Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  136 10463
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Hvorfor skal alle være sunne? Ikke alle ønsker å bruke store deler av fritiden sin på å trene masse, og mange liker faktisk å kose seg med mat istedenfor å konstant telle kalorier og passe på å få i seg nok fiber. Det burde da være ganske greit at et menneske selv kan velge hva det vil putte i seg. Hvorfor skal staten eller andre autoriteter bestemme hvor sunne enkelteindivider skal være? Så lenge alle har tilgang på info om kosthold og ernæring kan man vel selv bestemme hva man vil gjøre med det?
Vis hele sitatet...
Jeg koser meg med mat, å teller aldri kalorier eller passer på å få i meg nok fiber eller noe slikt. Men jeg er en meget meget "fit" "ungkar" til tross for mine usunne vaner. "Hemmligheten" er at det er så lite som skal til. Men så har vi de som lider av fedme, og de som har meget lav forbrenning. For de blir det litt hardere selvfølgelig.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Både å spise så mye mat at man blir feit og å drikke mere alkohol enn man burde er noe som bare folk med ekstremt dårlig disiplin gjør. Forskjellen er at en alkoholiker kan DØ hvis han stopper med en gang, en feit person dør ikke hvis han begynner å trene og skifter til et sunnere kosthold.
Vis hele sitatet...
Du har et veldig snevert syn på hva overvekt er og hvordan man blir kvitt det. Hadde verden bare hvert perfekt og alt hvert like enkelt som du framstiller det...oh boy..
Sitat av Defqon Vis innlegg
...

At det er lettere å legge på seg muskelvekt enn å miste fett er noe jeg ikke tror på før jeg ser kilder.

...
Vis hele sitatet...
Du får lese posten min om igjen. Har aldri nevnt at det er lettere å legge på seg muskelvekt enn å miste fett, men at
Det er alltid enklere å gå opp i vekt enn ned i vekt
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte dog at poenget for en med lett fluevekt var å bygge muskler, ikke fjerne dødvekt. Til slutt vil jeg bare kildehenvise min påstand om at det er lettere å gå opp i vekt enn ned i vekt med en relevant sitat:
"If you stop exercising with the intention of starting again later, you don't get to pick up where you left off," Thompson said. "You're likely to gain weight and get stuck with it unless you exercise a lot more. It's an ounce of prevention or a pound of cure, literally."
Vis hele sitatet...
Kilde
If you stop exercising with the intention of starting again later, you don't get to pick up where you left off," Thompson said. "You're likely to gain weight and get stuck with it unless you exercise a lot more. It's an ounce of prevention or a pound of cure, literally."

Det er helt sant det han sier der. Jeg kvitta meg med 30kg på 6 mnd. Så sluttet jeg å trene pga av jobb annet sted enn hjembyen min, å da var det rett opp 5 kg på 2 mnd.

Jeg ble selv mobbet når jeg var 14-15 år pga jeg var stor. Dette gjorde faktisk at jeg ble en mobber selv. Nå i dag kan jeg ikke fatte hvordan jeg kunne bli mobber selv når jeg viste hvor vondt det var. Nå i etterkant har jeg møtt di 2 jeg mobbet å fikset opp å forklart hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde, å så klart sagt unskyld noe di satte stor pris på
Jeg tror grunnen til at overvektige blir mobbet er den at man skal for guds skyld ikke skille seg ut! Og når man skiller seg ut i utseende OG ved at man kanskje ikke greier AKKURAT det samme som alle A4 folka her i landet (de med HELT symetriske ansikter, timeglasfigur, supersyn, gjennomsnittelige karakterer, gjennomsnittelig økonomi og gjennomsnittelig flink i fysiske aktiviteter (enten svakere ELLEr sterkere enn andre)) så blir denne personen et slags "blikkfang". Når dette er en person som tydeligvis "stikker seg frem" innbiller folk seg at de har en slags rett til å kunne si og gjøre det de vil med denne personen.

Men det er ikke bare overvektige som blir mobbet; hva med de som er veldig tynne? De tynne guttene blir mobbet fordi de ikke har muskler "nok" og ikke er "maskuline" nok. De tynne jentene blir mobbet fordi de ikke har forrmer, helst pupper, og fordi de ser ut som gutter. Det er like vondt for de å få sleng bemerkninger, og at folk tror de kan si hva de vil om kroppen dems til deg.

Uansett hvor dårlig selvbilde folk har, så tror veldig mange at de har RETT til å mobbe. Møkkafolk!
Sitat av Defqon Vis innlegg



Vel, da er spørsmålet mitt. Hvor hardt har du egentlig prøvd på å slanke deg?
Vis hele sitatet...
Gått ned 15 kg det siste året, livsstilsendring etc. Funker som fan, men er lang vei å gå, lang vei, men det går i riktig retning.

Er ikke av den ... trøst/forståelsessøkende feite sorten, er et personlig problem som en selv er ansvarlig for, men blir litt lett provosert av enkelte påstander, spes dette om hygiene jeg kommenterte til en annen poster over.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Gått ned 15 kg det siste året, livsstilsendring etc. Funker som fan, men er lang vei å gå, lang vei, men det går i riktig retning.

Er ikke av den ... trøst/forståelsessøkende feite sorten, er et personlig problem som en selv er ansvarlig for, men blir litt lett provosert av enkelte påstander, spes dette om hygiene jeg kommenterte til en annen poster over.
Vis hele sitatet...
Er det bra for kroppen å gå ned så mye på så "kort" tid?
15 kg på et år er helt perfekt det! Det er liksom sunt å gå ned 0,5 - 1 kg i uken, men her har han gått ned litt over 1 kg i måneden så det er helt bra det
Sitat av Mastermark Vis innlegg
Gått ned 15 kg det siste året, livsstilsendring etc. Funker som fan, men er lang vei å gå, lang vei, men det går i riktig retning.

Er ikke av den ... trøst/forståelsessøkende feite sorten, er et personlig problem som en selv er ansvarlig for, men blir litt lett provosert av enkelte påstander, spes dette om hygiene jeg kommenterte til en annen poster over.
Vis hele sitatet...
Da prøver du hvertfall, og 15 kilo er vel veldig bra det? Jeg mener at så lenge man sitter og whiner over hvor feit man er, og ikke engang prøver å gå ned i vekt så er man en latterlig person. Men du gjør faktisk en innsats, og det er noe som er bra.

At en feit 8åring skal begynne å trene hardt er kanskje ikke riktig, men når man blir 13-18 så burde man virkelig begynne å tenke på det om man er overvektig eller usunn.
Poenget er at noen av de som er overvektige, har sykdommer som gir vann i kroppen, og er ikke overvektige pga fettet. Resten av de overvektige får tåle mobben på samme måte som resten av verden gjøre det; med selvironi og ignorering. Man burde heller diskutere selve mobbingen av folk generelt i seg selv.
Sitat av eivinderteit Vis innlegg
Poenget er at noen av de som er overvektige, har sykdommer som gir vann i kroppen, og er ikke overvektige pga fettet. Resten av de overvektige får tåle mobben på samme måte som resten av verden gjøre det; med selvironi og ignorering. Man burde heller diskutere selve mobbingen av folk generelt i seg selv.
Vis hele sitatet...
og hva med de som har naturlig lavere forbrenning eller andre sykdommer som gjør at fett tas mye lettere opp av kroppen?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
og hva med de som har naturlig lavere forbrenning eller andre sykdommer som gjør at fett tas mye lettere opp av kroppen?
Vis hele sitatet...
De må jobbe ekstra hardt? Urettferdig kanskje, men livet er urettferdig. Akkurat som en med dysleksi må jobbe hardere enn de uten for å skrive en stil eller lese ei bok. Akkurat som de som er genetisk betinget for alkoholisme for eksempel må jobbe hardere med å ikke sprekke eller begynne å drikke for mye. Det er viktig å gå til legen og bli klar over hva som eventuelt er galt og hvilke steg som må tas for å klare seg gjennom det.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Å være feit er temmelig egoistisk, det er ikke særlig deilig å se en person som er såpass svær at magen hans henger langt ned over lårene.
Vis hele sitatet...
Resonnementet ditt tilsier at fordi det ikke er deilig å se på så er det egoistisk med kviser, forkjølelse og brannskader også.

Sitat av Defqon Vis innlegg
Det eneste jeg virkelig misliker med feite mennesker er når man er på en full buss, og den eneste plasser som er igjen er med en overvektig mann/dame som tar begge setene så ingen kan sitte der.
Vis hele sitatet...
Artig argument fra en som er så fryktelig fintfølende når det kommer til andres egoisme.


Sitat av Defqon Vis innlegg
Folk med et narkotikaproblem har jeg ingenting til overs for, da de en gang i tida sa "jeg har full kontroll, bruker det bare i helgene" og plutselig tar stoffer hver dag.Med andre ord har de ekstremt dårlig selvkontroll.
Vis hele sitatet...
Dette kan du dokumentere? Tror du virkelig at alle narkomane har "festet" seg hele veien til plata? Er det virkelig det du tror? Du kunne hatt godt av litt perspektiv.

Gullet kommer alikevel her:
Sitat av Defqon Vis innlegg
Å være alkoholiker ser jeg ikke på som like ille, da det er såpass lett å bli det i dette samfunnet som i visse miljøet består i Norge består av drikking hver dag, ikke alltid det er deres egen feil.
Vis hele sitatet...
Du har ingen ting til overs for narkomane, som du så sympatisk sier, fordi de har dårlig selvkontroll. Alkoholikere som blir det grunnet drikkekulturen er derimot offer for press utenfra, sier du. Disse to tingene er i jo det samme.

Det kvalmeste jeg har lest idag er dette:
Sitat av Defqon Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt hva anorexi er, men etter det jeg har hørt så får man vrangforestillinger som sier at man er feit, så man ser selv at man er i speilet at man er feit selv om man ikke er det.Da har de hvertfall i det minste prøvd å se bedre ut, selv om de virkelig har feilet.
Vis hele sitatet...
Anoreksi er nok et problem som kommer med de forskrudde skjønnhetsidealene som eksisterer i samfunnet. Du setter likhetstegn mellom slankere og penere, og det er akkurat den holdningen som skaper slike lidelser. Å si at anorektikere har failet er en ganske grov forenkling av lidelsen.

Sitat av Defqon Vis innlegg
Anorektikere blir da mobbet akkurat like mye som feite, men det er mye lettere å trene et par ganger i uka enn å spise masse mat når man bare spyr alt opp igjen.
Vis hele sitatet...
Du tenker på bulimi, anorektikere spiser bortimot ingenting.

Jeg er så glad jeg ikke bor der du bor, så slipper jeg deg og alle de som mobber anorektikere og overvektige.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt hva anorexi er, men etter det jeg har hørt så får man vrangforestillinger som sier at man er feit, så man ser selv at man er i speilet at man er feit selv om man ikke er det. Da har de hvertfall i det minste prøvd å se bedre ut, selv om de virkelig har feilet. Anorektikere blir da mobbet akkurat like mye som feite, men det er mye lettere å trene et par ganger i uka enn å spise masse mat når man bare spyr alt opp igjen.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det lettere å trene enn å spise masse, for så å putte fingeren i halsen og la det komme opp igjen?

At folk røyker på seg lungekreft har jeg ingenting imot, da menneskene som røyker stort sett aldri blir mobbet pga det.
Vis hele sitatet...
Så om du har noe i mot folk kommer ann på om de blir mobbet eller ikke?

Folk med et narkotikaproblem har jeg ingenting til overs for, da de en gang i tida sa "jeg har full kontroll, bruker det bare i helgene" og plutselig tar stoffer hver dag. Med andre ord har de ekstremt dårlig selvkontroll. Å være alkoholiker ser jeg ikke på som like ille, da det er såpass lett å bli det i dette samfunnet som i visse miljøet består i Norge består av drikking hver dag, ikke alltid det er deres egen feil.
Vis hele sitatet...
Det finnes også miljøer der narkotikamisbruk skjer hver eneste dag. Det blir derfor for dumt å påstå at alkoholikere ikke alltid er resultatet av dårlig selvkontroll, men gruppepress mens alle narkomane kun har dårlig selvkontroll. Grunnen til at folk blir avhengige av narkotika eller alkohol er forskjellig fra person til person (selv om noen narkotiske stoffer som f.eks heroin er mer avhegighetskapende enn alkohol.) og det blir dermed feil å si at det ene er bedre enn det andre.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
og hva med de som har naturlig lavere forbrenning eller andre sykdommer som gjør at fett tas mye lettere opp av kroppen?
Vis hele sitatet...
Hva med hvem?

Hvor var disse sykdommene og genetiske avvikene for 50 år siden? Hvor var de i konsentrasjonsleirene? Sistnevnte er et ekstremt eksempel, men det illustrerer ganske enkelt at det er _INGEN_ som er "dømt" til å være feite.

Å være feit er et "valg" på lik linje med narkomani, alkoholisme og røyking.

Det finnes ikke et eneste argument som "rettferdiggjør" fedme som ikke enkelt kan anvendes i hvilken som helst av de overnevnte tilfellene som samfunnet i så mye større grad ser på med avsky.

Prove me wrong.
Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Alle blir mobba, sånn er livet. Er selv overvektig og har blitt plagd litt for dette, men de slutter når du slår hardt tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvordan slå du hardt tilbake?
Hallo? Det er ingen som blir "født sånn" ....skjerp dere....verste jeg ser er feite folk som sitter på Mc Donalds med hele familien og lurer på hvorfor de blir feite....ærlig talt, get real. Feite folk gir faen i seg selv, så hvorfor skal vi andre bry oss? Man kan UANSETT hva folk sier, unngå å være overvektig. Om det er ved hjelp av trening eller kosthold eller hva det nå er, så er det MULIG!
At overvektige blir mobbet kan ha noe med skiftet som kom etter hvert som vi ble mer industrialiserte. Før i tiden var jo fedme et tegn på velstand, fordi det da var de få folkene som hadde råd til såpass med mat. Etter hvert som mat har blitt tilgjengelig uansett samfunnslag, og den feite og usunne maten gjerne er den billigste, har fedme mer og mer blitt assosiert med lavere utdanning / "klasse". Jeg setter klasse i hermetegn fordi vi ikke har et tradisjonelt klasseskille i den forstand lengre.

Samme gjelder røyking også. Før i tiden visste ikke folk at det var skadelig, og det var vanlig å røyke. Har hørt fra de som levde da at det var mulig å tenne en sigarett hos noen uten å spørre om lov en gang, uten at noen reagerte. Nå blir de alvorlige skadene kronisk røyking medfører stadig mer kartlagte, og det er igjen de som er lavere utdannet eller i lavere "klasse" som stjeler prosenter av det totale antallet røykere. Lagt merke til at de fleste med et rusproblem også røyker?

Mobbe overvektige? Absolutt ikke! Med mindre du ønsker at problemet skal bli større selvsagt...
Men dessverre. De virkelig feite folka er som regel feite i hode også. Det gjør det meget mye mer verre enn det er. De går oftest med buksa oppiræva sånt at den feite ræva stikker ut, og derimot blir et perfekt mål for kule personer som er så fornøyde med livet sitt! Jeg er selv overvektig ifølge doktoren, men er godt bygd på muskler siden har trent et par år og veier rundt 130 kg, 170 høy! jeg er fornøyd som jeg er
@ Weili

Slutt å sett mennesker i en bås! Vi mennesket er komplisert oppbygd og alle er vi forskjellige! VivaLatrina har helt rett i det han sier. Bare vent til du blir 30 år + så vil du nok skjønne hva jeg mener!
Etterhvert som vi blir eldre vil beinmineraltettheten og muskelmassen naturlig reduseres. Dette starter som regel i slutten av 20-årene. Kvinner taper mer beinvev enn menn, og de kan slik komme i fare for etterhvert å utvikle beinskjørhet. Tap av muskler skjer hos begge kjønn og vil føre til blant annet en lavere forbrenning. Dermed blir det lettere å legge på seg.
Vis hele sitatet...
Kilde

Det er ikke nok bare å trene for å bli lettvektig - denne idealvekta skal helst opprettholdes også! Det sier seg selv at med lavere forbrenning er dette svært vanskelig! Du skal ikke bare følge en streng diett, men også være særdeles motivert og disiplinert. Til sammenligning kan vi ta en ordinær elev på ungdomskolen. Allerede på siste stadiet av grunnskolen så merker denne eleven at h*n begynner å bli skoletrøtt og skolelei. Det er vanskeligere å holde motivasjon og disiplin oppe, og denne begynner da å sakke akterut. Når h*n når videregående skole ser denne hvor langt h*n henger etter. Denne trenger ikke å gå til legen for å vite hva som er galt - h*n vet det allerede handler om innsats! Noen greier å hente seg opp igjen, men dette gjelder ikke alle. Sånn er det med overvektige også. Det fins fortsatt ingen grunn til å mobbe dem for det! Slik er vi mennesket anatomisk oppbygd - noen er bedre disponert enn andre!

Skoletrøtte kan ha godt av et friår og gjenoppta studiene ved et senere tidspunkt. Sånn fungerer det ikke for overvektige. De kan ikke bare avslutte aktiviteten og dietten sin et års tid og så gjenoppta treningen og kostholdet. Derfor kan de heller ikke settes i bås med dyslektikere, som i større grad handler om lærevansker i den grad det forekommer ved skriving og lesing. Dette er et psykisk problem! Overvekt og fedme er i stor grad både et fysisk, psykisk, sosialt og sexologisk problem. Som med dyslektigere har du rett i at det kreves trening for å oppnå resultater, også disse er lettvinte mobbeoffere på skolen, og det er forskjell på de som streber hardt og de som gir opp! Sånn sett kan du sammenligne dyslektikere med overvektige. Men dyslektikere får ingen fysiske plager av problemet sitt, de får nødvendigvis ikke sosiale ubehageligheter med problemet sitt, og det er ingen grunn til at de skal få sexologiske vansker med problemet sitt! Denne lasten må en overvektig bære med seg i tillegg til de psykiske problemene som følger etter hele livet sitt!

Når det gjelder de som er genetisk betinget for alkoholisme hjelper kun et mirakelråd: Slutt å drikke alkohol! Du kan ikke be en overvektig om å slutte å spise..
[quote=paranoy;1610006]

Slutt å sett mennesker i en bås! Vi mennesket er komplisert oppbygd og alle er vi forskjellige! VivaLatrina har helt rett i det han sier. Bare vent til du blir 30 år + så vil du nok skjønne hva jeg mener! QUOTE]

Que?

Setter ikke mennesker i bås, bare påpeker at vi er forskjellige og dermed har forskjellige ting vi 'må' jobbe med. En med dysleksi 'må' jobbe mer å lese, en som har vekt problemer på grunn av stoffskifte 'må' jobbe mer for å holde vekta. (jeg setter må i '' tegn, fordi de eneste som sier vi må er jo samfunnet vi lever i) Drar ikke inn psykiske problemer her, hvis det er du du tror, men fysiske. De psykiske problemene som innebærer overvekt ser jeg i samme 'bås' som alkoholikere osv. det er noe man trenger hjelp til ja, men på en annen måte. Vennligst ikke sett ord i munnen på meg, jeg setter ikke folk i bås. Tro meg, har vokst opp med 'båser' på godt og vondt, mest vondt.
Sist endret av Weili; 21. januar 2010 kl. 00:55.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Hva med hvem?

Hvor var disse sykdommene og genetiske avvikene for 50 år siden? Hvor var de i konsentrasjonsleirene? Sistnevnte er et ekstremt eksempel, men det illustrerer ganske enkelt at det er _INGEN_ som er "dømt" til å være feite.
Vis hele sitatet...
kons-leir:Vel de som var feite døde eller ble tynne.. Som regel var det de med mest å gå på, som tok kvelden først. Og please ikke dra det til at det illustrerer hvor usunt det er å være feit.

Det var nok en del store folk før også
http://tiny.cc/1JmAM
http://tiny.cc/JsNYD
Sist endret av moret; 21. januar 2010 kl. 02:14.
@ Weili

Legger ordet i munnen på deg? Her starter det:

Sitat: Originalt skrevet av eivinderteit
Poenget er at noen av de som er overvektige, har sykdommer som gir vann i kroppen, og er ikke overvektige pga fettet. Resten av de overvektige får tåle mobben på samme måte som resten av verden gjøre det; med selvironi og ignorering. Man burde heller diskutere selve mobbingen av folk generelt i seg selv.
Vis hele sitatet...
Til dette sitatet følger et spørsmål fra VivaLatrina, deretter siterer du ham og besvarer spørsmålet hans. Måten du gjør det på er å sette overvektige i samme bås som dyslektikere og genetisk betinget alkoholisme. Dette er helt feil! Og jeg har ikke lagt ordet i munnen på deg overhodet, men forklarer deg hvilke sammensatt problem overvekt og fedme er!

Overvektige og fedme er en egen problemstilling som er sammensatt av fysiske, psykiske, sosiale og sexologiske plager som må bearbeides på sin spesielle måte! Dyslektikeren må ta tak i et psykisk problem, alkoholikeren må slutte å drikke alkohol! Begge disse to eksemplene sidestiller ikke arbeidet som den overvektige må legge bak seg, men er et eget kapittel i deres problemstilling - og ikke på langt nær i samme bås som den overvektige! Visste du for eksempel at folk med fedmeplager kan hende må ty til medisinske inngrep eller dog også til operasjoner for å overleve vekta si?

VivaLatrina poengterer et faktum som rammer få, men tilstrekkelig med overvektige: De som står i risikoen for å måtte ty til spesielle inngrep for å overvinne fedmen. Hva jeg forsøkte å forklare deg er såpass enkelt som at ikke alle klarer den innsatsen som skal til for å overleve vekta si! Du trenger ikke gå lenger enn til de som har passert 30 år + før en føler hva overvekt er for slags problemstilling (gjelder ikke alle, men veldig mange)! For å ta det på spissen: Hvis du veier 300 kg er jeg imponert om du via å "jobbe litt ekstra" klarer å nå idealvekta di uten inngrep! Som med sammenligningen med den skoletrøtte, har den skoletrøtte den fordelen at denne kan ta et års pause fra studiene og fortsette der han slapp - det kan ikke den overvektige!

Noen ganger er man nødt til å spørre seg selv hvor mye innsats som må legges til grunne for å nå idealvekta si, og om denne innsatsen er realistisk å oppnå! For en som veier 300 kg vil nødvendigvis denne innsatsen være urealistisk uoppnåelig ut i fra situasjonen jeg forsøkte å forklare med motivasjon og disiplin! Så mye motivasjon og disiplin får du bare ikke ut av en på 300 kg! Det kreves inngrep i tillegg! 300 kg var tatt på spissen, men det er faktisk et faktum det VivaLatrina sier at noen er dårligere disponert enn andre! Det er ingen grunn til å mobbe dem for det (som du sikkert kan lese av eivinderteit sin post, som du OPPRINNELIG støttet når du besvarte VivaLatrinas spørsmål, og som jeg har sitert i denne posten og uthevet med fet skrift hva det er du - bevisst eller ubevisst - var enig med)!

Vennligst ikke beskyld meg for å ha lagt ordet i munnen på deg før du selv er klar over hva du svarte på (eller hvordan det kan tolkes av andre)..
Sitat av moret Vis innlegg
kons-leir:Vel de som var feite døde eller ble tynne.. Som regel var det de med mest å gå på, som tok kvelden først. Og please ikke dra det til at det illustrerer hvor usunt det er å være feit.

Det var nok en del store folk før også
http://tiny.cc/1JmAM
http://tiny.cc/JsNYD
Vis hele sitatet...
Herregud. Har ikke sagt at det ikke var feite folk før, men andelen var ekstremt mye lavere for bare 60 år siden, enda folk hadde akkurat samme forutsettninger som nå. Hele poenget mitt var at om man bruker mer kcal pr dag enn man inntar er det _FYSISK UMULIG_ å gå opp i vekt!

Kan minne dere på 10endeklassepensum i naturfag "energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare skfite form". Fett er energi i form av maten du inntar, som har skiftet form til fett og blitt lagret på kroppen. Beveger du deg mer, spiser mindre kcal etc, så er det iKKE MULIG å være feit!

Hvis dere har en forklaring på hvordan noen kan holde en sunn diett på f.eks 2000 kcal, forbrenne 2200 kcal daglig, og samtidig gå opp i vekt, så værsegod bevis det.

Dere unnskylder alltid feitingene med "forskjellig forbrenning", men legger aldri fram en konkret forklaring på hva dere egentlig mener med dette.

Er feite folk kaldere? Er det noen av dere som måler 30 grader kjernetempratur når dere er frisk? Er det noen av dere som avviker fra de normale 60-70% vann i kroppen? Vær så snill å forklar meg hvordan 2 like tunge personer kan spise samme matmengde, holde samme kroppstemperatur og kroppsfunksjoner ved like, men samtidig ha ekstrem differanse i sluttresultat?

De fleste som er feit pga sykdom er syk fordi sultrefleksen dems i hjernen er defekt og de forspiser. Normal variasjon i forbrenning mellom friske individer er 5%. Å bruke det som et argument for å unnskylde feite folk er helt på trynet.


Kan jo ta et eksempel som er litt mer dagsaktuelt for å ytterlige understreke hvor rett jeg har: Slankekrigene på TV!

Hvor er de genetiske avvikene som ikke går ned av trening og magert kosthold? Hvorfor er det ikke en stakkar som ligger stabilt på tjukkasvekten sin på tross av hard innsats?

Det har aldri blitt dokumentert at noen friske (mennesker uten en diagnose som påvirker det) mennesker har holdt på overvekten med god trening og godt kosthold. Forbrenningsunnskyldningen er bare bullshit oppfunnet av late, feite, viljesvake overvektige.
Paranoy:

Tror vi snakker litt rundt hverandre her. Jeg ser hvordan det kan oppfattes slik som du beskriver, men det jeg svarte på (trodde jeg i hvert fall..?) var angående det spesielle tilfellet der det er stoffskifte eller andre fysiske problemer som kan føre til lett vektøkning. DA mener jeg at man må få klargjort det og finne ut av det i samarbeid med en lege, for da vet man i hvert fall hva man kan/ikke kan spise osv. altså 'jobbe hardere'. Jeg er fullstendig klar over at overvekt oftest er sammensatt, gjerne med psykiske plager i tillegg til belastningen det er å skille seg ut i samfunnet vårt, men det var ikke disse tilfellene jeg snakket om.
Jeg tror jeg er enig med deg. Når du begrunnet det på den måten ser jeg hvordan episoden kunne leses slik du beskriver det. Jeg må innrømme at jeg er nok enig med deg når det gjelder profesjonell konsultasjon av en ernæringsekspert eller fastlegen for videre strategi. Jeg beklager misforståelsen, like mye min feil som din - kanskje i større grad min feil siden det var jeg som kritiserte. Sånt skjer. Beklager hvis det kom frem sånn.

Hva jeg ville frem til i grunn er at det er best at overvektige blir satt i den båsen de egentlig tilhører hvis de skal settes i bås - nemlig spiseforstyrrelser. Ikke dysleksi eller alkoholisme. Under spesifiserer jeg problematikken ytterligere for at du bedre vil forstå hva jeg mener med malplassert båssetting, eller sammenligning om du vil, som ble gjort med overvektige, som heller tilhører båsen spiseforstyrrelser.

Spiseforstyrrelser kan deles inn i tre hovedgrupper: Spisevegring (anoreksi), overspising med oppkast eller annen "renselse" (bulimi) og andre spiseforstyrrelser (eks: Bing eating disorder). Hvorfor det blir feil å plassere de med andre sykdommer eller lidelser, kan du lese videre her:

Anoreksi (anorexia nevrosa)
Anoreksi innebærer ofte et forstyrret kroppsbilde. Man synes at man er tykk, men er i virkeligheten tynn. Personen med anoreksi er som regel svært opptatt av vekten og livredd for å legge på seg. Noen trener også svært mye. Tilstanden av selvpåført sult går ut over skolearbeid og konsentrasjon, med trøtthet, slapphet og også depresjon som sannsynlige konsekvenser. Hvis vekten faller ned til kritisk nivå, kommer det både fysiske og psykiske symptomer på underernæring.

Bulimi (bulimia nevrosa)
Personen med bulimi har oftest normal vekt. Hun eller han vil gjerne slanke seg eller endre sin kropp, men klarer det ikke. Personen har episoder med overspising hvor man mister kontrollen med matinntaket. For å kompensere, er det vanlig å kaste opp, trene hardt, faste eller misbruke avføringstabletter. Personen med bulimi kan få økonomiske problemer på grunn av matutgifter. Depresjoner er vanlig. Bulimi starter ofte i tenårene. Hyppige episoder med oppkast kan gi tannproblemer og forstyrrelser i kroppens saltbalanse.

Overspisingsgilde (Binge eating disorder)
En som overspiser blir ofte overvektig. Hun eller han kan spise utenom planlagte måltider, uten å være sulten og ofte til man føler seg ubehagelig mett. Noen småspiser hele tiden, andre spiser store måltider. Etter overspisingen føles ofte skam. For å prøve å kompensere for det store matinntaket, går mange på evig slankekur eller har strenge fasteperioder. Noen svinger mye i vekt. Den som har en overspisingslidelse dekker ofte sine følelsesmessige behov med mat. Vanskelige følelser, som tomhet og tristhet, blir forsøkt svelget ned med maten. Mange som overspiser har psykiske plager som angst, depresjon, søvnproblemer og misbruk av medisiner og alkohol.

Spiseforstyrrelser hos menn
Menn rammes også av spiseforstyrrelser, og det vanligste er overspising. Noen er opptatt av å redusere fettmengden på kroppen og få store muskler. Noen driver hard, tvangspreget trening.

Ulike årsaker
Det antas at om lag 120 000 personer i Norge har spiseforstyrrelser. Anoreksi eller spisevegring har ofte fått størst oppmerksomhet, men dette er en sjelden sykdom. Vanligst er bulimi og overspising. Årsaksforholdene er meget sammensatte, og omfatter så vel genetiske som psykologiske forhold. Spiseforstyrrelser handler ofte om lav eller ustabil selvfølelse. Personer med spiseforstyrrelser kan bevege seg mellom de forskjellige formene, for eksempel kan en anoreksi gli over til bulimi. Likedan kan en overspisingsgilde gli over til anoreksi eller bulimi, vil jeg tro.

HER KAN DU FÅ HJELP
For skoleelever er det aktuelt å henvende seg til helsesøster ved skolen. Både barn og voksne kan henvende seg til fastlege, som eventuelt kan henvise videre til psykolog, psykiater eller spesialtilbud. En interessert fastlege kan selv være til god hjelp, og man trenger ikke nødvendigvis henvisning til spesialist.

Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS)
Postboks 36 Sentrum,
5803 Bergen. Tlf. 55 32 62 60
www.nettros.no

"Veilednings- og informasjonstilbud for menn og kvinner med spiseforstyrrelser, pårørende, lærere og helsepersonell. Lokallag flere steder i landet."



Kilde: [COLOR="SlateGray"]RÅDET FOR PSYKISK HELSE (Nettside: www.psykiskhelse.no, E-post: , Tlf: [COLOR="Navy"]23 10 38 80[/COLOR], Storgata 10A, 0155 OSLO)[/COLOR]

NB!
No Hard Feelings. Håper du forstod bedre hva jeg mente nå
Dette tror jeg er en grei oppsumering og enkel å forstå.

http://www.youtube.com/watch?v=yqj2n...eature=related
Paranoy:

Da er vi helt enige da. Skjønner hvordan det kunne tolkes, så det ikke før du sa det, så ingen grunn til å beklage seg. Du argumenterer i alle fall bra (noe som alltid er positivt på et forum).

KP til deg for den gode lista samt informasjon om hvor man kan søke hjelp. Spiseforstyrrelser kan være satan for de det gjelder og deres nærmeste. Har dessverre folk i nær familie som har lidd/lider og det er helt forferdelig å se hvordan det forandrer folk og sakte dreper dem. Det er utrulig viktig at det ikke blir bagatellisert (noe det ofte blir i media), for det er vanskelig nok som det er å få tak i hjelp og ikke minst få den det gjelder til å se at han/hun faktisk er ute og kjører..... jeg er helt enig i at overvekt også kan bli betegnet som en spiseforstyrrelse, ofte går folk gjennom hele smørja når de først begynner. Tvangsspising går over i bulimi som kan gli over i anoreksi som igjen kan gå andre veien. Det er rett og slett forjævlig.

Vil også nevne en ny type spiseforstyrrelse som nettopp har blitt beskrevet og diagnoistert:

Ortorexi:
Betegner en fiksering på helseorientert livsstil, preget av overdreven trening og lavt næringsinntak.
Ortoreksi har likheter med og overlapper til en viss grad andre spiseforstyrrelser, spesielt anoreksi.
Kan betraktes som en form for treningsnarkomani, som kombinert med et strengt «helsemessig» kosthold, kan få et psykisk tvangspreg og/eller fysisk farlig for vedkommende.

Symptomer:
- Personen har et tvangsmessig forhold til helse og trener overdrevent mye.
- Han/hun kjenner seg mislykket eller utilfreds fordi de ikke har nådd sine mål i forhold til trening og kosthold. Målene er ofte urealistiske.
- Han/hun sin kunnskap om matens næringsinnhold er meget høy og brukes for å kontrollere næringsinntaket.
- Han/hun kompenserer nesten alltid for et «stort» kaloriinntak ved å øke treningsmengden.
- Han/hun har klare definisjoner på hva som er mest helseriktig. Kunnskapen har de fått via (omstridte) råd fra helsemagasiner og på Internett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tull, finnes masse andre folkegrupper som gjør ting man kan dø av (som er en smule mer spesifikke enn det å leve) som ikke blir mobbet.

Media (aviser, TV, reklamen overalt, Internett og så videre) har nok en stor del av ansvaret. Fysikk er viktig i dagens samfunn. Å være tykk forbindes med latskap, og det gagner jo ikke samfunnet, gjør det vel? Så derfor må de mobbes, så blir de forhåpentligvis tynne. Funker sikkert.
Vis hele sitatet...
Åssen kan du si no sånt at vi MÅ mobbe de som er overvektige? Når folk blir mobbet kan det gjøres noe med psyken, som f.eks. at man får selvmordstanker! herregud. det er sykt å mene at mobbing av overvektige er "bra".
Da kan du jo like så godt si at de med rødt hår skal mobbes sånn at de kanskje farger håret sitt. Da blir de ikke så stygge lenger... u see?

Og det er ikke alltid latskap som gjør deg feit/overvektig! Det er faktisk mange som blir født med feil i kroppen også!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Izor Vis innlegg
Hallo? Det er ingen som blir "født sånn" ....skjerp dere....verste jeg ser er feite folk som sitter på Mc Donalds med hele familien og lurer på hvorfor de blir feite....ærlig talt, get real. Feite folk gir faen i seg selv, så hvorfor skal vi andre bry oss? Man kan UANSETT hva folk sier, unngå å være overvektig. Om det er ved hjelp av trening eller kosthold eller hva det nå er, så er det MULIG!
Vis hele sitatet...
Skjerp deg. Lær deg litt grunnleggende biologi, hvordan mennesket fungerer og sånt. Samt litt respekt for folk som har problemer.

Du kan komme tilbake til diskusjonen etter det.
vekten kan desverre ha mye for et barn å si. De andre begynner å få kjærester "småkjærester" i 5-8 klasse mens du kanskje er jomfru til du er 18-20. pga du er så overvektig. Men tror ikke dermed at det er sånn i alle tilfeller.
men somsakt. Spiser man riktig å tar seg en gå tur 2-3 ganger i uka raser vekten ned.
Jeg forstår fortsatt ikke at noen mener at det er greit å mobbe de feite. Kanskje noen ikke har noe imot å være feit, men de blir mobba for det allikevel?

Og enkelte burde tenke på at ikke alle er født tynne (Normalvekt), og trenger også da mer mat for å bli mette. Enkelte her burde tenke på at mobbing av feite er diskriminering det også, så i prinsippet kunne de like gjerne støtta rasisme eller vært imot likestilling av kvinner. Mobbing hjelper på ingen måte noen, de som blir mobbet har det jævlig, noen også hele livet, og mobberne har det litt moro uten å tenke på at de ødelegger liv.

Og til dere som synes at mobbing av feite er greit, få litt empati, tenk på hvordan det hadde vært for dere om all selvtilliten deres ble knust av mobbingen, og at på til får du beskjed om over alt at du må slanke deg.
Man kan være lykkelig selv om man er feit.
Mobbing er ikke greit, ikke at den gjennomsnittlige BMI'en har økt kraftig de siste årene, da alle barn har tv\xbox\pc\ps på rommet sitt. Har ingenting mot feite, men har noe imot at hele samfunnet snart er alle noen tjukkaser.
Personlig mener jeg at det gjennom skolen burde arrangeres daglige gåturer på 30 minutter\evt at gym blir noe man gjør daglig. Det for at folk skal bli mer positiv til gym generelt, og at dem ikke legger på seg og blir overvektige iløpet av en alder av 7-8 år. Ja, noen er født overvektig, men det hjelper ikke at dem ikke rører på seg, noe de ikke gjør uansett, med mindre dem blir tvingt av et spanskrør. Klart, mobbing er ikke noe man skal ha noe av, men det er snart ikke noe problem lenger da 9/10 barn er overvektige om noen år og mobbingen går over til å mobbe tynne folk.
Fordi emoer, furries og tjukke mennesker er minoriteter det er lov å hate.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av Zalderach Vis innlegg
Fordi emoer, furries og tjukke mennesker er minoriteter det er lov å hate.
Vis hele sitatet...
Du har lov til å hate hvem du vil, men å mobbe noen for at de ser annerledes ut enn det du foretrekker, er på ingen måte greit.
Helt utrolig at folk faktisk debatterer hvorvidt det skal være lov å mobbe andre.. Mobbing er ødeleggende, og bør under ingen omstendigheter forekomme. Så enkelt er det.
Men det bygger karakter og noen av vitsene er super morsomme. Sånn som: "Hvorfor er du så feit, feiten. Er det fordi du hater deg selv og prøver å fylle det mørke hullet med noe som ikke kan si at det hater deg, at du er stygg, ekkel og ingen kommer noengang til å kunne se på deg uten å fylles av vemmelse og forakt?" HAHAHA! Det var læreren min som fortalte meg den.

Om de tar livet av seg er det ekstra tøft og 50 poeng + 20 ekstra om de ikke engang orket å skrive lapp fordi de ikke følte at noen kom til å savne dem..