Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 3939
Helt innledningsvis vil jeg henvise til denne tråden av q_Werty for mer informasjon om Dimensjonsteorien.

Og nå til selve tråden:
Følgende scenario skjer: Du finner ut at du har mulighet til å kontrollere den 6. dimensjon (forlyttning i tid) og bestemmer deg for å dra tilbake i tid for å se hva som skjer dersom du dreper deg selv. Du ankommer din hjemby et halvt år før "din egen tid" og drar rett hjem til deg selv og ringer på. Du åpner, ser vettskremt ut og du dreper deg selv.

Men hva nå? Hva vil skje? Det som skjer her nå er et tidsparadoks: Du dør, og du vil ikke ha kunnet drept deg allikevel fordi du ikke ville levd videre for så å dra tilbake. Så hva skjer?

Min teori på området er at ett av følgende to scenarioer skjer:
1) Du opphører eksistens, og du vil dø med fortiden din. (Lite trolig, siden framtiden din i og for seg dør med fortiden, og dermed vil ikke mordet ha kunnet finne sted.)

2) Du forsvinner tilbake til fem minutter før hendelsen og der blir du, og må leve hele det neste halve året på nytt uten minne om det som er skjedd, fordi det er umulig.

Jeg har mest tro på det siste, men ville dette avslørt at det finnes en gud? For hva annet kunne forårsaket at noe slikt skjedde? Men hva om du gjør det samme igjen, og igjen, og igjen, vil du da bli fanget i en evig malstrøm av tid? Og hva sier det som tidsperspektiv i universet, for alt du vet kan du jo ha gjort dette uendelig mange ganger før?

Beklager litt vanskelige ting som ble dårlig formulert i dårlige forklaringer her, men håper dere tar hovedpoenget. Jeg bare kom til å tenke på dette på bussen i dag.
det dannes to virkeligheter. En er der du eksisterer og mordet aldri fant sted, og en der du ikke eksisterer. Som du sa. Om man kunne kontrollere den 6. dimensjon, kunne man også bevege seg mellom alle disse valgene. Alle utgavene av vår tid.

Jeg er så langt i fra en ekspert på området, men jeg ser en timeloop som heller... usannsynlig. Det er vanskelig, så jeg bare spekulerer. Brum.
Sist endret av ulldott; 7. juni 2007 kl. 01:05.
Min teori:
Når du reiser tilbake finnes det to versjoner av deg, nesten som du hadde klonet deg selv. Du dreper derfor ikke deg selv, men den yngre versjonen av deg. Dette forhindrer ikke at du kan leve videre, men du har skapt en ny tidslinje.

http://nff.bitsex.net/731.jpg

Linje 1 er livet frem til du hoppet tilbake i tid. Linje to er retningen det nye livet ville tatt. Dette vil blant annet føre til at hvis du har gjort noe du angrer på, kan du dra tilbake i tid og "eliminiere" deg selv (drepe og skjule liket) og leve videre i en ny tidslinje.
Det du sier laurentius er vel noe ala det jeg mener. Det eneste spørsmålet jeg har er om linje 1 fremdeles vil eksistere, eller vil den opphøre å eksistere? Jeg venter selvsagt ikke noe konkret svar, ettersom ingen vil kunne gi oss det. Jeg bare... Kommer med forslag :X
Sist endret av ulldott; 7. juni 2007 kl. 01:16.
Jeg tror at hvis du drar tilbake i tid i 5 min og dreper deg selv, dør både fortid-deg og fremtidige-deg, men ikke nåtid-deg.. Rett og slett fordi du ikke lengre er å nåtiden! du er jo i fortiden og dreper deg selv. Så drar du tilbake og lever livet med en ny fremtid siden den du hadde ble drept...

EDIT: ja er jo noe alà det ulldott og Laurentius sa da.
Sist endret av simdal; 7. juni 2007 kl. 01:17.
Gest's Avatar
Trådstarter
Laurentius: Så tidslinje I vil bare eliminieres det øyeblikket du dreper deg selv, og du vil fortsette å eksistere i tiden der du drepte ditt yngre jeg? Men du vil ikke kunne ha dratt tilbake og byttet plass med mindre du levde ut den livslinjen der du faktisk gjør det, hvilket tilsier at det så å si -må- oppstå en tidsloop med din teori?
Tidslinje èn fortsetter, men du er ikke med der etter at du har reist tilbake. Blir flere parallelle tidslinjer.
Sist endret av Laurentius; 7. juni 2007 kl. 01:23.
Interessant tråd.

Jeg tror at hvis vi hadde drept oss selv, så ville vi nok dødd. Det er det mest logiske for meg.
Gest's Avatar
Trådstarter
Laurentius: Jeg vil fortsatt ikke si meg enig, fordi jeg tror at det som skjer i fortiden vil ha en påvirkning på fremtiden, spesielt noe du selv gjør med din egen fortid. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener.
Jeg tror nok heller at den parallelle tidslinjen vil skapes i det du reiser tilbake i tid, ikke nødvendigvis i det du dreper deg selv. Dermed gjør du ikke noe mot deg selv i din egen fortid. Du gjør noe mot deg selv i din egen fortid i den parallelle tidslinjen.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Gest: hvis du tar Laurentius sin teori kan du også stille spørsmålet på en annen måte. Hvis du kloner deg selv på atomnivå, altså en eksakt kopi av deg selv. Vil du da være to personer? Vil det påvirke noe om du skyter den ene av disse?
Eller på en litt annen måte.. teleportering.. Hvis du lot deg teleportere på den måten at atomene du er bygd opp av kopieres til bestemmelsesstedet og gjenoppbygges der, en din originale sammensetting av atomer ble ikke destruert. Da forflytning var fullført gikk du tilbake til utgangspunktet og drepte deg selv.
Sitat av max-mekka
Interessant tråd.

Jeg tror at hvis vi hadde drept oss selv, så ville vi nok dødd. Det er det mest logiske for meg.
Vis hele sitatet...
Det er jo det minst logiske! Hvis du dreper fortids-deg og opphører å eksistere i det sekundet du gjør det, vil fortids-deg aldri kunne utvikle seg til nåtid-deg og velge å dra tilbake å drepe fortids-deg.

Sitat av Gest
2) Du forsvinner tilbake til fem minutter før hendelsen og der blir du, og må leve hele det neste halve året på nytt uten minne om det som er skjedd, fordi det er umulig.

Jeg har mest tro på det siste, men ville dette avslørt at det finnes en gud? For hva annet kunne forårsaket at noe slikt skjedde? Men hva om du gjør det samme igjen, og igjen, og igjen, vil du da bli fanget i en evig malstrøm av tid? Og hva sier det som tidsperspektiv i universet, for alt du vet kan du jo ha gjort dette uendelig mange ganger før?
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde blitt sendt 5 min tilbake på denne måten, hadde du jo ikke forandret deg noe, og du hadde tatt den samme beslutningen senere i livet om å reise tilbake å drepe deg selv. Du får en tidsloop i denne forklaringenm, sett at du ikke tror på den frie vilje (noe jeg ikke gjør, men det er en annen diskusjon).

Sitat av Gest
Laurentius: Jeg vil fortsatt ikke si meg enig, fordi jeg tror at det som skjer i fortiden vil ha en påvirkning på fremtiden, spesielt noe du selv gjør med din egen fortid. Men jeg skjønner veldig godt hva du mener.
Vis hele sitatet...
Godtar du en teori om at det kan finnes parallelle tidslinjer?

Sitat av gunvar
Jeg tror nok heller at den parallelle tidslinjen vil skapes i det du reiser tilbake i tid, ikke nødvendigvis i det du dreper deg selv. Dermed gjør du ikke noe mot deg selv i din egen fortid. Du gjør noe mot deg selv i din egen fortid i den parallelle tidslinjen.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Med en gang du har reist tilbake i tid, vil du gjøre små forandringer i den opprinnelige tidslinjen. Da blir det skapt en ny tidslinje.

Sitat av z0p
Gest: hvis du tar Laurentius sin teori kan du også stille spørsmålet på en annen måte. Hvis du kloner deg selv på atomnivå, altså en eksakt kopi av deg selv. Vil du da være to personer? Vil det påvirke noe om du skyter den ene av disse?
Eller på en litt annen måte.. teleportering.. Hvis du lot deg teleportere på den måten at atomene du er bygd opp av kopieres til bestemmelsesstedet og gjenoppbygges der, en din originale sammensetting av atomer ble ikke destruert. Da forflytning var fullført gikk du tilbake til utgangspunktet og drepte deg selv.
Vis hele sitatet...
Det blir det samme med teleportering ja, bare at tidsintervallet, mellom tiden der du velger å gå tilbake i tid og tiden du går tilbake til, går mot null ved teleportering.

edit: La til "ved teleportering" i siste linje.
Sist endret av Laurentius; 7. juni 2007 kl. 01:53.
Så faktisk en dokumentar om akkurat dette for noen måneder siden. En av teoriene der var at selv om du reiser tilbake i tid, med den hensikten å drepe deg selv (eller bestefaren din for den saks skyld) så vil du ikke lykkes.
Ting vil påvirke deg slik at du rett og slett ikke klarer å tukle med fortiden.

Eksempel
- Du prøver å drepe bestefaren din (eller deg selv) og du bommer med pistolen.
(Var et av eksemplene fra dokumentaren).

Men hvis du nå SKULLE klare å drepe deg selv så vet ikke jeg. Mest sannsynlig har du et kjempeproblem
Gest's Avatar
Trådstarter
z0p: Jeg tror det ville vært annerledes, fordi du ikke påvirker tiden noe større. Ingen ville vært påvirket av at man lagde en kopi av seg selv og drepte denne, med mulig unntak av deg selv. Dette ville foregått i nå-tid, og muligheten for å opphøre å eksistere er lik null. Men man kan jo egentlig ikke vite om man opphører å eksistere fordi tidslinjen ikke deler seg i mitt ekesmpel, om du skjønenr, fordi svarene er uvisse. Spørsmålet er vel egentlig om hvorvidt tidslinjen deler seg eller ikke idet du dreper ditt "fortids-jeg".

Sitat av Laurentius
Godtar du en teori om at det kan finnes parallelle tidslinjer?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg gjør egentlig det, på lik linje som jeg godtar det meste av teorier innen dette, fordi vi ikke kan vite sikkert noe som helst i denne debatten.
Sist endret av Gest; 7. juni 2007 kl. 01:50.
Sitat av Gest
z0p: Jeg tror det ville vært annerledes, fordi du ikke påvirker tiden noe større. Ingen ville vært påvirket av at man lagde en kopi av seg selv og drepte denne, med mulig unntak av deg selv. Dette ville foregått i nå-tid, og muligheten for å opphøre å eksistere er lik null. Men man kan jo egentlig ikke vite om man opphører å eksistere fordi tidslinjen ikke deler seg i mitt ekesmpel, om du skjønenr, fordi svarene er uvisse. Spørsmålet er vel egentlig om hvorvidt tidslinjen deler seg eller ikke idet du dreper ditt "fortids-jeg".
Vis hele sitatet...
Tidslinjen vil ikke dele seg i det du dreper ditt "fortids-jeg", den vil dele seg med engang du påvirker omgivelsene når du har dratt tilbake i tid, siden den minste ting du gjør der vil påvirke "framtiden" og det vil dermed skapes en ny parallell tidslinje... Etter det kan du jo forsåvidt bare gå og drepe deg selv.

*PANG* lurer på om det føles godt etterpå
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Er tiden i sekunder, minutter eller år egentlig vesentlig i dette spørsmålet? Om man ser stort på det er det liten forskjell på ett sekund eller hundre tusen år, ihvertfall i forhold til en evighet. Det har jo ingenting med å påvirke tiden som er et menneskeskapt begrep.

Jeg tror heller ikke du kan skape en ny "tidslinje" som dere kaller det. Årsaken til dette er som sagt at tid er et begrep skapt av mennesker, og i en evighet er tid uvesentlig. I en evighet vil alt som kan skje uansett skje.
Sist endret av z0p; 7. juni 2007 kl. 02:00.
Gest's Avatar
Trådstarter
z0p: Tid er muligens et menneskeskapt begrep, men jeg tror fortsatt at tid er noe som eksisterer. Dersom man dreper sin egen klone i nåtid vil ikke det påvirke nåtiden på lik linje som hvis du dreper deg selv i fortiden. Det er i alle fall hva jeg tenker om det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Argh.. need more aspirine...
Dette er den slags diskusjoner som ALDRI fører noe sted, og er umulige å bevise.
Og sett at det var mulig; hvem i helsvarte ville trodd deg?
Gest's Avatar
Trådstarter
robhol: Bare fordi debatten ikke nødvendigvis har noe mål, er det like fullt en idémyldring rundt konsekvenser av handlinger utført i en tid. Jeg liekr å diskutere teoretiske ting som dette, og dersom du ikke trives med temaer som denne i debatter, ser jeg heller ingen grunn til din deltagelse i dem.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Gest: Dersom man teleporter seg selv vil man ikke drepe sin klone, men sin "original" og det vil gå en viss "tid" mellom teleporteringen og drapet. Om det er to sekunder eller 50 år er jo totalt urelevant.
Om du kan reise tilbake i tid vil det fortsatt skje i nåtiden siden "tiden" da blir et abstrakt begrep. Nåtiden er den tiden du eksisterer i og opplever er det ikke?
Sitat av robhol
Argh.. need more aspirine...
Dette er den slags diskusjoner som ALDRI fører noe sted, og er umulige å bevise.
Og sett at det var mulig; hvem i helsvarte ville trodd deg?
Vis hele sitatet...
Ta det med ro
En gang i denne framtiden vil nok gest reise tilbake i tid og drepe seg selv rett før han poster denne tråden. Dermed vil han skape en parallell tidslinje hvor robhol vil slippe å lese denne tråden. Så du kan leve i fortrolighet om at det nå lever en robhol som har sluppet å lese denne tråden og har lagt seg rolig til å sove uten å ha måttet tenke på tidsforstyrrelser i det hele tatt

Tipper denne posten irriterer deg enda mer enn tråden gjorde fra før
Skål.
Gest's Avatar
Trådstarter
z0p: Her kommer vi inn i et definisjonsproblem. Jeg vil kalle "nåtiden" den tiden du senest opplevde, så dersom man drar til fortiden, vil nåtiden være der du dro. På den måten vil jo et drap på ditt fortids-jeg påvirke fremtiden (fra det tidspunktet og fremover) i langt større grad enn drapet ditt på en klone, eller ditt originale selv, alt etter som.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Om du tenker slik på det vil jo en tidsreise være en umulighet, og derfor vil problemstillingen være meningsløs. Du kan ikke leve i fortiden om du tror tid er noe som eksisterer utenfor et menneskelig begrep
Sitat av z0p
Gest: Dersom man teleporter seg selv vil man ikke drepe sin klone, men sin "original" og det vil gå en viss "tid" mellom teleporteringen og drapet. Om det er to sekunder eller 50 år er jo totalt urelevant.
Om du kan reise tilbake i tid vil det fortsatt skje i nåtiden siden "tiden" da blir et abstrakt begrep. Nåtiden er den tiden du eksisterer i og opplever er det ikke?
Vis hele sitatet...
Men hvis man bare blir teleportert/klonet påvirker man jo ikke tiden på noen måte. I mitt hode blir det ikke noe rot hvis man blir klonet for så og drepe sitt gamle jeg, da vil klonen bare fortsette og leve... Men hvis man reiser tilbake i tid og dreper seg, da blir det rot fordi det vil påvirke "framtiden" du reiste fra på måter som er vanskelige å tenke seg.
Sist endret av gunvar; 7. juni 2007 kl. 02:16.
Sitat av gunvar
Tidslinjen vil ikke dele seg i det du dreper ditt "fortids-jeg", den vil dele seg med engang du påvirker omgivelsene når du har dratt tilbake i tid, siden den minste ting du gjør der vil påvirke "framtiden" og det vil dermed skapes en ny parallell tidslinje... Etter det kan du jo forsåvidt bare gå og drepe deg selv.

*PANG* lurer på om det føles godt etterpå
Vis hele sitatet...
Er ikke helt enig i denne tankegangen. For i det du drar tilbake i tid så kan det også hende at det du påvirker i all den grad du gjør det, uansett hvor liten eller stor vil føre til det universet eller tilstanden som det var i det du dro. Om du forteller deg selv i fortiden at du kommer til å reise til bake i tid i fremtiden, så vil du i det du sier det også huske situasjonen fra fortiden. Det er det jeg tror da.

Hvis du drar tilbake i tid å dreper deg selv, så vil du heller aldri ha dratt til bake i tid og heller aldri ha drept deg selv og dermed dratt tilbake i tid å drept deg selv og dermed ikke ha dratt tilbake i tid og drept deg selv og dermed ha dratt tilbake i tid og drept deg selv osv.

Syntes problemstillingen er artig, men jeg tror ikke på å dra tilbake i tid. Blir for mange ulogiske situasjoner for meg

Men om mitt fremtidige jeg hadde kommet inn døra og drept meg nå, så hadde jeg uten tvil død. Samtidig som mitt fremtidige jeg ikke hadde hatt noen fysisk grunn til å dø. Men samtidig ikke hadde hatt noen grunn til å eksistere. 'Den enkleste forkalringer jo da at man simpelten dør. Og at ditt fremtidige jeg opphører å eksistere.

Om tidslinja splittes aner jeg ikke. Men i så fall burde det være en tidslinje for alle mulige utfall av alle mulige situasjoner. Veldig mange tidslinjer. Alternative universer om du vil. Som i den ene Star Gate SG1 episoden.
Gest: Hvis du kopierer deg selv, blir dette det samme som om du hadde reist tilbake i tid, bare at tidsintervallet går mot 0 ved en kopiering. Det jeg mener med det er:
Hvis du reiser tilbake et år i tid, blir kroppen din forflyttet ett år tilbake og du lever samtidig som den yngre kroppen din. Den yngre og den eldre kroppen lever som kloner.

Hvis du derimot reiser tilbake et sekund, blir det tilsvarende, bare at da er kroppene like gamle, sånn at du i praksis har skapt en klone av deg selv.

Derfor blir det en selvmotsigelse når du sier at du kunne drept 1-sekunds-klonen din uten å påvirke noe, mens du ikke godtar at du kan drepe 1-års-klonen din.

Sitat av z0p
Er tiden i sekunder, minutter eller år egentlig vesentlig i dette spørsmålet? Om man ser stort på det er det liten forskjell på ett sekund eller hundre tusen år, ihvertfall i forhold til en evighet. Det har jo ingenting med å påvirke tiden som er et menneskeskapt begrep.

Jeg tror heller ikke du kan skape en ny "tidslinje" som dere kaller det. Årsaken til dette er som sagt at tid er et begrep skapt av mennesker, og i en evighet er tid uvesentlig. I en evighet vil alt som kan skje uansett skje.
Vis hele sitatet...
En evighet går vel under tidsbegrepet, som uendelig mange år/sekunder/milleniumer?
jeg tror ikke man kan møte seg selv om man reiser tilbake i tid.

det blir nesten like teit som i filmen "deja vu", som sugde horekuk.
Gest's Avatar
Trådstarter
z0p: Hvordan er det umulig? Jeg setter menneskelige definisjoner på det, jeg tror fortsatt at fortid eksisterer, men hvordan forklarer du da at du i fortiden vet hva som vil skje i framtiden, dersom du ikke tror på noe slikt som tid? Er det bare hendelsesutfall dersom ting går som de har gjort så langt (dvs fram til min definisjon av "nå-tid"), men vil ikke det også være et tidsbegrep?

Laurentius: Nei, jeg vil ikke si meg enig. Dersom du dreper en klone vil du ikke selv dø, men om du reiser et sekund tilbake i tid og dreper deg selv vil jo tidsparadokset oppstå, fordi du da ikke vil ha dratt tilbake fordi du var død. Derfor er det en forskjell på eksemplene.
Sist endret av Gest; 7. juni 2007 kl. 02:22.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Gunvar: Poenget er jo at om du kunne reise tilbake i tid ville du være en klone av deg selv. Jeg skjønner tankegangen deres i forhold til tid, men på kvantenivå vil ett par sekunder eller år spille liten rolle, og det er jo der nøkkelen til hva som skjer i det eksakte drapssekund ligger.

Jeg er litt usikker på definisjonen av en evighet, men bruker den i mangel på et bedre ord på noe som ikke slutter (eller starter).
Sist endret av z0p; 7. juni 2007 kl. 02:28.
det å reise tilbake i tid er jo et tidsparadoks i seg selv
Laurentius & z0p: Ved å reise tilbake i tid vil du påvirke faktorer som fører til det faktum at du reiste i tid, som igjen kan føre til at du ikke reiser tilbake tid, uansett hvor kort tid det er snakk om her... Men hvis du bare kloner deg selv, kan ikke klonen din påvirke noen faktorer som kan gjøre at du aldri klonet deg selv, fordi klonen aldri eksisterte før du faktisk klonet deg selv.
Skjønner?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
gunvar: jo, men tar vi teleporterings eksemplet så er det du som velger å teleportere deg selv, og blir da din egen klone, og det er "originalen" av deg selv du dreper. Skjønner?
Sitat av gunvar
Laurentius & z0p: Ved å reise tilbake i tid vil du påvirke faktorer som fører til det faktum at du reiste i tid, som igjen kan føre til at du ikke reiser tilbake tid, uansett hvor kort tid det er snakk om her... Men hvis du bare kloner deg selv, kan ikke klonen din påvirke noen faktorer som kan gjøre at du aldri klonet deg selv, fordi klonen aldri eksisterte før du faktisk klonet deg selv.
Skjønner?
Vis hele sitatet...
Som du selv påpekte, du skaper en helt ny tidslinje i det du stiger inn i fortiden, og du kan aldri komme tilbake til den opprinnelige tidslinjen. Det er i den opprinnelige tidslinjen du bestemmer deg for å gå tilbake i tid, mens du i den nye tidslinjen lever samtidig/dreper "den yngre klonen" din.

edit: z0p: Blir teleportering rett begrep? Det betyr vel at du flytter kroppen din til et annet sted, ikke at du lager en kopi av deg selv på et annet sted? eller?
Sist endret av Laurentius; 7. juni 2007 kl. 02:34.
Ja, så begge skjønner hverandre
Men du skjønner det at hvis du reiser tilbake i tid så kan du påvirke det at du faktisk reiste tilbake i tid, og at det er en umulighet for en klone å påvirke det at du faktisk klonet deg selv. Det er derfor det å reise tilbake i tid skaper et form for paradoks som igjen tvinger skapelsen av en parallell tidslinje for at tidsreisen i seg selv skulle vært mulig...

Edit: Laurentius: Teleportering blir brukt som et begrep for "instant cloning" her på en måte. Altså at det skapes en ny versjon av deg et annet sted, bare at den gamle deg ikke slutter å eksistere som ved en "vanlig" teleportering
Sist endret av gunvar; 7. juni 2007 kl. 02:38.
totalt uenig med deg gunvar.
Hvis det først skal være mulig å resie i tid så vil alle de tingene du gjør i fortiden føre til det faktum at du faktisk resier tilbake i tid. På den måten blir ikke tidsreisen motsridene.

Sett med litt andre øyne. Hva om folk resier tilbake i tid å forandrer masse i vår tid eller i vår fortid. Betyr det at det finnes et alternativt univers hvor alle som finnes i dette universet som har overlevd eksisterer og lever som vi ville ha levd om vi var i dems univers. Og hvorfor skal det kun oppstå alternative tidslinjer/univers eller hva man vil kalle det kun pga. at man reiser i tid, og ikke pga. alle verdens tlfeldigheter.


Tid finnes jo faktisk ikke, det er jo bare noe mennesker har funnet på for å få orden i hendelser. At man kan sette hendeleser etterhverandre og forutsi fremtidgie hendelser.og dermed kan det jo hende at du resier tilbake i tid støtt og stadig. Og at det dermed er ørten forskjellige tidslinjer. Selvom tid ikke eksisterer

Tror heller at den realiteten du forandret på opphører å eksistere.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Gest
z0p: Hvordan er det umulig? Jeg setter menneskelige definisjoner på det, jeg tror fortsatt at fortid eksisterer, men hvordan forklarer du da at du i fortiden vet hva som vil skje i framtiden, dersom du ikke tror på noe slikt som tid? Er det bare hendelsesutfall dersom ting går som de har gjort så langt (dvs fram til min definisjon av "nå-tid"), men vil ikke det også være et tidsbegrep?

Laurentius: Nei, jeg vil ikke si meg enig. Dersom du dreper en klone vil du ikke selv dø, men om du reiser et sekund tilbake i tid og dreper deg selv vil jo tidsparadokset oppstå, fordi du da ikke vil ha dratt tilbake fordi du var død. Derfor er det en forskjell på eksemplene.
Vis hele sitatet...
Du tenker på hva som skjer i "mellomtiden" mellom at du dreper ditt yngre jeg og til du er tilbake i "nåtiden"? Det må du nesten lese deg opp til i avisene når du kommer tilbake. Poenget er at det som skjer er at du reiser tilbake til "nåtiden", det er det som skjer.

Samme som at du går tilbake fra endestedet (reiser tilbake i tid) i teleporteringsprosessen til startstedet, dreper "originalen" av deg selv, går tilbake (reiser frem i tid) til endestedet.
Sitat av Gest
Laurentius: Nei, jeg vil ikke si meg enig. Dersom du dreper en klone vil du ikke selv dø, men om du reiser et sekund tilbake i tid og dreper deg selv vil jo tidsparadokset oppstå, fordi du da ikke vil ha dratt tilbake fordi du var død. Derfor er det en forskjell på eksemplene.
Vis hele sitatet...
Men hvis tiden går mot 0, altså det ikke er noe tid mellom tiden du velger å dra tilbake, og tiden du vil dra tilbake til, så blir det samme konsept som å lage en klone av seg.

Sitat av gunvar
Ja, så begge skjønner hverandre
Men du skjønner det at hvis du reiser tilbake i tid så kan du påvirke det at du faktisk reiste tilbake i tid, og at det er en umulighet for en klone å påvirke det at du faktisk klonet deg selv. Det er derfor det å reise tilbake i tid skaper et form for paradoks som igjen tvinger skapelsen av en parallell tidslinje for at tidsreisen i seg selv skulle vært mulig...
Vis hele sitatet...
Du kan jo ikke påvirke deg selv til å ikke gå tilbake i tid, fordi i det øyeblikket du reiser et halvt år tilbake kommer du i en ny tidslinje, der "du" er en annen person en den du var et halvt år før du reiste tilbake.

edit:
Sitat av maglot
(...)Og hvorfor skal det kun oppstå alternative tidslinjer/univers eller hva man vil kalle det kun pga. at man reiser i tid, og ikke pga. alle verdens tlfeldigheter.
(...)
Vis hele sitatet...
Tilfeldigheter finnes ikke. Alt kan forutses hvis man har nok kunnskap.
Sist endret av Laurentius; 7. juni 2007 kl. 02:45.
Sitat av maglot
totalt uenig med deg gunvar.
Hvis det først skal være mulig å resie i tid så vil alle de tingene du gjør i fortiden føre til det faktum at du faktisk resier tilbake i tid. På den måten blir ikke tidsreisen motsridene.
Vis hele sitatet...
Så her sier du at hvis tidsreiser først er mulig, så er ikke tidsreiser motstridende uten parallelle tidslinjer?

Sitat av maglot
Tror heller at den realiteten du forandret på opphører å eksistere.
Vis hele sitatet...
Og her sier du at det skapes en parallell tidslinje mens den gamle opphører å eksistere??? sa du ikke nettopp at tingene du gjør i fortiden etter du har reist tilbake i tid fører til at du reiser tilbake i tid?

Veldig rotete i hodet mitt nå, kan godt hende det jeg akkurat sa bare var piss, så jeg går og legger meg. Natta<3

Edit: Laurentius: Det er en stor gren innen fysikk som heter kaosteori(?) der det påstås at genuin tilfeldighet faktisk eksisterer.
Sist endret av gunvar; 7. juni 2007 kl. 02:51.
Ved tidsreise kan jeg ikke skjønne annet enn at tidslinja får en slags form som en Z
hvor den øverste vanrette linja er realiteten før ud reiste i tid, mens den diagonale linja er selve tidsreisen, og den nederste vanrette linja er den nye tidslinja, som oppstår av de forandringene du gjør

min teori:
__________________________________ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
.........................................................../
........................................................../
........................................................./
......................................................./
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _/_________________________________

de linjene med mellomrom er "falske" realiteter. untatt den diagonale som er selve tidsreisen. punktumene er ikke ment for å være der, bare for at det ser litt bedre ut

men tidsreise blir uansett veldig

[edit] det å resie tilbake i tid ser jeg på som en umulighet av mange fosrskjellige grunner. ikke bare parallele tidslinjer og ikke parallele tidslinjer.

og hvis tilfeldigheter ikke eksistere vil det vel heller ikke plutselig kunne oppstå en ny tidslinje. Siden fortiden har skjedd, og ved nok kunnskap burde man da også ha kunne forutsett forandringen av fortiden før fortiden faktisk hadde hent.
Sist endret av maglot; 7. juni 2007 kl. 02:57.
Sitat av maglot
det å resie tilbake i tid ser jeg på som en umulighet av mange fosrskjellige grunner. ikke bare parallele tidslinjer og ikke parallele tidslinjer.

og hvis tilfeldigheter ikke eksistere vil det vel heller ikke plutselig kunne oppstå en ny tidslinje. Siden fortiden har skjedd, og ved nok kunnskap burde man da også ha kunne forutsett forandringen av fortiden før fortiden faktisk hadde hent.
Vis hele sitatet...
http://andreas.rocking.no/orly.jpg
Akkurat som laurentius påpeker i sin første post, blir dette beskrevet i Back to the Future-triologien. Man reiser tilbake i tid og gjør noe som ikke skulle hendt, derfor skapes en ny virkelighet. reiser man fram i tid igjen - til denne nye virkeligheten - vet de bare at du har blitt drept. Dette kan forandres ved at man for eksempel drar enda litt lengre tilbake i tid og forhindrer at man dreper seg selv.
Cajsa sitter en helt vanlig dag og stirrer på skrå på pinseliljene utenfor vinduet gjennom tekopphanken, og forsøker å konsentrere seg om å tenke litt. Alt virker litt trist egentlig (nesten som at det du nettopp har kardet av ram, seig og grå værull blir strikket og tovet og tredd nedover hodet ditt som lue mens du tvinget ned det som var inni lua før hodet ditt. Med saus) og teen ikke minst, den gamle jarlen med grå cardigan. Med honning, litt melk takk. Cajsa har strukket seg langt i dag, klokken er ti over halv ni når hun endelig strekker seg etter tidsmaskinen. Legger den under tungen og venter.

Hva Cajsa opplever finnes ikke ord på. Noen menneser velger å kalle det dimensjoner. Det er vår arts sammensetning som gjør at vi må kategorisere, dele inn i grupper og lage virkeligheten rasjonell. Vi stoler ikke på noen ting sålenge det ikke har en logisk forklaring.

Cajsa ser ingen dimensjoner lenger. Bare folk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av gunvar
Ta det med ro
En gang i denne framtiden vil nok gest reise tilbake i tid og drepe seg selv rett før han poster denne tråden. [COLOR=Blue]Dermed vil han skape en parallell tidslinje hvor robhol vil slippe å lese denne tråden.[/COLOR]

[COLOR=Green]Tipper denne posten irriterer deg enda mer enn tråden gjorde fra før [/COLOR]
Skål.
Vis hele sitatet...
[COLOR=Blue] Smart. Bare fortell meg hvordan jeg 'skifter' tidslinje til den du snakker om der, så.[/COLOR]
---
[COLOR=Green]Heeelt riktig.[/COLOR] [COLOR=#d8d6ef](Drittsekk!)[/COLOR]
Sist endret av robhol; 7. juni 2007 kl. 05:54.
▼ ... noen uker senere ... ▼
tid er noe vi har funnet opp!
det som har skjedd har skjedd.
bare masse atomer som har forflyttet seg for å si det enkelt.

hele den tidsreise greia begynte med klokka.
hvis man er litt smart så ser man den tegninga ganske klart.
Jeg synest at du burde først fokusere på å klare å reise i tid før du stiller deg selv dette spørsmålet.
Grantax: Dette var vel heller rent hypotetisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Puffepuff
tid er noe vi har funnet opp!
det som har skjedd har skjedd.
bare masse atomer som har forflyttet seg for å si det enkelt.

hele den tidsreise greia begynte med klokka.
hvis man er litt smart så ser man den tegninga ganske klart.
Vis hele sitatet...
Nei, tid er ikkje berre noko vi har funne på. Det er ein eigenskap ved universet.

Og ting som beveger seg med ulik hastigheit har jo ulik tidsoppfatting. Det er vist med forsøk, og gjelder alt. Til og med atom får anna tidsgrunnlag ved forskjellig fart.

Så korleis kan du då hevde det du hevder?

For tidsreiser er ikkje heilt far-fetched. Dersom ein bryt med relativitetsteorien, burde en kunne reise bakover i tid. Og det blir forska på.
Altså, er det ikke slik at for å reise tilbake i tid så er du nødt til å komme opp i en hastighet raskere enn lyset. Hva er et av de mest grunnleggende prinsippene i fysikken? Jo, det går ikke an å komme opp i en hastighet som er høyere enn lyset. Ferdig.

La oss si at vi driter i alt som kan kalles sunn fornuft, og ser på hva som ville ha skjedd dersom vi reiser tilbake i tid kan vi tenke oss det slik. Hva er det vi ser med våre øyne i hverdagen? Jo det er lys. Reiser vi tilbake i tid vil vi se lys fra en periode som allerede har vært, og vi vil ikke kunne ta del i dette "lysbildet". Det blir som å se en filmopptak, bare at det hele er mye mer omfattende.
Sist endret av John B; 4. juli 2007 kl. 23:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av John B
Altså, er det ikke slik at for å reise tilbake i tid så er du nødt til å komme opp i en hastighet raskere enn lyset. Hva er et av de mest grunnleggende prinsippene i fysikken? Jo, det går ikke an å komme opp i en hastighet som er høyere enn lyset. Ferdig.

La oss si at vi driter i alt som kan kalles sunn fornuft, og ser på hva som ville ha skjedd dersom vi reiser tilbake i tid kan vi tenke oss det slik. Hva er det vi ser med våre øyne i hverdagen? Jo det er lys. Reiser vi tilbake i tid vil vi se lys fra en periode som allerede har vært, og vi vil ikke kunne ta del i dette "lysbildet". Det blir som å se en filmopptak, bare at det hele er mye mer omfattende.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje heilt så enkelt nemlig Det er ingen som har bekrefta at relativitetsteorien er 100% rett.

Viare seier vel den berre at ting ikkje kan ha lysfarten. Mao, det er bare å unngå at ting har lysfarten. Enten større eller mindre fart enn lysfarten.

Og du har også ormehull som er lovande så langt
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Du vil ikke klare å drepe deg selv,selv om du dreper deg selv.....
Grunnen er den at du vil BESTANDIG bli nødt til å drepe deg.....