Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1097
Har hatt litt dilla på å lage startrails i det siste, og tenkte jeg kunne dele mine to siste trails med dere!

Begge består av om lag en times stack @ 30" hver, altså ca 130 bilder.





Det første er tatt i Bergen, mens det nederste er tatt litt utenfor Geilo.
Tilbakemeldinger ønskes!
Veldig kule bilder! Sånne type bilder jeg syns er kule, kp
Dritfet, digger bildene!

Men hvordan gjør du det? bruker du en slik fjernstyrer med timelapsekontroll eller noe sånt?
er det en meteor eller ISS som farer forbi på det første bildet?

Noe automatikk i sammenslåinga av bildene?
Sist endret av F4celess; 10. november 2011 kl. 15:19.
Sitat av F4celess Vis innlegg
er det en meteor eller ISS som farer forbi på det første bildet?
Vis hele sitatet...
Ser bare ut som et fly med blinkende lys. Hverken ISS eller en meteor ville svingt slik heller.

Edit: syns også det var fine bilder, nr. 1 er best, men flyet ødelegger jo litt.
Sist endret av Viva la Opium; 10. november 2011 kl. 15:38.
Kul ide, men jeg likte ikke bildene i det hele tatt og det er fordi at de stjernene(strekene) ser ikke ekte ut lenger.
Altså, jeg er sikker på at en photoshop-master kunne lagd samme effekt, så derfor faller det ikke i smak for min del.

men jeg sier ikke at du har photoshoppa, bare sier at, hvis jeg hadde sett de bildene der på google pics eller noe sånt så hadde jeg tenkt PS med engang.

Så mitt råd er altså at du prøver å få dem til å se litt mer ekte ut.
^ Huff ja, virkeligheten ser så fake ut. :P
Takker for ris/ros!

Bildene er laget ved hjelp av en teknikk som kalles stacking. Kort fortalt legger man mange bilder oppå hverandre, og beholder lyspunktene. Siden kameraet står på stativ er det bare stjernene som beveger seg på himmelen, og derfor blir det streker. Bildene er laget ved hjelp av StarCircleAcademy sin stacke-action til PS, og behandlet litt i etterkant.

Det er riktig at det er et fly som passerte over meg i bilde en. Jeg klarte ikke å bestemme meg om jeg likte det eller ikke, men valgte å beholde den, så kan skal jeg ihvertfall ikke ha på meg at jeg har jukset i etterkant.

Jeg ser hva du mener Dalaras, det er definitivt noe en photoshop-guru kunne lagt. Men det er også noe av det som gjør dette til mer spennende fotografering, siden det faktisk ikke er fake; selv om det kanskje ser sånn ut. På det nederste bildet har jeg hentet fram mye av de mørke tonene i Lightroom, og derfor endt opp med ett HDR-lignende utseende, noe som selvfølgelig bidrar til fantasi-looken.

Jeg prøver meg stadig frem når været tilbyr det her i byen, er alltid morro å planlegge en god komposisjon, for så å smøre seg med tålmodighet
Det her er kjempe tøft, men syns du overdriver litt... Bilde nr.2 ser jo rett og slett ut som om noen har tegnet sirkler i bildet.. Prøv å fade det litt ut, så du får samme effekten bare med litt mere glow fra stjernene også videre. Du har fått veldig faste, og simple streker som nesten former en sirkel. Prøv å få litt mere luft mellom det.

Blir som HDR, om man bruker det riktig så er det drit tøft. Men overdriver man det blir det bare kleint...

Men godt initativ! Øvelse gjør meste
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg

Blir som HDR, om man bruker det riktig så er det drit tøft. Men overdriver man det blir det bare kleint...

Men godt initativ! Øvelse gjør meste
Vis hele sitatet...
Hehe artig Dette er ingen overdrivelse. Det er slik man lager startrails-bilder. Hvis du ser her så ser du hva jeg mener