Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6261
Sist helg så hadde jeg en hendelse med politiet.

Jeg satte hjemme med min kjæreste og så på film. Plutselig kommer det en sivil politidame inn i huset og spør om jeg er broren til søsteren min. Søsteren min hadde blitt tatt for å kjøre på moped uten skilter. Så det var helt greit.

Men så begynte dem å ransake rommet mitt og huset mitt ettersom jeg hadde vist nok så store pupiller. De trodde altså at jeg hadde dopet meg på noe. Det er noe jeg aldri har gjort. Men jeg hadde tatt et par pils, og det fortalte jeg dem.

Det var 3 sivile som var der og begynte å ransake huset noe jeg syntes var veldig ubehagelig. I tillegg var spesielt 2 av dem frekke og snakket nedlatendes til oss.

Til slutt snakket de med min far over telefon. Foreldra mine var utenlands. Han fikk jaga dem ut av huset.

Har de opptredt etter loven her eller er det noe jeg kan anmelde?

Fikk brev i posten i dag om at saken var henlagt. Så dem hadde tydeligvis oppretta en sak på det.
Sitat av JackyChan Vis innlegg
Sist helg så hadde jeg en hendelse med politiet.

Jeg satte hjemme med min kjæreste og så på film. Plutselig kommer det en sivil politidame inn i huset og spør om jeg er broren til søsteren min. Søsteren min hadde blitt tatt for å kjøre på moped uten skilter. Så det var helt greit.

Men så begynte dem å ransake rommet mitt og huset mitt ettersom jeg hadde vist nok så store pupiller. De trodde altså at jeg hadde dopet meg på noe. Det er noe jeg aldri har gjort. Men jeg hadde tatt et par pils, og det fortalte jeg dem.

Det var 3 sivile som var der og begynte å ransake huset noe jeg syntes var veldig ubehagelig. I tillegg var spesielt 2 av dem frekke og snakket nedlatendes til oss.

Til slutt snakket de med min far over telefon. Foreldra mine var utenlands. Han fikk jaga dem ut av huset.

Har de opptredt etter loven her eller er det noe jeg kan anmelde?

Fikk brev i posten i dag om at saken var henlagt. Så dem hadde tydeligvis oppretta en sak på det.
Vis hele sitatet...
Wait, what? Saken henlagt? Hvilken sak - at søsteren din hadde kjørt på moped uten skilter? Eller en sak på deg? Hva stod det i det brevet?

Utifra det du skriver kan jeg ikke se at de formelt sett hadde hjemmel til å ransake kåken din. Du må gjerne anmelde dem; det er bare bra å få det på statistikken. Uheldigvis har vi noe her i landet som heter "skjellig grunn til mistanke", og det er noe snuten oftest tolker til å bety omtrent "jeg fikk veldig lyst". Det er ikke det det skal bety, men de tror det gjør det. Og de slipper unna med det. Så, saken din kommer garantert ikke til å føre noen steds hen. Panserne får lov til å ture frem som de vil

Forutsatt at det du skriver er sant så har du blit utsatt for et maktovergrep, både i moralsk og juridisk forstand. Men, sånn er det blitt. Kudos til faren din som fikk dem på dør! Hva sa han til dem?
Vet ikke hvor mange tråder det er laget om dette det siste året. Politiet kan mer eller mindre gjøre hva de ønsker dersom de mistenker at du har begått lovbrudd.

At saken er henlagt er jo bare tull, dersom det du sier er sant. Det var jo ingen sak, de ransaket huset og fant ingenting ulovlig. Det er ingen sak å henlegge.

http://www.ung.no/oss/rett/24625.html
Trådstarter
49 1
Husker ikke helt hva brevet var. Det ligger igjen hjemme.

Men det sto noe med at noe var henlagt.

Og det sto noe med grunn: Narkotika bruk. Skal se om jeg finner igjen brevet.
Sitat av JackyChan Vis innlegg
Husker ikke helt hva brevet var. Det ligger igjen hjemme.

Men det sto noe med at noe var henlagt.

Og det sto noe med grunn: Narkotika bruk. Skal se om jeg finner igjen brevet.
Vis hele sitatet...
Så la meg forstå dette riktig: du sitter fredelig hjemme, så kommer snuten på besøk fordi søstra di har kjørt moped, de ransaker kåken din fordi de tror du er rusa, finner ingenting og anmelder deg for bruk av narkotika. Selv ble du ikke dratt med til statsjonen for urinprøve eller noe, de bare anmeldte deg ut av det blå? Og, du er en lovlydig sjel som ikke har gjort noe galt, likevel "husker du ikke helt" hva du ble anmeldt for?

Hva var det egentlig som skjedde?
At man ikke husker nøyaktig hva som skjer til enhver tid på døgnet beviser ikke annet en at man ikke husker alt som skjer. Det er ikke synonymt med "Har gjort noe suspekt"
Sitat av JackyChan Vis innlegg
Husker ikke helt hva brevet var. Det ligger igjen hjemme.

Men det sto noe med at noe var henlagt.

Og det sto noe med grunn: Narkotika bruk. Skal se om jeg finner igjen brevet.
Vis hele sitatet...
Ser av dine andre innlegg at du bruker narkotika. Er det sånn at du er missfornøyd med politiet fordi de kom ETTER at du hadde brukt opp dopet?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så la meg forstå dette riktig: du sitter fredelig hjemme, så kommer snuten på besøk fordi søstra di har kjørt moped, de ransaker kåken din fordi de tror du er rusa, finner ingenting og anmelder deg for bruk av narkotika. Selv ble du ikke dratt med til statsjonen for urinprøve eller noe, de bare anmeldte deg ut av det blå? Og, du er en lovlydig sjel som ikke har gjort noe galt, likevel "husker du ikke helt" hva du ble anmeldt for?

Hva var det egentlig som skjedde?
Vis hele sitatet...
Shit, med den holdninga burde du kanskje vurdere en karriere hos politiet, OP er jo tydeligvis en tungt belastet kriminell med et halvt tonn narkotika flytende igjennom årene sine.
Sitat av 001 Vis innlegg
Ser av dine andre innlegg at du bruker narkotika. Er det sånn at du er missfornøyd med politiet fordi de kom ETTER at du hadde brukt opp dopet?
Vis hele sitatet...
Kan du linke til disse inleggene? Jeg finner ingenting, ser ut som om han er ganske streit spør du meg..
Sitat av jajamensann Vis innlegg
Shit, med den holdninga burde du kanskje vurdere en karriere hos politiet, OP er jo tydeligvis en tungt belastet kriminell med et halvt tonn narkotika flytende igjennom årene sine.
Vis hele sitatet...
Hehe, såpass.
Men, alvorlig talt - hvis du blir anmeldt for noe av politiet - ville du da glemme hva det dreier seg om? jeg forventer ikke at folk skal huske alt mulig, men hvis TS presterer å oppleve en ransakning av kåken og bli anmeldt for noe i etterkant, så bør han være rimelig sløv hvis han glemmer hva det dreier seg om!

Da er det rimelig å være skeptisk. Særlig siden det er en del troll her på bruket som poster de merkeligste historier som senere viser seg å ikke helt stemme overens med virkeligheten.
Jeg ser ikke helt poenget med å anmelde politiet. Du kan jo for all del prøve deg, men at du kommer noen vei er langt fra sikkert. Hele greia havner vel sannsynligvis hos spesialenheten eller noe, og politiet tar vare på sine egne og henlegger over 90 % av alle anmeldelser.
Politiet har sitt på det tørre, du kan alltids anmelde for å få opp statistikken, men det vil ikke bli gjort noe med det ettersom de hadde "skjellig grunn til mistanke." Jeg har selv opplevd å bli stoppet på gaten når jeg er ute å går og også blitt stoppet i bil, da har de sagt ting som at jeg var rød i øynene, at det luktet cannabis når jeg kjørte forbi etc. Jeg er forøvrig aldri blitt dømt for noe, så det at vilkårlig ransakelse ikke skal finne sted er tydeligvis en saga blott. Kanskje jeg ser ut som en stoner eller noe...
Vært borti det samme selv,og det hjelper ingenting og anmelde det etter egen erfaring. Spesialenheten for Politisaker kunne like gjerne vært enheten for renvasking av Politi tjenestemenn.

Kommer aldri noe godt ut av og åpne døra for dem.
For min del, hvis det der skjedde med meg, hadde jeg blitt steike mad, anmeldt dem og hele pakka. Finner meg ikke i å få leilighetene endevendt når jeg ikke har noen verdens ting med noe ulovlig å gjøre ......
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
For min del, hvis det der skjedde med meg, hadde jeg blitt steike mad, anmeldt dem og hele pakka. Finner meg ikke i å få leilighetene endevendt når jeg ikke har noen verdens ting med noe ulovlig å gjøre ......
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at en heftig krangel med de, bare forsterker mistanken deres om at du holder på med noe ulovlig. Det er en ond spiral, og du kan ikke vinne.
Det trengs en lovendring til når det kommer til skjelighetsparagrafen.
Trådstarter
49 1
Brevet jeg fikk i posten fra politiet var om: Underretning om saksavgjørelse.

Der står det anmeldelsnummer. Forholdets art: Narkotika, bruk
Gjerningsdato.

I brevet står det:

De underrettes om at for deres vedkommende er forholdet henlagt idet intet straffbart forhold anses bevist. Vist de skulle fremkomme nye opplysninger saken, kan etterforskingen bli gjenopptatt.

Betyr dette at jeg ble anmeldt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Saka er henlagt som intet straffbart forhold, ergo ute av verda. Gløym den, ingenting meir kjem til å skje.
Noe sier meg at du har glemt noen detaljer her. For det du nå forteller henger på ingen måte sammen. Jeg tror ikke på at det kommer en hel haug at tjenestemenn hjem til deg fordi søstera di har kjørt moped uten skilter. Ikke faen!
Sitat av JackyChan Vis innlegg
Fikk brev i posten i dag om at saken var henlagt. Så dem hadde tydeligvis oppretta en sak på det.
Vis hele sitatet...
Saken ble kun opprettet for at ransakingen skulle være legitim.. Om ikke hadde de gjort en ulovlig ransaking og du hadde her hatt en sak.
Sist endret av Skatteetaten; 4. mai 2013 kl. 14:43.
Du burde ha filmet dem og fått dem til å si på opptak hva grunnlaget for ransakingen skulle være og at du protesterer. Du kunne evt fått med øynene dine og for å dokumentere hvorvidt de var røde. Neste skritt er å anmelde og så gå til den lokale avisa og stå fram med historien.
Sitat av JackyChan Vis innlegg
Brevet jeg fikk i posten fra politiet var om: Underretning om saksavgjørelse.

Der står det anmeldelsnummer. Forholdets art: Narkotika, bruk
Gjerningsdato.

I brevet står det:

De underrettes om at for deres vedkommende er forholdet henlagt idet intet straffbart forhold anses bevist. Vist de skulle fremkomme nye opplysninger saken, kan etterforskingen bli gjenopptatt.

Betyr dette at jeg ble anmeldt?
Vis hele sitatet...
De ble anmeldt, og saken ble henlagt av mangel på bevis.

Skjønner ikke hva du klager på, du slapp unna denne gangen. Men politi og elefanter glemmer aldri.
Sitat av 001 Vis innlegg
De ble anmeldt, og saken ble henlagt av mangel på bevis.

Skjønner ikke hva du klager på, du slapp unna denne gangen. Men politi og elefanter glemmer aldri.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det han klager på er at måtte gå igjennom en ydmykendes ransakelse, fullstendig grunnløst.. for deretter å få en sak opprettet mot seg, fullstendig grunnløst, som deretter blir henlagt. Om han noen ganger senere skal ha noe med politiet å gjøre kommer de til å se; "Åh, han har en henlagt narkotika-sak på seg.. ingen røyk uten ild, ja."... fordi selv om de sier at de ikke dømmer på historien, så er de kun mennesker og gjør nettopp det.

I tillegg, så har nå politiet nettopp skaffet seg enda flere mennesker som ikke liker dem, og som ikke kommer til å samarbeide med dem i framtida... så absolutt alle involverte tapte her...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg tror det han klager på er at måtte gå igjennom en ydmykendes ransakelse, fullstendig grunnløst.. for deretter å få en sak opprettet mot seg, fullstendig grunnløst, som deretter blir henlagt. Om han noen ganger senere skal ha noe med politiet å gjøre kommer de til å se; "Åh, han har en henlagt narkotika-sak på seg.. ingen røyk uten ild, ja."... fordi selv om de sier at de ikke dømmer på historien, så er de kun mennesker og gjør nettopp det.

I tillegg, så har nå politiet nettopp skaffet seg enda flere mennesker som ikke liker dem, og som ikke kommer til å samarbeide med dem i framtida... så absolutt alle involverte tapte her...
Vis hele sitatet...
Nå er det mye som tyder på at det var langt fra grunnløst. Blant annet det ts skriver i sine andre innlegg.
Sitat av 001 Vis innlegg
Nå er det mye som tyder på at det var langt fra grunnløst. Blant annet det ts skriver i sine andre innlegg.
Vis hele sitatet...
Om vi tar grunnlag i det TS skriver var det snakk om at han hadde drukket et par pils, og politiet trodde/mente at det var tegn på bruk av narkotika. Jeg vil kalle det ganske så grunnløst, utifra hva vi får forklart.
Sitat av Detectable Vis innlegg
At man ikke husker nøyaktig hva som skjer til enhver tid på døgnet beviser ikke annet en at man ikke husker alt som skjer. Det er ikke synonymt med "Har gjort noe suspekt"
Vis hele sitatet...
Nei, det bare bekrefter at man er svimmel. Alle husker hva de har gjort det siste døgnet, med mindre man er for dopa...

En/enn
Sist endret av Freakaholic; 4. mai 2013 kl. 22:45.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av 001 Vis innlegg
Nå er det mye som tyder på at det var langt fra grunnløst. Blant annet det ts skriver i sine andre innlegg.
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig greia di, 001?

Mente jeg hadde satt deg på listen over troll for lenge siden, måtte lete litt men fant etterhvert hvor jeg har deg fra; her og de fleste andre steder som har noe med politiet å gjøre. Flesteparten av dine innlegg omtaler politiet som intet annet enn perfekt, og det er tydelig at du har noe i mot folk som velger å bruke rusmidler.

Politistudent som må sitte på nff og spre dårlig stemning? Du blir sikkert en flott tjenestemann/kvinne/bikkje.

EDIT: Før du begynner å grave i innlegg for å "bekrefte" mistanken din (hver gang noen sier deg i mot er de narkomane), så ja, jeg har brukt rusmidler i mange år. Jeg er clean nå, og en av mine beste kompiser er snut og har alltid hatt respekt for hans yrkesgruppe og de aller fleste av kollegaene hans her i byen. Så nei, jeg er ingen "snut er ut" type, men jeg lurer litt på hvorfor du er så jævla "snut er inn" type........
Sist endret av bleh; 4. mai 2013 kl. 22:50.
Sitat av jajamensann Vis innlegg
Shit, med den holdninga burde du kanskje vurdere en karriere hos politiet, OP er jo tydeligvis en tungt belastet kriminell med et halvt tonn narkotika flytende igjennom årene sine.
Vis hele sitatet...
Og du er tydeligvis tungt belastet med nitrogen til hjernen. Bang bang, god natt.
Sitat av 001 Vis innlegg
Nå er det mye som tyder på at det var langt fra grunnløst. Blant annet det ts skriver i sine andre innlegg.
Vis hele sitatet...
Som Eplesin skrev, hvor er det du finner disse innleggene som gjør at dette var langt fra grunnløst...?
... for ikke å snakke om at "har brukt hasj på et eller annet tidspunkt i livet sitt" er en helvetes dårlig grunn for å måtte akseptere ransakelser av eget hjem når enn politiet finner det for godt.. særlig siden det fint går ann å ha brukt Hasj uten å brutt verken norsk eller utenlandsk lov noensinne; da det faktisk er lovlig i veldig, veldig mange land.


001 er forøvrig blant folka som ikke bare forsvarte (som jeg iallefall har litt respekt for), men 100% ubetinget forsvarte, at trondheimspolitiet drepte han negeren for en tid tilbake. Jeg nekter å tro at noen så blottet for gangsyn faktisk er politistudent, så jeg satser på at han jobber som vekter... og hvis han er politistudent håper jeg for Norges skyld at han slutter med det.
Sist endret av DumDiDum; 5. mai 2013 kl. 12:59.
Jacky, det kan hende politiet hadde søkelys på deg eller familien din i utgangspunktet og bare ventet på en grunn til ransakelse.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om det OP sier er sant sa har vel ikke politiet noe som helst a gjore i huset hans og oppfore seg som de gjorde?

Pa den andre siden veit ikke vi om OP er en kjenning av politiet eller i omrade han bor for bruk av narkotika? Om du bruker rusmidler trur jeg du skal vaere glad du ikke ble tatt med noe og holde kjeft.

Om du er en snill borger som ikke bryter loven ville jeg labba ned til lensmannskontoret og forklart situasjonen og at du foler deg darlig behandlet av politiet, dra med at du ble ydmyket fremfor din kjaereste som ogsa kanskje mistet litt tillit til deg pga hendelsen. Oppfor deg voksent og prov a fa til en trivelig samtale med betjenten, noen av dem er faktisk ikke maskiner som vil odelegge hverdagen din.