Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1574
Hei!

Vet noen hvordan jeg kan lage en kryptering som MD5 RC4 etc..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Øh... du skal nok heller holde deg til eksisterende algoritmer. Hvis du ikke vet hva som skal til for å lage en krypteringsalgoritme får du la være - du vil ikke ende opp med noe brukbart resultat uansett.
Sist endret av robhol; 10. juni 2010 kl. 20:45.
Som MD5 og RC4? Det er to helt forskjellige ting. RC4 er et flytchiffer og MD5 brukes til å generere sjekksummer. Hva skal du med å lage noe eget? Det finnes jo en drøss algoritmer som er sikre og gode nok til praktisk bruk.
Trådstarter
vil lage et eget.. Har tenkt til å lage noen private servere og kryptere dem, men jeg vil ikke at noen skal ha tilgang.
1) MD5 er ikke kryptering. Lær deg forskjellen på hashing og kryptering.
2) Vil du sikre en server, bruk en allerede eksisterende krypteringsalgoritme. Og lage din egen, hvis du ikke har nødvendig kunnskap, vil mest sannsynlig ende som en svak og dårlig beskyttelse.
Sist endret av s1gh; 10. juni 2010 kl. 20:58.
Begynte å legge ut om hvordan forskjellige algoritmer har blitt utarbeidet, testet og funnet feil i tross ekspertisen og know-how'en til utviklerene bak, men det var jo ikke motivasjonen din å lære dette. Hvis du skal kryptere en server kan Truecrypt et al. være en grei løsning hvis ingen skal ha tilgang til dataene dine. Sett opp SSH-kommunikasjon med passord og id-rsa og du ligger greit an. For enkeltfiler fungerer også PGP helt fint, men igjen er du ganske diffus i forklaringen din.
Trådstarter
Men, alle andre krypteringsmåter som er public er mulig å decrypte..
Tro meg, hvis noen en gang knekker en av algoritmene som er offentlig tilgjengelig, vil de ikke ha noe som helst problem med å knekke din.

Gjør deg selv en tjeneste å gå for f.eks. Truecrypt som allerede foreslått.
Sist endret av s1gh; 10. juni 2010 kl. 21:04.
Sitat av veltins Vis innlegg
Men, alle andre krypteringsmåter som er public er mulig å decrypte..
Vis hele sitatet...
Det er jo meningen at du skal kunne dekryptere det selv? De fleste krypteringsmetoder krever at en nøkkel (passord) skrives inn for å få tilgang. Denne kan også knekkes, men det tar laaaaaaaang tid og jeg tviler på at filene dine er så interessante at folk vil bruke tid på å knekke nøkkelen, eller i det hele tatt lære seg hvordan dem gjør det.
Sist endret av CryptoN; 10. juni 2010 kl. 21:08.
Sitat av veltins Vis innlegg
Men, alle andre krypteringsmåter som er public er mulig å decrypte..
Vis hele sitatet...
Som sagt vil også din egen være mulig å dekryptere.
Alt som kan låses, kan låses opp.

Jeg anbefaler deg å bruke TrueCrypt, for det skal noe til å dekryptere dataene dine om du velger skikkelig kryptering med et langt og bra passord.
Trådstarter
Jeg planlegger en stor framtid innenfor data/teknologi, derfor er dette veldig viktig for meg. SKal jo selvfølgelig decrypte det selv, men jeg mente at alle vet hvordan du decrypter de publicene... Uansett, truecrypt er ikke noe alternativ.
Jeg våger å bare slenge inn et spørsmål her; har "rainbowtables" kanskje å si for det som dere diskuterer? Eller er "rainbowtables" noe for andre ting igjen?
Rainbowtable er (viss eg ikkje husker feil) for å finne ut kva passord som blir hasha til den hashen.
Kort sagt: Den fører opp alle passorda og kva dei ville vorte hasha til, så søker den gjennom etter den/dei hashene du vil knekke. (Til dømes LM/NTLM)

Ta det med ein klype salt, er ei stund sida eg styrte på med det. Men skulle vera nokonlunde riktig, sjølv om det er noko forsimpla.
Sitat av veltins Vis innlegg
Jeg planlegger en stor framtid innenfor data/teknologi, derfor er dette veldig viktig for meg. SKal jo selvfølgelig decrypte det selv, men jeg mente at alle vet hvordan du decrypter de publicene... Uansett, truecrypt er ikke noe alternativ.
Vis hele sitatet...
Da burde du kjøpe deg en bok, eller gå på skole.
Sitat av Nisselue Vis innlegg
Jeg våger å bare slenge inn et spørsmål her; har "rainbowtables" kanskje å si for det som dere diskuterer? Eller er "rainbowtables" noe for andre ting igjen?
Vis hele sitatet...
Rainbow tables brukes når du sitter med en hash, men vil frem til selve passordet.
Hash-en kan være f.eks. MD5.

Ettersom MD5 er en hash, finnes det ingen måte å reversere seg frem til det opprinnelige passordet. Det er her rainbow tables kommer inn i bildet.
Rainbow tables kan f.eks. være oppsatt på følgende måte: <hash> : <password>.

Så kort forklart søker man gjennom disse tabellene, og hvis man finner en match med den hash-en man vil finne passordet til, finner man også det tilhørende passordet.


Dette er veldig kort og grovt forklart så hvis du vil lese mer om rainbow tables, sjekk wikipedia.
Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_table


Sitat av veltins
Jeg planlegger en stor framtid innenfor data/teknologi, derfor er dette veldig viktig for meg. SKal jo selvfølgelig decrypte det selv, men jeg mente at alle vet hvordan du decrypter de publicene... Uansett, truecrypt er ikke noe alternativ.
Vis hele sitatet...
Hvis du planlegger en stor fremtid innen data/teknologi vil jeg anbefale deg å kjøpe bøker som tar for seg det du ønsker å jobbe med.
Og så fort du har lest litt i disse bøkene skjønner du også fort at vi ikke kan gi deg en tutorial på hvordan man lager krypteringsalgoritmer som er sikre.
Matematikk, matematikk, programmering, matematikk...
Sist endret av s1gh; 10. juni 2010 kl. 22:34.
Jeg håper du er perverst glad i matematikk - for inntrykket mitt er at det bør du nettopp være hvis du skal klare produsere en krypteringsmetode bedre enn alle andres.
Sitat av veltins Vis innlegg
vil lage et eget.. Har tenkt til å lage noen private servere og kryptere dem, men jeg vil ikke at noen skal ha tilgang.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å kryptere servere?
Du trenger en del kunnskaper om abstrakt algebra og tallteori. Ingen vei utenom. Og antagelig må du ha et skikkelig talent for å komme opp med noe som er bedre enn eksisterende algoritmer og implementasjoner - det er sjeldent å se noen som har det matematiske grunnlaget som trengs for å finne opp en sikker algoritme og samtidig implementere den til å brukes på et helt datasystem.
Det er også ganske sjeldent å se at noen får til en korrekt sikret *implementasjon* av allerede kjente kryptografiske algoritmer. Om man f.eks. oppdager underveis at dekrypteringen er feil og at nøkkelen ikke fungerer er det lett å få lyst til å kjøre en "break" for å spare CPU-tid, men det fører til at man kan kjøre angrep hvor man måler tiden det tar å dekryptere og bruker som ekstrainformasjon for å lettere kunne knekke beskyttelsen. Det er hundrevis av slike feller når det kommer til implementasjoner, og det tryggeste er derfor å alltid bruke ferdige biblioteker (helst åpne selvsagt) og bruke de som anvist.

At du sier at "alle vet hvordan man decrypter" sier litt om kunnskapene dine om temaet. Før i tiden var det om å gjøre å ha hemmelige måter å hente ut informasjonen på, mens i dag forutsettes det at alle kjenner til metoden - men må ha en nøkkel for å i det hele tatt kunne forsøke å dekryptere. Antallet potensielle nøkler er valgt til å være et så stort tall at du sannsynligvis er død før man har rukket å prøve ut alle (med mindre det skjer et voldsomt sprang i datakraft de neste årene). Hvis dette ikke er bra nok for deg så er nok ingenting det. De som eventuelt har ressurser nok til å gidde å brute-force et TrueCrypt-arkiv har nok ressurser til å prøve å knekke din egen krypteringsform også, selv om det kan bli vanskelig for dem å finne ut hvordan den virker.

Kort sagt så må du velge mellom en akseptert løsning for kryptering, eller gå for "security through obscurity" som er et konsept ikke ulikt russisk rullett. Hvis dette er for din egen lærings skyld så bør du, som nevnt, studere en del tallteori (diskret matematikk, kanskje en innføring i Kryptografi, e.l.), men husk for all del at det er mange kloke hoder som mildt sagt driter seg ut på dette feltet hver eneste dag.