Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3022
Hei! Håper dere kan hjelpe meg og en kamerat med en problemstilling som oppstod natt til i dag.

En kamerat av meg, 20 år, var på nachspiel og skulle ut og kjøpe mat. Han heiv seg i bilen kl 4 og kjørte til nærmeste sjappe. På vei tilbake ble han tung på gasspedalen og hadde 140km/t i 50-sone. Bilen snurra og endte i en steinmur. Han kom seg ut uskadet og stakk av, men sannsynligheten for at det er litt blod i bilen er stor.

Hvor sannsynlig er det at han kan komme seg unna dette ved å melde bilen stjålet? si at han mista nøklene på byen osv. Hvor grundige er politiet i sin etterforskning mtp. DNA testing osv.?

Hva er strafferamma for en slik sak?

Takker for alle svar.

Bumper denne tråden, iom. at det haster litt med gode tips og råd
Ein eg kjener knuste bilen sin i fulla tiligt på søndags morgon, poletiet fekk ikkje takk i han før han hadde vorten edru, så dei hadde ikkje noe mulighet te å finne ut om han hadde promile. Og det var lit blod i bilen, men det blei ikkje brukt som bevis.
Så nor poletiet fekk tak i han så vile dei ta sarvikatet hans, og han gav det til dei (poletiet kan ha srtvikatet i 3 eller 6måndre husker ikkje helt, til saken er fardig)

Det han blei dømt for var uaksom kjøring, dei fant ut at han hadde hatt 80km/t i 50sona, på grun av spor i asvalten å slikt.
og så fekk han penger i gjen på fosikringa og

Så vis han kamraten din klare å lyge føre poletiet så kan det gå bra men det kan og bli vare straff vis dei finne ut at han lyge.
Takk for svar.

Men etter hva jeg kjenner til kan de vel ta blodprøve, og av den finne ut om han var beruset?
Pimp_Larsen: http://www.freakforum.nu/index.php?p=regler
Regel 5 og 6

Dysleksi eller?
Sitat av Marty
Pimp_Larsen: http://www.freakforum.nu/index.php?p=regler
Regel 5 og 6

Dysleksi eller?
Vis hele sitatet...
ja eg slite med dysleksi
Sitat av junglejuice
Takk for svar.

Men etter hva jeg kjenner til kan de vel ta blodprøve, og av den finne ut om han var beruset?
Vis hele sitatet...

Er det mer enn 6 timer siden han krasjet, så spiller det ingen rolle. Loven sier at man ikke skal nye alkohol de første 6 timene etter et trafikkuhell.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hell sprit overalt inne i bilen eller tenn på den...
Du fjerner spor også får du igjen penger når du sier den er blit stjelt. (Oppfordrer ikke deg/kameraten din til å gjøre dette.)

Pimp_Larsan: Jeg fant 32skrive feil i posten din, selv om du sliter med dysleksi kan du jo kopiere teksten over i Word og se feila og prøve å rette de.
Sitat av Weed
Er det mer enn 6 timer siden han krasjet, så spiller det ingen rolle. Loven sier at man ikke skal nye alkohol de første 6 timene etter et trafikkuhell.
Vis hele sitatet...
Det er nå ca 12 timer siden det skjedde. Han har ikke snakket med politiet enda, men sitter nå og vurderer å melde seg selv og si at han ikke var beruset (om det er slik at de ikke kan finne ut av at han faktisk var det), eller ringe og melde bilen stjelt.

Sitat av Thoryllo
Hell sprit overalt inne i bilen eller tenn på den...
Du fjerner spor også får du igjen penger når du sier den er blit stjelt. (Oppfordrer ikke deg/kameraten din til å gjøre dette.)
Vis hele sitatet...
Bilen ble fjernet fra stedet av redningstjenesten under en time etter at ulykken skjedde..
Sitat av Thoryllo

Pimp_Larsan: Jeg fant 32skrive feil i posten din, selv om du sliter med dysleksi kan du jo kopiere teksten over i Word og se feila og prøve å rette de.
Vis hele sitatet...
eg leste 3 ganger gjenom teksten og eg har ikkje word, men eg kan vel sende det te deg nete gang eg skal lege noe inn så kan du rete det for meg men vis det er flere så skal klage på skive feila mine så send det på pm. slik att dene tråden ikkje blir om mine skrive feil
Det er nå ca 12 timer siden det skjedde. Han har ikke snakket med politiet enda, men sitter nå og vurderer å melde seg selv og si at han ikke var beruset (om det er slik at de ikke kan finne ut av at han faktisk var det), eller ringe og melde bilen stjelt.
Vis hele sitatet...
Tipper snuten kommer til å ha en del spørsmål. Ulykke klokka 4 natt til søndag? Han var 20 år? Hvor skulle han? Hvor kom han fra? Må finne på noe å si der, og samtidig sørge for at snuten ikke finner ut at han var/skulle på nach, eller kommer i kontakt med han som sto i kassa på 7-11 og fikk besøk av en full faen i 4tia som skulle ut å kjøre.
Sitat av Pimp_Larsan
eg leste 3 ganger gjenom teksten og eg har ikkje word, men eg kan vel sende det te deg nete gang eg skal lege noe inn så kan du rete det for meg men vis det er flere så skal klage på skive feila mine så send det på pm. slik att dene tråden ikkje blir om mine skrive feil
Vis hele sitatet...
Uansett skal du ikke skrive på dialekt.

Men tilbake til topic. Å melde den stjålet tror jeg ikke er noen god idè, for å være ærlig. Prøv heller å si at han hadde et uhell når han kjørte, si at han kjørte saktere enn han gjorde, og nekt på promille. Han får aldri noe bra ut av dette uansett.
Før han vurderer å lure seg unna må han hvertfall finne ut hva politiet eventuelt kan finne ut om hans "bevegelser" tidligere på kvelden. Hvis han har tenkt å si at han har vært edru så kan det kanskje bli vanskelig å forklare 5 visa kort betalinger på diverse puber rundt om kring. Skal han melde bilen stjålet må han forklare når han oppdaget at bilen ble borte, og siden bilen stod parkert hvor dere hadde nachspiel så blir det kanskje vanskeligere gjort enn sagt.

Hvis han vil lure seg vekk så kan han kanskje si at noen stjal bilen mens han var på nachspiel, og at han hadde lagt igjen nøklene i bilen. Sjangsen for at politiet finner ut at det ikke er sant er veldig stor siden han var på ei sjappe kl 4, pluss at blodet hans kanskje er i bilen. Tror politiet lett sammenligner blodet i bilen med hans blod, hvis det er noe blod i bilen da. Om han prøver å lure seg vekk og blir tatt for det får han i så fall mye strengere straff, og han blir også tatt for falsk anmeldelse og kanskje for forsikringssvindel (?)

Hadde jeg vært han ville jeg snakket med en advokat, og fortalt advokaten alt. Så kunne advokaten hjulpet meg med å melde meg selv til politiet får å få redusert straff... Eneste som hadde vært aktuelt å gjort for meg hvertfall

Edit: Politiet har ikke blodprøve av han, så han bør finne ut hvor mye han drakk den kvelden og holde seg fast til det. Slik at politiet kan beregne hvilken promille han hadde da han satte seg i bilen.. Dere pynter selvfølgelig på tallene slik at promillen kl 4 er så og si ingenting, her leser du hvordan du beregner promille: http://www.fhi.no/eway/default0.asp?...;4322;::10:0:0
Sist endret av sputch; 24. september 2006 kl. 20:31.
Angående blodet, hva om han sier at han skallet hodet i dørkarmen, fikk et akutt neseblødningsanfall under kjøring eller noe annet som kan ha hendt tidligere på dagen før bilen ble "stjålet" fra parkeringen utenfor puben?
Sjekk om puben og sjappen har videoovervåkning av parkeringsplassen sin, har de ikke det kan han bare hevde at han gikk til sjappen.
(med mindre det er flere mil mellom puben og sjappen da)
Hans DNA vil de alltid finne i bilen, men det er bare naturlig. Det som kan være verre er hvis de sjekker trafikken på bankkontoen hans og finner ut at han var å kjøpe mat... Da kan han være ute å kjøre.
Politiet har ikke ressurser til å gjøre noe med dette. Har til og med hørt om mye verre tilsvarende tilfeller med vitner hvor saken har blitt henlagt. Der i mot kan forsikringsselskapet være litt vanskelig KUN hvis de mistenker deg for svindel. De leier gjerne inn tidligere politiansatte for privat etterforskning. Men det er litt avhengig av hva oppgjøret for bilen evt også er. Er det en bil til 30-40.000 gidder de neppe noe av dette.
Samme om han har promille hvis han melder bilen stjålet.. Det er jo ikke han som har kjørt da. Det eneste er att de kan skjekke DNA av blodet som kanskje er i bilen, finner ut hvor gammelt det blodet er og hvem det er sitt. Værre er det hvis han knuste hue i frontvinduet og for eks att blodet er der.
Få også hvis du melder bilen stjert noen til og vitne for deg att du var med de osv den kvelden..
Er ikke det ganske ulovlig å vitne falskt?
Det var ikke en moralpreken! tror jeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av petterøes 3000
Er ikke det ganske ulovlig å vitne falskt?
Det var ikke en moralpreken! tror jeg
Vis hele sitatet...
Nope. Det er lovleg så lenge *du* risikerer straff ved å snakke sant. Dersom du lyg for å beskytte nokon andre så er det ulovleg. Men er spesifikt nemnt i straffelova at du ikkje skal bli straffa for løgn dersom du er tiltalt i saka. Så akkurat det er risikofritt...
Marty, Skjerp deg a. Du påpeker reglene, men leser de tydeligvis ikke selv. Prøv og les Regel fem helt til bunns. "Vi vet at det er noe som heter dysleksi, og derfor ser vi også at ingen kommer med spydige poster om en skrivefeil."

Back to topic:

Om om dere (teoretisk) ljuger om det, så (jeg er alltid paranoid når det gjelder ljuging) så lønner deg seg og prøve og tenke på alt mulig. Jeg hadde vurdert oddsen min, om jeg f.eks brukte bankkort til og kjøpe mat med, sørge for en troverdig samkjøring av forklaringer mellom meg og han kompisen som teoretisk planlegger dette, og sist men ikke minst, vil folka i butikken kunne si "Jo han var her og kjøpte mat klokka fire om morgenen, Det lukta litt øl av han."

Slashdot, Kan du finne det på Lovdata ? Jeg finner det ikke
Sist endret av MagicalTrevor; 25. september 2006 kl. 09:33.
*bump*

lett en del i Straffeloven, finne det ikke
Fant det jeg...
Sitat av Straffeloven § 167
Straf efter §§ 163 og 166 kommer ikke til Anvendelse paa den, der som sigtet for en strafbar Handling har afgivet falsk Forklaring.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-019.html
vart selv i en lignende situasjon og fikk besøk av onkel dagen etter de sa rett ut at de ikke kunne gjøre noe angående promille når det var meren 6 timer siden "uhellet"
Sitat av Thoryllo
Pimp_Larsan: Jeg fant 32skrive feil i posten din, selv om du sliter med dysleksi kan du jo kopiere teksten over i Word og se feila og prøve å rette de.
Vis hele sitatet...
det er jo morsomt å se skrivefeil i den setning som påpeker skrivefeil hos andre :-) haha
Thoryllo: det skrives "skrivefeil" i et sammenhengende ord.


Så til han som promillekjørte:
du er fucked. kort og greit. mange vitner vil si du var full. de holder ikke tett hele gjengen.
når du i tillegg stikker av fra åsted så blir det straffeskjerpelse.
Jeg antar du får 30-60 dager i fengsel og 1,5 ganger månedslønnen din i bot. Du mister også lappen for 6mnd. Neste gang du blir tatt for promillekjøring mister du lappen for all fremtid.

Neste gang du kjører promille så vurder vitnene. Det går ann å si at du drakk lite på festen men spillte med på stemning. rekner man på timer og forbrenning kommer du kanskje ned til 0,2 promille innen du satt i bilen. Generelt så kommer ikke politiet langt hvis de selv ikke tar deg på fersken med promille.

bedre neste gang :-)