Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2622
Ja, har plutselig fått litt dilla på å ta bilder av ting og tang!
Og jeg er på utkikk etter ett speilreflekskamera til rundt 4000, om det går ann, så gir jeg gjerne litt mindre enn det også!

Det må være ett lett håndterlig kamera som er lett og bruke, selvfølgelig må man lese litt manualer etc om man kjøper ett slikt kamera.
Jeg tar for det meste bilder av objekter (biler, ting på bord osv og personer)


Kameraet jeg har prøvd er ett Nikon D3100;
http://www.lefdal.com/product/foto-v...-55mm-objektiv

Veldig veldig godt kamera syntes nå jeg, men finnes det noe annet også? Som kan måle seg med dette men i samme slengen være billigere?
Canon 1000D er jo helt greit. Litt billigere, litt mindre megapiklser og har ikke filmopptak.
Jeg er Canon fan, men tror jeg ville gått for Nikon kameraet egentlig, mer for penga.

Evt. vente til ut August, fordi Nikon skal gi ut et eller flere nye produkter rundt 22. eller 23.
Som ingen vet hva det er enda enda, og det kan evt. være kameraer og da kan det hende det blir billigere.
Sist endret av SSH; 15. august 2011 kl. 17:31.
Sitat av SSH Vis innlegg
Canon 1000D er jo helt greit. Litt billigere, litt mindre megapiklser og har ikke filmopptak.
Jeg er Canon fan, men tror jeg ville gått for Nikon kameraet egentlig, mer for penga.
Vis hele sitatet...
2nd that!
Mitt tips blir vel å ikke kjøpe ett "halveis" godt speilrefleks, men heller å ta steget å kjøpe ett gansker godt ett. Du kan alltids levere det tilbake innen 30 dager uansett hva slags grunn du måtte ha. Anbefaler Canon EOS 550D som du finner fort rundt 6000.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Anbefaler Canon EOS 550D som du finner fort rundt 6000.
Vis hele sitatet...
Får det for 5500kr på JapanPhoto
Og uten hus til 5000kr
Canon eos 1000D holder i lange baner, da kjøper du også med deg et 50mm objektiv med 1. b lender som er perfekt til objekt og portrettfotos :3
Jeg kjøpte meg selv et Canon 1000D for en stund siden.
Du kan jo se hvordan det gikk om du sjekker lenken i signaturen min.
Det er et godt nybegynner kamera samtidig som det er lett å lære seg manuel modus
(Omtrent alle bildene er tatt med 1000D og standard kit linse)
Sist endret av random36598; 15. august 2011 kl. 21:08.
Sitat av SSH Vis innlegg
Får det for 5500kr på JapanPhoto
Og uten hus til 5000kr
Vis hele sitatet...
Hadde ikke tvilt ett sekund på å kjøpe 550D uten hus til 5000,-

Jeg vil egentlig anbefale deg å kjøpe brukt.
Se for eksempel på denne annonsen her. 30D er et utrolig godt kamera, som jeg kan anbefale langt foran 500D, 550D, D3100, 1100D osv. For ikke å snakke om at objektivet som du har med i den annonsen der er utrolig mye bedre enn 18-55mm som følger med alle overnevnte kamera.

Det er litt utdatert ja, og du kan ikke filme med det, men det er tross alt et fotoapparat du kjøper. Du har på en annen side utrolig mye mer utviklingspotensiale for pengene dine, og du får et kamera som var mye dyrere den gang det kom.
sjekk bruktmarkedet på foto.no og torget på finn.no, der kan du veldig ofte finne gode dealer på utstyr.
Ingen som har nevnt Nikon? ;-)
Nikon D80 er et helt relevant kamera. Bruker dette mye på skolen (medium og kommunikasjon). Siden det er såpass gammelt finner du sikkert billige men fungerende eksemplar på finn/ebay.
Er enig med MannY og ErikH. Sjekk ut bruktutstyr. Forskjellen du får når du kjøper brukt er bedre kvalitet, men du mister følelsen av å kjøpe et nytt kamera, men hva så? Kjøp et bruktkamera som ikke har så alt for mange eksponeringer. Selv var jeg på leting etter et godt kamera en liten stund til under 5000 kr (jeg hadde 450d), og endte opp med et canon 50D til 3000 kr med under 2000 eksponeringer. Vær tolmodig og følg med, så kan du virkelig gjøre et kupp!

Her f.eks: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/v...d=47&id=156908
http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/v...d=47&id=156222

Nikon skal jeg ikke svare på, for det er jeg ikke særlig god på, men over har du i alle fall noen greie annonser.

Lykke til med kamerakjøp!
Ville heller gått for Nikon og ikke Canon sitt billige. Synes Nikon sitt har mere funskjoner og er bedre kvalitet på..
Har selv Canon 1000D
Ville heller anbefalt deg å betale 200-300 kroner mer og gått for en Canon 1100D... Så får du også HD funksjonen , ellers så er det ikke så stor forskjell
Hold deg hvertfall langt unna Olympus. Jeg har både digitalkamera og speilrefleks fra Olympus og det er rett og slett elendig kvalitet på bildene kontra f.eks Nikon sine konkurerende modeller,
Om man skal ha Nikon eller Canon blir bare en smakssak.
Begge har gode kameraer og godt utvalg av optikk.
Har inntrykk av at flere har Canon enn Nikon og dermed blir utvalget på bruktmarkedet også større...
Går for det merket kompisene dine har! 1100D funker perfekt til en nybegynner som deg selv, liker du det kan du beholde diverse utstyr du kjøper (tenker mest på objektiver) og oppgradere til en bedre modell når du selv føler for det. Har alle kompisene/de i familien din Nikon, gå for det! Da kan dere låne utstyr av hverandre! Good Riddance!
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Går for det merket kompisene dine har! 1100D funker perfekt til en nybegynner som deg selv, liker du det kan du beholde diverse utstyr du kjøper (tenker mest på objektiver) og oppgradere til en bedre modell når du selv føler for det. Har alle kompisene/de i familien din Nikon, gå for det! Da kan dere låne utstyr av hverandre! Good Riddance!
Vis hele sitatet...
Godd riddance betyr "godt og bli kvitt".
Sitat av olaPola Vis innlegg
Godd riddance betyr "godt og bli kvitt".
Vis hele sitatet...
Takk for at du pekte ut det istedenfor å hjelpe TS Men for all del, rett skal være rett! *hvisker ut "Good Riddance!" *Typing* "GL!"
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Takk for at du pekte ut det istedenfor å hjelpe TS Men for all del, rett skal være rett! *hvisker ut "Good Riddance!" *Typing* "GL!"
Vis hele sitatet...
Min hjelp finner du noen flere innlegg opp.
Sitat av Darkerface Vis innlegg
Nikon D80 er et helt relevant kamera. Bruker dette mye på skolen (medium og kommunikasjon). Siden det er såpass gammelt finner du sikkert billige men fungerende eksemplar på finn/ebay.
Vis hele sitatet...
Oppfølgeren er forøvrig D90, den kom for to - tre år siden nå så det er vel ikke så altfor lenge til før en ny utgave kommer på markedet.

Selv bruker jeg Canon på jobb, men foretrekker Nikon da kameraet håndteres raskere og føles bedre i bruk. Som sagt, dette er en smakssak.
Oppfølgeren til D90 er vel egentlig D7000?
Er det? Trodde D7000 var oppfølgeren til D5000.

Sjekk forøvrig denne lenken som jeg alltid undersøker hos når jeg finner noe som interesserer;

http://nikonrumors.com/prices/