Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1855
Heisann, har forsøkt å søke både på nettet og her på forumet om dette emnet. Men det virker som det er mest synsing, og ellers mye informasjon om det å forfalske legg.

Det her gjelder at jeg skal låne mitt legg til brodern som er et par år yngre. Noen som vet eller har konkret informasjon på hva slags farer han, eventuelt jeg løper med å gjøre dette?

Van Basten
Blir han tatt i å bruke det (gir seg ut for å være deg/personen på bildet) så er det dokumentforfalskning.
Dokumentforfalskning er det uansett om han blir tatt eller ikke. Risikoen ligger uansett på ham, om han blir tatt kan du vel bare si at han stjal det fra lommeboka di?
er det virkelig dok falsk ved å låne legg? du har jo ikke forfalsket noe som helst og legget er jo like originalt... med mindre du foretar endringer på det eller får produsert legg med ditt bilde/andres info.
Sitat av cspace
er det virkelig dok falsk ved å låne legg? du har jo ikke forfalsket noe som helst og legget er jo like originalt... med mindre du foretar endringer på det eller får produsert legg med ditt bilde/andres info.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det. Og dette har vært tatt opp mange ganger på forumet før, søk.
Å utgi seg for å være en annen enn den man er, er så vidt jeg vet heller ikke lov. Dette kommer selvfølgelig an på omstendighetene.
Hvilke paragrafer som gjelder er (for meg) uvisst.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Spørsmålet er jo hva han skal bruke det til. Om han prøver å komme seg inn på utested med falsk bevis så ender det som regel opp med at vaktene nekter deg å tar legget. Av og til kan man risikere at de ringer til politiet og da venter det vel et forelegg også.
Er uansett ikke noe fare for deg, du kan jo bare si han stjal det, du mista det, eller lignende. Har lurt på hva de gjør selv, men hvis politi/vakt tar legget er det jo bare å dra? Han trenger jo ikke bli igjen, bare komme seg bort. Eneste de har er kortet ditt, som du kan si du har mista.

Offtopic: Scrubs på ZTV, Tara Reid
Blir det no bråk i en sånn situasjon, og "du" blir kontaktet, så tror jeg politiet før konkluderer med at legget er frivillig utlånt av eier, enn at det er "tatt".. --Hvorfor?

-Fordi folk som stjæler lommebøker o.l. bør ha såpass mye noia/forsiktighet ang. det, at de gjerne ikke bruker ting som kommer fra den lommeboka til noe så trivielt som å snike seg inn på et utested; med de riskene det innebærer om man blir tatt..

-Selv om risken kan være liten for å i det hele tatt å bli busta, så pleier man å noie i større grad om man er skyldig i noe, som f.eks. tyveri.

Skulle tro criminals tenkte i disse baner, men det finnes vel idioter, (idioter hinsides det å i det hele tatt ta andres ting , da..)

Nei, vet gjør jeg jo ikke, men. -Tenk litt på det, i allefall, før du låner ut korta dine, bare..
Men det er jo her snakk om å låne / "stjele" fra en i familien, i denne saken en bror. Du kan derfor si at du ikke visste det var borte, men at lillebroren din visstnok hadde stjålet det for å bruke det som legg..
Kan ikke se hvordan politiet skal "spore" det til deg lillebroren din er et annet problem -_-
Det første som skjer når politiet har beslaglagt legitimasjon etter en slik episode som ble beskrevet her, er at de ringer til eieren av leget. De regner med at det er en venn som du har lånt det bort til, og derfor får du i 90% av alle tilfeller problemer selv.

Når det er broren din derimot, er det nok lett å snakke seg ut av problemene. Han kan jo ha tatt leget ditt når som helst hjemme..
Ja, kanskje lettere i hans familiære opplegg, men, litt greit å tenke på for andre som blir inspirerte, kanskje..
slækkern: De må vel faktisk ha direkte beviser for å gi deg noe problemer?
Om både lillebroren og du sier det ble stjålet tviler jeg på at politiet kan gi deg noe seriøse problemer..
Snakker da ikke av erfaring, bare antagelser
For 3-4 helger siden ble jeg tatt med legitimasjonen til en kammerat når jeg prøvde å komme meg inn på et utested. Det som skjedde var at vaktene tok bank kortet og ringte politiet. 1 min etter kom det tre politier og dro meg med til politi bilen.

Jeg innså da at jeg var tatt og innrømte hele greia. Politiet har et eget skjema for slike ting, og etter ca 20 spm måtte jeg skrive under på at jeg var enig i det som sto. Eneste jeg ikke innrømte var at kameraten min visste at jeg hadde legget. Etter alt var over og jeg hadde skrevet under kom det en politi bort til meg og sa at jeg kom til å bli annmeldt for tyveri av legitimasjon. Jeg sa da at jeg hadde fått lånt bank kortet, men at han ikke visste hva jeg skulle bruke det til. Etter litt om og men endte det opp med at de kjøpte den forklaringa.

Uka etter gikk meg og kammeraten min ned på politi huset for å få igjen bank kortet. Da skev de ut et forelegg på 2000 kr og sa at dette kom til å stå i bot registeret i 2 år.

Ser at det er mange lure personer her, som tydelig vis ikke har peiling. Dette er ikke dokument forfalskning, men å "utgi seg for å vær en annen" som blir omtalt i straffelovens §371, 2 ledd.
Er også en som sier at det første de gjør er å ringe eieren av kortet. Dette skjedde ikke i mitt tilfelle, men kan tenkes at dette skjer i enkelte tilfeller. Når jeg hadde fått min bot sa de til kammeraten min at han egentlig skulle hatt samme bot som meg, men at de ikke hadde tid til å gjøre noe med det. Om dette var for å skremme oss eller om dette faktisk er tilfelle er jeg usikker på.

Må legge til at sansynligvis var jeg max uheldig. Har hør om utallige tilfeller hvor vaktene kun drar inn kortet. Har også hørt om folk som har klart å "grine" seg fra det når politiet er kommet til stedet.

Håper dette gav deg svar på det du lurte på.
Pleier som regel å sette regelen på at om noen låner av meg / jeg låner av noen forventer jeg at den som låner legget/kortet tar på seg all skylda og ikke blander inn den andre i det hele tatt. Altså vil man låne det, bør man gjøre det på sin egen risk, ikke på den andres. Foreslår derfor at du snakker med lillebroren din om det og ser til at han ikke blander inn deg om han blir tatt. DU blir selfølgelig kontaktet, men at han tar på seg all skylda er vel det minste han kan gjøre.

Ellers ser det thormorten skrev riktig ut, er vel kun dokument forfalskning når du faktisk redigerer / lager et dokument. Altså det ligger vel i ordene "dokument FORFALSKNING", at kortet du bruker ikke er ekte

En kamerat av meg ble også tatt på et utested, eneste de gjorde var å dra inn legget hans, er nok det som er mest vanlig.
hvis det er din bror, er det nok bedre å si att det ble forveksla ved en feiltagelse da dere hadde fest sent oppe på natta el. da blir ikke din bror beskyldt for å "låne bort" og du blir ikke beskyldt for å "stjele den" fra din bror. kan jo også funke på en venn. hvis du faktisk har stjålet den fra en venn og vennen ikke vet, kan du si att du fant den på gata, da blir det påstand mot påstand mens vennen nekter for å ha mistet den på gata.
Sist endret av cspace; 18. november 2006 kl. 03:30.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Er ikke verre enn at man nekter for at man har lånt det vekk. Ord mot ord, og jeg tror nok den som har prøvd å snike seg inn på utestedet stiller dårligst.
Politiet ser vel stadig vekk at legg blir lånt bort, så ville ikke vært for sikker på det tnt.
Uansett bør du neppe låne bort legg til en som ikke er såpass god kamerat at han påtar seg skylda.
nn, signing off.
Sitat av cspace
hvis det er din bror, er det nok bedre å si att det ble forveksla ved en feiltagelse da dere hadde fest sent oppe på natta el.
Vis hele sitatet...
Skal han si at han trodde det var hans eget legitimasjon, og at han trodde de hadde 15 års grense på pub'en?