Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 13218
Heisann. Har nettopp hentet en ny bassforsterker fra tyskland. I det jeg åpnet forpakningen og omfavnet min nye perle, oppdaget jeg til min store forskrekkelse at forsterkeren var satt til å brukes på et 230-voltsnett. Her i landet er det 220, right?

I den forbindelse lurer jeg på om det vil begynne å gløde - eller noe lignende - på innsiden av forsterkeren om jeg velger å koble den til nærmeste veggkontakt. Må jeg kjøpe meg en feit, diger trafo?



Merknad til ivrige forumbrukere: jeg har både søkt og funnet mye rart rundt dette emnet. Min fornuft (som forøvrig er blottet for noen brukbar, seriøs peiling på elektronikk) finner dog en forskjell på ti volt både potensielt farlig og ikke-farlig, og jeg ber derfor på mine knær om forståelse.
Tror ikke den gløder nei, er jo mindre volt enn den er laget for, men er 230 volt her i landet ja.
Sist endret av jeppfi; 15. juni 2009 kl. 18:45.
potetsaus's Avatar
Trådstarter
Så det er 230? Huff; var stålsikker på at det var 220. Hehe.

Vel, vel. Another waste of forum space.
Det er vel grovt sagt 220-240V her i landet, så den er nok laget for det ja.
det skal gå greit dette, spenningen i norske strømnett varierer mye. her hjemme, når koseovnen er på, synker spenninga til rundt 220 volt, mens den normalt ligger på 231 ca.

på TG var spenningen 235 volt helt i begynnelsen, men sank til 218 volt under partyet, når alle deltakerne var kommet seg inn og koblet opp
220V var det vel før her i landet, nå har vi samme standard som andre land i europa, 230V.. Og det er sjeldent man måler eksakt 230V med ett true-rms måle apparat også

Ifølge forskriftene så tillates jo også +- 9,7V ca også, så forsterkeren din tåler det nok garantert
Sist endret av Popp; 15. juni 2009 kl. 18:48.
potetsaus's Avatar
Trådstarter
Flott! Takker for svar.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
på TG var spenningen 235 volt helt i begynnelsen, men sank til 218 volt under partyet, når alle deltakerne var kommet seg inn og koblet opp
Vis hele sitatet...
Ouu, det er slik statistikk man synes det er gøy å høre om
Sitat av campod Vis innlegg
Ouu, det er slik statistikk man synes det er gøy å høre om
Vis hele sitatet...
hehe, jeg hadde jo rigget meg opp med strømmåling på mine to plasser, og en kamerat sin plass, så hvorfor ikke måle spenningen også?

vurderer å ta med en grafskriver neste år, så kan jeg lage webside om det
Sitat av Popp Vis innlegg
220V var det vel før her i landet, nå har vi samme standard som andre land i europa, 230V.. Og det er sjeldent man måler eksakt 230V med ett true-rms måle apparat også

Ifølge forskriftene så tillates jo også +- 9,7V ca også, så forsterkeren din tåler det nok garantert
Vis hele sitatet...
å det har du fra hvor? sist jeg hørte noe var det bare norge og albania som kjører IT nett, 230V
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
å det har du fra hvor? sist jeg hørte noe var det bare norge og albania som kjører IT nett, 230V
Vis hele sitatet...
Fortel meg korleis du vil finne forskjellen på eit TN og eit IT-nett ved å måle fase-fase-spenninga.

Ja, det er få land med IT-nett, men spenninga er fortsatt 230V i TN.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fortel meg korleis du vil finne forskjellen på eit TN og eit IT-nett ved å måle fase-fase-spenninga.

Ja, det er få land med IT-nett, men spenninga er fortsatt 230V i TN.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du måler fase-fase-spenning i ett TN nett har du 400V, fase-null leder derimot
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deathglider Vis innlegg
Vel, hvis du måler fase-fase-spenning i ett TN nett har du 400V, fase-null leder derimot
Vis hele sitatet...
Doh, formulerte meg åpenbart litt uklart ja

Poenget var at for eit tilkopla apparat sin del så er det rimeleg likegyldig om det er fase-fase eller fase-jord, så lenge spenninga er korrekt
Sitat av potetsaus Vis innlegg
I den forbindelse lurer jeg på om det vil begynne å gløde - eller noe lignende - på innsiden av forsterkeren om jeg velger å koble den til nærmeste veggkontakt.
Vis hele sitatet...
Hvis det er en rørforsterker så burde du håpe på at den gjør det

Men stemmer at det varierer mellom 220 - 240. Har hørt at det ofte varierer med årstidene også (våren = mye vann gjennom kraftverkene), vet noen om det stemmer? Mulig det bare var en improvisert liten løsning fra lærerens side.
Spenningen variere p.g.a endret motstand i strømnettet i forskjelige temeraturer
Sitat av Fudge Vis innlegg
Hvis det er en rørforsterker så burde du håpe på at den gjør det

Men stemmer at det varierer mellom 220 - 240. Har hørt at det ofte varierer med årstidene også (våren = mye vann gjennom kraftverkene), vet noen om det stemmer? Mulig det bare var en improvisert liten løsning fra lærerens side.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det stemmer så mye, for kreftverkene styrer farten på generatorene for å få tilnermet 50Hz hele tiden, så om det er mye vann, stenger de igjen slik at det blir likt uansett
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Jeg tror ikke det stemmer så mye, for kreftverkene styrer farten på generatorene for å få tilnermet 50Hz hele tiden, så om det er mye vann, stenger de igjen slik at det blir likt uansett
Vis hele sitatet...
stemmer nok det han sier, for selv om dem stenger igjen for å holde riktig turtall, har dem likevel mulighet til å slippe på mer hvis belastningen blir større, og generatoren tyngre å dra
Er det ikke kondensatorer i forsterkere da?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av LoRd Vis innlegg
Er det ikke kondensatorer i forsterkere da?
Vis hele sitatet...
Det vil nok være trygt å gå ut fra det, ja. Hvor vil du?
Sitat av Graapho Vis innlegg
Det vil nok være trygt å gå ut fra det, ja. Hvor vil du?
Vis hele sitatet...
I alle tilfelle så ville den fått inn 220v og levert ut 230v.
Sitat av LoRd Vis innlegg
I alle tilfelle så ville den fått inn 220v og levert ut 230v.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype den påstanden din litt?

Hvis du lader opp en kondensator til 220V, hvordan kan du da få 230 ut igjen? Hvor kommer de siste 10V fra?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av LoRd Vis innlegg
I alle tilfelle så ville den fått inn 220v og levert ut 230v.
Vis hele sitatet...
Kondensatorene i en forsterker er der enten for å lage glattere spenning eller filtrere bort vekselspenning. Husk at når det er snakk om nettspenning på 220-240v er det vekselspenning, mens inni selve forsterkeren er spenningen for lengst transformert ned til mye mindre likespenninger.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Kondensatorene i en forsterker er der enten for å lage glattere spenning eller filtrere bort vekselspenning. Husk at når det er snakk om nettspenning på 220-240v er det vekselspenning, mens inni selve forsterkeren er spenningen for lengst transformert ned til mye mindre likespenninger.
Vis hele sitatet...
...og når transformatoren har omsetningsforhold på 10:1 (at den har 10 ganger flere viklinger på primærsiden), blir en spenningsforskjell på 10 volt på primærsiden kun 1 volt på sekundærsiden
Har også hørt at elektroniske apparater tilpasser seg.
er den laget for 230v, men får litt mer/mindre, så kompenserer den ved å trekke mer/mindre strøm.
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
Har også hørt at elektroniske apparater tilpasser seg.
er den laget for 230v, men får litt mer/mindre, så kompenserer den ved å trekke mer/mindre strøm.
Vis hele sitatet...
Svært sjelden riktig. I de aller fleste apparater uten SMPS (Switch Mode Power Supply) vil en høyere spenning medføre en høyere strøm, og en dertil høyere effektdissipasjon i komponentene som kan ødelegge de. I en forsterker med relativt kraftig effekttrinn vil det du sier nesten være riktig, fordi når du justerer volumet justerer du utgangseffekten, og når du setter volumet til et vanlig nivå etter at apparatet har fått en høyere spenning, har du den samme utgangseffekten og utgangsstrømmen som før. Derimot vil du få en høyere internspenning i forsterkeren som fører til en høyere hvilestrøm i komponentene som kan ødelegge de, høyere forspenninger til transistorene som kan gi forvrengninger i lydsignalene samt bidra til enda høyere hvilestrøm, og i tillegg kan for høy spenning ta knekken på komponenter ved at man får et for kraftig elektrisk felt i komponenten. Den ødeleggende strømmen er minimal i forhold til den "kompenserte strømmen" i utgangseffekten, slik at om du ikke kan måle særlig høyere strømtrekk ved strømforsyningen, kan du fortsatt ødelegge forsterkeren.
i norge er det 230 volt i veggen, har nettop målt
Sitat av hellotitty Vis innlegg
i norge er det 230 volt i veggen, har nettop målt
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle steder det er 230V i veggen. har 220 på hytten, har målt 240 i en butikk vi bygget. Varierer alt etter avstand til trafo og lengden på selve kabelen du måler på.

Operatørene garanterer at de leverer 230V/400V med en differans på +/-10%
Sitat av Remien Vis innlegg
Det er ikke alle steder det er 230V i veggen. har 220 på hytten, har målt 240 i en butikk vi bygget. Varierer alt etter avstand til trafo og lengden på selve kabelen du måler på.

Operatørene garanterer at de leverer 230V/400V med en differans på +/-10%
Vis hele sitatet...
10% er nok way to much.. Står det ikke i NEK 400 at spenningstapet ikke skal være høyere enn 3 eller 4% da?
jo, men det er en anbefaling, ikke en lov.

dessuten snakker du om spenningsfall i kabel, her snakker vi om hva leverandøren har å gå på
Sitat av A-H Vis innlegg
10% er nok way to much.. Står det ikke i NEK 400 at spenningstapet ikke skal være høyere enn 3 eller 4% da?
Vis hele sitatet...
Det er på hva en elektriker skal levere når han installerer noe i huset ditt. Nettleverandørene har 10% inn til inntaket i huset.

Edit: omformuleringer.
Sist endret av Remien; 17. juni 2009 kl. 23:39.
Sitat av ThexZed Vis innlegg
Spenningen variere p.g.a endret motstand i strømnettet i forskjelige temeraturer
Vis hele sitatet...
Uten at jeg skal si noe 100% sikkert så er det ikke temperaturen (omgivelse) som teller mest inn...
Grunn til at man har variert spenning er at transformatorene leverer lavere spenning jo mer de belastes. Her derimot kan det hende temperatur har en innvirkning, på spolene f.eks. om det var det du mente.

Man kan f.eks. måle 236V midt på natten, men tider på døgnet der strømforbruk er generelt høy som f.eks. middagstider (komfyr) og om morgenen (VVB) vil spenningen synke.
Omgivelser, temperatur, dimensjonen av kabelen, strømtrekk og hvilke spenninger som kabelen leverer er utslagsgivende for hvilken spenning man får.
Sitat av harryy Vis innlegg
Man kan f.eks. måle 236V midt på natten, men tider på døgnet der strømforbruk er generelt høy som f.eks. middagstider (komfyr) og om morgenen (VVB) vil spenningen synke.
Vis hele sitatet...
omtrent som jeg beskrev TG, spenningen avtar gjerne ved økt forbruk
Er vell også sånn at det meste av elektronikk tåler +/- 5-10% også når det kommer til spenninngen...
Noen er tho mer følsomt enn andre :P
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
å det har du fra hvor? sist jeg hørte noe var det bare norge og albania som kjører IT nett, 230V
Vis hele sitatet...
IT eller TN, kommer helt an på hvor gammelt hus du har, før kjørte vi 220 IT, dette ble omgjort til 230 IT, i nye bygg er det ofte 400V TN-C som kommer inn, blant annet for å tilpasse seg til at det blir mere og mere felles i hele europa..
Og hvilken spenning vi får i stikkontakten på ett hus med TN er ett enkelt regnestykke
400V delt på rota av 3, og da får du ca. 230V TN-S som er fase-jord fra TN-C.. Samme regnestykke kan du bruke for å finne fase-jord spenning i ett gammelt IT nett også.


Sitat av Rellativ Vis innlegg
Jeg tror ikke det stemmer så mye, for kreftverkene styrer farten på generatorene for å få tilnermet 50Hz hele tiden, så om det er mye vann, stenger de igjen slik at det blir likt uansett
Vis hele sitatet...
Dette er nok også feil da, ettersom at vi som regel alltid kjører 500rpm, 50Hz får man uansett nårr man har fasa seg inn på nettet, europeiske nettet henger sammen, og er alt for sterkt til at ett kraftverk kan komme å gjøre noe med frekvensen.. Og mye vann har ofte ikke stort å si, ettersom at man ofte allerede har 300 meter vannsøyle eller mere ved kuleventilen..

Og teorien om vår = mere strøm blir også feil i visse tilfeller, da store fjellkraftverk ofte ikke har konsesjon lengre enn til midt i mars rundt om kring, selv om elvekraftverkene tar over.

Teorien om avstand til trafo kan vel stemme mye bedre da svingningene på 300KV, 60KV også videre ofte varierer litt etter hvor mye belastning det er på nettet, og dermed vil som også nevnt en trafo slå mere ut på dette på sekundærsiden, pluss at man har tap i ledere frem til huset.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Popp Vis innlegg
Dette er nok også feil da, ettersom at vi som regel alltid kjører 500rpm, 50Hz får man uansett nårr man har fasa seg inn på nettet, europeiske nettet henger sammen, og er alt for sterkt til at ett kraftverk kan komme å gjøre noe med frekvensen.. Og mye vann har ofte ikke stort å si, ettersom at man ofte allerede har 300 meter vannsøyle eller mere ved kuleventilen..
Vis hele sitatet...
Rotasjonshastigheten vs. frekvens er gitt av tal polpar på generatoren.

Og kor høg vass-søyle ein har varierer, men mange kraftverk har låg vass-søyle, og nyttar turbinar tilpassa dette.
Sitat av Popp Vis innlegg

Og teorien om vår = mere strøm blir også feil i visse tilfeller, da store fjellkraftverk ofte ikke har konsesjon lengre enn til midt i mars rundt om kring, selv om elvekraftverkene tar over.
Vis hele sitatet...
Midt i mars er rart, ettersom snøsmeltinga tek til da i høgfjellet. Dessutan så er vel konsesjonane ikkje tidsavgrensa, men ofte gitt som kombinasjon av minstevassføring i vassdrag, og minimumsfylling i magasin?
Sitat av Popp Vis innlegg
Teorien om avstand til trafo kan vel stemme mye bedre da svingningene på 300KV, 60KV også videre ofte varierer litt etter hvor mye belastning det er på nettet, og dermed vil som også nevnt en trafo slå mere ut på dette på sekundærsiden, pluss at man har tap i ledere frem til huset.
Vis hele sitatet...
I ein trafo frå 20kV til 230V IT, som er det eg tipper er vanligaste trafotypen, er omsetningsforholdet omlag 87:1. Det vil sei at 87v variasjon på høgspentsida tilsvarer 1v på lågspentsida, altså vil ein trafo føre til at relativt store skilnader på høgspentsida blir små inn i husa.

Imidlertid så er det jo, som du nemner, ein betydleg resistans i alu-kablane frå trafoen og inn til huset, så om ein koplar på ei stor last vil ein få eit spenningsfall der.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Rotasjonshastigheten vs. frekvens er gitt av tal polpar på generatoren.

Og kor høg vass-søyle ein har varierer, men mange kraftverk har låg vass-søyle, og nyttar turbinar tilpassa dette.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du har lært om kraftverk og turbiner, men turtallet kjøres på det samme hele tiden, i alle kraftverkene jeg har vært på til nå(rundt 15-20 stk), så er det 500 som er det nominelle turtallet, kan sikkert være noe annet en eller annen plass i verden..
Mengden MW kommer an på hvor mye ledeapparatåpning vi kjører på, og da begynner vannsøylen og spille en stor rolle også, på verket vårt med 312m har vi bestpunkt på 28MW(mest kraft pr liter vann), og da kjører vi ca 21000 L/s.

Vannsøylen varier jo fra kraftverk til kraftverk, tenkte selvføglelig ikke på småkraftverkene da jeg skrev i stad, men større kraftverk er ofte 250++, hos oss har vi ca 312 på det ene og ca 380(mener jeg og huske) på det andre..

Sitat av slashdot Vis innlegg
Midt i mars er rart, ettersom snøsmeltinga tek til da i høgfjellet. Dessutan så er vel konsesjonane ikkje tidsavgrensa, men ofte gitt som kombinasjon av minstevassføring i vassdrag, og minimumsfylling i magasin?
Vis hele sitatet...
Midt i mars på fjellanlegg iallefall som regel, elvekraft er jeg litt usikker på, ettersom at jeg nesten ikke har vært borti det.
I fjellanlegg kan man kjøre utenom konsesjon når man kommer ett visst antall cm mot HRV(høyeste tillate vannstand)
Småkraftverk kjører også om sommeren, men da ofte for minstevannføringa og HRV sin del, kjører iallefall veldig lite effekt i småkraftverken hos oss.



Tenkte desverre ikke på småkraft og elvekraft ista når jeg skrev, driver for det meste i fjell for tiden, så er vel litt for innstillt på det :P hehe
Sitat av Popp Vis innlegg
Vet ikke hva du har lært om kraftverk og turbiner, men turtallet kjøres på det samme hele tiden, (...)
Vis hele sitatet...
Han sa vel heller ikke noe annet..

Sitat av Popp
Dette er nok også feil da, ettersom at vi som regel alltid kjører 500rpm, 50Hz får man uansett nårr man har fasa seg inn på nettet, europeiske nettet henger sammen, og er alt for sterkt til at ett kraftverk kan komme å gjøre noe med frekvensen..
Vis hele sitatet...
Antyder du at når man legger en spenning med en spesiell frekvens, kall den frekvens A, ut på et nett som innehar en annen frekvens, kall den frekvens B, så vil frekvens A automatisk endres til å bli frekvens B..? Tror ikke i så fall det vil være taktisk smart å flerre opp den påstanden i et fremtidig jobbintervju.
Sitat av Provo Vis innlegg
Antyder du at når man legger en spenning med en spesiell frekvens, kall den frekvens A, ut på et nett som innehar en annen frekvens, kall den frekvens B, så vil frekvens A automatisk endres til å bli frekvens B..? Tror ikke i så fall det vil være taktisk smart å flerre opp den påstanden i et fremtidig jobbintervju.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde jeg ikke, innfasing/synkronisering vil si at maskinen går litt opp og ned til den har samme frekvens som på sekundærsiden av generatorbryteren, da vil denne slå inn og koble seg til nettet, etter dette er det ikke stort man klarer å gjøre med frekvensen opp og ned ut til nettet pga. at nettet blir for sterkt, og maskinen ikke klarer å endre det.
Om man trenger synkronisering kommer helt an på hvilken type maskin man har, om man har synkrongenerator eller asynkrongenerator.

Småkraftverk kjører med asynkrongeneratorer som regel(opp til ca. 1000KW), og disse kan smelles rett på nett uten innfasing.
Sitat av Popp Vis innlegg
Nei, det gjorde jeg ikke, innfasing/synkronisering vil si at maskinen går litt opp og ned til den har samme frekvens som på sekundærsiden av generatorbryteren, da vil denne slå inn og koble seg til nettet, etter dette er det ikke stort man klarer å gjøre med frekvensen opp og ned ut til nettet pga. at nettet blir for sterkt, og maskinen ikke klarer å endre det.
Vis hele sitatet...
Bra, da misforsto jeg deg. Jeg er likevel ikke helt enig i utsagnet om at man ikke klarer å gjøre noe med frekvensen fordi nettet blir "for sterkt", eller det kan hende jeg misforstår igjen (litt usikker på hva du mener med "for sterkt"..). Prinsippet om overlagring (superposisjonsprinsippet) vil vel gjelde her som alle andre steder, slik at om du endrer frekvens vil denne frekvensen overlagres den andre så man får interferens. Det vil jo være en uheldig situasjon som kan få en rekke konsekvenser i kraftsammenheng, og det er riktig at du ikke kan endre nettets frekvens, men jeg ser ikke hvordan du mener at du ikke kan endre din egen. Å legge en frekvens oppå en annen gjøres i en rekke sammenhenger, som for eksempel et signal med DC-offset, informasjonssignaler over strømnettet over korte avstander (lange avstander har så vidt meg bekjent ikke blitt gjort enda pga støyproblemer, men jeg vet Eidsiva forsket/forsker på dette), og uendelig mange andre situasjoner.

Men! Jeg kan tenke meg at hvis man har feil i fase eller frekvens ut på nettet og man legger ut med samme amplitude som det her er snakk om, kan man få resultater som voldsomme strømmer i ledningene/inn i generatoren og/eller veldig lave spenninger på nettet nærme den usynkroniserte kilden, i værste fall. Ettersom elkraft absolutt ikke er mitt fagfelt, lurer jeg da altså på: Hvordan sørger man for at synkroniseringen holder seg etter man er tilkoblet? Måler man enkelt og greit spenningen for å sjekke at man har riktig amplitude? Forskjell i fase mellom de to kildene vil jo gi en minking i totalamplitude når signalene er overlagt hverandre, men man har jo også andre ikke-synkroniseringsbaserte faktorer som kan endre amplituden.


Sitat av Popp Vis innlegg
Om man trenger synkronisering kommer helt an på hvilken type maskin man har, om man har synkrongenerator eller asynkrongenerator.

Småkraftverk kjører med asynkrongeneratorer som regel(opp til ca. 1000KW), og disse kan smelles rett på nett uten innfasing.
Vis hele sitatet...
Har du link til noe brukbar informasjon om hvordan disse asynkrongeneratorene er bygd opp? Litt nysgjerrig på hvordan dette foregår hvis det er som du sier at de ikke krever fase-/frekvenssynkronisering. Tar gjerne i mot link(er) til informasjon angående synkronisering av generatorer mot strømnettet også.
Sist endret av Provo; 19. juni 2009 kl. 16:23.