Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 11195
Hei, jeg har lest litt rundt på tråder om vinbrygging og ølbrygging og sånt. Det jeg lurte på, kan man brygge bare alkohol i vann for så å blande det ut med Cola eller juice eller hva enn man føler for? Jeg vil kutte ut druer og smakstilsetninger siden jeg skal blande det uansett.

Tenkte noe av følgende:

- 1,5 liters colaflaske
- Tørrgjær
- Sukker
- Vann

Vil dette bli til noe brukbart med tanke på alkoholnivå? Bryr meg ikke så aaaalt for mye om smaken så lenge det har effekt.

Noen som kan sette om noen enkle steg med hvor mye man skal bruke av de forskjellige ingrediensene og om det i det hele tatt vil fungere sånn nogenlunde? Trenger jeg noe ekstrautstyr? Vil det lukte om jeg for eksempel lar flasken brygge på rommet mitt? Sist men ikke minst, hvor lang tid vil denne prosessen ta?

Takk for svar, og vil muligens senere editere posten med resultater hvis jeg bestemmer meg for å teste dette.

Vil forsåvidt beklage om noe av det jeg har sagt er utrolig dumt eller helt galt.
Sist endret av Starcasm; 26. november 2006 kl. 22:18. Grunn: Bedre tittel
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fyll colaflaska halvfull med varmt vatn. Tilsett sukker (1). Rist. La den kjøle seg ned til vatnet er kring 35°C. Tilsett gjær. Sett på en kork med lite hull i. La stå to uker. Drikk.

(1): Mengde sukker kan med fordel varierast for å tilpasse alkoholmengde og smak.
skal man bruke tørr gjær, og skal den stå 2 uker i Kjøleskap/Kjølerom eller kan den stå vor som helst?
Takk for raskt svar, men vet forsåvidt fortsatt ikke hvor stor dose sukker som er vanlig. For alt jeg vet så er det ett kilo eller 10 gram om du skjønner hva jeg mener. Hva er det sterkeste jeg kan klare å få til uten å gå over til brenning?
ingen ting er som god sprit brent og tappet fra Hamar...
Men det er ikke snakk om å brenne her, skal holde meg så lovlig som jeg kan. Og vil vekke minst oppmerksomhet siden jeg bor med mor, far og bror...
Sist endret av Starcasm; 26. november 2006 kl. 22:25.
Denne fulgte jeg i mine fjortisdager. Funker fint med vann også. Og det lukter litt ja, men hvis det blir for mye får du bare kaste det ut før foreldrene dine merker noe.

Sitat av Human-Xit
En i klassen min tipset meg om en meget enkel måte å lage vin på. Det blir kun 1,5 liter men gjort på to veker og veldig lite som skal til:

1. En tom 1,5l brusflaske etc.
2. En halv kilo sukker
3. En halv pose tørr-gjær
4. ca.1,5lEplejuice (evt andre ting)

Tøm juicen (her kan mange ting brukes, kammeraten min hadde tatt gløgg, saft og div andre ting. ikke blandet da.) oppi flaske, ha plass til sukkert og gjæren + dette skal ristes.

Ha i sukkeret og gjæret og rist godt.
Rist dette hver dag i to uker, la stå i ca 20 grader (badet) og skru opp korken forsiktig etter du har ristet, og la den stå oppe til neste gang du rister, dette for å ungå trykk i flaska.

En kammerat av meg skulle teste ut, han skrudde ikke av korken og flaska eksploderte inne på rommet hans, kan tro han var sjokket! Ikke en dråpe var igjen i flaska og korken har han ikke funnet enda

Husk å filtrer godt etterpå. Jeg har egentlig ikke noen gode råd på filtrering, jeg brukte kaffe filter, dobbel. Det tok jævlig lang tid!
Vis hele sitatet...
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=vin+flaske

edit: Ender på ca. 20 % hvis du lar det stå i to uker.

edit 2: Det kommer til å smake helt forferdelig, selv om du blander det. I tillegg er bakrusen mye vondere på hjemmelaget.
Sist endret av Laurentius; 26. november 2006 kl. 22:52.
25 grader er tryggere enn 35, så risikerer du iallfall ikke å skade gjæren. Tror ikke du skal satse på å blande dette med cola eller noe sånt, prøv heller med drinkmixer som San Fransisco osv. De bør være konsentrert nok til formålet. Eller uoppblandet husholdningssaft. Du kan sikkert justere smaken med konsentrert sitronsaft (ReaLemon) om det fortsatt ikke er drikkelig.
Lykke til...
Sist endret av bread; 26. november 2006 kl. 22:48.
Tusen takk Laurentius, posten din hjalp en hel del. Noen måte å finne ut hvor stor alkoholprosent produktet ditt får uten å måtte punge ut dyre dommer?
gå på europris og kjøp vin kit. Billig og godt
Laurentius: Vel jeg har jo prøvd en hel del, for eksempel en flaske seksti med noe pulver i (noe mot en hudsykdom eller noe), og det skulle egentlig smøres på huden. Det smakte KRAFTIG vondt så kan ikke tro dette skal bli stort verre. Holdt jo forsåvidt på å brekke med ved hver slurk...

Erik: Nå er jeg jo ikke 18 år, og å gå på europris og kjøpe vinsett er vel ikke så lurt? Har ikke mye peil men leste på brygging.no (tror jeg) at vingjær ikke skal selges til mindreårige.
Sist endret av Starcasm; 26. november 2006 kl. 23:01.
Hvor får man tak i tørrgjær? Er det samme type gjær du finner ved melka på rimi? Skal man la korken være på under hele prosessen, og kanskje skru den av litt etter du har rista og så ta den på igjen? Kan man fylle hele flaska med 1,5 liter vann eller blir dette for liten plass til gjær + sukker?
Les noen av de utallige trådene om sats og hjemmebrenning. Vann + gjær + sukker + tid = sats, selv om planen er å drikke resultatet i stedet for å destillere.
Sitat av esc
Hvor får man tak i tørrgjær? Er det samme type gjær du finner ved melka på rimi? Skal man la korken være på under hele prosessen, og kanskje skru den av litt etter du har rista og så ta den på igjen? Kan man fylle hele flaska med 1,5 liter vann eller blir dette for liten plass til gjær + sukker?
Vis hele sitatet...
bruk cobra gjær, fås på store kisoker, og sikkert andre steder.
om du skal bruke cola eller noe annen brus, om det ikke er light brus da.. så vil jeg tro du ikke trenger og tilsette sukker, blir jo som smør på flesk.. for det er jo som kjent MYE sukker i brus..
Sitat av Mötley Crüe
om du skal bruke cola eller noe annen brus, om det ikke er light brus da.. så vil jeg tro du ikke trenger og tilsette sukker, blir jo som smør på flesk.. for det er jo som kjent MYE sukker i brus..
Vis hele sitatet...
Viss det skal være mellom 500-750 g sukker på en 1,5 liter flase trur jeg du trenger mere sukker en det som finne si brus. Vil tippe 250 g ekstra
Vel, det er vel ikke noe problem om det blir for mye sukker? Har det noe betydning for resultatet med tanke på prosent kanskje?

Okay, så jeg har rundt 1,5 liter vann (ikke fullt så mye fordi jeg skal ha plass til sukker og tørrgjær), i hvilket forhold skal jeg måle ut sukker- og gjærdosen? Kunne vært nyttig å vite et forhold og ikke bare statisk i forhold til 1,5l i tilfelle jeg gjør større ut av det.
Off-topic: Den vin-kiten man kjøperpå europris.. Er det en 5-liters-kanne med guffe på som du skal blande med vann? Er det ingenting mer? Hvor mye vin blir det til slutt.. ca. alkoholnivå?
Sitat av Pope
Off-topic: Den vin-kiten man kjøperpå europris.. Er det en 5-liters-kanne med guffe på som du skal blande med vann? Er det ingenting mer? Hvor mye vin blir det til slutt.. ca. alkoholnivå?
Vis hele sitatet...
Den 5-liters kannen er full, og beregnet for bruk i en større beholder. Typisk størrelse på disse er 25-30 liter, og du finner dem sannsynligvis ved siden av annet bryggeutstyr.
I tillegg, for å legge til min andre post; Det står i posten som Laurentius quotet at det skal brukes "en halv pose tørrgjær". Finnes det ikke forskjellige typer poser med forskjellige mengder i butikkene eller finnes det så og si bare en type? Jeg mener, hvis det finnes forskjellige typer så er jo "en halv pose" litt uklart.
Sist endret av Starcasm; 27. november 2006 kl. 00:46.
Bump. (nok tegn)
Sitat av Starcasm
Okay, så jeg har rundt 1,5 liter vann (ikke fullt så mye fordi jeg skal ha plass til sukker og tørrgjær), i hvilket forhold skal jeg måle ut sukker- og gjærdosen? Kunne vært nyttig å vite et forhold og ikke bare statisk i forhold til 1,5l i tilfelle jeg gjør større ut av det.
Vis hele sitatet...
Noen som har svar på dette? Sitter nå her med en 1,5 liters flaske, sukker og tørrgjær og må bare forsikre meg.
det du får ut av dette, når det har stått en stund er jo bare sats, smaker jævlig, men om du har planer om og destilere dette så kan du få god hb om du har god oppskrift!
Sats? Om jeg blander dette med noe konsentrert saft kanskje? Blir de tikke brukbart? Hva blir prosenten isåfall? Jeg bryr meg ikke så utrolig mye om smak, som nevnt.
Sist endret av Starcasm; 27. november 2006 kl. 17:01.
Litt off topic:
Jeg driver ikke brygging selv, men si at jeg en dag fikk lyst å prøve.
Er det da en sjangs (dersom jeg drikker det jeg lager) at noe skjer med meg?
Leser rundt omkring at folk har blitt blinde av HB. Det står mye annet også, kommer ikke på alt i farten.
man blir ikke blind av hb.. det er bare den forbanna smuglespriten som inneholder metanol du kan bli blind og dø av..

Om du tilsetter saft eller lignende så kan det vel altids bli bra.. og alkohilprosenten blir ikke over 15% etter det dør gjæren!!

om du skal ha det sterkere så må du destilere, altså dampe ut alkoholen fra vannet..
Tja, skal ikke gå så langt siden dette blir litt "underground" saker som jeg driver med på rommet. Hehe. Bor jo med foreldre og saker jeg. Takk for svar, men det var jo en som nevnte at det ble rundt 20% av denne oppskriften...er det bare oppspinn?

Hva er det som bestemmer alkoholprosenten? Kan jeg ikke bare ta ekstra mye gjær? Hvis jeg har 1,5l vann, hvor mye sukker og gjær?

Takk!
om du tar mere gjær og dårlig gjær blir det bare dritt smak av det, alkoholprosenten er det gjæringsprosessen som bestemmer. om du avbryter eller lar den gjære helt ut.. slik er det i allefall med vin for og få over 15 må du nokk destilere.. ,om du får til noe godt med 15 prosent har jeg ville vært fornøyd!

Om du har lyst på noe virkelig godt hjemmelagede greier, kan du gå en tur i skogen og lese lit om røtter og blader og bær som smaker godt, plukke det som høres inntresant ut og legge det på ei flaske vodka og la det stå i ett par uker, personelig favoritt er lakrisrot shnaps
Men poenget er forsåvidt å skaffe alkohol for minst mulig penger og stress. Siden jeg er under 18 kan jeg heller ikke få kjøpt noe uten videre. Dette virker toppers for meg, blir fornøyd med 3 liter 15% til å begynne med jeg.

Takk for svar forresten, Mötley Crüe. Skal sette i gang noe nå med instruksene som ble postet tidligere: 1,5l vann, 500g sukker og en halv pose tørrgjær.
Men nå ble jeg litt usikker igjen. Ser jo nå at en tørrgjærpose er 50 gram. Instruksene sier en halv tørrgjærpose til 500 gram sukker. Stemmer virkelig dette? Høres da ut som et virkelig fjernt forhold til meg.

Tips?
Blir ikke dette mye grums? Kan det hjelpe å sile hele greie gjennom et kaffefilter eller noe?
Det blir jo en del av sluttprosessen å filtrere til slutt. Men lurer fortsatt på dette med forholdet mellom gjær og sukker...
Jeg har ikke testa dette menne, det er noen små ting som skurrer med disse oppskriftene deres. Jeg har ikke laga uhmmm... det dere lager, men har brygga øl og vin noen ganger.

Her er ett par tips som burde øke kvaliteten:
- Rengjør det dere brygger på veldig godt før dere starter. Jo mindre bakterier, jo mindre bi-smak.

- Etter dere har satt satsen burde flaska ikke åpnes. Kjøp heller en gjær lås og bruk ett eller annet for å tette igjen rundt den så den passer i flasken. Dette for at det ikke skal komme bakterier inn.

- La flasken stå iro mens satsen gjæres. Når satsen er feridggjæret vill man at gjæren skal ha sunket til bunnen slik at man kan tappe drikken over på ny flaske og få med minst mulig gjær. Gjær smaker ikke godt. Gjør man dette slipper man å filtrere det etterpå.

- Å lage 1,5 liter om gangen er bare dumt. Dere klarer å gjemme en 5 liters dunk like lett som en 1,5 liter flaske fra foreldrene deres. Dessuten forsvinner litt når man tapper over i ny beholder (som beskrevet i forige punkt), og ved å brygge mer, mister man en lavere andel av drikken.

Til slutt må jeg minne om at man har ikke drukket nok dersom man klarer å drikke mer.

Skål
Vel, bare noe smått jeg prøver dette her. Kan jo kanskje kjøpe gjærlås og alt det senere hvis jeg finner ut at dette blir sånn nogenlunde suksess. Denne gangen skal jeg teste med 1,5l til å begynne med. Blir det problemer om jeg bruker vanlig kork og ikke gjærlås sånn bortsett fra en magesjau dagen etter fra bakteriene?

Sitat av Scha
- La flasken stå iro mens satsen gjæres. Når satsen er feridggjæret vill man at gjæren skal ha sunket til bunnen slik at man kan tappe drikken over på ny flaske og få med minst mulig gjær. Gjær smaker ikke godt. Gjør man dette slipper man å filtrere det etterpå.
Vis hele sitatet...
Mener du at det ikke skal ristes i det hele tatt?
Sist endret av Starcasm; 27. november 2006 kl. 20:05.
Heisann, liten oppdatering fra meg her. Har satt i gang en flaske ihvertfall og tok et lite bilde bare for å vise og se om det er faktisk slikt det skal være. Ser rimelig grusomt ut men regner med at gjæringen skal gjøre sitt.

http://img433.imageshack.us/img433/2381/bildemi6.jpg
Sukkeret skal være oppløst i vannet, ikke ligge på bunnen. Det enkleste er kanskje å løse opp sukkeret i en mindre mengde kokende vann i en gryte, kjøle ned med kaldt vann, løse opp gjæren ved 25 grader og ha alt i flaska.
Menneh... ÆSJ
Løses ikke sukkeret opp av seg selv?
Satte til brygging sist helg, og drakk det helgen som var, med suksess. Smakte ikke noe særlig, men blandet det med sprite, og bytta 1 liter mot 5 øl. :P

Tar meg friheten til å stjele tråden litt, og spør om: Kan man bruke gjærlåsen mange ganger?
Har kjøpt både gjærlås og turbogjær nå og er klar for å sette til brygging, men vil brygge litt mer enn 1,5 l om gjærlåsen kun kan brukes en gang. Er nemlig et stykke til nærmeste europris/vinsjappe. :P
Gjærlåsen kan brukes til den går i stykker, bare husk å ha vann i den. Og rengjør godt, iallfall nederste del, mellom hver gang. Om noe må byttes er det nok gummipakningen som vanligvis brukes sammen med gjærlåsen.
Starcasm: Blir nok dårlig med alkohol om alt sukkeret ligger i bånn.
Virker greit, rista litt mer og så har den stått en halvtime og ser ut som det meste av sukkeret har løst seg opp. Ikke noe som ligger på bunnen lenger ihvertfall.

Hvorfor blir jeg mer og mer usikker når jeg leser om hvordan dette funker? Står at gjær uten tilgang til oksygen danner sukker om til alkohol, men det er jo oksygen i flaska mi siden korken er halvveis av. Men gjæret er jo nedi vannet så det er vel oksygenfritt allikevel? Kan ikke så mye, sorry.
Før fikk man kjøpt hjemme-brygg-øl på vår lokale bensinstasjon. Jeg og en kamerat(15-16 år) investerte i en boks og dro hjem til hans kjøkken. Vi fulgte instruksene og etter en stund hadde vi 50 liter uferdig øl. Den sto på en dunk i 14 dager før den skulle tappes over på flaske. Vi hadde samlet hagevis av tomme murere, som det hette dengang. En murer er 0.75l ølflaske i glass m skrukork.

I instruksjonshftet hadde norske myndigheter klistret på et gult klistremerke som sa: Det er ikke tillatt å tilsette en teskje sukker i hver flaske for da vil alkoholprosenten overskride den norske lovlige grense.(brygget kom fra Australia) Vi hadde selfølgelig ikke en ekstra teskje sukker i hver flaske - men trè.

Glade og fornøyde stablet vi alle flaskene inn på morens vaskerom, for der var det varmekabler. Alle hyller var stappfulle.

10-12 dager senere var vi på skole og takke F for det, hørte moren hans et voldsomt brak fra vaskerommet. Hun styrtet inn på vaskerommet og fikk rommet se totalt dekket av hjemmelaget øl og glasskår. 70-80% av flaskene hadde gått med.

Det ikke vi viste var at det ekstra sukkeret også mangedobblet kullsyreinnholdet i brygget. Kullsyren hadde steget gradvis i til bristepunktet i alle flaskene. Flaskene sto stablet tett som sild og da først en gikk i lufta skapte det en akselernde domino-effekt og alle ekploderte på under ett sekund.

Tror noen av morens blodkar led samme skjebne, men heldigvis hadde hun roet seg litt da vi kom for å sjekke bryggeriet. Hun hadde tilogmed vasket griseriet.

omlag 25 flasker overlevde. De var svært sterke i alkoprosent, hadde masse kullsyre og smaye helt for jævelig
looooooool... Den te-skjeen man har i etter at ølet er ferdiggjæret er den som lager kulsyre, den lager svært lite alkohol. Skal dere ha høyere prosent så ha i mer til å begynne med, IKKE etter å ha tappet på flasker.

For å få sukkerert til å løse seg opp ordentlig burde man kuke opp vann og løse det opp i. Husk å la det kjøle ned før dere har i gjær så dere ikke dreper gjæren.
hva kan man gjøre for å få en høyere prosent i denne oppskriften?
Hei, tok en titt på brygget mitt og la merke til at det bruser som faen så jeg regner med på at det er et sunt tegn på alkoholdannelse også. Legger merke til at hver gang jeg ser på brygget så har det dannet seg et lag med "skum" på toppen av flasken også.
badtrip: Dersom man vill ha veldig sterk alkohol må man destilere. Til det trenger du ett hjembrentsapparat. Det lager man selv. Det finnes tegninger på nett, alt fra noe man hiver sammen på en time, til mer avanserte greier. Har ikke destilert før selv, men har hørt at "spiral brenner" funker veldig bra. Tror ikke det er så mange som enkelt kan gjemmes bort på gutterommet tho.

Starcasm: Det er helt normalt
Virker som om brygget mitt har godt flott for seg. Gått akkurat en uke nå og jeg kjenner det lukter ganske "kraftig". Litt skuffet over at det sluttet å skumme slik det gjorde de første dagene men lever i håpet om at alt er som det skal. Ristes hver dag og det er en god del kullsyre i flaska så jeg regner med at det går sin gang.
Sitat av Starcasm
Virker som om brygget mitt har godt flott for seg. Gått akkurat en uke nå og jeg kjenner det lukter ganske "kraftig". Litt skuffet over at det sluttet å skumme slik det gjorde de første dagene men lever i håpet om at alt er som det skal. Ristes hver dag og det er en god del kullsyre i flaska så jeg regner med at det går sin gang.
Vis hele sitatet...
kommer det sterk lukt fra denne blandingen, og hvis det gjør det er det nok å ha vinduet åpent? kan du ta bilde?
Nei, når jeg mente det lukter så stikker jeg jo nesa ned i flasken. Brygget mitt går sin gang i et skap på rommet mitt og jeg bor sammen med foreldre som tilsynelatende ikke har lagt merke til noe som helst. Til og med når jeg åpner skapet lukter det faktisk ikke noe.

Hvis du trenger noe hjelp kan du godt spørre meg selv om jeg ikke helt vet hvordan resultatet mitt blir.

Bilde kommer straks. Må bare hente frem kameraet.

http://files.gunchip.net/uploads/IMG002.jpg

Vær så god. Tok en liten smak i går kveld og det smaker ikke så ALLER verst bare denne blandingen (med gjær og saker ). Kan ikke tenke meg hvordan det vil bli etter filtrering + smakstilsetning med saftkonsentrat.

PS: Beklager støvete skap.
Sist endret av Starcasm; 4. desember 2006 kl. 14:53.
Sitat av Starcasm
Nei, når jeg mente det lukter så stikker jeg jo nesa ned i flasken. Brygget mitt går sin gang i et skap på rommet mitt og jeg bor sammen med foreldre som tilsynelatende ikke har lagt merke til noe som helst. Til og med når jeg åpner skapet lukter det faktisk ikke noe.

Hvis du trenger noe hjelp kan du godt spørre meg selv om jeg ikke helt vet hvordan resultatet mitt blir.

Bilde kommer straks. Må bare hente frem kameraet.

http://files.gunchip.net/uploads/IMG002.jpg

Vær så god. Tok en liten smak i går kveld og det smaker ikke så ALLER verst bare denne blandingen (med gjær og saker ). Kan ikke tenke meg hvordan det vil bli etter filtrering + smakstilsetning med saftkonsentrat.

PS: Beklager støvete skap.
Vis hele sitatet...
ja nå er det helg og vi trenger en update på brygginga!
nå er jeg fast bestemt på at jeg skal lage litt sats på ei 1.5 L flaske!

har lest gjennom hele greia, men finner bare ut at man skal ha en halv pose gjær, men ikke hvor mange gram dette er. har en pose her på 12 gram å da er halvparten bare 6 og det høres lite ut.

kan man la flaska stå helt tett hvis man ikke rister den? hvis man skal ha den åpen skal den være helt uten kork eller med korka skrudd halvt på?

Edit: denne turbo gjæren dere snakker om, er den laget for brygging? får man da kjøpt det når man er under 18?
Sist endret av TSN; 10. desember 2006 kl. 04:37.