Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 4013
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er vi enige om, men problemet ligger ikke i at piratene har båter og baller til å bruke de, problemet ligger inne på fastlandet i Somalia.

Jeg mener ikke det blir feil. La oss si du skal sende lillebroren din på butikken for å handle mat. Ber du han om å ta veien gjennom ghettoen så du får maten din fortere, eller ber du han ta den trygge omveien som går rundt? Eller ber du politiet om å skyte alle som bor i ghettoen, fordi da har vi ikke kriminalitet lenger?

Jeg går utifra at du ikke vil sende broren din gjennom ghettoen, og at du forstår at kriminalitet ikke kan fjernes med mer vold. Hvorfor velger du da å be han ta den trygge veien? Det er jo ikke han som er kriminell, det er "gangsterne" som bor i ghettoen.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi et politi som slår ned på kriminalitet, selv i bydeler med mer kriminalitet. Dersom lillebror går gjennom ghettoen og blir angrepet, håper jeg virkelig at politiet beskytter lillebror.

Det er ikke snakk om å bombe somalia og skyte alle båter, men å forsvare seg mot de som faktisk går til angrep på båtene. Dersom kapring blir vanskelig/farlig nok tror jeg faktisk det roer seg. Når det er sagt, så mener jeg at den politiske situasjonen på land er noe av det viktigste her, uten at jeg kan komme med et godt forslag på en løsning. Et nytt Vietnam/Irak ønsker jeg virkelig ikke.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Det virker som piratene tror at det de holder på med er helt "ok", siden de ikke dreper noen.

De tror at dette er bare noe de kan gjøre. Men når amerikanske styrker dreper gisseltakerene, så er det plutselig VI som er "the bad guys"?

Synest det er bra at vi slår endelig ned på piratvirksomheten. Har en kamerat som jobber på båt, og den har sluttet å reise i det området pga. risikoen. Synest dette er utrolig unødvendig, og det tar som vist over en goood del lengre tid.

Starter piratene med mer vold, har de hele verden mot seg - forutenom gulunderstrek som åpenbart er en pirat. (jeje, joke).
Det blir ikke en løsning før Somalia får en stabil statsmakt og verdenssamfunnet rydder opp all skiten vi har dumpet langs kysten. Å bruke militærmakt løser ingen problemer enn eventuelt det enkelte umiddelbare problem.
Sitat av bobbo Vis innlegg
I Norge har vi et politi som slår ned på kriminalitet, selv i bydeler med mer kriminalitet. Dersom lillebror går gjennom ghettoen og blir angrepet, håper jeg virkelig at politiet beskytter lillebror.

Det er ikke snakk om å bombe somalia og skyte alle båter, men å forsvare seg mot de som faktisk går til angrep på båtene. Dersom kapring blir vanskelig/farlig nok tror jeg faktisk det roer seg. Når det er sagt, så mener jeg at den politiske situasjonen på land er noe av det viktigste her, uten at jeg kan komme med et godt forslag på en løsning. Et nytt Vietnam/Irak ønsker jeg virkelig ikke.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet var ikke hva du håper politiet ville gjort, ville du sendt ham den ruten for å spare tid?

Det du ender opp med da er frustrerte pirater som bygger seg opp et hat mot resten av verden fordi de har gått til "krig" mot de. Jeg tror heller ikke krigsskip som holder somalierne ute fra sitt eget vann på noen måte kan være med på å stabilisere landet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av LoRd Vis innlegg
Kan skyte hele gjengen med pirater for min del. Det de gjør er ulovlig og livsfarlig
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at den skytinga du sikta til var mindre livsfarlig?