Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 767
Hellu...

Sitter og venter på at komplett.no skal få fingern ut av rompa og sende meg Canon 7d med 10-22mm.. (venta 18 dager nå)

Noen som har 7d erfaringer med detta objektivet?

og et lite spørsmål til..
Har aldri brukt blitz (uten om den innebygde på 550d) ..

Har kjøpt 1 Canon Blitz Speedlite 430EX ll
Kommer til å bestille meg 1 til neste uke (vente til lønna kommer inn)..

Lurer og på om jeg skal kjøpe en Canon Blitz Speedlite 270EX II.
Spørsmålet er om den kan fungerer som slaveblitz på de to andre.. At jeg kan få den til å gå av samtidig som de to andre 430ex ii.. med 7d sin innebygde trigger? .. (som sagt, har ikke peiling på blitz) ..
430EX ll kan ikke brukes til å styre flere blitzer.

Kilde: http://www.the-digital-picture.com/R...sh-Review.aspx
men klarer 7d`n å trigge alle 3 ?
Blitz http://www.blitz.no/

http://no.wikipedia.org/wiki/Blits

Bare sånn for å være vanskelig.

7D bruker den interne blitsen til å trigge 430 EXII, men alternativet er å kjøre blitstrigger på 430ene.

Vet Canon har sin ST-E2? men den er dyr. Det finnes billigere alternativer på nett.
Sitat av hansapils Vis innlegg
Hellu...

Sitter og venter på at komplett.no skal få fingern ut av rompa og sende meg Canon 7d med 10-22mm.. (venta 18 dager nå)

Noen som har 7d erfaringer med detta objektivet?
Vis hele sitatet...
Har selv Sigma 10-20mm, og er veldig fornøyd. Har lest en del sammenligninger mellom Sigma sin, Canons EF-S 10-22 og Tokina 12-24, og alle er relativt god.

Har du noe annen optikk fra før av? 10-22mm er veldig mye vidvinkel, bare så du er klar over det. Det kommer jo an på hva du fotograferer, men personlig kunne jeg aldri overlevd med kun en vidvinkelzoom. Fotograferer for det meste produktfoto, gatelangs, trynebilder og landskapsbilder. Bruker vel 10-20mm kun der det er nødvendig, dvs. ved innendørs fotografering på trange steder, eller når jeg går ut og har landskapsbilder i hodet.

Når det kommer til lys ville jeg vurdert å kikke på Sigma sine blitser. Har selv 2 stk 530 DG Super, og disse er veldig hendige! Mye lys for pengene, sammenlignet med 580EXII eller 430EXII. Kombinerer du dette med tre PocketWizards, en softbox og to lysstativer så har fort et rimelig, lett og høyst portabelt studio!
Ikke bruk det til å ta portrettbilder med ihvertfall
blir bulky og stygt
Litt uenig med at 10-22 ikke kan brukes til portrett bilder..
prøvde ut en sigma 10-20 på en shoot for ca 2 mnd siden.. helt konge.. med litt planlegging får du bilder som er helt syke.. du skiller deg ut.. går du for nærme.. så ser da litt sykt ut. .men... litt planlegging kan da bli bra.. holder du den på 18-22.. så funker da utmerket.. objektivet gir jo HELT syke muligheter for kule bilder..

Og spørr du meg etter det jeg har sett på flickr.. og diverse forum.. så er det dem som bruker 10-22mm som allround objektiv er det dem som er mest happy
Sitat av hansapils Vis innlegg
Litt uenig med at 10-22 ikke kan brukes til portrett bilder..
prøvde ut en sigma 10-20 på en shoot for ca 2 mnd siden.. helt konge.. med litt planlegging får du bilder som er helt syke.. du skiller deg ut.. går du for nærme.. så ser da litt sykt ut. .men... litt planlegging kan da bli bra.. holder du den på 18-22.. så funker da utmerket.. objektivet gir jo HELT syke muligheter for kule bilder..

Og spørr du meg etter det jeg har sett på flickr.. og diverse forum.. så er det dem som bruker 10-22mm som allround objektiv er det dem som er mest happy
Vis hele sitatet...
Det gir en mulighet for veldig spesielle portrettbilder ja, men ikke noe mer enn det. Jeg tar med en 50mm eller 24-70 på en portrettshoot any day over en 10-20mm! Til mitt bruk er ihvertfall som sagt 10-20mm et zoomområde som er relativt lite brukt, men det kan jo fort hende at det ikke er tilfellet for deg.

Uansett, lykke til, så regner jeg med å se noen spesielle portrettbilder her inne om ikke så alt for lenge
10-22mm er moro det, men til reelle PORTRETTbilder...? Nah... meeeeget skeptisk. Til helfigur f.ex. til noe musikkgreier, da kan det derimot sikkert bli stilig, men portrett blir bare rart.

Derimot, prøv å ta bilde av en puddel eller liknende som gjesper f.ex., med noe såpass vidt, da skal du se hvilket blodtørstig beist du får når du er nærme nok