Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2047
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg såg en film om nostredamus på TVN i går. Han skal i følge tolkningene til mange som har studert ham, forutsett 2. verdenskrig, napoleon, mordet J. F. Kennidy. Han skriver i bilder, er det mulig å se inn i fremtiden å være sikker på at det er slik det skal bli? Slik jeg ser det nei, men det er ikke umulig at en person vil kunne gjette seg frem til navn på personer og steder som ikke eksisterer. Så sant mennesket har uendelig kreativitet, vil det i løpet av uendelig tid forkomme en som gjetter seg frem til ting som vil skje i fremtiden.

Tingen er det at nostredamus skriver alt i bilder, og det kan tolkes som generelt hva som helst. Har nostredamus brukt universale bilder som kan tolkes som det vi har fantasi til å forestille oss. Folk som Da Vinchi lagde jo modeller på noe som kunne ligne et helikopter. Så vi kan jo ikke se bort i fra at de med teknisk innsikt ante at menneske ville komme opp i luften, og dermed virke mer troverdig i fremtiden.

Han nevner også mange store kriger, men verden hadde allerede før sett at krigføringen hadde utviklet seg og ny teknologi, og tolkningene av nostredamus indikerer nettopp dette. Han nevner også hungersnøder, noe som verden hadde sett før.

Det han nevner er videreføring av de problemstillingene han hadde på sin tid. Har denne mannen bare vært en genial filosof, som virklig har forstått hvordan verden fungerer og basert sine "profetier" på dette, har verden rundt oss rett og slett overtolket dette eller kan nostredamus ha vært en profet sendt fra gud?

Hva syntes dere?
Det lille jeg så av det nevnte programmet var hvor de så på når de neste profetiene hans ville slå inn (han beskrev dem med stjernenes posisjon, så man kunne finne årstallet). Tredje verdenskrig ville være i gang i 1993, hungersnød ville tvinge store deler av verden til å spise mennesker i 1988 etc. Høres ut som om han har bommet en del fra filmens tolkninger iallefall, enn om de bare brukte dette som et virkemiddel for å skremme folk for å skape en autoritetsfornemmelse. "Vi vet noe du ikke vet!".

Kan ikke si jeg tror på profetiene til ham, eller noen av de andre profetene fra moderne og eldre tider, men disse ordene biter jeg sikkert i meg når Afrika og Russland angriper Israel, og antikrist reiser seg fra asken for å knuse menneskeheten.
Het han ikke NostrOdamus?
er vel ikke tilfeldigvis noen som rippet dette ?
Så litt på dette og igår, dessverre gikk det jo midt på natten så jeg sovna ufrivillig på slutten av progget :P. Hvem var det som var den siste av de 3 tyrannene? den første var Mussolini og den andre var Hitler.....

Var det ellers noen nevneverdige profetier i den nærmeste framtid iflg Nostradamus?
Jeg har ikke sett det nevnte programmet, jeg har dòg lest større deler av Nostradamus profetier og omtaler av disse igjen.

En ting jeg husker godt er det IvI her omtaler, om 3. verdenskrig, noe jeg husker spesielt godt er detaljene som her ble gitt om at denne verdenskrigen ville oppstå når en maktsyk leder (hvis alltid bar en blå lue).

Dette har som kjent enda ikke vært tilfelle, jeg hørte dòg at dette ville skje rundt år 2000.

Mer slående er det derimot at han 'forutså' bybrannen som skulle ødelegge London (?), og at tallene tre ganger tyve ville spille noen rolle i forhold til dette. Brannen ble tilfelle i år 1666.

Men det mest slående av alt, må være profetiene om 2. verdenskrig, disse er så og si identiske med det som faktisk har skjedd, og Nostradamus var så nær at han faktisk nevnte navnet 'Hister', som jo er slående likt 'Hitler'. Det faktum at han også sa at dette skulle starte i Tyskland setter en god strek under det hele.

ADDITIONAL:
IvI nevner også profeter fra eldre tider, og jeg må bare nevne noe som jeg fant svært spennende når jeg var yngre, jeg leste om profeten Jesaja som ved å innånde giftige damper og tygge giftige laurbærblader, kom inn i en slags trance. I denne transen utstøtte Jesaja kun uforståelige fraser, og en prest tolket dette, noe ala tolkning av tungetaler. Det som her er slående var at høyt ansette folk kunne komme for å spørre disse profetene om store spørsmål, og de fikk som oftest svært diffuse svar, men en - konge tror jeg det var - skulle til å spørre Jesaja hva han holdt på å tilberede, før han fikk spurt svarte Jesaja at "(..) du tilbereder en skilpadde og [noe annet slag kjøtt] i en gryte av jern, med lokk over", akkurat det kongen gjorde for å teste troverdigheten til byen profeter - fordi dette var noe av det mest utenkelige en profet kunne svare på.
Opprinnelig postet av svinty
Hvem var det som var den siste av de 3 tyrannene? den første var Mussolini og den andre var Hitler.....
Vis hele sitatet...
Den tredje av tyrannene har enda ikke kommet, de sa noe sånt i programmet i går. Btw den første var ikke det Napoleon(si ifra hvis det er feil)?
Sist endret av genex; 16. juli 2004 kl. 22:09.
Den 3. av tyrannene var 'en fra østen' som med sin allianse med Russland skulle starte 3. verdenskrig ved å angripe en by som ligger ved 45 breddegrad. Altså New York.

Den 3. verdenskrig skulle starte rundt år 2000(hvis jeg ikke husket feil) og vare i 27 år.

Er man litt overtroisk her så kan man tolke han fra østen som Bin Laden, og krigen som skulle vare i 27 år er den pågående krigen mot terror. Fordi vi vet ikke når og hvordan den krigen vil ende.

Tror egentlig ikke på dette, men det var litt interessant å se. Skremmende hvor mye som stemmer.

Edit: dokumentaren ble laget i 1980.
Opprinnelig postet av _Thorsø_
Den tredje av tyrannene har enda ikke kommet, de sa noe sånt i programmet i går. Btw den første var ikke det Napoleon(si ifra hvis det er feil)?
Vis hele sitatet...
Napoleon seff, blingsa litt der... Noen som har noen relevante/gode sider om dette emnet...?
Det kan jo bare være en person det.. Bin Laden, med tanke på all makten han har og han har jo tross alt angrepet NY før og kan sikkert lett gjøre det igjen. At det skal skje rundt år 2000 høres jo bare enda med skremmende ut, dessuten så har jo USA og Russland aldri vært særlig store fan av hverandre..?
Du er min venn
niigu's Avatar
jdG: Putin er puta til Bush, pleier man vel å si det..(viktig å vite at puta betyr hore på Spansk også, hehe)

Uansett, så halvparten av denne filmen igår, måtte legge meg grunnet jobb kl. 07.00. Filmen er så og si meget skremmende.
Det jeg ikke visste var dette: Da gravrøverne gravde opp graven til Nostradamus ble de overrasket av et skilt på brystet til kadaveret. Der sto dato på når hans grav kom til å bli plyndret, ifølge han selv. Det stemte! han sa også at den som vekket hans søvn, skulle dø rett etter. Mannen som gravde opp skjelettet ble skutt, få minutter senere, mens han enda sto ved graven!

Moyner: Er ikke dette nok til å faktisk stusse litt over at kanskje Nostradamus faktisk hadde mottat en gave fra oven?

Selv har jeg ikke lest profetiene til Nostradamus, men nattfilmen på TV Norge natt til Fredag den 16. Juli, gjorde meg plutselig veldig interessert!

Greit nok at enda ikke omtrent halvparten av profetiene har slått til, og at mange av dem er temmelig upresise, men hvem kan klandre mannen? Selv tror jeg ikke på loco eks-alkoholiserte damer som går rundt og spår saker og ting på "Fornemmelse for Mord", men dette er faktisk helt Ripleys!

"Hær æ de nokka!"
jeg synes det er litt merkelig at bare erobrere som Napoleon og Hitler blir kalt tyranner. greit Hitler var en grundig god en. men hva med Saddam og alle mordene/massegravene han har stelt i stand og krigen om hvem som er rettmessig eier av landa nerri/borti østen der.
hva med Stalin og alle arbeidsleierne og mordene han fikk stelt i stand på blant annet motståendes politikere.

wow! fikk plutslig et fremmsyn! innen dette årtusenet er omme vil det bli sprengt den største atombomba hittil. den vil utslette ett helt land og mer til. strålingen og røykteppet vil gå rundt kvartparten av jorda. dette vil inntreffe mellom klokken 01.00 til 24.00 norsk tid og stjernene vil stå både i øst og i vest og i hytt og i pine, og månen vil trolig gå rundt jorda som før hvis ikke trøkke fra bomba senten ut i verdensrommet på en uguidet tur.
lagen kjip dokumentarfilm om meg å nå`a.

nei jeg trur heller jeg vil se en innteresang dukfilm som f.eks "suprise me" som går på kino nå. hvor en kar la på seg 11kilo av å spise på mc`ern hver dag en hel måned.
Jeg har ikke sett denne filmen, så jeg skal ikke uttale meg om den, men har hørt om noen av profetiene til Nostradamus og opplegget er ganske spaca. Vet ikke helt hva jeg skal si.. Holder meg til Nas - Nastradamus i mellomtida

Bean: Hitler og Napoleon har et par tusen fler liv på sinnet enn Saddam. Litt rettskriving i posten din hadde gjort seg, og filmen du ville se heter ikke "Surprise me", men "Supersize me".
Sist endret av PNuT; 16. juli 2004 kl. 23:46.
ooo! beklager virkelig. det jeg prøvde å få fram var at det trenger ikke å være så jævlig mange menneskeliv som napo og hitler tok, før en jævel kan bli kalt en tyrann. hadde du hatt noe annet en en PNuthjærne hadde du skjønt det.

og det med den andre filmen hadde egentlig ikke stort med saken å gjøre, det var bare noe jeg adda for å vise noe som virka mer innteresant. by the way så har du en R for mye i suprisen din.
gå å sett en PNut i halsen.
Du er min venn
niigu's Avatar
Bean: Du har et poeng, greit nok det. Men skal han ha lagd alle verdens profetier om alle slags historiske betydninger?

Hvorfor fortalte han ikke om Desmond Tutu?
Hvorfor står det ikke noe profeti om Watergate?
Hvorfor er det ikke nevnt noe om Stalin?
Hvorfor handler ikke en av profetiene om Bill Gates, eller Trump?

En ting til, som er verdt å vite:
Nostradamus forutså TTT-ulykken. Lenge siden jeg har hørt det, men tror det lyder omtrent slik (correct me if I´m wrong):

"To fugler, smidd av sølv og gull, skal fly inn i to høye tårn som vokter det Østlige fra himmelen."

Såvidt jeg husker stemte tidspunktet omtrent også!
Vel....tanta mi sa at det ikke blir noen 3 verdenskrig... så vi er trygg antar jeg

Og jeg tror tanta mi over nostredamus ......anytime
Offtopic: Hvis du hadde hatt en PNuT_hjerne_ så hadde du kanskje skjønt at massakrene til Saddam ikke kan sammenlignes med Hitler sine. Sier ikke at Saddam ikke var var en tyrann, men 40 000 kurdere er ikke like enormt som 2 millioner jøder.
Du fant en feil ja, skulle gjerne korrekturlest posten din og ramset opp feil, men så god tid har jeg ikke.
Gå og sett en bønne i halsen "hehe, god humor. Nei!"

Goatboy : Satser på at tanta di er den nye Nostradamus da
der kommer du med tallforskjellen igjen. det er ikke den jeg vil fram til. det jeg vil fram til er at jeg synes det er litt galt å si at bare hitler og napo blei kalt tyranner. greit hitler fikk 2 mill(ja det er en betydelig forskjell) om ikke mer jøder til å dette i bakken, men du trenger ikke å få knerta så mange før du blir kalt en tyrann.
det står helt klart i den siste posten min hva jeg mener, så jeg skjønner ikke hva du drar frem hvem-har-drept-flest
"tyrannkonkuransen".
Opprinnelig postet av Multiflex

ADDITIONAL:
IvI nevner også profeter fra eldre tider, og jeg må bare nevne noe som jeg fant svært spennende når jeg var yngre, jeg leste om profeten Jesaja som ved å innånde giftige damper og tygge giftige laurbærblader, kom inn i en slags trance. I denne transen utstøtte Jesaja kun uforståelige fraser, og en prest tolket dette, noe ala tolkning av tungetaler. Det som her er slående var at høyt ansette folk kunne komme for å spørre disse profetene om store spørsmål, og de fikk som oftest svært diffuse svar, men en - konge tror jeg det var - skulle til å spørre Jesaja hva han holdt på å tilberede, før han fikk spurt svarte Jesaja at "(..) du tilbereder en skilpadde og [noe annet slag kjøtt] i en gryte av jern, med lokk over", akkurat det kongen gjorde for å teste troverdigheten til byen profeter - fordi dette var noe av det mest utenkelige en profet kunne svare på.
Vis hele sitatet...
Orakelet i Delfi antar man satt ruset på gass og snakket i vei om diffuse ting. Gøy med hvordan man med en gang snakker sant når man mister normal logikk? Bare se på levende ord


Den 3. av tyrannene var 'en fra østen' som med sin allianse med Russland skulle starte 3. verdenskrig ved å angripe en by som ligger ved 45 breddegrad. Altså New York.
Vis hele sitatet...
Det eneste problemet med den litt svevende tolkningen er at Bin Laden hatet Russland, og var i krig med dem. Fremdeles bærer Al Queda hat mot russerene for deres okkupasjon av midtøsten under den kalde krigen.

Et annet punkt filmen tydelig la vekt på (mind you, jeg så ikke den i sin helhet) når den tolket framtidssynene var at de astrologiske tilstandene slik de ville være en gang på nittitallet var den datoen han spådde vk3 var godt i gang - og nå er vi halvveis i det tjueandre århundre.

Ærlig talt har jeg store problemer med å ta noen av profetiene seriøst, de beror på menneskelige ting som krig og politiske forhold som alltid bryter ut før eller siden. Det er vel noe sånt som i en av tretti år på jorden det har vært fred mens vi har vært en oppegående sivilisasjon? Ikke vrient å gjette på at det blir kriger nå og da, og hvis man samtidig er litt vag blir det lett å tolke ting dithen at man ser oppfylte spådommer i fleng i ettertid.

Jeg tror på kaosteori, jeg tror ikke at framtiden er bestemt lenge før man blir født (men om den blir bestemt idet man blir født er en annen sak - arv, gener og miljø vil ha stor kontroll derifra). Derfor tror jeg vår godeste profet her var en mann med god kunnskap om hvor inhabile vi mennesker er det til å unngå konflikter og hvor ofte katastrofer kommer. Kanskje han var en profet, krig og lidelse kommer enten vi vil eller ei.

Har noen de faktiske profetiene hans? I likhet med bibelsitater tror jeg noen av sitatene er tatt litt ut av sammenheng. Hvis han virkelig hadde sett framtiden klart, så hadde vi kunnet styre planene våre etter profetene, så lenge han har vært så vag, så er de ikke godt for en dritt.
offtopic:

Må korrekte noen tall her. Det ble drept 6 millioner jøder under 2. verdenskrig. Dessuten så var det ikke bare jøder som døde. Totalt så døde 50 millioner som følge av 2. verdenskrig, men det har ikke noe med denne posten å gjøre.
Bean : Akkurat det jeg skriver jo, at Saddam, Napoleon og Hitler var tyranner.
Opprinnelig postet av PNuT
Sier ikke at Saddam ikke var var en tyrann
Vis hele sitatet...
Men hvis noen først skulle få profetier så er det jo "naturlig" at de ser de aller jævligste verstingene først ?

Edit : Takk til Surrehu for fakta. Var ikke sikker på hvor mange jøder som ble drept, visste bare at det var flere millioner. Men dødstallet for hele krigen er jo helt sykt..
Sist endret av PNuT; 17. juli 2004 kl. 02:11.
Det der med fremtidsprofetier er et lite paradoks,
for la oss nå si at Nostradamus profetier er sanne og
at han faktisk kunne forutsi fremtiden. I det tilfellet
vil både han selv og flere av dem som leser hans ord
være klar over fremtiden, og er man det kan man
forandre den. Men da blir profetiene hans usanne,
fordi di var sanne... And around it goes...
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Han mente jo at vi selv kunne forandre fremtiden. Slik at noe inntreffer og annet ikke gjør det. Så han har sikret seg på en måte, er proftetien feil, så har vi forandret "framtiden".
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Opprinnelig postet av Multiflex
En ting jeg husker godt er det IvI her omtaler, om 3. verdenskrig, noe jeg husker spesielt godt er detaljene som her ble gitt om at denne verdenskrigen ville oppstå når en maktsyk leder (hvis alltid bar en blå lue).
Vis hele sitatet...
http://www.ause.org/ezine/0002/003/images/saddam-2.jpg

Kanskje gutten blandet blå og svart

edit: Dette vinduet har ligget åpent en stund, så vennligst tilgi 2-dagers bump
PØh for noe overnaturlig tull! Alle spåkoner/menn er så lite detaljerte i sine spådommer slik at de må få rett!
Opprinnelig postet av niigu

Nostradamus forutså TTT-ulykken. Lenge siden jeg har hørt det, men tror det lyder omtrent slik (correct me if I´m wrong):

"To fugler, smidd av sølv og gull, skal fly inn i to høye tårn som vokter det Østlige fra himmelen."
Vis hele sitatet...
Correction Dette sitatet gikk som en storm på nettet rett etter 9-11, men et lite søk på google forteller at dette sitatet er faktisk fra en hovedfags student som et eksempel på at Nostradamus var altfor vag i sine fremstillinger.
Jeg ville hatt mye lettere for å tro på profeter hvis de kunne si fortelle noe konkret i forkant, istedenfor noe vagt som kanskje kan tydes i etterkant av hendelsen.
Foresten er Hister et gammelt navn på en elv (jeg husker ikke om det er Rinen, Volga eller Sein) og har antagelig lite med Hitler å gjøre.
Nostradamus har da ikke så mye å skryte av.
Er jo bare å skrive ned en frase og vente på at noe skjer slik at man kan kalle frasen en spådom.
Skremmer meg at enda i år 2004, fins det folk som tror på overnaturlige krefter.
Det er fullt mulig å til en viss grad spå fremtiden i store trekk ved hjelp av analyser av fortiden og nåtiden. Men å spå konkrete hendelser, slik som nostradamus vistnok gjør er nok klin fåkkings umulig.