Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 6980
Hei.

Jeg har flere ganger opplevd at min empati og medfølelse ovenfor andre medmennesker har påvirket mine valg i det jeg vil kalle en "negativ" rettning. Jeg ønsker å kunnskap om hvordan jeg kan "skru av" min samvittighet, hvordan jeg kan bli mer kald, kynisk og beregnende.

Kanskje en mild form for schizofreni er det som trengs? Der jeg selv har mulighet til å påvirke når de forskjellige personlighetene skal innvirke. Vet det kan høres en smule latterlig ut, men jeg bare ønsker å forhøre meg om dette er praktisk mulig.

Har lest en del om narssisme... Enkelte av de trekkene denne tilstanden medfører virker spennende og intressange. Er det mulig å lære seg opp til å få psykopatiske trekk?

For dere som ikke forstår posten helt: Det jeg altså ønsker er å tilegne meg egenskaper som gjør meg i stand til å ta avgjørelser basert på et mer egoistisk grunnlag. Jeg ønsker ikke å svikte ved å la min medmenneskelighet styre mine avgjørelser.

Jeg ønsker å bli:
- Lettere paranoid, jeg ser på meg selv som ganske naiv. Jeg ser ikke farene i andre mennesker i tide. Jeg klarer ikke å verge meg selv i stor nok grad mot mennesker som ønsker å "ta meg".
- Kald, min medmenneskelighet ser jeg på som en overflødig svakhet jeg fint kan klare meg uten. Jeg ønsker ikke å fjerne den helt da dette vil ramme min familie og nære venner.
- Lettere psykopat, jeg vil lære meg å kunne bruke mennesker som redskaper uten at det rammer min samvittighet.
- Beregnende, jeg vil bli mer beregnende. Jeg vil lære meg å kunne styre situasjoner i større grad, forutsi utfallet av saker slik at jeg lettere kan ta kontroll og vinne.

Håper noen her kan hjelpe meg!
gi noen eksempler på hvordan valg det har påvirket.
Trådstarter
Sitat av phyconinja
gi noen eksempler på hvordan valg det har påvirket.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig for meg å oppgi konkrete eksempler, mulig dette virker litt spesielt med tanke på at jeg spør dere om hjelp. Desverre kan jeg ikke komme på spesifike hendelser, men genrellt sett føler jeg at jeg svikter ovenfor meg selv. Jeg klarer ikke å tenke på meg og mine i stor nok grad.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Schizofreni er noe helt annet. Det kan du lese mer på linken under.

Schizofreni

Du tenker på spaltet personlighet, og det ville nok ikke vært en fordel for deg å ha..
Sist endret av Cappy; 24. mars 2006 kl. 20:36.
Jeg har samme problemet nikita. jeg er altfor redd for f.eks. å ditche noen.
Det er veldig viktig for meg å være godt likt av andre på en måte.
Trådstarter
Sitat av Cappy
Schizofreni er noe helt annet. Det kan du lese mer på linken under.

Schizofreni

Du tenker på spaltet personlighet, og det ville nok ikke vært en fordel for deg å ha..
Vis hele sitatet...
Ah...!

Takk for oppklaringen!

Hvorfor vil ikke det være en fordel for meg?

Om jeg klarer å kontrollere det selv, skal det vell ikke være noen negative sider ved dette?
Det er ikke veldig morsomt å være paranoid, bare så du vet det. Jeg går rundt og tenker at folk lurer meg hele tia, det er ikke morsomt.
å være kynisk er noe man er født som, men du kan sikkert lære.. blott deg selv for samvittighet, bry deg ikke om noen andre en deg selv, det største og vanskeligste trikset er vel å lære seg selv å lyve slik at man tror det selv.
Det er egentlig ikke så vanskelig, men begynn i det små, da tar det nok ikke lange tiden før du har rota deg inn i en "ond" sirkel.
Fin start kan vel være å hoppe på typen\dama til bestisen. Da lærer du fort hva du kan si og ikke si for å dekke deg selv.. Drit i avtaler som ikke gagner deg selv. Prøv deg frem, men husk en ting er du først begynt er det ingen vei tilbake.
har samme greiene her og, ofte tenker jeg for mye på andre og det har fått negativt utslag for mine egne valg....
har blitt flinkere med det opp igjennom tidene tho, "learn to hate" hehe, kanskje litt i det mest brutale laget tho

det er forresten ekstra vanskelig i starten og du får sikkert dårlig samvittighet, men det går over
når det gjelder beregning o.l så har det mye med erfaringer å gjøre... også mye med hvordan du allrede behersker ulike situasjoner, om du er stresset så er det f.eks ekstremt vanskelig å forutsi resultatet av en situasjon.

det med å bruke mennesker som redskap hørtes jo bare brutalt ut, hahahahahahah
menmen, desperates times, calls for the desperate measures!

men fra spøk til revolver, på siden har jeg ikke noe tips.

alt i alt så vil jeg bare si at jeg ikke tror på sånne forandringer i en person forresten, ikke i spesiellt stor grad however.

"you can not change who people are, without destroying who they were."
Enhver kyniker vil fnyse av tråden din og ikke gidde å gi deg et svar - de får ikke noe igjen for det.
Trådstarter
Sitat av Justin Sane
Dette er noe av det sykeste jeg har lest på lang tid!!!!!!!!!

Hvor gammel er du nikita? 14? isåfall, du har IDENTITETSKRISE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vis hele sitatet...
Velger å overse usaklige innspill som dette. Vil bare påpeke at nFF er et sted uten fordommer, kan man ikke godta at folk er forskjellig bør man holde kjeft.

Takk til alle som har kommet med svar. Er litt skuffet over at ikke flere ønsker å bidra til en konstruktiv tråd med råd og hjelp. Virker som en del sliter med det samme som meg.

The_WEB_KILLER, takk for tipset, tror jeg velger å ikke benytte meg av det, må tenke litt taktisk Er ikke lett å få folk til å bli et redskap for egne ideer når man har såret de. Dessuten kan det gjøre det vanskeligere å få folk flest på laget, som jo er målet, i allefall så lenge jeg har behov for dem.
Det var ment som en start, for å bryte ned det du har av samvitighet
Jeg ønsker å bli:
- Lettere paranoid
- Kald
- Lettere psykopat
- Beregnende
Vis hele sitatet...

Dette høres jo ikke heelt bra ut...
Du vil bli lettere paranoid, kald, lettere psykopat og beregnende?
Skjønner at det kan virke som ting blir enklere om du har de egenskapene, men det blir det nok ikke.

Jeg var mer naiv før, bare snill og så det beste i alle..trodde alt bare skulle gå bra så lenge jeg var god og snill og alt det der..brukte ikke folk, men lot vel de bruke meg.. det siste der gikk kanskje litt langt, da noe skjedde som ga meg noen av de egenskapene du ønsker her.
Men vil allikavel ikke kalle meg lettere psykopat. Tror du må lese litt mer om akkurat det før du ønsker deg noe sånt.

Ting er enklere å takle om du er kald self... jeg kan skru det av og på som jeg selv ønsker. Kan sitte å se på noen som gråter lenge uten at jeg kjenner det i det hele tatt.
Kan bruke folk som jeg vil, for å oppnå ting for meg selv.
Er litt paranoid, men der har jeg mine grunner.

Men greia er at det er ikke så flotte egenskaper som du har innbilt deg!
Jeg tror ikke det finnes noe bra oppskrift på dette..jeg kunne godt hjulpet deg dersom jeg trodde det var noe som vil hjelpe deg, men det vil nok slå andre veien.
Det med å være kald, kan til slutt bli noe som er helt vanlig for deg, og til slutt sliter du litt med å føle noe som helst når du VIL føle noe.
Og når du først føler noe, så kan det gå litt langt igjen..
Den kaldheten vil bare såre folk rundt deg..og ingen av de tingene du beskriver her vil gjøre det bedre for hverken deg eller andre.

Prøv heller å finn bedre løsninger som faktisk kan hjelpe deg.
Og lykke til med det!
Trådstarter
Sitat av Incubo
Dette høres jo ikke heelt bra ut...
Du vil bli lettere paranoid, kald, lettere psykopat og beregnende?
Skjønner at det kan virke som ting blir enklere om du har de egenskapene, men det blir det nok ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har lest om narssisme (psykopati) og vet hva dette innebærer. Jeg ser for meg om jeg klarer å styre disse egenskapene selv, slik at når jeg går i "arbeidsmodus" er beinhard og totalt uten hemninger, mens jeg med familie og venner på fritiden er den de kjenner.

Sitat av Incubo
Jeg var mer naiv før, bare snill og så det beste i alle..trodde alt bare skulle gå bra så lenge jeg var god og snill og alt det der..brukte ikke folk, men lot vel de bruke meg.. det siste der gikk kanskje litt langt, da noe skjedde som ga meg noen av de egenskapene du ønsker her.
Men vil allikavel ikke kalle meg lettere psykopat. Tror du må lese litt mer om akkurat det før du ønsker deg noe sånt.
Vis hele sitatet...
Føler det samme som du beskriver, at jeg blir brukt. Vet ikke helt hvordan du har det, men jeg føler meg ofte som brikke i et spill, et spill jeg vil tape. Et spill jeg ikke har kontroll over før det er jeg som flytter brikkene.

Sitat av Incubo
Men greia er at det er ikke så flotte egenskaper som du har innbilt deg!
Jeg tror ikke det finnes noe bra oppskrift på dette..jeg kunne godt hjulpet deg dersom jeg trodde det var noe som vil hjelpe deg, men det vil nok slå andre veien.
Det med å være kald, kan til slutt bli noe som er helt vanlig for deg, og til slutt sliter du litt med å føle noe som helst når du VIL føle noe.
Og når du først føler noe, så kan det gå litt langt igjen..
Den kaldheten vil bare såre folk rundt deg..og ingen av de tingene du beskriver her vil gjøre det bedre for hverken deg eller andre.
Vis hele sitatet...
Om jeg klarer å styre dette bør vell det ikke være noe problem...?

Takk til Incubo for beste innspill hittil!
Det jeg anntar er saken er at du lett lar deg overtale til å gjør ting du egentlig ikke vil gjøre, du forplikter deg til ting du ikke ønsker å forplikte deg til, du har vanskelig for å si nei, du har vanskelig for å skuffe folk.

Ved å lære å si nei og stå ved nei så oppnår du mye av det du ønsker, uten å bli en drittsekk.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Nikita: Trikset når det kommer til å utnytte folk er å la dem tro at det er du som gjør dem en tjeneste, og ikke la dem være klar over at du faktisk har full kontroll og vet akkurat hva du vil. Klarer du det er du uten tvil på "rett" vei. Det krever likevel at du går inn i deg selv, forsøker å legge fra deg dine etiske verdier og legger om på hele moralen din.

Dette var faktisk en litt interessant tråd, men personlig tror jeg at det å være ond/kynisk/kald whatever, er noe du må ha plukket opp tidlig i livet. Jeg sier ikke at det er umulig å tilegne seg slike egenskaper, men tror du skal jobbe en del med det hvis du er et, som du sier, medfølende og empatisk menneske.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Er nFF uten fordommer? Jeg har vært her et par år lenger enn deg og jeg kan love deg at det ikke er tilfellet.
Det er som Moyner sier, du er en liten hom... Nei, hva var det nå igjen? Jo, kynikerne fnyser av deg.

Litt synd at Justin Sanes innlegg ble fjernet, for jeg mener egentlig at det traff kjernen i ditt problem. Du opplever en identitetskrise, og jeg har løsningen for deg, lille venn.

Observer følgende:
  1. Du ønsker å være kaldere, evt. også tøffere, hardere, mørkere.
  2. Du vil også gjerne ha en sinnslidelse, men bare om du kan dra nytte av den.
  3. Og til sist snakker du om narsisisme som om det var en slags ideologisk retning.
  4. Du nevnte også beregnende, men det krever intelligens sååå...


Og her har vi litt generelt om Gotheren
  1. De er typisk selverklærte mystiske misantroper.
  2. Som vampyrer av klanen Malkavian lurker de i mørket med sin valgfrie sinnlidelse. (Gjerne depresjon, fordi selvskading er inn)
  3. Gjennom LaVey satanismen lærer de seg om individualisme, narisisme og.. hey, hey, hey! HEDONISME
  4. Og når de i darkdate profilene sine skriver om mørke forfattere og bøker som de aldri i verden har lest virker de intelligente, samtidig som de er beregnende lurifakser iom at de aldri i verden har lest en eneste av bøkene!

Det må vel sies å være litt av en løsning på dine problem, ikke sant? Lykke til videre.


ps. Darkdate.com, som jeg nevnte tidligere, er en god plass for deg å øve dine mørke kunster og møte likesinnede.
Sist endret av Mullah; 25. mars 2006 kl. 00:29.
Om jeg klarer å styre dette bør vell det ikke være noe problem...?
Vis hele sitatet...
Nei det burde ikke det..men det kan lett ta overhånd på en måte..
Jeg ville bare "slå det på" når det trengtes..men det er ikke så lett å styre om du blir vant til det..om du bruker det for mye om du skjønner.
Plutselig sitter du med familien en dag og ikke føler det du burde følt, når noe skjer.

MEN.....alt dette kan styres ja..bare vær litt forsiktig duh. Når du først starter så er det ikke lett å snu.
Trådstarter
commie: Er nok mer enn som så. Jeg har store mål i livet, og er bevisst på å nå de med alle midler. Slik situasjonen nå, har jeg problemer med å bruke folk til å komme meg nærmere mine mål og drømmer. Det ønsker jeg å gjøre noe med.

Wiggles: Hvordan gjør man dette? Skal man presantere det på en spesiell måte ovenfor personen eller skal man bare gi utrykk for dette? Tips, råd og erfaringer motas med takk!

Mullah: Ser på nFF som er rimelig fordomsfritt fristed for oss som ikke er en del av gjennomsnittet, mulig jeg tar feil, men er i alle fall mitt intrykk. Forøvrig tar jeg innlegget ditt med en klype salt, regner med det er skrevet med en humoristisk vinkling med vilje... Artig sak

Incubo: Forstår... Hvordan bør jeg jobbe med det for å få slike overganger? Hvordan bør jeg begynne? Du virker som en av de mer kunnskapsrike på dette området...
Det er litt vanskelig..da jeg vet litt lite om hvorfor du ønsker det sånn..
Hva er det som gjør at du vil få de egenskapene da? Noe spesielt eller er det bare mye du blir sliten av på en måte?

For meg så skjedde det noe som gjorde at jeg ble litt mer kynisk.. Men for meg har det vel gått litt langt, og prøver nå å finne litt mer tilbake til det normale..men er ikke så lett..

Men om du forteller litt mer om hvorfor så er det litt enklere å hjelpe deg.
Men sikkert at d ikke er noe bedre løsninger da?
Dette var et interresant emne.

Siden heller ikke jeg vet noe konkret om hvordan du skal gjøre dette, kommer jeg bare til å komme med tanker omkring emnet.

Jeg tror ikke du trenger å trekke inn ord som psykopat, paranoid eller narsissme i dette for å gjøre deg selv til et "bedre" menneske.
Du har selv blitt bevisst på dine mangler, og det er det viktigste siden det er første skrittet på veien.
Jeg tror ikke du ønsker å utnytte andre mennesker, bare ha mer kontroll over deg selv siden du ofte føler at andre har kontroll over deg.
Du må slutte å være godtroende og naiv som andre har nevnt her, men samtidig må du ikke overdrive kontrollen.
Utnytt det at du er bevisst på situasjonen angående deg selv, og bli bevisst på situasjoner som oppstår for å se hvordan de kan gagne deg.
Ikke det at jeg har særlig peiling, så vil jeg rett og slett tro at du bare burde trene på å tenke konsekvens. Ved å trene tenker jeg å tenke over hvilke utfall alle ting du gjør vil få før du faktisk gjør dem. Det kan være så lite som å tenke over hva som skjer hvis du kaster et egg på en person; Hva hvis du treffer? Hva hvis du bommer? Og etter å ha tenkt over dette, måle svaret ditt opp mot din ønskede konsekvens.

Eller; Der sitter en tigger på gata. Du har penger å gi ham. Vil han bli glad for å få penger av deg? Ja... Hvor stor er sannsynligheten for at han svir av pengene på noe som ikke er bra (for ham)? Ganske stor... Der og da er det å gi penger en god handling, men er det bra for fremtiden? Nei, kanskje ikke... Så hvis du virkelig HAR lyst til å hjelpe tiggeren, finn ut hvilke organisasjoner som er til for de som bor på gata, støtt disse organisajonene med penger. Og hvis du heller vil beholde pengene selv for å i fremtiden få råd til en ny mobil, så har du nettopp fått et godt argument for å ikke gi penger til tiggere på gaten. Hvis du ikke hadde gitt den 20-kroningen her og der til en og annen tigger, hadde mobilen du skulle hatt, teknisk sett, vært flere 20-kroninger billigere. Hadde det vært bra for deg å hatt disse ekstra 20-kroningene? Ja, meget mulig... Hadde det vært bra for deg å gitt bort disse pengene for å tilfredsstille din egen samvittighet? Joa, kanskje også det... Men å være slave av sin egen samvittighet kan fort få negative virkninger, som det virker som om det har gjort i ditt tilfelle, så da var det kanskje ikke så lurt å tilfredstille samvittigheten sin. Tenk konsekvens...

Har selv drevet litt med kampsport og da lærer man å tenke f.eks. "hva/hvis den personen som går der plutselig angriper meg?" Da må man tenke over konsekvenser det vil få... Og deretter om man kan endre konsekvensene hvis man er veldig klar for å gripe tak i et jernrør som tilfeldigvis ligger på bakken og bruke dette i sin favør. Man må være "PÅ" som man sier i det militære.

Bruk hodet ditt og se for deg hvordan ting vil bli hvis du velger en ting framfor en annen. Tenk over ting du gjør...
Flåsete sagt: Nåtiden spiller ingen rolle, fremtiden gjør!

Lykke til
Sist endret av H3XV3CT0R; 25. mars 2006 kl. 09:54.
Det som slår meg, er at du må lære deg å manipulere folk. Høres ut som om du er blitt manipulert en del ganger av venner etc. Men du må ikke tro at det å være paranoid å egoistisk er noen gode trekk ved et menneske. Det blir veldig fort veldig slitsomt og konstant tro at alle rundt deg vil utnytte den naive siden din, og at de bevist bruker samvittigheten din for å få deg til å gjøre det du vil. Kanskje du er en skikkelig push over.

Vist du vil starte i det små, så kan du f.eks nekte å gjøre ting, når du og dine kompiser ser en film, så sier han ene "gå å hent noen glass", så isteden for å gjøre det, så sier du bare "gå du å gjør det." Første steget du må ta er å vise folk at du ikke er en person som lar seg kommandere til å gjøre alt alle andre ber deg om.

Men vist det er slik at du føler at vennene dine rundt deg utnytter deg ved å gi deg dårlig samvittighet for div. ting, så har du noen dårlige venner, eller kanskje det bare er slik vennene dine er. Alle vennegjenger må ha svake personligheter. Har noen kompiser som er veldig lik deg selv, sån som du beskriver deg, og det er alle sammen skikkelig flotte mennesker, stiller hele tiden opp for andre, og er lojale og er bare generelt gode mennesker. Vil ikke påstå at verden trenger mer egoister. Så ikke ta å forandre deg så alt for mye, jo gamlere man blir, jo mere blir slike personligheter som deg satt pris på. Ingen som gidder å henge med folk som konstant ikke møter opp ved avtalt tid, ikke ringer, ikke gjør noe for andre osv. Er du et godt menneske blir du oftere inkludert.

Så det blir som FlogåFlyge sier, du må begynne å tenke over konsekvensene til de valgene du tar. Men ikke ta det for langt, har ei venninne som gjør slikt med alt, og hun er et nervevrak, og prøver å analysere alt rundt seg for å kunne være forberedt for en hvær mulig sitasjon som måtte oppstå, og hun er ikke lett med å ha å gjøre med enkelte ganger.

Hvor gammel er du nikita ?
Trådstarter
Incubo: Nei, det finnes nok ingen bedre løsning. Når man havner i situasjoner der man må velge mellom "rett" og "galt", der "galt ganger meg best, mens "rett" gjør at ikke andre blir skadelidenede velger jeg ofte "rett". Jeg har med andre ord et problem med å være egoistisk.

L0rdMeL: Jo, av og til må man bruke andre for å nå egne mål.

FlogåFlyge: Du forkuserte veldig på medmenneskelighet i innlegget ditt. Det jeg ønsker er, for å bruke ditt eksempel, å kunne gi penger til en tigger om det ganger meg. Vis andre får et intrykk av at jeg er snill og god, og det ganger meg, gjør jeg det. Jeg ønsker å tenke mer egoistisk.

SalkiN: Tror du missforstår. Jeg ønsker å kunne skru av å på mine menneskelige sider.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
nikita: vet ikke helt om jeg har det slik som deg, men noe lignende. jeg gjør aldri noe som ikke gir meg gevinst til meg selv. jeg er jo jævlig greit og snill med alle og sånn, men bare for at de skal like meg. egentlig driter jeg i personene, men det gir meg en god følelse å bli likt.

det er jo ofte jeg f.eks spanderer ting på kjærester o.l men det er bare for at jeg skal bli mer likt osv. dersom jeg ikke får gevinst ut av en handling, ufører jeg den enkelt og greit ikke. kan virke skummelt men..

tror egentlig ikke dette er så uvanlig.. eller? :P

men uansett.. kan ikke helt relatere til problemet ditt. jeg kan jo syns synd på noen, men som sagt: jeg hjelper ikke noen med mindre jeg får en eller annen slags gevinst ut av det.
Sist endret av thomasf; 25. mars 2006 kl. 13:18.
Sitat av Mullah
Er nFF uten fordommer? Jeg har vært her et par år lenger enn deg og jeg kan love deg at det ikke er tilfellet.
Det er som Moyner sier, du er en liten hom... Nei, hva var det nå igjen? Jo, kynikerne fnyser av deg.

Litt synd at Justin Sanes innlegg ble fjernet, for jeg mener egentlig at det traff kjernen i ditt problem. Du opplever en identitetskrise, og jeg har løsningen for deg, lille venn.

Observer følgende:
  1. Du ønsker å være kaldere, evt. også tøffere, hardere, mørkere.
  2. Du vil også gjerne ha en sinnslidelse, men bare om du kan dra nytte av den.
  3. Og til sist snakker du om narsisisme som om det var en slags ideologisk retning.
  4. Du nevnte også beregnende, men det krever intelligens sååå...


Og her har vi litt generelt om Gotheren
  1. De er typisk selverklærte mystiske misantroper.
  2. Som vampyrer av klanen Malkavian lurker de i mørket med sin valgfrie sinnlidelse. (Gjerne depresjon, fordi selvskading er inn)
  3. Gjennom LaVey satanismen lærer de seg om individualisme, narisisme og.. hey, hey, hey! HEDONISME
  4. Og når de i darkdate profilene sine skriver om mørke forfattere og bøker som de aldri i verden har lest virker de intelligente, samtidig som de er beregnende lurifakser iom at de aldri i verden har lest en eneste av bøkene!

Det må vel sies å være litt av en løsning på dine problem, ikke sant? Lykke til videre.


ps. Darkdate.com, som jeg nevnte tidligere, er en god plass for deg å øve dine mørke kunster og møte likesinnede.
Vis hele sitatet...

^ that made me rofl

Uansett; å bli mer kynisk (beregnende, whatever) ville jeg ikke sett på som en god egenskap, min personlige mening såklart. Men viss du føler deg utnyttet kosntant, "som en brikke i et spill", så er vel du lettere paranoid.
Men, så har jo jeg ikke peiling, så dette var nok en veldig useriøs post.

Lykke til!
Trådstarter
For å klaregjøre ting litt:

JEG ØNSKER å bli mer kynisk å kalkulerende, jeg er ikke slik.

Jeg har heller ikke behov for vær og en av deres personlige meninger om hva mitt lille prosjekt, dette er et valg jeg har fattet, ikke dere.

Tusen takk til alle som har kommet med innspill hittil!

Fortsett nFF is the place!
Tror du bør finne ut av dette på egen hånd, for alt du vet kommer rådene her fra folk som bare vil kødde med deg. Kjipt å våkne en dag å finne ut at du ikke lenger bare er naiv, men også en drittsekk som ingen vil ha noe med å gjøre

På den annen side, å bli avskydd og unngått av andre kan være en snarvei til en særdeles kynisk holdning..

En ting til: Med mindre du faktisk pådrar deg MPD, så vil det være umulig å kunne skru av og på medmenneskelighet, empati osv. Blir du kvitt det (lettere enn du tror), så får du det ikke tilbake. Det vil isåfall sannsynligvis ta årevis med terapi. Du må nok nøye deg med å fake det. Lykke til..?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av nikita
For å klaregjøre ting litt:

JEG ØNSKER å bli mer kynisk å kalkulerende, jeg er ikke slik.

Jeg har heller ikke behov for vær og en av deres personlige meninger om hva mitt lille prosjekt, dette er et valg jeg har fattet, ikke dere.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke opptre avstøtende på forumet for å utgi deg selv som mer kynisk. Og du trenger heller ikke opptre kynisk for å være råere på valgene du tar i det virkelige livet.
Moral er vel så viktig som handle i eget velvære.
Nikita: Selvfølgelig må en noen ganger utnytte mennesker for å nå egne mål, men samtidig; vil det være andre muligheter å nå de målene på?
Tror ikke du ønsker å bli direkte kynisk, for en må være en kynisk person for å opptre kynisk, det er noe som ligger i personligheten(som kan forandres på), men ikke over natta.
Det er forskjell på å være den som blir utnyttet, den som er kynisk, og den som er ingen av delene.
Dette er en syk, syk thread. Altså, du har noen ønsker som er .. helt på jordet. Tror du alle schizofrene, paranoide, misantropiske og narsisstiske mennesker der ute digger sinnslidelsen sin?
Det skal vel ganske godt gjøres å kunne skru av og på de menneskelige sidene sine.
Kanskje du ikke har behov for å høre alle folks meninger om ditt "prosjekt" her, men da burde du vel kanskje ikke postet denne posten in the first place.
Sukk.
Trådstarter
Kakcoo: Du er vell enig med meg i at det ikke er intressangt hva andre måtte mene om saken i denne sammenhengen? En ting er å komme med konkrete advarsler og hjelp, men innlegg som forteller meg hvor syk og dum jeg er har jeg ikke behov for.

L0rdMeL: En vær må tenke på seg og sine. Om det medfører lidelse for andre mennesker vil jeg per dags dato få dårlig samvittighet, det ønsker jeg å gjøre noe med. Jeg ønsker å kunne fatte avgjørelser selv om de rammer andre uten å la det påvirke meg i nevneverdig grad.

Noctie: Jeg ønsker ikke å kommentere hvorvidt personer med sinnslidelser trives med det eller ikke, da jeg ikke har noe grunnlag for dette. Forøvrig kan jeg påpeke at jeg ved trådstart var bevisst på at det kunne komme reaksjoner på dette, men det er jo en grunn til at jeg valgte å publisere denne tråden på nFF og ikke som et blogg innlegg på VG.no
Sitat av nikita
Hei.

Jeg har flere ganger opplevd at min empati og medfølelse ovenfor andre medmennesker har påvirket mine valg i det jeg vil kalle en "negativ" rettning. Jeg ønsker å kunnskap om hvordan jeg kan "skru av" min samvittighet, hvordan jeg kan bli mer kald, kynisk og beregnende.

Kanskje en mild form for schizofreni er det som trengs? Der jeg selv har mulighet til å påvirke når de forskjellige personlighetene skal innvirke. Vet det kan høres en smule latterlig ut, men jeg bare ønsker å forhøre meg om dette er praktisk mulig.

Har lest en del om narssisme... Enkelte av de trekkene denne tilstanden medfører virker spennende og intressange. Er det mulig å lære seg opp til å få psykopatiske trekk?

For dere som ikke forstår posten helt: Det jeg altså ønsker er å tilegne meg egenskaper som gjør meg i stand til å ta avgjørelser basert på et mer egoistisk grunnlag. Jeg ønsker ikke å svikte ved å la min medmenneskelighet styre mine avgjørelser.

Jeg ønsker å bli:
- Lettere paranoid, jeg ser på meg selv som ganske naiv. Jeg ser ikke farene i andre mennesker i tide. Jeg klarer ikke å verge meg selv i stor nok grad mot mennesker som ønsker å "ta meg".
- Kald, min medmenneskelighet ser jeg på som en overflødig svakhet jeg fint kan klare meg uten. Jeg ønsker ikke å fjerne den helt da dette vil ramme min familie og nære venner.
- Lettere psykopat, jeg vil lære meg å kunne bruke mennesker som redskaper uten at det rammer min samvittighet. - Beregnende, jeg vil bli mer beregnende. Jeg vil lære meg å kunne styre situasjoner i større grad, forutsi utfallet av saker slik at jeg lettere kan ta kontroll og vinne.

Håper noen her kan hjelpe meg!
Vis hele sitatet...
Du ber om hjelp slik at du i andre omgang kan manipluere mennesker? F.eks oss da eller?
Det er slike personligheter som skader samfunnet..
Trådstarter
Mech: Teoretisk sett, ja.

Mulig andre tar skadet av det, men det jobber jeg med å rett og slett drite i.
nikita: for å være litt useriøs angående tråden, det du ønsker å bli er en speed-narkoman.

Uansett; du må rett å slett som sagt bli bevisst på din egen tankegang, og så sette i gang med å forandre den, og så la det bli en vane å ikke bry seg, for vanen dukker opp når handlingen gjentas X ganger. Men; vær bevisst på hvor langt du vil gå i dette, for tror ikke du ønsker å bli en ny Hitler, som mente at ved å drepe jødene ville tyskerne få det bedre. Men skjønner hva du mener i mindre situasjoner, for det er ikke alltid en kan tilpasse seg alt&alle og være snille mot alle. Derfor må en noen ganger gjøre valg, og en bør ikke få dårlig samvittighet for nødvendige valg, slikt bare sliter ut psyken.
Som andre sier..du må være bevisst på din egen tankegang..prøve å ta egoistiske valg og så se hvordan det blir. så blir det lettere etterhvert..
Men er jo også vanskelig å vite _hvordan_ du skal gjøre alt..om du ikke er en sånn person i det hele tatt, kan det være vanskelig å starte. Ikke så lett å skal endre på seg selv..og dette er jo litt spesielt.

Med meg så skjedde det som sagt noe som fikk meg til å bli sånn jeg er nå..Jeg kan skru av og på ting som du ønsker. Men dette fordi jeg lærte av en som er sånn..er du ofte sammen med noen som oppfører seg på en måte eller gjør noe spesielt, vil det innvirke på deg, og du vil begynne å tenke litt likt om personen..
Men jeg måtte jobbe litt med å få det til også..fordi jeg _ville_ være sånn. Ville ikke få dårlig samvittighet alltid..ville være mer kald for å takle enkelte ting bedre.

Med deg så vil jeg si at du burde begynne med å lære deg å lyve.. _virkelig_ lyve.
Alle folk kan lyve, men jeg mener at du skal lyve, for å så tro på det selv.
Lur deg selv litt samtidig..du skaper din egen virkelighet på den måten.. Det du sier vil være det som er sant..selv for deg.
Når du har lært deg det, så kan du styre både deg selv og andre litt mer.
Og det vil også være lettere for deg å komme innpå de punktene du nevner..som feks å være kald når du måtte ønske det. Det vil du se etterhvert..

Men når du først får til å lyve på den måten, så vær forsiktig med hva du sier..kan lett ta litt overhånd, og du kan si ting som du selv vil tro på, og selv få problemer av.
La oss si du lyver om noe som har skjedd deg, selv om det sikkert ikke blir aktuelt..men bare et eksempel.
Dette kan da ta litt overhånd, og du vil etterhvert føle og forstå de som faktisk har opplevd det du lyver om. Og du kan få de problemene og virkiningene som andre faktisk får.
Selv om alt bare er en løgn.

Så..start med å lyve..og lær deg det! Så tar du det andre etterhvert!
Det jo ikke så lett å plutselig forandre personlighet eller tankegang eller hva en du kaller det. Man former sin personlighet i den yngre alder, fra 5 og frem til du er 10 år ,om jeg ikke tar feil. Iløpet av denne tiden har du fått enorm innflytelse fra foreldrene dine og alle opplevelsene du opplevde i det tidsrommet.
Det er det som gjør deg den personen du er idag. Det du gjør rett og galt er et resultat av hva dine foreldre ville gjort i enhver situasjon du kommer opp i. Hadde du vokst opp i et forhold hvor foreldrene er psykopater og drepte folk og parterte dem og deretter spiste dem, ville du sett på kannibaler med helt andre øyne en det du ville gjort nå(antar du har normale foreldre...).
Anyway, det å forandre personlighet er ikke gjort unna på et knips. Hvis du ser på de japanske munkene så legger man merke at enhver munk der kom inn i ordren som liten, gjerne i den alderen jeg nevnte tidligere. Analyserer du feks Star Wars , legger du merke til at jediene også blir tatt inn i ung alder. Men Anakin var allerede tatt inn for sent og hadde blitt påvirket i den gale retning. Han ble aldri slem, han var alltid slem. Han levde under de retningslinjer som var de riktige innenfor jediene, men så snart han ble mektig nok ville han utforske sine egne som han hadde lært som barn.
Star Wars har jo utgangspunkt i real life, bare med litt ekstra påfyll.

Prøver bare å poengtere at det du spør om er forsåvidt umulig, og du kan maksimalt bare oppnå det i situasjoner hvor din eget personlige tap er liten. Det finnes ikke magi i denne verden vetu..
(Selvom jeg har en tro om at nanoteknologien blir så avansert at vi kan begynne å påvirke våre egne atomer, slik at vi kan vi sprute ut ild fra hendene eller lignende. Litt Offtopic men men..)
Sitat av nikita
commie: Er nok mer enn som så. Jeg har store mål i livet, og er bevisst på å nå de med alle midler. Slik situasjonen nå, har jeg problemer med å bruke folk til å komme meg nærmere mine mål og drømmer. Det ønsker jeg å gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
Dette tyder på at de manglene du har vil rette seg selv hvis du fortsetter veien mot de mål og drømmer du har. Det at du er selvbevisst og går aktivt inn for å forandre deg skiller deg ut fra de fleste og tyder på at du vil bli en leder enten du vil eller ikke.

Jeg samarbeider til daglig med to personer; den ene er omtrent slik du ønsker å bli, den andre er omtrent sånn som du er nå. Jeg er noenlunde midt i mellom. Sistnevnte har flere ganger kommer til meg med en lignende problemstilling du har; altså at han føler seg ueffektiv, brukt, utnyttet og svak fordi han ikke evner å ta kontrollen / er for "snill" / klarer ikke si nei / setter andres ønsker foran sine egne / redd for å gå i konflikt osv.

En god nyhet er at han har forbedret seg kraft det siste året og er nå mye mer tilfreds med se selv.

Fra de erfaringene han gjorde kan jeg nevne:

- Hvem du er med: du blir likere de du er med, tilbring tid med mennesker som er slik du ønsker å bli og så får du mye gratis - slik som kompisen vår.

- Øv deg. Ta beslutninger du ikke ellers ville tatt for andre, si nøyaktig hva du vil, sett dine ønsker å forsetet hvis du skal gjøre noe med venner, osv.

- Visualiser deg slik du ønsker å være. Mange vil mene at dette er svada new age greier, men ikke undervurder ditt eget hode sin evne til å tilpasse personligheten din slik du ønsker at den skal være.

- Les bøker som handler om ting som; å elske seg selv; lederskap; personlighetstyper.

- Skriv ned målene for personlighetsforandringene dine
nå har jeg riktignok bare skumlest en del av postene på dette emnet, men du sier du vil bli mere kynisk. lenge har jeg strevd med en lignende sak. helt siden jeg var liten har jeg alltid trodd det beste om folk, og blitt opplært i at alle er snille, derfor skal en være snille mot alle. Dette har gitt et par saftige smeller, som jeg har lært mye av, det kom igrunn som et sjokk at faktisk ikke alle folk var snille og hyggelige. jeg tenkte det samme som deg, bli mer kynisk, tenke mer på meg selv osv. men hvorfor gjøre det? hva gagner det egentlig meg? jeg tror fremdeles at det fins noe godt i alle, det gjelder bare å grave lenge og dypt nok for å finne det gode. ofte ligger det godt gjemt bak mye grums. når en først finner det gode, ved å være god selv, tror jeg man får en veldig spesiell opplevelse. som igjen tilfredsstiller mitt eget ego. en blir ikke lykkelig av å være kynisk. det er en berusende deilig følelse å tilfredsstille seg selv ved å ha et ektefølende ønske om å være god mot andre