Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1730
Hei!

Jeg har kjøpt meg webhotell hos Dreamhost og fikk med SSH tilgang til ftp protokollen min på kjøpet.
Hva er det egentlig jeg kan gjøre med putty der?

Hvilke komandoer kan jeg bruke får å feks lage nye mapper på ftpen min ellerlignende?
oversikt over mysql ells?
status (uptime osv)
eller se hvilke mapper som ligger der?

Noen som har lang erfaring med putty, jeg kan ingenting:P


mvh.

robin
Kan ikke så veldig mye jeg heller, men mener jeg kan det grunnleggende som du spør om iallefall.. Regner med noen andre forklarer mer detaljert..

Ny mappe: mkdir mappenavn
Oversikt over innhold i mappe: ls
Oversikt over prosesser som kjører i systemet: ps x (ps aux)
Uptime: uptime
Returner til forrige mappe: cd
Returner til "hovedmappe": cd ..

Du er sikkert ikke noe smartere nå.. Men det er iallefall svar på de punktene du har listet opp :P
Trådstarter
61 0
Tusen takk:P kom hverfall et skritt lengere:P

Men når jeg skrive ls, og vil inn på en av mappene, hva skriver jeg da?
cd mappenavn (tjuetegn osv)
Du har lagt flere muligheter om du laster ned psftp.
Kommandoliste får du forresten ved å taste "?".
Returner til forrige mappe: cd ..
Returner til hjemmemappa: cd
Gå til en annen mappe: cd mappe
slett en fil: rm fil
slett en mappe med alle undermapper: rm -rf mappe
slett alle filer med en spesiell form: rm *.wmv
chmod for å endre tilgangen til filer og mapper
chmod xxx filellermappe
xxx er tre tall som angir hvor mye tilgang som gis. Det første er for deg, de andre er for alle andre brukere. Typiske verdier er 0 (ingen tilgang), 1 (du kan kjøre fila som om det er et program. Hvis det er en mappe, kan du åpne alle filene i mappa, men du kan ikke liste opp innholdet i den. Fint for å holde ting litt hemmelig), 4 (lesetilgang til filer, og du kan liste opp innholdet i mapper), 5 (du kan lese og kjøre filer, se alle filene i en mappe og åpne dem), 6 (du kan lese og redigere filer, og liste opp og legge til nye filer i en mappe). 7 (full tilgang)
Typiske verdier er 755 for mapper og kjørbare filer, 644 for datafiler og 711 for "hemmelige" mapper.
Jeg anbefaler et søk etter "unix basics" , "linux tutorial" osv..
i MS Dos skriver man hvertfall: cd mappenavn

mulig det er de samme komandoene.
Trådstarter
61 0
Tusen takk får god hjelp! fikk til masse no:P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mates
chmod xxx filellermappe
xxx er tre tall som angir hvor mye tilgang som gis. Det første er for deg, de andre er for alle andre brukere. Typiske verdier er 0 (ingen tilgang), 1 (du kan kjøre fila som om det er et program. Hvis det er en mappe, kan du åpne alle filene i mappa, men du kan ikke liste opp innholdet i den. Fint for å holde ting litt hemmelig), 4 (lesetilgang til filer, og du kan liste opp innholdet i mapper), 5 (du kan lese og kjøre filer, se alle filene i en mappe og åpne dem), 6 (du kan lese og redigere filer, og liste opp og legge til nye filer i en mappe). 7 (full tilgang)
Typiske verdier er 755 for mapper og kjørbare filer, 644 for datafiler og 711 for "hemmelige" mapper.
Vis hele sitatet...
Synst du tallene er for avanserte kan du gjøre det i bokstaver:

chmod u+x <fil> (User Execute, eieren av fila får kjørererttigheter)

u = eier av fila
g = brukere i samme gruppe som filen
o = andre brukere (ikke i gruppe med filen)
a = alle brukere (samme som 'ugo')

r = leserettighete
w = skriverettigheter
x = kjørerettigheter

f.eks fjerne leserettigheter til andre brukere:
chmod o-r <fil>
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
61 0
takker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
med ssh-tilgang kan du jo også gjerne bruke scp. (google winscp)
kommandoene man bruker via putty kommer jo helt av hvilket os som kjører, er jo ulike kommandoer på ulike unix platformer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av marwin
kommandoene man bruker via putty kommer jo helt av hvilket os som kjører, er jo ulike kommandoer på ulike unix platformer.
Vis hele sitatet...
Nåja... De fleste UNIX-systemer bruker BASH og kommandoene er det samme i BASH uansett hvilket system man bruker..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei fleste UNIX-system nyttar ikkje bash. Dei nyttar eit shell. Og bare brøkdelen av kommandoane er Bash-spesifikke (kan tenke ut ca. 10 forskjellige akkurat no). Resten er avhengig av OS med toolkit. Men unix er unix, og mykje er felles.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Mulig jeg missforstår hva du vil frem til her slashdot, men bash er jo på alle måter et shell, på samme måte som sh, zsh og cmd.exe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Mulig jeg missforstår hva du vil frem til her slashdot, men bash er jo på alle måter et shell, på samme måte som sh, zsh og cmd.exe.
Vis hele sitatet...
Poenget er at dei fleste GNU-baserte system nyttar bash. HP-UX, Solaris, BSD o.l har ofte ein hang til andre shell med sterkare tradisjonar. Og fleirtalet av kommandoane er *ikkje* shell-avhengige, men systemavhengige (der GNU-versjonane er av dei meir brukte og tilgjengeleg på alle UNIXar om du gidd installere dei..)