Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3131
Ser det er mange som har lagt ut HDR bilder her på forumet, og mange av tilbakemeldingene dem får er ala '' æsj HDR WTF lizm ''

Men jeg ser ikke helt grunnen til at HDR bilder har fått like stort hat stempel på seg som justin bieber. Å begge like ubegrunnet sånn sett.
Man kan lett lure HDR kritikere ( som ikke har peiling på verken foto eller redigering ) til å tro at tilnærmet hvilke somhelst bilde er HDR bare ved litt generel roting i photoshop/lightroom. Derfor får jeg også følelsen av at mange liker å late som om dem faktisk har kunnskap om det dem snakker om, å bruker det til å kritisere HDR bilder og dem som har tatt dem.

Jeg personlig synes HDR kan være ganske kult når det gjelder å lage et ''kunstverk'' som ikke nødvendigvis trenger å se så realistisk ut.


Men hva gjør at akkurat du liker/ ikke liker HDR teknikken?
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Jeg bruker ofte HDR som teknikk for å lage en litt annen stemning i bildene mine enn originalen. Jeg tar mye bilder av forlatte steder og føler jeg ofte får fram en dystrere og interessant stemning med HDR og andre photoshop teknikker.

Jeg kan godt innrømme at endel av mine tidligere HDR bilder ikke er fullt så bra særlig på grunn av altfor mye farge/saturation. Jeg syns jeg i det siste har funnet bedre teknikker, men mulig jeg ikke liker dem heller om ett års tid.

Jeg liker jevnt over HDR bilder og har sett veldig mye bra naturbilder osv men har også sett veldig mye dårlig. Særlig når det kommer glow effekt mellom objekter og himmel f.eks. eller bilder blir altfor lyse og blasse syns jeg ikke det er noe fint.

Her er ett eksempel på ett av mine egne HDR bilder jeg er passe fornøyd med:
http://farm7.static.flickr.com/6170/6179005460_a271475ea6.jpg
Shady operation by [AndreasS], on Flickr
Sist endret av MrNorUe; 21. oktober 2011 kl. 20:12.
Fordi de fleste av HDR bildene blir fryktelig glorete å se på hvis det blir brukt feil noe som mange gjør
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg må bare få sakt det:
MrNorUe, du tar helt utrolige bilder! Har sett en del på bildene dine i det siste, og det er helt nydelig!
Virkelig bra!! Det er mange av bildene dine jeg godt kunne ha hengt på veggen i stua!
MrNorUe, det er et veldig fint eksemplar på et godt HDR bilde. Syntes det var ganske stilig, å jeg kan ikke se for meg bildet like interessant uten HDR.

Toxicity, ja jeg ser den. Mange overdriver vilt med HDR.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg må bare få sakt det:
MrNorUe, du tar helt utrolige bilder! Har sett en del på bildene dine i det siste, og det er helt nydelig!
Virkelig bra!! Det er mange av bildene dine jeg godt kunne ha hengt på veggen i stua!
Vis hele sitatet...
ikke for å gå helt offtopic her :P men det bilde MRnorUE, ga meg en skikkelig bioshock følelse :P

tror folk generelt har HDR på fysjam liste, siden det er så få som klarer å få HDR skikkelig til.

mange overdriver og skal ha det på alle slags mulige bilder.
Sist endret av WhiteHat; 21. oktober 2011 kl. 20:44.
Jeg har ingen erfaring med å ta bilder, men synes enkelte hdr bilder er er fine. Linker til en annen tråd, Imnotemo sitt bilde liker jeg samt de tre nederste i tråden.

Hva mener ts om bildene? Er jeg helt på bærtur, eller er dette ok hdr bilder?


http://freak.no/forum/showthread.php...40#post2297940
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Jeg bruker ofte HDR som teknikk for å lage en litt annen stemning i bildene mine enn originalen. Jeg tar mye bilder av forlatte steder og føler jeg ofte får fram en dystrere og interessant stemning med HDR og andre photoshop teknikker.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå det snarere gjør det motsatte med f.eks. dette bildet ditt. Her var det sikkert fantastisk stemning i utgangspunktet, men med den behandlingen forsvinner det dystre og interessante, og blir erstattet med en følelse av at man spiller The Sims. Alt med måte.
Såpekoker av rang
Jeg har sett noen kule 'HDR' bilder opp igjennom - i starten var nesten alt kult - men nå ser jeg lettere svakhetene.
Det er ofte at kombinasjonen med flere eksponeringer og tonemapping gjør bildene veldig uskarpe der de ellers bør se skarpe og fine ut.
Noen ganger så ekstremt at bildet får en slags farget glød, og alt nærmest smelter i hverandre, og blir en suppe.
Dette synes jeg er helt grusomt, for å være ærlig. Alle områder i bildet skriker etter oppmerksomhet, og det mister fokus.

Noen er flinke, og gjør ikke så mye ut av prosessen, er forsiktige, og får gode, litt mer naturlige resultater.
HDR og tonemapping-prosessen skal liksom øke detaljrikdom i alle spektere av bildet, beholde nyanser i høylys og mørke.
Ofte forsvinner detailer fra steder som *har* detajler i utgangspunktet, ved, i mine øyne, feil behandling.
Som sagt hender det jeg kommer over noen skikkelig kule og gjennomførte HDR-fotografier, og når det er gjort riktig,
og på de rette bildene (det er rett og slett ikke alle bilder det passer å bruke det på, men ikke alle er så kritiske her),
ser det unektelig imponerende ut. Men da ER det litt jobb og litt tanke bak.

En idé er å ta én vanlig eksponering, og prøve å blande (blende) det litt med det ferdige HDR-resultatet. Tone det ørlite grann ned.

Det er vel for øvrig overdreven bruk av 'tonemapping' som er syndebukken, ikke begrepet 'HDR'.
Sist endret av monoid; 21. oktober 2011 kl. 21:00.
Hat og hat.. Vet ikke. Ser så fake ut er vel min mening.
Har aldri prøvd meg på HDR selv, men liker en del av de jeg ser. Tror at en må være flink for at det skal bli "riktig".
Det jeg liker med de HDR bildene jeg ser, er at det blir noe eventyraktig over dem.
Sitat av stagg Vis innlegg
Jeg har ingen erfaring med å ta bilder, men synes enkelte hdr bilder er er fine. Linker til en annen tråd, Imnotemo sitt bilde liker jeg samt de tre nederste i tråden.

Hva mener ts om bildene? Er jeg helt på bærtur, eller er dette ok hdr bilder?


http://freak.no/forum/showthread.php...40#post2297940
Vis hele sitatet...
Om det er fyrtårnet + de to fjell bildene du mener, så synes jeg dem er litt overdrevene men fortsatt kule. Fyrtårnet har litt glow rundt kantene, men tror ikke fotografen har prøvd å holde det realistisk, så sånn sett er bilde helt ok for min del Bildet til Imnotemo var også bra, men kunne ha dratt enda litt mer i HDR spakene for min del

Sitat av missjones Vis innlegg
Hat og hat.. Vet ikke. Ser så fake ut er vel min mening.
Vis hele sitatet...
Enig i den, men er også mange som ikke prøver å holde det realistisk. Jeg kan godt lage et skikkelig fantasy bilde med HDR, eller være veeeeldig forsiktig bare for å spice opp bildet littergranne. Begge deler fungerer, men er nok litt smak og behag i hvilket bruksområdet folk liker HDR.
Terje Sørgjerd, sikkert flere av dere som vet hvem han er. Laget flere filmer som har blitt internasjonalt kjent.

Er det brukt hdr her? Fargene minner mye som om det skulle vært det. Forøvrig en utrolig bra film av en dyktig fotograf.

http://vimeo.com/22439234
HDR er som alt annet innenfor foto. Svart hvitt, high/lowkey, unsharp mask, eller hva det skulle være; det kan voldta et bilde, og det kan tilføre noe til et bilde. Desverre, så er det få som klarer det sistnevnte når det kommer til HDR.

Det er som å drikke seg full. Det er gøy å være brisen og god i formen, men ikke ligge å rope på elgen i den hvite telefonen.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Jeg bruker ofte HDR som teknikk for å lage en litt annen stemning i bildene mine enn originalen. Jeg tar mye bilder av forlatte steder og føler jeg ofte får fram en dystrere og interessant stemning med HDR og andre photoshop teknikker.

Jeg kan godt innrømme at endel av mine tidligere HDR bilder ikke er fullt så bra særlig på grunn av altfor mye farge/saturation. Jeg syns jeg i det siste har funnet bedre teknikker, men mulig jeg ikke liker dem heller om ett års tid.

Jeg liker jevnt over HDR bilder og har sett veldig mye bra naturbilder osv men har også sett veldig mye dårlig. Særlig når det kommer glow effekt mellom objekter og himmel f.eks. eller bilder blir altfor lyse og blasse syns jeg ikke det er noe fint.

Her er ett eksempel på ett av mine egne HDR bilder jeg er passe fornøyd med:
http://farm7.static.flickr.com/6170/6179005460_a271475ea6.jpg
Shady operation by [AndreasS], on Flickr
Vis hele sitatet...
Hvordan klarte du å linke bildet fra flicker? på den måten?

Enig med trådstarter..
Noen bilder passer HDR.. kunst, maleri .. og faktisk er du flink (spessielt natur bilder) klarer ikke kritikkere å se at det er HDR engang..

Har vanskelig for å tro at dette bildet her kunne ha blitt bedre "som vanlig bilde" ..
http://www.flickr.com/photos/5886460...in/photostream

.. men klart.. alltid noen som kan da bedre...
Sitat av stagg Vis innlegg
Terje Sørgjerd, sikkert flere av dere som vet hvem han er. Laget flere filmer som har blitt internasjonalt kjent.

Er det brukt hdr her? Fargene minner mye som om det skulle vært det. Forøvrig en utrolig bra film av en dyktig fotograf.

http://vimeo.com/22439234
Vis hele sitatet...
Blir så glad når folk vet å bruke bra musikk! Einaudi passet perfekt her, ble rett og slett jævlig glad av den sangen nå.

On topic, så synes jeg HDR til tider er tøft, men de spørs mye på hva budskap du vil ha frem og hva motivet er. Synes HDR er tøft på bilder av bilder, til eksempel. Men det er også veldig mye som ser jævlig ut med HDR, som mange landskapsbilder der du får alt for mange element og lyspunkt. Kan absolutt ingenting om foto, men alt-i-alt synes jeg som oftest at HDR er tøft, så fremt at budskapet med bildet er rett. Blir det brukt rett er det kunst i mine øyne.
Personlig syntes jeg bildet skal være imponerende, ikke redigeringen.
Jeg har ikke noe imot HDR, men hva som helst ser episk ut med slik redigering, og det tar ofte fokuset bort fra motivet.

(Pluss at alt ser ut som borderlands concept art.)
Når skal folk lære seg forskjellen på HDR og HDR+tonemapping?
Sist endret av Wipeout; 28. oktober 2011 kl. 05:56.
Aner ikke hva som er forskjellen på HDR og HDR+tonemapping (rettere sagt, hva er tonemapping?), men strengt tatt mener jeg at det ikke er noen vesentlig forskjell på HDR og andre typer bildebehanding.
Med andre ord; liker du ikke HDR så impliserer det at du generelt er i mot photoshopping av bilder. Bakgrunnen for dette er at HDR, som alle andre photoshopteknikker, i seg selv ikke gjør hverken det ene eller det andre med et bilde. Du oppnår effekter, men hva du oppnår er avhengig av de eksponeringene du setter sammen. Har du tre bilder med samme eksponering vil du kunne gjøre noe med motivet, mens stemningen forblir nokså lik (ikke HDR pr def, men du gjør i prinsippet det samme).
HDR er en teknikk som kan få et bilde til å se mer naturlig ut, eller mindre naturlig ut, alt ettersom. Tar du en kikk på boligannonsene på finn vil du finne haugevis av eksempler hvor bilder er satt sammen for å skape et bedre inntrykk - igjen, kanskje litt på kanten å kalle det HDR, men jeg velger å gjøre det likevel. Problemet som her er løst er todelt; du skal skape den riktige effekten av dagslyset, men har ikke anledning til å vente på riktig lys, og du skal kvitte deg med skygger fra blitzen som ikke samsvarer med lyset.
HDR åpner også for muligheter for de av oss med enkelt utstyr. Situasjoner med ekstrem lyssetting krever sitt, og når alt man har er et kompaktkamera er det mye av stemningen som er vanskelig å fange; hva er da galt med å gjenskape stemningen? Det blir jo litt det samme som med svart-hvitt. I våre digitale dager kjøper man ikke lenger hhv. farge- og sh-film. Du fotograferer i farger og omdanner til sh - med muligheten til å plukke den varianten som ble best...

Kritikk på HDR-bilder bør som sådan heller gå på utførelsen. Jeg synes tannlegestolen til MrNorUe ble dritkul. Jeg er fullstendig enig i at den ser litt mer ut som datagrafikk enn fotografi, men det er fortsatt et motiv som egnet seg til den effekten. Hvis du foretrekker naturlige bilder kan du fortsatt si mye om motiv og andre valg, eller påpeke at den redigeringen som ble gjort har skapt en unaturlig balanse i bildet.

Jeg er litt enig med TS i at HDR har en tendens til å bli kritisert for å være HDR, når problemet snarere er at utførelsen er for dårlig. HDR kan være omtrent umulig å oppdage, eller være åpenbart. Spør du meg er det i sjiktet mellom disse at de dårlige HDR-bildene befinner seg, men det er ikke HDR sin skyld.
Her er et godt eksempel på et bildet som har blitt satt sammen riktig i HDR http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...MultExpCDR.jpg

Og samme bildet med tonemapping http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...ToneMapped.jpg
Sist endret av Wipeout; 28. oktober 2011 kl. 09:31.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av hansapils Vis innlegg
Hvordan klarte du å linke bildet fra flicker? på den måten?
Vis hele sitatet...
Inne på bildet i flickr trykker jeg på Share (til venstre over bildet), går på "Grab the HTML/BBCode", velger størrelse og endrer til BBCode. Da er det bare å kopiere ut hele koden og lime inn her.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Her er et godt eksempel på et bildet som har blitt satt sammen riktig i HDR http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...MultExpCDR.jpg

Og samme bildet med tonemapping http://en.wikipedia.org/wiki/File:St...ToneMapped.jpg
Vis hele sitatet...
Ut fra de eksemplene vil jeg vel strengt tatt påstå at tonemappingen i større grad enn HDR bidrar til "unaturlig" effekt - og jeg ville anta at effekten ville kommet til syne om du bruker tonemapping på et bilde som ikke har blitt HDRet?
Så lenge folk vet hvordan å redigere, så syntes jeg det blir kjempefine bilder! : )
Sitat av doseren Vis innlegg
Ut fra de eksemplene vil jeg vel strengt tatt påstå at tonemappingen i større grad enn HDR bidrar til "unaturlig" effekt - og jeg ville anta at effekten ville kommet til syne om du bruker tonemapping på et bilde som ikke har blitt HDRet?
Vis hele sitatet...

Ja, det er det jeg ville frem til at det alle kaller HDR egentlig er tonemappede bilder. HDR er for å skape større dynamisk omfang og ikke voldta bildet som tonemapping gjør på enkelte bilder.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nyttig info fra wipeout her Må si jeg er utrolig lei av den effekten, og at folk skal overdrive så for****lig. Gjør ting med måte, så blir det kult, overdriv det, så blir det dritt.

MrNorUe's bilde kunne sikkert også vært kult, men jeg syns det blir seende alt for kunstig ut. Legg en kopi av originalbildet i bunn, og bare la HDR/tonemap-bildet ligge over med 60% opacity eller noe sånt, så tenker jeg det blir bedre.