Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 9595
Kommer tilbake om hvordan det går når jeg har kuttet ut snusen helt. Det blir ut i neste uke! Wish me good luck guys<3
Sist endret av shakin; 12. desember 2007 kl. 16:40.
Cold Turkey som nyttårsforsett, anyone? Jeg er med.
Sitat av christian.!.!
kansje lit offtopic men men!

i dag var jeg til tannlegen og da var det ikke noen hull bare noe småtteri tok meg et kvarter så var jeg ferdi!
forige gang jeg var der så hadde jeg 14 hull tror jeg det var, eneste som jeg har forandret siden den gang var å begynne med snus!

så vist du er lit slarkete med tannpussen så er kansje ikke å slutte dit smarteste trekk men er vell sikkert mange flere fordeler med å slutte en hva å holde på!
Vis hele sitatet...
Ja, det er faktisk tatt opp før her på forumet. Man kan få mindre hull i tennene av å snuse. Ikke pga selve snusen, men fordi trangen til å spytte øker når man snuser. Man spytter da ut enzymer(?) som er med på å bryte ned tennene. Det blir mindre nedbrytningsmatriale i munnen og hullene blir færre.

Men hvordan har kostholdet og tannhygienen din forrandret seg fra de to tannlegebesøkene?


Og en ting til, lær deg litt mer rettskrivning. Det er utrolig slitsomt å lese en post med så mye feil

Sitat av shakin
Nikotinfri snus ja! Det hadde jeg helt glemt... Visste det fantes, men tanken har ikke falt meg inn før nå.
Hvor kan jeg få tak i dette. I tobakk butikker som Havanna Magasinet i stavanger e. l.?
Vis hele sitatet...
Onico kan du prøve. En nicotin fri snus som også koster kun 35kr pr boks. Det kan jo også være en motivasjon for noen. Har selv prøvd denne, ikke for å slutte, men for nysgjerringhetens skyld.

Likte den dessverre ikke, syntes den smakte dritt. Men for de som ikke syntes det så gir den deg om ikke annet følsen av å ha noe under leppa.

Både nicotin og tobakkfri. En brun boks
hendrix : tannhygenen min har ikke forandret seg! vist du leser posten så skriver jeg det der og
og grunnen til skrivefeilene er at jeg suger i rettskriving og var shaky fra tannlegen enda,,har jo ofc tannlege skrekk!
noe nytt fra trådstarter da?
Nytt fra meg:
Har nå skiftet til white portion General og har en om dagen.. Håper nå på å kunne gå over til 0 eller en hver andre dag ut i neste uke!

Abstinensene dreper meg! Faen!:P
Sitat av Archj
Cold Turkey som nyttårsforsett, anyone? Jeg er med.
Vis hele sitatet...
Den er grei Archj! Oppdateringer skjer her på tråden
Kanskje litt OT men jeg har røyka ett år, snusa rundt ett år før det.. Jeg merker ikke noe sug, tar meg en røyk når jeg føler for det, men er aldri sånn at jeg må ha det da og da som mange av kompisene har det. Kan selvsagt inntreffe men har lovet meg selv at hvis jeg noensinne blir helt hekta skal jeg slutte cold turkey.
oke jeg er en stor snuser,kommer aldri til og slutte for den koser jeg meg med det gjør du og sikkert? så hvorfor slutte? livet er bare en gang,nyyt det helvete ass vis dama mi sa til meg nå må du slutte og snuse,så hadde det syka for meg! eller godt utover lappen:S helt høl i hode syns jeg....ikke pin deg selv kos deg med snusen din du<3 hihi
Sist endret av soney1234; 13. desember 2007 kl. 16:25.
hvorfor slutte med snus er så kos, aldri i verden om jeg slutter.
soney og beerviking : greit,dere vill/greier ikke å slutte men dette er en tråd om at en prøver intenst å slutte! da hjelper ikke de innlegene noe han trenger all help han kan få! ikke gjør det vanskeligere en hva det trenger å være og alle som snuser vet hvor herligt det er å ta seg en pris så "old news"
Vel, eneste grunnen for å slutte med snus for meg er økonomien.
Det er dritdyrt, for oss som ikke jobber/har inntekt vettu.

Dessuten setter de opp prisene ved nyttår, så bedre før enn siden?

@elemental:
Sitat av Archj
Vel, eneste grunnen for å slutte med snus for meg er økonomien.
Det er dritdyrt, for oss som ikke jobber/har inntekt vettu.

Dessuten setter de opp prisene ved nyttår, så bedre før enn siden?

@elemental:
Vis hele sitatet...



sant at det er dyrt men hva har man foreldre til da?
Sitat av christian.!.!
sant at det er dyrt men hva har man foreldre til da?
Vis hele sitatet...
Er du en liten gutt
Sist endret av Archj; 14. desember 2007 kl. 21:34.
han er 15 står det.
Hvis morra mi hadde gitt meg rundt 1500kr i mnd til snus hadde jeg ikke vurdert og slutte engang. Tilfeldighvis betaler jeg alt selv, og vurderer og slutte, men blir aldri noe til.

Får ta det når tiden kommer,
- uansett prøv og tren og sov mye - som nevnt tidligere
Blir man mer avhengig av snus enn tobakk? Det høres jo mer ut som om du er avhengig av heroin enn snus sånn som du forklarer det med abstinenser.

Jeg har aldri følt noe særlig sug for røyken. Det er mest bare en vane.
@ Rbt, Snus er tobakk. Det er ca dobbelt så mye nikotin i en pris enn i en sigarett. http://www.ung.no/art/artikkel.inc.php?id=972&print=yes

http://www.helsenytt.no/artikler/snus.htm <- der står det 8 ganger så mye nikotin som en sigarett.
På den siden står det også at du blir mer avhengi av snus enn røyk=)
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av trulsH
@ Rbt, Snus er tobakk. Det er ca dobbelt så mye nikotin i en pris enn i en sigarett. http://www.ung.no/art/artikkel.inc.php?id=972&print=yes

http://www.helsenytt.no/artikler/snus.htm <- der står det 8 ganger så mye nikotin som en sigarett.
På den siden står det også at du blir mer avhengi av snus enn røyk=)
Vis hele sitatet...
Ganske rart det du sier igrunn. Jeg har snuset av og til i snart to år og har aldri følt meg avhengig av det. Noen ganger kan jeg kjøpe meg en boks slik jeg har i helgen. Andre ganger kan jeg gå 1 måned uten å tenke på snus. Grunnen til at jeg har slikt forhold til snus tror jeg er fordi jeg blir veldig fort lei av snus og får ikke den behaglige følelsen etter å ha snust en liten stund. Nå snuser jeg bare når noen tilbyr meg snus og det skjer ikke så ofte

Men faen jeg fikk lyst på snus nå etter å ha lest den tråden her..
Sitat av Vincenzo
Kanskje litt OT men jeg har røyka ett år, snusa rundt ett år før det.. Jeg merker ikke noe sug, tar meg en røyk når jeg føler for det, men er aldri sånn at jeg må ha det da og da som mange av kompisene har det. Kan selvsagt inntreffe men har lovet meg selv at hvis jeg noensinne blir helt hekta skal jeg slutte cold turkey.
Vis hele sitatet...
Det kommer da ann på hvor ofte du "føler for å ta en". Dersom du slutter å ta en når du føler for det en uke, så er jeg sikker på at du føler et sug. Men det kommer som sagt ann på hvor ofte du tar en.


Jeg føler det også sånn mange ganger. Men merker lystnen med en gang en tar seg en klype eller kjenner ringen fra en kald general i lomma
Vet ikke om det er sagt før ( gadd ikke lese alt )
Men mangen av de som begynner å på stoff/nikoting ( røyk, snus osv )
er fordi de har dreve med ekstrem sport elns, der man får mye adrealin.
Men når de slutter, er de vandt til å få adrealin i kroppen. Men det får man ikke av å sitte i sofan. Så derfor begynner mange av de med nikotin osv.

Så er vel ingenting i veien for å gjøre denne prossesen motsatt ?
Vet ikke dette sikkert, men er en tanke though ?
Sitat av Crimatix
Vet ikke om det er sagt før ( gadd ikke lese alt )
Men mangen av de som begynner å på stoff/nikoting ( røyk, snus osv )
er fordi de har dreve med ekstrem sport elns, der man får mye adrealin.
Men når de slutter, er de vandt til å få adrealin i kroppen. Men det får man ikke av å sitte i sofan. Så derfor begynner mange av de med nikotin osv.

Så er vel ingenting i veien for å gjøre denne prossesen motsatt ?
Vet ikke dette sikkert, men er en tanke though ?
Vis hele sitatet...
En god tanke. Hadde vært innteresant med et par prøveprosjekter på akkurat det

Sitat av christian.!.!
sant at det er dyrt men hva har man foreldre til da?
Vis hele sitatet...
Forsørge deg og gi deg livsnødvendige ting som mat og klær. Ikke snus
Jeg prøvde nikotinfri snus i en uke eller no, så sluttet jeg med det, og nå føler jeg at det er mye lettere å holde seg unna enn det var når jeg bare sluttet brått. (nå er det faktisk gjennomførbart)
Sist endret av disaster master; 18. desember 2007 kl. 15:13.
Bra tråd, jeg er keen på å slutte selv. men har fortsatt 26 bokser igjen fra sist sverige tur.
når de er over så KANSKJE jeg vurderer å slutte. jeg skjønner ikke hvorfor man skal slutte på en måte. det er jo digg, det plager ikke andre, og så er det jo digg. Digg er det forresten og..

jeg merker at hodet krangler med seg selv. mulig at vi snusere blir schizo fort :P

om 26 bokser tror jeg at jeg skal følge dine fotspor. hvis jeg gidder
#62
Archj




Registrert: Apr 2006
Sted: Drammen
Innlegg: 790
KP: 10 Vel, eneste grunnen for å slutte med snus for meg er økonomien.
Det er dritdyrt, for oss som ikke jobber/har inntekt vettu.

Dessuten setter de opp prisene ved nyttår, så bedre før enn siden?

@elemental:
Vis hele sitatet...
er det noen som vet om prisenen blir satt opp i Sverige også, har en kamerat som bor i nærheten som selger snus fra Sverige.
BeerViking: snusen ble vel satt opp (ialle fall General) i Sverige fra rundt en 22.- til vel 30.- fra ifjor til i år ?
Regner med det samme kommer til å skje hvert år pga de ser profitten i å selge noe så avhengighets-skapende, blir jo en sånn "supply and demand" greie, bare at avhengigheten hjelper godt på vei.

de kan jo teknisk sett sette prisen på snus til 100.- per boks, likevel vil folk kjøpe (selv om det vil være en del klaging på prisen) nettopp fordi det er så avhengighetsskapende.

penger er makt på denne jord vettu, dessverre

synes bare prisen på ting øker og øker for hvert år, gjelder forsåvidt alt egentlig, men lovlige rusmidler er vel de som øker mest ?


-tommen
Sitat av Crimatix
Vet ikke om det er sagt før ( gadd ikke lese alt )
Men mangen av de som begynner å på stoff/nikoting ( røyk, snus osv )
er fordi de har dreve med ekstrem sport elns, der man får mye adrealin.
Men når de slutter, er de vandt til å få adrealin i kroppen. Men det får man ikke av å sitte i sofan. Så derfor begynner mange av de med nikotin osv.

Så er vel ingenting i veien for å gjøre denne prossesen motsatt ?
Vet ikke dette sikkert, men er en tanke though ?
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri hørt om før. De fleste som begynner og røyke gjør det siden det var "tøft" på barneskolen/ungdomsskolen vil jeg tro.
Greit at man får ett adrenalinkick av ekstremsport, men man får jo ingenting adrenalinkick av og ta en røyk eller en snus.
Sitat av rbt
Det har jeg aldri hørt om før. De fleste som begynner og røyke gjør det siden det var "tøft" på barneskolen/ungdomsskolen vil jeg tro.
Greit at man får ett adrenalinkick av ekstremsport, men man får jo ingenting adrenalinkick av og ta en røyk eller en snus.
Vis hele sitatet...
Ja det er mange som begynner av den grunn.
Men nå snakker ikke om de i 14års alderen.
Man får ikke adrealin av røyk eller snus. Men vist man er vandt til en daglig dose elns
av adrealin, og man slutter med dette. Er nikotin den beste erstatningen.
Så det er veldig "farlig" å brått slutte med ekstremsport osv
Sitat av BeerViking
er det noen som vet om prisenen blir satt opp i Sverige også, har en kamerat som bor i nærheten som selger snus fra Sverige.
Vis hele sitatet...
Sto i hvertfall det på VG. Skal se om jeg finner igjen artikkelen

edit: sto bare Norge i den jeg fant: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/s...p?artid=173342

Da husket jeg feil ang. sverige.
Sist endret av Archj; 21. desember 2007 kl. 18:53.
Sitat av Crimatix
Ja det er mange som begynner av den grunn.
Men nå snakker ikke om de i 14års alderen.
Man får ikke adrealin av røyk eller snus. Men vist man er vandt til en daglig dose elns
av adrealin, og man slutter med dette. Er nikotin den beste erstatningen.
Så det er veldig "farlig" å brått slutte med ekstremsport osv
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du mene at det er den beste erstatningen? Hva har røyk eller snus med adrenalin og gjøre?
Sist endret av rbt; 21. desember 2007 kl. 20:22.
Sitat av rbt
Hvordan kan du mene at det er den beste erstatningen? Hva har røyk eller snus med adrenalin og gjøre?
Vis hele sitatet...
Nikotin er det som erstatter adrealin best ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Javell folkens! Lenge siden jeg har skrevet her nå, antagelig pga. juleferien osv.
Må tilstå at jeg sprakk som et helvette i nedtrappingen i løpet av ferien, gikk opp igjen til nesten to bokser dagen! Så i går 04.01.08 (Som var min valgte slutt dato) valgte jeg å ta det cold turkey. Har ikke hatt en snus siden klokka 17.07 i går og jeg har planer om å la det forbli sånn.

Så får vi nå se, kjenner abstinensene kommer kriblende allerede, men det er jo så dem sier; at det værste gir seg etter 3-4 dager. Så jeg får vell bare holde ud, for kjæresten sin skyld og mamma og pappa:P

Ønsk meg lykke til!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Modig er du, shakin Jeg får nesten noia bare jeg tenker på og slutte å snuse, for snusen er med på å gjøre hverdagen min et bedre sted Men jeg er helt sikker på at jeg kommer til å havne i sammes scenario som deg om ikke så lenge. Dama har begynt å klage, og det er like før foreldrene mine finner ut at jeg snuser:/ Og når de finner det ut, så blir jeg tvingt til å gi opp den lille lykkedosen min, eller så blir det null førerkort og null bil fra dem

Men ja, du får ha lykke til videre shakin, og holde oss oppdaterte
Sist endret av chanique; 13. januar 2008 kl. 06:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Archj: Hvordan gikk det med cold turkey etter nyttåret? For meg gikk det egentlig rett til helvette, men prøver på nytt nå, er på 6 dagen uten snus og planlegger å fortsette, har startet litt smått med snuff fordi nikotinsuget ikke er helt borte.

De ungene/Under 16 år eller generelt alle: Ikke start! Det er et helvette å slutte!
en ting ved å slutte med ting kan være å assosiere det med noe annet, så når man da skal gjøre den tingen man har som vane gjør man den andre ..

omvendt psykologi.

kan virke men har sine bivirkninger det også.
Lykke til Shakin! Klarer det her glatt vettu.
Personlig så har jeg ikke opplevd vanskeligheter med å slutte å snuse, ingen abstinenser, suget sluttet etter kort tid, og allt var egentlig ikke noe problem. Men jeg har en kammerat som har snuset en del lenger en meg, og han slet kraftig i 4-5 dager, men etter det ble det bare bedre å bedre sa han. Så du kan trøste deg med att det værste er sikkert over for deg nå, hvis du ikke sprakk?

Selv så røyket jeg i nesten 2 år, før jeg innså hvor idiotisk det egentlig var å ødelegge kroppen sin på den måten, selvom siggen var ufattelig god til tider! Når jeg sluttet med røyk, begynte jeg å snuse i stedet, noe som de fleste vil fraråde, men det hjalp meg å slutte med røyken. Tingen er, att jeg alldri ble ordentlig avhengige av snus (tror jeg?). Jeg har sluttet mange ganger, og har alldri hatt suget etter jeg kuttet ut. Vet det ikke høres bra ut med "sluttet mange ganger" men greia er, att etter første slutten, som heller ikke var noe problem, så har jeg på en måte alldri vært avhengige av nikotinen lenger, jeg bare kjøper meg en boks VELDIG sjeldent, kanskje flere måneder uten en boks.
Og når jeg først kjøper en boks er bare for kosen sin skyld, null sug whatsoever. Det hender også att jeg rett og slett blir lei snusen og ikke snuser opp hele boksen. Og jeg snuste fast en periode på 1 1/2 år, 3-4 bokser i uken. Altså ingen storsnuser når jeg drev på.

Håper min historie motiverer deg til å slutte!
Ikke for å oppforde till det, men når du slutter, ikke kjøp din egen snus, ta heller og bom av andre! Hvis du klarer det, så er jeg sikker på att du absolutt klarer å slutte
Hvis man først har sprekki engang så gjør man det oftest igjen? er det ikke så?
Vell. Man må ikke la det gå psykisk inn på deg. Bare la det gli bort og ikke tenke på det.
Det er jo som regel en vane sak. Samme med røyk.

Men lykke til

10 spenn på at du har gitt opp etter noen månder :P
må bare si lykke til jeg,,
Vet selv hvor jævlig det er,, prøvde selv å slutte for noen måneder siden,, helt ufrivillig egentlig, hadde ikke tilgang på snus på ca 34 timer og når jeg fikk muligheten til å kjøpe snus igjen så tenkte jeg at nå skulle jeg søren meg slutte,,

løp ned til butikken dagen etter og kjøpte meg 2 bokser som ble borte i løpet av kvelden.. så lykke til sier jeg,,,he he
Jeg har prøvd å slutte å snuse maaaaaange ganger. Det ender med at det går maks 4-5 timer så får jeg syke(fysisk vonde) abstinenser, som vondt i hodet, øynene(??) og slags ubehagelig kribling under leppen. Pluss overleppen får en slags metalisk smak.
Rart det der.
kansje lit off topic men men!
jeg har merket at når man er forberedt på å slutte så kommer abstinsene fortere en hva de gjør vist du f.eks er på hytta og koser deg og glemmer å kjøpe snus på vei oppover og du har liksom glemt den! så vist du sprekker igjenn så kan prøve å ta deg en liten tur hvor du vet du kommer til å få det kos og ikke kan kjøpes nichotin rett rundt hjørne!
har selv gått i noen dager uten snus men bare fordi jeg glemte det den første dagen og tenkte jeg kansje greide meg uten noen dager!

lykke til btw
shakin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sigurd4u
10 spenn på at du har gitt opp etter noen månder :P
Vis hele sitatet...
10 spenn på at jeg gav opp dagen etter nyttårsaften da jeg og dama gikk inn i det vi valgte å kalle en pause:P
Så ja... Her sitter jeg med prisen plantet under leppa, slutt på pausen og har det fint med dama. Men den pausen ødela på en måte hele opplegget mitt. Hun var den største motivasjonen min som nevnt tidligere.

Jeg skal prøve igjen, men om det blir nå me en gang vites ikke:P
Pathetic humans.. Det er nikotin vi snakker om her, kloakkslammet av psykoaktiver. Bare slutt og bli ferdig med det, det er ikke noe vanskelig, det er bare noe dere forteller dere selv for å slippe å slutte..

Det krever bare at man tar seg litt sammen, på akkurat samme måte som man gjerne legger seg tidlig på søndag kveld, selv om man egentlig har lyst til å sitte oppe og se på film til langt på natt.. Det er ikke vanskelig, det er bare kjedelig..
og da prater du av erfaring da eller?
er ikke så lett som man skal ha det til når man har snust i 4-5 år
Nå vet ikke jeg hva JungleChick har erfart, men selv gikk jeg fra en 20-pakning (sigg) om dagen til total stopp etter ca 2 1/2 år med uvanen. Det var bare noe jeg bestemte meg for å gjøre, og i og med at jeg visste at jeg hadde sluttet så var det heller ikke det minste vanskelig.

Abstinensene fra nikotin er ikke akkurat noe man kreperer av, og de varer ikke mer enn ca en ukes tid. Etter det (før og forsåvidt) er det kun snakk om hvorvidt du faktisk har bestemt deg for å slutte eller ikke.

Om du har bestemt deg på ordentlig, slik at du vet at du ikke skal røre sigg/snus igjen, så går du heller ikke og plager deg selv med tanken på det. Avgjørelsen er allerede tatt, og du er egentlig bare glad og fornøyd for å ha en friskere kropp og en lysere framtid.

Om du derimot ikke er sikker på at du klarer det, og hele tiden vurderer om du skal begynne igjen, så har du faktisk ikke bestemt deg for å slutte i det hele tatt. Vet om folk som har gått og plaget seg selv i flere år på denne måten i stedet for å bare ta avgjørelsen med en gang og være glad for det. Dette kan lett unngås om man bare forstår hvilken mentalitet som trengs for oppgaven.

Så, enig med Jungelrypa her, dette handler om å skjerpe seg, noe alle mennesker i utgangspuktet er i stand til om de bare gidder.
Godt sagt, mentalmelt!
Min mor gjorde det samme. Røyket ca 4-5 sigg om dagen i vel 20 år. Hun sluttet pga økonomien, og hadde virkelig bestemt seg for at hun ville gjøre det. Hun hadde null problemer og angret veldig på at hun ikke hadde gjort det før
Helt sant som mentalmelt sier. Å slutte med snus/sigg er utrolig lett med rett innstilling, sluttet faktisk selv på søndag. Tidligere forbruk var på ca 0,5-1 bokser snus dagen + 1-5 sigg.

Den eneste tiden jeg føler at det frister skikkelig er etter et større måltid, men går fort over. Ellers var den 1 dagen vanskelig for da hadde jeg jo ikke "kommet igang" med sluttingen. Etterhvert som dagene går får jeg en god selvtilfreds følelse som hjelper veldig på, og i tillegg vet at for hver dag som går ville det vært et større slag mot selvrespekten min å begynne igjen.
Hey , slutta nettopp selv for ei uke sia, slutta brått jeg.. har fungert bra
▼ ... over en måned senere ... ▼
shakin's Avatar
Trådstarter
Det var ikke vanskeligere enn å danne et veddemål for å slutte. En kompis og jeg har veddet 1K. Den som sprekker først taper. Nå har jeg holdt meg siden forrige onsdag, og må si at ting begynner å se lysere ut.

Er det en ting jeg har erfart i løpet av denne/disse slutteperioden(e) min(e) er at det er mye lettere å slutte cold turkey. Nedtrapping er bs fra helsesøstre! Eller det varierer antagelig fra person til person.

Good luck to all you others out there!
Sist endret av shakin; 30. mars 2008 kl. 16:43.
Sitat av shakin
Det var ikke vanskeligere enn å danne et veddemål for å slutte. En kompis og jeg har veddet 1K. Den som sprekker først taper. Nå har jeg holdt meg siden forrige onsdag, og må si at ting begynner å se lysere ut.

Er det en ting jeg har erfart i løpet av denne/disse slutteperioden(e) min(e) er at det er mye lettere å slutte cold turkey. Nedtrapping er bs fra helsesøstre! Eller det varierer antagelig fra person til person.

Good luck to all you others out there!
Vis hele sitatet...
Dette hørtes veldig smart ut, tror jeg skal inngå en lignende deal med noen kompiser, siden vi er flere som vil slutte.