Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1276
Ja... satt her og fikk sånn kick. Jeg begynte å tenke litt på mobilen min, og dekning. Så kom jeg til å tenke på. Hvordan mottar jeg en samtale når folk ringe 12345678. hvorfor får jeg aldri telefonsamtaler fra folk som ringer 23456789(altså, blir sendt til feil telefon eller noe ;=)) Hvordan vet telenettet at akkurat min telefon er akkurat der. Hvordan blir signalene sendt. hvorfor blir jeg aldri sendt til feil telefon nummer. hvorfor hører jeg ikke andre folk snakke noen ganger. Håper dere forstår hva jeg prøver å komme frem til her.
Jeg lurer altså på, hvordan vet telenettet at nummer 12345678 er min telefon, og at jeg er der jeg er. hvordan vet telenettet hvor de skal sende.
om du lurer på hvordan mobil telefoni fungerer her i landet, les dette her (kun gsm):

http://www.item.ntnu.no/fag/ttm4100/...ilitetiGSM.pdf
http://www.item.ntnu.no/fag/ttm4100/...TN-animert.ppt
http://www.item.ntnu.no/fag/ttm4100/...SMtutorial.pdf

--
mer generelt (spesielt for nybegynnere ;-) :

Hvordan mottar jeg en samtale når folk ringe 12345678. hvorfor får jeg aldri telefonsamtaler fra folk som ringer 23456789(altså, blir sendt til feil telefon eller noe ;=))
Vis hele sitatet...
Jeg lurer altså på, hvordan vet telenettet at nummer 12345678 er min telefon, og at jeg er der jeg er. hvordan vet telenettet hvor de skal sende.
Vis hele sitatet...
Alle telefoner har et 32-bits serienummer (IMEI el) og et telefonnummer. Ved oppstart sjekker en telefon flere forhåndsdefinerte kanaler og velger den som har sterkest signal, kringkaster serienummeret sitt og telefonnummer i digitalt form. Deretter går det tilgangskontroll og lignende. Mobilen får tildelt en basestasjon. Registrering skjer en gang hver ca. 15 min på samme måte.

Ved oppringing vil forespørsel sendes fra mobil til base deretter kommer det enten *busy* eller *ok* besvarelse. Ved innkommende anrop mottar din telefon en forespørsel (Er_du_der el.) som må besvares. Deretter sendes det en direktive om hvilken kanal er samtalen på, så svistjer mobil til den riktige kanalen , videre er det nett som vanlig telefonnett. Det er flere ulike scenarier for basestasjonnett avhengig av hvor den andre parten befinner seg (samme selle, samme telefonnett, samme land...).

Hvordan blir signalene sendt. hvorfor blir jeg aldri sendt til feil telefon nummer. hvorfor hører jeg ikke andre folk snakke noen ganger.
Vis hele sitatet...
Telefonsignal kan sendes på mange ulike måter. For det meste bruker man tidsdivisjon (kutter samtalen i små sampler, smasher sammen flere sampler fra ulike samtaler, sender videre) og frekvensspektrumdivisjon (flere bølger med ulik frekvens, lavpassfiltrering , fourier++). Merk at det _er_ mulig å få kollisjoner med andre samtaler pga. interferens og lignende, men som regel bruker man et mende av ulike frekvenser per selle (område rundt en basestasjon) og flere fine teknikker som unngår kollisjoner =)

Hvordan vet telenettet at akkurat min telefon er akkurat der.
Vis hele sitatet...
Som det ble sagt tilhører alle mobiler til en eller en anne basestasjon, når signal svekker vil mobilen bytte stasjon til en som har sterkere signal. Overgangen kalles for handoff. Det finnes to måter her: en soft handoff - mobil hentes av den nye stasjon, før den forlates av den gamle (må kunne støtte to frekvenser samtidig), og en hard handoff - en stasjon dropper telefon og en annen tar den opp (merk at samtalen kan bli drept).

håper at det hjelper litt. eksamen er snart, huh ;-)
Sist endret av simonj; 8. mai 2005 kl. 20:25. Grunn: skrivefeil =/
Sitat av JuZt3r
Hvordan blir signalene sendt. (...) hvorfor hører jeg ikke andre folk snakke noen ganger.
Vis hele sitatet...
Kommunikasjonen skjer digitalt med kryptering. Telefonen din benytter en nøkkel som kun er gyldig for å kryptere samtaler ment til deg. Hvis telefonen din snapper opp "samtalepakker" ment til et annet nummer vil den få feil når prøver å dekryptere lydsignalet og har derfor ingenting å spille av. Dette er også grunnen til at GSM er et helv... å avlytte med mindre man får tilgang til sentralen hos eieren av mobilnettet.
noen her som satser på komsing som fag eller noe, simonj? Det der var som å lese fra elektroboka :P hehe =) er så mye mere som kan sies om akkurat det der. Men simonj tok for seg det vikstigste. Dette vil faktisk hjelpe meg til examen takker simonj
noen her som satser på komsing som fag eller noe, simonj?
Vis hele sitatet...
nei, går på datateknikk jeg. Har en ondskapsfull eksamen i "Kommunikasjon, Tjenester og Nett" om noen uker. Er litt tidlig med eksamenslesning, huh Du er velkommen
JuZt3r's Avatar
Trådstarter
Takker for mange bra svar her. Ble litt mer opplyst nå