faren med hasj, (dersom du tåler rusen vel og merke og har det bra)
er at selve røykinga sliter sterkt på lungene og at hukommelsesenteret i hjernen blir varig forandra. Hvor er boksa mi? Hvor er skorta mi syndromet? Det siste litt artig men og slitsomt/irritabelt. Det første( lungene) : dødelig i verste fall. Daglig røyking av mer enn et par jointer kan føre til kols astma men i mindre grad til lungekreft er mi erfaring. Storrøykere med kols er det imidlertid mange av og dette er folk som stort sett har røkt mer cannabis enn tobakk

Andre rusmidler enn cannabis:


Du må over tid kun benytte alt alt annet (fortsatt alkohol innbefatta) kun periodisk eller i strenge måteholdsdoser daglig Et og anna feilgrep, henter en seg inn fra, men stort sett må du ha pauser - ikke for mange dager i strekk etc. ellers tar dopet over. Opiater og benzo daglig over år er lost game.

Jeg er 55 år gammel kjenner og har kjent 100 vis av rusbrukere og misbrukere og den statistiske sammenhengen her er helt signifikant som det heter på fagspråket. Har og fått en del andre gamle rusbrukere til å kikke litt på sidene deres og vurdert innlegg og vi er samstemte.

Det er en del av dere som har mye snøre og gjerne mer enn oss oldisa(bedre forståelse av modern times) og ære være for alle ansvarlige innlegg som finnes (moderatorer dere er spes flinke). stå på tullinga hører mere på dere enn på gamle avdanka hippier.

Men ærlig tala. En alt for stor del av innlegga avslører en enorm naivitet blanda med arroganse ( jeg styrer det her - bare artig liksom). Jeg er ikke ute etter å være hoven bedreviter/arrogant drittsekk, men er ærlig opptatt av hvordan det vil gå med mange av dere over tid. - Dersom dere ikke etterhvert lærer å omgåes rusmidler litt mer kultivert og i mindre doser enn mange skriver de tar. (kan jo være barnslig skryt - men jeg velger å ta folk på alvor.)
Skjønner at mange av dere sikker bare er 14 - 20 år og nysgjerrige og grensesprengende på det meste - det hører med. Men for deres egen skyld lær det å respekter og forstå rusmidlene dere bruker.

Dersom dere står på og turer xtc, syre fleinsopp etc- Alt den veien up- in the sky liksom så slutter det enten å virke riktig eller så blir du deppa eller ender opp i akuttsituasjon

Opiater : Alt over 1 døgn i uka er et sjangsespill og alt over 3 døgn gjør deg avhengig etterhvert. minimum 1 uke til neste gang iallefall. Kan være ålright å få dopen av staten reine opiater er lite skadelige for kroppen , men veien /skolegangen for å komme dit er hard. bruker sjøl morfin kanskje 3 til 6 dager i måneden: Liker den lette kreative rusen ei lita dose for godt til å klare å la være.

Sentralstimulanter: Daglig forbruk over tid tar rotta på deg. Ei linje cola til morraskaffen og ei etter middag går for noen men he - he det ballær på seg.
Når det gjelder amfetamisstoffer kan en vel ta 10 - 20 mg om morran og henge med i svinga - men hvem faen gjør det.

Bare dann og vann og når det er spesielt interessant med litt fart i sessen må jeg ihvertfall holde meg til, for å holde kontroll og vanlig døgnrytme og søvmønster.

Benzostoffer; kjedelige greier normalt sett spør dere meg , men grei som midlertidig nødlandingsdop - dødscheapt å bli avhengig av med langvarige og tunge syptomer både psykisk og fysisk.


Dette skulle vel dekke mye av det meste.


Så kommer vi til bruksmåte:

Dersom mengdene dere bruker i milli og megagram og antall er slik mange av dere påstår - er det og far out også over kort tid og substansene mange av dere ønsker å blande er dessuten farlige ilag og krever kyndig administering.
Nei, folken lær dere å gledes over rusmidler som et krydder til tilværelsen. har sjøl kjørt tidvis hardt og gått i fella både på alkohol og opiater og delvis på cola.
Dyrkjøpt lærdom - men har heldigvis lært (tror jeg)

Vil tilslutt oppfordre flest mulig å komme med synspunkter og egne erfaringer på hvordan holde seg oppegående og og ha glede av rusen og ikke bare ruse seg for å komme unna hverdagen - angst og fandens oldemor.

Take care, stay cool og tune inn
Sist endret av andropothead; 26. september 2007 kl. 21:36.
Tror det her er den beste posten jeg har lest her.

Jeg har lagt stort sett alle interesser av den slag på hylla utenom den halusinogene delen,
skal ikke påstå jeg føler meg trygg nok på meg selv til den slags desverre men lysten på
''eventyr'' overgår litt.

Fella de fleste går i fella på (etter min erfaring) er miljøet, du ender opp med litt for få straitiser som venner, det er ikke som om ting er så fantastisk lett og si nei til.

den saksa sitter du passe godt i også.
Først og fremst, overaskende bra skrevet. Etter to linjer var jeg overbevist om at nok en helsepleier eller juvente jævel hadde forvilla seg inn hit igjenn. Men takk for at jeg ble positivt overaska.

Slik jeg tolker posten din er du bekymret over de mange inleggene her. Og for all del mange av dem skaper grunn til bekymring. Men desverre er det skjeldent man klarer og påvirke folk i et slikt forum som dette. Noen har bestemt seg for og prøve eller har allerede prøvd.

For mitt vedkommende så behandler jeg dette som en kilde til informasjon og for og dele erfaringer med mine likmenn, og det uten og få en veivende pekefinger. Og mye av grunnen il at jeg enda ikke har beveget meg inn i soppens og syrens verden er nettop fordi jeg har hengt hær på forumet. Etter og ha lest utallige poster som både advarer og tipser fant jeg ut at jeg ikke er moden nok enda.

Så det inlegget dit, selv om det var vel skrevet vil nok neppe påvirke de du prøve å nå ut til. Halvparten gidder nok neppe å lese innlegget ditt engang.

Angående mitt eget rusmønster så har jeg vært nykter i en måned, noe som er helt siden jeg startet i ny jobb. Det er mye nytt og lære seg så jeg vil holde meg sharp og ikke drite meg ut. Når jeg har jobbet en stund til slipper jeg nok kansje hasjen inn i noen hverdager, men langt i fra alle. Hajs er kansje ikke så farlig, men man blir definetivt sløv av det.

Så nok engang, god post
Sist endret av murloc; 26. september 2007 kl. 21:41.
Andropothead
Trådstarter
helt enig men duverden hvor godt å lufte seg, og mye erfaring bak synspunktene. har jobba som rådgiver i skoleverket og voksenopplærng - gidder ikke mere - og tenker å sy sammen ei pakke som skoleverket kjøper. Noen andre enn velmenende vernepleiere uten erfaringer må være med å ta ordet sammen med alle dere som eksperimenterer. er sjøl for gammel . holder meg til det trygge
Vel, som Altzheimer sier er nok den største fella riktig nok miljøet.
Har selv bare levd i 16 år. Men, begynte allerede i 8. klasse eller hva det var å være
med "feil folk". Altså, de som dreiv med diverse stoffer.
For og si det kort og greit. Når jeg gikk i 8. f.eks. Var det ca bare hasj det gikk i for veldig mange.
Noen av vennene mine hadde aldri prøvd det før.
så, nå som jeg går 1. videregående, ser jeg at det baller veldig fort på seg for mangen.
et eksempel er vel en veninne jeg har, som tok avstand fra aboslutt allt. I 9. begynte hun å prøve ut røyk/snus. 10. Var det hasj.. og i løpet av sommerferien har hun begynt å røyke hasj daglig. Tar hyppere/kryssere ganske ofte, vært på turer med flein og amf.
Jeg må vel ta min del av skylda.
Ettersom det var meg og en annen kompis som allerede var i miljøet som "fikk hun inn der".
Det var aldri noe press, men hun ville selv også, og var veldig mye med oss.

Det kan også legges til at hun har mistet veldig mange av sine gode venner, og er
langt fra den samme personen som hun var for bare 3 år tilbake.

Så, den største fella er nok miljøet!


-Tusen takk for en veldig fin post! Var litt skeptisk i begynnelsen at det var enda en dud med moraliserende pekefinger som hadde komt seg inn her. Men, endret seg raskt. Veldig bra skrevet!
Sist endret av oom; 26. september 2007 kl. 21:53.
Oom: Det blir litt feil å generalisere "miljøet" slik som du gjør. Men jeg er jo enig i at mange rusmiljøer er veldig kyniske. Men som du selv sier så må kansje du ta på deg endel av skylda. Og når du sier det så er det ingenting i veien for at du kan påvirke henne i en mer positiv rettning
Andropothead
Trådstarter
det med miljøet er viktig tror jeg også . Vi hadde et hippie miljø der cannabis og hallusinogener var en del av et opprør mot forbruks og det flate forbruksmønsteret peace love og happiness var viktigere en både dop og straight jobb. Men vi levde jo som f samtidig. vi hadde trygg tilhørighet og viste hvor vi hørte hjemme. nå er det ikke slik lenger . alle merkelige og straighte miljøer leker seg med dop. og du kan holde fasaden til det sprekker. vi mista fasaden eller skifta fasade lenge før dopen i seg sjøl var et problem. jeg tror løsningen er å tørre å være seg sjøl samma f i hvilket miljø. .
Dritbra post andropothead Får en til å tenke
Likte dette innlegget.
Poeng til deg.
Stå på.
jeg slutta med hasj etter et års bruk, nå har det gått et år, og jeg har aldri hatt det bedre
Jeg har ikke hengt så lenge på nFF selv, men jeg kan ikke akkurat si det overrasker meg at mange brukere her tilsynelatende ikke har et balansert og ansvarlig forhold til rusmidler.

Et forum som dette reflekterer jo en del av det norske folk som har en interesse i nettopp slike ting, og det er rimelig åpenlyst for enhver person som beveger seg utenfor døra si at vi har et relativt problematisk forhold til rusbruk her i landet..

Heldigvis er det også en gjeng med jævlig kule, oppegående folk her som gjør hele forumet verdt å bruke. Gode sjeler som informerer saklig og vennlig, om dermed også oppnår en viss respekt som de kan bruke til å spre litt moral, uten at det oppfattes som moralisering.

Thanks guys Dere gjør en jobb helt gratis, som myndighetene egentlig burde gitt dere timebetalt for...
Sist endret av JungleChick; 27. september 2007 kl. 02:38.
Sitat av murloc
Oom: Det blir litt feil å generalisere "miljøet" slik som du gjør. Men jeg er jo enig i at mange rusmiljøer er veldig kyniske. Men som du selv sier så må kansje du ta på deg endel av skylda. Og når du sier det så er det ingenting i veien for at du kan påvirke henne i en mer positiv rettning
Vis hele sitatet...
Nei, jeg jeg klarer ikke å få henne ut derifra, desverre.
Har prøvd å snakket skikkelig med henne opptil flere ganger.
Hun "lover" å prøve å slutte med allt. 3 timer etterpå er hun like
mye på kjøret.
Murloc: Tror ikke han mener og generalisere miljøet, det er ikke kjipingane man tenker på vennene dine i miljøet vil deg da absolutt det beste.

men når du kommer utifra avrusninga så er du Jevla mye aleine om du ikke skal besøke venna dine, og du veit jo hva dem driver med.


Jeg føler meg forholdsvis heldig egentlig barnevernet kom og satte meg på pisseprøver når vi begynte og teste rippere blå og alt det tullet der. men selv om det eneste jeg på daglig basis brukte var bønne merka jeg at det var ganske stress si nei. og det er bare hasj. er ikke sjans i havet og si nei til det andre når du først har driti deg ut.
D går da fint ant å ha et "forsvarlig" rusbruk. Og har du gode venner som sier ifra så har du et sikkerhetsnett. Man blir aldri venner med dealern.
Kos at gamle hippier menger seg med den yngre garde da! Var det Erling Haefs du het, sa du?

Vel, jeg er veldig enig med trådstarter i at mange har et skrudd forhold til drugs, men jeg er ikke enig med alle dere som mener posten var så sinnsykt bra. Velmenende og lang, men ikke akkurat kjempebra skrevet. Der et et viktig poeng da, at folk må være bevisst på brukervanene sine, og at det er lett å la seg rive med, men er det ikke litt selvsagt også da?
Han for poenget sitt gjennom selv om han ikke har no doktorgrad i gramatikk og staving, tror folk flest her driter i det så lenge posten er informativ og ikke bare er no sprøyt.
Vel, det er absolutt ikke noe sprøyt, og poenget er godt, men informativt er det jo ikke. Som både JungleChick og felix_poker hinter til, så er dette det man kaller stating the obvious.

Men om noen lærer noe eller har glede av det, så er jo det så klart en fin ting.

Om ikke annet så er det godt å se at vi har en ny bruker her på forumet som sitter på en del erfaringer og som ønsker å dele de med oss.
Sist endret av mentalmelt; 28. september 2007 kl. 01:52.
Joda, man kan vel ikke være uenig med andropothead her, og ti ganger mer enig ble jeg med ditt innlegg som tillegg, JungleChick. Og som felix_poker og mentalmelt sier så er det jo vanskelig å gjøre seg uenig i "The Obvious." Det er jo alltid noen som har et dårlig forhold til alt.
Det jeg irriterer meg litt over er generaliseringen. Jeg er praktiserer sjamanisme på et seriøst og spirituelt nivå. Og da er det kjipt å bli satt i samme bås som speed-junkies og cola-støvsugere som ikke forstår at det finnes edlere aktiviteter en underholdning og rekreasjon og speiler dette i sitt bruk av droger. Forskjellen imellom å praktisere bruk av entheogener og misbruk av stimulanter og opiater er så stor at likhentene drukner bort. Den eneste likheten jeg ser er at alt stimulerer sinnet, men med radikalt forskjellige mentale og spirituelle nytteverdier. Når man har årevis av erfaring med droger synes jeg dette burde kommet bedre frem i startinnlegget. Ellers hadde jeg kjøpt den.
Andropothead
Trådstarter
Sitat av Vasall
Joda, man kan vel ikke være uenig med andropothead her, og ti ganger mer enig ble jeg med ditt innlegg som tillegg, JungleChick. Og som felix_poker og mentalmelt sier så er det jo vanskelig å gjøre seg uenig i "The Obvious." Det er jo alltid noen som har et dårlig forhold til alt.
Det jeg irriterer meg litt over er generaliseringen. Jeg er praktiserer sjamanisme på et seriøst og spirituelt nivå. Og da er det kjipt å bli satt i samme bås som speed-junkies og cola-støvsugere som ikke forstår at det finnes edlere aktiviteter en underholdning og rekreasjon og speiler dette i sitt bruk av droger. Forskjellen imellom å praktisere bruk av entheogener og misbruk av stimulanter og opiater er så stor at likhentene drukner bort. Den eneste likheten jeg ser er at alt stimulerer sinnet, men med radikalt forskjellige mentale og spirituelle nytteverdier. Når man har årevis av erfaring med droger synes jeg dette burde kommet bedre frem i startinnlegget. Ellers hadde jeg kjøpt den.
Vis hele sitatet...

Beklager manglende presiseringer - det er den ukritiske omgangen med psykedelika hvor de benyttes som reine rusmidler jeg er skeptisk til. Dette ender også ofte galt , rett og slett fordi trippene ikke blir fordøyd og relatert til hverdagen.

Det viktigste med trippen er det en tar med seg videre i livet i nyktern tilstand.

Lsd 25 er ikke et leketøy for å si det slik.
Vil takke for en informativ post, det trengs litt moral og langtidserfaring inne på dette forumet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har lest denne posten med interesse. Gammeln(andropothead) har en del synspunkter vi yngre bør ta oss ad notam.
problemet mitt er cola og bruk av benzo som landingsdop. skal slutte med benzo. Faen meg blitt større problem enn cola. Her på vestkanten er det mer cola enn godt er og når en har kontakter er det vanskelig å kutte ut. tror faen meg jeg skal bli nyktrist og bare røyke ei god bønne i ny og ne. Doplivet begynner å bli slitsomt. alkohol suger - benzo suger og opiater har jeg ingen interesse av - må da være måte på selv om det sikkert er godt. Nei en øl i ny og ei bønne i ne det får holde for meg.
skal ta meg en flein tur og tenke nøye gjennom det her. psykedelika benytter jeg bare i spesielle situasjoner - kanskje 3 ganger i året - gir perspektiver utover det vanlige livet og erfaringene varer.
bare en ikke overdriver.
For min egen del bruker jeg ikke alkohol lengre, delvis grunnet at det er ett farlig og kjedelig rusmiddel, og delvis grunnet at man bruker B2 og B12 for å forbrenne det, noe som veganere er mer avhengig av en vegetarer og kjøtt spisere....

Jeg for min del måteholder alle rusmdiler slik at jeg bruker dem høyest to ganger i måneden, dette gjelder cannabis som sopp.

Jeg er bittelitt uenig i måten du fremstiller cannabis på. Daglig bruk av cannabis kan i altfor mange tilfeller føre til en veldig passiv personlighet hos brukeren. Ofte blir cannabis røykingen fundamentet i hverdagen, og da synes jeg noe er galt. Har hatt mine perioder med daglig bruk, det jeg vil kalle misbruk i mitt tilfelle, og det gir meg ikke en brøkdel av hva cannabisen kan gi meg ved sjeldnere bruk. Men for all del, om dette er en skadevirknig eller ikke kan diskuteres, i og med at etter en liten måned så fungerer alt som normalt igjen som regel, så sånn sett er jeg enig når du fremstiller skadevirkningene ved langvarig bruk av hasj på den måten som du gjør.

Men ellers en god og informativ post! Stå på!
eyo

bra du joiner og deler dine erfaringer, enig i at mange har ett løssluppent forhold til det meste her.
Men det har med norges kultur og land å gjøre, ikke dette forumet, ikke folkene på dette forumet og respektive omgangskretser.

Norge har alltid vært ett vikingland, hvor det kjøres på med ting og måtehold ikke eksisterer i noen særlig grad, derfor er det lett å ta denne kulturen videre til annen rus når ingen fastsatte rammer via loven er satt opp. Derfor har Norges kultur en stor del av skylda for misbruket mener jeg.

Har selv misbrukt cannabis over lengre perioder, og det er noe man ikke merker stort til selv, slappheta og problemer med å tenke gjennom ting. Da blir det mer hemmende enn givende.
Merket to uker etter at jeg sluttet at jeg tenkte mye klarere, husket mye bedre og jobbet langt hardere og lærte mye bedre av dagene som gikk.

Det eneste jeg vil at alle skal vite er følgende:
Tenk over hva du og hodet ditt tåler, ikke ta sjanser
drit i hva kompisene dine tåler, og at du har kontrollen.
En varig rustilstand er ikke noe særlig, ikke la det ta over hverdagen.

take care!
Enig med potrick daglig hasjrøyking gjør deg sløv og det meste av må og bør ting blir utsatt. Dog stor forskjell om du røyker en upper som superskunk eller mengder med dårlig brunt. Har flere venner som dyrker sjøl og dermed har fri tilgang. Flere av disse har begynt å røyke annenhver dag. og ikke mornings.
Tross dette er jeg og enig med andro: ingen andre rusmidler kan de som liker og tåler rusen ha et mer jevnlig forhold til uten at alt skjærer seg.
Jeg for min del har ei grei ordning røyker når jeg blir påspandert en joint - men velger å ikke ha i huset. Da blir det for mye røyking.
ellers: hadde ei jævla tid for et par år siden og fikk benzo av legen. (suicidal - deprimert etc). trengte det bare et par uker, men fikk masa til meg varer i et par måneder. fy faen. de stoffene der suger. 2 mndr. terapeutisk bruk resulterte i 1 uke psykoangst og sjukemelding.
Sist endret av nothern light; 9. oktober 2007 kl. 16:32.