Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 7412
Jeg må si at jeg gleder meg ekstremt til å se utfallet i følgende sak: Avisa Nordland, nettutgave, Jeg husker for lenge siden da en sivilist (les: nordlending) gikk rettens vei for å holde på sin rett og kalle politiet hestkuk. Han vant. Nå er det

Nå skal jeg være veldig politisk korrekt og si homofil, men jeg hadde ledd meg skakk dersom "homo" ble definert som skjellsord av en dommer just fordi det er en forkortet versjon av den tekniske termen som beskriver to av samme art som liker hverandre.

Så.. Er homo et skjellsord?
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Nei, jeg mener ikke homo er et skjellsord, men jeg mener at det blir brukt som et skjellsord ofte.
Å definere det som et skjellsord blir for min del feil.

Dòg så mener jeg i denne spesifikke saken så har det blitt brukt som et skjellsord hvis jeg forstår det riktig.

Og makan til å spissvinkle enn artikkel på en detalj.
Nei. Å bruke homo som er skjellsord blir for meg som å kalle noen for 'rock'. Tenker da på betyningen alt for mange, (les: omtrent alle) ungdommer bruker for EMO.

Helt feil.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Volch0k
Nei. Å bruke homo som er skjellsord blir for meg som å kalle noen for 'rock'. Tenker da på betyningen alt for mange, (les: omtrent alle) ungdommer bruker for EMO.

Helt feil.
Vis hele sitatet...
Jævla stein?

Uansett, "homo" er slett ikke noe skjellsord - det er da for pokker gresk og betyr "lik(e)". Hvordan folk bruker det er noe annet... uttrykk som homse, gaylord, poofter, osv. kan vel ikke sees i noe særlig positivt lys...
Om homo er et skjellsord kommer ann på hvor det blir brukt.

Jeg kan kalle deg en jævla bøtte, nå er ordet "bøtte" et skjellsord i den setningen. Samme kan man gjøre med homo og mange andre ord

I denne spesielle hendelsen så synes jeg han burde bli straffet siden han bruker det som et skjellsord. Det er sånne folk som skaper en homofobi rundt omkring i Norge, at de blir straffet for det er helt rett!
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Synes dette er litt det samme som "neger". Hvorfor har det blitt skjellsord? Pga. måten det brukes på. Jeg skal vedde på de siste 10 årene har "jævla" blitt satt foran "neger" over halvparten av gangene det blir brukt. For noen titalls år siden betød ikke "neger" noe annet enn en svart person - noe som virkelig ikke er galt i seg selv.

Poenget mitt er vel at både "neger" og "homo" er ord som brukes for å beskrive noen, og begge ordene beskriver noen som er litt annerledes enn det gjennomsnittlige nordmann, som igjen betyr at noen alltid kommer til å diskriminere personen.
Som det ble skrevet over er ikke egentlig "homo" et stygt ord, men måten det brukes på hos oss har gjort det til tabu.
Nei, for min del er det ikke et skjellsord. Men det finnes vel fortsatt folk som har fordommer mot folk som anderledes, og da kan de vel finne på å rope sånne ting etter folk de er sure på fordi de mener det er noe av de værste du kan være? Diskriminasjon er fortsatt rimlig utbredt, men når folk kommer over fordommene sine og innser at f.eks homofile ikke er noe værre personer enn andre så blir det kanskje mindre og mindre av det?
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Sitat av Rejolo
Om homo er et skjellsord kommer ann på hvor det blir brukt.
Vis hele sitatet...
Meget sant.
Sitat av an.no
I politibilen og på politihuset kalte han tjenestemannen for "kuklæst" og flere andre ting av kjønnslig karakter.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke noe tvil i denne situasjonen
Det blir som ordet neger. Kommer helt ann på hvordan du bruker det.

Jeg lurer dog på hvorfor folk tar seg nær av å bli kalt homo? For etter min mening er de som tar seg nær av å bli kalt det enda værre. Siden de da "ser ned på" og vil ikke være homofil i det hele tatt..
Sitat av Xasma
Det blir som ordet neger. Kommer helt ann på hvordan du bruker det.

Jeg lurer dog på hvorfor folk tar seg nær av å bli kalt homo? For etter min mening er de som tar seg nær av å bli kalt det enda værre. Siden de da "ser ned på" og vil ikke være homofil i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Man blir jo gjerne sint uansett hva man blir kalt hvis det brukes som skjellsord.
Eksempel tidligere i tråden er "jævla bøtte". Man blir jo irritert uansett. Eller så blir man kanskje irritert over at noen bruker det som skjellsord?
Tror dere en homofil hadde blitt sint hadde noen kalt han en "jævla hetro"?
Homo er et skjellsord utifra hvordan det blir brukt. Men det er ikke et ord vi trenger i dagligtalen vår, for vi trenger ikke å skille mennesker utifra hvilken legning de har. Det blir jo som om vi skal gå og kalle alle vi vet er hetrofil for "hetro"...
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Homo er jo utvilsomt brukt som skjellsord i denne sammenhengen, men hvis en dom i denne saken skal sette presedens for at homo mer generelt skal/kan betraktes som er fornærmelse og et skjellsord, så syns jeg det er veldig uheldig.

Samme gjelder forøvrig ord som mongo, neger, hore, tater, sigøyner og andre ord som brukes for å assosiere folk med en gruppe man (urettmessig) anser å være mindreverdig.

markus: Jeg synes man absolutt trenger ordet homo alt. homofil for å beskrive de som er tiltrukket av folk av samme kjønn, så lenge man ikke bruker det til å marginalisere folk. Problemet er at ordet homo har fått veldig negative konnotasjoner hos mange, hvilket både bidrar til, og forsterkes av, bruken av ordet som skjellsord. Hvis en som er homofil ønsker det, burde han/hun kunne stå frem og si at han/hun er homofil, uten at det påvirker andres syn på den personen.
Sist endret av SilverKhan; 17. juni 2008 kl. 12:51.
Hva med "fitte"? Er det et skjellsord egentlig? Det er jo et fantastisk kjønnsorgan som enhver mann (og kvinne) burde nyte, og jeg skjønner meg ikke på folk som bruker "fitte" som skjellsord.

Uansett så peker man ikke på en person og roper "homo", så vet hva man egentlig vil. Hvis personen er faktisk homofil, så er det ingen grunn til å rope det høyt. Ergo, personen prøvde bevisst å provosere med å bruke "homo" som skjellsord.
Nei, ordet i seg selv er ikke et skjellsord. Men det er bruken av det som bestemmer om man kan kalle det et skjellsord, eller ikke.

Jeg kan si at noen er homo uten at jeg legger noen som helst negativ eller nedsettende betydning -eller mening - i ordet, mens når en som er homofob sier "jævla homo" eller homse så blir det brukt som et skjellord.

Dette er det samme som "neger-debatten"... Like tåpelig.


Jævla humlepunger!
Hehe, good times. Husker tysklæreren min kalte mef en "jævla humlepung" og "ditt jævla pip".

Ordet homo er jeg litt irritert på. Jeg bruker det som skjellsord, og slenger ofte "jævla homo" her og der, selv om jeg ikke har noe som helst i mot homofile.

Men jeg bruker også ordet homo når jeg faktisk snakker om homofile uten å mene noe vondt.

Min mening er at verken homo eller neger er skjellsord, men jeg skulle virkelig ønske jeg kunne bruke dem i hverdagen! Det blir så patetisk å si: "En mørkhudet person" og "En person med annerledes legning", når vi like godt kunne brukt de gamle ordene. Men det blir nok vanskeligere og vanskeligere fremover...
Syns homo er meget oppbrukt. La oss heller velge fritt fra denne lista:

http://www.nossral.org/slagg/banneord_v2002.htm
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av The Freak
Min mening er at verken homo eller neger er skjellsord, men jeg skulle virkelig ønske jeg kunne bruke dem i hverdagen! Det blir så patetisk å si: "En mørkhudet person" og "En person med annerledes legning", når vi like godt kunne brukt de gamle ordene. Men det blir nok vanskeligere og vanskeligere fremover...
Vis hele sitatet...
Problemet er at for folk som ikke kjenner deg ikke vet om du mener noe negativ med ordbruken. Nå vet jeg ikke hvor mange homoer og negre som blir fornærmet av å bli kalt homo eller neger, men jeg regner med du får høre det om du tråkker på noen tær.
Hvorfor skal man ikke få lov å si det? En neger er en neger, en bleiking er en bleiking å en homo er en homo. Heldigvis gjelder ikke sånne dumme regler i nord-norge (omtrent).

Jeg kaller kompisene mine i klassen for homo omtrent daglig...er ikke sånn at de tar seg nær av det...og samtidig har vi folk i klassen som faktisk er homo på ordentlig, og de ler bare av oss.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av ^ProXo^
Jeg kaller kompisene mine i klassen for homo omtrent daglig...er ikke sånn at de tar seg nær av det...og samtidig har vi folk i klassen som faktisk er homo på ordentlig, og de ler bare av oss.
Vis hele sitatet...
Hvorfor hevde de forelsker seg i samme kjønn dersom de ikke gjør det? Det må da være noen feil ved dem du kan fremheve i stedet. Hestetenner, rødt hår, fedme eller lav intelligens for eksempel. Eller...liker du dem faktisk?
Neutral Good
Mith's Avatar
Det som kreves av deg når du bruker ord som ligger i gråsonen er at du er klar over at det kan såre folk. Jeg vil tippe at de fleste fargede og homofile tollerer å bli kalt homo og neger av folk de har noen tilknytning til, men det kan fort bli noe annet når de får det slengt i trynet en lørdagskveld av en full nordlending.
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Sitat av confuser
Tror dere en homofil hadde blitt sint hadde noen kalt han en "jævla hetro"?
Vis hele sitatet...
Hvis han hadde vært en minoritet, helt klart JA!
Sitat av dynamite
Jeg må si at jeg gleder meg ekstremt til å se utfallet i følgende sak: Avisa Nordland, nettutgave, Jeg husker for lenge siden da en sivilist (les: nordlending) gikk rettens vei for å holde på sin rett og kalle politiet hestkuk. Han vant. Nå er det

Nå skal jeg være veldig politisk korrekt og si homofil, men jeg hadde ledd meg skakk dersom "homo" ble definert som skjellsord av en dommer just fordi det er en forkortet versjon av den tekniske termen som beskriver to av samme art som liker hverandre.

Så.. Er homo et skjellsord?
Vis hele sitatet...
Avhengig av hvilke sammenheng man bruker det i... kan nok vurderes.
Jeg skjønner virkelig ikke hva man skal få ut av en rettsak?

Selvfølgelig er "jævla homo" negativt. På samme måte som "jævla håball" kan være utrolig støtende for en med skjenerende mye hårvekst. Ordene i seg selv er ikke skjellsord av den grunn.

Sitat av Markus
Homo er et skjellsord utifra hvordan det blir brukt. Men det er ikke et ord vi trenger i dagligtalen vår, for vi trenger ikke å skille mennesker utifra hvilken legning de har. Det blir jo som om vi skal gå og kalle alle vi vet er hetrofil for "hetro"...
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig - fordelen med minoriteter er at de kan "gjenkjennes" på nettopp det. På samme måte som at "han som er neger?" kan plassere en person for meg, kan "er det han som er homo?" ofte være dekkende og presist.

Nei til amputasjon av språket!
Jeg tenker at de fleste ser på homo som en betegnelse for en homofil mann.

Altså, homofil betegner jo at man liker det samme kjønn, både for menn og damer.
Sist endret av syre; 17. juni 2008 kl. 19:50.
kremt. syntes dere sporer litt av.
Hvis du blir arrestert av en polititjenestemann og du kaller ham for en "jævla homo". Så ER det et skjellsord - det er myntet for å såre vedkommende/fortelle vedkommede hva du mener om ham/henne.

Det er ikke den korrekte betydningen av ordet vi merker oss. Det er den generaliserte betydningen av ordet vi merker oss.
Hvis du blir kalt en jævla homo, så tar du deg nær av det.

Hvis folk hadde kalt deg for en jævla bøtte hadde du ikke tatt deg nær av det - Med mindre folk hadde generalisert ordet "jævla bøtte" som et skjellsord over tid. Ordet ville fremdeles betydd Bøtte - men du ville tatt deg nær av det fordetom.
Sist endret av RandomiZed; 18. juni 2008 kl. 06:22.
Sitat av RandomiZed
kremt. syntes dere sporer litt av.
Hvis du blir arrestert av en polititjenestemann og du kaller ham for en "jævla homo". Så ER det et skjellsord - det er myntet for å såre vedkommende/fortelle vedkommede hva du mener om ham/henne.

Det er ikke den korrekte betydningen av ordet vi merker oss. Det er den generaliserte betydningen av ordet vi merker oss.
Hvis du blir kalt en jævla homo, så tar du deg nær av det.

Hvis folk hadde kalt deg for en jævla bøtte hadde du ikke tatt deg nær av det - Med mindre folk hadde generalisert ordet "jævla bøtte" som et skjellsord over tid. Ordet ville fremdeles betydd Bøtte - men du ville tatt deg nær av det fordetom.
Vis hele sitatet...
Jeg ville si det er feil.. Siden som sagt, har det virkelig noe å si hva personer sier til deg? Hele grunnen til at "homo" er et skjellsord er jo at folk har fordommer. Jeg er ikke homofil selv, langt derifra, jeg er ytterst hetro, men jeg har ikke noe imot homofile. Jeg bruker homo som et "skjellsord". Jeg ville ikke kalt det, siden det er tull jeg sier KUN med mine venner som jeg vet at ikke reagerer sånn på å bli kalt noe slikt. Siden, hva er faren? Hvis folk bare hadde lært seg å godta at ikke alle liker smør på brødskiva si så hadde vi ikke hatt noe problem.
Helt enig i det Xasma sier.
Folk har fordommer mot homofile, derfor missbrukes ordet "homo" ofte, for eksempel i skjellsord.
Dette gjelder vel også kompisen min som er homofil, som ofte kødder meg meg "er du homo eller?" .. ? Han har egentlig ikke noe problem med å kalle utenforstående for det heller.

Såvidt jeg forstår så henger denne saken sammen med utrykket "jævla hestkuk" også.
har man fordommer mot hestkuk også? eller idiot?

Jeg er enig med at hvis alle kunne lært seg å godta at ikke alle liker smør på brøskiva, så hadde det ikke vær noe problem. Men nå er det prat om fulle folk som blir mot sin vilje fratatt friheten sin, satt i jern. Og da er det ikke alltid like lett å "godta" det.
Selv om jeg er homo ler jeg av andre homos. Jeg mener, litt selvironi må jo man ha. Ikke er jeg redd for å kalle andre det heller. Det er fordi man hele tiden jobber med stereotyper, og parodierer og spøker man med disse stereotypene er det helt greit. Når kunder av meg sier meg rett i ansiktet at en lilla Ipod er homofarget, skjønner jeg jo hva de mener. For lilla er feminint. Og alle homos er feminine. At vedkommende oppfører seg som en idiot, og har lavere IQ enn et fleecepledd, får være hans problem.

I takt med integreringen og tilvenningen tror jeg dette vil forsvinne. At et ords betydning skal endres såpass på grunn av menneskers missbruk går bare ikke. En neger er en negroid mann, en homo er en homofil mann, og hakekorset har opprinnelig ingenting med naziztene å gjøre.

At folk kaller noen for en jævla nisse betyr ikke at man må slutte å bry seg om julenissen.

Ordet homo er ikke et skjellsord, men setter man det i en støtende stetning, blir det selvsagt det. Som alle ord. Forbanna samer hele gjengen.
Sitat av fabianca
Hvorfor hevde de forelsker seg i samme kjønn dersom de ikke gjør det? Det må da være noen feil ved dem du kan fremheve i stedet. Hestetenner, rødt hår, fedme eller lav intelligens for eksempel. Eller...liker du dem faktisk?
Vis hele sitatet...
Mener du at det å ha rødt hår er feil?
Dette blir jo som Hitler, han ville ha den ariske rasen stående. Fordi han mener annet er feil.
Mener du det er feil med et menneske som har rødt hår, hvorfor ikke dem med brunt hår?
Sitat av confuser
Mener du at det å ha rødt hår er feil?
Dette blir jo som Hitler, han ville ha den ariske rasen stående. Fordi han mener annet er feil.
Mener du det er feil med et menneske som har rødt hår, hvorfor ikke dem med brunt hår?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du forsto den
Har ikke lest igjennom alle, men vil ikke si at homo et et skjellsord. Er man homo så er man homo, så enkelt er det. Dette er vel på lik linje med neger.. På en annen siden vil jeg si at homse er et skjellsord.
Sitat av Mushy
Og alle homos er feminine.
Vis hele sitatet...
OT: Homoer trenger ikke være feminine. De aller fleste er homo fordi de tenner på samme kjønn ikke fordi de lever en spesiell livsstil. Media har vært spesielt flink til å skape et feminint bilde av homoseksuelle.

Get it?
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Dømmes mannen som skal i retten for denne episoden, så dømmes han ikke fordi homo er et skjellsord, men fordi han skjelte ut en politimann.
Såklart det finnes de som blir grinete når de blir kalt homo, og såklart finnes det de som syns at å kalle noen for homo er et friskt og voksent innslag i en krangel. At noen skal sette seg ned å finne ut om dette er et skjellsord eller ikke er latterlig.
Det er forsåvidt leit at det finnes folk som vil forulempe andre med meningsløse ord, men det får være grenser.
Jeg for min del kunne bare ikke gitt mer faen, og syns at de som henger seg opp i dette bør slutte å oppføre seg som grinete nigger-bøg-jøde-tater-dverg-mongofitter med dysleksi og skilte foreldre.


Kanskje vi heller skal forby ord etterhvert som folk tar seg nær av de.


Sitat av Blackspot
OT: Homoer trenger ikke være feminine. De aller fleste er homo fordi de tenner på samme kjønn ikke fordi de lever en spesiell livsstil. Media har vært spesielt flink til å skape et feminint bilde av homoseksuelle.

Get it?
Vis hele sitatet...
Tror du misforsto det Mushy mente.
Sist endret av Sot-Jo; 18. juni 2008 kl. 19:25.
jeg mener ikke at det er et skjellsord jeg heller:P

Men nesten alle idiotene på skolen min bruker det som et skjellsord.
Skjønner ikke at det er noe galt i å være homo liksom!
Det er jo ikke noe de kan velge
Sitat av Blackspot
OT: Homoer trenger ikke være feminine. De aller fleste er homo fordi de tenner på samme kjønn ikke fordi de lever en spesiell livsstil. Media har vært spesielt flink til å skape et feminint bilde av homoseksuelle.

Get it?
Vis hele sitatet...
Les innlegget mitt en gang til og vurder det med et litt sarkastisk syn.
Sitat av RandomiZed
kremt. syntes dere sporer litt av.
Hvis du blir arrestert av en polititjenestemann og du kaller ham for en "jævla homo". Så ER det et skjellsord - det er myntet for å såre vedkommende/fortelle vedkommede hva du mener om ham/henne.

Det er ikke den korrekte betydningen av ordet vi merker oss. Det er den generaliserte betydningen av ordet vi merker oss.
Hvis du blir kalt en jævla homo, så tar du deg nær av det.

Hvis folk hadde kalt deg for en jævla bøtte hadde du ikke tatt deg nær av det - Med mindre folk hadde generalisert ordet "jævla bøtte" som et skjellsord over tid. Ordet ville fremdeles betydd Bøtte - men du ville tatt deg nær av det fordetom.
Vis hele sitatet...
Rart sammentreff, jeg kaller en kis på skolen for bøtte ;P
(Han satt over bøtta i flere timer på en fest engang).
Sitat av Graapho
Synes dette er litt det samme som "neger". Hvorfor har det blitt skjellsord? Pga. måten det brukes på. Jeg skal vedde på de siste 10 årene har "jævla" blitt satt foran "neger" over halvparten av gangene det blir brukt. For noen titalls år siden betød ikke "neger" noe annet enn en svart person - noe som virkelig ikke er galt i seg selv.

Poenget mitt er vel at både "neger" og "homo" er ord som brukes for å beskrive noen, og begge ordene beskriver noen som er litt annerledes enn det gjennomsnittlige nordmann, som igjen betyr at noen alltid kommer til å diskriminere personen.
Som det ble skrevet over er ikke egentlig "homo" et stygt ord, men måten det brukes på hos oss har gjort det til tabu.
Vis hele sitatet...
Neger stammer tilbake til rasistiske slavetider, derfor er neger ett ord som treffer mange nerver.
Handler ikke bare om att neger = en svart person.

ON topic; Homo er ikke ett skjellsord.
Sist endret av Psilofyr; 18. juni 2008 kl. 23:10.
Sitat av Joachimsen
Jeg tror ikke du forsto den
Vis hele sitatet...
godt muligt, satt lenge å tolka den. Så kan godt ha blitt misstolkning
Sitat av Psilofyr
Neger stammer tilbake til rasistiske slavetider, derfor er neger ett ord som treffer mange nerver.
Handler ikke bare om att neger = en svart person.

ON topic; Homo er ikke ett skjellsord.
Vis hele sitatet...
For å svare deg på deg der.. Du feiler.

1. Ordet "neger" kommer fra "negro" som er spansk for svart. Og det stammer fra FØR slavetiden.
2. Ordet "neger" er ikke rasistisk. Det er kun en oversatt versjon av "negro".
3. Nigger derimot, er en nedsettende versjon av ordet.

Sorry for offtopic, men blir gretten når jeg ser folk som ikke kan historien for ting som alle burde kunne.
Sitat av Xasma
For å svare deg på deg der.. Du feiler.

1. Ordet "neger" kommer fra "negro" som er spansk for svart. Og det stammer fra FØR slavetiden.
2. Ordet "neger" er ikke rasistisk. Det er kun en oversatt versjon av "negro".
3. Nigger derimot, er en nedsettende versjon av ordet.

Sorry for offtopic, men blir gretten når jeg ser folk som ikke kan historien for ting som alle burde kunne.
Vis hele sitatet...
Nigger er ordet jeg tenkte på. Regnet med Neger gikk for det samme.
Tror nok det vil si hvilken situasjon du er i som bestemmer om personen oppfatter det som skjellsord, f.eks: "Ola, du er en jævla homo!". <- Skjellsord, i min mening.
mye blir skjellsord når man setter "jævla" foran, men det fins mange unntak også
Sitat av fabianca
Hvorfor hevde de forelsker seg i samme kjønn dersom de ikke gjør det? Det må da være noen feil ved dem du kan fremheve i stedet. Hestetenner, rødt hår, fedme eller lav intelligens for eksempel. Eller...liker du dem faktisk?
Vis hele sitatet...
Fordi straighte mannfolk ser på det som nedvergende å bli kalt for homofil, enkelt og greit!
Sitat av ^ProXo^
Fordi straighte mannfolk ser på det som nedvergende å bli kalt for homofil, enkelt og greit!
Vis hele sitatet...
Pisspreik! Ikke lat som om du snakker for fler enn deg selv! Jeg gir fullstendig blanke i om folk tror jeg er homo eller hetero.
Sitat av DonTomaso
Pisspreik! Ikke lat som om du snakker for fler enn deg selv! Jeg gir fullstendig blanke i om folk tror jeg er homo eller hetero.
Vis hele sitatet...
Ja okei, den "moderne mann" ser på det som Whatever.
Sitat av ^ProXo^
Ja okei, den "moderne mann" ser på det som Whatever.
Vis hele sitatet...
Den forsto jeg ikke helt? Mener du DonTomaso er moderne? Eller at hetero menn flest bryr seg?

Hvis du ikke har lagt merke til det, så er ikke den typiske mann lenger en mann som har jobbet i gruver i 25år og ikke gjør annet enn å se på porno. De fleste menn nå for tiden har faktisk "homse-tendenser" som den erke hetero mannen med fobier mot alt rosa/lilla ville sagt.
Hvis homo er et skjellsord er leverpostei også