Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  468 40511
Hvilke "leger" vurderer å kalle abort fostermord?

"Hei doktor, jeg tror jeg er gravid. Men jeg kan ikke få barn nå, jeg kan bare ikke. Hjelp meg!"
"Jaha, frøken. Jeg kan utføre et fostermord, avtal time i resepsjonen."
?
Jeg er For abort.
Fint at du meiner det, men du argumenterer ut frå religion. No er realiteten den at fosteret *kan* ikkje snakke og har neppe følelser å snakke om på 3-månedersstadiet. Det kan antakeleg reagere på stimuli - på samme måte som lågareståande dyr, som husfluger reagerer på stimuli - gjennom refleksar. Difor blir det argumentet med "var du i barnets situasjon, og kunne snakke, ville du bedt om å ikke bli tatt av dage" totalt tåpelig, ettersom det ikkje er realiteten. Samme gjeld ordvalget ditt - mordvåpen. Hormon kan omtalast som mykje rart...
Vis hele sitatet...
Sitat av hyys
Tull: Tror ikke å argumentere med sitat fra religiøse skrifter er riktig. Vi vet alle hva bibelen måtte ha og si for en slik sak.
Ifølge bibelen, er det faktisk synd å runke også! Så den har vel de fleste gidd opp for lengst!

Det blir litt det samme som å argumentere fra FRP sitt partiprogram i en innvandrersak!

Har heller troen på personlige oppfatninger og meninger i en slik diskusjon.
Vis hele sitatet...
hvorfor skal ikke jeg få legge frem mitt syn på abort dersom det er basert på religiøse skrifter? Det er en personlig oppfatning av saken som jeg har, basert på mitt eget livssyn, min religion og hva jeg velger å tro på. I denne saken blir det spurt om du syns abort er rett eller galt, evt HVORFOR du syns det. Jeg mener abort er feil fordi jeg ser på det som drap av et ufødt barn.
Sitat av tull
hvorfor skal ikke jeg få legge frem mitt syn på abort dersom det er basert på religiøse skrifter? Det er en personlig oppfatning av saken som jeg har, basert på mitt eget livssyn, min religion og hva jeg velger å tro på. I denne saken blir det spurt om du syns abort er rett eller galt, evt HVORFOR du syns det. Jeg mener abort er feil fordi jeg ser på det som drap av et ufødt barn.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne bruke det faktum at bibelen ikke liker abort som grunn for at du ikke liker det heller, selv om jeg finner skremmende at det finnes tilsynelatende oppegående mennesker som bruker en eldgammel hokus-pokus-bok til å gjøre rede for holdepunkter i livene sine. Men for all del, du kan mene hva du vil.
Og bare fordi det ikke kan sies mange ganger nok, et tre måneder gammelt foster er like mye et menneske som mel er et brød.
Sist endret av Sot-Jo; 30. januar 2008 kl. 17:43.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Sot-Jo
Du må gjerne bruke det faktum at bibelen ikke liker abort som grunn for at du ikke liker det heller,
Vis hele sitatet...
Hadde du bare hatt vett på å stoppe etter den delen.

Tull har begrunnet sitt syn med religiøs overbevisning, og at brukere igjen og igjen skriver "men det synes jeg er teit!" i nye finurlige vendinger fører ikke til noen god diskusjon.
Sitat av fabianca
Hadde du bare hatt vett på å stoppe etter den delen.

Tull har begrunnet sitt syn med religiøs overbevisning, og at brukere igjen og igjen skriver "men det synes jeg er teit!" i nye finurlige vendinger fører ikke til noen god diskusjon.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke problemet. Tull argumenterer utelukkende pga religiøs overbevisning, og jeg svarer at jeg ikke er enig i det og at jeg syns det er galt og bruke bibelen til å styre sitt eget liv. Beklager om det er jeg som er trangsynt her, men jeg ser ikke problemet.

Og når du skriver at "men jeg syns det er teit å synes at argumentering utifra religiøs overbevisning er teit!" i en finurlig vending, så kan jeg ikke si at du er stort bedre enn meg når det kommer til å tilføre noe nytt i diskusjonen.
Sitat av Sot-Jo
Du må gjerne bruke det faktum at bibelen ikke liker abort som grunn for at du ikke liker det heller, selv om det er skremmende at det finnes tilsynelatende oppegående mennesker som bruker en eldgammel hokus-pokus-bok til å gjøre rede for holdepunkter i livene sine. Men for all del, du kan mene hva du vil.
Og bare fordi det ikke kan sies mange ganger nok, et tre måneder gammelt foster er like mye et menneske som mel er et brød.
Vis hele sitatet...
Jeg vil først og fremst påpeke at jeg har et positivt syn på abort sålenge det foreligger innenfor gitte rammer. Videre merker jeg meg at temperaturen i denne diskusjonen her er blitt temmelig høy, og egentlig har jeg ingenting imot det. Så grunnen til at jeg skriver dette her må være fordi jeg kjeder meg.

Når det trekkes fram leveregler fra kristen hold vil jeg bare påpeke at folk ikke må falle i fellen og dra alle over en kam. Selv er jeg for naturvitenskapen, men kan allikevel ikke avfeie det faktum at folk har forskjellige livssyn på kloden vår. Og til de kristnes forsvar vil jeg bare opplyse om at abort-debatten er en komplisert moralsk spørsmål som vekker forskjellige tolkninger av når et liv er påbegynt - dermed er det også belyst.

Videre vil jeg poengtere at det finnes ulike religioner som også binder seg ved leveregler i sin tro, deriblant kan en dra sammenligning med kristendom og buddhisme. Forskjellene her ligger i denne debatten om selve trosretningen, derav kristne følger bibelens leveregler eller de 10 bud som det også kalles, mens buddhistene har fem bud som anses som deres leveregler.

De fem levereglene kort oppsummert er: Avstå fra å drepe; avstå fra å stjele; avstå fra uansvarlig seksuell omgang; avstå fra løgn og avstå fra å drikke alkohol. Videre er det flere faktorer som ligger til grunne for betydningen av disse levereglene som utgjør trosretningens budskap, men de går vi ikke inn på nå.

Det som derimot er et faktum, er at buddhismen på lik linje med kristendommen i sin egentlige forstand er imot abort. Likevel presiseres det på andre forhold ved dette området som spesielt bør vektlegges:

Levereglene er på en måte veldig gamle moralske spørsmål som mennesket alltid har vært opptatt av. Dette med abort og prevensjon er på en måte nye etiske temaer som på nytt utfordrer våre holdninger. Dette gjelder både kristne og andre troende like mye som nøytrale vitenskapsfolk og tilhengere av disse.

Dillemaet er egentlig såvidt jeg har forstått selve definisjonen på når livet starter, og som argument forsvares på naturvitenskapelig hold at livet ennå ikke er begynt å utvikle seg i den forstand at det er mangel på kognitive evner ved de første 12 ukene, og gradvis utvikles i fosteret etter dette. I den religiøse forstand påberopes livet allerede begynt idet kvinnen er blitt gravid, av den enkle grunnen at beviset for at dette fosteret er et liv allerede da kommer tilsyne etter fødsel, og at selve utviklingen i kvinnens livmor er begynnelsen på dette livet. Disse for- og mot-argumentasjoner kan derfor beskrives som å tilhøre et grenseland.

Som en klar regel er vel alle imot drap, ikke bare de religiøs troende men også tilhengere av naturvitenskap og andre ikke-troende. Alle har sine forskjellige meninger og ytringer etter deres grunnleggende livssyn og eventuellt personlig forhold tilknyttet temaet, men jeg sier meg enig med enkelte buddhisters tolkning av debatten. Den lyder så:

Når det gjelder spørsmål som ligger i grenseland, er det tilslutt alltid opp til hver enkelt og ens egen samvittighet. Det bør ikke være interessant for noen religion idag å fordømme andre mennesker eller detalj-styre folk på områder som ikke angår religionens egentlige innhold.

Ulike tolkninger av innholdet vil fortsette å være problematisk en stund til tenker jeg meg. Om ikke et tre måneder gammelt foster er like mye menneske som mel er for et brød, vil jeg påstå at mel blir ikke et brød uten å bakes. Det er vel ingen tvil om at dette fosteret er bakt allerede, den står til heving og er klar til å tas ut av ovnen.
Sist endret av paranoy; 30. januar 2008 kl. 18:06.
Sitat av Poke
Hvilke "leger" vurderer å kalle abort fostermord?

"Hei doktor, jeg tror jeg er gravid. Men jeg kan ikke få barn nå, jeg kan bare ikke. Hjelp meg!"
"Jaha, frøken. Jeg kan utføre et fostermord, avtal time i resepsjonen."
?
Vis hele sitatet...

Leger har ikke lov til å uttale seg om det. Hvis man vil ta abort har ikke legen lov til å løfte så mye som et øyebryn uansett om de er personlig for eller imot abort.
det valget er helt og holdent opp til jenta.
Sitat av Sot-Jo
Jeg ser ikke problemet. Tull argumenterer utelukkende pga religiøs overbevisning, og jeg svarer at jeg ikke er enig i det og at jeg syns det er galt og bruke bibelen til å styre sitt eget liv. Beklager om det er jeg som er trangsynt her, men jeg ser ikke problemet.
Vis hele sitatet...
hvorfor skal det være galt å bruke bibelen som retningssnor for sitt eget liv?
de 10 bud er basert på kjærlighet til nestemennesker og har som formål å formidle fred... selv mange ikke-kristne finner rettledning i disse budene. Syns dessuten det er trist å se en slik mangel på respekt ved at du kaller bibelen for en "eldgammel hokus-pokus-bok". det gjør i det hele tatt at hele argumenteringen din mister seriøsiteten.
Sier meg enig Tull! Selv om en ikke bør tolke bibelen ordrett, har den utrolig mange gode moraler
Om bibelen har gode etiske leveregler, så betyr det fortsatt ikke at man bør grunnlegge sine handlinger i denne.

Hvorfor la være å drepe en person:

a) Fordi det strider mot et av de ti bud.
b) Fordi det vil vorde den vedkommende uopprettelig skade, og mest sannsynlig gjøre litt vondt.
c) fordi det er ulovlig i Norge.
For mye mennesker.
ja til tvungen abort!
Sitat av Bernhard
c) fordi det er ulovlig i Norge.
Vis hele sitatet...
Du misser poenget. Lovgivningen i Norge (c)) bør på akkurat samme måte være på grunn av b), og ikke a).
Sitat av egeulf
Hvis man skal basere grensen for abort på et rent visuelt grunnlag, så er man langt, langt, langt ute å kjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg mener bare at det er mye værre å drepe en klump, enn å drepe noe som faktisk ser ut som et menneske
Akkurat som at jeg syns det er mye lettere å knerte kaniner og kattunger før de har fått øyne. Eller en kylling, før den har fått fluffy pels.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Sot-Jo Vis innlegg
Du må gjerne bruke det faktum at bibelen ikke liker abort som grunn for at du ikke liker det heller, selv om jeg finner skremmende at det finnes tilsynelatende oppegående mennesker som bruker en eldgammel hokus-pokus-bok til å gjøre rede for holdepunkter i livene sine. Men for all del, du kan mene hva du vil.
Og bare fordi det ikke kan sies mange ganger nok, et tre måneder gammelt foster er like mye et menneske som mel er et brød.
Vis hele sitatet...
Ha litt respekt. Bibelen er verdens mest solgte bok, og har MANGE bra ting i seg også for dere som elsker å google etter bibelske motsigelser, gammeltestamentlige lover og regler som er absurde i dag og skylde på dagens kristne at kirka har blitt brukt som et verktøy for maktmisbruk og utnyttelse opp i gjennom historien.

Gleder meg til den dagen Darwinismen også havner i "religion, livssyn og etikk"-bøkene, for det er akkurat det det er.

Jeg er forresten i mot abort. Ikke 100 % sikker på om jeg vil forby det i Norge eller ikke, fordi jeg vet at andre ikke har de samme meningene som meg, men syns det er absurd at det "dør" titusentalls foster hvert år. Kilde, "Unge gravide: Én av to tar abort!" (og anbefalt lesing)
Dersom en kvinne/jente vil ta abort, er det en grunn til det, og den er som oftest at de ikke er i stand til å ta vare på barnet. Om en person ikke kan ta vare på barnet, er det mye bedre å ikke få det. Hvorfor risikere å ødelegge resten av livet sitt og evt. livet til barnet ved å ta vare på det? Dette er et typisk tilfelle hos unge gravide idag. Å Utsette/ødelegge utdannelsen og lignende vil få store konsekvenser for fremtiden, og alt dette pga. noe som pleier å være et feiltrinn.
Det er en grunn til at alderen regnes fra barnet er født og ikke fra dagen man har samleie.
Sist endret av petterdass; 28. november 2009 kl. 16:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Ha litt respekt. Bibelen er verdens mest solgte bok, og har MANGE bra ting i seg også for dere som elsker å google etter bibelske motsigelser, gammeltestamentlige lover og regler som er absurde i dag og skylde på dagens kristne at kirka har blitt brukt som et verktøy for maktmisbruk og utnyttelse opp i gjennom historien.
Vis hele sitatet...
Då får jaggu du ha respekt for at eg ikkje vil at livet mitt skal bli definert av den boka. Du står fritt til å ikkje ta abort, men ikkje tving meg til å følgje samme verdisettet som deg.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Gleder meg til den dagen Darwinismen også havner i "religion, livssyn og etikk"-bøkene, for det er akkurat det det er.
Vis hele sitatet...
Det er så brutalt feil at det er trist å lese. Darwin sine teorier er ekstremt godt fundamentert, og alle tegn vi finner - fra fossiler til genene og slektskapet mellom dyr og planter tyder på at Darwin hadde rett. Det er en ekstremt velfundamentert teori.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Ha litt respekt. Bibelen er verdens mest solgte bok, og har MANGE bra ting i seg også for dere som elsker å google etter bibelske motsigelser, gammeltestamentlige lover og regler som er absurde i dag og skylde på dagens kristne at kirka har blitt brukt som et verktøy for maktmisbruk og utnyttelse opp i gjennom historien.
Vis hele sitatet...
Bibelen konkurerer med Maos Lille Røde om å være den mest solgte boken - men jeg ser ikke at du foreslår vi også burde holde i tankene at også den boken har mange bra ting i seg?

Bibelen er en pottpuri av grusomheter, rariteter og noen elementer som dagens øyne vil se på som bra. Men hva i all verden skulle være poenget i å *anvende* denne pottpurien i dagens samfunn? Tydeligvis argumenter ikke de bibeltro engang for bibelen som kilde til god moral - så hvorfor ikke bare argumentere for hva som er god moral uten å trekke inn dette som blir så irrelevant da?

Sitat av Nimrad Vis innlegg
Gleder meg til den dagen Darwinismen også havner i "religion, livssyn og etikk"-bøkene, for det er akkurat det det er.
Vis hele sitatet...
Spørs hva du mener med "Darwinisme".

Den vitenskapelige teorien om evolusjon kan fortelle oss like mye om etikk som teorien om gravitasjon kan.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Ha litt respekt. Bibelen er verdens mest solgte bok, og har MANGE bra ting i seg (...)
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal jeg respektere en bok som ikke respekterer meg?
Bra tråd, kommer til å bli mer og mer aktuelt dette i årene som kommer.
Abortloven kom i 1978 tror jeg. Den ble utformet for passe til datidens situasjon for kvinner. Men det er nok grunn til å tro at situasjonen har endret seg på 30 år.... Jeg er ikke i mot abort hvis følgende kriterier er lagt til grunn.(kopi wikipedia)

a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse
b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon
c) det er stor fare for sykdom hos barnet (også kalt "eugenisk indikasjon")
d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest
e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

Dette er vell å merke fra uke 12.
Det er ett punkt som jeg føler blir missbrukt en del i dagens situasjon, punkt B. Dette punktet tror jeg med fordel burde vært strammet inn. Jeg er totalt i mot abort i situasjoner der det ikke passer å få en unge pga. utdanning, uheldig på byen, ikke gidda bruke prevensjon osv. Individets lathet skal ikke gå på bekostning av ett liv (for meg er det ett liv). Samme faen hvor mye det blir hevdet at det er en celleklump osv.
Dama er snart lege og sier hun aldri ville ha utført abort på noen med ett friskt foster og grei livssituasjon. I dagens Norge hvor vi har det så bra er det nok dessverre en del sånne latskaps-aborter.
Har selv sett foster på ulike stadier på krukker, preservert på formalin og sprit, må ærlig innrømme det går kaldt nedover ryggen. Spesielt på foster over 13-14 uker. En annen ting er jo om kunnskapen har endret seg på de 30 åra. Vil fosteret i en senabort kjenne smerte ? I dag vet vi at foster har smertefølelse osv. Hva vet man om 30 år til.....? Det burde kanskje vært noe føre var prinsipp i bunn av dette. Kanskje mer forskning på hvordan avlivingen foregår på senaborter.........tross alt blir det jo faktisk født premature unger ned til uke 23....jævlig skeptisk til abort en uke før liksom.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jepsi pepsi.
Vis hele sitatet...
Helt enig deg der.

Hvorfor skulle det i noen situasjon være feil? Hva så om du ble gravid i fylla, om du ikke vil eller klarer å ta vare på barnet er det mye bedre for barnet om du tar abort!

Sinnsykt synd at så mange jenter føler skam eller dårlig samvittighet etter abort! De gjorde det rette valget! Passer det ikke å ha barn, passer det ikke å ha barn!

(Nå skal det sies at det skjer en del hormonelt når du blir gravid, og når du tar abort, så jeg mener på ingen måte at det er feil å bli deprimert om du må fjerne barnet, det er jo en naturlig reaksjon.)

Sitat av Brulte Vis innlegg
Bra tråd, kommer til å bli mer og mer aktuelt dette i årene som kommer.
Abortloven kom i 1978 tror jeg. Den ble utformet for passe til datidens situasjon for kvinner. Men det er nok grunn til å tro at situasjonen har endret seg på 30 år.... Jeg er ikke i mot abort hvis følgende kriterier er lagt til grunn.(kopi wikipedia)

a) det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse
b) kvinnen har en vanskelig livssituasjon
c) det er stor fare for sykdom hos barnet (også kalt "eugenisk indikasjon")
d) graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest
e) mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

Dette er vell å merke fra uke 12.
Det er ett punkt som jeg føler blir missbrukt en del i dagens situasjon, punkt B. Dette punktet tror jeg med fordel burde vært strammet inn. Jeg er totalt i mot abort i situasjoner der det ikke passer å få en unge pga. utdanning, uheldig på byen, ikke gidda bruke prevensjon osv. Individets lathet skal ikke gå på bekostning av ett liv (for meg er det ett liv). Samme faen hvor mye det blir hevdet at det er en celleklump osv.
Dama er snart lege og sier hun aldri ville ha utført abort på noen med ett friskt foster og grei livssituasjon. I dagens Norge hvor vi har det så bra er det nok dessverre en del sånne latskaps-aborter.
Har selv sett foster på ulike stadier på krukker, preservert på formalin og sprit, må ærlig innrømme det går kaldt nedover ryggen. Spesielt på foster over 13-14 uker. En annen ting er jo om kunnskapen har endret seg på de 30 åra. Vil fosteret i en senabort kjenne smerte ? I dag vet vi at foster har smertefølelse osv. Hva vet man om 30 år til.....? Det burde kanskje vært noe føre var prinsipp i bunn av dette. Kanskje mer forskning på hvordan avlivingen foregår på senaborter.........tross alt blir det jo faktisk født premature unger ned til uke 23....jævlig skeptisk til abort en uke før liksom.
Vis hele sitatet...

At du i det hele tatt bruker det idiotiske utrykket "latskapsaborter" gjør meg litt redd. Tror du virkelig det er sånn det foregår? At en slask av en fjortissjente merker at hu er gravid, så hu stikker på "drop-in" abortklinikk og hopper dansende ut til neste utested for å smelle seg på tjukka igjen? Abort er en tung og følelsesladet beslutning som aldri kan bli degradert til en handling som følge av rein latskap! Har en jente gått så langt som å vurdere en abort, er det i de aller fleste tilfeller god grunn til det!
Sist endret av fetter; 28. november 2009 kl. 16:47.
jeg har tatt en selvbestemt abort, da var jeg på psprøyta men klarte jaggu å bli gravid uansett.
Jeg var 17 år, og absolutt ikke klar for å få barn. Derfor bestemte jeg og kjæresten min at det var nok bedre å ta abort, og bli ferdig med utdanning å se om forholdet var noe å satse på framover, altså at det holdt. Siden vi var (og fortsatt er) ganske så unge.

Har også hatt en spontanabort (absolutt ikke artig), da viste jeg ikke engang at jeg var gravid. Da også på sprøyta. Mirakel kansje?:P Kondom er finfin ting.

Så jeg er absolutt for abort altså.
At du i det hele tatt bruker det idiotiske utrykket "latskapsaborter" gjør meg litt redd. Tror du virkelig det er sånn det foregår? At en slask av en fjortissjente merker at hu er gravid, så hu stikker på "drop-in" abortklinikk og hopper dansende ut til neste utested for å smelle seg på tjukka igjen? Abort er en tung og følelsesladet beslutning som aldri kan bli degradert til en handling som følge av rein latskap! Har en jente gått så langt som å vurdere en abort, er det i de aller fleste tilfeller god grunn til det![/quote]

Synes ikke det er noe særlig grunn for å ta abort hvis det tilfeldigvis ikke passer. Da snakker jeg ikke om jenter under en viss alder som ikke er modne i knollen. ( Vi er ikke modne i knollen før vi er en viss alder over 20, men greier ikke alle over en kam her). Det må være lov å bruke hue....man kan ikke gå gjennom livet å gjøre hva man vil uten at det får konsekvenser.

Når det gjelder ditt syn på mitt uttrykk om latskapsaborter synes jeg din kommentar er like idiotisk som min. Hvor gammel er du?
For enkelte er abort følelsesladet, for andre ikke.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Synes ikke det er noe særlig grunn for å ta abort hvis det tilfeldigvis ikke passer. Da snakker jeg ikke om jenter under en viss alder som ikke er modne i knollen. ( Vi er ikke modne i knollen før vi er en viss alder over 20, men greier ikke alle over en kam her). Det må være lov å bruke hue....man kan ikke gå gjennom livet å gjøre hva man vil uten at det får konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Så foreldre skal måtte få barn fordi de må "ta konsekvensene for sine handlinger"? Høres allerede ut som en sunn barndom IMHO. At folk ikke vil ha barn ser jeg på som mer enn nok grunn til ikke å få det, det er nok barn som har dårlige foreldre som det er.
Sist endret av sqrt; 29. november 2009 kl. 13:32.
Jeg synes ikke det er noe særlig grunn for å få barn hvis alt som hindrer en i å ta abort er at en verken er fattig, syk, blitt voldtatt eller noe annet som gir bli kvitt graviditet uten moralske kvaler-frikort.

Et barn burde aldri være et resultat av en slik råtten handling-konsekvens-etikk som du presenterer. «Du fikk som fortjent når du puler rundt uten gummi.» Eller var det kanskje ikke helt slik du mente? Vel, det er slik det kan forstås.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du tar opp hvordan fostrene ser ut på ulike stadier. Det etiske grunnlaget for når celleklumpen går over til å bli et individ med rettigheter på linje med moren bør ikke avgjøres av noe estetisk.

«Individets lathet skal ikke gå på bekostning av ett liv (for meg er det ett liv).» Jeg er ikke sikker på hva jeg misliker mest. At du snakker om individets lathet som en direkte årsak til at man tar abort, eller det at du opphever Livet(tm) som noe stort og enestående, noe som er mer verdt enn morens vel og vilje. Å i det hele tatt bruke «liv» uten å i det minste forsøke å problematisere begrepsdefinisjonen er helt håpløst hvis man skal diskutere prinsipper.

Her kommer litt lesestoff hvis man er interessert i debatten på et litt annet nivå enn «det er dumt å drepe barn, altså». Artiklene er en del av en brevveksling som sto på trykk i Morgenbladet tidligere i år.

http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BREVVEKSLINGEN
http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BREVVEKSLINGEN
http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BREVVEKSLINGEN
http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BREVVEKSLINGEN

Uenig eller ikke, disse burde bidra til en nyansering av problemstillingen.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Jeg synes ikke det er noe særlig grunn for å få barn hvis alt som hindrer en i å ta abort er at en verken er fattig, syk, blitt voldtatt eller noe annet som gir bli kvitt graviditet uten moralske kvaler-frikort.

Et barn burde aldri være et resultat av en slik råtten handling-konsekvens-etikk som du presenterer. «Du fikk som fortjent når du puler rundt uten gummi.» Eller var det kanskje ikke helt slik du mente? Vel, det er slik det kan forstås.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du tar opp hvordan fostrene ser ut på ulike stadier. Det etiske grunnlaget for når celleklumpen går over til å bli et individ med rettigheter på linje med moren bør ikke avgjøres av noe estetisk.

«Individets lathet skal ikke gå på bekostning av ett liv (for meg er det ett liv).» Jeg er ikke sikker på hva jeg misliker mest. At du snakker om individets lathet som en direkte årsak til at man tar abort, eller det at du opphever Livet(tm) som noe stort og enestående, noe som er mer verdt enn morens vel og vilje. Å i det hele tatt bruke «liv» uten å i det minste forsøke å problematisere begrepsdefinisjonen er helt håpløst hvis man skal diskutere prinsipper.

Her kommer litt lesestoff hvis man er interessert i debatten på et litt annet nivå enn «det er dumt å drepe barn, altså». Artiklene er en del av en brevveksling som sto på trykk i Morgenbladet tidligere i år.

http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BREVVEKSLINGEN
http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BREVVEKSLINGEN
http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BREVVEKSLINGEN
http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BREVVEKSLINGEN

Uenig eller ikke, disse burde bidra til en nyansering av problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Om man skal diskutere på grunnlag av situasjonen i forkant av da loven ble vedtatt så er temaet lite interessant. Dette kan man lese i utallige bøker tidsskrifter osv. Som jeg har nevnt/vært inne på tidligere er vell kanskje situasjonen i dag (2009) annerledes en i 1978 for kvinner. Jeg mener det er på det grunnlaget man bør ta en sånn diskusjon.
Når det gjelder linkene så er det jo greit å lese om temaet uten at dette rokker ved mitt standpunkt. Nyansering? Ja, enig.
Ordet tabu blir brukt, jeg er enig i at det er tabu rundt det å ta abort. Men det er også tabu å ytre seg negativt mot ENKELTE deler av abortloven, det er tydelig.

Ellers synes jeg du tar det jeg sier ut av kontekst og gjør det ekstremt. Jeg kjenner flere som har tatt opp til flere aborter på kort tid fordi de ikke har gidda å kjøpe angrepiller eller bruke andre preventiver. Var det dette som var meningen med abortloven da den kom i 1978 ?
FOR!
ellers hadde jeg vært far nå
Vil kvinnen ikke ha barnet så skal da barnet slippe å bli født. Abort er ikke noe enkelt noe, jeg kjenner ingen som har tatt abort med letthet, men derimot noen som har tatt det veldig tungt og noen som valgte å beholde barnet for så og slite veldig (trur folk flest ike tenker på hvor hardt det faktisk er å få barn, hvor mye stress det kan føre med seg, men det skal vi lissom ikke snakke om siden barn er mirakler osv.). Det er faktisk fult mulig å bli gravid selv om man bruker beskyttelse, skal man da 'straffes' om man blir gravid men er over 20 og i en ok livssituasjon? Skal man da plutselig ikke ha valget selv selv om man prøvde å unngå å bli gravid? Det blir for dumt.
Vi skal være kjempeglade for at det ikke er som i Russland, der tar de aborter inntil 2 uker før termin. Har lest litt om emnet og det er ganske hårreisende en del av det som skjer. Fks. hender det at gifta som blir satt i barnet ikke har virket skikkelig før ungen kommer ut pga. vanskeligheter med å sette sprøyter inni kroppen på moren. Da legger man ungen til siden og venter til det er over.......dette er bare unntaksvis, men at det skjer er jo helt vilt.

Kanskje det er fornuftig i Russland tross alt...........kvinner i Russland har en helt annen hverdag en kvinner i Norge.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Om man skal diskutere på grunnlag av situasjonen i forkant av da loven ble vedtatt så er temaet lite interessant. Dette kan man lese i utallige bøker tidsskrifter osv. Som jeg har nevnt/vært inne på tidligere er vell kanskje situasjonen i dag (2009) annerledes en i 1978 for kvinner. Jeg mener det er på det grunnlaget man bør ta en sånn diskusjon.
Vis hele sitatet...
Hm? Hvor vil du? Og hva er så radikalt forskjellig i 2009 fra 1978, bortsett fra at verden er mer overbefolket?
Ordet tabu blir brukt, jeg er enig i at det er tabu rundt det å ta abort. Men det er også tabu å ytre seg negativt mot ENKELTE deler av abortloven, det er tydelig.
Vis hele sitatet...
Problemet med å angripe abortloven, bortsett fra å si seg uenig og dermed indirekte påføre seg selv kraftigere etiske spilleregler, er at den sørger for at en kvinne har rett til å bestemme over sin egen kropp. Dette burde være urokkelig. Uansett hvor mye det blir misbrukt. Uansett hvor mye smerte et foster kan føle. Ny forskning hvor det eventuelt avdekkes at barnet er mer utviklet enn tidligere antatt på ulike tidspunkt av svangerskapet burde legges til grunn for en enda vanskeligere avgjørelse for den aktuelle kvinnen, ikke en strengere lovforskrift som innskrenker retten hennes til å bestemme over egen kropp.

Ellers synes jeg du tar det jeg sier ut av kontekst og gjør det ekstremt. Jeg kjenner flere som har tatt opp til flere aborter på kort tid fordi de ikke har gidda å kjøpe angrepiller eller bruke andre preventiver
Vis hele sitatet...
Ut av kontekst? Ekstremt? Dette er etikk- og prinsippdebatt. Konsekvenser trekkes langt for å markere hvorfor jeg er uenig. Personlige erfaringer er så bort i natta irrelevant, selv om det er utopisk å fullstendig kunne distansere seg fra dem. Ikke bruk de som argument, i alle fall. Lovgivning skal ikke endres fordi noen du kjenner angivelig har tatt «latskapsabort» og ikke har noen kvaler med dét.

Var det dette som var meningen med abortloven da den kom i 1978 ?
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på valgfriheten, også til å gjøre andre valg enn de som er oppfattet som moralsk riktig av pro-life-siden, så JA! Et høyt og skingrende JA!


edit: Glem det. Eller glem i alle fall å få flere svar. Jeg melder meg ut av debatten etter ditt siste innlegg. Spesielle tilfeller hvor legene ikke greier å utføre aborter skikkelig i siste del av svangerskapet? «Hallo» er et dårlig argument, men: hallo?
Sist endret av egeulf; 29. november 2009 kl. 17:13.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Hm? Hvor vil du? Og hva er så radikalt forskjellig i 2009 fra 1978, bortsett fra at verden er mer overbefolket?
Problemet med å angripe abortloven, bortsett fra å si seg uenig og dermed indirekte påføre seg selv kraftigere etiske spilleregler, er at den sørger for at en kvinne har rett til å bestemme over sin egen kropp. Dette burde være urokkelig. Uansett hvor mye det blir misbrukt. Uansett hvor mye smerte et foster kan føle. Ny forskning hvor det eventuelt avdekkes at barnet er mer utviklet enn tidligere antatt på ulike tidspunkt av svangerskapet burde legges til grunn for en enda vanskeligere avgjørelse for den aktuelle kvinnen, ikke en strengere lovforskrift som innskrenker retten hennes til å bestemme over egen kropp.

Ut av kontekst? Ekstremt? Dette er etikk- og prinsippdebatt. Konsekvenser trekkes langt for å markere hvorfor jeg er uenig. Personlige erfaringer er så bort i natta irrelevant, selv om det er utopisk å fullstendig kunne distansere seg fra dem. Ikke bruk de som argument, i alle fall. Lovgivning skal ikke endres fordi noen du kjenner angivelig har tatt «latskapsabort» og ikke har noen kvaler med dét.

Hvis du tenker på valgfriheten, også til å gjøre andre valg enn de som er oppfattet som moralsk riktig av pro-life-siden, så JA! Et høyt og skingrende JA!


edit: Glem det. Eller glem i alle fall å få flere svar. Jeg melder meg ut av debatten etter ditt siste innlegg. Spesielle tilfeller hvor legene ikke greier å utføre aborter skikkelig i siste del av svangerskapet? «Hallo» er et dårlig argument, men: hallo?
Vis hele sitatet...
Du burde holdt deg langt vekke fra debatten fra begynnelsen av. Det som går som en rød tråd gjennom hele greia er individets rett, koste hva det koste vil. I Russland har de tatt dette til det ekstreme. Har stilt en del spørsmål i løpet av tråden, foreløpig lite eller ingen svar, kun dette med individets rett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Du burde holdt deg langt vekke fra debatten fra begynnelsen av. Det som går som en rød tråd gjennom hele greia er individets rett, koste hva det koste vil. I Russland har de tatt dette til det ekstreme. Har stilt en del spørsmål i løpet av tråden, foreløpig lite eller ingen svar, kun dette med individets rett.
Vis hele sitatet...
Så du skal avgjere at kun dei som er einige med deg skal få delta i debatten...? Interessant standpunkt.

Forøvrig er det gjort ei avveging mellom rettane til to parter - fosteret og kvinna. I Noreg har vi sagt at før veke 12 så veg hensynet til kvinna så tungt at sjølvbestemt abort er legalt, uavhengig av årsak. Etter det krevst det betre grunngjeving.

At du vel å dra inn kva dei har gjort i russland ser eg på som eit forsøk på å avspore debatten; det er ingen som har tatt til orde for ei ekstrem liberalisering (eit par veker har eg sett enkelte nemne, men ikkje stort meir).
Sitat av Brulte Vis innlegg
Du burde holdt deg langt vekke fra debatten fra begynnelsen av. Det som går som en rød tråd gjennom hele greia er individets rett, koste hva det koste vil. I Russland har de tatt dette til det ekstreme. Har stilt en del spørsmål i løpet av tråden, foreløpig lite eller ingen svar, kun dette med individets rett.
Vis hele sitatet...
Hvis du forventer svar så svarer du gjerne på andres spørsmål!
Les innlegget til Egeulf igjen så leter du etter spørsmål og faktisk svarer.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Synes ikke det er noe særlig grunn for å ta abort hvis det tilfeldigvis ikke passer.
Vis hele sitatet...
I rest my case.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Då får jaggu du ha respekt for at eg ikkje vil at livet mitt skal bli definert av den boka. Du står fritt til å ikkje ta abort, men ikkje tving meg til å følgje samme verdisettet som deg.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvorfor du gidder å plumpe ut med det her? Jeg har aldri tvunget noen til noe (les: er STERKT i mot abort, men usikker på om andre bør tvinges til å ikke kunne ta abort, selv om det i mine øyne er "drap"). Er det noe jeg har så er det FULL respekt for at andre har ulike syn enn meg, men når ei bok jeg baserer livet mitt på blir presentert som hjernedød av folk som har plukket ting ut av kontekst og stemplet den som sær.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er så brutalt feil at det er trist å lese. Darwin sine teorier er ekstremt godt fundamentert, og alle tegn vi finner - fra fossiler til genene og slektskapet mellom dyr og planter tyder på at Darwin hadde rett. Det er en ekstremt velfundamentert teori.
Vis hele sitatet...
Ord mot ord. Har hørt seriøse og respekterte forskere være uenige. Så sånn er nå det. Men jeg kommer ikke til å opp den diskusjonen her, ettersom jeg er mindre interessert i å diskutere akkurat dette ettersom ikke noen av oss kommer til å endre synspunkt eller komme opp med bevis for det ene eller det andre.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Bibelen konkurerer med Maos Lille Røde om å være den mest solgte boken - men jeg ser ikke at du foreslår vi også burde holde i tankene at også den boken har mange bra ting i seg?
Vis hele sitatet...
Interessant. Tror dog det er litt andre hensikter bak folk som kjøper den boka da? Ser at det er er veldig populært turistsuvenir f.eks. Jeg foreslår den ikke fordi jeg aldri har lest den, nesten heller ikke hørt om den.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Bibelen er en pottpuri av grusomheter, rariteter og noen elementer som dagens øyne vil se på som bra. Men hva i all verden skulle være poenget i å *anvende* denne pottpurien i dagens samfunn? Tydeligvis argumenter ikke de bibeltro engang for bibelen som kilde til god moral - så hvorfor ikke bare argumentere for hva som er god moral uten å trekke inn dette som blir så irrelevant da?
Vis hele sitatet...
Er blitt ganske lei "bedrevitere" som sitter på nettet og trekker fram tilfeldige bibelvers de har googlet eller lest fra diverse blogger til folk som vier livet sitt til å finne ting i bibelen som er drøye/motsier seg selv. Sier det ikke til deg, fordi nå har du ikke kommet med noen påstander, men heller et spørsmål. I like it! Skal forklare kjapt hvordan det funker. (skyt meg hvis jeg sier noe feil, har ikke 100% roen på hele bibelen jeg heller)
For en del tusen år siden var det GANSKE annerledes kultur enn det er nå og derfor veldig forskjellige lover og regler i forhold til det vi er vant til i dag. Gud satte masse regler og lover som ikke i det heeele tatt passer inn i dagens samfunn. Jeg blir sjokka hver gang jeg leser hvordan det var og hva slags grusomme lover Gud klarte å lage. Jeg vil tro 99% av alle DRØYE, utenkelige ting dere finner i bibelen kommer fra den tida. Tingen er bare den at Jesus kom, opphevde den gamle loven ved å dø for all synd, og innførte en ny lov, så alt man trenger nå er å tro på Jesus. Og, dere vet at alt i "den gamle pakt" bare gjaldt jødene og aldri har hatt noe med kristendommen å gjøre i det hele tatt?
Akkurat som at det ikke er noen grunn til å fnyse av nordmenn i dag pga jødeloven (som ble opphevet i 1851, bare 150 år siden) er det ingen grunn til å fnyse av kristne pga den gamle loven.

Takk for meg.

Vil poengtere igjen at jeg er verken interessert i å diskutere dette opp og ned i mente(fordi det fører ingen vei og jeg har ikke alle svarene, noe som er vanskelig når JEG plutselig er tiltalte og skal svare på anklager) eller prøve å omvende dere til det samme jeg mener. Det skal dere få lov til å gjøre selv.
Jeg er tilhenger av selbestemt abort, rett og slett fordi jeg setter en kvinnes rett til selvbestemmelse over egen kropp høyere enn noe annet. Synes det virker innmari inkonsekvent å si at man er for selvbestemt abort i "enkelte tilfeller", og legger til at det er jo snakk om "et liv". Hvis man mener at abort i utgangspunktet er drap, hvordan kan man da mene at det er mindre drap hvis enkelte forhold ligger til rette?
Man burde jo få velge selv om en parasitt skal få lov til å suge næring fra deg.
Om man er et sted i livet der man ikke kan gi barnet det livet en selv ønsker å gi det eller rett og slett ikke ønsker barn, så mener jeg at man kan få ta abort.
Jeg er for selvbestemt abort, men abort skal ikke være noen "angrepille nr 2" fordi man ikke gadd å kjøpe gummi o.l.

En av grunnene til jeg er for abort er at la oss si en 12-15 år gammel jente som nylig har kommet i puberteten blir voldtatt og blir gravid, og så skal hun ikke få ta abort pga av at dette er ett liv i magen hennes?
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Jeg er for selvbestemt abort, men abort skal ikke være noen "angrepille nr 2" fordi man ikke gadd å kjøpe gummi o.l.

En av grunnene til jeg er for abort er at la oss si en 12-15 år gammel jente som nylig har kommet i puberteten blir voldtatt og blir gravid, og så skal hun ikke få ta abort pga av at dette er ett liv i magen hennes?
Vis hele sitatet...
Så det er bare snakk om et menneskeliv hvis jenta har opptrådt "uansvarlig" og ellers er det greit og fint? Blir kvalm av hvordan folk skal moralisere på denne måten.

Og dere som mener at man kun skal få ta abort etter visse forhold, hvem skal kontrollere og overholde dette?
Hvis kondomet sprakk fordi man ikke hadde merket at det var gått ut på dato, og hvis det var 2,9 mil til nærmeste apotek og jenta var 17,5 år og gutten var midt i lærlingtiden og bygda hadde en slem barnehagetante, så synes jeg abort bør være greit. Er det 2,8 mil til apoteket får jenta ta konsekvenser av handlingene sine.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Ord mot ord. Har hørt seriøse og respekterte forskere være uenige. Så sånn er nå det. Men jeg kommer ikke til å opp den diskusjonen her, ettersom jeg er mindre interessert i å diskutere akkurat dette ettersom ikke noen av oss kommer til å endre synspunkt eller komme opp med bevis for det ene eller det andre.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje interessant med ord i vitenskapen. Vi har beviser, og dei peiker så totalt unisont i retning at Darwin hadde rett at dei som prøver å motargumentere det ser latterlige ut.

Det er ikkje slik at sannheita ligg ein stad midt i mellom om to likebyrdige personer diskuterer; ein av dei kan utmerka godt ta totalt feil.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje interessant med ord i vitenskapen. Vi har beviser, og dei peiker så totalt unisont i retning at Darwin hadde rett at dei som prøver å motargumentere det ser latterlige ut.

Det er ikkje slik at sannheita ligg ein stad midt i mellom om to likebyrdige personer diskuterer; ein av dei kan utmerka godt ta totalt feil.
Vis hele sitatet...
Kan godt være du har rett, jeg har ikke god peiling, men jeg har hørt seriøse, filnke forskere snakke i foredrag om bevis som peker i motsatt retning av Darwinismen. F.eks. at man har funnet våpen lagd av mennesker i samme is(?)lag som fossiler som visstnok skulle være mange millioner år.

MEN, jeg har ikke noe kilde å komme med, heller ikke særlig belest innen temaet siden det ikke er et av mine store interessefelt. Men jeg har hørt visse forskere mene at Darwinismens fall er rundt hjørnet.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Kan godt være du har rett, jeg har ikke god peiling, men jeg har hørt seriøse, filnke forskere snakke i foredrag om bevis som peker i motsatt retning av Darwinismen. F.eks. at man har funnet våpen lagd av mennesker i samme is(?)lag som fossiler som visstnok skulle være mange millioner år.

MEN, jeg har ikke noe kilde å komme med, heller ikke særlig belest innen temaet siden det ikke er et av mine store interessefelt. Men jeg har hørt visse forskere mene at Darwinismens fall er rundt hjørnet.
Vis hele sitatet...
Det er en haug med fundamentalistiske kristne som hevder dette, men de er ikke seriøse forskere. De argumenterer utifra det religionen deres krever. Bevisene for evolusjonsteorien er overveldende - men det finnes det tråder om på forumet alt. Titt heller på en av dem, eller se på talkorigins.org hvis du vil vite mer om emnet.
Jeg er absolutt for selvbestemt abort. Eneste forutsetning er at jenta ikke har oversteget de første 12 ukene av svangerskapet. Innen denne tidsfristen bør jenta selv få bestemme om hun vil bære fram barnet eller ei, med tanke på at barnet skal utvikles i nettopp hennes kropp.
skjønner ikke hvordan noen kan være i mot...
Argumentet for at amerikanske aborttilhenger kaller seg pro-choice, er at jenta skal ha valget selv. Det handler ikke om at abort er en bra ting, men at alternativet er verre. Og hadde man gjort abort forbudt, så hadde jentene måtte gjøre ting selv, få hjelp av folk som ikke var faglærte osv. Har noen blader gitt ut av punkere fra land der abort er forbudt, og flere av de inneholder DIY-abort oppskrifter.
Enkelt å greit Mot
Hvorfor drepe en av verdens fineste skapninger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dotten Vis innlegg
Enkelt å greit Mot
Hvorfor drepe en av verdens fineste skapninger?
Vis hele sitatet...
Hundrelapp på at du ikkje hadde sett forskjell på eit menneskeembryo og eit saueembryo etter 12 veker....