Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 821
Ok, sitter her og knoter litt med å få opp en fungerende SSH-server. Jeg har installert pakkene ssh og openssh-server (pluss deres "dependencies"). Jeg starter serveren med /etc/init.d/ssh start, og klarer fint å koble meg til den internt (ssh localhost). Etter det brukte jeg whatismyip.com, og lot en venn prøve å koble seg til serveren. Da skjærte det seg (timeout).

Er det noe jeg har oversett? Prøvde også å åpne port 22, uten videre hell.
du må forwarde porten 22 til den interne ip'en (hvis ikke det er det du mener med å åpne porten). Prøv en annen port hvis det ikke fungerer.

f.eks: opensshd -p 1080
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Ja, har forwarda port 22 til min interne IP.
Men når jeg starter serveren, så er det jo port 22 som blir valgt som default. Og jeg klarer ikke "overstyre" dette når jeg starter den. Mulig jeg må ta en titt i config-filen.
Du bestemmer port i /etc/ssh/sshd_config
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Prøvd med utskifting av porter nå, uten hell. Men port 22 er åpen hos meg, så tror ikke det er der problemet ligger (snarere meg selv, antar jeg )
Kan du få kompisen din til å kjøre en portscan på deg?
husk at du må forwarde til maskinen hvor sshd kjører og ikke din maskin. Det kan også tenkes at du må åpne opp i en firewall på routeren, da noen ikke gjør dette samtidig som du lager en forward.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ikke noe smart i /etc/security/access.conf vel?
Eller hosts.allow / hosts.deny for den del.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
iptables kan vel inneholde regler som forbyr det? iptables -f burde renske ut alt som er. Gjer det, og prøv igjen.
hvis ikke så er det mulig routeren din allerede har mappet opp 22 på utsiden til segselv. da router du feks port 222 på utsiden til interneserveradresse på port 22 (så får du vennen din til å koble seg på port 222 istede =)
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle svar. Skal teste ut de ulike forslagene når jeg kommer hjem fra skolen.

Men det skal altså ikke være noe mer hokus-pokus enn som så? Tenkte kanskje jeg måtte begynne å styre med dns. Men den IP-en som whatismyip.com gir, vil vel forandre seg over tid, siden jeg ikke har fast IP?

Edit: Prøvde å koble meg til ssh-en ved å bruke UiO sin IP (har med laptopen min), og det gikk helt fint. Så det tyder vel på at det er et port-problem hjemme hos meg. Nå har jeg imidlertid kjørt iptables -F som du slashdot foreslo.
Sist endret av raze; 5. september 2006 kl. 09:51.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Bare en liten kjapp ting her i farten:
Om du har UPC kan det faktisk hende de filtrerer denne porten på ISP-nivå (slik som hos meg.. alternative porter ftw).