Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2945
Jeg sjekket nettopp telepriser.no og så at MTU troner på topp med abonnementet MTU Fri, ganske likt One Call faktura.

Jeg sitter i dag med Telenor FriFiks og FriFamilie. Slik jeg forstår det kan jeg bytte ut dette med MTU Fastpris og betale fast 398,- per md til alle samtaler innenlands, dette er garantert billligst for meg!

Er det noen som har erfaring med MTU Fastpris, eller MTU Fri? Vurderer å skaffe meg selv MTU Fastpris og dama som ikke bruker telefonen så mye (!) MTU Fri.
Har ikke erfaring, men har bestillt MTU Fri, og skal poste erfaring så snart jeg får tatt det i bruk. Gratis datatrafikk i eget nett er helt klart det som frister mest, sammen med telenor-roaming (i motsetning til onecall) Er man først i grisegrente strøk, er telenordekning suveren (ivertfall på vestlandet)
Dette MTU kommer til og gå konkurs etter cirka 1 år.. Ingen som husker kill bill abo som herjet for en stund siden? Gikk konkurs dem, og de var dyrere.!
Så er vel nyttig så lenge det eksisterer.

De at dem ska lage sitt eget nettverk tviler jeg på, for sånt tar tid.

Dette funker sånn at de får opp imot 100.000 kunder. Så når de går konkurs, selger de alle kundenene for en viss sum ^^
Sitat av Usikkertja
Dette MTU kommer til og gå konkurs etter cirka 1 år.. Ingen som husker kill bill abo som herjet for en stund siden? Gikk konkurs dem, og de var dyrere.!
Så er vel nyttig så lenge det eksisterer.

De at dem ska lage sitt eget nettverk tviler jeg på, for sånt tar tid.

Dette funker sånn at de får opp imot 100.000 kunder. Så når de går konkurs, selger de alle kundenene for en viss sum ^^
Vis hele sitatet...
mtu ble etablert for 30 årsidenm så er jo et eldre firma som prøver seg på noe nytt.. så tviler på de går konkurs på 1 år....
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Forøvrig har ikke MTU "prøvd seg på noe nytt".

MTU slik vi kjenner dem i dag er pga en sammenslåing som ligner noe på dette:
- Exo (stor internettleverandør på nittitallet) ble til MTU Link i begynnelsen av totusentallet etter et oppkjøp av MTU-konsernet
- Combitel Networks startes i 2001 av MTU. Skifter senere navn til MTU Combitel.
- MTU Gruppen overtar kundene til Tiscali, Teletopia og BGNett.
- Slår sammen alle selskapene til ett: MTU Nett.

De har et stabilt og modent nett, og er langt ifra nykommere. :-)
Vil tro at de klarer å operere med så lave priser pga. Network Norway, som har sendere i stort sett alle de store byene. Skal bli spennende å se i fremtiden, men inntil videre så er jeg en svoren Telenor-kunde.
Er det noen som har dekningskartet til det nye mobilnettet ?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire
Vil tro at de klarer å operere med så lave priser pga. Network Norway, som har sendere i stort sett alle de store byene. Skal bli spennende å se i fremtiden, men inntil videre så er jeg en svoren Telenor-kunde.
Vis hele sitatet...
De bruker ikke Network Norway sine sendere, de bruker Teletopia sine gamle sendere, Network Norway er i realiteten det 4. nettet i Norge (dog beskrives det ofte som det 3.)

MTU er ikke nye i markedet nei, er vel mer kundeservice osv jeg er interessert i. Dog er jeg ikke helt sikker på om det lønner seg for meg å betale nesten 400 kroner md når har FriFamilie, 90% av mine samtaler er innad i FriFamilie...
Jeg fatter ikke hvordan MTU skal tjene penger på fastpristilbudet sitt. De kommer til å sitte med kunder i telenor sitt nett som betaler 398 kr måneden og ringer for mange tusen i måneden. Flere har prøvd det samme før dem, og gått på dunken. At de har eget nett i 2% av landet kommer ikke til å hjelpe stort. Vi får se hvor lenge det varer..

Når det gjelder kundeservice så har MTU nylig sagt opp en hel haug med folk. De har ikke voldsomt mange kunder, så med litt vekst så vil de nok slite med kundeservicen slik det har vært hos andre i samme situasjon.
Sist endret av bo1e; 8. mars 2008 kl. 10:52.
Sitat av bo1e
At de har eget nett i 2% av landet kommer ikke til å hjelpe stort. Vi får se hvor lenge det varer.
Vis hele sitatet...
Jo - hvis 90% av brukermassen er innenfor de 2% av dekning så er det veldig enkelt å gjøre penger ut av det. Er jo akkurat slik Network Norway tenker, bare at de har litt større dekningskart enn 2%. Men nok off-topic.
Hvorfor i alle dager skulle det være slik at 90% av brukerne er innenfor de 2% som de faktisk dekker? De tilbyr jo dette for alle. Kan aldri tenke meg at det er så mange brukere innenfor de 2%ene at det veier opp for alle som ligger utenfor. I tillegg så beveger folk på seg, og i tillegg så kan de ikke ha store avansen på de som faktisk befinner seg innenfor dekningsområdet heller. Jeg tror ikke dette kommer til å bli noen suksess. Og det kommer til å gå på bekostning av kundeservice og denslags
Sist endret av bo1e; 8. mars 2008 kl. 11:42.
Nå er det jo for det første ikke slik at NWN har dekning i alle de store byene. Faktum er at dem har dekning i Stavanger (og kanskje i Oslo - men om sistnevnte nett er skrudd på vet jeg ikke), resten av landet er det fremdeles slik at NWNs kunder benytter seg av Netcoms nett, uten 3G aktivert. At NWN har en del tekniske problemer knyttet til samtalebrudd, SMS-leveranse oa nå om dagen er off topic, men det er i alle fall min erfaring.

Dernest, MTU har egen GSM-lisens. men dekningen deres er ettersigende heller ikke meget stor ennå. Det er klart dem taper penger på storforbrukere som roamer, men en viktig ting her er at datatrafikk ikke er inkludert ved roaming. Og i tilfelle noen skulle tro annet: Man roamer når man er i Telenors nett, hvilket for MTU-kundenes del vil si de fleste steder i landet.
* Gjelder trafikk til mobil og fastnett i Norge. Samtaler til utland og spesialnummer ihht gjeldende prisliste.
** Gjelder SMS/MMS sendt fra Norge til vanlig norske mobilnumre
*** Dersom du bruker MTUs eget nett til å laste ned data til din mobiltelefon, er dette helt gratis!
Faktura for alle abonnementstyper vil komme pr. e-post dersom ikke annet er avtalt. Papirkopi koster pr. mnd kr. 39


Dessverre vil ikke MMS, GPRS og Mobilsvar være tilgjengelig for våre kunder før 1.april 2008.
Vis hele sitatet...
Husk dette! Ingen MMS, GPRS eller Mbilsvar før April.
I tillegg koster det 14kr pr MB i andre sine nett enn MTU.

Hvor har MTU''s mobilnett dekning?

MTU satser på å trinnvis bygge ut de store byer i Norge. Per idag er Oslo, Bergen og Stavanger bygget ut men på grunn av pågående kvalitetsikring er det kun nettet i Oslo som er slått på. Nettet i Bergen og Stavanger forventes å bli slått på i løpet av april og mai.
Vis hele sitatet...
Bare så folk husker på dette! Kan fort bli dyrt når du surfer på 3G og må betal 14kr pr MB.

Ellers virker dette veldig bra!!
Ringte forresten MTU senest på fredag om en ADSL-kunde og jeg fikk faktisk svar omgående. Kjapt å greit! Blir spennende å se om de klarer å sjonglere god pris og god kundebehandling!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av bo1e
Hvorfor i alle dager skulle det være slik at 90% av brukerne er innenfor de 2% som de faktisk dekker? De tilbyr jo dette for alle. Kan aldri tenke meg at det er så mange brukere innenfor de 2%ene at det veier opp for alle som ligger utenfor. I tillegg så beveger folk på seg, og i tillegg så kan de ikke ha store avansen på de som faktisk befinner seg innenfor dekningsområdet heller. Jeg tror ikke dette kommer til å bli noen suksess. Og det kommer til å gå på bekostning av kundeservice og denslags
Vis hele sitatet...
Fordi du kan med relativt få sendere dekke store deler av Oslo/Akershus og de aller fleste store byene i Norge, som effektivt ville si at du dekker flest mulig folk på færrest mulig sendere, noe motsatt av hva Telenor og Netcom gjør. Internt i eget nett har ikke operatøren store direkte kostnader fra en slik tjeneste, det er bare en liten datamaskin som gjør all jobbingen. De inndirekte kostnadene er der uansett bruk av nettverket.
Virker som det er en rekke forskjellige meninger her. Noen som har MTU Fastpris? Leste at noen nevnte noe med samtalebrudd. Fakta?

Jeg har vurdert MTU Fastpris når jeg flytter tilbake til Norge, rett og slett fordi jeg er lei dyre regninger. Jeg kommer ikke til så surfe eller sende mms, og mest sannsynlig blir det lite sms om jeg ringer gratis uansett. Lønner det seg? Stabilt?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Når det bor ca 1 million i stor-Oslo dekker man "automatisk" 1/5 av befolkningen når man har nett i Oslo. De dekker altså mer enn 2% av befolkningen... Er ikke så redd for økonomien til MTU, de tror jeg har nok ben å stå på.

Grunnet til at jeg vurderer MTU er fordi jeg også kan surfe (ikke 3G) gratis i dems nett. Med iPhone trenger jeg ikke 3G uansett... (Kan jo ikke bruke det)
Tviler på at noen har så mye erfaring med MTU Fastpria da dette ble lansert for 4 dager siden..... Har de derimot rukket å få noen erfaringer med dette så må jeg si at det var kjapt levert...
Argumentet om få sendere og dekning av 20% av befolkningen ved dekning av Oslo holder ikke.

For det første - ja - med få sendere kan man dekke - rent teoretisk - store deler av befolkningen. Men det som også må tas i betrakning er at de folketunge områdene krever flere sendere for at det ikke skal oppstå kapasitetsproblemer, i tillegg til at man her vil støte på annen bygningsmasse mv. som vesentlig korter ned rekkevidden på hver enkelt sender. Med andre ord stiger de fysiske investeringene dersom man skal kunne tilby en tjeneste med akseptabel kvalitet i befolkningstette områder. Det blir likevel rimeligere pr. dekket hode, men det er ikke slik at det å dekke et sirkulært område med en diameter på f. eks. 30km er rimeligere i et tettbygd område enn utenfor - snarere tvert om.

For det andre - MTU har dekning i et svært begrenset område av Oslo jfr. Teleavisen. Skal man kalkulere 1 mill mennesker i Oslo må man ha en del godvilje i tellingen og inkludere store deler av de omliggende kommunene, altså dekker man i realiteten ikke 1 mill mennesker, fordi dem vil miste dekningen straks dem enten drar hjem, eller kanskje bare går innendørs der dem jobber. Utendørs og innendørs dekning er som kjent to forskjellige ting, og når MTU forsvinner så vil man igjen roame i Telenors nett.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Oslo-Drammen i følge Teleavisen, bør dekke drøye millionen det... Dessuten er jeg ikke så redd for at nettet ikke skal takle kundemassen, jeg regner med de bygger ut etter antallet kunder, uansett må man regne med at man får det man betaler for, KillBill er jo langt dyrere, de eier jo ikke sitt eget nett i det hele tatt (selv ikke 2%)...

Jeg er ikke noe ekspert, men jeg tipper at nettet til MTU klarer å levere nok kapasietet til de som ligger i dems eget nett... Skulle nesten tro du jobbet for en konkurrent, gnomrull
Devotio: Jeg sier ikke at dem ikke klarer å dekke egne kunder. Det jeg sier, er at det ikke er slik at det skal "få" sendere til for å dekke den andelen det skisseres i i tråden - det er ikke så enkelt!

For øvrig, så benytter altså MTU Teletopias nett. Dette nettet har, som sagt, bare "begrenset" dekning i Oslo. Det blir dermed ganske fjernt - spør du meg - å snakke om å dekke en million mennesker.

Nå må det vel gå an å påpeke svakheter i de argumentene som fremsettes uten å skulle jobbe for en konkurrent. Tviler for øvrig på at Telenor eller Netcom skulle gidde å ferdes i disse forumene.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
gnomrull: Jeg skjønner ikke hvorfor du peker til Teleavisen og at MTU (Teletopia) har begrenset nett i Oslo når Teleavisen skriver at de har nett fra Oslo til Drammen, jeg vet ikke hvilken del av landet du er fra, men Drammen er ca 45-60 min kjøretur fra Oslo.

Du sier jo også at de klarer å dekke egene kunder, skjønner ikke hva du helt mener er problemet da. Jeg skjønner jo også at jo flere mennesker jo flere sendere må til for å ta av kapasiteten, regner med en mast har en begrensning (hvis ikke vill det vel ikke vært problemer med NetCom rett ved siden av Aftenposten-bygget hvor alle bruker NetCom trådløs bedrift).

Du virker som har en god del bedre peiling på GSM nett enn det jeg har, derfor jeg tenkte at du måtte jobbe for en konkurrent (tviler på at MTU sine egne snakker "dritt" om eget nett...) Men fint om du kan gjør deg selv litt mer entydig, syns man kan tolke det du skriver akkurat slik man vil.
OK, da er det kanskje på sin plass å komme med en liten presisering her:

Når jeg sier at MTU klarer å tilby kapasitet til å betjene egne kunder, så mener jeg naturligvis innenfor dekningsområdet sitt. Poenget er imidlertid at dekning i byer generelt vil kreve flere stasjoner pr. kvadratkilometer enn dekning i distrikt, spesielt på grunn av topologi. Vel, jeg har ikke noen fagutdanning innen tele, men dette handler for så vidt mest om radioteknikk. Hvis du noensinne har stått i Manhattan og sett hvor mye dekningen varierer med få meters mellomrom, så skjønner du hva jeg mener (ekstremt tilfelle da vi ikke har tilsvarende bygningsmasse her til lands, men eksempelet er kun for illustrasjonsformål).

Når det gjelder dekningsområdet, så må jeg bare si my bad - det var ikke Teleavisen, men Nettavisen jeg skulle referert til:

"Abonnementet har også gratis datatrafikk så lenge du er i MTUs eget mobilnett, som i praksis begrenser seg til et begrenset område rundt Oslo."

Lenke: http://www.nettavisen.no/it/article1666675.ece
Fra vilkårene:

4.2 Informasjon og markedsføring
MTU kan benytte personopplysninger til rettet informasjon og mersalg mot Kunden, enten direkte eller via samarbeidspartnere. Ved bruk av fastpris abonnement aksepterer kunden for mottak av reklame på fks mobil, pc eller telefon. MTU forbeholder seg retten til å kunne sende slik reklame uten forutgående godkjenning fra kunde. Imidlertid vil kunde bli varslet om dette før aktivering.
Vis hele sitatet...
Visste det var noe muffens
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
gnomrull: MTU må jo egentlig være en bedre løsning enn en leverandør som ikke kan roame, med MTU er du på Telenor sitt nett når man ikke har MTU.

Naturligvis trenges det flere sendere i byer, flere brukere er en av grunnene. Topologien i Oslo er ikke like ille som Manhattan. Dessuten regner jeg med at du vet hvor mange sendere MTU har i forhold til Telenor sett i sammenheng med antall brukere på nettet. Jeg tror (ved ren gjettning...) at MTU sitt nett bør holde i alle fall noen år fremover da brukermassen til MTU på sitt eget nett ikke vil være like stort som Telenor eller NetCom, derfor trenger ikke MTU like mange sendere.

Dessuten anser jeg bransjebladet Teleavisen til å være en bedre kilde enn tabloidsiden Nettavisen.

bo1e: Det var noe muffins der ja... Men det var vel det samme som med KillBill, sendte ikke de en SMS hver dag eller noe?
Mulig det ja. Men når det er et vilkår at kunders personopplysninger kan selges til "samarbeidspartnere" og at kunder må forvente å bli enda mer plaget med reklame og telefonsalg enn til vanlig så er det nok til at jeg tenker meg om flere ganger. Det vil jo si at selv om man er registrert i de riktige registerene for å unngå å bli plaget med sånt så tar MTU seg lov til å utsette deg for det likevel.
Sist endret av bo1e; 12. mars 2008 kl. 18:38.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det gjør meg pent lite så lenge jeg kan ringe så mye jeg vil Fikk MTU fastpris i går, og jeg er storfornøyd
Har en kompis med MTU fastpris, han er kjempe fornøyd, låner alltid bort mobilen til alle og har like mye dekning som oss med telenor/netcom. Vi bor like utenfor Oslo.

Jeg derimot som ikke har behov for og ringe så mye bruker Onecall, men får jeg meg dame blir det fort MTU.

Thumbs up anyways.
Har selv bestillt meg MTU fast.

Dette er nå snart 3 uker siden, enda de sier det vil ta ca 7 dager å få portert inn. (10 virkedager hos alle andre leverandører)
Kontaktet kundeservice etter ca 1 uke for å få en bekreftelse på at portering er registrert.
Det var den...

Good:
Ring fritt for 398 kr i måneden

Bad:
MTU-kundene raser
MTU: - Som et mareritt
Sist endret av YTM; 3. april 2008 kl. 22:32.