Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4518
Hei, i dag mottok jeg mine resultater og tolkninger på en allergitest som tester kroppens antigener i forhold til ulike matvarer. Dette ut i fra blodprøver/analyser. Vil ikke gjøre folk paranoide, men det er gjort forskning som tyder på at sammenhengen mellom kreft og matintolleranse er stor. ( Har ikke link til akkurat denne studien. Retet til dere dere dobbeltsidig randomized test freaksa)

"Allergi-skalaen" strekker seg fra 0-6.

Blant mange matvarer fikk jeg utslag på disse "matvarene":

1 på skalan er greit/til nød, 2 og høyere burde man holde seg unna.

Bakegjær- 2 (2,31 U/ml)
Rug- 2 (1,54 U/ml)
Byggmel-1 (0,40 U/ml)
Ris- 3 (7,15 U/ml)
Kumelk-1 (0,64 U/ml)
Casein (melkeprotein)- 3 (13,21 U/ml)
Geitemelk- 1 (0,54 U/ML)

Enheten dette ble målt med er U/ml. Ut i fra skjemaet er alt < 0,35 U/ml beregnet som tolerant/ "ikke allergisk"


MITT SPØRSMÅL: Hvordan er det mulig at antigenene slår så hardt ut på Casein (melkeproteinet) men ikke på kumelk?? Dette virker jo veldig selvmotsigende. Har en relativt god basiskunnskap innenfor biologi, kjemi og medisin. (skal forhåpentligvis studere det til høsten). Så håper på svar fra noen med litt mer kompetanse enn meg selv Ingen krydrer maten med casein så det må vel være listet opp for en grunn

Analysen er gjort av biomedisinsk laboratorium. Har jeg grunn til å være skeptisk?
Hvor tok du denne testen og hvor mye kostet det? Sorry for off topic, er nysgjerrig på om jeg er allergisk mot noe.
Skal svare på spørsmål utifra min egen tankegang og logikk. For meg virker det ikke seslvmotsigende at melkeproteinet slår ut mer enn kumelk. Jeg regner med at det kanskje ikke er SÅ mye av det i kumelken, og at det da er proteinet i melken du er allergisk mot. Så ren Casein slår da selvfølgelig ut mer enn når den er utblandet. Dette er bare min tankegang, ikke ta svaret for gitt.
Off topic, Ja! Men siden du var så jævla kjapp kan jeg si at testen koster 1750.. Dyrt ja, verdt det? Det tror jeg absolutt. Du må sørge for at du fyller ut noen skjemaer. Ta blodprøve hos f.eks fürst!

http://bmlab.no/

sjekk under rekvisjonsskjema
BM Lab ble etablert i 2007 av Dag Tveiten, og tilbyr biomedisinske analyser med spesiell fokus på mage-tarm, inflammasjon / oksidavtivt stress og forebyggende medisin.

Dag er utdannet bioingeniør fra Rikshospitalet. Han har jobbet som privatpraktiserende homeopat i 15 år ved 2 forskjellige medisinske sentre.
Vis hele sitatet...
Og han ga du altså pengene dine til?
Haha, jeg elsker folk som bruker penger på crap =D
Hva er det en bioingeniør ikke skulle vite på en cellulært nivå som en lege skal kunne?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Djzingio Vis innlegg
Hva er det en bioingeniør ikke skulle vite på en cellulært nivå som en lege skal kunne?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om ein person som trur på homeopati, og da er det åpenbart at vedkommande mangler fagkunnskap eller er totalt blotta for kritisk sans. I begge tilfeller er det ikkje nokon du vil lytte til når det kjem til helse.
Sitat av gekko Vis innlegg
http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1697&ID=8856

Ja, du har grunn til og være skeptisk
Vis hele sitatet...
Tja, min far tok samme allergitest og det viste seg at det usunne kolesterolet sank med flere poeng og at han nå føler seg mye friskere. Han har dog gått på en del vitaminer, omega, risekstrakt osv.

Faren min hadde store smerter i brystet med en gang han beveget seg. Han tok til slutt steget å la seg selv inn på legevakta. Inn på Ullevål, ble utskrevet frisk, de fant ingen problemer (hjerte, lunge, mage etc.). Etter utallige forsøk hos fysioterapeut, kiropraktor o.l. Dro han til privatlege. Siden han fikk svaret på denne testen har alle symptomene forsvunnet, og smertene gradvis forsvunnet. Mistet flere kilo. Etc.

Ikke skyld på placebo, bare ikke gjør det!

"BM Lab har allerede utviklet en test for matintoleranse basert på tilbakemelding fra de leger de har som kunder. Tidligere sendte disse legene tester for matintoleranse til forskjellige laboratorier i utlandet for analyse, og hadde stort panel og velge fra. BM Lab kontaktet disse legene, kom fram til et begrenset panel som legene så som viktige, og tilbyr nå tester for dette til de norske legene, som nå sender sine tester til BM Lab i stedet for til utenlanske testlaboratorier."

Setter pris på skepsismen, men det å tro på homeopati er ikke synonymt med å være blottet for kritisk sans.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er snakk om ein person som trur på homeopati, og da er det åpenbart at vedkommande mangler fagkunnskap eller er totalt blotta for kritisk sans. I begge tilfeller er det ikkje nokon du vil lytte til når det kjem til helse.
Vis hele sitatet...
Tja, det er vel flere leger som har tro på enkelte aspekter ved homeopati. Han er utdannet bioingeniør. Det er det viktigste for meg.
Sitat av Djzingio Vis innlegg

"BM Lab har allerede utviklet en test for matintoleranse basert på tilbakemelding fra de leger de har som kunder. Tidligere sendte disse legene tester for matintoleranse til forskjellige laboratorier i utlandet for analyse, og hadde stort panel og velge fra. BM Lab kontaktet disse legene, kom fram til et begrenset panel som legene så som viktige, og tilbyr nå tester for dette til de norske legene, som nå sender sine tester til BM Lab i stedet for til utenlanske testlaboratorier."
Vis hele sitatet...
En helt fersk, upublisert undersøkelse viser faktisk at friske personer får like store utslag på testene som personer med reell matvareintoleranse. Altså har testene lite sammenheng med plager som skyldes maten.
Vis hele sitatet...
-samme artikkel

Sier ikke all homeopati og naturmedisin er tull, men flesteparten vil jeg si er der bare for og manipulere folk med "eksperter", leger og ymse forskningsrapporter ene og alene for å gi folk kunstige behov som masse vidunderprodukter og dietter til en høy pris og gjerne doseringer som tømmer boksen/flaska på kort tid.

Har selv en mor som er overbevist om at dette hjelper hun, tør ikke engang og tenke på hvor mye hu har brukt av penger på slikt de siste åra. hvertfall 100.000 minimum. Pip-pip-frø i alle varianter, oljer fra øst og vest, koralstener som renser vann, kapsler fyllt med ymse naturting og gud veit hva mer som er stabla opp i alle skap på kjøkkenet hennes.

Sier ikke at dette ikke hjelper noen, men at det er en stor grunn til og være skeptisk til slikt.
Bare fordi dem er bio-ingeniører betyr ikke at dem vil deg vell, tvert imot gir det dem enda større mulighet til å overbevise folk til og gi dem penger for masse unødvendige produkter.

Sitat av gekko Vis innlegg
Bare fordi dem er bio-ingeniører betyr ikke at dem vil deg vell, tvert imot gir det dem enda større mulighet til å overbevise folk til og gi dem penger for masse unødvendige produkter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Djzingio Vis innlegg
Tja, det er vel flere leger som har tro på enkelte aspekter ved homeopati. Han er utdannet bioingeniør. Det er det viktigste for meg.
Vis hele sitatet...
Fikk ikke med meg den siste setninga der før nå, men du illustrerer vell poenget mitt veldig godt

Sitat av Djzingio Vis innlegg
Tja, det er vel flere leger som har tro på enkelte aspekter ved homeopati. Han er utdannet bioingeniør. Det er det viktigste for meg.
Vis hele sitatet...
Fikk ikke med meg den siste setninga der før nå, men du illustrerer vell poenget mitt veldig godt

(sry, trodde jeg skrev nytt inlegg, så trodde jeg jeg endra på det. resultatet ble mye tull nederst her)
Sitat av Djzingio Vis innlegg
MITT SPØRSMÅL: Hvordan er det mulig at antigenene slår så hardt ut på Casein (melkeproteinet) men ikke på kumelk?? Dette virker jo veldig selvmotsigende.
Vis hele sitatet...
Dette virker for meg veldig naturlig. Melk inneholder kasein, menneske melk innholder ca 30% casein og kumelk inneholder verdier oppmot 80% avhengig av diverse faktorer.
Den enkleste forklaringen jeg kan gi er rett å slett at de har testet mot rent kasein (melkeproteinet) og mot melk som inneholder kasein, pga høyere konsentrasjon av kasein i rent kasein vil det dannes flere antistoffer en ved lavere konsentrasjon.

Er du plaget med reaksjoner etter matintak av nevnte stoffer? Selv om det er påvist antistoffer mot stoffene du nevner trenger ikke du nødvendigvis å være klinisk sensitiv.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av gekko Vis innlegg
Sier ikke all homeopati og naturmedisin er tull
Vis hele sitatet...
Joda, all homeopati er tull!
Link
Sitat av Djzingio Vis innlegg
MITT SPØRSMÅL: Hvordan er det mulig at antigenene slår så hardt ut på Casein (melkeproteinet) men ikke på kumelk??
Vis hele sitatet...
Fordi Caseinet, som tydligvis er i overskudd i kroppen din, ikke blir brutt ned fullstendig. Denne kjente kasseinkatabolitten indikerer at du ikke har enzymer for å bryte ned stoffet i like stor grad som alle andre "friske". Antigenet binder seg da spesifikt til peptidet som har reagert ufullstending med enzymet i kroppen din.
Sitat av sibbeee Vis innlegg
Dette virker for meg veldig naturlig. Melk inneholder kasein, menneske melk innholder ca 30% casein og kumelk inneholder verdier oppmot 80% avhengig av diverse faktorer.
Den enkleste forklaringen jeg kan gi er rett å slett at de har testet mot rent kasein (melkeproteinet) og mot melk som inneholder kasein, pga høyere konsentrasjon av kasein i rent kasein vil det dannes flere antistoffer en ved lavere konsentrasjon.

Er du plaget med reaksjoner etter matintak av nevnte stoffer? Selv om det er påvist antistoffer mot stoffene du nevner trenger ikke du nødvendigvis å være klinisk sensitiv.
Vis hele sitatet...



"Oversikt over innholdet av kasein/myseprotein i melk fra ku, geit og sau (Fox og McSweeney, 1998"

Kumelk inneholder 2,8 % kaseinprotein og 0,6 % Myseprotein.

Kan ikke se hvor 80 % av kasein-innholdet i kumelk kommer fra? På en annen side var det svaret DITT jeg var ute etter

For meg virker det også som om de har observert reaksjonen ved bruk av rent kasein med blodcellene i motsetning til ren Kumelk. Derfor er det også en forklaring på forskjellen i utslagene.
Synes det er rart at det er utelatt myse i prøvesvarene? Derfor er jeg samtidig skeptisk. Synes dog cellebiologi som fagfelt er veldig spennende- et enormt potensiale.

Spørsmålet blir da: Er prøvesvarene korrekte? Har de noe for seg?

Jeg synes det fortjener et forsøk. Faren min oppfordret meg til å ta testen, og er ikke lett overbevist av person, mer resultatorientert. Matintolleranse, vitamin- og hormonerbalansen blir målt. Venter på de to siste.

Kiropraktor, PT, fysioterapeut,naprapat, og.. ja homoepat.Listen er lang over hva folk bruker penger på i helsekampen. Jeg er overbevist om at blodet kan avdekke mye om egen helse. Er ikke sikker på at det er så dumt å investere litt penger på en utradisjonell måte!?

Sitat av Adrian Vis innlegg
Fordi Caseinet, som tydligvis er i overskudd i kroppen din, ikke blir brutt ned fullstendig. Denne kjente kasseinkatabolitten indikerer at du ikke har enzymer for å bryte ned stoffet i like stor grad som alle andre "friske". Antigenet binder seg da spesifikt til peptidet som har reagert ufullstending med enzymet i kroppen din.
Vis hele sitatet...
Ombestemmer meg. Det er DITT svar jeg er ute etter.
Sist endret av Djzingio; 9. februar 2012 kl. 01:38.
Sitat av Djzingio Vis innlegg
"Oversikt over innholdet av kasein/myseprotein i melk fra ku, geit og sau (Fox og McSweeney, 1998"

Kumelk inneholder 2,8 % kaseinprotein og 0,6 % Myseprotein.

Kan ikke se hvor 80 % av kasein-innholdet i kumelk kommer fra? På en annen side var det svaret DITT jeg var ute etter
Vis hele sitatet...
Var litt for kjapp der, det jeg mente å skrive var at kasein utgjør intil 80% av protein innholdet i kumelk.


Sitat av Adrian Vis innlegg
Fordi Caseinet, som tydligvis er i overskudd i kroppen din, ikke blir brutt ned fullstendig. Denne kjente kasseinkatabolitten indikerer at du ikke har enzymer for å bryte ned stoffet i like stor grad som alle andre "friske". Antigenet binder seg da spesifikt til peptidet som har reagert ufullstending med enzymet i kroppen din.
Vis hele sitatet...
Tror ikke dette er helt tilfelle med kasein. Husker ikke hva sykdomen heter, men den er veldig nært beslektet med cøliaki. Som er kronsik i betennelse som kommer av en autoimmun sykdom, dvs at kroppens eget immunforsvar setter i gang immunreaksjoner mot kroppens egne celler, og dette fremprovoseres av proteinet gluten. Har kroppen utviklet antistoffer mot kasein er det dette som vil skje og har ikke så mye med hvilke enzymer en har og ikke har, i motsettning til f.eks lactose intoleranse. Lider du av dette er det fordi kroppen har sluttet å produsere lactase som bryter ned disakkaridet laktose til galactose og glucose monomerer. Som igjen gjør at bakterier vil begynne å fortære lakosen og som følge av det produserer diverse gasser som setter fart på magen.
Sitat av sibbeee Vis innlegg
Tror ikke dette er helt tilfelle med kasein. Husker ikke hva sykdomen heter, men den er veldig nært beslektet med cøliaki. Som er kronsik i betennelse som kommer av en autoimmun sykdom, dvs at kroppens eget immunforsvar setter i gang immunreaksjoner mot kroppens egne celler, og dette fremprovoseres av proteinet gluten. Har kroppen utviklet antistoffer mot kasein er det dette som vil skje og har ikke så mye med hvilke enzymer en har og ikke har, i motsettning til f.eks lactose intoleranse. Lider du av dette er det fordi kroppen har sluttet å produsere lactase som bryter ned disakkaridet laktose til galactose og glucose monomerer. Som igjen gjør at bakterier vil begynne å fortære lakosen og som følge av det produserer diverse gasser som setter fart på magen.
Vis hele sitatet...
Man kan få en autoimmun, cøliakiliknende reaksjon mot kasein (såkalt type IV-hypersensitivitet).
Sist endret av Dekilaz; 9. februar 2012 kl. 03:04.
Sitat av sibbeee Vis innlegg
Var litt for kjapp der, det jeg mente å skrive var at kasein utgjør intil 80% av protein innholdet i kumelk.




Tror ikke dette er helt tilfelle med kasein. Husker ikke hva sykdomen heter, men den er veldig nært beslektet med cøliaki. Som er kronsik i betennelse som kommer av en autoimmun sykdom, dvs at kroppens eget immunforsvar setter i gang immunreaksjoner mot kroppens egne celler, og dette fremprovoseres av proteinet gluten. Har kroppen utviklet antistoffer mot kasein er det dette som vil skje og har ikke så mye med hvilke enzymer en har og ikke har, i motsettning til f.eks lactose intoleranse. Lider du av dette er det fordi kroppen har sluttet å produsere lactase som bryter ned disakkaridet laktose til galactose og glucose monomerer. Som igjen gjør at bakterier vil begynne å fortære lakosen og som følge av det produserer diverse gasser som setter fart på magen.
Vis hele sitatet...
Det er en interesant diskusjon om det et er hypersensetivitet, autoimmunitet eller andre ting . Det som får meg til å tenke er spørsmålet om hvordan blodprøvene blir behandlet? Er det "overvåking"/måling av produksjon av antistoffer på et cellulært nivå ut i fra blodprøvene? (siden enheten allergi-skalaen vurderes etter er pr. u/ml). Det er jo ikke tatt biopsi av tarm/mage. Uten å vite sikkert kan det tenkes/ ikke tenkes at blodprøver i seg selv gir en god nok indikasjon?

Uansett, venter som sagt på svar på vitamin- og hormon resultatene, før jeg skal snakke med legen om prøveresultatene.
Der vil jeg også i motsetning til sist konsultasjon stille flere kritiske spørsmål. Noe som bare skulle mangle (prisen).

Nå har ikke jeg noe grunnlag for å si om du/dere vet hva dere uttaler dere om. Selv om det som blir sagt av brukerene av de to siste innleggene kan tyde på det Siden jeg ser på det som en nødvendighet og være kritisk til dette, avviser jeg det ikke. Mulig legen kun vil ha pengene sine. Da hadde det vært fint med TIPS til hvilke spørsmål jeg burde/kan/bør stille for å undersøke troverdigheten rundt dette.

Sitat av sibbeee Vis innlegg
Var litt for kjapp der, det jeg mente å skrive var at kasein utgjør intil 80% av protein innholdet i kumelk.




Tror ikke dette er helt tilfelle med kasein. Husker ikke hva sykdomen heter, men den er veldig nært beslektet med cøliaki. Som er kronsik i betennelse som kommer av en autoimmun sykdom, dvs at kroppens eget immunforsvar setter i gang immunreaksjoner mot kroppens egne celler, og dette fremprovoseres av proteinet gluten. Har kroppen utviklet antistoffer mot kasein er det dette som vil skje og har ikke så mye med hvilke enzymer en har og ikke har, i motsettning til f.eks lactose intoleranse. Lider du av dette er det fordi kroppen har sluttet å produsere lactase som bryter ned disakkaridet laktose til galactose og glucose monomerer. Som igjen gjør at bakterier vil begynne å fortære lakosen og som følge av det produserer diverse gasser som setter fart på magen.
Vis hele sitatet...
Det er en interesant diskusjon om det et er hypersensetivitet, autoimmunitet eller andre ting . Det som får meg til å tenke er spørsmålet om hvordan blodprøvene blir behandlet? Er det "overvåking"/måling av produksjon av antistoffer på et cellulært nivå ut i fra blodprøvene? (siden enheten allergi-skalaen vurderes etter er pr. u/ml). Det er jo ikke tatt biopsi av tarm/mage. Uten å vite sikkert kan det tenkes/ ikke tenkes at blodprøver i seg selv gir en god nok indikasjon?

Uansett, venter som sagt på svar på vitamin- og hormon resultatene, før jeg skal snakke med legen om prøveresultatene.
Der vil jeg også i motsetning til sist konsultasjon stille flere kritiske spørsmål. Noe som bare skulle mangle (prisen).

Nå har ikke jeg noe grunnlag for å si om du/dere vet hva dere uttaler dere om. Selv om det som blir skrevet av brukerene for de to siste innleggene kan tyde på det Siden jeg ser på det som en nødvendighet og være kritisk til dette, avviser jeg det ikke. Mulig legen kun vil ha pengene sine. Da hadde det vært fint med TIPS til hvilke spørsmål jeg burde/kan/bør stille for å undersøke troverdigheten rundt dette.
Djzingio: Registrerte du deg på freak.no utelukkende for å spørre om dette? Ingen kritikk, bare finner det noe bemerkelsesverdig at en person som ikke har bruker her fra før, skal velge dette forumet å spørre om dette. Du heter ikke Dag, tilfeldigvis?
Sitat av Djzingio Vis innlegg
Det er en interesant diskusjon om det et er hypersensetivitet, autoimmunitet eller andre ting . Det som får meg til å tenke er spørsmålet om hvordan blodprøvene blir behandlet? Er det "overvåking"/måling av produksjon av antistoffer på et cellulært nivå ut i fra blodprøvene? (siden enheten allergi-skalaen vurderes etter er pr. u/ml). Det er jo ikke tatt biopsi av tarm/mage. Uten å vite sikkert kan det tenkes/ ikke tenkes at blodprøver i seg selv gir en god nok indikasjon?
Vis hele sitatet...
Antigenet binder seg spesifikt til det ønskede proteinet i blodet ditt. Konsentrasjonen av dette proteinet i blodet ditt bestemmes av hvort mange antigener som binder seg. Dette kan for eksempel bestemmes ved fluoriscense eller radioaktive målinger, da antigenet for eksempel vil avgi lys etter binding.
Ved en kjent kurve med kjent konsentrasjon og lysintensitet kan nivået i ditt blod bestemmes
Sitat av nightLook Vis innlegg
Djzingio: Registrerte du deg på freak.no utelukkende for å spørre om dette? Ingen kritikk, bare finner det noe bemerkelsesverdig at en person som ikke har bruker her fra før, skal velge dette forumet å spørre om dette. Du heter ikke Dag, tilfeldigvis?
Vis hele sitatet...
Haha, jeg meldte meg faktisk utelukkende for å spørre om dette, ja. Selv om jeg er kjent med freak forumet fra før. Lette ikke lenge, men fant ingen norske forum for medisin. Men jeg er fornøyd med svarene. Tok ikke dag "spøken" din? Jeg heter Mats. Du heter ikke tilfeldigvis Viggo?
Sitat av Djzingio Vis innlegg
Haha, jeg meldte meg faktisk utelukkende for å spørre om dette, ja. Selv om jeg er kjent med freak forumet fra før. Lette ikke lenge, men fant ingen norske forum for medisin. Men jeg er fornøyd med svarene. Tok ikke dag "spøken" din? Jeg heter Mats. Du heter ikke tilfeldigvis Viggo?
Vis hele sitatet...
"Dag" refererte til Dag Tveiten, som i at hele posten var en diskrèt egenreklame.
Sitat av Djzingio Vis innlegg
Det er en interesant diskusjon om det et er hypersensetivitet, autoimmunitet eller andre ting . Det som får meg til å tenke er spørsmålet om hvordan blodprøvene blir behandlet? Er det "overvåking"/måling av produksjon av antistoffer på et cellulært nivå ut i fra blodprøvene? (siden enheten allergi-skalaen vurderes etter er pr. u/ml). Det er jo ikke tatt biopsi av tarm/mage. Uten å vite sikkert kan det tenkes/ ikke tenkes at blodprøver i seg selv gir en god nok indikasjon?

Uansett, venter som sagt på svar på vitamin- og hormon resultatene, før jeg skal snakke med legen om prøveresultatene.
Der vil jeg også i motsetning til sist konsultasjon stille flere kritiske spørsmål. Noe som bare skulle mangle (prisen).

Nå har ikke jeg noe grunnlag for å si om du/dere vet hva dere uttaler dere om. Selv om det som blir sagt av brukerene av de to siste innleggene kan tyde på det Siden jeg ser på det som en nødvendighet og være kritisk til dette, avviser jeg det ikke. Mulig legen kun vil ha pengene sine. Da hadde det vært fint med TIPS til hvilke spørsmål jeg burde/kan/bør stille for å undersøke troverdigheten rundt dette.
Vis hele sitatet...
Er fornuftig av deg til å være kritisk til lab ressultatene, finnes flere eksempler på at disse testene ikke gir pålitelige ressultater. f.eks tilfeller hvor man har sendt inn prøve fra samme person til flere laboratorier, og fått forskjellige svar tilbake.

Kort fortalt er det som du sier overvåkning/måling av antistoffer disse testene går ut på, det er en såkalt ELISA test. Der teller man hvor mange antistoffer man ser på et gitt areal, derav u/ml (units per milliliter).

Denne type tester er dessuten veldig omstridt da forskerne er uenig i hva disse testene innebærer. Konklusjonene av testene er veldig forenklet på den måten at antistoffene i testen ikke sier noe om matvarereaksjonene da du alltid vil ha antistoffer etter å ha spist en matvare.

Med andre ord, så trenger ikke du å ha allergiske reaksjoner selv om du har antistoffer for matvaren det testet mot.

Når du skal tilbake til konsultasjon ville jeg spurt legen om troverdigheten til denne testen og kanskje spurt om å få ta en hud test som sier mer om hvor mye en reagerer på gjeldene stoff i stedet for hvor mye antistoffer en produserer.
Homeopati er grunnlagt på idèen om at vann har hukommelse, at mindre virkestoff gir mer virkning (ingen virkestoff i det hele tatt er da mest potent av alt), og at noe som vanligvis er årsak til en plage vil kurere plagen, hvis man bare vanner det nok ut. Det er 100% bullshit og ingenting annet. At noen innen medisin praktiserer, tror på og forsvarer homeopati betyr at man bør oppsøke noen som er mer seriøs.
Sitat av nightLook Vis innlegg
"Dag" refererte til Dag Tveiten, som i at hele posten var en diskrèt egenreklame.
Vis hele sitatet...
Ok, tror ikke dag ville vært så kritisk og nyskjerrig som meg. Kritiske forum medlemer som poster svar under tema "vitenskap" er vel kanskje ikke den beste portalen for egenreklame??

Sitat av sibbeee Vis innlegg
Er fornuftig av deg til å være kritisk til lab ressultatene, finnes flere eksempler på at disse testene ikke gir pålitelige ressultater. f.eks tilfeller hvor man har sendt inn prøve fra samme person til flere laboratorier, og fått forskjellige svar tilbake.

Kort fortalt er det som du sier overvåkning/måling av antistoffer disse testene går ut på, det er en såkalt ELISA test. Der teller man hvor mange antistoffer man ser på et gitt areal, derav u/ml (units per milliliter).

Denne type tester er dessuten veldig omstridt da forskerne er uenig i hva disse testene innebærer. Konklusjonene av testene er veldig forenklet på den måten at antistoffene i testen ikke sier noe om matvarereaksjonene da du alltid vil ha antistoffer etter å ha spist en matvare.

Med andre ord, så trenger ikke du å ha allergiske reaksjoner selv om du har antistoffer for matvaren det testet mot.

Når du skal tilbake til konsultasjon ville jeg spurt legen om troverdigheten til denne testen og kanskje spurt om å få ta en hud test som sier mer om hvor mye en reagerer på gjeldene stoff i stedet for hvor mye antistoffer en produserer.
Vis hele sitatet...
Det er godt at skepsisen min ikke er totalt blottet for en tilsynelatende lite dokumentert fremgangsmåte. Alikevel, selv om substansene/maten det ble
observert en høyere u/ml antigen på ikke gir tydelige reaksjoner kan det hende at det uansett ikke er optimalt å innta. Jeg trekker paralleller til evolusjon, rask forandring i menneskers diett (ferdig mat, sukker etc.) og blodtype-diett??

Jeg påstår IKKE at dette er tilfellet. Er ute etter forskjellige synspunkter og informasjon. En udokumentert artikkel med uttalelser fra en overlege er ikke nok til å få meg til å tro, hverken det ene, eller det andre!

Hvorfor har en hudprøve større kredibilitet enn blodprøver?

Sitat av bo1e Vis innlegg
Homeopati er grunnlagt på idèen om at vann har hukommelse, at mindre virkestoff gir mer virkning (ingen virkestoff i det hele tatt er da mest potent av alt), og at noe som vanligvis er årsak til en plage vil kurere plagen, hvis man bare vanner det nok ut. Det er 100% bullshit og ingenting annet. At noen innen medisin praktiserer, tror på og forsvarer homeopati betyr at man bør oppsøke noen som er mer seriøs.
Vis hele sitatet...
En kristen lege kan fortsatt være troverdig selv om han tror på noe som ikke kan bevises. Billig argument, ser den. Kiropraktikk har ingen
dokumentasjon på at knekk og brekk (i mangel på et bedre ord) er bedre enn vanlig bløtvevsbehandling (typ fysio, massasje etc. Det er bevist en liten effekt i korsrygg/lumbar regionen) kanskje placebo burde skrives ut på resept. Mange sverger nemlig at kiropraktoren er det eneste som fungerer.

Sitat av Frityrgryta Vis innlegg
Skal svare på spørsmål utifra min egen tankegang og logikk. For meg virker det ikke seslvmotsigende at melkeproteinet slår ut mer enn kumelk. Jeg regner med at det kanskje ikke er SÅ mye av det i kumelken, og at det da er proteinet i melken du er allergisk mot. Så ren Casein slår da selvfølgelig ut mer enn når den er utblandet. Dette er bare min tankegang, ikke ta svaret for gitt.
Vis hele sitatet...
Du skal hvertfall ha cred. for en god logikk. Det står ingenting om myseprotein eller laktose blant listen over resultatene. Det er jo forsåvidt bare en ekstra grunn til å være desto mer skeptisk til målingene. Hvorfor skulle kasein være så mye mer essensielt å redgjøre?

Sitat av sibbeee Vis innlegg
E

Konklusjonene av testene er veldig forenklet på den måten at antistoffene i testen ikke sier noe om matvarereaksjonene da du alltid vil ha antistoffer etter å ha spist en matvare.

.
Vis hele sitatet...
Setter veldig stor pris på svar, men kan du utdype dette litt? Om mulig. Gjerne et lettfattelig eksempel. (Eks. Mats drikker et glass kumelk. ELISA testen kan vise til målinger av antigen for kasein på 13,21 units per miligram. Mats elsker sjokolademelk, og bruker det ofte som resitusjonsdrikk etter trening. Kasein er et protein i melk og Mats resultater iht. kumelk er 0,64 units per mililiter. Selv merker han ikke til noe ubehag, smerter eller urovekkende avvik i avføringen etter å ha drukket melk, spist ost eller smør. Hvordan kan man forklare at det blir påvist en større andel antistoff/gen i disse substansene enn ved måling enn opp mot svin, hvete, egg, nøtter og mais (< 0,35 u/ml). Er det mulig maten ikke er optimal for Mats i lengden selv om han ikke merker noen forskjell? Eller er det vilkårlig og tilfeldig siden det alltid vil finnes anitstoffer etter at man har spist ulike matvarer)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kaseininnholdet i kumelk varierer etter kurase.
NRF har større mengder Kaseinprotein enn for eksempel ku fra New Zealand.

Slike tester vil aldri bevise noe som helst, det eneste som beviser noe er hvis man holder seg 100% vekk fra det aktuelle stoffet i en periode på 3-4 måneder.
Om man er kaseinintolerant vil det være en viss avhengighet inn i bildet, da kaseinet brytes ned til opoide peptider som kan skape hormonubalanse i hjernen.