Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2395
Hei. Hvor gammel burde man være når man skal tester ut Hasj. Hørt at det kan gi hjerneskader vis man er under "utvikling" når man er ung osv.. men er detta sant eller har det ikke no å si når man Hasjer under "utvikling". Er 15 selv har ikke tenkt til å teste det ut selv, men lurer på det pga har venner som vil teste det de er 15 Tenkte jeg kunne hjelpe dem vis det faktisk er skaddelig under "utvikling" når man er så ung lisom..



- Takker -
Hasj gir ikke hjerneskader, men yngre folk er mye mer utsatt for å bli sløve ved regelmessig bruk.

Ta en titt på erowid, der står alt slikt.
http://www.erowid.org/plants/cannabi...faq1.shtml#3-3

edit: Dette med "sløv", ikke ta det så alvorlig som jeg skrev det. Ta en titt på det punktet i erowid-FAQ'en over.

edit2: Det viktigste du kan gjøre for dem er egentlig å være venner med dem uansett, og passe på at de ikke ender opp med å la fremtidig bruk gå ut over venner, familie og skole.
Sist endret av Nichotin; 24. november 2006 kl. 14:56.
Vel, jeg har bare prøvd en gang... da var jeg tolv Kunne gjerne tenkt meg å prøve igjen, men til nå er jeg fornøyd med lystgass Så lenge man er ansvarfull og er "voksen" så syns jeg 14 er fin alder å begynne å eksperimentere litt.
tews? håper ikke du mener hasj..

whatever, eh å ta seg noen trekk er som å ta seg noen øl. barre Delta-9-THC er kjekkere å har kulere navn, + det er ulovlig så det blir jo spennende osv.
folk blir barre vennlige av hasj.

Hasj er en gave til menneske fra naturen, peace.
Sist endret av Blunty; 24. november 2006 kl. 15:40.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg har flere venner som har røykt hasj siden før de var femten, og som røyker den dag i dag, uten at det har gjort den store skaden (det har kanskje ført til dårlige resultat på en prøve eller to, men ikke noe ut over det). Jeg har også bekjente som har røykt hasj siden 12-13-årsalderen som i dag har et svært usunt bruksmønster av både det ene og det andre, og som en følge av det har droppet ut av skolen, blitt kastet ut hjemmefra, kommet i fengsel og ellers hatt en hel del dårlige bivirkninger knyttet til deres rus(mis)bruk.

Selv om jeg bruker flere rusmidler selv, er jeg i utgangspunktet av den oppfatning at det å ruse seg ikke er en positiv ting. Hvis man ikke føler noen trang til å ruse seg bør man la være, og jo eldre man blir før man begynner med rusmidler, jo bedre er det, rett og slett fordi alle rusmidler kan ha negative bivirkninger. Når det er sagt, har ikke jeg noe å gjøre med hva andre velger å gjøre, og det kan godt hende at vennene dine vil klare seg utmerket selv om de prøver hasj noen ganger som femtenåringer. Helt generelt kan jeg si at dersom vennene dine er flinke, hyggelige og oppegående personer, så kommer det sikkert til å gå bra. Dersom de derimot prøver å framstå som noen tøffinger som gir faen i skolen bør de kanskje prioritere andre ting enn å ruse seg på hasj. Som Nichotin sier er det beste du kan gjøre å fortsette å stille opp for vennene dine, og prøve å se til at bruksmønsteret deres ikke blir for hyppig og at de ikke havner i miljøer som øker sannsynligheten for at de kommer til å prøve andre og farligere ting enn hasj.
Jeg synes ingen bør ruse seg noe særlig i så ung alder. THC er tross alt et hallucinogent stoff, og hjernen er i stor utvikling i denne alderen. Nå er det ikke direkte skadelig, men ville hvertfall ventet til jeg gikk i 1.klasse. Samme tenker jeg forøvrig om alkohol. Et sjeldent blås eller fylla iblant er ikke noe farlig. Men det blir som oftest ikke den ene gangen. Er ikke noe sjakktrekk å ruse seg regelmessig i den alderen. Er så mye annet gøy for dere er fortsatt "barn". Er også lettere å holde et ansvarlig rusforbruk når man blir eldre ettersom man får litt mer perspektiv på ting. Rus er noe man gjør da man mister litt av gleden over tingene man digga som barn. Rus er selvfølgelig mye mer enn det, men det er litt sånn jeg ser på det.
Sist endret av Sinister; 24. november 2006 kl. 15:43.
Sitat av aybara
Jeg har flere venner som har røykt hasj siden før de var femten, og som røyker den dag i dag, uten at det har gjort den store skaden (det har kanskje ført til dårlige resultat på en prøve eller to, men ikke noe ut over det).
Vis hele sitatet...
Åssen vet du at personene ikke har blitt påvirket av røykingen utover det? Du vet ikke hvordan personene hadde vært hvis de ikke hadde røyket?

Jeg har også bekjente som har røykt hasj siden 12-13-årsalderen som i dag har et svært usunt bruksmønster av både det ene og det andre, og som en følge av det har droppet ut av skolen, blitt kastet ut hjemmefra, kommet i fengsel og ellers hatt en hel del dårlige bivirkninger knyttet til deres rus(mis)bruk.
Vis hele sitatet...
Det er mange undersøkelser som viser til at folk som begynner å ruse seg tidlig har større sjanse for å bli rusmisbrukere, og få psykiske problemer senere i livet. Det betyr imidlertidlig ikke at det er sikkert at det er rusmidlet i seg selv som er problemet. Det kan godt være at folk som er disponert for psykiske problemer begynner å selvmedisinere seg selv. Det er ivertfall kjent at de fleste narkomane begynner å ruse seg i en tidlig alder. Det som også er tilfellet hos de fleste narkomane er at de har hatt en voldelig oppvekst.

Alikevel er det ikke gitt at det ikke er større risiko knyttet opp mot tidlig debut. Denne artikkelen viser farene med tidlig cannabisrøyking;
Unlike tobacco (nicotine) cannabinoids also have adverse psychiatric effects. A large amount of evidence shows that young and adolescent users are especially vulnerable to these effects.2 3 Those starting to use cannabis while in their early teens are more likely to suffer intellectual and emotional impairment; escalate to weekly or daily use; become dependent; progress to other illicit drugs; become anxious, depressed, and suicidal; and be involved in delinquency and crime than those starting later.
Vis hele sitatet...
Som sa tidligere, må man ta det med en teskje salt, da korrelasjon ikke er det samme som kausualitet. Men det er tydlig at røyking i tidlig alder er lite smart. Jeg anbefaler at du viser kameraten din denne linken, så han kan ta informerte valg. Mer kan du nok ikke gjøre. Link
Sist endret av Bananeter; 24. november 2006 kl. 17:01.
anbefaler de å vente til de har starte på vidregående, selvom hasj ikke er et så farlig rusmiddel så kan det få deg til å sette fokus på helt andre ting enn det du trenger å fokusere på i den alderen, vent til vidregående.... skal man røyke jointer i den aldern så kan det lett ende med at man gjør det på en benk ute i kulda, og politiet er ikke så glad i oss hasj røykere.... fikk selv en saftig bot når jeg var 15. og hasjen ødla mitt fokus på skole, sliter enda med å holde meg i skinnet....

"THC er tross alt et hallucinogent stoff" er det det? vet at det er "Psychedelic" men trodde at hallucinogener ga deg halliser? aldri fått noe annent en syns bedrag på tjall... og da mener jeg ikke rosa elefanter... mere ting i øyekroken som bare var en stol elns....
Jeg prøvde første gang som 15. Begynte ikke veldig etter det. Har hele tiden pauser mellom røykinga. Har ikke merka no av det, tror ikke det er farlig å prøve litt som 15, men chill med å virkelig begynne til du vet mer om det.

Dere burde ikke bekymre dere. Bare røyk med måte. Og viktigst: nyt det.
blunty:
fjorten å å røyke hasj er litt tidlig ja.tror du de ikke kommer til å røyke hver dag og teste masse annet shit?høres ikke lurt ut.

opium er vel og en gave til menneskene fra naturen eller?
Sitat av tews
blunty:
fjorten å å røyke hasj er litt tidlig ja.tror du de ikke kommer til å røyke hver dag og teste masse annet shit?høres ikke lurt ut.

opium er vel og en gave til menneskene fra naturen eller?
Vis hele sitatet...
tews: Er du helt idiot? Du kan ikke sammeligne hasj med opium. Har forøvrig fått med meg ett par av dine andre idiotiske innlegg i løpet av dagen. Skjerp deg!
er du helt teit, det er ironisk.blunty skriver at hasj var en gave til mennesken fra naturen.skjerp deg!
tews: Visst faen er det en gave til menneskene. Tenk alle plagene den kan lindre. Kreft, aids, MS, osv., uten særlig med negative effekter. Bruker man det med måte fungerer det utmerket som rusmiddel også.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Mm, men han har et poeng da; det er opium også! Forsåvidt også enig i at femten er for ungt, klart, ikke å prøve, men f.eks. daglig bruk vil være temmelig uklokt og ganske sikkert også destruktivt mtp. skolegang og lignende... Men det går nok veldig fint uansett, bare pass på at de ikke begynner å røyke daglig!
Begynte selv å røyke i ganske ung alder, det var nok ikke så lurt i ettertid. Fikk endel angst og depresjoner som følge av det.. Ville nok ventet til jeg ble litt eldre. 16-17 ellerno er en bedre alder å prøve litt :P
hva faen feiler det folk alså eg sier ikke nei takk til alkohol men narkotiske stoffer som hasj skal man holde seg langt unna. tenk på alle dem gangene noen dør av overdose eller får økonomiske problemer "TENK" men har man begynt så kan ein ikke klandres men vis du har valget så si nei!!!!
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Du er ung og uinformert. Hvor mange har dødd av overdose på THC?

Du ligger etter, kid. Her prøver vi å gi gode svar basert på fakta, ikke bygge under frykt med mer forutinntatt frykt.
Sist endret av Mullah; 24. november 2006 kl. 23:02.
Overdose ved hasj- røyking. Du har ikke peil, Tørkie.
jeg syns egentli du er for ung til å seste hasj... , fordi det jeg er ganske sikker på at vill skje, er at du finner ut at det her var jo sinnsykt digg, å gjør det mer å mer,... , men alle er jo ikke som meg da, å noen klarer faktisk å kontrolere seg, å begrense forbruket... jeg sleit jo me deprisjoner, så søstra mi sa at jeg trengte å begyne å røyke, for da går alt bra, men etter en stund vill du se at alt ikke er så positvt alikevell... hasj ble inngangsbiletten men til rusen liksom... måtte røyke hver dag, å tok pepper når jeg ikke fikk tak i hasj.. men alle er jo ikke så dumme da, å di fleste skjønner jo at d ikke er lurt, men uansett så vill jeg kanskje råde deg til å vente... jeg skulle ha venta til jeg blir mer voksen å skjønner alt d me rett å galt å konsekvenser osv,,, men jeg kan jo ikke si hva som er rett for deg da... du er jo ikke meg... mange sa jeg ikke hadde overlevd uten å røyke, så det var bedre å røyke å komme seg over den nedturen jeg hadde da, men men...
k
o
l
a
Jeg synes også at du bør vente litt før du prøver hasj, du er rett og slett ikke voksen nok (no offence) til å holde på med rusmidler.
jeg eksperimenterte mye som 13 åring.. synes nå det var ALT for tidlig.. men er samtidig glad for at jeg har den erfaringen jeg har nå
jeg skal gi deg et godt tips, hvis du føler deg klar for å teste hasj er du det, du kan ikke spørre andre om du er det. (hvorfor høres dette ut som en sex-preik?)
hmm.. anbefale fol å begynne med hasj i videregående?? .. aldersmessig passer kansje dette. men ikke situasjonsmessig. prøvde 3 måneder å kombinere disse to å skolen tapte. Det var ikke sånn BOOM stryk i alle fag. men man merker hvor mye lettere d blir å være hjemme fra skolen osv. så skal du røyke i vidergående anbefaler jeg bare helgebruk hvis du må bruke stoffet. går mye bedre på skolen etter jeg kutta litt ned på hasjen
Viss noen vil prøve hasj så er det jo barre til å prøve det.
Er det sånn at du vil fortsette så må du barre ikke overdrive, du må ha god selvkontroll når du driver med hasj for du blir liksom ikke sjuk dagen etterpå du har røyket som som alkohol! Du kjenner ikke bivirkningene så godt, hasj er noe du kan ta hver dag...
Folk i ung alder blir fort sløve av hasj sies det, derfor kan det gå litt gale på skolen.
Beste alder for inntak av hasj er vanskelig å si, det kan variere fra person til person!
Nå er det ikke trådstarter som har tenkt å teste, men som trenger informasjon om hvordan han\hun skal forholde seg ovenfor venniner som har lyst å prøve.
Det viktigste er at du bestemmer deg selv. Har du lyst å prøve eller ikke?
Når du kommer til den situasjonen at du kanskje blir tilbudt av vennindene dine må du nesten ha bestemt deg. Dersom du velger å la være er din største oppgave kanskje å holde dem med informasjon og å holde dem fast i virkeligheten.
Mest sansynlig kommer ikke det til å skje noe gale i ettertiden, men man burde passe på at man ikke blir sittende å røyke dag ut og dag inn. Selv om det kanskje kan gå helt fint og man ikke merker noe selv, blir man forandret.

Da jeg testet første gang var på slutten av 10. klasse.
Hadde da drukket hver helg i 3 år og var temmelig lei av å avverge vold og voldtekt.
Jeg ville begynne for meg selv. Jeg og en kamerat.
Etter at vi hadde testet det fristet det så klart med en gang til, og det ble det. Og igjen og igjen og igjen. Man skifter gjerne hvem man røyker med, etter som man gjerne får "venner" i "rusmiljøet" og prøver sammenst med dem. Faren blir jo stor får å prøve andre ting. Har nå roet røykingen ned til 1-2 ganger i uken eller mindre (fra hver dag), og er sinsykt glad for at jeg bestemte meg tidlig får å aldri prøve noe annet en hasj. Har foresten flyttet snittet mitt fra 3 til nesten 5 etter at jeg begynte å røyke. Sitter stein og ser på skolebøkene med en i klassa. Vi har ikke dårlig tid og bare har det gøy, selv om studien av og til blir totalt glemt.

Det ble vel litt for utdypende, men ja. Støtt vennene dine og bestem deg selv.
Sist endret av Patkomplat; 29. november 2006 kl. 13:16.
Okay folkens jeg startet som 15 og har røyket så godt som hver dag fram til nå (20), nå er jeg på 3 uken uten og det går helt uproblematisk. Er utadvent, aldri hatt noe problemer med syken, deprimert eller noe sånt. Fikk 106 på iqtest.dk her om dagen og har trenet hele livet. Det var en periode som jeg ikke gjorde noe annet enn å røyke fordi jeg var litt lat men da begynner man å tenke fremover ganske fort (forhåpentligvis) og finner ut at jeg ville tilbake til det gamle. Så da startet jeg opp på NAV-Kurs (arbeidsformidlingen), startet opp å trene igjen OG røyket hasj på et nivå som jeg syntes var greit. Det jeg gjorde var å bestemme meg for NÅR det var ok å røyke og det var egentlig bare på kvelden når jeg hadde vært på kurs om dagen og trening om kvelden. Sånn holdt jeg på 1 en måned: Opp klokken 05.30 gikk på kurs, På trening på ettermidagen/kvelden, og ETTER alt var gjennomført så blei det blås Men de kurslederne fant ut at jeg røyket fordi de spurte og jeg lyver ikke om det, kan man ikke stå for det så får man finne seg noe annet å gjøre!

Det dumme var at de KREVDE at jeg skulle pisse rent ut januar hvis ikke så kunne jeg ikke bruke de som referanser på jobbsøking, så da bestemte jeg meg for ihvertfall 4 måneder uten tjall (skal 3 månder på skole i Spania 8 januar for å studere spansk så var jo egentlig like greit for min del)

Etter at jeg sluttet å røyke (3 uker siden) så har det ikke hatt noen negativ virkning på meg ihvertfall og trives egentlig godt med det også.

Men kan nevne det at jeg kjenner INGEN andre som har røyket i 5 år som aldri fått noen problemer fordi de har røyket (psyken, angst osv) og heller INGEN andre som har kunnet kutte ut så brått uten også få det kjipt, blitt agressive og hatt det generelt ukomfortabelt.

Så tør og påstå at jeg er en utrolig heldig person, og til dere som er uerfarne hasjrøykere, tenkt å starte: Les det jeg har skrevet og tenk på hva DU vil med livet ditt og jeg kan nesten garantere dere at med et daglig forbruk så kommer flesteparten av dere til å få noen slags problemer på en eller annen måte.

Og btw er også i fast jobb.

Men som avslutning så kan dere få et litt politisk innspill fra min side og en liten ting dere kan tenke på:

Jeg mener at hvis Hasj hadde vært legalisert så hadde det fungert sånn at det hadde blitt mindre bruk av de sterkere stoffene, dette tør jeg påstå fordi at for også få kjøpt hasj mange steder så MÅ de inn i et miljø som tilgangen til sterkere stoffer, spesielt amfetamin og diverse piller er tilstede HELE tiden. Jaja mest sansynlig går du ikke og drar'n i nesa første gangen du ser pepper, og kanskje heller ikke 3,4,5,6,7,8..... MEN etterhvert så kommer NESTEN alle til også prøve det, kan jo bare teste det en gang ikke sant??? ÅÅÅÅÅ tenker du da dette var skikkelig digg og så har du lyst til å prøve mer (been there done that, men bare i en kort periode). Så derfor MÅ vi kjempe for å få det legalisert, veldig mange er fornøyd med også bare ta seg en tjall og tenker ikke så mye på andre stoffer, men når tilgangen er der.......

Stem på meg som talsmann for JAAA til legalisering:P
For å si det sånn, ikke prøv hasj før du er voksen nok til å skjønne hva du tar i deg. Hasj er ikke farlig ved riktig bruk. altså, missbruk gjør skader!
jeg må innrømme og si at jeg ikke har blitt noen som helst slag for sløv, det er folk som røyker altfor mye og ikke får sove om nettene, jeg gidder ikke røyke hver kveld. Jeg går på skole og gjør det bra, men er aldri skeiv på skolen, pass på det. Da kan det være litt vrient å få med seg ting...