Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4387
Jeg har en kjæreste som for øyeblikket befinner seg i Spania, og jeg lurte på noen ting angående å ringe henne:

- Hvilket nr. ringer jeg?
Prefikset er +35, men på vår hustelefon finnes ingen "+", og jeg har liten lyst til å ringe fra min mobil ($$$). Har prøvd å ringe 0032[nr til dama mi], men det gikk ikke.

- Vil hun måtte betale noe om jeg ringer henne?
Hun har telenor kontant.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du ringer til det norske nummeret. Og du betaler vanlig mobiltakst, og hon betaler fra norge til spania ($$$$$$). Send hon en sms, be hon gå i en telefonkiosk og ringe deg oppigjen. Garantert billigere.

På fasttelefon bytter du ut + med 00. Og utenlandsprefiks gjeld kun for utenlandske abbonement, ikkje norske. Norsk mobilabbonement er alltid det vanlige nr uansett kor i verden ein er.
purity's Avatar
Trådstarter
Tusen takk!

Så da betaler altså jeg det det koster med Telio til en mobil (0,89 kr/min), men hun betaler fra Norge til mobil i Spania (8,49 kr/min)?

Telio prisliste
Telenor prisliste utland

Problemet mitt da er at hun ikke har penger (tror jeg), det virker i alle fall ikke slik. De har en mobil der nede men den har jeg ikke nr til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Noko i den stilen ja, men ikkje nødvendigvis prisen fra norge til spansk mobil, men prisen for roaming-samtale fra spania til norge. Sjekk på telenor.no kva det er.

Forøvrig, send hon en sms og be hon ringe deg fra en spansk telefonkiosk. Garantert det billigeste, evt bruk IP-telefoni.
purity's Avatar
Trådstarter
Ok, tusen takk for hjelpen.

Skal sende en melding og be henne bruke telefonkiosk tror jeg
kreativ nerd
devotio's Avatar
Med Telio er det jo gratis å ringe til fasttelefon i Spania, kan jo eventluelt ringe på hotellet, da kan hun vel snakke fra hotellrommet?
purity's Avatar
Trådstarter
Jeg er klar over dette, men problemet er bare at de bor i "huset"/hytta til besteforeldrene, som selvfølgelig ikke har fasttelefon...
åh, den var kjiip ass...
purity's Avatar
Trådstarter
Jeg har tenkt (i natt)

Vil ikke en telefonkiosk telle som fasttelefon? Så om hun ringer meg fra den, gir mg tlfnr. så kan jeg ringe gratis til kiosken?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jo, kanskje, iallefall billig. I Noreg er telefonkiosk telefonkiosk, og ikkje fasttelefon.
Du må bruke 0047 foran nr'et... eller +47 da, når du skal ringe til en mobil som er i utlandet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aphex
Du må bruke 0047 foran nr'et... eller +47 da, når du skal ringe til en mobil som er i utlandet...
Vis hele sitatet...
Viss du skal ringe til norsk nr fra mobil i utlandet ja, men ikkje fra norsk telefon til norsk mobil, uansett kor den er i verden. Da ringer du det vanlige nummeret. 0047 er bortkasta å bruke i norge, siden det uansett blir din lokale sentral som begynner routinga...
Sitat av aphex
Du må bruke 0047 foran nr'et... eller +47 da, når du skal ringe til en mobil som er i utlandet...
Vis hele sitatet...
Nope. Når du er i Norge, og ringer til et norsk nummer, er det ikke nødvendig for deg å vite om det aktuelle mobilnummeret oppholder seg i utlandet eller ei. Det holder alltid å ringe de vanlige 8 sifrene, så lenge du selv er i Norge.
Sitat av slashdot
Jo, kanskje, iallefall billig. I Noreg er telefonkiosk telefonkiosk, og ikkje fasttelefon.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at du betaler vanlig lokaltakst hvis du ringer til en telefonkiosk, men du betaler høyere satser hvis du ringer fra en telefonkiosk?
Slashdot har helt riktig. Jeg sjekka i basen her på jobb, det stemmer det han sier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å ringe til spansk telefonkiosk er uansett nesten garantert billegare enn å ringe til norsk mobil i spania...
( Engelsk tastatur )

Som de andre sier sA hadde det vell vert greit A sende en melding, fA henne til A gA til nermeste telefonkiosk og sende nr. tilbake sA du kan ringe... Det koster noen kroner i minuttet A ringe til spania, men det er billigere for hun, som mA betale rundt 8 kr for A mota samtalen til en mobil...

Jeg er selv i spania og har funnet ut at det er ikke smart A ringe til norge for rundt 10 kr minuttet Det ble vertfall den dyreste samtalen jeg har hatt pA mobilen min <3
kreativ nerd
devotio's Avatar
Han har jo allerede sagt at han har Telio, da er det gratis til fasttelefoner i Spania, dersom det ikke er et spesialnummer slikt det har blitt på telefonkioskene i Norge...
I "invandrerbutikker" får du kjøpt telefonkort som lar deg ringe opptil 7-800 minutter for en hundrelapp. Noen er litt kipe med antall minutter, mens andre leverer det de skal. C.B.C Phonecard har jeg hat gode erfaringer med. Har prøvd andre også, men husker ikke navnet på de som var bra. Min kjæreste var også i Spania, da var kortene suverene å ha. Hun bruker de også til å ringe til Chile.

Edit: kortene virker til både mobil og fasttelefon, men du får mest ut av det ved å ringe fasttelefon.

Edit 2: var litt rask.. det funker nok ikke like godt til norske telefoner.
Sist endret av Frozk; 25. juli 2006 kl. 21:36.