Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 799
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg har installert en pakke som heter phpdev slik jeg slapp og lage til php3 støtte og sql støtte i apache etterpå.. Nå kjører webserveren bra så jeg er fornyd med den pakken.. Men jeg er ikke så veldig flink med apache så derfor lurer på om det er måte og "redirecte" /public til root mappen slik folk som skal inn på siden slepper og skrive www.domene.no/public men kommer inn på siden med engang..

Mulig jeg bare skal få de norid til å bytte på domenet sånn att man automatisk kommer til /public ?.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av z10an
Jeg har installert en pakke som heter phpdev slik jeg slapp og lage til php3 støtte og sql støtte i apache etterpå.. Nå kjører webserveren bra så jeg er fornyd med den pakken.. Men jeg er ikke så veldig flink med apache så derfor lurer på om det er måte og "redirecte" /public til root mappen slik folk som skal inn på siden slepper og skrive www.domene.no/public men kommer inn på siden med engang..
Vis hele sitatet...
PHP3 er 5-6 år gammalt trur eg, så for all del, gå gjennom php.net og httpd.apache.org sine tutorials for å installere php og apache. Får mykje bedre og finare installasjon då. Er ikkje spesielt vanskelig heller.
Når det gjeld redirects står det i manualen til apache. Du kan lett settje kvar rota skal vere gjennom variabelen DocumentRoot i configfila, anten for heile tenaren eller for kvar vhost.
Sitat av z10an
Mulig jeg bare skal få de norid til å bytte på domenet sånn att man automatisk kommer til /public ?.
Vis hele sitatet...
Og no rotar du brått endå meir. DNS seier berre kva IP du har, ikkje kor på www-tenaren ting ligg!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Trådstarter
Greit.. Finner nokk ut hva jeg må gjør i manualen.

Har ikke tenkt å bruke vhost.. DNS er en redirect fra hostname til en ipadresse. Vet.
hvilen os\distro kjører du?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Trådstarter
Kjører Windows fordi att det var trådløst nettverk på maskinen før og så har ikke jeg orket å bytte..
ah, aldri kjørt apache i doze før, så da kan ikke bidra med så mye hjelp desverre
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Trådstarter
Hehe, helt greit skal nokk finne ut av det etter hvert.

Første gang jeg kjører det på Windows også.
Enten 1) Flytt filene på webserveren din "opp et hakk", eller 2) Endre på apache sin konfiguarsjon hvor den skal se etter webfiler.
Er vel bare å sette root til public mappen?
Post config-fila så skal jeg prøve å vise deg.