Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4147
Jeg skal opp til muntlig eksamen i morgen. Faget er Natur og Miljø. Jeg har 48 timers forberedelse og alt det der er ikke noe problem.
Problemet mitt er at mange av mine klasse kamerater kom også opp i NaMi, men de blei ferdige i dag. Ettersom jeg har hørt var sensor en skikkelig drittsekk! Han gav 2 eller 3 til nesten alle, uansett om de er gode elever og jeg tror NEPPE de dreit på draget! Begrunnelsen som går igjen er at folk kikket for mye på PP-presentasjon og notater. Og han klikka på en bare fordi han hadde flere ark med seg. Sa det var ulovlig og greier.. Faglærerinna mi var nesten på gråten p.g.a sensor og karakterene.
Jeg sitter her nå nervøs som faen og hjertet holder på å hoppe ut. Jeg er ingen stjerneelev, men heller ikke dum!
Spørsmålet mitt er om jeg kan forlange en grundig skriftlig begrunnelse av sensor, og om jeg kan klage på karakteren uten å måtte opp til muntlig igjen?

Vet det er en lignende post fra før, men den er gammel og det er mange nye regler etter som jeg har forstått..

Takker for alle GODE svar!
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Læreren vår fortalte her om dagen at en ikke har klagerett på karakteren, men på settingen. F.eks viss sensor er beruset ol.

tror jeg?
Hvis han blir forbanna, bli sur tilbake, og forklar hva alle synes om han. Kanskje han holder kjeft og slutter ^^,
Scarface
hedningen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lundern
Hvis han blir forbanna, bli sur tilbake, og forklar hva alle synes om han. Kanskje han holder kjeft og slutter ^^,
Vis hele sitatet...
Tror ikke akkurat at det er det smarteste man kan gjøre nei.. I hvertfall ikke til mannen som har kontroll over karakteren din. Kanskje jeg skal la han oppleve hva en 9" samekniv kan gjøre med et rævhøl(som han).
Du kan bare klage på karakteren om du har god nok grunn.
Det kan være at han er beruset, sovner eller lignende.
But GL!
Prøv og ikke se så mye på pp-presentasjonen og notatene!!
Ta med deg en diktafon inn, som de ikke ser. Så får du ha lykke til, og frigjør deg fra "manus".
Høres ut som dere har en dårlig faglærer som ikke argumenterer for at dere har lov å ha med dere hjelpemidler. Og man kan klage på muntlig.
Scarface
hedningen's Avatar
Trådstarter
Glemte å si at jeg og kameraten(som skal fremføre samtidig) har tenkt å ta med kamera.
Frigjøring fra manus og PP er ikke problemet. Det er bare denne jø*** jeg er redd for! Skal ta en prat med faglærer og få henne til å sloss for oss
Min lærer tok faktisk over eksaminasjonen en gang fordi sensor var så innihampen dårlig. Var meget skoi.

Skal si han satte den gamle gubben på plass.
Deezire: Det er ikke vanlig at sensor stiller spørsmål, vanligvis hører han bare på og avabryter dersom han vil ha utdypelse av emnet. Sensoren pleier også og snakke med lærer om hva som er fortjent karakter.
Sitat av devotio
Deezire: Det er ikke vanlig at sensor stiller spørsmål, vanligvis hører han bare på og avabryter dersom han vil ha utdypelse av emnet. Sensoren pleier også og snakke med lærer om hva som er fortjent karakter.
Vis hele sitatet...
Jeg var oppe i norsk i dag, Ibsen og co. Sensoren avbrøt meg stadig vekk og stillte spørsmål til hver tekst, og han stilte gjerne spørsmål midt i en av mine setninger. Eksamenen gikk forsåvidt bra, 4! Men jeg hadde forberedt meg på at han stort sett skulle holde kjeft.
Du svarer vel egentlig litt på dine egne spørsmål. Løsriv deg fra PP og notater, og ikke ta med deg flere ark enn tillatt. Vis samtidig at du kan det du prater om, så går det nok greit.

- Lykke til
Sitat av kristoffer2200
Du kan bare klage på karakteren om du har god nok grunn.
Det kan være at han er beruset, sovner eller lignende.
But GL!
Vis hele sitatet...
Nei du kan ikke klage på karakteren du får i muntlig! Du kan kun klage på settingen (som sagt tidligere). Egentlig er det bare dumt å klage på en karakter, når saken kommer opp for oppnevnte klagenemd er du ikke garantert å få en bedre karakter. Du kan like godt få en dårligere karakter.
Litt off-topic, men sensor var veldig fornøyd med at jeg løsrev meg fra "å lese manus" og ikke bruke stygge PP-presentasjoner (til tross for at jeg hadde med meg lappisen).
Så styr unna det med PowerPoint og lesing fra manus, det er VELDIG (!) mange sensorer som er ditt lei av powerpoint.

Kom forøvrig til å snakke med sensoren etterpå, han var da veldig fornøyd og synes jeg hadde fortjent karrakteren 6, men læreren min (Som er ei jævla megge!) synes ikke det.

Endte opp med 5, egentlig ikke så helt ille.

Edit: Kun eksaminator/sensor kan klage på karrakteren, ikke den enkelte elev. Den enkelte eleven kan dog klage på formelle feil.
Sist endret av classic_war; 8. juni 2006 kl. 22:55.
Scarface
hedningen's Avatar
Trådstarter
Har ikke akkurat tenkt til å lese manus, men PP skal jeg ha. Men det var ikke spørsmålet mitt uansett.. Bjørn_H89 har vel egentlig svart på det Takker
Du... PP is the shit. Det har en tendens til å bli utrolig dårlig. Jeg anbefaler på det sterkeste at du ikke bruker det.
Sitat av classic_war
Kom forøvrig til å snakke med sensoren etterpå, han var da veldig fornøyd og synes jeg hadde fortjent karrakteren 6, men læreren min (Som er ei jævla megge!) synes ikke det.
Vis hele sitatet...
Hva? Læreren din skal jo prøve å få sensor til å gi deg best mulig karakter! Hva er dette for en drittkjerring?
Scarface
hedningen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Poopur
Du... PP is the shit. Det har en tendens til å bli utrolig dårlig. Jeg anbefaler på det sterkeste at du ikke bruker det.
Vis hele sitatet...
"the shit" betyr vel heller det beste? Men uansett skal jeg ha PP. Gidder ikke pugge 30min med Helse, sex og samliv på hjernen!
Sitat av devotio
Deezire: Det er ikke vanlig at sensor stiller spørsmål, vanligvis hører han bare på og avabryter dersom han vil ha utdypelse av emnet. Sensoren pleier også og snakke med lærer om hva som er fortjent karakter.
Vis hele sitatet...


Men tenk på dette; Min faglærer i fjor avbrøt sensorn min i forklaringen når jeg skulle få karakteren, og fullførte den for så si meg hva karakteren var! sensoren bare smilte og nikket... jeg vet hvem som bestemte den karakteren ja.
Du kan jo klage om det går skeis, jeg kom opp i norsk i dag, og fikk 3. Lærerinnen våres er en real bitch, og han det mest stirrende og stikkende blikket på deg under hele presentasjonen, men jeg får ta det jeg fikk og driter egentlig i det.

Noen ganger går noe så dårlig at man kunne ønske man kunne skru tilbake tiden og gjøre det på nytt igjen, men nå er det så forbanna deilig å være ferdig med alt på ungdomsskolen at jeg ikke føler sånn.
tror du har rett til å klage ja. innen 10 dager eller noe sånt

hadde selv en genial sensor på engelsk muntlig. Alt gikk omtrent til helvette, og var 85% avhengig av notater, men fikk 4'er.

Det hjelper litt om du drar ut tiden så du ikke blir "grilla" altså stillt en hel del spørsmål på slutten.
Sist endret av Kjet; 9. juni 2006 kl. 01:17.
jeg hadde PP presentasjon, og hadde verken manus eller noe annet enn stikkord på PP. snakka i 30 min uten å se på NOE som helst ark, men fikk allikevel 3... Alle jentene fikk 6 untatt den mest ræva kjerringa som faktisk sto og LESTE opp 4 sider og ikke noe mer... hun fikk 4!?!

drittlei eksamen og skole nå..
Hvis du får en dårlig sensor vil karakteren ofte tydelig gjennspeile hva sensoren synes om deg som person. Husk at sensoren er et menneske, og dermed vil bli påvirket av dette uansett. Derfor er det viktig å gjøre et godt inntrykk.
Får du kritikk, så ikke bli sur tilbake, men ta imot kritikken, så unngår du at sensor blir sur på deg og dermed er også sjansen for å få god karakter større.

Dette handler utelukkende om psykologi, og ikke om din fremføring
Jeg hadde matte muntlig idag, jeg bar stortsett på et ark der alle utregningene mine stod som jeg kikket bort på stadig. Selvom jeg hadde dette arket fikk jeg 6, er i lykkerus.
Jeg kom opp i norsk muntlig, ed samme emne og fag som til prøvemuntlig. Jeg brukte da det samme foredraget som jeg brukte til prøvemuntlig (fikk lov av faglærer). Jeg fikk 6'er på prøvemuntlig og 4 på Eksamen. Jeg fikk beskjed av faglærer og sensor at man ikke kan klage på karakteren, men fikk senere vite av andre lærere, elver og rektor at jeg kan klage, så lenge det skjer på DAGEN. Snakk med faglærer, dra ho med og snakk med sensor, og så kan du klage. Det må gjøres på dagen!

Uheldigvis så dro sensor og faglærer fra skolen det øyeblikket jeg fant ut at jeg faktisk kunne klage.... så jeg rakk ikke å klage... KJIPT!
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Du kan klage på formelle feil.

Et veldig godt eksempel på en formell feil som blir gjort ofte, er at sensor stiller spørsmål til eleven uten å spørre om lov til å gjøre det først. I utgangspunktet er det kun faglærer som kan stille eleven spørsmål, og sensor er bare en nøytral observatør med mindre han spør om lov til å spørre deg om spørsmål. Andre formelle feil kan være bygningsarbeid, eller støy som påvirker ditt foredrag. Hvis du har lyst å være skikkelig hore kan du ta med deg luftfuktighetsmåler, temperaturmåler og Co2-måler til det rommet du blir eksaminert. Hvis temperaturen overstiger 26 grader eller går under 19 grader. Jeg fant desverre ikke maks og min for Co2 og luftfuktighet nå, men det finnes en plass.
Sitat av TurboAciid
Du kan klage på formelle feil.

Et veldig godt eksempel på en formell feil som blir gjort ofte, er at sensor stiller spørsmål til eleven uten å spørre om lov til å gjøre det først. I utgangspunktet er det kun faglærer som kan stille eleven spørsmål, og sensor er bare en nøytral observatør med mindre han spør om lov til å spørre deg om spørsmål. Andre formelle feil kan være bygningsarbeid, eller støy som påvirker ditt foredrag. Hvis du har lyst å være skikkelig hore kan du ta med deg luftfuktighetsmåler, temperaturmåler og Co2-måler til det rommet du blir eksaminert. Hvis temperaturen overstiger 26 grader eller går under 19 grader. Jeg fant desverre ikke maks og min for Co2 og luftfuktighet nå, men det finnes en plass.
Vis hele sitatet...



Må ikke glømme desibel måler.. Bråk i gangen utenfor klasserommet er også en formell feil, som man kan klage på
Scarface
hedningen's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboAciid
Du kan klage på formelle feil.

Et veldig godt eksempel på en formell feil som blir gjort ofte, er at sensor stiller spørsmål til eleven uten å spørre om lov til å gjøre det først. I utgangspunktet er det kun faglærer som kan stille eleven spørsmål, og sensor er bare en nøytral observatør med mindre han spør om lov til å spørre deg om spørsmål. Andre formelle feil kan være bygningsarbeid, eller støy som påvirker ditt foredrag. Hvis du har lyst å være skikkelig hore kan du ta med deg luftfuktighetsmåler, temperaturmåler og Co2-måler til det rommet du blir eksaminert. Hvis temperaturen overstiger 26 grader eller går under 19 grader. Jeg fant desverre ikke maks og min for Co2 og luftfuktighet nå, men det finnes en plass.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg bare fått dette svaret litt før Likevel fikk jeg en 4er, som var beste karakter guttene fikk, mens alle jentene fikk 5 eller 6 av samme sensor.. Kåte, pedofile drittsekk!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av hedning*
Hadde jeg bare fått dette svaret litt før Likevel fikk jeg en 4er, som var beste karakter guttene fikk, mens alle jentene fikk 5 eller 6 av samme sensor.. Kåte, pedofile drittsekk!
Vis hele sitatet...
Sånn rent hypotetisk, kan det være at jenter generelt sett er bedre enn gutter i 10. Klasse?

Hva tempratur angår så finnes det ikke en regel for det lengre.

At sensor tar over eksamineringen kan godt være fordi faglæreren din er elendig. Har hendt med en av mine gamle lærere at han måtte ta over fordi faglærer ikke kunne faget sitt / kjørte elevene i grøfta.
Sist endret av Deezire; 10. juni 2006 kl. 03:10.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av Deezire
Sånn rent hypotetisk, kan det være at jenter generelt sett er bedre enn gutter i 10. Klasse?

Hva tempratur angår så finnes det ikke en regel for det lengre.
Vis hele sitatet...
Øh. Dette er feil. Denne regelen finnes fortsatt. Dette er jeg skråsikker på. Det står i opplæringsloven, men jeg er for trøtt for å finne den nå.
Jeg fikk 6 i samf ;D :P Men læreren min sa nesten ingen ting under foredraget, mens sensoren avbrøyt en del ganger og stilte spørsmål osv uten at læreren sa noe. Igrunn så ble jeg litt sjokkert over det jeg også siden lærerene alltid har sagt at sensoren ikke kommer til å snakke mye osv.. Og ut ifra det jeg har hørt, og som lærerne våre sa så var det ingen grense på hvor mange ark du kunne ha med inn.. Men selvfølgelig blir det trekk hvis du leser rett fra de