Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 1692
Ok, here's the deal: Jeg har spilt gitar en god stund nå (fra alder 9-17) uten no særlig hjelp fra andre (lærere). Grunnen er at jeg har funnet nesten alt det jeg vil på nettet Jeg føler at det ikke er no mer å lære innen rock sjangeren (hvem f.... gidder å holde på med sånn jazz sjit) . Alle tabsene jeg finner er enkle og kjedelige. Styrer med tapping, (Van Halen- Eruptin, Daft Punk Aerodynamic) men det blir man fort lei av i lengden. jeg kommet te punktet hvor jeg må ha hjelp! Kan sinnsykt lite gitar-teori. Så spm lyder: Er det ei bok eller lignende som kan hjelpe meg Har hørt no snakk på forumet, men til liten hjelp.

Help Me
Skaff deg en privat gitar lærer og timer minst annenhver uke, da lover jeg deg at du lærer mye mer enn fra en hvilken som helst bok.
Xylo's Avatar
Trådstarter
Hva er det for noe tull!! Gitar lærer er jo PISS dyrt+ at jeg ikke vil lære alt mulig tullball! Jeg vil lære gitar teori
PS: jeg går på Musikk Linje i Kr.sand så jeg HAR en gitar lærer fra før. Lærer ikke stort (tror det er fordi det er i skolesammenheng )

Er relativ Newbie når det gjelder skalaer. Hadde vært fett å kunne
Sist endret av Xylo; 10. juli 2004 kl. 18:13.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
www.e-tabs.org

Der finner du fine lessons
hmmm finnes endel lærebøker der ute om speedpicking og forskjellige skalaer + en haug av bøker om musikkteori....

Skjønner at det kanskje står litt stille for tiden men vil anbefale å begynne å improvisere.... hvis du er lei av rocken som er, lag noe nytt. målet er vel å lage sin egen greie, ikke lære alt som var.

Kanskje laste ned noen Hendrix video's. Pleier å få meg på den gylne middelvei igjen.

en annen ting er kanskje å utforske andre stilarter. spiller selv klassisk innimellom og kan anbefale det sterkt (fint ting å kunne i sammenheng med musikkteori).

eller kanskje stemme om gitaren i åpen D (D G D G B D) og leke seg med slide-gitar. ufattelig hvor mye morro man kan spille med bare 3,5,7,10 og 12 bånd

er bare å la fantasien slippe til...Har spillt i 18 år nå, og syns det er like gøy hver gang jeg tar opp gitaren. Syns det er gøy å eksperimentere. Og de få gangene jeg er møkklei gitar finner jeg som oftest ett annet instrument å leke med.
Opprinnelig postet av Xylo
Hva er det for noe tull!! Gitar lærer er jo PISS dyrt+ at jeg ikke vil lære alt mulig tullball! Jeg vil lære gitar teori
PS: jeg går på Musikk Linje i Kr.sand så jeg HAR en gitar lærer fra før. Lærer ikke stort (tror det er fordi det er i skolesammenheng )

Er relativ Newbie når det gjelder skalaer. Hadde vært fett å kunne
Vis hele sitatet...
Går du på vågsbygd?
Får jo sikkert litt billige timer av Svein Vold da :P Hvis ikke må vel han vite om noen bra bøker. Men han er jo dødsgod på gitar. Og skalaer er jo perfekt å lære fra gitarlærer som kan det. Selv om du kan finne hvordan skalaen går, kan han lære vekk mange teknikker til hvordan å ta den fortest mulig f.eks.
Begynte å spille gitar med Svein som lærer. Han har bra peiling. Burde høre med han hvertfall
Søk på nettet etter hvordan skalaer er bygd opp. Ters og kvint og alt dette her. Det er hvertfall en start.
Jeg har ei bok som heter improviser som er skrevet av Jan Eivind Tønnesen. Masse forskjellig teori.
jeg har noen skala øvelser liggendes. PM meg så kan jeg kanskje gidde og tabbe de på pc og slenge de opp på en side. Har en fet malmsteen øvelse som er basert på Harmonisk Moll skalaen, drit kul!

edit: GitarFreaken har sikkert mest peil på dette forumet angående gitar så kanskje du kan spørre han?
www.olga.net er en kjempe god sted aa laere seg forskjelige gitar stasj...
Prøv "Den Eletriske Gitarboka" med Sølvin Refvik. Begynn med den første, i og med at du ikke kan noe teori... Ganske bra bøker. Brukte dem selv en gang.
Opprinnelig postet av q-wEr
Prøv "Den Eletriske Gitarboka" med Sølvin Refvik. Begynn med den første, i og med at du ikke kan noe teori... Ganske bra bøker. Brukte dem selv en gang.
Vis hele sitatet...
Enig med deg der. Det er ikke så sinnsykt viktig å kunne så mye teori, men det er ikke dumt å kunne heller. Begynn med skalaer. Kan du skalaer så er det lett å begynne på mer avanserte akkorder. Hvis du har ftp så kan jeg uppe noen filmer til deg. Så blank som jeg er på data, så har jeg enda ikke funnet ut hvordan man laster opp filer til hnn. Noen som kan gi meg en enkel guide?

Opprinnelig postet av Steffmeister
Jeg har ei bok som heter improviser som er skrevet av Jan Eivind Tønnesen. Masse forskjellig teori.
Vis hele sitatet...
Han kjenner jeg faktisk! Flink fyr...

Opprinnelig postet av Xylo
Hva er det for noe tull!! Gitar lærer er jo PISS dyrt+ at jeg ikke vil lære alt mulig tullball! Jeg vil lære gitar teori
PS: jeg går på Musikk Linje i Kr.sand så jeg HAR en gitar lærer fra før. Lærer ikke stort (tror det er fordi det er i skolesammenheng )

Er relativ Newbie når det gjelder skalaer. Hadde vært fett å kunne
Vis hele sitatet...
Hvis du skal bli virkelig GOD og kanskje bli noe ute av det du holder på med, så må du skaffe deg privat lærer. Skaff deg en privatlærer som kan en del om lyd, effekter og det å spille i band. Det er tross alt halve gitaristen Men det viktigste er vell å finne en lærer som hjelper deg med å finne din egen stil og særpreg. At det er dyrt er jo forsåvidt greit. Man må jo ofre noe. Jeg går til en som koster 250 kr uka, men føler ikke at jeg har sløst med penger.
Sist endret av Gitarfreaken; 12. juli 2004 kl. 21:48.
kossen har du klart å spille gitar i 8 år uten å lære noe gitarteori?
Ville nok anbefalle en gitarlærer jeg og.
Ellers er jo improvisering,skalaer, effekter og lyd noe å sette fingrene i!
Spiller du i band? Hvis ikke, så finn deg noen å spille sammen med.
Sist endret av Eurob0y; 13. juli 2004 kl. 13:31.
Xylo's Avatar
Trådstarter
Hehe, jeg sa jeg ikke kunne så MYe gitar teori (tror jeg) ikke at jeg ikke kan no i det hele tatt Jeg spiller i 2 band (pause i sommer) men vi øver ikke så sinnsykt my da. Tror dere undervurdere meg litt ja, improvisasjon er noe jeg har holdt på med i ei god stund, og kan endel teori ( lite i forhold til hvor mye jeg kan i praksis liksom) Takk for rådene forresten.. Har et spørsmål til eliten: Hvordan vet man når man er skikkelig god? Er det en sang som kan si at hvis man kan den er man virkelig god? Little Wing-Jimmy Hendrix?
Jeg mener at det ikke er en sang som beviser hvor god man er. Når du føler at du er god, da er du god. Når du kan si til venene dine at du er god på gitar så er du god, og ikke svarer "nja, neh, litt". Når du har den selvtilliten som skal til å si at du selv er god så er du et godt stykke på veg. Men det er sikkert en vannvitig vanskelig sang der ute som kan hjelpe deg og bevise deg selv om at du er god
Det er nok ikke så lett som det, desverre. Den dagen noen sier til deg at du har en helt særegen stil og at du er komfortabel med det du holder på med, så har du nådd langt. Jeg tror ikke en gitarist kan bli så god at han ikke kan bli bedre. Det er alltid noe man kan utvikle og bli bedre på. Jeg vil ambefale:
Skriv en egen sang. Gjerne instrumental. Bruk god tid på den, og når du er ferdig så hører du på den og spør deg selv: Ligner den på en annen sang? Kunne gitarspillet mitt vært noe som noen helst som spillte? Hvis du svarer nei to ganger så lurer du deg selv eller du har blitt en elite-gitarist. Det er veldig viktig å gå i seg selv og være ærlig med seg selv. Man trenger ikke å være god til alt, det kommer ann på stilen. Van Halen har aldri vært noen mester i arpeggios, må han være det? Yngwie Malmsteen og Jason Becker har aldri vært noen mestere i Tapping, må de være det? Har du ftp, Xylo?
Xylo's Avatar
Trådstarter
sorry, ingen ftp. Mange gode poeng der ja. Du har definetiv mange gode poeng der. Har skrevet noen sanger.. Mest gitar Riff`s. Det er viktig å sjekke at du ikke kopierer noen andres riff ja, Jeg trodde jeg hadde lagd verden kuleste Riff engang, men så var det bare Whole lotta Love - Led zeppelin en oktav lavere
Samme hente med meg. Jeg stemte ned E til D en gang og brente av et skikkelig rått riff. Jeg digga det og spilte det flere ganger, helt til jeg en dag hørte det samme på en Gary Moore plate, i vanlig stemming, seffølgelig.
Opprinnelig postet av Xylo
Hehe, jeg sa jeg ikke kunne så MYe gitar teori (tror jeg) ikke at jeg ikke kan no i det hele tatt Jeg spiller i 2 band (pause i sommer) men vi øver ikke så sinnsykt my da. Tror dere undervurdere meg litt ja, improvisasjon er noe jeg har holdt på med i ei god stund, og kan endel teori ( lite i forhold til hvor mye jeg kan i praksis liksom) Takk for rådene forresten.. Har et spørsmål til eliten: Hvordan vet man når man er skikkelig god? Er det en sang som kan si at hvis man kan den er man virkelig god? Little Wing-Jimmy Hendrix?
Vis hele sitatet...
det er forskjell på å kunne spille en sang og å VIRKELIG kunne spille en sang.
for eksempel, så er det ikke noe vanskelig å lære litt av Steve vai - for the love of God, men å spille den like bra som steve vai gjør på scenen, er ikke like lett.
Det er også viktig å huske, at å spille den helt likt som Steve Vai gjør er det ikke noe vits i. Det er blitt gjort før.... Gjør den om til noe eget, men gjennomfør det like bra som Steve Vai!
Alle tabsene jeg finner er enkle og kjedelige.
Vis hele sitatet...
Det er det som er en del av problemet ditt, nemlig at du har brukt tabs i 8 år. Prøv å lær deg sanger ved hjelp av gehør
Det er veldig viktig å ikke si seg ferdig med en sang etter man har lært seg hvordan tonene går. Du må spille det samme om og om igjen, helt til det er en del av stilen din.
hmmm. jeg har spillt gitar i 18 år og har enda ikke noe særlig gehør. Kan ikke plukke en sang fra 'scratch' men hører tydelig når det spilles feil.........

Men jeg kan improvisere hva med iron man av Black Sabbath da som var 'plukket' feil i alle år. Ingen som skjønte det før Tommy selv sa ifra om hva som skjedde......Selv verdens beste gehør kunne ikke legge riffet fra A - D strengene til E- A strengene.......
Ikke at gehør ikke er en bra ting....men det er ikke absolutt nødvendig heller.
Får å være en god gitarist trenger du ikke å kunne en skala en gang, hvis du har et godt gehør.
Xylo's Avatar
Trådstarter
Sykt det der da. Før jobba jeg dritt lenge med å plukke sanger, men så fant jeg "the
internett way" og slutta med det tullet Er det noe galt i å være lat? Blir man dårligere av det? En ting til: Jeg vet at det er viktig å VIRKELIG kunne en sang, men jeg tror at man må bli skikkelig flink (whatever that is) før man begynner å perfeksjonere.
Opprinnelig postet av Gitarfreaken
Får å være en god gitarist trenger du ikke å kunne en skala en gang, hvis du har et godt gehør.
Vis hele sitatet...
Pøh! Lær skalaene, men ikke heng deg for mye opp i de. Lær å bruke de riktig, og livet ditt blir mye lettere.
Det er ikke mulig å høre om en gitarist ikke kan en skala hvis han ikke spiller surt. Det sier vell seg selv... Jeg er enig i at det er lettere hvis du kan skalaene.

Opprinnelig postet av Xylo
Sykt det der da. Før jobba jeg dritt lenge med å plukke sanger, men så fant jeg "the
internett way" og slutta med det tullet Er det noe galt i å være lat? Blir man dårligere av det? En ting til: Jeg vet at det er viktig å VIRKELIG kunne en sang, men jeg tror at man må bli skikkelig flink (whatever that is) før man begynner å perfeksjonere.
Vis hele sitatet...
Nei, begynn å perfeksjonere med en gang. Du kan perfeksjonere en solo i mange år.
Jeg har spilt sammen med en kamerat i et halv år. Han lærer meg det han selv kan...
Jeg er også interessert i noen internettleksjoner eller noe, da jeg føler at å spille og lære direkte fra tabs blir for kunstig og "basic". Gjerne skalaer.