Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4587
Finnes det en måte og separere bensinen og etanolen ifra hverandre i bioetanol.
Det nneholder stortsett 15% bensin og 85% etanol.
Noen som har noen ideer?
Har ikke peiling, men får jeg spørre hvorfor du vil det? Ble litt smånysgjerrig..
For å drikke det kanskje?
Hvis du blander i tilstrekkelige mengder med vann vil etanolen binde seg til vannet og skilles fra bensinen. Tror da blandingen vann/etanol vil bli liggende på bunnen av tanken/beholderen.

Deretter kan du suge opp vannløsningen og destilere det for å rafinere etanolen om det er det du et ute etter.
Er det da mulig at dette blir den nye hobodrikken? Hvis det er en såpass enkel prosess.
Tror det er relativt få hobos som har et destillasjonsapparat, men om de vil drikke masse vann med litt etanol i så kan de jo så klart gjøre det..
Sitat av Elemental
Er det da mulig at dette blir den nye hobodrikken? Hvis det er en såpass enkel prosess.
Vis hele sitatet...
Hehe, ser sånn ut

Til trådstarter:
Mulig jeg pirker fælt her, men det du tenker på er E85, ikke bioetanol, E85 er blandingen 85% bioetanol og 15% bensin, men de jobber jo nå med E100 på biler, enda mer miljøvennlig og mer hestekrefter.

Du skal ikke se bort i fra at de 85% inneholder noen fine stoffer for at det ikke skal drikkes...
Har ikke satt meg inn i blandingens natur for bioetanol, men kan du ikke bare utnytte de forskjellige kokepunktene direkte i avkok med et sikkelig destilleringsappratur?
Det bør vel også fungere, men da griser du til destillasjonsapparatet ditt med bensin, noe ihvertfal jeg ville ha prøvd å unngå. I tillegg virker det tryggere at eventuelle urenheter i resultatet består av vann, og ikke bensin, og det jeg ville også følt det langt tryggere å varme opp en løsning av vann og etanol fremfor en av bensin og etanol.
Sist endret av mentalmelt; 18. mars 2008 kl. 22:57.
Det er jo også muligheter for at noe i bensinen kan binde seg til vannet? "Bensin" er vel rimelig løst definert? Andre urenheter fra tanker osv. kan jo også følge med der.

Sitat av Wikipedia (Gasoline)
Gasoline or petrol is a petroleum-derived liquid mixture consisting mostly of aliphatic hydrocarbons and enhanced with aromatic hydrocarbons toluene, benzene or iso-octane (non-aromatic) to increase octane ratings, primarily used as fuel in internal combustion engines.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia (Benzene)
Solubility in water: 1.79 g/L (25 °C)
Vis hele sitatet...
Kan også legge til, under benzene:
Boiling point: 80.1 °C (353.2 K)
Vis hele sitatet...
så for å få ut benzene fra denne blandingen må du være bra flink (ettersom etanol har 78.4 grader som kokepunkt - og fordi ting fordamper også før kokepunktet).

I bunn og grunn er vel dette et rimelig dødt eksperiment allerede med mindre du har master i kjemi og lab tilgjengelig...
Sist endret av random25880; 18. mars 2008 kl. 23:01.
Sitat av Rottegift
Det er jo også muligheter for at noe i bensinen kan binde seg til vannet? "Bensin" er vel rimelig løst definert? Andre urenheter fra tanker osv. kan jo også følge med der.
Vis hele sitatet...
Ja, det vil jeg tro.. Hadde nok destillert resultatet mange ganger før jeg eventuelt hadde smakt på det.

Nå ville jeg dog ikke ha gjennomført dette prosjektet uansett, av en del andre årsaker.
Trådstarter svarte ikke på om det var for å drikke dette, men hvis da operasjonen innebærer at en likevel må destillere, så er det jo sikrere å bare brenne sprit fra bunnen av :-p
Sitat av Kauder
Trådstarter svarte ikke på om det var for å drikke dette, men hvis da operasjonen innebærer at en likevel må destillere, så er det jo sikrere å bare brenne sprit fra bunnen av :-p
Vis hele sitatet...
Nei, men han vil separere det og da er det trygt å regne med at han vil ha det mer eller mindre rent, uansett hva det skal brukes til. Spesielt siden vi er på underforumet rusmidler, kan man regne med at det skal brukes som nettop det - et rusmiddel!
det er alkoholavgift på all bioetanol som ikke inneholder denatureringsmidler..(brekningsmiddel) Så regner med alt inneholder detteDette greier du ikke og skille ut . denatureringsmidler har samme fordampningstemperatur som etanol så de hjelper heller ikke å destilere. Men man kan lage antistoffer som løser opp denatureringsmidlene, men det er sikker veldig vanskelig i og med at dette mest sannsyndlig byttes gjevnilig som i rødsprit.
▼ ... over et år senere ... ▼
nå har jo noen klart det http://www.eub.no/nyheter/article4328615.ece
og ettersom ikke kripos påstår at det er farlig så kan det vel ikke være en katastrofe.
noen som er erfaringer å dele ut?
Ja jeg har erfaring med akkurat den spriten der som går under navnet "Premium Vodka", som visstnok skulle være smuglervare.
Har drukket nesten 6 liter av den nå og kunne alldri gjettet meg til at den var laget på E85.
Fikk et ganske stort sjokk da jeg leste om brenneriet på Nannestad eller Maura for å vere nøyaktig.
Tenkte med en gang at dette var utrolig bra laget hjemmebrent(dette var før de fant ut hva det var laget av og alle trudde det var vanlig hjemmebret laget på sats)
og skulle ønske at den jeg lagde for et par år siden hadde vert like bra.

Fikk et enda større sjokk da det kom ut at den var laget av E85 Miljøbensin også kalt Bioetanol.
Og ble enda mere impnert over ferdighetene til bryggeren.

Hvis jeg skal sammenligne smaken med noe må det være Jeltsin Vodka faktisk.

Og må legge til på slutten her at jeg synes det er synd at man ikke får kjøpt den mere pga. han ble busta..... og jeg har bare 0.5 Liter igjen...



Mvh
brennevinsglad fyr
Sist endret av lysfontenen; 20. mai 2009 kl. 16:59. Grunn: måtte legge til smulgerfact
det med drivstoff er merklige greier. en diselmotor går like bra på olje fra macdonads og olje fra hasjen du røyker, men alikevel skal vi holde fast på disel fra fossilt brennstoff som vi alle vet voldtar moder ozonlag.

så e85 er nok ikke det eneste drivstoffet som også kan brukes som rusmiddel.

men du kan jo fylle 1 liter på en gjennomsiktig beholder og vente å se om etanolen skiller seg fra bensinen. ikke at jeg anbefaler deg å drikke det, men kanskje du lærer noe.
Sist endret av skeptfisk; 20. mai 2009 kl. 17:09.
Enkelte alkoholikere foretrekker faktisk rødsprit over vodka.
Sitat av ninjatriks Vis innlegg
Enkelte alkoholikere foretrekker faktisk rødsprit over vodka.
Vis hele sitatet...
Hvafaen, hvorfor? Og har du kilder på dette?
Sitat av Defqon Vis innlegg
Hvafaen, hvorfor? Og har du kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte det. Artikkel i "Vi Menn" om det der.
Rikinger som ga blaffen i 25år gammel cognac og heller drakk rødsprit pga det kicket så hardt.
Fyll E85 på ett destileringsapparat (HB Appartat) og fyr løs ,Kansje ikke så meget brannsikkert menmen...
Hørte at det ikke var helseskadelig, med mindere du drakk STORE mengder av det, men hva er ikke det? :P
Sitat av Elemental Vis innlegg
Jeg kan bekrefte det. Artikkel i "Vi Menn" om det der.
Rikinger som ga blaffen i 25år gammel cognac og heller drakk rødsprit pga det kicket så hardt.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det var der jeg også leste det.
Sist endret av ninjatriks; 25. mai 2009 kl. 00:34.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
en diselmotor går like bra på olje fra macdonads og olje fra hasjen du røyker
Vis hele sitatet...
tviler på det. kilde?

[quote=skeptfisk;1412524men du kan jo fylle 1 liter på en gjennomsiktig beholder og vente å se om etanolen skiller seg fra bensinen. ikke at jeg anbefaler deg å drikke det, men kanskje du lærer noe.[/QUOTE]

tviler igjen, ellers ville det vel vært morro å drikke rett fra pumpa?
Trenger jo ikke å destillere og sånn, bare fylle på med vann til det skiller seg og finne frem sugerør!