Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 10425
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Opprinnelig postet av nuguns
For å at de skal kunne sende ut bot, så må man kunne gjennkjenne personen som sitter bak rattet.
Vis hele sitatet...
Eller så knipser de bilde av skiltet på bilen som kjører, ergo bota går til eieren av bilen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av WazeD
Kan tenke meg at det isåfall er fordi det kan være vanskelig å bevise sikkert hvem som har kjørt bilen, bildene er ikke såå bra.
Vis hele sitatet...
Er ikke noe problem å se hvem som sitter bak rattet.

Opprinnelig postet av WazeD
Elelrs var det noen som sa at fartsgrensene settes etter veistandarden, dette er ihvertfall en sannhet med modifikasjoner. Fartsgrensene settes etter hvor mye bebyggelse det finnes rundt veien som utgangspunkt. Ellers er det vel muligheter til å endre dette mer utfra om det er motorvei eller ikke.
Ofte bestemmes fartsgrenser av lokale myndigheter, som vanligvis vil si egentlig etter eget forgodtbefinnende og lite basert på reelle farer.
Vis hele sitatet...
Fartsgrensen settes i utgangspunkt ut i fra veistandaren, også blir den justert ned i henhold til bebyggelse og ulykkesfrekevens.

Pga sistnevnte, så har vi i norge masse fine veier som godt takler 90+, men er strupet på 70 og 80. 70 er definitivt den teiteste fartsgrensa noensinne. Hehe
Opprinnelig postet av nuguns
For å at de skal kunne sende ut bot, så må man kunne gjennkjenne personen som sitter bak rattet.
Vis hele sitatet...
Nei, boten går automatisk til eieren av bilen, og dersom han bestrider at han kjørte bilen starter man en "etterforskning" for å finne ut hvem som kjører. Men det er klart, om det bare er du, dama og svigerfar som vet hvem som kjørte, så kan du jo slippe unna på den måten. Men det kommer vel veldig an på hvor godt forhold du har til svigerfar det...

Han skrev vel også i en tidlig post at han akkurat vridde skallen til slik at boksen fikk et finfint bilde av trynet hans!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Gjem ansiktet, kjør bilen i fjorden, og meld den stjålet
De ser på skiltnummeret, men dette holder ikke, sjåføren MÅ kunne gjenkjennes. De tar kontakt med eier av bil sikkert, og eier må vel si ifra at han/hun ikke kjørte bilen da osv...

Jeg ble gjennomsnittsmålt til 124,9 i 80-sone, fikk 6mnd og 9000,- i minus i regnskapet.

Det er som tidligere sagt slik:
70 sone og høyere: 36 eller mer over = inndragelse
under 70 er grensa 26
under 50 er det 16 (<-- litt usikker)

Du kan prøve å nekte, så lenge de ikke kan bevise med bildet at du kjørte (les: du er gjennkjennelig på bildet) så har de ingen sak, har du f.eks. skitne frontruter blir det vanskeligere, regner det blir det vanskeligere osv.

Ang. speedometer, det er individuelt for hver bil, har du en annen dekksimensjon enn standard så blir det også høyere/lavere misvisning.
Det er feilmargin på kameraene 10% kan nok stemme. Pluss speedometeret viser mest sannsynlig rundt 10 km\t over i 100.

Digital kameraene er tatt ut av drift inntil videre forresten, var noe med at det var for dårlig bilde kvalitet.
I tillegg til dette kan det hende at du ikke får høre noen ting, for det er visst så stor pågang at de kan bare ta noen av bildene som kommer inn.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av Magisk
Eller så knipser de bilde av skiltet på bilen som kjører, ergo bota går til eieren av bilen.
Vis hele sitatet...
Det er jo lett å komme seg unna den da, bare å nekte at det avr deg, så må de bevise det.

En kamerat av meg fikk bot for ikke å overholde vikeplikten for en politibil, hadde han nekta måtte de bevise at det var faktisk det han gjorde, så hadde han sluppet unna (med mindre de hadde filmet det da...)

De må være sikkre på at den de har tatt er den rikitige.

To stykker skulle importere bilder fra Tyskland, de brukte mindre tid enn "vanlig" og når de kom til Moss ble de tatt i radar. De nektet for å ha kjørt for fort. Politiet måtte bevise at de hadde det. Men de kunne ikke si hvem som var sjåfør av den bilen de målte, og de kan ikke gi bot til den som kjørte den andre bilen fordi de ikke målte den. (Selv om man ser at de kjører like fort (eller fortere) må de måle den for at de skal kunne gi bot!)

I bunn og grunn, politiet kan få problemer dersom de ikke kan identifisere deg når du begår forbrytelsen. Nå virker det som om du har blitt busta rimelig bra i og med at du snudde deg mot kameraet når bildet ble tatt... (skulle forresten likt å se det bildet av hvordan du ser ut!)
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Hva med å bare ta den straffen han får da, han har gjort noe ulovlig å er han mann nok så tar han straffen han for. Forstår jævlig godt at han håper å ikke få straff, han hatt mine hjertedunk når jeg har kjørt forbi politi og fotobokser selv. Men tror ikke jeg hadde begynnt å prøve å komme meg unna om jeg først ble tatt. Lykke til.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Bare be faren til han kjæresten blånekte for at det er han som sitter bak rattet, så er det bare for deg å ta det litt kuli noen dager. Har hørt folk som har sluppet unna pga. det.

Btw.
Blinker det, så ER det kamera i boksen.
Opprinnelig postet av raze
Sånn til sammenligning ble jeg tatt i 131 i 60-sona. Ble dømt til 21 dager samt inndraging av førerkortet i 28 måneder. Antar du "slipper" med en klekkelig bot, som helst sikkert blir sendt til eier av bilen.
Vis hele sitatet...
28 måneder? Da hadde det klikka for meg ass..
Det er vell en max hastighet på de norske boksene også. Uten at jeg husker hva den var. Men høyt var det iaf.
Vis hele sitatet...
Mener å huske at det var bortimot 400 her i Norge.

En fordel å vite hvor boksene er og vite hvordan sivilbilene ser ut der du kjører fort dersom du har tenkt det, har hørt om en del som har blitt fulgt av sivilbil til døra, da blir det for dumt.
Vis hele sitatet...
Sivile politibiler har ikke lov til å speede uten blålys...

Digital kameraene er tatt ut av drift inntil videre forresten, var noe med at det var for dårlig bilde kvalitet.
Vis hele sitatet...
Ikke helt sant... Dette gjelder bare èn strekning, husker ikke hvor det var, men mener det var i nærheten av Oslo en plass.
Opprinnelig postet av devotio

En kamerat av meg fikk bot for ikke å overholde vikeplikten for en politibil, hadde han nekta måtte de bevise at det var faktisk det han gjorde, så hadde han sluppet unna (med mindre de hadde filmet det da...)

De må være sikkre på at den de har tatt er den rikitige.
Vis hele sitatet...
Så lenge det sitter to politimenn i bilen, så kan begge to bevitne at kameraten din ikke overholdt vikeplikta. Mener å ha hørt at det holder for å kunne straffe en person.
Om det derimot kun sitter en politimann i bilen, og de ser du gjør noe galt (og ikke filmer det) så blir det ditt ord mot hans..
stemmer det.
ditt ord mot hans/hennes..
ord mot ord, så lenge du ikke har svekket troverdighet
cumshot's Avatar
Trådstarter
takk for alle svar.

det er uaktuelt å nekte, gidder ikke be dama og faren hennes om å juge, da risikerer de straff for falsk forklaring. de har uansett ett godt bilde av meg, bildet ble tatt i beste fotoboksforhold: soleklar himmel, uten regn og med ren frontrute.
trenger altså ikke flere tips om hvordan jeg skal nekte ;)

vi får vente å se om marginene er på min side. skal si ifra hva utfallet ble når jeg får vite det.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Opprinnelig postet av thomasrino
Så lenge det sitter to politimenn i bilen, så kan begge to bevitne at kameraten din ikke overholdt vikeplikta. Mener å ha hørt at det holder for å kunne straffe en person.
Om det derimot kun sitter en politimann i bilen, og de ser du gjør noe galt (og ikke filmer det) så blir det ditt ord mot hans..
Vis hele sitatet...
situasjonen var faktisk et tvilstilfelle og det var 4 andre i bilen til kameraten min, så da ville det blitt 5 mot 2... (det var to i bilen mener jeg å huske!)
I slike tilfeller, hvis du benekter forholdet, risikerer du å få saken opp til høring. Her vil du garantert tape hvis du ikke har hådfaste bevis, siden tjenestemenn alltid kan bestride motparten uskyld. Den gamle råner-regla med att politiet må være 2 for å kunne bevise noe, er bare svada.
Du sliter....:P
Opprinnelig postet av Zev
Men bare sånn du vet det så skal det vist nok bare være 1 av 6 av de der fotoboksene som har kamera inni. Hvertfall det jeg har hørt, kan være det ikke stemmer.
Vis hele sitatet...

<offtopic>
Er det noen som vet om det går ann å finne ut hvilke fartsbokser det er kameara i, og hvem det ikke er?
Og på hvilken streking kameraene/fartsboksene er på?
Går det ann å finne slik informasjon på nettet?
</offtopic>
kreativ nerd
devotio's Avatar
Troennes: Snakket med en advokat, han sa at dersom man nektet lå bevisføringen på politiet og ikke på en selv. dersom man godtar, men senere skjønner at det var feil ligger bevisføringen på en selv. Altså bør en nekte for å se om de kan bevise det. (Bare å spørre dem det når man blir tatt om de har bevis...)
Opprinnelig postet av CorLeX
<offtopic>
Er det noen som vet om det går ann å finne ut hvilke fartsbokser det er kameara i, og hvem det ikke er?
Og på hvilken streking kameraene/fartsboksene er på?
Går det ann å finne slik informasjon på nettet?
</offtopic>
Vis hele sitatet...
Stoppe å skru opp/knuse en?
haha, jaja, det hadde jo vært en mulighet, men vet du eller noen andre hvordan man kan sjekke det på i-nett?
jeg hørte noen mumle at hvis du kjører fortere enn 150-170 så "ser " ikke boksene deg?
Opprinnelig postet av Log-in
Funker ikke å kjøre i motsatt felt.
Er justert sånn at den dekker begge!
Vis hele sitatet...
helt feil.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av Bz!
helt feil.
Vis hele sitatet...
forklar, da..


CorLeX: Få en motorsykkelvenn av deg til å teste
Skulle tro at boksene slo ut på MC'er også. Problemet er jo at de ikke får noen å sende bota til.
legg på sprang og hell syre ned i boksen.....
mange av fotoboksene er det digitalt kamera, som sendes til direkte til hva enn det heter.... nytter ikke knuse boksen. (med mindre det er vanlig kamera i den)

Du får vel ett par prikker også.... 21 dager sikkert eller KRAFTIG bot.

Boksene klare ikke registrere objekt over 240 km/t.......
I følge en jeg har snakka med i politiet registrerer de hasigheter på opptil 350 km/t.

Uansett er det vanskelig å se skilter og fører under slike omstendigheter da det mest blir en lang-bil-strek på bildet Men hvem vet, i disse dager har de kamera som kan knipse bilder av helikopter der rotorbladene vises i fullhet selv om de roterer.

Ny teknologi gjør det meste mulig.

Si at det var du som kjørte, men ikke aksepter boten og velg heller en liten rettsak i forhørsretten hvor du sier til dommeren at du ikke vil gjøre det flere ganger og at dette var dumt av deg.
Sist endret av Anton85; 13. mai 2004 kl. 02:29.
Hva vel det jeg mente..... den klare ikke å få reg nr på bilen over 240 km/t. Tror neppe dem bruker de dyreste kameraene i fotoboksene, som kan se rotorblad....

Men han er den tapende i denne saken uansett... uten lappen en go stund fremover er han.
Skal en teste kjøretøyet så kjør i begge retninger først og kontroller om det er kontroller. Ellers er det best å kjøre i 90-100 så er en trygg hele tiden, er ingen som gidder stoppe og skrive bot til de som kjører i dette da alle gjør det.
Opprinnelig postet av vidder

For det andre, speedometeret viser sikkert 5, kanskje 10 km/t for mye.
Vis hele sitatet...
Ble tatt i en bosk i Trondheim nylig. En som står ved Prinsen kino. Mitt speedometer viste 9 km/t for lite. Fikk en bot på 2200 riks daler for og blitt målt i 62 km/t i 50 sonen. Altså jeg hadde ca 79 km/t da jeg smilte til kameraet.

De slår av 8 km/t fra den hastigheten du blir målt i som erstatning for feilmargin på speedometer.

Men i følge en bekjent som jobber i politiet, bør man aldri godta kortbeslag ved fotoboks. Man veit aldri om kameraet er feilinnstilt, følerne i bakken er gale osv. Nekt plent og så får du høyeste bot istede...
Alt over 130km/t i 80-sonen kvalifiserer til ubetinget fengsel i ~20 dager. Du kan i tillegg bli ilagt en bot, alt ettersom hvor mye du tjener. I tillegg mister du lappen i ~1 år.
kreativ nerd
devotio's Avatar
freeed: hørtes fint ut

Bz!: du har faktisk feil, det var en sak i mediene for noen år siden fordi mange kjørte over i feil kjørefelt for ikke å bli tatt av fotoboks, da gjorde de at kameraet tok i begge felt...

KaldBlod: Det kan vel være at motorsykkelen er så liten at kameraet ikke kan "se det"? men dersom den tar bilde har den ikke noen å sende til nei
KaldBlod, devotio:

Fotoboksene tar IKKE motorsykler lengere. De gjorde det før (har blitt flash'a en gang for lenge siden). De omjusterte boksene for 5-6 år siden, da "alle" motorsyklister syntes det var moro å finne ut om det var kamera i boksene. Med det resultat at fotoapparatene ble tomme for film på et øyeblikk, de har bare 50-100 bilder på filmen.
Diskusjonen nå er jo om boksene skal få ta bilder bakfra, slik at også motorsykler kommer inn i politiets billedalbum. Dette har datatilsynet nedlagt veto mot, da de mener dette går utover personvernet vi har i Norge. Du kan si hva du vil om dette (av og til) nisselandet vårt, men vi har iallefall verdens beste personvern.

Så til det med rotorblader på helikoptere; alle, selv de kjipeste kamera kan fryse helikopterblad. De roterer med rundt 800 r/min, som er ca 13-14 r/sek, hvilket vil si at en lukkertid på 1/60 eller kjappere fryser de uten nevneverdige "streker". Vanlig lukkertid på ISO 200 film på dagtid er 1/500-1/1000, noe som selv engangs pappkamera klarer.

Så, til slutt, fotoboksene i Norge kan registrere hastigheter opp til ca 400km/t på dagtid, *inkludert* å få med seg ansikt/skilt. Blits-sync'en på kameraene er 1/200, og 400km/t er 111.1 m/s, så de vil kun ha problemer med hastigheter over 200km/t når det er mørkt.
det kan funke for svigers å blånekte, si at noen må ha tjuvlånt bilen, og at han ikke aner hvem det er som er på bildet, men... det er han som må gjøre det, og selv om det kanskje ikke er så lett for dem å koble DEG sammen med han, så er det vel en mulighet for at de kan kjenne igjen dattera hans/dama di.

Boksene slår nok i bunn og grunn ut på mc'er også, men pga lovverket i norge er de nødt til å kunne gjenkjenne personen som kjører (det er derfor det alltid blir tatt bilde forfra, ikke bakfra), og foran på mc'en er det ikke noe skilt...

edit: faan der var det en side til, ser ut som om vikingen hadde litt mer nøyaktig info enn meg ang. mc'er.

Derimot... hvis du tar et kjapt regnestykke på f.ex. en apache:
rotor diameter ca 14,6 m -> R=7,3
omkrets=2piR-> ca 45 m. Dvs at et rotorblad som gikk med 13-14rps ville ha gått i nærmere mach 2 ytterst... da snakker vi om en heftig sjokkbølge for bladet bak... noe som ville tatt knekken på et rotorblad ganske kjapt. Så man klarer seg med enda lengre lukkertid enn det du regna ut for å få et skarpt bilde

Nok en edit: typisk rps for apachens hovedrotor = ca 5 - legg merke til at dette gir en tip speed på like under mach 1
Sist endret av atomet; 13. mai 2004 kl. 15:30.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Kjørelæreren min fortalte meg idag at de hadde justert ned fotoboksene til å slå ut på 2 km/t over. Sleipt.

Speedometeret på Mondeoen jeg kjører med kjøreskolen viser forresten helt korrekt. I fartstest viste den 59 km/t, da nåla var såvidt under 60 km/h. Ikke alle biler har oppjusterte speedometere.
kommer også an på dekkene dine, vinterdekk er ofte større enn sommerdekk, altså kjører du raskere selv om speedometeret viser det samme.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av KaldBlod
Kjørelæreren min fortalte meg idag at de hadde justert ned fotoboksene til å slå ut på 2 km/t over. Sleipt.

Speedometeret på Mondeoen jeg kjører med kjøreskolen viser forresten helt korrekt. I fartstest viste den 59 km/t, da nåla var såvidt under 60 km/h. Ikke alle biler har oppjusterte speedometere.
Vis hele sitatet...
Klasse A og B-kjøretøy skal ha misvisning på speedometer.
Klasse C og E-kjøretøy skal ha kalibrert speedometer.

Jeg understreker "skal"
Det hadde vært litt fett å "gravd" opp rundt fotoboksens stang, og bare klipt opp kabelen, for det går vel ikke i sat. det der
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Klipt kabelen, også gravd over igjen, hadde jo vært sjenialt
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Klipt kabelen, også gravd over igjen, hadde jo vært sjenialt
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke så dumt..
Men de vil jo se og finne ut at noen har vært å gravd rundt den... Etterhvert :P
Klipt kabelen, også gravd over igjen, hadde jo vært sjenialt
Vis hele sitatet...
[ironi]
For de har jo helt sikkert ikke tilbakemeldings-sløyfe i kabelen, så de finner det nok aldri ut...
[/ironi]
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av vikingen
[ironi]
For de har jo helt sikkert ikke tilbakemeldings-sløyfe i kabelen, så de finner det nok aldri ut...
[/ironi]
Vis hele sitatet...
Hvis boksen ikke har direkte oppkobling, så regner jeg ikke med det. Ikke før de skal inn og hente ut bildene / gjøre vedlikehold altså
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gammel tråd, men noen som vet hvordan det gikk med trådstarter?
Sitter vel inne enda : o
Siste aktivitet: i dag 03:46
Vis hele sitatet...
Nå tviler jeg på de insatte får lov til å være på nettet midt på natta, men aldri si aldri.
Du vil nok miste lappen, få bot og muligens en fengselstraff. Vet om en som ble stoppet i samme hastighet i 80-sonen. Han mistet lappen i ett år, var i fengsel og fikk 5000 i bot.
cumshot, hvordan gikk det? Mistet du lappen?