Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5705
Jeg og samboeren skal snart flytte ut av sokkelleiligheten vi leier av et gammalt ektepar, og vi har hatt et par milde konflikter med de.

Siden vi snart flytter ut, vil de ha nye leieboere og skal ha visning på søndag. Jeg går rett på sak(fet tekst er meg):

"Hei, kan vi ha visning av leiligheten søndag ettermiddag?"
"Klokka 2 passer"
"Kan vi låse oss inn kl 2? Visning vil ta noen timer da det er flere som skal se den"
"Ok, klokka 2 til 4"
"Skal gi beskjed hvor lang tid det tar. Men alle må få mulighet til å se den takk"
"dere må være ferdig til 4"
"Du får beskjed når vi er ferdig"

Hvilke rettigheter har vi her? Kan vi rett og slett nekte dem å ha visning, så lenge vi bor her?
LOV 1999-03-26 nr 17: Lov om husleieavtaler (husleieloven).
§ 10-1. Visning før flytting
I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.


Dette er alt som står. Du kan altså ikke nekte visning.
Utleier har rett til å holde visning så lenge han varsler leietager god tid på forhånd. Om det finnes noen regler på hvor lenge de kan ha visning, vet jeg ikke..
Jeg forstår ikke hvorfor du vil være vanskelig med dette - men på en annen side vet jeg heller ikke hvilke konflikter dere har hatt.

Likevel kan du kanskje finne informasjon om dette i leieavtalen deres. Jeg var i samme situasjon, og husker at jeg fant ut fra min situasjon at huseier måtte gi varsel minst 24 timer før visning fant sted. Om jeg leste dette i lovverk eller fra kontrakten vår husker jeg ikke.
daaa's Avatar
Trådstarter
Vi har ikke lyst til å bli kasta ut av vårt eget "hjem" i flere timer. Får vel bare stå hardt mot hardt.
§ 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-010.html#10-1

Er vel det eneste jeg fant om det;P + litt trøtt og lat for å lete mer;O
Jeg mener å ha hørt, at visning kun kan foregå på deres primisser mens dere fortsatt bor der. Altså synes det høres veldig rart ut at huseier kan jage dere ut fordi det passer for h*n.
De har all rett til å holde visning - jeg ser ikke hvorfor du gidder å slå deg vrang for dette. Et par-tre timer må du tåle, og dette har de også krav på. Hvis du absolutt vil være en drittsekk, så kan du jo alltids forhøre deg med en advokat; det er mulig man har krav på en ukes frist eller noe. Uansett er dette en diskusjon jeg tviler på at du er tjent med.
Huseier kan ikke jage dere ut, dere har all rett til å være der..., ellers må dere så klart la dem ha visning!
Sist endret av MyDarkSide; 17. februar 2011 kl. 00:27.
Bare forklar at hvis det tar lenger tid så må dere være hjemme. Da er det jo ingenting som stopper dere til å ta en prat med eventuelle nye leieboere om hvordan deres utleiere har oppført seg.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Er det noe stort problem da? Stikk på café eller dra på shopping et par timer? Å være ute av huset i 2 timer i løpet av en dag kan jeg ikke skjønne skal være noe problem.
Hva med å bare oppholde seg i leiligheten? Lovdata sier vel ingenting om at du ikke kan oppholde deg der under visningen?
Personelig ser jeg ingen vits i å skrive: Dere må være ferdige til 4, med mindre det er en skikkelig viktig grunn som gjør det umulig for noen å være i leiligheten.
Hvis alle gir alle litt "slack", så vil vi alle få det bedre, eller hva?
Du bør være tilstede under visningen for å sikre at dine eiendeler ikke forsvinner.
Sist endret av dggr; 17. februar 2011 kl. 07:02. Grunn: skrivefeil
jeg hadde en lignende konflikt med min huseier når jeg flyttet ut fra der jeg bodde før. Etter 6 gangen med visning sa jeg at ok enten får du begynne og betale for at jeg skal spise ute ellerså kommer jeg til å være hjemme neste gang du skal ha visning og ta en prat med eventuelt nye leieboere om hvor konfliktfylt vårt forhold og har vært og hvor lite forstående du viser deg og være.
Enden på visa ble at jeg fikk 400 kr av utleier og beskjed om å dra og spise et eller annet sted, helst godt unna der jeg bodde hehe.
Nå skal det dog nevnes at vi hadde et veldig konfliktfylt forhold.
Jeg hadde på forhånd hund som vi avtalte jeg kunne ha og flyttet inn som valp men når hunden ble voksen ble kona hans plutselig redd for den og da måtte jeg flytte ut av hybelen fordi hun så den noen ganger i vinduet når hun kom hjem... Var vist veldig psykisk belastende...
Sitat av daaa Vis innlegg
Vi har ikke lyst til å bli kasta ut av vårt eget "hjem" i flere timer. Får vel bare stå hardt mot hardt.
Vis hele sitatet...
Du må da ikke være ute av huset når det er visning, bare sørg for at det er noenlunde ryddig og grei luft. Jeg har iallefall aldri flyttet på meg for at huseier skal ha visning, og det har gått greit. Jeg har hatt bra forhold til de huseierne jeg har bodd hos så langt.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Er det noe stort problem da? Stikk på café eller dra på shopping et par timer? Å være ute av huset i 2 timer i løpet av en dag kan jeg ikke skjønne skal være noe problem.
Vis hele sitatet...
Hvor kan man dra på shopping en søndags ettermiddag?
daaa's Avatar
Trådstarter
Jeg liker svarer, hehe Vi har en forhistorie, ja.
Det endte opp med at jeg sendte en siste sms igår:
"Nei. Klarer dere ikke å være ute klokka 4 på søndag, får vi finne en annen dag å ha visningen på"

Hvordan er lovligheten rundt å sette opp et webcam og recorde det som skjer i leiligheten, mens de har visning?
Eh. Leste du post #2 i tråden? Du kan ikke nekte de å ha visning på leiligheten. En visning på en leieleiglighet varer ofte i mer enn 2 timer da flere potensielle nye leietakere skal få se leiligheten, og er å anse som innenfor "rimelig" i lovteksten. Ferdig buisness.

Se for deg at det er DIN leilighet du skal ha visning på. Hvordan hadde du reagert dersom leietaker hadde stilt seg vrang med visning? Jeg hadde ringt politiet og fått dem fjernet.
Sist endret av reklame; 17. februar 2011 kl. 09:26.
daaa's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Eh. Leste du post #2 i tråden? Du kan ikke nekte de å ha visning på leiligheten. En visning på en leieleiglighet varer ofte i mer enn 2 timer da flere potensielle nye leietakere skal få se leiligheten, og er å anse som innenfor "rimelig" i lovteksten. Ferdig buisness.

Se for deg at det er DIN leilighet du skal ha visning på. Hvordan hadde du reagert dersom leietaker hadde stilt seg vrang med visning? Jeg hadde ringt politiet og fått dem fjernet.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg har også lest at det skal avtales i god tid på forhånd, ikke et par dager. Jeg har aldri nekta dem visning på leiligheten, men tilbudt dem 2 timer på søndag. Passer det ikke for dem, så får de bare ha visning på en av ukedagene, da er jeg som regel ikke hjemme før 9-10 på kvelden.

Og, leste ikke DU #1 i tråden? Slutt å svar på tråden, du vet absolutt ingenting om forholdet mellom oss(meg og dama) og huseieren.
Sist endret av daaa; 17. februar 2011 kl. 09:44.
Sitat av daaa Vis innlegg
Og, leste ikke DU #1 i tråden? Slutt å svar på tråden, du vet absolutt ingenting om forholdet mellom oss(meg og dama) og huseieren.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle hvordan ditt forhold til utleier er, de EIER stedet og dere skal flytte ut. That's it. Bare fordi du spiller vrang, endrer ikke det faktum at de fortsatt eier leiligheten og har loven på sin side.

Blir bare for dumt å lese sutringa di om "hva skal vi gjøre noen timer på søndag". Jeezus!
Det må da være allright å bare kjøre på med visninger i noen timer++ for å bli ferdig med det? Slippe evt en ekstra dag med masse ekstra visninger.. gud bedre
Sist endret av prick; 17. februar 2011 kl. 09:54.
Sitat av daaa Vis innlegg
Haha, jeg har også lest at det skal avtales i god tid på forhånd, ikke et par dager. Jeg har aldri nekta dem visning på leiligheten, men tilbudt dem 2 timer på søndag. Passer det ikke for dem, så får de bare ha visning på en av ukedagene, da er jeg som regel ikke hjemme før 9-10 på kvelden.

Og, leste ikke DU #1 i tråden? Slutt å svar på tråden, du vet absolutt ingenting om forholdet mellom oss(meg og dama) og huseieren.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det ikke er du som bestemmer når det skal være visning på leiligheten. Det er husverten som bestemmer. Du kan ikke stille leiligheten disponibel for visning i et tidspunkt som passer for deg, sålenge det ikke er utenfor "rimelighetens" grenser... (som f.eks en lørdagskveld fra kl.23-02)

Ellers kan jeg tilføye at Søndag er en veldig vanlig dag å ha visninger på.

Og hvilket forhold du har med dama di, eller husverten har ingen verdens ting med saken å gjøre.